Aihe: Iskias iski - Golfpiste.com

21.4.–28.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][4]
KilpailuaSuomalaista

Iskias iski

Etusivu Foorumit Yleistä Iskias iski

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 109)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Onneksi olkoon, hieno juttu että selkä- ja jalkavaivasi ovat tällä hetkellä historiaa, toivottavasti ne pysyvätkin pois!

Raportointi jäi tällä kertaa lyhyeen, sillä parantaja oli kuulemma valvonut koko yön lonkkakipujen takia, joten tapaaminen siirtyi maanantaille ;D

Sääli. Se on muutes aikamoinen kehäraakki se Jouko. Elä säikähdä sit…

Kannattaa myös ottaa joku isompi käsipyyhe tai pieni suihkupyyhe ja taitella se auton penkille takapuolen alle. Sitä on hyvä käyttää paluumatkalla. Autossa istuminen kun on ainaki itsellä se pahin juttu, jossa tuo si-nivel palautuu vanhalle paikalleen helposti. Auton penkki kun tukee liikaa sivuilta ja painaa sitä niveltä…

Mulla on pyyhe ollu auton penkillä jo kuukauden verran ja nivel on pysyny paikoillaan. Olkapää sen sijaan ei… 🙁

Joko tuli diagnoosia?

Joo-o, että tällainen tapaus.

Minulla oli kuulemma lantio 5 cm vasemmalle alas, ja täten vasen olkapää 3-4 cm alempana. Vasen jalka noin 3 cm lyhyempi. Eikä tässä vielä kaikki… oikea olkapää oli poissa paikaltaan, joka oli aiheuttanut tenniskyynärpään…. vaikka tennistä olen pelannut iät ajat, en ole vielä tietoisesti kärsinyt tenniskyynärpäästä.

Noh, kaveri väitti laittaneensa minun vasenmman lantioikaman paikalleen yhdellä ainoalla työnnöllä… itse en kyllä ’tuntenut’ mitään. Nyt kun lantionikama oli laitettu paikoilleen, olikin oikea jalka 3 cm lyhyempi hoidon ollessa vielä kesken.

Tämän jälkeen sitten availtiinkin kiinni olevia keuhkonikamia ja laitettiin tuo oikea olkapää paikoilleen.

Totta vai tarua?

Kyllä peilin edessä katsottuna diagnoosi ja hoito taisivat olla oikeita, mutta, mutta…

Epäilisin että jokaiselta henkilöltä saataisiin samat vaivat esiin ’tällä tavalla’ kaivettuna…. tätä ’epäilystäni’ vahvistaa myös se, että siellä oli jo valmiiksi lomakkeet joissa on mainittuna, että olkapää(-t) poissa paikoiltaan ja lonkka (-t) poissa paikoiltaan.

Ei siinä mitään kaveri vaikutti ihan yhtä ammattitaitoiselta (jollei parempi) kuin naprapaatit/kiropraktikot joilla olen käynyt.

Ihan kivoja temppujahan tuo jalan pidennys ja olkapään paikoilleen laitto on.

Vielä en pysty sanomaan oliko hoidosta apua, mutta ei varmaankaan ainakaan mitään haittaa.

Näinhän se meni. Yhellä tennistutulla oli molemmat olkapäät pois paikoiltaan. Mä ainakin huomasin selkeän eron niska/hartiaseudulla tuon käynnin jälkeen. Ja jalat sai voimia myös huomattavasti lisää.

Kyllähän se herra tuppas hiukan liioittelemaan noita mittoja. Mullaki muka 6cm vinouma. Näytti noin 3cm:n erolta.

Mut ota varovasti, varsinki autossa istumisen kanssa, jotta lantio pysyy suorassa ja kuulostele onko tuosta apua…

Lavikselle erään lääkärin kirjoittama lause:

’ Todellinen – ei lantion asentovirheestä johtuva – jalkojen pituusero on hyvin harvinainen’

Tuolta oppii paljon:

Lue lisää: Lantio

Muutama kommentti ja omakohtaisia kokemuksia.

Ortopedin suusta kerrottuna lantionikama (jos tarkoitetaan SI-nikamaa) ei mene paikoiltaan kuin autokolarissa. Tällaistahan keskustelua täällä onkin jo ollut.

Myös itselläni on kiropraktikko ns. laittanut sen kohdalleen, mutta itse en kyllä huomannut mitään muuta kuin kovan kolahduksen hoitopöydän jousella toimivan keskiosa iskeydyttä ala-asentoon. Kyllä siinä metelissä voi tietty jotain muutakin tapahtua.

