Aihe: Hanhet kentillä. - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Hanhet kentillä.

Etusivu Foorumit Yleistä Hanhet kentillä.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 39)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Onko kentillänne valkoposkihanhia? Jos on niin onko yhtiö tehnyt asialle mitään vai joudutteko pelaamaan palloa vaikka se olisi paskassa kiinni? Olen kuullut että tietynlainen lannoite karkoittaa hanhet kentältä (lannoitteen haju). Vastauksia odotellessa.

Hanhia pitäisi normaalilla tavalla metsästää jolloin ne oppisivat hieman varomaan ihmisiä ja pysymään poissa, paskomasta kentiltille ja nurmikoille.

Hieman ikävällä tavalla osa kansalaisista on vieraantunut luonnon evoluution ja eläinten ymmärtämisestä. He haluasivat niiden asettuvan omaksi ilokseen, jopa ikäänkuin lemmikeiksi, lähelle asumuksia, puistoja jne.

Sekä eläinten että ihmisten kannalta olisi ns. kestävän kehityksen mukaista säilyttää ja ylläpitää kaikelle luonnolle lajityypillisiä biotooppeja. Tämä olisi erityisesti luonnon evoluution kannalta oikea ratkaisu.

Hanhien oleskelua ja ruokailua aivan kaikilla golfkentillä ei ole pakko hyväksyä, vaan ne kannattaa pitää poissa 🙂

Toki, tarvitsevathan ne joitakin tukialueita joten keinoja ei kannata jakaa julkisesti.

Muutama vuosi takaperin olin saada slaagin kesken birkkuputin, kun naapuriväylällä (40m päässä) teloitettiin kanadanhanhi. Teloituksessa käytettiin haulikkoa (kuulemma lupa paikalliselta poliisilta). Eisiinä, hyvä vaan, että kantaa vähän harvennetaan.

Sabane kirjoitti: (27.4.2015 14:30:55)
    Muutama vuosi takaperin olin saada slaagin kesken birkkuputin, kun naapuriväylällä (40m päässä) teloitettiin kanadanhanhi. Teloituksessa käytettiin haulikkoa (kuulemma lupa paikalliselta poliisilta). Eisiinä, hyvä vaan, että kantaa vähän harvennetaan.

40 m päässä oikeastiko ja ruutiase. Mistä näitä sikiää….

Jos tuo pitää paikkaansa, niin kyllä menohan on melkein villimpää kuin sorsajärvellä metsästyskauden alkaessa.

Sabane kirjoitti: (27.4.2015 14:30:55)

Nyt OT postaus anteeksi siitä mutta en malta olla jakamatta tätä hyvää kepposta. Kyseessä oli siis joku piilokamera ohjelma kuvattuna rangelta, tilanteessa oli golffari lyömässä matolta ja kuin hän sai pallon ilmaan niin takaa tuli kaveri haulikon kanssa ja veti piiput tyhjäksi niin että kuttaperkka pöllysi. Ilmeistä päätellen monet olivat myös lähellä slaagia.

Tämä edellisiin liittyvä OT- ratkaisu löytyi netistä.

Ota itse ammuttu hanhi.
    Huuhtele nyljetty hanhi huolellisesti.
    Hiero merisuolaa, mustapippuria ja muut mausteet linnun sisälle ja päälle oman maun mukaan. Suolaa saa laittaa melko reilusti.
    Täytä maustettu lintu luumuilla.(voi toki korvata osan luumuista happamilla omenilla)
    Laita hanhi paistopussiin.
    Laita lintu uuniin vajaaseen 150 asteeseen selkäpuoli ylöspäin n.tunniksi ja sitten käännä lintu ja anna olla uunissa kunnes lintua rintaan pistäessä valuva neste on kirkasta.
    Tarkkaa kypsymisaikaa ei ole, koska aikaan vaikuttaa sekä linnun koko että ikä. 2kg:n lintu n.4 tuntia.
    Keitettyjä perunoita kyytipojaksi ja tyrnihilloa.

Meillä tullaan kokeilemaan Continental Golf Parkissa tänä kesänä tarvittaessa kananpaskaa. Kuulemma haju jättää hanhiin muistijäljen ja eivät tule toista kertaa samaan paikkaan. Voi toki karkottaa jonkun maksavan asiakkaankin, tiedä häntä. Joku voinee vahvistaa, onko toimiva konsti, jos jossain kentällä kokeiltu. Viime kesänä hanhet olivat häiriöksi parisen viikkoa, sitten ’katosivat’ mystisesti.

