Aihe: Jäsenten svingit - Golfpiste.com

3.3.–10.3. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][4]
KilpailuaSuomalaista

Jäsenten svingit

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Jäsenten svingit

Esillä 25 viestiä, 376 - 400 (kaikkiaan 1,142)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #235743 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taika Rauta kirjoitti: (15.11.2007 11:52:14)
    Mulla toi dooris pyörii koko ajan vastapäivään. Nuorempi poikani sanoo että sehän pyörii vaihtelevasti kumpaankin suuntaan. Sen lisäksi että lyönti taantui tällä kaudella näyttää siltä että hahmotuskykin on rapistunut kele.

Dooriksen kierron pitäisi vaihdella riippuen osin omasta silmädominanssista (tottumuksesta), mutta myös havaintosuunnasta. Eli jos katselee kuvan vasemmalle/oikealle puolelle siten, että dooriksen näkee vain ns. periferisessa näkökentässä, pitäisi vaihtelua alkaa ilmetä. Silloinkin on kyse vain aivojen havaintoprosessin mukautumiskyvystä. Aivot pyrkivät tuottamaan vajaasta infosta mielekkään tuotoksen. On pitkälti sattumaa, kumman suunnan aivot valitsevat. Pienellä harjoittelulla dooriksen saa pyörimään ihan miten haluaa (muttei kyykkyyn). Anyhow, jos dooris pienen rupeaman jälkeen pyörii vain ja ainoastaan yhteen suuntaan, sinulla ei ole tulevaisuutta golfissa 😉

#235744 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Scoop kirjoitti: (15.11.2007 13:02:24)
    … Anyhow, jos dooris pienen rupeaman jälkeen pyörii vain ja ainoastaan yhteen suuntaan, sinulla ei ole tulevaisuutta golfissa 😉

Tämähän on asia josta lähdetään. Se on vaan ikävää kun päivittäin näin siitä saa muistutuksen. 🙁

#235745 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ts kirjoitti: (15.11.2007 11:01:29)

Scoop kirjoitti: (15.11.2007 10:45:58)

ts kirjoitti: (15.11.2007 9:52:18)
    Oisko Scoopilla asiasta lisätietoa? Onko puhtaasti fyysiset tekijät taustalla, vai mielikuvaoppimisesta syntyneet?

Autoradat kulkevat vastapäivään – joitakin loogisia poikkeuksia lukuunottamatta – vastapäivään, koska kuskit ovat perinteisesti istuneet vasemmalla. Osin näin, mutta ei kokonaan. Veikkaisin, että selityksen ydin palautuu samaan kuin juoksusuunnassakin: Inhimillisessä avaruudellisessa tunnistamisessa ja havainnoinnissa aivojen oikea puoli dominoi, jolloin havainnointi on tehokkaampaa havaintokenttämme vasemmalla puolella. Tämä heijastaa myös tietynlaista evoluutiopsykologista funktiota: vahva oikea puoli suojaa heikompaa havaintopuolta, ja vastaavasti suuntaudumme vasemmalle, joka edustaa tehokkaammin havainnoitavaa puolta. Vasemmalle suuntautuminen tuntuu siis myös turvallisemmalta (ja se näkyy myös tuloksissa; vasemmalle kaartuvalla radalla juostaan nopeammin kuin oikealle…). Ei siis ole sattumaa, että lasten karusellit pyörivät vastapäivään, mutta jännittäviksi ja pelottaviksi tarkoitetut laitteet myötäpäivään…

Kiitokset..

Joo.. kyllä se oli paljon helpompi rallia ajaessakin ’syöksyä’ vasureihin, kun mentiin kartturin kylki edellä 😉

Mutta jännä on todellakin havaita, että autossa ratin kääntäminen vasempaa tai fillarilla ja prätkällä vasemmalle kääntyminen ja kallistaminen tuntuvat helpoilta, mutta oikealle aina vähän kankealta…. no oli miten oli, tuota jossain määrin yksilöllistä ’luontaista kääntymissuuntaa’ olen käyttänyt alottelijoilla lyöntipuolen määrittämiseen. Muutaman vasurin myös ’testannut’ ja päätynyt tuohon päätelmään, että suurin osa heistä pelaa itselleen epäedulliselta puolelta.

