Aihe: Händärit kohdallaan?! - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

Händärit kohdallaan?!

Etusivu Foorumit Yleistä Händärit kohdallaan?!

Esillä 23 viestiä, 101 - 123 (kaikkiaan 123)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Joo, tuo golfliiton tasoituskierrossuositus on yksi harmittavimmista. Meidän seurassa se otetaan kirjaimellisesti ja ’ilman poikkeuksia’. Jokainen kierros jonka haluat vaikuttavan tasoitukseen on etukäteen ilmoitettava CM:lle. Koska (kapteenin sanoja lainatakseni) ’tasoituskierros voi myös nostaa tasoitusta’. Heh, heh hauska juttu, kun itse pelaan ainakin joka toinen viikonloppu kisakierroksen eli se ja sama jos 0.1 nousee.
    Olen ottanut käytännöksi ilmoittaa jokaisen kotikentän kierroksen tasoituskierroksena, joten eiköhän tasuri ole edes sinnepäin.

Yritin palauttaa yhden etukäteen ilmoittamattoman tasoitusta reilusti alentavan kortin, mutta sitä ei hyväksytty koska sitä ei oltu ilmoitettu etukäteen. Seuran oma valinta, ei mun. Toisaalta hyvä niin ottaen seuraavan kisatuloksen huomioon, jossa en siis pokaaleja pokannut. 🙂

Miksihän ihmeessä moinen suositus on sinne viritetty? Tasoitushan pitäisi olla jokaisen henkilökohtainen juttu siinä mielessä, että jos haluaa palauttaa ennätyskierroksensa ja tuloksen vaikuttavan tasuriin, niin miksi ihmeessä se pitää estää? Sehän pitäisi olla vaan hyvä asia kilpagoflille ja myös pelinvarausten/kentän rullauksen kannalta. Tasoituksen nosto on sen verran työlästä puuhaa eikä onnistu kuin pari lyöntiä kaudessa, ettei sillä pitäisi olla tässä suhteessa niin suurta merkitystä.

PM

Itse olen sen tason tilastofriikki, että olen pitänyt kirjaa kaikista kierroksistani. Olen lisäksi laskenut ’oikean tasoitukseni’ jos olisin jättänyt kaikki korttini. Eli käytännössä käytän netin pistebogilaskureita.

Sitten jos (ja välillä myös kun) ’oikea tasoitus’ alkaa liikaa erottumaan käytössä olevasta tasoituksessa jätän laskevan kortin.

Itse en kilpaile juuri ollenkaan joten tällä tavoin varmistan, että tasoitus on lähellä pelitaitoja. Omassa seurassani ei tarvitse ilmoittaa tasoituskierroksia etukäteen joten metodini on mahdollinen.

Hyvä menetelmä, teen itse ihan samoin. Kerroin myös siitä tällä palstalla joskus pari vuotta sitten, ja heti haukuttiin händärihuijariksi kun valikoin mitä kortteja jättelen.

Oma softani laskee lisäksi tasoitusta kahdella tavalla: liiton sääntöjen (pistebogin) ja lyöntipelin perusteella. Itselläni jälkimmäinen on n 20% huonompi.

Kertoisitko JJ, miten pistebogijärjestelmä eroaa periaatteessa golfin alkuperäisestä pelimuodosta reikäpelistä, jossa voit aivan hyvin ottaa riskejä, missata täydellisesti lukuisia väyliä ja siitä huolimatta olla selvästi vastustajaasi parempi.

Golfia voi pelata kovin moni tavoin ja taitonsakin voi osoittaa yhtä monella tavalla.

No vaikka siten, että reikäpeliä pelataan jotakuta – mies miestä vastaan. Lyöntipeliä taas useampaa muuta pelaajaa vastaan samanaikaisesti, tai sitten kenttää/omaa tasoitustaan vastaan. Reikäpeli on loistava, mielestäni kaikkein paras pelimuoto, mutta nyt ei puhuttukaan siitä.

Kun golfkierroksen pituus on 18 reikää, pelitasosta kertoo parhaiten se, miten pelaaja sen 18 reikää selvittää. Sen perusteella pitäisi laskea myös tasoitus.

