Aihe: Händärit kohdallaan?! - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

Händärit kohdallaan?!

Etusivu Foorumit Yleistä Händärit kohdallaan?!

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 123)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Hauskaa keskustelua ja peitsen vääntöä!

Mielestäni tässä on kyse tulkintaerosta. Oheisissa lainauksissa golfliiton sääntöihin ja käytäntöihin ei sanota että pitäisi laskea kortti jokaiselta kierrokselta tai edes jokaiselta laskevalta /nostavalta kierrokselta.

Jostain syystä tässä keskustelussa on jumiuduttu liian korkeaan tasoitukseen, mutta eikös sekin ole händärihuijaamista jos pelaa liian alhaisella tasoituksella. Sehän hankaloittaa mm caddiemastereiden toimia täyttää ryhmätasoitusten rajoissa pelaajaryhmiä.

Tulkinta aiheuttaa se että ainakaan noissa lainauksissa ei kerrota koska kortti pitäisi jättää. 2005 käytännössä oli vaatimus jättää vähintään 4 korttia, mutta onko tuosta luovuttu. Ja mitä tarkoittaa tuo mystinen käytäntö.
    ’Tavoitteena on antaa riittävästi tietoa toimikunnalle vuositarkastuksessa tehtävää tarkan tasoituksen määräämistä varten. ’

Eli jos toteutan sääntöjä ja määräyksiä niin jotta voin jättää tasoituskortin, niin kierroksen pitää täyttää tasoituskelpoisen tuloksen vaatimukset. Lisäksi minun pitää jättää vähintää 4 tuloskorttia, jotka antavat riittävästi tietoa tarkan tasoitukseni määrittämiseksi vuositarkastusta(?) varten. – tulkinta eli 4 tasoituskorttia riittää, joiden muodostama tasoitus antaa riittävästi tietoa tarkan tasoituksen määrittämiseksi. (Tasoituksenhan saa laskettua erittäin tarkasti 4 kierroksesta)

Esim. (tulkinta-A) Jätän siis 4 korttia vuodessa, jotka ovat kaikki laskevia, mutta jos olisin jättänyt kaikki tasoituskelpoiset kortit niin tasoitukseni olisi 0,9 alhaisempi. -Olenko siis händärihuijari?

Esim2 (tulkinta-B) Jätän kaikki laskevat kortit vuoden aikana, myös sen joka oli haamukierros. Tasoitukseni on 1,5 alempi kuin jos olisin jättänyt myös kaikki nostavat korttini. Olenko händärihuijari?

Esim3 (tulkinta) Jätän kaikki kierroskorttini. Tasoitukseni on mielestäni aivan oikea, mutta meillä on tapana kavereiden kanssa antaa putteja ja silloin tällöin jopa mulligan on hyväksytty (ensimmäisessä avauksessa- kun lämmittely on jäänyt vähiin). Tasoitukseni on vuoden aikana laskenut 2:lla. Olenko händärihuijari?

Esim4. (tulkinta-C) Jätän vain 3 kilpailukierrostani, koska olen kuullut että 2005 vuoden tasoituskorttien käytäntö on muuttunut ja tasoituskorttien jättökäytäntöä ei ole enää. Olen siis luonut itse käytännön, jonka mukaan vain kilpailut ovat tasoituskierroksia. Tasoitukseni on 2,3 korkeampi kuin jos olisi jättänyt kaikki tasoituskelpoiset kierrokseni. Olenko händärihuijari?

’2.17 Tasoituskelpoisen tuloksen edellytykset
    Tasoituskierroksen edellytykset ovat:

* pelikierros on pelattu liittoon kuuluvan seuran kentällä
    * pelikierros on pelattu kentällä, jonka kokonaispituus 18-reikäisenä on vähintään 2750 m.
    * kansallinen liitto on määrittänyt kentän USGA Course Ratingin mukaisesti
    * kentän pituus saa vaihdella korkeintaan +/-100 metriä mittapisteestä
    * pelikierros pelataan R&A: hyväksymien sääntöjen ja Golfliiton Paikallissääntöjen mukaisesti
    * pelikierros on pelattu joko lyöntipelinä, Par tai pistebogeyna täysin tasoituksin
    * tuloksen on tuloskorttiin vahvistanut allekirjoituksellaan merkitsijän. Merkitsijällä on oltava tasoitus. (Seura voi päättää tarvitseeko merkitsijällä olla virallinen tasoitus vai riittääkö seuratasoitus)’

Käytännöt 2005

Pelaajan olisi palautettava vuodessa neljä (4) tasoitukseen vaikuttavaa tuloskorttia. Tavoitteena on antaa riittävästi tietoa toimikunnalle vuositarkastuksessa tehtävää tarkan tasoituksen määräämistä varten.
    Harjoituskierroksen tulos hyväksytään tasoitustulokseksi vain jos pelaaja ennen kierrosta on kirjautunut harjoituskierroksen tekijäksi. Ilmoittautumisessa on oltava vähintään seuraavat tiedot: päivämäärä, pelaajan nimi ja tarvittaessa jäsennumero, merkitsijän nimi, pelaajan tarkka tasoitus ja pelaajan pelitasoitus.

