Aihe: Harjoituslyönnit kierroksen aikana. - Golfpiste.com

6.12.–13.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[5][6]
KilpailuaSuomalaista

Harjoituslyönnit kierroksen aikana.

Etusivu Foorumit Säännöt Harjoituslyönnit kierroksen aikana.

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Moi Tuntuu olevan kovin yleistä tämä harjoitus-/terapiapallojen lyönti kierroksen aikana. Joskus aika ärsyttävänkin yleistä. Mitä säännöt suhtautuvat vaikkapa epäonnistuneen lähestymislyönnin jälkeen tehtävään uusintalyöntiin, jota ei kuitenkaan lasketa? Joku väitti joskus, että tiiboxista saa lyödä harjoituspallon kunhan sen ilmoittaa ensin. Totta vai tarua?

    KL

    Harjoitus-/terapialyönnit sopivat mainiosti harjoituskierroksille tai muille sellaisille pelikierroksille, joista ei jätetä tasoitukseen vaikuttavaa korttia, edellyttäen ettei peliä tarpeettomasti muiden kiusaksi hidasteta. Kilpailuissa tai tasoitukseen vaikuttavilla kierroksilla harjoituslyönnistä tulee kaksi penalttia/reiän menetys, kts. sääntö 7-2. Harjoittelu kierroksen aikana on toki sallittua viimeksi pelatulla viheriöllä tai muuten ko. säännön sallimin tavoin.

    Mikään etukäteen ilmoittaminen ei poista sääntöjenvastaisten harjoituslyöntien rangaistavuutta.

    Miten tulkinta on silloin, kun kaverin avaus näkyy keskellä väylää ja kaveri sanoo, että lyö varapallon?

    Finnwin kirjoitti: (5.11.2012 12:59:29)
    Miten tulkinta on silloin, kun kaverin avaus näkyy keskellä väylää ja kaveri sanoo, että lyö varapallon?

    Varapallon pelaaja voi lyödä, jos on olemassa mahdollisuus, että alkuperäinen pallo on joko kadonnut vesiesteen ulkopuolelle tai on ulkona. Kuvatussa tilanteessa ei ole oikeutta lyödä varapalloa, vaan ’varapallosta’ tulee pelipallo lyönnin ja matkan menetyksin, sanoipa pelaaja mitä tahansa.

    vieraspelaaja kirjoitti: (5.11.2012 13:04:13)

    Varapallon pelaaja voi lyödä, jos on olemassa mahdollisuus, että alkuperäinen pallo on joko kadonnut vesiesteen ulkopuolelle tai on ulkona. Kuvatussa tilanteessa ei ole oikeutta lyödä varapalloa, vaan ’varapallosta’ tulee pelipallo lyönnin ja matkan menetyksin, sanoipa pelaaja mitä tahansa.

    Niin jos ensimmäinen lyönti on väylällä ja tästä ’varapallosta’ tulee pelipallo, niin onko se 2. lyönti vai 3. joka lähtee tiiboxista?

    MOD Q8
    Moderaattori

    -KLA- kirjoitti: (5.11.2012 13:23:12)

    vieraspelaaja kirjoitti: (5.11.2012 13:04:13)

    Varapallon pelaaja voi lyödä, jos on olemassa mahdollisuus, että alkuperäinen pallo on joko kadonnut vesiesteen ulkopuolelle tai on ulkona. Kuvatussa tilanteessa ei ole oikeutta lyödä varapalloa, vaan ’varapallosta’ tulee pelipallo lyönnin ja matkan menetyksin, sanoipa pelaaja mitä tahansa.

    Niin jos ensimmäinen lyönti on väylällä ja tästä ’varapallosta’ tulee pelipallo, niin onko se 2. lyönti vai 3. joka lähtee tiiboxista?

    3. tietysti. Eli on lyöty uusi pallo, droppi+lyönti.

    Tästä on decision:

    27-2a/3 Play of Provisional Ball in Absence of Reasonable Possibility Original Ball Is Lost or Out of Bounds

    jossa tuomiona:

    No. If a player plays a ball under such circumstances, the ball is not a provisional ball but the ball in play – See Decision 27-2a/2.

    #277477 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (5.11.2012 12:52:51)
    Harjoitus-/terapialyönnit sopivat mainiosti harjoituskierroksille tai muille sellaisille pelikierroksille, joista ei jätetä tasoitukseen vaikuttavaa korttia, edellyttäen ettei peliä tarpeettomasti muiden kiusaksi hidasteta. Kilpailuissa tai tasoitukseen vaikuttavilla kierroksilla harjoituslyönnistä tulee kaksi penalttia/reiän menetys, kts. sääntö 7-2.

