Aihe: Harjoittelusta - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Harjoittelusta

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Harjoittelusta

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 34)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Voisiko joku ammattilainen (Pro) auttaa oudossa ongelmassani. Olen harrastanut ja treenannut paljon eri urheilulajeja; koripalloa, jalkapalloa, jousiammuntaa, keilailua etc. Näitä lajeja yhdistää se, että olen huomannut lujan harjoittelun auttavan. Mitä enemmän heittelen kolmosia koriksessa, sitä partemmin ne uppoavat. Mitä enemmän hion keilailussa vauhtiani ja pallon irroitusta, sitä useampi keila kaatuu myös pelatessa. Mutta mitä tapahtuukaan golftreeneissä ( olen pelannut golfia jo yli 10 vuotta)? Hyvä treenisuunnitelma etukäteen, treeneihin varattu paljon aikaa, olosuhteet kunnossa ja kauhea into päällä. Lyöt pari ihanan rentoa lämmittelylyöntiä ja alat harjoittelemaan rakastamaasi lajia tullaksesi entistä paremmaksi golffariksi. Juuri kun luulet pääseväsi taas jyvälle jostakin…alkaa tulla sokettia, niin chipissä kuin täydessä svingissäkin ja svingi alkaa muutenkin tuntua täysin ’mössöltä’. Lyöt nopeasti loput pallot veke, keräät mailat ja lähdet kiireesti pois. Mulla olis aikaa ja halua treenata. Miksi en siihen pysty? Pelatessani haluaisin palauttaa mieleeni hyviä treeniajatuksia varsinkin silloin, jos peli hajoaa, mutta…

En ole pro enkä juuri ota kantaa kenenkään tekemiseen teknisesti mutta tässä lyhyt oma tulkinta. Golflyönti siis svingi on hyvin monimutkainen kokonaisuus fysiikkaa, tekniikkaa, koordinaatiota, hienomotoriikkaa, tunnetta, kokemusta jne. Lisäksi lyöntejä on erilaisia putista draiviin. Luotettavan lyöntitekniikan voi oppia esim hyvän pron avulla tai sitten ehkä tuurilla. Tai ei sitten opita sitä koskaan. Lisäksi golf on peli, jossa erikoisellakin teknisellä suorittamisella mutta hyvällä touchilla ja yksinkertaisesti osaamalla ’pelata’, jotkut vain osaavat, voi päästä hyviin tuloksiin. Oliko tässä mitään tolkkua?

Joo mä kyllä tiedän tämän kaiken. Olen käynyt pron tunneilla, ollut jopa harkkaryhmissä pari vuotta. Minua on kiinnostanut mentaaligolfi ja olen lukenut varmaan kaikki alan merkittävät kirjat. Koko ikäni urheilleena kroppani on ihan hyvässä kunnossa vieläkin. Mulla on jokseenkin hyvä käsitys siitä, mitä mun pitäis treenata. Ongelma on se, että mun svingi katoaa jossain treenivaiheessa, jonka jälkeen on turha jatkaa. Sitten on kentällä hieman epävarma olo… ja sehän kostautuu.

En ole pro, mutta ajatuksia, tiedän luulevani, että meidän ongelma on liian pieni toleranssi, lyömme meille hyvätkin lyönnit liian tyytyväisenä ’liian lähellä’ epäonnistumista. Joskus puolivahingossa 10 kertaa kesässä lähtee itekseen ’täydellinen osuma’. Sitten kun meidän ’mantrat’ pettää, pallon paikka ja liian vahva grippi ja ei rauhallinen bägäri hiipuu jne. uudestaan ja uudestaan ikäänkuin uusina ongelmina swingiin niin meidä hajonta on ihan luonnollista.
    Ja kun tähän lisätään vielä pään mentaali (putti) ja kropan liikkuvuus vaihtelut, yleensä vielä samassa vaiheessa, niin brutto 77-90 aika väistämätön.