Aikanaan golfia aloittaessani en ymmärtänyt hakea lyöntisuuntaan osviittaa ravi- tai autoratojen, tornadojen taikka linnunradan kiertämissuunnasta, vaan ryhdyin oikeakätisyydestäni huolimatta lyömään vasemmalta, koska toiselta puolelta lyöminen tuntui täysin luonnottomalta. Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että golfswingi on siinä määrin henkilökohtainen asia, että lyöntipuoleen pitäisi vaikuttaa enemmän henkilökohtaiset ominaisuudet kuin autourheiluperinteet, maailmakaikkeuden pyörimissuunta tai toposfäärin ilmiöt.

Ammatikseen golfia opettavilla on varmaankin omat keinonsa havaita oppilaan luonnollinen lyöntipuoli. Itse antaisin oppilaalle käteen molempien puolten mailat ja kehottaisin koittamaan, kumpi puoli tuntuu luontevammalta. Mitenköhän lapsille pesäpalloa tai jääkiekkoa opettavat testaavat harrastajan oikean lyöntipuolen – vai testataanko tätä ollenkaan?

Daami pyörii vastapäivään, tästä ei ole mitään epäilystä!

#235746 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Scoop kirjoitti: (15.11.2007 8:38:05)

Kumpijalkainen ja -silmäinen olet?

Ööö, miten tiedetään kumpi silmäinen olen? Olen kai vasenjalkainen, koska olen jalkapallossa umpivasuri, oikealla ei tule hommasta yhtään mitään, korkeintaan potkaisen ohi pallosta.

#235747 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aikoinaan kun pikkupoikana aloittelin pesäpallon pelaamista Seinäjoen perinteikkäässä Maila-Jusseissa, valmentaja haki junnulle sopivamman lyöntipuolen seuraavan kaltaisella, huomattavan kehittyneellä metodilla: Valmentaja seisoi lautasen takana, antoi junnulle mailan (silloin veilä puuta) käteen ja kehoitti lyömään täysiä hänen syötöstään. Junnu tietty meni sille puolelle lautasta mikä tuntui sopivammalta ja valmentaja meni yksinkertaisesti toiselle puolelle.

Varmaan näinä päivinä toikin asia tehdään vähän kehittyneemmin.

Mutta oli mulla asiaakin! Tämän ketjun annista innostuneena ajattelin kokeilla yhtä juttua. Nimittäin aikanaan sain jostain sellaisen ajatuksen päähäni, että vasen kantapää ei saisi nousta bäkärissä maasta ylös. Niinpä naulasin kantapään maahan ja sillä selvä.

Pari päivää sitten juttelin erään asioista perillä olevan lähteen kanssa, ja mainitsin tämän vasemman kantapään ja tapani pitää se maassa. Kävi ilmi ettei moinen ole lainkaan tarpeen. Siispä: Lähimpään golfliikkeeseen kokeilemaan!

Kantapää maassa –> pakko kallistaa kroppaa pallosta pois, R5 ~95mph.

Kantapää vapaana –> Kallistus ainakin tuntui pienenevän, R5 100+mph

Suurempi nopeus selittyy varmaan paremmalla kääntymisellä ja sillä, että mukana on enemmän isoja lihaksia. Mutta mikä parasta, mailanpään nopeuden vaihteluväli pieneni 2-3mph haarukkaan. Pitää käydä jossain välissä ottamassa vähän videota että näkee kuinka hölmöltä toi svingi nyt näyttää. Ainakin se tuntuu hyvältä, eikä tuon muutoksen tekemiseen tarvitse millään lailla keskittyä tai sitä opetella. Sen kun mättää vaan menemään.

