Aihe: Jäsenten svingit - Golfpiste.com

3.3.–10.3. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][4]
KilpailuaSuomalaista

Jäsenten svingit

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Jäsenten svingit

Esillä 25 viestiä, 776 - 800 (kaikkiaan 1,142)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • data kirjoitti: (7.4.2008 13:27:19)
    Nin, mikä se ongelma laajemmin ajateltuna mielestäsi on?

Laajemmin ajateltuna ongelma tähän asti on ollut ja on se että swingi ei vain ole toiminut.

Yleensä swingiremonttiin löytyy jokin syy.
    Esim.

1. Sen halutaan näyttävän paremmalta
    2. Se halutaan jonkin eritys swingifilosofian mukaiseksi
    3. Se halutaan ns. ’oppikirja swingiksi’
    4. Mailanpään nopeutta halutaan lisätä
    5. Toistettavuutta halutaan parantaa
    6. Pallon lentorataa halutaan muuttaa
    7. Osumaolosuhteita halutaan muuttaa

Eli ei mikään noista. Haluan rakentaa toimivan swingin, mitä se ei tähän mennessä ole ollut. Sitä on nyt sitten lähdetty hakemaan täälläkin paljon puhutun vartalon kiertoon perustuvan swingin pohjalta. Kun tässä onnistutaan niin lopputuloksena swingi todennäköisesti: 1. näyttää paremmalta, vaikka sillä ei olekaan juuri väliä 2. Mailanpäännopeutta tulee lisää 3. toistettavuus on parempi 4. pallon lentorataa pystyy muuttamaan 5. osumaolosuhteet ovat parantuneet.

Nimetön

januz kirjoitti: (7.4.2008 13:36:21)

data kirjoitti: (7.4.2008 13:27:19)
    Nin, mikä se ongelma laajemmin ajateltuna mielestäsi on?

Laajemmin ajateltuna ongelma tähän asti on ollut ja on se että swingi ei vain ole toiminut.

Yleensä swingiremonttiin löytyy jokin syy.
    Esim.

1. Sen halutaan näyttävän paremmalta
    2. Se halutaan jonkin eritys swingifilosofian mukaiseksi
    3. Se halutaan ns. ’oppikirja swingiksi’
    4. Mailanpään nopeutta halutaan lisätä
    5. Toistettavuutta halutaan parantaa
    6. Pallon lentorataa halutaan muuttaa
    7. Osumaolosuhteita halutaan muuttaa

Eli ei mikään noista. Haluan rakentaa toimivan swingin, mitä se ei tähän mennessä ole ollut. Sitä on nyt sitten lähdetty hakemaan täälläkin paljon puhutun vartalon kiertoon perustuvan swingin pohjalta. Kun tässä onnistutaan niin lopputuloksena swingi todennäköisesti: 1. näyttää paremmalta, vaikka sillä ei olekaan juuri väliä 2. Mailanpäännopeutta tulee lisää 3. toistettavuus on parempi 4. pallon lentorataa pystyy muuttamaan 5. osumaolosuhteet ovat parantuneet.

Asia ei tietysti minulle kuulu, mutta vaikuttaisi kuitenkin siltä, että ainakin listani kohdat 2. ja 5 ovat nyt kyseessä. Toteutuuko kohta 2 ja 5 saman aikaisesti ja mahdolliset vaikutukset muihin alueisiin (mailanpään nopeus ym..) onkin sitten eri kysymys. Eikä aina hirveän yksinkertainen sellainen.

mac

januz kirjoitti: (7.4.2008 13:30:01)

mac kirjoitti: (7.4.2008 12:50:55)
    mut mitä tarkoitat tolla kehän supistamisella ja DSW? Suomeksi kiitos!

Kehän supistaminen on tuota kun tiputetaan tuota pakettia tuohon kylkeen kiinni. (kai…=)

DSW = downswing

Mut kyllähän tossa vaiheessa DSW lantion pitäs kiertyä enämpi auki jo? eikös lantio ole tossa asennossa lähes tulkoon BS huipulla, kyllä kuvan perusteella on lähdetty lyömään käsillä aikas kovin?

mac kirjoitti: (7.4.2008 14:36:30)
    Mut kyllähän tossa vaiheessa DSW lantion pitäs kiertyä enämpi auki jo? eikös lantio ole tossa asennossa lähes tulkoon BS huipulla, kyllä kuvan perusteella on lähdetty lyömään käsillä aikas kovin?