Vielä, joskus oon pelannu hyvänkin seurassa, ne ’manaa’ meille loistavia lyöntejä, 5% virhe ihan max. 100m 5m jne….

ts

Eihän tuo outo ongelma vaan varsin tyypillinen. Jos teet kaiken mitä kirjoissa ja lehdissä kerrotaan, suossa taivallat lopun ikääsi. SItten kun kerran mekaniikan ja geometrian ymmärrät, homma astuu uudelle tasolle. Onnea etsintään.

Eihän tuossa tosiaan mitään outoa ole, ihan normi tilanne aika monelle. Selvästi treenaat sinulle vääriä asioita. Osaava Pro kyllä löytää ne sinun ongelmat ja se on ainoa taho jota tulisi kuunnella. Jos luet lehdistä ja kirjoista kaikki mahdolliset swingivinkit ja tekniikat niin varmasti pää on hetkenpäästä kuin ampiaispesä eikä mistään tule mitään kun on tuhat ajatusta päässä yhtäaikaa.

Minun vinkki on että etsi läheltäsi sopiva Pro ja treenaa tuleva kesä vain ja ainoastaan hänen opastuksella ja unohda kaikki golflehtien swingiohjeet.

Golf on siitä poikkeava ja koukuttava laji moneen muuhun urheiluun verrattuna että, golfissa kehittyminen ja oppiminen voi jatkua todella pitään. On täysin mahdollista pelata elämänsä parasta golfia vielä yli 60 vuotiaanakin vaikka pelivuosia olisi takana 30.

Manolito kirjoitti: (18.4.2013 23:47:23)
    Joo mä kyllä tiedän tämän kaiken. Olen käynyt pron tunneilla, ollut jopa harkkaryhmissä pari vuotta. Minua on kiinnostanut mentaaligolfi ja olen lukenut varmaan kaikki alan merkittävät kirjat. Koko ikäni urheilleena kroppani on ihan hyvässä kunnossa vieläkin. Mulla on jokseenkin hyvä käsitys siitä, mitä mun pitäis treenata. Ongelma on se, että mun svingi katoaa jossain treenivaiheessa, jonka jälkeen on turha jatkaa. Sitten on kentällä hieman epävarma olo… ja sehän kostautuu.

Ai että tästä aiheesta saisi pitkän videon tehtyä, tai lyhyen ja ytimmekkään.

Jos olet videoitani katsonut, niin ota yhteyttä siihen toiseen autossa istujaan ja käy jutulla edes hänen luonaan, kunhan hän saapuu takas lämpimään Suomeen.

Yhden pron ohjauksella olen hakenut mekaniikan ja geometrian ymmärtämystä lähinnä body releaseen liittyvästä tekniikkamuutoksesta. Käsitys etenkin ranteiden osuudesta osumassa mennyt totaalisen uusiksi. Kiitos viesteistä, etsintä jatkuu. Ehkä jossain vaiheessa pitää etsiä myös TS:n puhelinnumero!! Autohaastattelu antaa aika vakuuttavan (ja selkeän) kuvan hänen golffilosofiastaan.

ts

Manolito kirjoitti: (19.4.2013 9:26:36)
    Yhden pron ohjauksella olen hakenut mekaniikan ja geometrian ymmärtämystä lähinnä body releaseen liittyvästä tekniikkamuutoksesta. .

Shankit on aina merkki siitä että geometrian ja voimien yhteistoimintaa ei ole oikein ymmärretty. Veikkaanpa että sinullakin ne alkavat vauhdin kasvaessa ja herkän hermotuksen loppuessa esim väsymisen seurauksena. Silloin et enää pysty pakottamaan mailaa pois sen luonnolliselta geometriselta radalta.

Mister ts tarinoi viestissä 6 mekaniikan ja geometrian ymmärtämisestä………….perkele ! Ymmärrän molemmista aika paljon ja golfmailan heiluttaminen ei silti onnistu ! Pitäiskö mun sitten yrittää kuitenkin tarkistaa ko. aineiden opintosisällöt omalta osalta ja deskistähän ei sovi unohtaa !

