Aihe: Jäsenten svingit - Golfpiste.com

3.3.–10.3. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][4]
KilpailuaSuomalaista

Jäsenten svingit

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Jäsenten svingit

Esillä 25 viestiä, 176 - 200 (kaikkiaan 1,142)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #235543 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vielä sama rautakuutonen pysäytyskuvin

#235544 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No mäkin nyt sanon jotain ku kerran pyydettiin. Nyt ku satun olemaan sellasessa asemassa, että oon nähnyt Mikan svingejä eri kehitysvaiheessa jonkinlaisella aikavälillä niin sanoisin että huomattavaa parannusta on tapahtunut.

Oikeastaan ainoa asia mikä mua tällasena vapaan ja luonnollisen liikkeen puolestapuhujana vähän otti silmään, oli tuo bäkärin huipulla oikeneva vasen polvi. Tossa on mun mielestä vaarana se että se polvi pääsee lukkoon asti, ja tollasen lukon avaaminen tekee aina jonkinlaisen nytkähdyksen muuten sujuvaan liikkeeseen.

Noin muuten en ota kantaa svingin mekaniikan toimivuuteen, kas kun tiedän omasta kokemuksesta, että esteettisesti ja mekaanisesti kyseenalaisella svingillä voi pelata kohtuu hyvää golfia. Olisiko Mika tulossa siihen pisteeseen peliurallaan, että voi kohta alkaa keskittyä svingaamisen sijasta lyöntien tekemiseen?

Ois kiva nähdä edestä päin kanssa toi.

#235545 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mika Hekkanen kirjoitti: (29.10.2007 12:23:02)
    Ainakaan en (enää) lyö rumaa cuttia.

Sehän (historia) tuossa näkyy. Flätimmin sisään, ja vähän ott takaisin alas. Näin edelleen. Saatto sekä korkea ja pysty loppuasento lienevät seurauksia sen aiemman ongelman kompensoimispyrkimyksistä. Ja sen kylkiäisenä epäsuorasti tullee juuri nuo mainitsemasi kaltaiset virheet pallon lentokaaressa. Alkuasennossa kädet roikkuvat kuitenkin aika sisällä, jopa negatiivisessa kulmassa, joka tekee homman ahtaaksi. Annettuna tämä, kun rip-osuus on aika käsivetoinen (tämän flikin perusteella ainakin minun silmääni) ja kulmat antavat hieman periksi jo bsw:n aikana, seurauksena lienee aikasmoisia ajoitushäröjä. Vaikka muuten ihan toistuvan näköinen swingi onkin 😉 Ja kuten Tetsa totesi, siihen nähden mitä itsekin muistelen parin vuoden takaa, edistystä on tapahtunut.

#235546 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuota ajoitusta ei varmaankaan myös auta tuo ’hiukan’ ylipitkä bäkäri?

#235547 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyynnöstänne: tänään

Pajalta löytyi sopivia keveitä harjoituspalloja, joita uskalsi lyödä melkein ohi verkosta. Yksi menikin tolpan kautta sisään 🙂

#235548 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tetsa kirjoitti:
    Oikeastaan ainoa asia mikä mua tällasena vapaan ja luonnollisen liikkeen puolestapuhujana vähän otti silmään, oli tuo bäkärin huipulla oikeneva vasen polvi. Tossa on mun mielestä vaarana se että se polvi pääsee lukkoon asti, ja tollasen lukon avaaminen tekee aina jonkinlaisen nytkähdyksen muuten sujuvaan liikkeeseen.

On tiedossa. Ja tuo lienee oire tuosta tuntemastani viasta eri bäkärissä väärän akselin ympäri kiertyvästä lantiosta. Tuo oli keväällä vielä paljon huonompi ja silloin oli oikeasti vaarassa tuo polven lukkiintuminen suoraksi.

Tällä hetkellä kentällä on yleensä vain yksi swingiajatus ja se on yksinkertaisuudessaan vasen polvi. Muutkin ajatukset lantion liikkeistä käyvät mielessä kentällä ja joskus niitä tarvii (harkkaswingeissä) käyttää aktiivisestikin mielessä.