Tasoituksen pitäisi toimia vain ja ainoastaan oman pelitason mittarina, ei kilpailussa tasoitusta antamassa. Jonkinlainen ryhmäjako olisi kaikkein paras. Tämä siksi että näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että kisa voitetaan jollain älyttömyydellä, esim. 51. Huvittavaa muuten on ollut huomata parissa kisassa, että naiset ovat vähintään yhtä kovia ’säästelemään’ tasoitustaan, kuin miehet. Tai sitten ovat laiskempia jättämään kortteja tai eivät tajua, että kyllä se pelitaito väkisinkin kehittyy kun se kaverin kanssa niitä iltaysejä kierretään.

Palkinnot pitäisi arpoa osanottajien kesken ja varsinaiset kilpailut järjestää tyylin lähimmäksi lippua, chippi, pisin draivi tms. missä tasoituksella ei ole merkitystä. Näin ei synytyisi mitään hirveää tarvetta huijata.

Urheilussahan on tarkoitus löytää se paras urheilija. Bogipistekisoilla ja urheilulla ei näytä olevan mitään yhteistä. En ole pelannut kuin scrämplejä, enkä taida jatkossakaan käydä kuin mestiksissä tai jossain muissa scratch-kisoissa. Näyttää nimittäin siltä, että minkäänlainen sijoittuminen on mahdotonta vaikka vähän ylittäisikin itsensä, pelaisi esim. 40 pistettä. Toisaalta taas, jos ylittää itsensä roimasti, esim. pelaa ne 52, vaikka kortteja olisi jätetty kuinka paljon, leimautuu huijariksi.

KL

McVicar kirjoitti: (31.7.2006 0:13:18)

Olen pelannut Ruotsissa jonkun kisan ja ainakin muutava vuosi sitten tasoituskortiin laitettiin suoraan kisassa saatu uusi tasoitus. Ihmettelivät suomalaista tas-korttia.

Nykyaan Ruotsissa on magneettiraita kortissa ja siita lukevat kaikki tiedot. Probleema on siina, etta korttia ei voi lukea kuin Ruotsissa eika siina ole nakyvissa tasoitusta. Kaverit joutuvat Suomeen tullessaan aina selittelemaan cadarille.

KL

tmv kirjoitti: (31.7.2006 0:42:07)

Theodore S. Maul, Esq. kirjoitti: (31.7.2006 0:22:57)
    Mikäli olen oikein ymmärtänyt, on tmv puhunut kokoajan nimenomaan tämän tasoituskierroksen rekisteröimisestä etukäteen. Merkkarille asian mainitseminen on tietysti paikallaan, mutta mielestäni tuollainen rekisteröintikäytäntö on hölmö tai en ainakaan heti keksi sille erityisiä perusteita.

Nimenomaan tästä puhutaan eli olet täysin oikeassa. En ole itse koskaan pelannut tasoitukseen vaikuttavaa kierrosta, jota ennen en olisi normaalisti ilmoittautunut toimistoon harjoituskierrokselle. Itse asiassa en ole koskaan pelannut kierrosta ilmoittautumatta ja kirjautumatta. Kaikki on tullut tehtyä sääntöjen mukaan ja laskevia kortteja hetkeäkään säästelemättä. Juuri siksi ihmettelenkin tuota KL:n omituista missiota.
    I]

Tasta on kyse:
    Kirjoitit:
    Tällä kaudella olen jättänyt esimerkiksi laskevia kortteja 4-5 kpl ja tasoitus on pudonnut lukemasta 20,8 lukemaan 17,2. Paras pelattu kierrostulos on 84 lyöntiä (eli +12), jolla tasoitus olisi pudonnut lukemaan 15,1. Tätä en kuitenkaan jättänyt, sillä ko. kierros oli kohtuullisen nappisuoritus (toki parannettavaa oli siinäkin), eli se ei todellakaan kuvasta todellista lyöntivarmuutta tai normaalia tasoa.

Tasta saa kiistatta kasityksen, ettet jattanyt korttia siksi, etta kierros oli mielestasi liian hyva. Sita kutsutaan huijaamiseksi. Jos taas et ollut aikonutkaan jattaa korttia, niin olisit sitten kirjoittanut niin. Olisimme valttyneet paljolta vaantamiselta.

Prboy kirjoitti: (31.7.2006 10:32:38)
    Saadaksesi 59 bogipistettä sinun olisi pitänyt pelata pelitasoituksella 11 tulos -12. Jokin ei nyt täsmää. Singelille (tai liki singelille) 59 bogipistettä alkaa olla mahdottomuus.

Nettotulos tarkoitaa suomenkielellä bruttotulosta josta on vähennetty oma tasoitus. 70-11=59.