SideSpin kirjoitti: (19.4.2013 7:54:05)
    Eihän tuossa tosiaan mitään outoa ole, ihan normi tilanne aika monelle. Selvästi treenaat sinulle vääriä asioita. Osaava Pro kyllä löytää ne sinun ongelmat ja se on ainoa taho jota tulisi kuunnella. Jos luet lehdistä ja kirjoista kaikki mahdolliset swingivinkit ja tekniikat niin varmasti pää on hetkenpäästä kuin ampiaispesä eikä mistään tule mitään kun on tuhat ajatusta päässä yhtäaikaa.

Minun vinkki on että etsi läheltäsi sopiva Pro ja treenaa tuleva kesä vain ja ainoastaan hänen opastuksella ja unohda kaikki golflehtien swingiohjeet.

Anteeksi, ei ole tarkoitus lannistaa, mutta olet oikeassa vain puoliksi. On totta, että osaava pro kyllä löytää ne sinun ongelmasi. Totuuden toinen puoli on siinä, että osaavan pron löytäminen on paljon vaikeampaa kuin toimivan svingin löytäminen itse tsäkällä.

Noin 100 ihmistä koko maailmassa löytää svingin vuosittain tsäkällä eikä kukaan ole vielä löytänyt osaavaa prota.

Liikkuvuuden puute ja krampit lisää itellä usein runttaamista voimalla ja hajontariski kasvaa.
    Hirvee vääntö pelkästää swingin toteuttaminen.
    Silloin kun se mekaniikka tuntuu ja näyttää helpolta niin se on kohdallaan, niin se on kaikessa urheilussa. Pelkkä juoksu näyttää ihme repimiseltä kun viereen tulee oikee juoksija.

Sattuu ja tapahtuu sitä paremmissakin piireissä:
    Kato video Bubba W. R12 par3 10 lyöntiä….
    http://www.masters.com/en_US/scores/

vierastiikeri kirjoitti: (20.4.2013 0:11:32)
    Silloin kun se mekaniikka tuntuu ja näyttää helpolta niin se on kohdallaan, niin se on kaikessa urheilussa. Pelkkä juoksu näyttää ihme repimiseltä kun viereen tulee oikee juoksija.

Nyt sekoitat ajoituksen ja svingitekniikan. Ne hetket kun svingi tuntuu olevan kohdallaan, ovat sen vanhan tutun svingin hetkellisiä ajoitusversioita. Yleensä ne eivät kestä kauaa. Talvella hinkattu svingi häviää viimeistään silloin, kun pallo laitetaan makaamaan autenttiseen ympäristöön eli nurmikolle. Jos ei ole riittävää ymmärrystä, niitä ei myöskään saa palautumaan muuten kuin koittamalla kepillä jäätä.

Sitten kun svingi on kohdallaan, sen huomaa siitä, että ympärille alkaa kasautumaan uteliaita ihmisiä kynän ja paperin kanssa. Onko tällaista tapahtunut?

ts

fukke diise saisse kirjoitti: (20.4.2013 0:29:40)

Sitten kun svingi on kohdallaan, sen huomaa siitä, että ympärille alkaa kasautumaan uteliaita ihmisiä kynän ja paperin kanssa. Onko tällaista tapahtunut?

On. Tai nykyään ne käyttää enemmänkin kaneettavia laitteita ja kameraa 😉

On tää ollu mielenkiintonen reissu jostain sieltä vuonna 2005/06 alkaneista keskusteluista ja vuosittain syvenevän ymmärryksen kanssa. Edelleen tulee toki välillä kropan häiriön sattuessa lyötyä totaalisen huonojakin, mutta tyynessä normaalit, ei siis ne sattumat mitä aikanaan välillä tuli) ovat sivusuunnann hajonnassa R8 noin 3-4m ja R5 tuolla 10m luokassa. Vähästä pelaamisesta ja treenaamisesta johtuen sitten osumavaihtelun tuoma mittakntrolli on isommassa roolissa, mutta vinoutta ei niissäkään enää esiinny vaan ihan oikeesti lipulle ollaan koko ajan menossa. Tuntuu aivan käsittämättömältä että joitain vuosia sitten sai lyötyä wedgellä vinoon griinibunkkaan ja nyt kiroilee kun lipee yli 5m päähän lipusta.