Käsittääkseni iskias-vaiva golfissa johtuu siitä, että lantion kierto swingissä rasittaa etujalan puolen lantiontaivuttajia (lihas ja kiinnityskohdat, loppuasennon venytys varsinkin rasittaa tätä aluetta), gluetus medialista (sivuperse) ja piriformista (syväperse). Piriformis-syndroomana tunnettu oireyhtymä onkin se, että kyseinen istumaluun vieressä oleva lihas menee jölliin ja koska iskias-hermo menee sen alta tai ihan vierestä, hermo joutuu pinteeseen ja kehittää iskiasvaivan. Piriformis-vaivaa nimenomaan on todettu aiheutuvan lantion seudun vaivoista, lantionkoukistajien kireydestä ja esim. pitkästä juoksuaskeleesta.

Itse uskon, että jos iskias-vaivan aiheuttaa joku muu kuin välilevyn pullistuma, varsinkin jos ennen hermokipuja on ollut pakarassa ongelma, niin kyseessä on piriformis-ongelma, johon auttaa rankka lantionalueen venyttely, kova hierontaa ja ehkä akupunktio jossa laitetaan sähköä akuneulojen kautta suoraan jöllissä olevaan mestaan.

Näillä luulen piakkoin pääseväni eroon kohta 6 kk vaivanneesta ongelmasta.

Näitä kommentteja luettuani, katselin kovasti peilistä, josko lantioluut olisivat eri korkeudella. Omaan silmään ei tällaista eroa näkynyt. Kun elokuun alussa työpaikalle palasi hieroja (urheilu sellainen), oli hän sitä mieltä, että useimmat iskiasvaivat ovat todellakin lihasperäisiä, ja tarkemmin tiettyjen lihaskimppujen jäykistymisiä. Tämä aiheuttaa myös hermoihin ärsytystä, mikä voi ilmeta esim iskiaksena.

Hierojan mielestä lihasperäiset vaivat pitäisi saada helpottamaan parilla kolmella hierontakerralla ja hartaalla venyttelyllä. Itsellä vaivat helpottivat kahden viikon välein suoritetun hieronnan ja venyttelyn avulla.

Sen jälkeen on käyty lenkillä, mistä ei ollut seuraamuksia, yksi 18 r kierros, mikä jäykisti vähän, ja yksi pitempi rangesessio, mistä nämä iskiastuntemukset taas palasivat.

Eli summa summarum omalta osalta :

– venyttelyä, venyttelyä, venyttelyä

– otetaan iisisti rangella

’Ortopedin suusta kerrottuna lantionikama (jos tarkoitetaan SI-nikamaa) ei mene paikoiltaan kuin autokolarissa. Tällaistahan keskustelua täällä onkin jo ollut.’

No mulle fysiatri laittoi diagnoosiksi ’si-nivelen dislokaatio’. Itse sen sitten suomensin. Ehkä oli huono suomennos, ehkä ei. Olisiko ’osittainen paikaltaanmeno’ parempi? Tai ’poikkeava asento’. Nuo mainitaan tuossa linkissä.

Kukin uskoo mihin uskoo. Mutta mä kyllä uskon aika vahvasti tuohon. Ainakin kun olo on nyt paljon parempi!

Lue lisää: Lantio

Täällä samaa kamaa – eli selkä vihottelee. Onko se hermoperäinen iskias, lihasjuttu, SI-nivel ym. tuntuu riippuvan ihan siitä kuka tekee diagnoosia.

Itse lähdin vaihtamaan patjaa helvetisti kovemmaksi, eli otin tuommoisen 7- kerroksisen futonin. Fiilis oli ihan tajuton, kun siihen meni ekaa kertaa makaamaan – tuntuu, että joku venyttää kokoajan alaselkää. Aikaisempi joustinpatja kun oli ’myötäillyt’ selkäni muotoja, eli ei käytännössä tukenut ollenkaan.

Nyt olen nukkunut futonilla sellaiset 2 kk ja selkä on tämän jälkeen oireillut vain kerran. Tämäkin johtui rangen matolla duffaamisesta ja parani siitä kahdessa yössä (aikaisemmin olisi mennyt semmoinen 2 – 3 viikkoa).

En siis tiedä mikä selkääni tarkalleen vaivaa, mutta suosittelen menemään koemakuulle selälleen futonille. Jos siitä tulee semmoinen mukava venytyksen fiilis alaselkään, niin ainakin minulle tuo hankinta toi jonkinlaisen ratkaisun.

Kova ja askeettinen toi patja sitten on ja jos nukut emännän kanssa, niin valitusta tulee.