Januz kirjoitti:
    Tuota ajoitusta ei varmaankaan myös auta tuo ’hiukan’ ylipitkä bäkäri?

Juu ei. Mulla on kebaxin kanssa kova kisa menossa, mutta vielä hän yltää kauemmaksi. Tarttee lähtä tästä venyttelemään.

#235549 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mika Hekkanen kirjoitti: (29.10.2007 16:01:23)
    Pyynnöstänne: tänään

Pajalta löytyi sopivia keveitä harjoituspalloja, joita uskalsi lyödä melkein ohi verkosta. Yksi menikin tolpan kautta sisään 🙂

Pari impulsiivista pikahuomiota, kun oma työ ei [sensuroitu] sentään edisty. Jännä tuo alkuasentosi. Ikään kuin haet osumahetkeä. Kuitenkin, kun bäkäriin lähtiessäsi oikaiset itsesi tasapainoon ja kulmat neutraaliksi, oletkin jo yllättävän takana palloon nähden. Ehkä eniten minua tuossa häiritsee (jos sallit) kaksi asiaa: bäkärin lopussa dsw:iin lähtösi on ylävetoinen. Vasemman puolesi vastapainetta ei tuosta näe; vasen jalka melkeinpä ponnistaa (sen minkä ponnistaa) suoraan ylös sen sijaan, että antaisi vauhtia alakerran kierrolle (n. 00:15 ja siitä eteenpäin). Samaan aikaan kulmat purkautuvat ylhäältä lähtien jo kierron alkuvaiheessa, jolloin alakerran ainoa tehtävä on yrittää enää hengata mukana kun kädet vievät.

Ja hetkellisen rohkeuden ja julkeuden vallassa: JOS minä olisin sinä, korjaisin setupin ’neutraaliksi’ (tuo osumaimitaatio veks) ja siirtyisin kauemman pallosta (-> tilaa); pitäisin huolta, että bäkärin kierrossa paine säilyy alakerran vasemmalla puolella ilman kaatumista kohteen suuntaan; lyhentäisin bäkäriä sen edellyttämällä tavalla, ja pyrkisin ehkäisemään oikean käden notkahtamisen; pyrkisin aloittamaan dsw:n vähemmän käsivoittoisesti (joka melkein on jo luonnollinen seuraus edellämainitusta) alakerran kierrolla, ja kun nyt olisi enemmän tilaa, antaisin palaa selkeämmin sisältä kohti lyöntisuuntaa; todennäköisesti saatto ja jatkokin noudattaisi samanlaista geometriaa, jolloin swingi kiertyisi enemmän ympäri kuin pystyyn.

Mutta minähän en ole sinä, ja yllä oleva oli tarkoitettu vain stimuloimaan ajatuksia. Oma työstämisesi on ilmeisesti kaiken kaikkiaan in progress, joten tarkoitus ei ole sotkea tai sössiä.

#235550 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Scoop kirjoitti: (29.10.2007 16:31:10)
    Oma työstämisesi on ilmeisesti kaiken kaikkiaan in progress, joten tarkoitus ei ole sotkea tai sössiä.

… jotakuinkin kyllä. Ollut jo vuorokauden ajan, syksyn pelaamisessa olen lähinnä pyrkinyt löytämään palloni 🙂

Jotkut asiat ovat olleet toki työn alla jo pidempään ja selkeää parantumista on huomattavissa, mutta nyt alkaa olla aika ja mahdollisuudet isommalle swingiremontille, jolle tarvii löytää alkuun oikeat korjaavat toimenpiteet.

Joten suurkiitokset ajatuksistasi!
    Osa noista asioista on ollut tiedossa, mutta ei vielä korjauksen alla.
    Itse huomasin vasta tänään nuo yläkropan holtittomat liikkeet suunnanvaihdon tienoilla.

#235551 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pakollinen kevennys. Tällaista se oli tammikuussa 2005 ennen ensimmäistäkään oppituntia tai leiriä 4 vuoden lätkimisen jälkeen.