Onneks rittää vielä haastetta lähipelissä, tuulessa pelaamisesta ja mittojen hallinnasta. Muuten tää olis jo muuttunu tylsäks koko touhu

Mä avasin tänään harjoittelukauden MegaRangella, ja kukaan ei tullu mun ympärille kynän, paperin eikä edes iPhonen kanssa. Kumma juttu, vaikka mulla on sicretti ja kaikkee.. Vieressä oleva 10-vuotiaskin oli kiinnostuneempi taivaalla lentelevistä varpusista kun mun rapsakoista osumista.

Rauta 1 kirjoitti: (19.4.2013 16:42:23)
    Mister ts tarinoi viestissä 6 mekaniikan ja geometrian ymmärtämisestä………….perkele ! Ymmärrän molemmista aika paljon ja golfmailan heiluttaminen ei silti onnistu ! Pitäiskö mun sitten yrittää kuitenkin tarkistaa ko. aineiden opintosisällöt omalta osalta ja deskistähän ei sovi unohtaa !

Deskriptiivinen geometria, tulee mieleen kappale avaruudessa, hmm.. Mitä jos unohdamme liikkeelle laittajan ja mietimme vain (niin kuin heittolajeissa) että pysymme sektorissa. Auto- ja muussa moottoriurheilussa on jotain sektoreita (ensimmäinen, toinen, kolmas), niissäkin kannattaa pysyä, vaikkei välttämättä hylätä.

Tekisi mieli väittää, että s…vaivan ilmaantuminen ja svingifiiliksen katoaminen niin treeneissä kuin pelissäkin on täysin mentaalinen ongelma. Mihin se svingin ymmärrys ja tekniikka muuten nanosekunnissa häviäisi? Onhan vuosien saatossa kuitenkin enimmäkseen lyönti tuntunut hyvältä ja pallot menneet suurin piirtein toivottuun paikkaan. Kaiken lisäksi kaikki palautuu ja tuntuu taas hyvältä silmänräpäyksessä.

Golf on vaan muihin lajeihin verrattuna äärettömän herkkä (ainakin minulle) laji. Jos ei ole oikea fiilis, lyöntiä on aivan turha mennä hiomaan rangelle ja pelaamisesta tulee selviytymistaistelu. Kunpa keksisi sen rutiinin, jolla fiilis muutetaan tuntuman katoamisfiiliksestä flow-tilaan, jolloin päässä tapahtuvat asiat eivät rajoita sitä, mitä kroppa osaa. Tai sitten pitäisi löytää plan B eli lyöntitekniikka, joka otetaan käyttöön silloin kun ei ykkössvingi kulje.

Tää on vanhaa kaikkien kokemaa juttua. Sallikaa kuitenkin purkaukseni; turhauttaa kun entisenä muiden lajien himotreenaajana on pakko hyväksyä, että golfia ei voi treenata aina silloin kun on aikaa ja halua. Saattaahan olla, viisaat tietävät paremmin, että lyönnin voi kehittää sellaiseksi, että pään on vaikeampi saada sitä sekaisin.

Itsellä tuntuu eniten auttavan se, että hallissa/rangella ottaa korkeintaan puolikoria palloja. Silloin tulee enemmän ajatusta peliin ja rauhallisempi tahti tuo paremmin tulosta. Jos ennen lähtöä on aikaa vain 15-20min en mene rangen kautta … hosumisesta ei ole kuin haittaa

Manolito kirjoitti: (21.4.2013 10:38:41)
    Tekisi mieli väittää, että s…vaivan ilmaantuminen ja svingifiiliksen katoaminen niin treeneissä kuin pelissäkin on täysin mentaalinen ongelma. Mihin se svingin ymmärrys ja tekniikka muuten nanosekunnissa häviäisi? Onhan vuosien saatossa kuitenkin enimmäkseen lyönti tuntunut hyvältä ja pallot menneet suurin piirtein toivottuun paikkaan. Kaiken lisäksi kaikki palautuu ja tuntuu taas hyvältä silmänräpäyksessä.