Jari

Miten hanhet nyt ketään voi rangella häiritä, pikemminkin päinvastoin 🙂

Olisiko 6-7 vuotta sitten kun Talissa jouduin syystä tai kolmannesta hieman ulos väylältä. En muista oliko kyseessä pienimuotoinen metsänlannoitus vai arvokkaan löytöpalloni etsintä, mutta valkoposken löysin puskanjuuresta. Kentän sijainnista ja valkoposkihanhen rauhoituksesta päätellen loppu ei ollut tullut 12- kaliberisesta, vaan joko pallon tai mailan osumasta. Veikkaisin yhdistelmää. Hanhet, eli meillä joko kanadan- tai valkoposkihanhet ei tietysti välttämättä haluttuja vieraita kentillä, mutta poikkeuskin löytyy. Jos hanhia haluaa golfin yhteydessä bongata, White Beach Pärnussa on keväisin loistokohde. Sijaitsee tundrahanhien päämuuttoreitin varrella ja tarjoaa aika hienon luontoelämyksen. Myös golfarille, eivät nimittäin villeinä lintuina laskeudu kentälle, vaan lentävät loputtomina parvina matalalla kentän yli laskeutuen viereiselle joutomaalle. Suosittelen.

En tiedä lannoitteiden tehosta, mutta valkoiset joutsenen kuvat vesiesteisiin uimaan niin pysyy hanhet poissa. Viime kesänä Porin Yyterissä laitettiin ja valkoposket loistivat poissaolollaan. Nyt on laitettu myös Kalafornian kentällä vesiesteisiin lähelle väyliä, joissa valkoposkihanhet ovat erittäin suurina parvina jo useina vuosina viihtyneet. On tehokas.

Oikeat joutsenet toimivat vielä paremmin.

EDIT
    No mä nyt näköjään saa kuvaa tänne aiheesta..

Hanhien metsästyksestä: Valkoposkihanhi on ainakin toistaiseksi rauhoitettu. Kanadanhanhi on riistalintu ja sitä saa metsästää 20 elokuuta alkaen maanomistajan luvalla ja tietenkin pitää olla asialliset metsästyskortit ja aseluvat.

Nuo muoviset joutsenet todellakin toimivat hyvin. Hanhethan etsivät veden läheisyyteen kentällä ja kun muutamaan vesiesteeseen sijoitetaan muovisia joutsenia pysyy hanhet poissa. Nämä kaksi lajia eivät juurikaan taida sietää toisiaan ja siksi hanhet jättävät alueen rauhaan.

Hirvihaarassa muoviset joutsenet otettiin käyttöön noin kolmevuotta sitten ja siitä lähtien ei kentällä hanhia ole enää ollut. Riitti, että ensimmäisen väylän vesiesteeseen laitettiin joutsenet ja hanhet katosivat. Myös muualta kuullut samaa.

Mäkeläinen kirjoitti: (29.4.2015 8:13:02)
    Nuo muoviset joutsenet todellakin toimivat hyvin. Hanhethan etsivät veden läheisyyteen kentällä ja kun muutamaan vesiesteeseen sijoitetaan muovisia joutsenia pysyy hanhet poissa. Nämä kaksi lajia eivät juurikaan taida sietää toisiaan ja siksi hanhet jättävät alueen rauhaan.

Hirvihaarassa muoviset joutsenet otettiin käyttöön noin kolmevuotta sitten ja siitä lähtien ei kentällä hanhia ole enää ollut. Riitti, että ensimmäisen väylän vesiesteeseen laitettiin joutsenet ja hanhet katosivat. Myös muualta kuullut samaa.

Joo voi olla että joutsenet auttaa mutta seurassa on niin jääräpäitä päättäjiä ettei tuo onnistu meillä. Ehkä ne maksaa liikaa. Olen sanonut heille,että tietty lannoite karkoittaa hanhet, mutta he meinaavat rakentaa jotain h,,,,,,n koe-aitoja pariin esteeseen. Hieno putata kun greenillä on paskaa pallon ja reijän välissä pari kiloa. Kenttähän on 18-r ja vesiesteitä on reilusti yli kymmenen. Eilen ei kentällä näkynyt hanhia, olikohan lähteneet munimaan(tai toivottavasti joku on ne käynyt yöllä päästämässä päiviltä).

Palmerin Arska kirjoitti: (29.4.2015 10:25:51)

Mäkeläinen kirjoitti: (29.4.2015 8:13:02)

Joo voi olla että joutsenet auttaa mutta seurassa on niin jääräpäitä päättäjiä ettei tuo onnistu meillä. Ehkä ne maksaa liikaa. Olen sanonut heille,että tietty lannoite karkoittaa hanhet, mutta he meinaavat rakentaa … olikohan lähteneet munimaan(tai toivottavasti joku on ne käynyt yöllä päästämässä päiviltä).