Mulla onkin hyvä idea: kehitetään pistebogia edelleen. Annetaan pelaajalle vapaa mahdollisuus valita paremman yhdeksän reiän tulos, ja lasketaan tasoitus sen perusteella.

Better yet: pelaajalle lasketaan kierroksen kolmen parhaan reiän tulos, ja kas vaan, kaikista tulikin parempia pelaajia! Itsekin pelasin tällä systeemillä edellisen rundin 2 alle. Olen siis parempi kuin esim John Daly, jonka vastaava score viime viikonloppuna oli vain 1 alle.

Kommenttiisi viitaten olen samaa mieltä kanssasi. Jotain taitoa tällainenkin, tai pistebogi osoittaa, mutta ei kykyä pelata koko golfkierros.

Jukka-62 kirjoitti: (7.8.2006 18:09:12)

Mä puhuinkin keskiraudoista..wedge ei ole keskirauta..vaan erikoistyökalu.

Mä lyön usein r-7:lla 50-60 metrisiä lipulle.

Minkälaista 50-60m lyöntiä työstät Jukka R7:llasi? Puun ympäri ja 10m sivuttais-backspin?

JyväsGolf > Intersport kisa (3.9) > voittaja 64 pb…

Ei lainkaan heikko kierros tuollainen 28 alle händärin 😉

Mulla on händäri ihan liian matala! Viimeset 5 kierrosta keskimäärin 25 pb 🙂 Pakko pitää händäri alhaalla että päästään poikien kanssa neljästään samaan lähtöön.

Puttaa raffista kirjoitti: (4.9.2006 13:09:18)
    Mulla on händäri ihan liian matala! Viimeset 5 kierrosta keskimäärin 25 pb 🙂 Pakko pitää händäri alhaalla että päästään poikien kanssa neljästään samaan lähtöön.

Tossa nyt ei sitten ole mitään järkeä. Tukitte siellä sitten väyliä ja hidastatte muitten pelaamista ilmeisesti kun todellinen taso ylittää ryhmälle asetetun maksimitasoituksen…

Nimetön

Sebuloni kirjoitti: (7.8.2006 17:32:14)
    Nojoo, sohaisenpa ampiaispesää.

Perjantaina pelasin mielestäni huonosti, mutta nettosarakkeeseen ilmestyi luku 41. En ole ns. händärikusettaja, miten siis tähän päätyy?

Pelaa 10 vuotta ja lopeta kymmenksi vuodeksi ja aloittele pikkuhiljaa lajia uudestaan. Mitä tästä kaikesta seuraa? Tasoitussarakkeeseen ilmestyy tyylikäs 54, vaikka pitäisi olla varmaan jotakin 15. Tätä muutostahan ei noin vain aikaan saa, kuten varmaankin kaikki tietävät – varsinkaan jos ei jäsen ole missään… toistaiseksi.

Hello,

Tasoitus ei todellakaan nouse 54, vaikka olet 10 vuotta pelaamatta!!!

Säännöissä on tähänkin olemassa kohta , miten tasoitus nousee. Tarkkaa kaavaa en muista, mutta kyllä tasoitustoimikunnat sen osaavat seuroissa kertoa.

Jos pelaisin 64 pb niin lyöntejä pitäisi olla ko. kentällä 50, eli 22 alle. No onhan se vielä mahdollinen, kaikille par 5 eaglet ja lopuille birdiet. Onnistuu kyllä 🙂

Pitää kyllä muistaa, että jokainen tulee kilpailuihin joskus ensimmäisen kerran! Sen vuoksi pelaankin vain scr kisoja. eipähän jää sapettamaan hyvin pelatun kisan jälkeen 20 pisteen tappio voittajalle…

Mielestäni olisikin parasta jos kaikissa kisoissa olisi scr -sarja!!! pienellä tasoituksella kun ei ole muuten mitään mahdollisuutta pb-kisoissa.

Muuten on kyllä ihan sama miten kukakin tasoituksiaan pitelee. Se on kuitenkin vain luku, paitsi tietysti kisoissa! Itse en kyllä kehtaisi sillä huijatakaan!

topix kirjoitti: (4.9.2006 15:18:35)
    Mielestäni olisikin parasta jos kaikissa kisoissa olisi scr -sarja!!! pienellä tasoituksella kun ei ole muuten mitään mahdollisuutta pb-kisoissa.