Ei tuossa mitään ole lähdetty lyömään. Laitoin vain tuon kuvan näyttääkseni mitä tuo kehän supistaminen tarkoittaa. Koko Reverse release-kuvasarja Tapsan sivuilta:

http://www.protapsa.com/index.php?option=com_content&task=view&id=99&Itemid=49

mac kirjoitti: (7.4.2008 14:36:30)

januz kirjoitti: (7.4.2008 13:30:01)

mac kirjoitti: (7.4.2008 12:50:55)
    mut mitä tarkoitat tolla kehän supistamisella ja DSW? Suomeksi kiitos!

Kehän supistaminen on tuota kun tiputetaan tuota pakettia tuohon kylkeen kiinni. (kai…=)

DSW = downswing

Jos ts lyö käsillä niin mä olen Urho Kekkonen. Noin ne kuvat valehtelee, eihän tuosta asennosta voi mitenkään järkevästi käsillä lyödä

Januzille ehkä yksi amatöörin ohje, jos lantion liuku häiritsee, ei sitä muuten tuossa videossa ole läheskään niin paljoa kuin mitä olen talven aikana nähnyt yhdellä tyypillä. Koita kiinnittää vasemman jalan potkuun taaksepäin enemmän huomiota, vähän näyttäisi videon perusteella ettei se tee oikein mitään, menee vaan mukana eteenpäin-> lantio liukuu. Samalla kun siis oikea jalka potkaisee lantion oikeaa puolta kiertoon pitäisi vasemman potkaista vastaan jolloin lantion vasen puoli kiertää–> koko lantio kiertää kauniisti ilman liukua. ts osaa sen neuvoa paljon paremmin, sitä tässä talvella harjoiteltiin.

data kirjoitti: (7.4.2008 14:14:08)
    Asia ei tietysti minulle kuulu, mutta vaikuttaisi kuitenkin siltä, että ainakin listani kohdat 2. ja 5 ovat nyt kyseessä. Toteutuuko kohta 2 ja 5 saman aikaisesti ja mahdolliset vaikutukset muihin alueisiin (mailanpään nopeus ym..) onkin sitten eri kysymys. Eikä aina hirveän yksinkertainen sellainen.

No ihan miten sen haluaa tulkita. En itse kuitenkaan näe muutokseen varsinaisena syynä kumpaakaan noista. Tai no kyllä siitä on tarkoitus myös toistettava saada, mutta näen että se tulee siinä kyllä oheistuotteena kun noita turhia liikkuvia osia on lopullisesti saatu karsittua.

Rauski kirjoitti: (7.4.2008 15:31:00)
    Januzille ehkä yksi amatöörin ohje, jos lantion liuku häiritsee, ei sitä muuten tuossa videossa ole läheskään niin paljoa kuin mitä olen talven aikana nähnyt yhdellä tyypillä. Koita kiinnittää vasemman jalan potkuun taaksepäin enemmän huomiota, vähän näyttäisi videon perusteella ettei se tee oikein mitään, menee vaan mukana eteenpäin-> lantio liukuu. Samalla kun siis oikea jalka potkaisee lantion oikeaa puolta kiertoon pitäisi vasemman potkaista vastaan jolloin lantion vasen puoli kiertää–> koko lantio kiertää kauniisti ilman liukua. ts osaa sen neuvoa paljon paremmin, sitä tässä talvella harjoiteltiin.

Vai amatöörin ohje… Kaveri yrittää laittaa ts:n ohjeet omiin nimiinsä. 😉

Mutta tuotapa juuri tässä yritetään. Se vain ei tule ihan yht’äkkiä tuo kierto kun on sen seitsemän vuotta liukunut… =(

januz kirjoitti: (7.4.2008 15:51:26)

Mutta tuotapa juuri tässä yritetään. Se vain ei tule ihan yht’äkkiä tuo kierto kun on sen seitsemän vuotta liukunut… =(

En mä mikään ammattilainen ole ja lukihan siinä että ts osaa neuvoa paremmin.
    Tuo toinen tyyppi josta mainitsin niin pystyy lantion kierron tekemään ihan oikein ilman mailaa, menee tosi hienosti, mutta auta armias kun pannaan maila käteen ja pallo eteen niin se ei tule millään, hirveetä slaidia lantiolla.