#235748 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siis mitä helvattia? Tuo daamihan pyörii vain ja ainoastaan oikealle eli myötäpäivään, näkeekö muka joku ihan aikuisten oikeasti tuon pyörivän vasemmalle eli vastapäivään?

#235749 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

MakeM kirjoitti: (15.11.2007 10:48:52)

Olen itse myös oikeakätinen mutta kaikkia edellä mainittuja lyön vasemmalta ja swingaaminen oikealta tuntuu täysin mahdottomalta. Oikeastaan tuntuu ihmeelliseltä miten oikeakätiset voivat lyödä oikealta, varsinkaan jos on pelanut tennistä jossa kahta kättä käytettäessä lyödään aina vasemmalta puolelta. 🙂

Mä olen täsmälleen samaa mieltä. En ymmärrä miten leftyltä esim. kiekkoa pelaavat voivat pelata golfia rightylta. Tenniksessä minulla myös kaikkein vahvin lyönti on niin, että kahdella kädellä lyötäessä lyödään vasemmalta.

#235750 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Diletantti kirjoitti: (15.11.2007 13:20:38)
    Itse antaisin oppilaalle käteen molempien puolten mailat ja kehottaisin koittamaan, kumpi puoli tuntuu luontevammalta.

Daami pyörii vastapäivään, tästä ei ole mitään epäilystä!

Tuossapa tuo ongelma. Luontevalta tuntuu se puoli, joka täsmää mielikuvaan. Vaan enpä ole montaa aloittajaa nähnyt, jonka mielikuva swingistä ei olisi varsin virheellinen.

Ja daami kyllä pyörii molempiin suuntiin. Hauska oli kinata kun 3 ukkoo katteli daamia samalta näytöltä ja aina se jonkun mielestä pyöri eri suuntaan sillä hetkellä 🙂

#235751 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siis oonko mä tyhmä vai enkö mä vaan tajuu? Jos kattoo daamin jalkaa tai kättä, niin nehän pyörii koko ajan ympäri myötäpäivään…

#235752 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Daami pyörii, hassua kyllä, mun mielestä pelkästään vastapäivään (ylhäältä alaspäin katsottuna).

#235753 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyörii muuten vastapäivään vaikka kääntäisi ruutua mihin asentoon tahansa. Lätkää pelaan vasen käsi alhaalla, golfia oikealta.

#235754 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hitto ku ei oo edit toimintoa tässä foorumisoftassa… Sain mä sen pyörimään myötäpäiväänkin kun tilttasin ruuta 90 astetta myötäpäivään ja päätä 90 astetta vastapäivään. Tällasia kikkoja ei kuitenkaan varmaan ollut tarkoitus tehdä…?

#235755 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

goldencap kirjoitti: (15.11.2007 13:36:17)

Scoop kirjoitti: (15.11.2007 8:38:05)

Kumpijalkainen ja -silmäinen olet?

Ööö, miten tiedetään kumpi silmäinen olen? Olen kai vasenjalkainen, koska olen jalkapallossa umpivasuri, oikealla ei tule hommasta yhtään mitään, korkeintaan potkaisen ohi pallosta.

Dominoivan silmän saat selville eesmees näin: Katso etäälle johonkin selkään kohteeseen (esim. taulu tms.). Tee kädelläsi ok-merkki (ns. runkkuote), ja siirrä käsi eteesi siten, että voit tähdätä kyseisen o:n läpi alkuperäistä kohdetta. Sen jälkeen suljet vuorotellen silmäsi. Dominoiva silmä on se, jolla näet kohteen runkkuaukon läpi. Ei-dominoivan kohdalla aukko siirtyy kohteesta sivuun.

Itse olen oikeakätinen, mutta pelaan mailapelejä rightilta. Olen oikeasilmäinen, mutta vasenkorvainen. Lisäksi vielä molempijalkainen, mutta suosin vasenta ponnistaessa, ja oikeaa esim. futiksessa. Täydellinen kombinaatio oikealta swingaamiseen.

