Aihe: Jokamieskenttä. Mikä se on ? - Golfpiste.com

14.4.–21.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[9][8]
KilpailuaSuomalaista

Jokamieskenttä. Mikä se on ?

Etusivu Foorumit Yleistä Jokamieskenttä. Mikä se on ?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 34)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Jokamieskenttä! Onko kysymyksessä silloin ns. ’jokamieskenttä’, jos kentällä saa kuka tahansa pelata green fee maksulla vai miten tämä Jokamieskenttä määritellään? Tämä ei ole uusi Paloheinäavaus vaan kysymys näistä ’Jokamieskentistä’ yleisellä tasolla. Millaisia ne ovat ja mikä ero on se ero ns. ’Jokamieskentän’ ja muiden golfkenttien välillä? Ps. Pysytään asiassa ja ei tehdä tästä uutta P-aihetta, kiitos!

Ymmärtääkseni tuo suomennos (jokamiehenkenttä) tarkoittaa kenttää, johon pääsee ilman jonkin seuran jäsenyyttä eli maksa griinfii ja mene pelaamaan.

Joskus Laajasalossa (sijaitsee Helsingissä) oli tällainen kuuden reiän kenttä. Kenttä lienee edelleen paikallaan mutta en tiedä onko sinne tullut jotain rajoituksia.

Mielestäni jokamieskentiksi voisi kutsua myös joidenkin kenttien par 3 – harjoituskenttiä, joihin pääsee ilman greencardia.

Niin ja onhan oman kotiseurani SHG:n Luukki maanantaisin vapaa kaikille.

Asia on juuri niin kuin Made kertoi. Pelaamaan pääsee ilman green cardia maksamalla greenfeen.

Laajasalon kenttä toimii entiseen malliin, katso alla olevasta linkistä. Tällaisia pieniä jokamiehen kenttiä löytyy Suomesta muutamia, mutta eipä löydy täysimittaisia.

Lue lisää: Laajasalon golfkenttä

Vaikkei Veijonen halunnutkaan avata Paloheinäkeskustelua, johtaa tämä vääjäämättä siihen sen vuoksi, ettei Suomessa juuri ole muita merkittäviä jokamieskenttiä kuin Maden ja Leftin esiin tuomat tapaukset, – ja Paloheinä.

Paloheinä vaan on jokamieskenttä enemmän kuin muut sen vuoksi, että se sijaitsee Helsingin kaupungin maalla, ja kaupunki on vuokrasopimuksessa edellyttänyt kentän toimivan jokamieskenttänä, siis juuri niin kuin Made ja Left ovat sen määritelleet.

Myös kaupungin myöntämän lainan ehdoissa on tämä sama asia edellytetty.

Ongelma vain on nyt siinä, etteivät kentän nykyiset omistajat ( ja uuden seuran perustajat ) ymmärrä mitä tämä tarkoittaa ja siksi kai sitä täällä tiedustelevatkin.

He yrittävät nyt rajoittaa jokamiehen oikeuksia edellyttämällä kausipelioikeuden ostajilta perustamansa uuden seuran jäsenyyttä, jolloin kysymyksessä ei enää ole jokamieskenttä siten kuin se yleisesti ja kaupungin asettamissa ehdoissa ymmärretään.

Siinä yksi syy täällä käytyihin keskusteluihin, mutta vain yksi.

’He yrittävät nyt rajoittaa jokamiehen oikeuksia edellyttämällä kausipelioikeuden ostajilta perustamansa uuden seuran jäsenyyttä, jolloin kysymyksessä ei enää ole jokamieskenttä siten kuin se yleisesti ja kaupungin asettamissa ehdoissa ymmärretään.’

Jos pelaamaan pääsee ilman minkään seuran jäsenyyttä pelkällä green feellä, eikös se silloin ole jokamieskenttä, vaikka kausipelioikeutta ei saisikaan ostaa ilman jäsenyyttä.

Yksi asia minua ihmetyttää: miksi samhur, ritari ja kumppanit ette vain siirry muualle, kun se Paloheinä on mielestänne niin huono. Itse en kävisi Paloheinässä muuta kuin rangella, vaikka asuisin naapurissa.

Mä olen ymmärtänyt että jokamieskentälle pääsee kaikki jotka haluavat; tälläisiä ovat mm. harjoitus par3 kentät. Talman parkolmoselle vaaditaan greencard; ei jokamieskenttä?