Lue lisää: Futonista tietoa

Kyy

Takana on jo monen vuoden historia selkävaivaisena. Valikomista löytyy välilevyn pullistuma, nikaman murtuma ja pieni siirtymä joten iskiastyyppiset vaivat on tuttua ja jokapäiväistä kauraa. Kuntoutuksessa olin

ongelman alkuaikoina ja sieltä saaduilla tiedoilla olen oppinyt ongelman kanssa elämään.Kuntoutuksen lihaskuntotesteissä mitattin mulle maksimiarvot lähes joka testissä. Valitettavasti ei vaan vielä riitä mun selälle.

Elikkäs monipuolista kuntosaliharjoittelua säännöllisesti , säännölliset käynnit fysioterapeutin luona(lihasten hieronta ja selän manipulointi) ja jokapäiväiset venyttelyt on mun resepti jotta pystyy elää melkein ’normaalia’ elämää.Täytyy vielä korostaa noitten venyttelyiden merkitystä siis PÄIVITTÄIN ja AINA tunti pari liikuntasuoritusten jälkeen.Ja vielä pitää muistaa että venytykset suoritetaa pitkäkestoisina vähintään minuutin kestävinä.

Eikös olekin jännää, että kun joku paikka tulee kipeeksi niin jo ollaan venyttelemässä. Ei ikään kuin vois mukamas ennaltaehkäisevästi venytellä. Miksihän se on niin vaikeeta venytellä vaikka TeeVeetä tuijotellessa?

Tää lahtelainen mies on ihan itseoppinut kaveri. Hän on kuitenkin ainoa tapaamistani, joka osaa si-nivelen paikalleen laittaa. Useimmat (monet lääkärit, fysiatrit, ortopedit… ) eivät edes ymmärrä, että si-nivel voi olla ”poissa paikoiltaan” eli siirtynyt. Ja toiset pitävät sitä jopa mahdottomana. Useimmat sanovat sen vain olevan ”jumissa” ja yrittävät sitä mobilisoida, mutta turhaan.

Tästä on kuitenkin paljon juttua. Yksi linkeistä on tämä: http://www.kristittylaakari.fi/LANTIO.htm

Mun urheilukaveri kävi tänään toista kertaa tuolla Lahdessa. Hänellä on tuo yleinen vika, eli lantion si-nivel poissa paikallaan, jonka myötä hänellä on paljon selkäkipuja ja urheilu on välillä mahdotonta.

Tästä lahtelaisesta parantajasta on kuulemma tehty juttu Luontaisterveys-lehdessä numero 07/2003. Sääli kun noita lehtiä ei ole netissä…

Tuo mun kaveri kertoi, että häntä ennen hoidettavana oli kaks vanhempaa rouvaa, jotka oli raahautunu paikalle tukikepein ja poistuessaa laitoivat kepit kainaloon ja menivät portaita alas hyvin…

Kaveri otti kuvia selästään ennen ja jälkeen operaation. On sit kuvalliset todisteet muutoksista!

Voin siis suositella usemmankin henkilön puolesta tätä jäsenkorjaajaa!
    Jouko Holma
    Lahti
    040 8424698

En nyt väitä, että hänesta on apua kaikille, mutta ainakin niille, joilla on lantion vinouma. Haittaahan tuosta hoidosta ei ole, koska jos vikaa ei ole, niin mitään ei tehdä.

Mene ensin magneettikuvauksiin, ja ota selvää

mikä sinua vaivaa.

Itse maksoin hoitoihin ja tutkimuksiin n.1000 € ennen kuin menin magneettiin jossa todettiin ihan muuta vikaa, sen jälkeen hoitotoimempiteetkin alkoi olla tehokkaampia…

Nyt taas uutta matoa koukkuun. Tänään lyötiin kortisonia pakaraan piriformikseen ja katsotaan rauhoittuuko parin viikon levolla ja lähteekö iskiasvaiva. Piikkiä laitettaessa huomasi miten lähellä hermo on ko. lihasta, piikki meni aluksi hiukan läpi ja siitä tulikin sitten kunnon säkärit. Kortisoni osui kuitenkin lopulta oikeaan paikkaan.

Kun pakara on kunnossa, niin sitten seuraava lääke on maastaveto isoilla…

#346348 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

’Jos menee peilin eteen ja laittaa sormet lonkan kulmiin, ne ovat eri tasoilla vain yhdestä syystä: Jalat ovat eripituiset ja sillä sipuli. Jalkojen eripituisuus ei ole oire mistään Si-levystä ym, vaan toisinpäin..’