Oi voi, pitäskö ne päättäjät käydä päästämässä…päätöksenteosta? Tai lainata rahat päätöksiin?

Olin kylässä erään golfaavan tuttavani luona muutama vuosi sitten. Illalliseksi hän valmisti oikein hyvän Valkoposkihanhipaistin täytteellä, oli tosi hyvää. Valitettavasti hän ei muistanut mistä kaupasta oli ostanut hanhen, olisin itsekin ollut kiinnostunut valmistamaan paistin

KL

johto kirjoitti: (29.4.2015 17:52:39)
    Olin kylässä erään golfaavan tuttavani luona muutama vuosi sitten. Illalliseksi hän valmisti oikein hyvän Valkoposkihanhipaistin täytteellä, oli tosi hyvää. Valitettavasti hän ei muistanut mistä kaupasta oli ostanut hanhen, olisin itsekin ollut kiinnostunut valmistamaan paistin

Viranomaisetkin saattaisivat olla kiinnostuneita tuosta kaupasta…

Vai olisiko kuitenkin kaverisi tarjonnut Lidlin pakasteankkaa?

Minäpä olen tuollaisen kanadanhanhen aikoinani ampunut ja ihan luvallisesti. Tämä tapahtui kun olin 15 vuotta nuorempi ja suonissani virtasi tappajan veri. Tapahtumapaikka oli Teijon kentän edustan merialue johon Metsähallitus tuolloin myönsi linnustuslupia.

Olin KsVesillä huopailemassa kun pohjoisesta lähestyi hanhiaura melko matalalla lentäen ja suoraan kohti. Tartuin aseeseen ja mietin itsekseni, että kärjessä lentävä Akka Kebnekaise (nimi muutettu) ko tullee tuon närreen kohal nii hälle tulloo noutaja, niin mie oon hänen kohal päättänt. Ja niinhän siinä kävi, että parilla taitavalla laukauksella hanhi tuli eräksi ja joutui aikanaan uuniin ja hyvää oli.

Johtuneeko kohonneista kolesteroliarvoista vai mistä, mutta enää ei vereni ole niin tappajan verta, vaan olen jättänyt ammuskelun nuoremmille. Riistaa toki syön edelleen mutta annan muitten valmistaa ja tarjoilla sen minulle. Nautin sen mieluusti Barolon tai Burgundin alueen robustien viinien kera, kunhan olen ensin nuuskinut korkin ja huljutellut vinkkua suussani asiantuntevasti nyökytellen.

Teijon kentällä hanhia näkyy silloin, tällöin. Minut nähdessään ne kuitenkin lehahtavat siivilleen. Tyhmät linnut eivät tajua, että kädessäni ei suinkaan ole haulikko, vaan Miura, joka sekin on kyllä tappavan tarkka!

Eräällä etelän kentällä toimii tuttu kaverini hanhikuiskaajana.Hän hallitsee hyvin ainoan kielen jota hanhetkin ymmärtävät.Kuiskausretki tehdään illan pimetessä ja tietenkin ääni vaimennettuna kuten kuiskatessa kuuluukin.

Viranomaisetkin saattaisivat olla kiinnostuneita tuosta kaupasta…

Vai olisiko kuitenkin kaverisi tarjonnut Lidlin pakasteankkaa?

Sillä kaverilla oli iso kasa höyheniä siellä piharakennuksen lattialla, oliskohan ne tullut siinä Lidlin pakkauksessa mukana, Saksalaiset kun ovat aika tarkkoja, mitään ei heitetä hukkaa.

Sillä kaverilla oli iso kasa höyheniä siellä piharakennuksen lattialla, oliskohan ne tullut siinä Lidlin pakkauksessa mukana, Saksalaiset kun ovat aika tarkkoja, mitään ei heitetä hukkaa

Olikohan sittenkin kyseessä kanadanhanhi, valkoposkihanhia kun ei ainakaan Suomessa saa metsästää…

KL

Old Geaser kirjoitti: (1.5.2015 15:31:07)

Sillä kaverilla oli iso kasa höyheniä siellä piharakennuksen lattialla, oliskohan ne tullut siinä Lidlin pakkauksessa mukana, Saksalaiset kun ovat aika tarkkoja, mitään ei heitetä hukkaa

Olikohan sittenkin kyseessä kanadanhanhi, valkoposkihanhia kun ei ainakaan Suomessa saa metsästää…

Ei ei, kyllä alapeukuttajat ovat oikeassa, kyllä sen on pakko olla ollut juuri rauhoitettu valkoposkihanhi, jota ei Suomessa saa pyytää eikä myydä. Johan siitä olivat todisteena ne höyhenet, jotka nimimerkki Johto tunnisti nimenomaan valkoposkihanhen höyheniksi.