    Tänään kilpailussa tuli kanssapelaajalle kaksi rankkua kun löi kokonaisen pienehkön omenan teeboxista pois mailalla. Hänen oli tarkoitus syödä omena, mutta pudotti sen vahingossa maahan eikä halunnut nostaa lannoitetulta nurmelta enää syötäväksi. Tuomari näki lyönnin ja asia oli samantien selvitetty pelaajaraukalle. Ei minusta oikein mutta tuomarin sana…

    #277478 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Olisi pitänyt varoiksi lyödä varaomena ja muistaa kailottaa se suurella äänellä, mitäs löi ekan omenan metsään ja jatkoi suoraa pallolla … ihan selvä juttu tässä suomalaisessa löysäpipoisessa pelityylissä.

    #277479 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Zaphood kirjoitti: (11.11.2012 20:33:34)

    KL kirjoitti: (5.11.2012 12:52:51)
    Harjoitus-/terapialyönnit sopivat mainiosti harjoituskierroksille tai muille sellaisille pelikierroksille, joista ei jätetä tasoitukseen vaikuttavaa korttia, edellyttäen ettei peliä tarpeettomasti muiden kiusaksi hidasteta. Kilpailuissa tai tasoitukseen vaikuttavilla kierroksilla harjoituslyönnistä tulee kaksi penalttia/reiän menetys, kts. sääntö 7-2.

    Tänään kilpailussa tuli kanssapelaajalle kaksi rankkua kun löi kokonaisen pienehkön omenan teeboxista pois mailalla. Hänen oli tarkoitus syödä omena, mutta pudotti sen vahingossa maahan eikä halunnut nostaa lannoitetulta nurmelta enää syötäväksi. Tuomari näki lyönnin ja asia oli samantien selvitetty pelaajaraukalle. Ei minusta oikein mutta tuomarin sana…

    Ei ollut tuomarilla paras päivänsä, meni nimittäin väärin. Omena ei ole pallo, joten sen lyöminen ei ole harjoittelua.

    #277480 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Ja varaomenassakin olisi tietysti pitänyt muistaa että sen tulisi olla samaa lajiketta tai mieluiten jopa samasta puusta. En nyt muista ulkoa mutta joku decci puuttui siihen ettei lajiketta saa vaihtaa kesken peliä. Joskus kuulemma on diskattu siitäkin kun on vahingossa mennyt haukkaamaan pelivälinettä viheriöllä sen puhdistuksen yhteydessä.

    #277481 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (11.11.2012 23:00:43)

    Zaphood kirjoitti: (11.11.2012 20:33:34)

    KL kirjoitti: (5.11.2012 12:52:51)
    Harjoitus-/terapialyönnit sopivat mainiosti harjoituskierroksille tai muille sellaisille pelikierroksille, joista ei jätetä tasoitukseen vaikuttavaa korttia, edellyttäen ettei peliä tarpeettomasti muiden kiusaksi hidasteta. Kilpailuissa tai tasoitukseen vaikuttavilla kierroksilla harjoituslyönnistä tulee kaksi penalttia/reiän menetys, kts. sääntö 7-2.

    Tänään kilpailussa tuli kanssapelaajalle kaksi rankkua kun löi kokonaisen pienehkön omenan teeboxista pois mailalla. Hänen oli tarkoitus syödä omena, mutta pudotti sen vahingossa maahan eikä halunnut nostaa lannoitetulta nurmelta enää syötäväksi. Tuomari näki lyönnin ja asia oli samantien selvitetty pelaajaraukalle. Ei minusta oikein mutta tuomarin sana…

    Ei ollut tuomarilla paras päivänsä, meni nimittäin väärin. Omena ei ole pallo, joten sen lyöminen ei ole harjoittelua.

    No mites tämä vaikuttaa asiaan Dec 7-2/4 Hitting Plastic Ball Before Playing Ball in Play. Ei nimittäin muovipallokaan ole golfpallo, mutta penaltyä näyttäisi tulevan.

    #277482 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Driving Force kirjoitti: (12.11.2012 0:13:10)

    KL kirjoitti: (11.11.2012 23:00:43)

    Ei ollut tuomarilla paras päivänsä, meni nimittäin väärin. Omena ei ole pallo, joten sen lyöminen ei ole harjoittelua.

    No mites tämä vaikuttaa asiaan Dec 7-2/4 Hitting Plastic Ball Before Playing Ball in Play. Ei nimittäin muovipallokaan ole golfpallo, mutta penaltyä näyttäisi tulevan.