Kyllä se niin on, että jalkojen erimittaisuus 98% tapauksista johtuu siitä, että si-nivel on liikkunut.

’Samanpituiset jalat ei vaan saa lonkkaa vinoon..’

Kyllä saa. Kaverin selkää eilen korjailin. Hänellä oli vasen jalka kantapäiden kohdalla 1,5cm pitempi kuin oikea. Myös vasen lonkka oli ylempänä, eli ihan kuin vasen jalka olis ollu molemmista päistä liian pitkä.

Polkasin hänen si-niveltään alaspäin ja kas, vasen jalka lyheni samalla kun lantio suoristui. Tämä siksi, kun si-niveltä painaa alaspäin, niin lonkka kiertyy ja jalan yläosa nousee. Näin tehtiin kesällä mulle, muutamalle työkaverille, parille tenniskaverille ja niin monelle muullekin… ja nyt meillä kaikilla on jalat saman mittaiset eikä selkäkipuja enää ole. Tosin meidän urheilijoiden kohdalla tarvittiin 2-3 käyntikertaa.

Ja tuo kaveri, jonka si-niveltä oon jo 3 kertaa siirtäny, on sen lisäks käyny ainaki 3 kertaa jo tuolla kunnollisessa si-nivelen korjauksessa. Hänelläkään se ei tahdo millään pysyä paikoillaan. Mullakin tarvittiin 5 kertaa…

’Jos lonkka on vino, eli jalat ovat eripituiset, ainoa keino on korotus/erikoispohjallinen ja mahtollisesti lisäksi kengän korotus.’

Tästä olen yhä täysin eri mieltä! Tuo on sitä asiasta mitään tietämättömien lääkäreiden juttua. Mullekin on tuota vaihtoehtoa useakin lääkäri ja fysiatri ehdottanu. Onneksi en siihen tyytynyt!!!

’t: mr oikea jalka 24mm lyhyempi..’

Tuonkin voi siis helposti korjata.

Sääli vain, että Suomessa ei ole montaa, joka tuon osaa tehdä. 20-30 fysiatria, kiropraktikkoa ja muuta vastaavaa on testattu, eivätkä he osaa!!! Mä tiedän vain yhden, joka osaa.

#346349 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt menee pikkasen jo yli toi hehkuttaminen…Vaitat siis ihan kirkkain silmin, etta tuntemasi kaveri on ainoa joka osaa korjata SI-nivelen, itsesi lisaksi tietenkin. Siis kiropraktikot ja osteopaatit, jotka saavat yliopistokoulutuksen ja ovat sen lisaksi jatkuvassa jatkokoulutuksessa, eivat osaa sita tehda, minka sitten itse opit kun ’Lahden kaveri’ kerran naytti. Jotain rajaa, kylla jotain heppua suosia saa, mutta kannattaa yrittaa olla hiukan edes suhteellisuudentajuinen.

Ei millaan pahalla, mutta seka osteopaattisen etta kiropraktisen manipuloinnin hyodyllisyytta on tutkittu kriteerit tayttavilla tutkimuksilla (placebokontrolloiduilla sokkotutkimuksilla) ja ne ovat molemmat todettu tehokkaiksi hoitomuodoiksi mm. alaselkakipuihin, seka lyhyella etta pitkalla aikavalilla. Kylla varmaan sun naapurikin voi olla ihan hyva laakari ja taitava moran kanssa , mutta en kylla itse antais sen suorittaa itselleni ohitusleikkausta. Toisin sanoen on aika turha ruveta hirveesti julistamaan jonkun itseoppineen puoskarin ajatuksia, etenkin jos ne sotivat miljoonien eurojen arvoisia tutkimuksia seka ihmisen anatomiaa vastaan. Ei siina eika missaan, kyllahan lahden mies voi varmaan ihmisia auttaa, ei-komplikaatinen alaselkakipu kun ei ole mikaan hirveen vaativa prosessi hoitaa (joskaan en usko etta esim. sina pystyt siihen tehokasasti. Kipua voit tietysti hetkeksi lievittaa, mutta tuskin mitaan sen pysyvampaa). Mutta komplikaatinen sellainen onkin jo eri juttu ja sen manipuloiminen ilman tarvittavaa asiantuntemusta voikin sitten olla niitti esim. golfuralle.

Ja viela lopuksi voidaan jalkojen pituuseroista sanoa, etta seka kiropraktikot etta osteopaatit saavat jalkojen pituuseron tasoittumaan, silloin kun kyse ei ole ns. anatomisesta pituuserosta.