#235756 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä suljin molemmat silmät niin johan herkesi lady pyörimästä. Nyt se on selällään vesisängyllä ja ähkii kutsuvasti: aaah ja oooh!

#235757 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Johtaja XXL kirjoitti: (15.11.2007 14:39:56)
    Minä suljin molemmat silmät niin johan herkesi lady pyörimästä. Nyt se on selällään vesisängyllä ja ähkii kutsuvasti: aaah ja oooh!

Jaa mitä, kutsuttiinko minua? Ja kaveriani OOH:ia?
    Mutta joo, molempiin suuntiin pyöriskelee mielivaltasesti. Ylhäältäpäin en onnistunut vielä sitä tuijottamaan, mutta kyllä se tästä.

#235758 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Scoop kirjoitti: (15.11.2007 14:35:48)
    Itse olen oikeakätinen, mutta pelaan mailapelejä rightilta. Olen oikeasilmäinen, mutta vasenkorvainen. Lisäksi vielä molempijalkainen, mutta suosin vasenta ponnistaessa, ja oikeaa esim. futiksessa. Täydellinen kombinaatio oikealta swingaamiseen.

Minulla täysin sama.

Olen tosin alkanut miettimään vasemmalta puttaamista tuon dominoivan oikean silmän takia.=)

#235759 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kappas vaan, kun on kaverilla samanlaiset ominaisuudet. Olin hetken jo huolissani kun tuo daami pyöri vain yhteen suuntaan, mutta nyt on uskoni palannut. Huh huh, se on joskus pienestä kiinni.

Ps. cap! Jos tässä runkkuotteessa näet itsellesi vieraan kullin, kummalla silmällä vaan, irroita otteesi ja poistu paikalta äläkä hiisku asiasta ikinä kenellekään!

#235760 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Dominoivan silmän saat selville eesmees näin: Katso etäälle johonkin selkään kohteeseen (esim. taulu tms.). Tee kädelläsi ok-merkki (ns. runkkuote), ja siirrä käsi eteesi siten, että voit tähdätä kyseisen o:n läpi alkuperäistä kohdetta. Sen jälkeen suljet vuorotellen silmäsi. Dominoiva silmä on se, jolla näet kohteen runkkuaukon läpi. Ei-dominoivan kohdalla aukko siirtyy kohteesta sivuun.

Käsittääkseni olen sitten oikeasilmäinen. Jaloistani sen verran, että ponnistan oikealla esim. koripallossa, mutta futiksessa umpivasuri.

#235761 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Johtaja XXL kirjoitti: (15.11.2007 14:56:40)
    Ps. cap! Jos tässä runkkuotteessa näet itsellesi vieraan kullin, kummalla silmällä vaan, irroita otteesi ja poistu paikalta äläkä hiisku asiasta ikinä kenellekään!

Kiitos varoituksesta, onneksi en kuitenkaan nähnyt yhtään kullia kyseisessä otteessa.

#235762 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En kyllä mitenkään saa tätä Scoopin typyä pyörimään myötäpäivään. Vaikka kuinka koetan kohdistaa katsettani käsien ja jalkojen pyörimissuuntaan, huomaan kohta taas vilkuilevani muihin ruumiinosiin. Onkohan tämä normaalia ja vaikuttaako pyörimissuunnan havainnointiin ylipäänsä katsojan sukupuolinen suuntaus?

Olenko ehkä sairastunut Scoopin viittaamaan evoluutiopsykologisen funktion heijastumaan? Tietääkö joku, onko kysymyksessä vakava tauti ja saako sen pidettyä kurissa lääkityksellä? Tuleeko tämä pitkällä aikavälillä johtamaan ”lyöntipuolen” vaihtumiseen? Tämä olisi omalla kohdallani kovin kiusallista, sillä olen sentään kahden pienen lapsen isä.