Svingin tekniikka ja ymmärrys ei katoa eikä myöskään palaudu nanosekunnissa. Valitettasti sinulla (eikä muillakaan) ei ole ollut tekniikka hallussasi vielä kertaakaan. Se on se ajoitus, joka on hetken aikaa ollut kohdallaan.

Mentaalisilta valmiuksiltasi olet varmastikin Major-voittajien tasoa.

Svingin tekniikka ja ymmärrys ei katoa eikä myöskään palaudu nanosekunnissa. Valitettasti sinulla (eikä muillakaan) ei ole ollut tekniikka hallussasi vielä kertaakaan. Se on se ajoitus, joka on hetken aikaa ollut kohdallaan.

Usko Fukkea.

Mentaalipuolta korostetaan ihan liikaa. Useimmiten tekniikka ei ole kunnossa eikä perusrutiini riitä.

En myöskään ymmärrä miksi pitää edes ottaa tietoisuuteen geometriat sun muut trigonometriat näin klubitasolla. Mailaa taakse pron avustuksella, niin kyllä se sieltä hyvin eteenkin tulee.

Kannattaa myös muistaa, että oppimisessa hitainta on poisoppiminen, siinäpä menee helposti vuosia. Vasta sitten pystyy vetämään rennosti paineen alla.

Kliseistä viimeisimpänä – lähipelin kautta onneen. Chippaa tiesi autuuteen.

Carl Petterson RBC Canadian Open luuli missanneesa cutin 2 päivän jälkeen ja imas 7 kaljaa ja sitte sai tietää että kisa jatkuu. Kolmas päivä 60 tauluu ja neljäntenä voitti koko kisan.

Sama äijä rupes treenaa fysiikkaa ja laihduttaa, peli hajos. Lopetti ja peli kulki taas.

Olen useasti yrittäny molempia, kaljaa ja fysiikka treenin välttämistä. Ei toimi mulla.

Kaikki erilaisia kropaltaa ja sekoilla voi niin monella tavalla.

Nöyrä pitää olla, mutta ei saa nöyristellä. Turpoominen ei yleensä herätä luottamusta.

fukke diise saisse kirjoitti: (21.4.2013 16:58:07)
    Se on se ajoitus, joka on hetken aikaa ollut kohdallaan.

Ensimmäinen väite pitää varmasti pitkälti monen osalta paikkansa. Mutta toisen väitteen paikkansapitävyyttä epäilen erittäin vahvasti.
    Manolito kertoo lukeneensa kaikki merkittävät mentaalivalmennuksen teokset, mutta silti kirjoituksesta löytyy mentaalipuolen perusvirheitä.

Golf on vaan muihin lajeihin verrattuna äärettömän herkkä (ainakin minulle) laji. Jos ei ole oikea fiilis, lyöntiä on aivan turha mennä hiomaan rangelle ja pelaamisesta tulee selviytymistaistelu. Kunpa keksisi sen rutiinin, jolla fiilis muutetaan tuntuman katoamisfiiliksestä flow-tilaan, jolloin päässä tapahtuvat asiat eivät rajoita sitä, mitä kroppa osaa. Tai sitten pitäisi löytää plan B eli lyöntitekniikka, joka otetaan käyttöön silloin kun ei ykkössvingi kulje.

Tää on vanhaa kaikkien kokemaa juttua. Sallikaa kuitenkin purkaukseni; turhauttaa kun entisenä muiden lajien himotreenaajana on pakko hyväksyä, että golfia ei voi treenata aina silloin kun on aikaa ja halua. Saattaahan olla, viisaat tietävät paremmin, että lyönnin voi kehittää sellaiseksi, että pään on vaikeampi saada sitä sekaisin.

kerroit harrastaneesi keilailua, herkkä laji sekin on – joskus 5 kaatoa peräkkäin, sitten yhtäkkiä osuma häviää totaalisesti – mihin se meni? Mitä konstia käytyt keilailussa, että saat osuman takaisin? Tai jousiammunnassa? Pystyisitkö niitä ajatuksia soveltamaan golfiin?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 34)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #208415 kohteessaHarjoittelusta

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Harjoittelusta