No meillä alueellisissa ammattialaan rajoitetussa kisassa on just tommonen alentava hcp mies voittanut kahdesti perättäin..nyt hän ei ollut kisassa mukana ja 30 pb:llä olin jaetulla toisella kaveri jolla 12,5 hcp voitti 34 pb:llä.

Kisoissa jossa kaikki on pelannut sen 10 vuotta niin hcp alkaa jotenkin toimia. Tässä kisassa hyvä pelimies pariin pelaamalla olisi voittanut.

IsoPahaR kirjoitti: (4.9.2006 13:16:42)

Tossa nyt ei sitten ole mitään järkeä. Tukitte siellä sitten väyliä ja hidastatte muitten pelaamista ilmeisesti kun todellinen taso ylittää ryhmälle asetetun maksimitasoituksen…

Enkä tuki, kun minä nostan pallon taskuun jos ei meinaa reikä onnistua. Pelasin vast’ikään 22pb kurkin etuysillä vanhalla kentällä, ja kiersin tehden 34pb Talin 3 tuntiin. En varmasti oo mikään este, siitä meen takuuseen! Muut vakkariseuralaiset on hcp 6-16, ja ihan pirun nopeita kävelemään. Niin ja sitä paitsi mä avaan ihan pirun pitkälle mut sit puttaan 4 kertaa 30 sekunnissa, jossa ne pb:t häviää. niin kerta!

Puttaa raffista kirjoitti: (12.9.2006 15:20:22)

IsoPahaR kirjoitti: (4.9.2006 13:16:42)

Enkä tuki, kun minä nostan pallon taskuun jos ei meinaa reikä onnistua. Pelasin vast’ikään 22pb kurkin etuysillä vanhalla kentällä, ja kiersin tehden 34pb Talin 3 tuntiin. En varmasti oo mikään este, siitä meen takuuseen! Muut vakkariseuralaiset on hcp 6-16, ja ihan pirun nopeita kävelemään. Niin ja sitä paitsi mä avaan ihan pirun pitkälle mut sit puttaan 4 kertaa 30 sekunnissa, jossa ne pb:t häviää. niin kerta!

Se on kyllä aika harhainen yleistys, että vähän korkeammalla händärillä pelaava ryhmä tukkisi kentän! Niin saattaa käydä, jos ryhmässä on neljä pelaajaa ja yhteinen tasoitus lähentelee 150:tä. Näyttää kyllä olevan niin, että nuoret singelissä tai sitä lähellä olevat pelaajat tukkivat kentän, kun kilpailevat lähinnä draiviensa pituuksilla ja roiskivat pitkin metsiä.

tämä kesänä pelasin Keimolassa kierroksen ja mukana oli yksi paikallinen jäsen. Hän pelasi noin (hpc 20) 45pb, elämänsä parhaan kierroksen ja oli aivan onnesta soikeana että nyt vihdoinkin onnistui ja händäri tippuu. mutta mutta… sitten ukko totesi kylmästi että ’emmä tätä korttia voi jättää kun oli bägissä 2 teksti mailaa (yhteensä 15 tai 16)’. heitti sitten tuloskorttinsa roskiin ja se siitä! Ihme spede sanon minä.

pitäisi tännekkin ottaa Amerikan tasoitus käytäntö; kaikki kortit jätetään ja hcp on 20 viime lenkin keskiarvo! sitten olis aina hcp ajantasalla!

Eikös se ameriikoissa mene siten että 20 viimeisen 10 parasta huomioidaan ja niistä keskisarvo?

CH-1 kirjoitti: (13.9.2006 19:56:39)
    Eikös se ameriikoissa mene siten että 20 viimeisen 10 parasta huomioidaan ja niistä keskisarvo?

Periaattteessa nuin jos on se 20 kieppiä. Jos vähemmän nin sitten kans vähemmä. Olikohan se 4..6 rundia kun niistä paras on se häntäri. Muuten ei. Persaatteessa siis yks ja sama ko tää EGA.