Ei heikkohermoisille

#235552 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuten tuossa joku mainitsti alkuasennosta. Ensin se kuntoon. Pelkästään se vaikuttaa varmasti paljon. Takaa näyttää (jos kamera on oikeassa paikassa) jalat suljettu, hartiat auki. Lantiosta ei pysty arvaamaan. Kannattaa kokeilla miltä tuntuu seistä suorassa. Siis ettei kehon osat ole solmussa keskenään. Kokeile: seiso pystyssä hyvässä ryhdissä, tuo kädet ulkokautta eteesi yhteen. Kallistu lyönti asentoon tästä. Sen pitäisi olla siinä.
    BS: ssä vähän liikaa käsillä, muuten kohtuullinen.
    Uskoisin ton alkuasennon aiheittavan ton ei niin viivoitimella vedettävän mailan radan.
    Katso myös sun käsien paikat lähdössä ja osumassa. Takana olevista pattereista näkee hyvin. Tuon yksi syy miksi niitä lie- kulmia joutuu joskus vääntämään. Ei toki ainoa:)
    Onhan tossa paljon hyvää.
    Eikä varmaan oikeapuoli kentästä ole sun huolena, ainakaan yleensä. Näyttäis fadelta.

#235553 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Arsu kirjoitti: (29.10.2007 21:20:13)
    Eikä varmaan oikeapuoli kentästä ole sun huolena, ainakaan yleensä. Näyttäis fadelta.

Juu, ei ole huolena. Jos siellä on vastaan tuleva väylä.
    Ei muuten näytä kentällä fadelta. Kuten tuossa aiemmin mainitsin, muistan tältä vuodelta 3 slaissia ja 2 fadea.

Tuo jalkojen ja hartioiden linjauksien ero on hyvä huomio, siitä minulle on huomautettu usein. Tuollekin pitää tehdä jotain.

Tuon yksi syy miksi niitä lie- kulmia joutuu joskus vääntämään.

Mulle itse asiassa dynaaminen fitting ja staattinen ”fitting” antavat hyvin samankaltaisia arvoja. Standardimittaiset tai vähän lyhemmät raudat ja aavistuksen (1-2 astetta) flätit liet.

#235554 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyviä kommentteja ja analyysiä kaikilta yhteistyökumppaneilta.
    Varsin positiiviset pläjäytykset Mikalta
    Minäkin muuttaisin stanssin Scoopin viitoittamaa tietä. Siis koko hoito. Tässä pätee vanha narina, ettei yksittäisten muutujien korjaaminen auta. Yritys muuttaa linjauksia grippiä tai lavan asentoa erillisinä tuon stanssin ’sisällä’ tuo ongelmia.
    Peesaan Scoopin analyysiä toisin sanoin. Mikan svingissä liiketasapainon kannalta pää ja perse ovat vaihtaneet tehtäviä. Sujuuhan se noinkin. Puhdas rotaatio toimisi paremmin. tehon ja toistettavuuden kannalta.
    Kolmosluupissa. Kaikki reitit ovat auki.

#235555 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mika Hekkanen kirjoitti: (29.10.2007 21:35:57)

Juu, ei ole huolena. Jos siellä on vastaan tuleva väylä.
    Ei muuten näytä kentällä fadelta. Kuten tuossa aiemmin mainitsin, muistan tältä vuodelta 3 slaissia ja 2 fadea.

Tuo jalkojen ja hartioiden linjauksien ero on hyvä huomio, siitä minulle on huomautettu usein. Tuollekin pitää tehdä jotain.

Tuon yksi syy miksi niitä lie- kulmia joutuu joskus vääntämään.

Mulle itse asiassa dynaaminen fitting ja staattinen ”fitting” antavat hyvin samankaltaisia arvoja. Standardimittaiset tai vähän lyhemmät raudat ja aavistuksen (1-2 astetta) flätit liet.