    ’Plastic ball’ näyttäisi ainakin sanojen perusteella olevan mitä suurimmassa määrin pallo. Lisäksi kyseinen pallo on nimenomaisesti suunniteltu golfissa käytettäväksi harjoituspalloksi, joten sen käyttäminen kierroksen aikana on kiellettyä harjoittelua, kuten tuossa deccarissakin sanotaan.

    Tätä asiaa ei kannata tehdä liian monimutkaiseksi. Pallo on pallo, muut esineet eivät ole palloja. Lyönnin määritelmässä on sana ’pallo’ aivan tarkoituksella. Pelaaja ei voi suorittaa (harjoitus)lyöntiä yrittämättä lyödä palloa. Siispä pelaaja saa kierroksen aikana huitoa mailallaan käpyjä, kiviä, sieniä, omenoita, pensaita, hirvenvasoja, golfautoja, omaa bägiään, hanskojaan, päähinettään, vesimeloneja tai vaikka kettuja aivan vapaasti eikä kyseessä ole sääntöjen tarkoittama harjoittelu.

    #277483 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (11.11.2012 23:00:43)
    Ei ollut tuomarilla paras päivänsä, meni nimittäin väärin. Omena ei ole pallo, joten sen lyöminen ei ole harjoittelua.

    Noin minäkin, mutta minkäs teet. Mutta sitä omenaa levisi aika laajalle kun draiverin pää osui kylkeen täydellä swingillä… siinä mielessä tyhmyydestä sai palkan.

    #277484 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    KL kirjoitti: (12.11.2012 9:28:13)

    Driving Force kirjoitti: (12.11.2012 0:13:10)

    KL kirjoitti: (11.11.2012 23:00:43)

    Ei ollut tuomarilla paras päivänsä, meni nimittäin väärin. Omena ei ole pallo, joten sen lyöminen ei ole harjoittelua.

    No mites tämä vaikuttaa asiaan Dec 7-2/4 Hitting Plastic Ball Before Playing Ball in Play. Ei nimittäin muovipallokaan ole golfpallo, mutta penaltyä näyttäisi tulevan.

    ’Plastic ball’ näyttäisi ainakin sanojen perusteella olevan mitä suurimmassa määrin pallo. Lisäksi kyseinen pallo on nimenomaisesti suunniteltu golfissa käytettäväksi harjoituspalloksi, joten sen käyttäminen kierroksen aikana on kiellettyä harjoittelua, kuten tuossa deccarissakin sanotaan.

    Tätä asiaa ei kannata tehdä liian monimutkaiseksi. Pallo on pallo, muut esineet eivät ole palloja. Lyönnin määritelmässä on sana ’pallo’ aivan tarkoituksella. Pelaaja ei voi suorittaa (harjoitus)lyöntiä yrittämättä lyödä palloa. Siispä pelaaja saa kierroksen aikana huitoa mailallaan käpyjä, kiviä, sieniä, omenoita, pensaita, hirvenvasoja, golfautoja, omaa bägiään, hanskojaan, päähinettään, vesimeloneja tai vaikka kettuja aivan vapaasti eikä kyseessä ole sääntöjen tarkoittama harjoittelu.

    Huh.. onneks tossa listassa ei ollu cädiä…

    #277485 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Mä olin lyödä lyönnin jälkeisellä harjoitusheilahduksella cädin… Se tuli näkökentän ulkopuolelta lapio ojossa siementämään lyöntijälkeä.

    Tarkkana saa olla myös lyönnin jälkeen, ettei vahinkoja satu.

    #277486 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    Driving Force kirjoitti: (12.11.2012 0:13:10)

    KL kirjoitti: (11.11.2012 23:00:43)
    Ei ollut tuomarilla paras päivänsä, meni nimittäin väärin. Omena ei ole pallo, joten sen lyöminen ei ole harjoittelua.

    No mites tämä vaikuttaa asiaan Dec 7-2/4 Hitting Plastic Ball Before Playing Ball in Play. Ei nimittäin muovipallokaan ole golfpallo, mutta penaltyä näyttäisi tulevan.

    Tässähän oltiin tiiboksissa, eikä pelaaja ollut aloittanut reikää? Mihinköhän perustui tuo tuomarin ratkaisu, tuo 7-2/4 pätee kesken reiän pelaamisen. Jonkin sortin harjoittelu kun kuitenkin on yleensä sallittu tiiboksissa. 7-2/5 kuitenkin sallii rangepallojen lyömisen takaisin rangelle ’puolihuolimattomasti’.

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
Vastaa aiheeseen: Harjoituslyönnit kierroksen aikana.

Etusivu Foorumit Säännöt Harjoituslyönnit kierroksen aikana.