No itse kuitenkin pääsin jyvälle tuosta vasta neljännellä harjoitustunnilla ja sitä kautta että tein swingiä ilman palloa hidastetusti niin että tajusin koko ajan mitä teen ja missä järjestyksessä. Kokoajan vaan hieman nopeammin ja nopeammin niinkauan että tuntui hyvältä. Kun pallon laittoi eteen niin kaikki oli taas ihan miten sattui, mutta kyllä se tuolla tavalla lähti jotenkuten menemään loppujenlopuksi. Nyt on päästy parina päivänä rangelle ja kyllä siinä semmoiset 5-10 minuuttia menee ennenkuin saa taas tuon liikkeen aikaiseksi. Mitenköhän tuon kanssa käy kentällä, jos sen unohtaa lyöntien välillä, 5 minuuttia harkkaswingejä taitaa pelikavereille olla vähän liikaa:)

januz kirjoitti: (7.4.2008 15:51:26)

Eilen sain vihdoinkin editoitua yhden PGA-kisan viimeisen päivän kaikki swingit puoleen tuntiin, vielä ei ole kauheasti ehtinyt katselemaan, mutta ainakin Furykin avauslyönnissä kiinnittyi huomio aivan valtavaan lantion liukumiseen, mutta onhan tuo swingi muutenkin vähän erikoinen. Mielenkiintoisia näyttää olevan myös lähestymislyönnit alle 150 metristä jossa kädet on parhaimmillaan jopa negatiivisessa kulmassa polvien välissä, kumarassa ollaan melkein kuin putatessa ja swingi näyttää siltä kuin maila nostettaisiin melkein kohtisuoraa linjaa ylös kohdelinjalta ja siitä sitten downswingi. Noilla sitten tiputellaan niitä palloja muutaman metrin päähän kolosta.

Rauski kirjoitti: (9.4.2008 16:18:55)
    ainakin Furykin avauslyönnissä kiinnittyi huomio aivan valtavaan lantion liukumiseen, mutta onhan tuo swingi muutenkin vähän erikoinen. Mielenkiintoisia näyttää olevan myös lähestymislyönnit alle 150 metristä jossa kädet on parhaimmillaan jopa negatiivisessa kulmassa polvien välissä, kumarassa ollaan melkein kuin putatessa ja swingi näyttää siltä kuin maila nostettaisiin melkein kohtisuoraa linjaa ylös kohdelinjalta ja siitä sitten downswingi. Noilla sitten tiputellaan niitä palloja muutaman metrin päähän kolosta.

Älä kattele sitä Furykin svingiä äläkä liikaa muidenkaan vaan luo se oma tapasi lyödä palloa. Niin kaikki OIKEET huiputkin on tehny. Valmentaja vähän ohjaa harjoittelussa oikeaan suuntaan ja se on siinä. Svingilihakset pitää toki olla kunnossa ja liike vapaa. Jos tarkoituksella yrität avata lantiota jo ennen osumaa niin persiilleen menee. Huipuilla se vaan tapahtuu automaattisesti kun liike on niin vapaa.

Furykhan itse sanoo että pitäis kiinnittää huomiota vaan grippiin ja itse pelin pelaamiseen!!!

Iso Helppo kirjoitti: (9.4.2008 18:11:13)

Rauski kirjoitti: (9.4.2008 16:18:55)
    ainakin Furykin avauslyönnissä kiinnittyi huomio aivan valtavaan lantion liukumiseen, mutta onhan tuo swingi muutenkin vähän erikoinen. Mielenkiintoisia näyttää olevan myös lähestymislyönnit alle 150 metristä jossa kädet on parhaimmillaan jopa negatiivisessa kulmassa polvien välissä, kumarassa ollaan melkein kuin putatessa ja swingi näyttää siltä kuin maila nostettaisiin melkein kohtisuoraa linjaa ylös kohdelinjalta ja siitä sitten downswingi. Noilla sitten tiputellaan niitä palloja muutaman metrin päähän kolosta.

Älä kattele sitä Furykin svingiä äläkä liikaa muidenkaan vaan luo se oma tapasi lyödä palloa. Niin kaikki OIKEET huiputkin on tehny. Valmentaja vähän ohjaa harjoittelussa oikeaan suuntaan ja se on siinä. Svingilihakset pitää toki olla kunnossa ja liike vapaa. Jos tarkoituksella yrität avata lantiota jo ennen osumaa niin persiilleen menee. Huipuilla se vaan tapahtuu automaattisesti kun liike on niin vapaa.

Furykhan itse sanoo että pitäis kiinnittää huomiota vaan grippiin ja itse pelin pelaamiseen!!!

Siis tässä on jo avattu (siis se on jo menosuunassa ennen osumaa) lantiota eikä todellakaan mene persiilleen ja on oltu pron ohjauksessa. Jos nyt noista lähestymislyönneistä pitäisi jotain sanoa niin ei ne ole perusswingejä, sellaisia alle puoli-3/4 ja riippuen vähän mailanvalinnasta ja lyöntipaikasta ja mitä edessä on ja missä lippu sijaitsee, sen mukaan sitten lantio on mukana kiertämässä enemmän tai vähemmän. Mutta nuo prot osaisivat niitä varmaan paljon paremmin tulkita kuin minä ja myös sen mitä ei näy videolla.