Aina ei voi olla oikeassa.. Näytti kuvissa siltä että fadea lyöt, mut olin siis väärässä.
    No hyvää harjoittelua vaan sulle.
    Niistä käsistä vielä. Niillä tarkoitin, että niiden tulisi kulkea rinnan edessä enemmän kuin selän takana. Voimaa saa näin huomattavasti enemmän. Eli passiivisemmat kädet BS. Mailaa ei tarvitse tietoisesti nostaa eikä kääntää minnekään. Mailanhuput kainaloon taitaa olla aika toimiva vanha konsti. Jos saat käsiisi tuoreimman Pro Golf- lehden. Siellä on myös tästä asiasta hyvä kirjoitus. Ja vielä vasurin näyttämänä.

#235556 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Arsu kirjoitti: (30.10.2007 12:11:57)
    Niistä käsistä vielä. Niillä tarkoitin, että niiden tulisi kulkea rinnan edessä enemmän kuin selän takana. Voimaa saa näin huomattavasti enemmän. Eli passiivisemmat kädet BS. Mailaa ei tarvitse tietoisesti nostaa eikä kääntää minnekään. Mailanhuput kainaloon taitaa olla aika toimiva vanha konsti.

Olen aivan ehdottomasti samaa mieltä. Vanha vaiva on vain vaikea oppia pois, tuon kanssa minulla on ollut aina ongelmia.

Arsu kirjoitti: (30.10.2007 12:11:57)
    Jos saat käsiisi tuoreimman Pro Golf- lehden. Siellä on myös tästä asiasta hyvä kirjoitus. Ja vielä vasurin näyttämänä.

Sanoisinkos jopa… että tämä foorumikeskustelu on ollut minulle huomattavan paljon antoisampaa kuin minkään swingiopuksen tai lehden lukeminen, kun focus on siinä mitä MINÄ teen ja mitä MINUN pitäisi tehdä toisin eikä siinä, miten joku tietty asia on tarkoitus tehdä.

Nooh. Tänään oli aika kovasti motivaatiota treenata, piti pajan lisäksi käydä rangella eka kertaa pariin kuukauteen.
    Lyöminen oli kankean mutta luonnottoman tuntoista, mutta omat tuntemukseni niistä seikoista mitä on tarkoitus korjata ovat hyvinkin positiiviset. Luupit 🙂

Nopeusmittarin näyttämät olivat mukavaa luettavaa, mailanpään nopeus ei totaaliremontin aloittamisesta huolimatta romahtanutkaan. Myös pallon lento rangella oli kivaa katseltavaa, sillä vaikka osumat olivat toki mitä olivat, kulki pallo mukavalla kaarella… enkä lyönyt ensimmäistäkään huukkia.

Hui. Minähän voin vielä vaikka oppia jotakin. Kiitokset kaikille hyviä neuvoja antaneille.

#235557 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mika Hekkanen kirjoitti: (30.10.2007 15:18:24)
    Hui. Minähän voin vielä vaikka oppia jotakin. Kiitokset kaikille hyviä neuvoja antaneille.

Laitapa sitten edistymisraporttia pitkin matkaa, niin päästään riepottelemaan.

#235558 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Scoop kirjoitti: (31.10.2007 14:47:54)

Mika Hekkanen kirjoitti: (30.10.2007 15:18:24)

Laitapa sitten edistymisraporttia pitkin matkaa, niin päästään riepottelemaan.

Toki.
    Ensimmäinen raportti tänään pelatuista 27 reiästä, teki työtä ja tuskaa pitää paketti kasassa ja iso määrä uusia asioita mielessä.

Pallon lento oli kivaa katsottavaa, huukki tuli mukaan vasta kun väsy alkoi painaa (aamiaiseksi kuppi kahvia ja purkillinen ananasta, niillä on menty koko päivä) ja yläkroppaan tuli tuo tuttu heijaus mukaan. Samoin se tulee mukaan kun lähden hakemaan niitä viimeisiäkin metrejä lyöntmittaan…
    Löin totuttua suorempaan ja välillä hämmästyttävän pitkälle. Spoonilla avasin pariin kertaan 215 metriä kevyeen vastatuuleen! Ja jopa pari sivukierteistä taitolyöntiä onnistui.

Nyt on kuitenkin tämä kausi varmasti taputeltu, Virpiniemessä kenttämestaaja oli holkittamassa griinejä. Pääsee treenaamaan ja opettelemaan uutta.