#346350 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä netistä löytyy tästä asiasta samaa tietoa, eli 98% alaselän kivuista johtuu si-nivelen dislokaatiosta. Tuosta on olemassa tutkimus! En väitä, että se olisi täysin paikkansapitävä, mutta ainakin sellainen on.

Kyllä muutkin saavat noita jalkojen pituuseroja tasoitettua, kun vääntävät lantiota. Ne pysyy päivän tai kaksi saman mittaisina. Mutta kun eivät osaa vikaa korjata, vaan vain venyttävät lihaksia, niin ei se kauaa pysy suorassa.

Olen itse kokeillu 4 fysiatria, 2 kiropraktikkoa, yhden naprapaatin, yhden OMT-fysioterapeutin ja pari urheilulääkäriä. Lisäks useita muita ’alemman tason’ koulutuksen saaneita. Muutama kaveri on kokeillu muutamia eri kiropraktikkoja. Tätini myös muutaman eri kiropraktikon ympäri Suomea. Sekä pari tuttua pari muuta fysiatria.

Lisäksi mulla on kontakteja noin 200 aikuistennispelaajaan, joilla melkein joka toisella on selkävaivoja ja he ovat juosseet kiropraktikoilla ja kaikenlaisilla niksauttajilla, tuloksetta.

Lisäks tuolla netin keskusteluryhmissä on vaihdeltu tietoja kokemuksista ympäri Suomen. Kokeiltuna on siis ympäri Suomea toistakymmentä kiropraktikkoa ja fysiatria. Eivät ole osanneet. Useimmilla on sanottu, että mitään ei voi tehdä. Osa lääkäreistä jopa sanoo, ettei si-nivel voi mennä pois paikoiltaan. Tai sit tarjoavat vain korotuspalaa jalan alle.

Näillä lääkäreillä käyneet on sit menneet tuonne Lahteen ja avot! Kirjoitin asiasta jo Suomen selkäliittoonkin… En väitä että hän on ainoa asian osaava, mutta muista en ole vielä kuullut. Tosin yksi fysiatri on olemassa, joka jotenkin tuon osaa. Hänellä kävin kahdesti. Mutta tuolla Lahdessa homma tehtiin paljon tehokkaammin.

Itse en sitä korjausta kovin hyvin osaa tehdä. Valitettavasti. 😉 Se vaatii harjoittelua…

Tiedän kyllä, että toisia tää mainostaminen jo vituttaa, mutta silti… on niin ihanaa kun on saanu uuden elämän ilman kipuja!

#346351 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vielä hetkeksi asiaan, kävin tsekkaamassa sen linkin jonka olit aiemmin laittanut. Se on ihan asiatekstiä, samoin siinä olevan jatkolinkin, josta löytyi hyviä artikkeleita, mm. kiropraktikkojen kirjoittamia 🙂

En tiedä kenellä kiropraktikolla olet käynyt, eikä nimiä kannata täällä sanoakaan, mutta esim. se artikkeli, joka oli linkkisi takana, on sellaista asiaa, joka pitäisi olla itsestäänselvää jokaiselle kiropraktikolle. Harmillistahan on tietysti se, että kuten esim. kaikki lääkäritkään eivät ole kaikki yhtä hyviä, niin näinhän on asia myös kiropraktikoiden keskuudessa; osa on parempia, osa lähes lääkäreitä, osa todellisia taitavia manipuloijia ja perinteisiä ’parantajia’

#346352 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri siksi en nimiä mainitsekaan! En halua ketään henk. kohtaisesti loukata.

Hyviä on aika harvassa. Monet on hyviä tekemään kaikenlaista, mutta juuri tuo si-nivelkorjaustaito heiltä puuttuu.

Sain muuten hyvän lehtiartikkelin juuri käsiini tuosta Lahden miehestä. Tää on muutaman vuoden vanha. Kunhan saan skannattua sen ja heitettyä nettiin, ni kannattaa lukea!

#346353 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sain tämän tänäaamuna. Katsokaa ja lukekaa. Sit ymmärrätte miksi häntä hehkutan!

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000198&posting=22000000011115736

#346354 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Herjaa

Suljettu albumi

Tämä albumi on suljettu, ja vain omistajalla on oikeus katsoa sen kuvia.

#346355 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo edellinen linkki ei enää toimi ku vähä editoin kuvaa. Siellä oli vanha puhnro…

Lue lisää: Jouko Holma

#346356 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Raksu, sähän oot ilmeisesti IT-alalla…. laitat asiakkaat testaamaan sun virityksiä….

Tuo uusikaan ei toimi.

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 109)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #346296 kohteessaIskias iski

Etusivu Foorumit Yleistä Iskias iski