-
JulkaisijaArtikkelit
-
Kiitokset vielä kerran Tästä keskustelusta. Tämän innoittamana pidimme pienen palaverin missä pohdimme mitä pystyisimme tekemään yksin, siis valmis kappale tai tuote. Tulos oli se että emme olisi saaneet aikaan edes palaveria.
Kun seuraavaksi illastat ravintolassa, älä lähetä kiitosta keittiöön mikäli illallinen oli maistuva. Pyydä sen sijaan tarjoilijaa käymään kurkkaamassa hellan merkki ja pistä sähköpostia valmistajan insinööreille.
Nyt meinasi mennä valkohomejuusto väärään kurkkuun!!!
Ai että oli hyvä heitto :DDD
Täsmälleen samaa mieltä.
Hyvä heitto.
Kukahan valmistaa kentänhoidosta vastaavan työkalut?
Kiinalainen työläinen..?
Luultavasti, insinöörien suunnitelman mukaan.
God bless the Insinööri!
Kiinalainen työläinen..?
Taitaa olla pääosin amerikkalainen työläinen. Isoimmat pelurit markkinoilla ovat amerikkalaisia: John Deere, Toro, Jacobsen & Ransomes. Tarkkasilmäisimmät ovat huomanneet, että Hainanin saaren golfkentillä heinää kaadetaan Toron koneilla.
Kiinalaiset eivät siis vielä ole kopioineet ammattikäyttöön tehtyjä kentänhoitokoneita. Varmaan sitä on Kiinassa jo mietittykin. Mutta kynnys lähteä markkinoille on korkea. Sillä leikkuujäljen mahdollisesti hyväksyttyään mesu kysyy, että missä on varaosat ja huolto? Se siitä sitten…
Suomalaisetkin kehittelivät aikoinaan akkukäyttöistä ruohonleikkuria ammattikäyttöön. Ei siitä mitään tullut. Oli tyypillinen insinöörivetoinen hanke. Tehtiin tuote, koska se oli mahdollista. Eikä siksi, että sille olisi ollut tarvetta.
Muistaakseni tämä akkukäyttönen laite oli joskus Suomen leijonanluola ohjelmassa.
Lähtökohtaisesti jo susi, tarvittaisiin aivan ertasoista akkuteknologiaa. Polttoaineen energiasisältö on ylivoimainen akkuihin vetrattuna ainakin vielä.
Lähtökohtaisesti jo susi, tarvittaisiin aivan ertasoista akkuteknologiaa.
Tunnen tapauksen ja joudun ikäväkseni kertomaan, että toverit ovat jälleen väärässä 🙁
Niin minä en tunne tapausta. Kerro ihmeessä siitä lisää. Mikä voisi olla koneen minimipaino? Sitä jäin ensimmäisenä ihmettelemään. Käyttöaika ennen akuston vaihtoa?
Niin minä en tunne tapausta.
Ja kuitenkin otit hyvin jyrkän kannan asiaan.
Lyijyakuilla varustetulla, normaalipainoisella viheriöleikkurilla on tänäänkin leikattu viheriöt ilmeisesti sadoilla kentillä. Toimii. Mainitsemassasi koneessa oli litiumioniakut ja olen itse leikannut sillä. Akkuvarustuksesta ei ollut huomautettavaa.
Se että homma ei onnistunut, ei ollut akkuteknologian vika. Ja tietämäni mukaan ei myöskään kenttämestareiden vika. Olisiko voinut olla insinöörissä?
Edit: Lisätty E Plexin ja Eclipsen linkit
Juu anteeksi, Olin väärässä viheriöleikkurin olisin vielä itsekin uskonut. Väylää tai ruffia leikkaavaa en.
Edit. Sitä funtsittiin itsekin että akkukäyttönen olisi parempi viheriöllä koska polttoaine vuodoista ei tulisi haittaa.
Edit. Sitä funtsittiin itsekin että akkukäyttönen olisi parempi viheriöllä koska polttoaine vuodoista ei tulisi haittaa.
Jälleen huti insinöörien (?) päättelyketjussa 🙂
Polttoainevuodot ovat tietenkin mahdollisia mutta en ole vielä ikinä kuullut sellaisten aiheuttaneen viheriöille ongelmia. Niitä sattuu kovin harvoin, polttoöljy on melko kesyä kamaa joka on helppo huuhdella pois aiheuttamasta harmia. Tietysti tankin halkeaminen aiheuttaisi jälkiä mutta luotamme tässä kohden insinöörien lujuuslaskelmiin.
Leikkuukeloja pyörittävät hydraulimoottorit letkuineen ovat se oikea ongelma. Joskus myös vetomoottorit mutta niiden putket ovat staattisia joten yleensä ne eivät brakaa. Markkinoilla on hybridejä joissa leikkuukelat pyörivät sähköisesti, tai sekä ajo- että kelamoottorit ovat sähköisiä. Voiman tuottaa diesel.
Jatka päättelyäsi, tämä saattaa joskus vielä olla hyödyllistä kun näin hyödynnämme pelaajien osaamista!
Edit: Kirjoitin loppukaneetin yksikössä, sori siitä 🙁
Niin tästä ei erimielisyyttä. Akkukäyttöisenä viheriöleikkuuseen. Muu leikkuu ei käsittääkseni onnistu. Vaiko?
Niin tästä ei erimielisyyttä. Akkukäyttöisenä viheriöleikkuuseen. Muu leikkuu ei käsittääkseni onnistu. Vaiko?
Akkujen puolesta onnistuisi kyllä. Sen verran ymmärrän asian päälle että tarvittava energiamäärä saadaan kulkemaan järkevien painorajojen puitteissa.
Harjoitus jatkuu, toimikaa!