#235559 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mika Hekkanen kirjoitti: (31.10.2007 16:51:32)
    Nyt on kuitenkin tämä kausi varmasti taputeltu

Niinpä. Senpä vuoksi kävinkin tänään kentällä ensimmäistä (ja viimeistä?) kertaa sitten heinäkuun. Pari cippiä ja pitciä treenialueella, ja peräti kaksi väylää isopattisanturilla. Toisen väylän lähestymistä lähestyessäni oivalsin, että kyllähän E90:llä pitäisi jonkinlaatuista flickiä saada, joten asetin sen Alphan nupin päälle, ja ikuistin yips-miehen tirvaisun. Aikas kalteva oli raffi, mutta kyllä siinä pystyssä pysyi. Ei ehkä ihan kuitenkaan prototyyppinäpy.

SW, 108m, high draw. Siinä on poijaat, repikää palasiksi: Don’t do this at home!

Scoop kirjoitti: (31.10.2007 21:43:37)
    Niinpä. Senpä vuoksi kävinkin tänään kentällä ensimmäistä (ja viimeistä?) kertaa sitten heinäkuun. Pari cippiä ja pitciä treenialueella, ja peräti kaksi väylää isopattisanturilla. Toisen väylän lähestymistä lähestyessäni oivalsin, että kyllähän E90:llä pitäisi jonkinlaatuista flickiä saada, joten asetin sen Alphan nupin päälle, ja ikuistin yips-miehen tirvaisun. Aikas kalteva oli raffi, mutta kyllä siinä pystyssä pysyi. Ei ehkä ihan kuitenkaan prototyyppinäpy.

SW, 108m, high draw. Siinä on poijaat, repikää palasiksi: Don’t do this at home!

Noh, mikäs on ollut syynä näin pitkään taukoon?:O Ei ainakaan swingistä näy mitään syytä tuollaiselle.=)

Maila tulee tosi nätisti planella koko downswingin. Muutenkin näyttää tosi tasapainoiselta. Händäri on ilmeisesti ollut jossain vaiheessa suht alhaalla? (Oletan että huippulukemissa ei enää ole, jos tälläkin kaudella on noin pitkää taukoa ollut 😉

Mitä minä jäin kaipaamaan tuosta, on aktiivisempaa alakroppaa. Näyttää ainakin tässä swingissä todella passiiviselta. En tiedä onko sitten tarkoituskin?

Scoop kirjoitti: (31.10.2007 21:43:37)

SW, 108m, high draw. Siinä on poijaat, repikää palasiksi:

Musta vähän tuntuu että just tätä et halunnut kuulla, mutta sanonpa silti: Ei mulla ainakaan oo tohon lyöntiin mitään sanottavaa… Tehoa näyttäisi olevan aika kivasti.

Seuraava osuu lähinnä filosofia-osastoon: Oliko kyseessä ihan ns. täysi lyönti voimankäytön suhteen? Siis sitä ajelen takaa että ite saisin ehkä nippa-nappa tollasen ~110m santikalla, mutta en juuri koskaan tuota lyöntiä lyö kun siinä pitäisi ihan oikeasti tempaista aikalailla täysiä + then some, ja silloin mulla kyllä ajoittainen vähäinenkin tarkkuus katoaa taivaan tuuliin.

Joo siis se kysymys oli siis se että onko sulla tapana vedellä läheltäkin täysiä, vai onko sulla SW (~56 ast?) pidäteltynäkin tuollainen reipas 100m?

januz kirjoitti: (31.10.2007 22:24:25)
    Noh, mikäs on ollut syynä näin pitkään taukoon?:O Ei ainakaan swingistä näy mitään syytä tuollaiselle.=)

Kiitos myönteisestä kommentista. Aikaa ei vain ole ollut, ja kun kamppailee niiden jo-moneen-kertaan-mainittujen-haasteiden-parissa-prkle, niin välillä hiipuu innostuskin.

