22.–29.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[17][27]
KilpailuaSuomalaista

Jälleen sääntökysymys!

Etusivu Foorumit Säännöt Jälleen sääntökysymys!

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #182964 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Tilanne on seuraavanlainen: palloni on avauslyönnillä päätynyt vesiesteeseen. Harkinnan jälkeen päätän yrittää lyödä sieltä. Pallo päätyy muutaman metrin päähän, jääden esteeseen, josta pelaaminen on mahdotonta. Nyt päätän dropata. Mitä vaihtoehtoja minulla on jatkaa peliä ja monesko lyönti lähtee???

    #300289 Ilmoita asiaton viesti

    Droppauksen jälkeen lähtee neljäs lyönti, en tosin tiedä mihin dropataan.

    #300290 Ilmoita asiaton viesti

    Vastauksia näihin hieman harvinaisempiin tapauksiin löytyy USGA:n sääntösivuilta ja Decisioneista. Vaatii kyllä hieman lukemista ja tulkintaa päästä aina perille eri vaihtoehdoista.

    26-2. Ball Played Within Water Hazard

    a. Ball Comes To Rest in The Hazard

    If a ball played from within a water hazard comes to rest in the same hazard after the stroke, the player may:

    proceed under Rule 26-1; or

    under penalty of one stroke, play a ball as nearly as possible at the spot from which the last stroke from outside the hazard was played (see Rule 20-5).

    If the player proceeds under Rule 26-1a, he may elect not to play the dropped ball. If he so elects, he may:

    Proceed under Rule 26-1b, adding the additional penalty of one stroke prescribed by that Rule;

    or

    Proceed under Rule 26-1c, if applicable, adding the additional penalty of one stroke prescribed by that Rule;

    or

    Add an additional penalty of one stroke and play a ball as nearly as possible at the spot from which the last stroke from outside the hazard was played (see Rule 20-5).

    26-1. Ball in Water Hazard

    It is a question of fact whether a ball lost after having been struck toward a water hazard is lost inside or outside the hazard. In order to treat the ball as lost in the hazard, there must be reasonable evidence that the ball lodged in it. In the absence of such evidence, the ball must be treated as a lost ball and Rule 27 applies.

    If a ball is in or is lost in a water hazard (whether the ball lies in water or not), the player may under penalty of one stroke:

    Play a ball as nearly as possible at the spot from which the original ball was last played (see Rule 20-5);

    or

    Drop a ball behind the water hazard, keeping the point at which the original ball last crossed the margin of the water hazard directly between the hole and the spot on which the ball is dropped, with no limit to how far behind the water hazard the ball may be dropped.

    or

    As additional options available only if the ball last crossed the margin of a lateral water hazard, drop a ball outside the water hazard within two club-lengths of and not nearer the hole than (i) the point where the original ball last crossed the margin of the water hazard or (ii) a point on the opposite margin of the water hazard equidistant from the hole.

    The ball may be cleaned when lifted under this Rule.

    Lue lisää: The Rules of Golf and the Decisions on the Rules of Golf

    #300291 Ilmoita asiaton viesti

    Peliä jatketaan joko

    1. vesiestesäännön 26-1 mukaisesti tai

    2. yhdellä rangaistuslyönnillä siitä kohdasta, josta hän viimeksi pelasi vesiesteen ulkopuolelta.

    Kummassakin tapauksessa siis 4. lyönti lähtee.

    Jos käytetään vaihtoehtoa 2, tässä tapauksessa edellinen lyönti vesiesteen ULKOPUOLELLA lyötiin tiiltä. Tässä tapauksessa pallon saa tiiata.

    Sääntö 26-2: ’Pallo pelataan vesiesteestä’

    #300292 Ilmoita asiaton viesti
    EFC

    Droppaat lippu-esteen ylityspaikka linjassa esteen taakse ja eikun peliä (neljäs lähtee, jos olit ekalla lyönnillä esteessä). Jos et pysty sinne droppaamaan, voit dropata pallosi myös esteeseen (taaksepäin, 2 mailanmitan päähän tai edelliseen lyöntipaikkaan).

    #300293 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Kyllä kannattaisi harkita, jatkaako pelaamista lainkaan.

    #300294 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Se piste on ratkaiseva mistä pallo alunpitäen ylitti vesiesteen rajan.

    Sääntöjen mukainen droppi vesiesteen ulkopuolelle ja neljäs lyönti lähtee.

    #300295 Ilmoita asiaton viesti

    Kyllähän noita sattuu, ainakin tälläiselle aloittelijalle…

    Itse löin kerran ahneuksissani ojan penkalta ja pallo putosi taakseni veteen, josta tietenkin jatkoin sitten droppaamalla.

    ’Pistebogikisassa’ olen kyllä joutunut luovuttamaan reiän vesiesteen vuoksi, mutta en aivan tuohon tyyliin.

    #300296 Ilmoita asiaton viesti

    taaksepäin tai kahden mailanmitan päähän pudottaminen ei ole vesiesteessä mahdollista. Jos ei ulos esteestä halua tulla, ainoa mahdollisuus on pudottaa siihen, mistä esteessä edellisen kerran löi.

    Ns. pelaamattomasta paikasta pallon voisi pudottaa taaksepäin tai kahden mailan mitan päähän. Palloa ei voi sääntöjen mukaan julistaa pelaamattomaksi vesiesteessä. Pelaamattomaksi julistaminen on eri asia kuin se, että palloa ei voisi lyödä.

    #300297 Ilmoita asiaton viesti

    Jos vesiesteestä pelattu pallo jää samaan vesiesteeseen, pelaaja saa

    (1) jatkaa säännön 26-1 mukaan tai

    (2) yhdellä rangaistuslyönnillä lyödä seuraavan lyöntinsä mahdollisimman läheltä sitä kohtaa, josta hän viimeksi pelasi vesiesteen ulkopuolelta.

    Jos pelaaja on toiminut säännön 26-1a mukaisesti, eikä halua jatkaa näin pudotetulla pallolla, voi pelaaja menetellä seuraavasti.

    (a) yhden lyönnin LISÄRANGAISTUKSIN jatkaa säännön 26-1b mukaisesti tai

    (b) yhden lyönnin LISÄRANGAISTUKSIN sivuvesiesteessä jatkaa soveltaen sääntöä 26-1c tai

    (c) yhden lyönnin LISÄRANGAISTUKSIN pelata palloa mahdollisimman läheltä sitä kohtaa, josta hän viimeksi pelasi esteen ulkopuolelta.

    Säännön 26-1a mukaan pallo siis pelattaisiin mahdollisimman läheltä alkuperäistä paikkaa (esteestä). b ja c vaihtoehdot eivät oletettavasti käy koska pallo on jo esteessä (ei ylityskohtaa). Ainoastaan lisärangaistuksin voi esteestä tulla pois.

    #300298 Ilmoita asiaton viesti

    jos esteestä on lyöty samaan esteeseen niin pitää jatkaa siitä missä pallo on tai dropattava siihen mistä löi viimeksi eli esteeseen. Pitää miettiä milloin esteestä lyö.

    #300299 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Jos lyöt esteestä samaan esteeseen, kyllä esteestä ulos pääsee.

    Droppi käyttäen sitä pistettä mistä pallo viimeksi meni esteeseen viitekohtana. Sen jälkeen optiot vesieste- tai sivuvesiestesäännöstön mukaan.

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Jälleen sääntökysymys!