Olisipa Jukka vielä mestoilla niin saisi ainakin hyviä neuvoja sopivasta lääkityksestä.

#235763 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Myötäpäivään pyörii,mutta kun nostaa persuksen tuolilta ja katsoo vähänaikaa sieltä yläpuolelta ,ja istahtaa taas alas,niin jopa neito pyörii vastapäivään ,ja taas ku vähän heilauttaa päätä niin taas suunta vaihtuu.Tyypillistä naisille la donna e mobile.

#235764 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse olen aina ajatellut, että nimenomaan pesäpallo on golfin kannalta se vaikuttava tekijä. Eikö se pesäpallosvingi aika lailla tätä golfsuoritusta vastaa? Yksi kaverini kyllä pelaa pesäpalloa ja golfia eri puolilta ja olen sitä hieman ihmetellyt. Se on sitten eri asia jos on opetellut pesäpallon väärältä puolelta. Tai sitten olen itse kuvitellut väärin tuon pesäpallon yhteyden golfiin ja niillä ei mitään yhteyttä olekkaan?

goldencap kirjoitti: (15.11.2007 14:58:43)
    Käsittääkseni olen sitten oikeasilmäinen. Jaloistani sen verran, että ponnistan oikealla esim. koripallossa, mutta futiksessa umpivasuri.

Mulla sama, mutta toisinpäin. Koripallohan opettaa pomppaamaan kuljetuskäden vastaisella kädellä. Liittyykö ponnistusjalka jotenkin golfiin?

#235765 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

…pyörii sinnikkäästi vain myötäpäivään. Dooris pelaa siis vasurilta??
    PS Saisiko kuvan kontrasteja ajettua alemmas?

#235766 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bosco kirjoitti: (15.11.2007 16:10:58)
    …pyörii sinnikkäästi vain myötäpäivään. Dooris pelaa siis vasurilta??
    PS Saisiko kuvan kontrasteja ajettua alemmas?

Dooris on ambidekstrinen. Dooris pelaa juuri kuten haluat…
    Kuvan kontrasteja voit muuttaa näyttöäsi säätämällä ;-). Nyt kun vielä paljastan, että kyky manipuloida Dooriksen pyörimistä korreloi vahvasti IQ:n kanssa, niin ei muuta kuin silmät kirvellen ruudun ääreen kyykkimään.

Ensi viikolla yllytämme kaikki muusikonalut virtuaaliseen nyrkkitappeluun tutkimalla vastaavan ilmiön auditiivista versiota ns. tritone paradoksin muodossa ;-). Tosin siinä suoriutumisen ainoa yhteys golfiin liittyy siihen, lukeeko pro:n kommenttien rivien välistä sarkasmia, vittuilua, vai aitoja rakentavia ehdotuksia.

#235767 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

sotanorsu kirjoitti: (15.11.2007 16:10:47)
    Liittyykö ponnistusjalka jotenkin golfiin?

Ehkä tietynlaiset dominanssikombinaatiot helpottavat joidenkin asioiden omaksumista 😉 Esim. kun itse ponnistan vasemmalla, mutta fudaan mieluumin oikealla, tehon tuottaminen golfswingissä oikelta lähtien vasenta vastaan tuntuu tutulta ja luonnolliselta (kun kerran pelaan mailapelejä right-puolelta). Aivan kuten ponnistettaessa viimeinen oikea askel ennen vasemmalla ponnistamista tuottaa olennaisen effortin, ja/tai samankaltaisen vastapaineen tunnun kuin pönkkäjalka pönkkälajeissa. Enemmän urheilleilla ero voi olla suurempi, koska lihaksisto on yksilöhistorian myötä mukautunut selkeämmin vastaaviin rooleihin.

Esillä 25 viestiä, 376 - 400 (kaikkiaan 1,142)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #235836 kohteessaJäsenten svingit

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Jäsenten svingit