Lepaan pikkukenttä on selkeästi P&P kenttä; kentälle pääsee kun esittää greencardin (ja se _on_ oltava matkassa) ja maksaa kierroksen. Ei jokamieskenttä?

Selittäkääs nyt mulle tää juttu kun mulla on näimmä käsitteet sekaisin…

’Lepaan pikkukenttä on selkeästi P&P kenttä; kentälle pääsee kun esittää greencardin (ja se _on_ oltava matkassa) ja maksaa kierroksen. Ei jokamieskenttä?’

Vaikka kuinka monelle (useimmille) kentälle pääsee, kun on green card ja maksaa. P&P -kentälle ei tarvitse green cardia.

Kiitoksia selvennyksestä.

Syy miksi sekoitan asiota löytyy lepaan kentän webbisivuilta: ’Kenttä toimii Pay & Play -periaatteella, joten kaikki, joilla on Green Card tai Suomen Golfliiton virallinen tasoituskortti, ovat tervetulleita pelaaman Lepaan kentälle jälleen kaudella 2004.’

Tuosta olen selvästi unohtanut sanan ’periaatteella’ 😉

Lue lisää: Lepaa on maalla

En ole asiasta aivan varma. Ainakin minä olen luullut, että P&P -kentälle ei tarvita green cardia, mutta nyt ihmetyttää tuo Lepaan teksti.

Tämä kenttä on yksi erikoisimpia tapauksia suomessa. Kentällä ei ole seuraa eikä sinne sellaista todennäköisesti ja _toivottavasti_ tulekaan. Kenttä toimii ns. ’varmana nakkina’ niille gc’n suorittaneille jotka haluavat päästä ison kentän fiiliksiin kiinni vielä sitoutumatta mihinkään seuraan.

Kentän perusfunktio on toimia urheilunurmien testialustana. Lisäksi Lepaalla koulutetaan kenttähenkilökuntaa; toiminta on kansainvälistä.

Mä olen muodostanut käsitykseni puhtaasta ’Pay & Play’ kentästä juurikin Lepaan mallin kautta.

Ja edelleen korostan tuota sanaa ’Pay & Play -periaatteella’ webiisivuillaan.

Vastausta EnoAntsalle: Meillä täällä Paloheinässä asiat olivat ennen nykyisiä omistajia monella tavalla paremmin, ei riitaisuuksia, ei ratkaisemattomia ongelmia seuran ja yhtiön välillä etc.

Vaikka uusi omistaja miten kehuu rakentaneensa uuden loungen, ei se korvaa sitä, mitä samalla on menetetty. On menettty myös feelis koko toiminnasta. Ei täällä turhaan ole rutistu.

Minä en kirjoita vain omasta puolestani, vaan lukemattomien samoin ajattelevien puolesta, jotka eivät voi hyväksyä sitä mitä Paloheinässä on tapahtunut ja tulee tapahtumaan, jos nykyisten omistajien toiminta saa näin jatkua.

Vanhan seuran jäsenmäärä on kasvanut, vaikka kotikenttä on menetetty, päättele siitä itse jotakin.

Paloheinä on ollut meidän kotikenttämme, ei ole niin kovin mukava menettää sitä tuosta naapurista ja lähteä muualle. Mutta jos on pakko, niin sitten on.

Mutta silloin ei kyse ole enää jokamieskentästä, jollainen Paloheinän pitäisi olla.

ts

Pay and Play / jokamieskenttä on kenttä jolle pääset pelaamaan ilman kyseisen kentän jäsenyyttä, maksamalla tietysti kentän pyytämän hinnan.

Green Cardilla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä, käytäntöähän ei edes maailmalla ole käytössä. Meillä onneksi on, esim turvallisuussyistä.

Jokamieskentän ehtoihin ei kai sentään voi kuulua se, että asiakas päättää millä ehdoilla hän siellä suostuu pelaamaan ja mitä haluaa pelaamisestaan maksaa. Kyllä siinä päätösvalta sentään on kentän pitäjälla.

Pakko taas vastata, kun erikseen kysytään. Minun näkökulmastani edut Paloheinässä heikkenevät merkittävästi tulevallakaudella, siksi olen rutissut joistain asioista. Viime kautena taisin seuran kilpailujen lisäksi pelata pari kierrosta Paloheinässä ja n. 45 kierrosta muilla täysimittaisilla.

Ellen saa vanhalta seuralta jäsenmaksua vastaan tasoituskorttia, häivyn tottakai johonkin kaukojäseneksi.