Rauski kirjoitti: (9.4.2008 19:17:31)
    Siis tässä on jo avattu (siis se on jo menosuunassa ennen osumaa) lantiota eikä todellakaan mene persiilleen ja on oltu pron ohjauksessa.

Kerropa mulle ihan huvikseen että millä perusteella ei mee persiilleen =) Mä nimittäin veikkaan että sulla saattaa olla väärä mielikuva lyömisestä… Ei se asento oo se mitä tavoitellaan vaan liike ja jossain vaiheessa kaukana tulevaisuudessa se liike tuottaa ehkä mm. sen asennon.

Iso Helppo kirjoitti: (9.4.2008 20:59:59)

Rauski kirjoitti: (9.4.2008 19:17:31)
    Siis tässä on jo avattu (siis se on jo menosuunassa ennen osumaa) lantiota eikä todellakaan mene persiilleen ja on oltu pron ohjauksessa.

Kerropa mulle ihan huvikseen että millä perusteella ei mee persiilleen =) Mä nimittäin veikkaan että sulla saattaa olla väärä mielikuva lyömisestä… Ei se asento oo se mitä tavoitellaan vaan liike ja jossain vaiheessa kaukana tulevaisuudessa se liike tuottaa ehkä mm. sen asennon.

Ei ole aavistustakaan millä tavoin ei mee persiilleen. Lyömisestä mulla on selkeä mielikuva, jos sitä tekee niin persiilleen menee, swingistäkin on selkeä mielikuva ja sitä pystyy jo pienen lämmitelyn jälkeen toteuttamaan, hiomista aina tosin riittää.

Tietääkseni alkuasento on vain valmistautumista aiottuun liikesarjaan. En kyllä oikeastaan ymmärrä alkuukaan mitä ajat takaa, mistä hiton asennosta oikein höpiset ja kuka tässä jotain asentoa on edes tavoittelemassa, jos puhut loppuasennosta niin sittenkään en tajua tuota tekstiä.

Rauski kirjoitti: (9.4.2008 21:45:51)
    Ei ole aavistustakaan millä tavoin ei mee persiilleen. Lyömisestä mulla on selkeä mielikuva, jos sitä tekee niin persiilleen menee, swingistäkin on selkeä mielikuva ja sitä pystyy jo pienen lämmitelyn jälkeen toteuttamaan, hiomista aina tosin riittää.

Tietääkseni alkuasento on vain valmistautumista aiottuun liikesarjaan. En kyllä oikeastaan ymmärrä alkuukaan mitä ajat takaa, mistä hiton asennosta oikein höpiset ja kuka tässä jotain asentoa on edes tavoittelemassa, jos puhut loppuasennosta niin sittenkään en tajua tuota tekstiä.

Nuo kommentit ja muutkin kirjoituksesi paljastavat että yrität (niinkuin monet muutkin tällä palstalla) haukata liian isoa palaa. Tee kaikki rauhassa ja omalla tavalla mutta silti vakavasti keskittyen. Kyllä hyvä pro auttaa ja muista että tää on kuitenkin peli jossa ei pidä keskittyä liian yksityiskohtaisiin asioihin.

Mun mielestä isoin vika minkä golfari tekee kun alkaa muuttamaan svingiään on se, että halutaan heti hyviä tuloksia. Ollaan liian malttamattomia muutoksen alla. Jos koko svingi laitetaan kunnolla remontiin vihdoin ja viimein eikä hakata päätä seinään, niin saattaa mennä parikin kautta ennekuin alkaa tuloksia tulla ja arvatkaapa moniko jaksaa odottaa noinkin kauan?
    Kaikki eivät toki edes halua tuollaiseen urakkaan ryhtyä vaan tyytyvät nykyiseen tasoonsa ja irtotipseihin.

Iso Helppo kirjoitti: (10.4.2008 0:11:54)

Nuo kommentit ja muutkin kirjoituksesi paljastavat että yrität (niinkuin monet muutkin tällä palstalla) haukata liian isoa palaa. Tee kaikki rauhassa ja omalla tavalla mutta silti vakavasti keskittyen. Kyllä hyvä pro auttaa ja muista että tää on kuitenkin peli jossa ei pidä keskittyä liian yksityiskohtaisiin asioihin.