KL

duffman kirjoitti: (13.9.2006 13:09:01)
    tämä kesänä pelasin Keimolassa kierroksen ja mukana oli yksi paikallinen jäsen. Hän pelasi noin (hpc 20) 45pb, elämänsä parhaan kierroksen ja oli aivan onnesta soikeana että nyt vihdoinkin onnistui ja händäri tippuu. mutta mutta… sitten ukko totesi kylmästi että ’emmä tätä korttia voi jättää kun oli bägissä 2 teksti mailaa (yhteensä 15 tai 16)’. heitti sitten tuloskorttinsa roskiin ja se siitä! Ihme spede sanon minä.

pitäisi tännekkin ottaa Amerikan tasoitus käytäntö; kaikki kortit jätetään ja hcp on 20 viime lenkin keskiarvo! sitten olis aina hcp ajantasalla!

Kaveri ei ehkä tiennyt, että kierrosta ei hylätä, vaan tulokseen olisi pitänyt laskea 2+2 penttiä rei’ille 1 ja 2, eli pistebogissa vähentää 4 pistettä (sääntö 32-1b, Note 1).

Keimolassa muistaakseni on käytäntönä, että tasoituskierrokset ilmoitetaan etukäteen cädärille. Kortin jättämisen laistamisesta aiheutuvasta sanktiosta minulla ei ole tietoa, mutta kai sellainen pitäisi olla?

Btw, miten siinä Ameriikan mallissa vahditaan sitä korttien jättämistä? Onko kierroksella mukana kenttäpoliisi vai mitenkäs se menee?

Btw, miten siinä Ameriikan mallissa vahditaan sitä korttien jättämistä? Onko kierroksella mukana kenttäpoliisi vai mitenkäs se menee?

Kun olen jenkeissa tuttavien kanssa pelaillut, he yleensa automaattisesti joka kierroksen jalkeen kayvat klubilla ’jattamassa kortin’ eli yleensa naputtelevat tuloksen tietokoneelle. Mitaan etukateen ilmoituksia tai muita vahtisysteemeja ei tunnu olevan, tuntuu siellakin toimivan tama tavallisen ihmisen rehellisyys ja huijarin hapean aiheuttama pelko.

USGAn systeemissä tärkein kontrolli on peer-review. Tasoitustiedot ovat julkisia ja pelaajat pitäväy silmällä toinen toisensa tasoituksia. Mitä suurempia ne pikkurahamäärät, joista tasoituksellista lyöntipeliä pelataan, sitä paremmin kontrolli toimii. Jos jonkun todetaan tahallaan jättäneen tuloksensa tasoitussysteemistä, USGAn säännöt määrittelevät täsmälleen mitä tasoitustoimikunnan pitäisi tehdä.
    Jos keskustelu asiasta kiinnostaa, ota yhteyttä(exconagran@aol.com).

Olen ymmärtänyt että varsin pieni osa jenkeistä ylläpitää tällaista virallista tasoitusta. Osaako joku vahvistaa tai kumota?

Ainakin omat jenkkituttuni vastaavat ykköstiillä händärikysymyksiin ympäripyöreästi ja fiilispohjalta, yleisin vastaus on:’It depends how much you wonna bet…’

Minulla on sama käsitys kuin Partilla: USA:ssa tasoitukset ovat enemmänkin ’pienen piirin juttu’. Ei siellä kukaan missään niitä kysele eikä kellään näytä olevan mitään tasoituskortteja. Ilmeisesti tasoituksia ylläpidetään seurojen servereillä pelaajien aktiivisuuden perusteella. Virallisesti sikäläinen systeemi lienee kyllä se, että tasoitus on useamman kierroksen keskiarvo eikä yhden kierroksen tulos. Kyllä meilläkin pitäisi pelaajilta vaatia pelikauden aikana esimerkiksi 3-4 korttia kuukaudessa, joiden keskiarvo olisi seuraavan kuukauden ajan voimassa oleva tasoitus.

Koska siellä ei pidetä tasoitusta tarpeellisena, siellä on varmasti pelaajia, joilla ei ole mitään käyttöä viralliselle tasoitukselle. Monet pienet porukat ylläpitävät omat tasoituksensa omia kilpailujaan varten. Vain virallisiin kerhoihin kuuluvat golfarit ylläpitävät USGAn siunaamaa tasoitusta.

Esillä 23 viestiä, 101 - 123 (kaikkiaan 123)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #489178 kohteessaHändärit kohdallaan?!

Etusivu Foorumit Yleistä Händärit kohdallaan?!