Eivätkä ne viranomaiset oikeasti ole kiinnostuneita ihmisistä, jotka syövät rauhoitettuja eläimiä. Silkkaa huhupuhetta on semmoinen.

Joo ja mun toteamukseni Joutsenen kuvista toimii vaan näköjään hetken aikaa. Juuri Yyterin Vappuscrambleä pelatessa sain huomata, että valkoposket kyllä laskeutuu samaan lammikkoon ja käyskentelevät rannoilla aika auhassa..,, pientä varpaillaan oloa kuvat aiheuttavat, mutta ei pidä näköjään niitä kokonaan poissa. Tottuvat passiivisiin Joutseniin!

Golfkentillämme oleskelee periaatteessa vain kaksi hanhilajia: kanadanhanhi ja valkoposkihanhi. Toki huonolla säällä muuttoaikoina saattavat useat muutkin lajit pistäytyä tilapäisesti. Kanadanhanhi on malliesimerkki siitä, kuinka typerää on siirrellä lajeja maanosasta toiseen. Se istutettiin alun perin Suomeen uutena isona riistalajina. Alkuun se pysyikin kohtuudella kurissa ja varsin harvinaisena. Nykyisin senkin kanta näyttää räjähtäneen. Se on ainoa laji maassamme, jonka toivoisin metsästäjien ampuvan sukupuuttoon. Golfkentillä se on paha, mutta onneksi vielä aika harvinainen riesa, jätöksetkin aivan toista luokkaa kuin pienemmällä valkoposkella. Ongelma olisi melko helposti hoidettavissa. Erikoislupa vain riistakeskukselta.
    Valkoposki on kinkkisempi laji. Se on EU:n erityisessä suojeluksessa, kun sen luonnonvarainen kanta hupeni kiihtyvää vauhtia. Luonnonvaraisena se pesii Novaja Zemljalla, Huippuvuorilla ja Koillis-Grönlannissa ja talvehtii Pohjanmeren rannoilla. Olen lukenut väitteestä, että se olisi pesinyt joskus Suomenlahden saaristossa, mutta tarkin mahdollinen linnustomme varhaisvaiheista kertova kirja, Pohjolan linnut, ei sellaista tunne.
    Sitten se pääsi tai päästettiin karkuun Skansenin lintutarhasta Ruotsissa ja aika pian se pesi Tukholman saaristossa ja pian näiden jälkeläiset siirtyivät myös Suomeen. Kanta kasvoi nopeasti. Sorsalinnut kun pariutuvat talvehtimisalueilla ja koiraat seuraavat kiltisti naaraita pesimisalueille.
    Minun mielestäni se on meillä tulokaslaji, joka kykeni asettumaan tänne vain ihmisen avulla. En ole enää seurannut, onko selvitetty, mitä haittaa se suuresti runsastuttuaan on aiheuttanut muulle luonnolle. Aivan varmasti se on sitäkin tehnyt. Urbaanien alueiden, golfkentät mukaan lukien, töhriminen on sitten aivan eri lukunsa ja torjunnan keinot ovat vähissä. Jo tällaisen direktiivilajin häiritseminenkin vaatii ELY-keskuksen erikoisluvan. Odottelen pienoisella kauhulla vääjäämättä tulevaa seuraavaa lintuinfluenssa-aaltoa. Valkoposki on mitä sopivin ja samalla pahin mahdollinen influenssan levittäjä.
    Valkoposken torjuminen golfkentiltä on vaikeaa. Niistä muovisista joutsenenkuvatuksista, jotka muistuttavatkin vielä enemmän ankkaa, ei kyllä ole varmuudella mitään apua. Olen nähnyt hanhien jopa hakeutuvan kuvien viereen lepäilemään. Oikea laulujoutsenkaan ei auta, vaikka se onkin hurja veikko. Antaa turpiin mennen tullen kyhmyjoutsenellekin, joka sentään on painavin lentävä lintu. Peuramaalla pesii laulujoutsen kentän lammissa. Hanhet ruokailevat vieressä.
    Ainoa jotenkin tepsivä keino on haulikon lisäksi koira. Tilausta olisi porukalle, joka hankkisi tarvittavat luvat ja kiertäisi sopivien koiriensa kanssa hätistämässä golfkentillä hanhet pois. Perusteeksi pitäisi riittää jo sekin, että suuri määrä hanhia vahingoittuu tai kuolee golfkentillä.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 39)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #432597 kohteessaHanhet kentillä.

Etusivu Foorumit Yleistä Hanhet kentillä.