Siis saadaan varmasti kulkemaan. Mutta mikä olisi laitteen paino ja akuston vaihtovåli?
Vielä kerran tämä laitteisto olisi vähän väliä akseleita myöden kiinni kentällä. Jos se ei olisi siellä niin se olisi latauksessa tai patterin vaihdossa.
Itse kyllä uskoisin huonoihin tuloksiin kuin tämä tonnista jyrää kentällä.
Yksinkertaisesti paino hyötysuhde ei toteudu mielestäni.
Olen Tässä mielelläni väärässä, kuka meistä ei haluaisi äänettömiä koneita kentälle.
Siis saadaan varmasti kulkemaan. Mutta mikä olisi laitteen paino ja akuston vaihtovåli?
Akut luultavasti kestävät +5 vuotta, ehkä jopa vuosia enemmän. Jos tarkoitat kuitenkin lataamista, niin eiköhän koneet pidä suunnitella siten että yksi työvuoro tai suunniteltu alue tehdään yhdellä latauksella.
Osaan muutaman typen reaktion ulkoa ja sen sellaisia. Joudun kyllä tunnustamaan että ilman lähteitä en ryhdy energiamääriä laskeskelemaan. Kerran jossakin porukassa tätä asiaa käytiin läpi ja tulokseen tultiin, että väylä- tai karheikkoleikkuu eivät vielä tuota ongelmia koneen painon suhteen. Siitä jää myös jotakin pois kuten moottori, hydraulipumppu ja -öljy, polttoaine nyt painavampia mainitakseni.
Golfautot sekä moninaiset koneet hoidon puolella toimivat sähköllä hyvin vaikka kaikki nojautuvatkin lyijyakkuihin. Polttoaineen säästö on merkittävä eikä akkujen uusimisen kustannus tuota kokonaan syö.
Nythän tämä tieto kulkee vähän niin kuin hullunkuriseen suuntaan, eikös tarkoituksena ollut se että pelaajat tuovat lisäarvoa kentänhoitooon muissa ammateissa keräämällään tietotaidolla 😮
Olen myös ollut läsnä muutamassa vastaavassa keskustelussa.
Yksimielisesti ollaan päästy siihen tulokseen että tarvittava energia otetaan polttoaineesta koska se on ainoa vaihtoehto kasvattamatta kokoa ja painoa.
Polttoaineen säästö on varmasti merkittävä jos energia otetaan pistokkeesta.
Sanoisin satavarmana että akkukäyttöistä väylä/ruffikonetta ei tänäpäivänä pystytä tekemään. Käyttökelpoista siis.
Jälleen pieleen. Pystyttäisiin jos haluttaisiin. Tekniikka ei ole esteenä.
Näitä satavarmoja alkaa kertyä, mitä tehdä?
Hieno argumentti. Kenttämestarit ovat siis niin laiskoja että eivät viitsi.
Vaikuttaa siltä, ettei tulevaisuuden kentänhoitokone synny tänäkään yönä.
Jossain vaiheessa keskustelun jatkaminen tämänkään asian ympärillä ei ole enää hedelmällistä. Ja epäilen että se on aika likellä ellei jotain uutta näkökulmaa esitetä.
—–
MOD Q8Aihehan on mitä mielenkiintoisin ja oma veikkaukseni on, että tällä saralla tulee vielä tapahtumaan paljon kehitystä. Aihe on siksikin ajankohtainen että läpimurtoja kentänhoitokalustossa saattaa olla tulossa, tuo Turflynxin edustama linja on yksi:
https://m.youtube.com/watch?v=SrvVG44JmzYKukaanhan ei lopulta tiedä minkälaisia innovaatioita vielä on tulossa.
Se mistä tämä jänkkäys lähti oli sinänsä mielenkiintoinen avaus. Koko ala on vahvassa murroksessa ja selviä viitteitä siitä on ilmassa, että monet toimijat ajattelevat kentänhoidon viisastenkiven olevan jossakin muualla kuin kentänhoitajien ja -mestareiden keskuudessa.
Tuotakin asiaa tulee tarkastella ennakkoluulottomasti ja seurata esimerkiksi kenttien hoitosopimusten tuomia kokemuksia. Tähänastiset keskusteluissa ilmitulleet asiat vahvistavat vanhaa jo moneen kertaan koettua ja koeteltua näkemystä aiheesta.
Kuinka kentähoito voisi vastata nykypäivän muuttuvalla alalla haasteisiin paremmin? Olemme alan sisällä keskustelleet siitä koska muutoksia varmasti tulee ja miksi ei tulisi. Tarkasteltaessa asioita kymmeniä vuosia taaksepäin näemme paljon tapahtunutta. Onko tuleva kehityskulku kovin toisenlainen, jää nähtäväksi. Matkustajan osa muutoksen kyydissä on helpompi mutta kuskina pääsee vaikuttamaan suuntaan vähän enemmän.
Monenlaista viritystä on ilmassa, kirjaimellisestikin.
Back to business.
Monien kenttien viheriöille on muodostunut lähes täydellinen jääpeite, joka sääennusteiden mukaan (jouluun asti) vain pysyy ja paranee. Tässä ollaan reilusti kriisirajan edellä, eli alkutalven kelit ratkaisevat ensi kevään tilanteen. Juuri nyt ei asialle ole mitään tehtävissä, mitään muuta kuin eräässä amerikkalaisjulkaisussa ehdotettiin. Vaikka tilanne on huono mutta jos mitään ei voi tehdä, kannattaa mennä lomille lataamaan akkuja ja yrittää unohtaa tilanne hetkeksi.
Taitaa vaan olla monille melko vaikeaa.
-
JulkaisijaArtikkelit