(Oletan että huippulukemissa ei enää ole, jos tälläkin kaudella on noin pitkää taukoa ollut 😉

Olen viimeksi pelannyt täyden rundin syksyllä 2005. Score oli 77, ja olin oikein tyytyväinen sen hetkiseen swingi II:een. Sitten puolitoista vuotta totaalitaukoa erinäisitä syistä, ja tänä kesänä aloittelin kasaamaan swingi III:a. Ensi vuonna aion päästä kiertämään jo kenttääkin 😉

Mitä minä jäin kaipaamaan tuosta, on aktiivisempaa alakroppaa. Näyttää ainakin tässä swingissä todella passiiviselta. En tiedä onko sitten tarkoituskin?

On ja oli. Eli pienillä raudoilla pyrin pitämään kaiken kaikkiaan aika stabiilin alakerran. Johtuu osin myös niistä ’haasteista’… Tässä oli myös aika kaltevaa, joten siksi tuo korostuu.

Tetsa kirjoitti: (31.10.2007 22:25:43)
    Musta vähän tuntuu että just tätä et halunnut kuulla, mutta sanonpa silti: Ei mulla ainakaan oo tohon lyöntiin mitään sanottavaa… Tehoa näyttäisi olevan aika kivasti.

Kiitos. Onhan tuossa kaikkea pientä, mutta eipä niitä jaksa märehtiä. Olen ihan tyytyväinen tehopuoleen. Tuostahan sitä ei näe, mutta pallo karkaa ainakin 120 metriä korkealle ennen lipulle putoamistaan 😉

Tetsa kirjoitti: (31.10.2007 22:25:43)
    Joo siis se kysymys oli siis se että onko sulla tapana vedellä läheltäkin täysiä, vai onko sulla SW (~56 ast?) pidäteltynäkin tuollainen reipas 100m?

Toi on meikäläisen pidätelty lähestymislyönti (SW=56). Tuo on ihan vaan tapani lyödä, ja osin – jälleen kerran – niistä haasteista johtuen, vältän turhaa säätämistä ja jarruttelua. Jostakin syystä saan hyvän paineen palloon, jolloin mitat ovat tuollaisia. Viimeksi kenttää kiertäessäni kaivoin normaalioloissa ampiaistolpalta r9:n tai r8:n. Ei se tietenkään ole itsetarkoitus, vaan seurausta siitä miten asiat teen.

Scoop kirjoitti: (31.10.2007 22:45:21)
    Viimeksi kenttää kiertäessäni kaivoin normaalioloissa ampiaistolpalta r9:n tai r8:n. Ei se tietenkään ole itsetarkoitus, vaan seurausta siitä miten asiat teen.

Joo anna mennä vaan. Ei haittaa mua yhtään! :o)

No nyt kun pääsit vauhtiin, niin haluaisin kovasti nähdä normaalin rautalyönnin ja mielellään face-on -kuvakulmasta. Rauta-6 vaikkapa. Eikä mitään pidäteltyjä tällä kertaa! 😉

Suosittelen muuten niille, ketä tällaiset netistä saatavilla olevat videopätkät kiinnostavat, seuraavaa toimenpidettä:

1. Käyttäkää firefox-selainta

2. Asentakaa Tämä add-on, jolla pystytte lataamaan videot omalle koneellenne. (Huomattavasti helpompaa käyttää hidastusta 😉

3. Ladatkaa paras media player: Media Player Classic

januz kirjoitti: (31.10.2007 23:04:08)
    No nyt kun pääsit vauhtiin, niin haluaisin kovasti nähdä normaalin rautalyönnin ja mielellään face-on -kuvakulmasta. Rauta-6 vaikkapa. Eikä mitään pidäteltyjä tällä kertaa! 😉

Heh. Enpä muista milloin viimeksi olen lyönyt niin pitkällä raudalla. Tätä hommaa rakennetaan pikkuhiljaa… Vähemmän pidätellyssä on astetta pidempi bäkäri ja enemmän alakerran actionia. Vaan enpä usko, että tänä syksynä enää pääsen kentälle. Mutta pidän asian mielessä.

Esillä 25 viestiä, 176 - 200 (kaikkiaan 1,142)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #235539 kohteessaJäsenten svingit

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Jäsenten svingit