Yhtiön ry:n ei tarjoa minulle mitään järkevää tai kohtuullista syytä liittyä jäseneksi. Kuten sanoit, range on oleellisin Paloheinän palvelu. Nyt voi jo arvata, että vanhan ry:n (aktiivi)jäseniä tullaan katselemaan pitkin nenän vartta ensi kesänä.

’Pay and Play / jokamieskenttä on kenttä jolle pääset pelaamaan ilman kyseisen kentän jäsenyyttä, maksamalla tietysti kentän pyytämän hinnan.’

Eikös melkein kaikille Suomen kentille pääse pelaamaan ilman kyseisen kentän jäsenyyttä maksamalla gf:n?

Pay & Play kentillä ei ole jäsenistön aiheuttamia rasitteita, koska jäsenistöä ei ole. Joku viisaampi selvittäköön mitä ajan takaa.

Siis P&P on kenttä, jolla ei ole omaa seuraa?

Kyllä minun mielestäni jokamieskentällä tarkoitetaan kenttää, jonne jokainen halukas pääsee maksua vastaan pelaamaan ilman jäsenyyksiä tai pelioikeuksia. Paloheinähän on tällainen kenttä. Tuon mukaan Lepaa ei sellainen ole eli se käyttää nimitystä väärin (vaatii greencardin).

Allaolevasta linkistä löytyy ’faktaa’ PHG:stä. Tähän aiheeseen en tämän enempää puutu.

Lue lisää: jokamieskenttä

ts

Näin on. Siksi ihmettelenkin täällä vellonutta keskustelua aiheesta.

Tosin SGL:n jäsenseurat ovat aikanaan yhdessä sopineet käytännöstä, jossa jokaisen harrastajan tulee olla jäsen jossakin seurassa ja kantaa näin osaltaan vastuu kenttien toiminnan rahoituksesta. Ilman tätä päätöstä iso osa projekteista olisi päättynyt heti alkuunsa.

Lepaa mainostaa toimivansa P&P -periaatteella, ei olevansa P&P -kenttä.

Se olen minä kun höpötän sekavia 😀

Mielestäni on erittäin hyvä, jos ’jokamieskentällä’ tai ’pay&play’ kentälläkin vaaditaan perustaidot golfareilta.

Golf on kuitenkin ihan suhteellisen vaarallista, jos ei ole tajua esim. pallon mahdollisesta käyttäytymisestä ja liikkumisesta.

Mielestäni jokamieskentän määritelmä voisi olla, että green card/muu vastaava todistus perustaitojen osaamisesta riittää kentällä pelaamiseen.

Suomessa se tarkoittaisi, että kohtuullinen osa kentistä on jokamieskenttiä. Ainoastaan ne kentät, joilla on asetettu tasoitusraja eivät näin ollen olisi jokamieskenttiä.

Kyllähän Suomalaiset kentät ovat erittäinkin avoimia verrattuna ulkomaihin. Suomessahan kaikille kentille sentään pääsee. No maksaahan se, mutta taitaa olla jo niin että Ruotsissakin on yksityisiä kenttiä, joihin ei pääse rahallakaan.

No onhan Suomessakin yksi sellainen kenttä! Tiedättekö mikä?

Eiköhän se yksityinen kenttä sijaitse Porvoomn suunnassa. Erään suomalaisen yrityksen omistama.

Eikös valtaosa Suomen kentistä ole sellaisia, joihin gf-maksulla pääsee vain alle 36 tasoituksella (vain omaa ry-klubia vastaavan oy:n kentällä saa pelata korkeammalla tasoituksella)? USA:ssa olen pelannut useilla kentillä North Carolinassa, ja ne ovat kaikki olleet p&p-kenttiä: mitään muuta ei vaadita kuin taaloja ja asianmukainen peliasu (green cardia siellä ei kai edes tunneta). Lisäksi siellä on paljon yksityisiä golfkenttiä klubeineen, ja nehän eivät päästä kentälle muita kuin omat jäsenet ja heidän vieraansa. Kaikki muut ovatkin sitten p&p-kenttiä.

Olikos jossain puolutusvoimien saaressa oma kenttä?

isosaaressa löytyy intin alueella oma kenttä

Lieneekö kyseessä Bökars eli Armi Ratian vanha kotitila.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 34)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #386879 kohteessaJokamieskenttä. Mikä se on ?

Etusivu Foorumit Yleistä Jokamieskenttä. Mikä se on ?