Nyt putosin entistä enemmän kärryiltä, mutta ei se mitään. Tää ei tästä jatku.

ts

Iso Helppo kirjoitti: (10.4.2008 0:11:54)

Taitaa olla kuitenkin isompi ongelma se, että ihmiset eivät harjoitellessaan keskity yksityiskohtiin. Sinne päin ja suunnilleen…. ja sitten tulkitaan onnistumista osuman ja pallon lennon perusteella. Ja tarvotaan loputtomassa suossa.

ts kirjoitti: (10.4.2008 13:02:48)
    … Taitaa olla kuitenkin isompi ongelma se, että ihmiset eivät harjoitellessaan keskity yksityiskohtiin. Sinne päin ja suunnilleen…. ja sitten tulkitaan onnistumista osuman ja pallon lennon perusteella. Ja tarvotaan loputtomassa suossa.

Ja sitten kun vielä tietäis mihin yksityiskohtiin keskittyis.

kebax kirjoitti: (10.4.2008 13:30:45)

ts kirjoitti: (10.4.2008 13:02:48)
    … Taitaa olla kuitenkin isompi ongelma se, että ihmiset eivät harjoitellessaan keskity yksityiskohtiin. Sinne päin ja suunnilleen…. ja sitten tulkitaan onnistumista osuman ja pallon lennon perusteella. Ja tarvotaan loputtomassa suossa.

Ja sitten kun vielä tietäis mihin yksityiskohtiin keskittyis.

Ainakaan svingin harjoittelussa ei pidä keskittyä yksityiskohtiin vaan liikkeeseen ja kropan tuntemuksiin. muuten menee sekaisin ja totaalisen huonoon kehitysluuppiin.

Talven aikana kahdesti kuplassa ja yhden ulkorangen jälkeen svingi on ihan hukassa.
    Itsestäni tuntuu siltä että se vuotaa kaikkialta. Pallit kuitenkin lentää suht suoraan aika korkealla kaarella. Pituudesta en tiedä.

Takaapäin clipissä näkyy myös mun massiiviset pre-shot maneerit.

Huono valaistus menee Ollilan Jorman piikkiin.

Saa haukkua ja lytätä vapaasti.

R6 edestä

R6 takaa

Lavantauti kirjoitti: (11.4.2008 10:51:36)
    Talven aikana kahdesti kuplassa ja yhden ulkorangen jälkeen svingi on ihan hukassa.
    Itsestäni tuntuu siltä että se vuotaa kaikkialta. Pallit kuitenkin lentää suht suoraan aika korkealla kaarella. Pituudesta en tiedä.

R6 edestä

R6 takaa

Kyllä tuossa takaa kuvatussa on paljon hyvää, mm. upeat pilvet, siinä kuvauksessa on jotain kaunista, herkkää taiteellisuutta 😉

R6 edestä

R6 takaa

No haukutaan ny ku kerrankin saa vapaasti;) Käsi ja hartia vetoisen bs:n takia ds:ssä tullaa hieman ulkoa sisään. Jos kääntyis enemmän lantiolla bs:ssä ja siten myös ds:ssä niin tulis paremmassa kulmassa palloon (laaemmassa ja vähän sisältä).

Caddien ei tietysti pitäis sanoa mitään…
    Mut näyttäis siltä, että lähdet työntämään oikeata olkapäätä ulos sen sijaan, että vetäisit oikeaa kyynärpäätä kylkeen (towards slotti, you know). Sinänsä ihailtavan minimalistista ja kompaktia työskentelyä.

No sellasen huomasin tässä Rakia siemaillessa jotta bäkäriin lähtiessä on vanhaa tetsamaisuutta. Ei tuottane epäpuhtaita osumia joten paskaakos sitä muuttelemaan. Aikaisempaa mukaillen näyttää vähällä duunilla syntyvän tehokas svingi.

Suoritin aivan ilmiömäistä mentaaliharjoittelua yhden päivän ja hieroin lisäksi pari tuntia rangella.

Sain taakseviennin mielestäni paljon paremmaksi, kun pyrin pitämään sen vähän pystympänä ja laajempana. bs:n huipullakin näyttää kädet olevan apaut korkeammalla kun aikaisemmin. Koko paska pysyy näkökjään aika hyvin planella ja palli jopa lentää niin perkeleesti. Caddien neuvo oli hyödykäs ja tulen palkitsemaan Caddien Rinkussa extra-pullalla. (Tai lisärusinoilla.)

Svingi aikaisemmin:
    R6 takaa

Korjattuna:
    r6 takaa versio 2

Pitäis varmaan hommaa videokamera. Oman svingin kattelu ruudulta on mielenkiintoista puuhaa..

Esillä 25 viestiä, 776 - 800 (kaikkiaan 1,142)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #236098 kohteessaJäsenten svingit

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Jäsenten svingit