Minäkin ihmettelen, missä sellainen keskusrekisteri viipyy tässä tietotekniikan ihmemaassa. Käsittääkseni rekisterin perustamisen ei pitäisi olla vaikeaa, kun kaikki pelaajat jo ovat jäsen- ja tasoitusrekisterissä. Kilpailuja järjestävillä seuroilla tulisi sitten olla velvollisuus rekisteröidä kilpailutulokset järjestelmään. Tämän keskustelun aloittaneen tapauksen perusteella vaikuttaa, että edes kilpailukortteja ei kiikuteta kotiseuraan, jotta menestystä riittää seuraavallekin vuodelle ja itse asiassa omat kokemukseni kertovat samaa. Ainakin niissä kisoissa, mihin olen tämän kesän kuluessa osallistunut on noutamattomia kortteja aina jäänyt jäljelle kasapäin.

Keskusrekisteri poistaisi tasoitusryhmä ykkösen ongelmat ja muut voisivat jättää harjoituskierroksilta kortteja omantunnon mukaan. Ilmoitusvelvollisuus ei mielestäni ole kovin hyvä, koska tasoitus joka tapauksessa nousee tosi hitaasti ja korkeammalla tasoituksella pelaavat useimmiten haluavat lähinnä laskea tasoitusta. Jos etukäteisilmoituksesta pidetään tiukasti kiinni, tasoitusta ei voisi laskea silloin kun peli yllättäen alkaakin kulkea. Korkeammilla tasoituksilla pelaavilla lienee pääosin sama ongelma kuin itsellänikin, että laatu on epätasaista ja kokonaan hyviä kierroksia sattuu harvakseltaan kun katastrofiväylät tuppaavat tuhoamaan tuloksen vaikka peli suurelta osin olisikin ihan siedettävää.

Akseli kirjoitti: (31.7.2006 14:02:33)
    Huvittavaa muuten on ollut huomata parissa kisassa, että naiset ovat vähintään yhtä kovia ’säästelemään’ tasoitustaan, kuin miehet. Tai sitten ovat laiskempia jättämään kortteja tai eivät tajua, että kyllä se pelitaito väkisinkin kehittyy kun se kaverin kanssa niitä iltaysejä kierretään.

Kyllä naiset on niin naisia, töitä hakiessakin nämä täydellisyyden tavoittelijat vähättelevät taitojaan ja sama pätee golfissa. Kortteja ei jätetä kun ’en mä kuitenkaan enää koskaan uudestaan pelaa näin hyvin, kun tää oli vaan onnea – ja sitten en menesty seuraavissa kisoissakaan… ’ Tosiasiassa monet leidit on hyvin tietoisia omista kyvyistään, mutta kun sitä ei nyt kerta kaikkiaan voi sanoa ääneen, vaan täytyy odottaa, että joku toinen sanoo.

Virkistäviä poikkeuksiakin onneksi löytyy 🙂

Ja juuri naisten kisoissa tuloskortit jää sinne pöydän kulmalle…

Eikös tommonen keskusrekisteri ole jo olemassa?

https://golf.fi/portal/golfliitto/liitto/it-toiminta/

Oikein sielua vääntää, kun lomalta sorvin viereen palattua näkee, että vinksahtanut keskustelu tasoituksista on taas vauhdissa.
    Nimimerkki KL tuntuu liki ainoana olevan oikeilla linjoilla. Mutta kertausta:

SGL:N TASOITUSMÄÄRÄYKSET 2004-2007

18.5.
    Harjoituskierroksen tulos hyväksytään tasoitustulokseksi vain jos pelaaja ENNEN kierrosta on KIRJAUTUNUT harjoituskierroksen tekijäksi. Ilmoittautumisessa on oltava vähintään seuraavat tiedot:
    a. päivämäärä
    b. pelaajan nimi ja tarvittaessa jäsenumero
    c. merkitsijän nimi
    d. pelaajan tarkka tasoitus
    e. pelaajan pelitasoitus

Otsikossa on sana MÄÄRÄYKSET, joten kyllä tätä tapaa tasoituskierroksesta on syytä noudattaa.
    Ja miksi näin? Tasoitusjärjestelmän perimmäisenä tarkoituksena on, että pelaajat pelaisivat KESKENÄÄN VERTAILUKELPOISILLA ( = samalla tavalla muodostuneilla !) tasoituksilla. Täysin toisarvoista on se, miltä pärstäkohtainen tasoitus tuntuu omaan peliin nähden, -sitä se ei suoranaisesti pyrikkään kertomaan. Tätä aivan keskeistä periaatetta ei kovinkaan moni keskustelija näytä ymmärtäneen!
    Mid Amin ja Senioritourin kisoissa ovat tasoitusrajat luisuneet varsin alas. Kuitenkin toistuvasti 4-6 händärin pelaajat vääntävät tuloksia 100 – 120…
    Missähän lienee vika?

ts

Ja Golfliitosta kun kysyttiin, että miten tuo kierroksen ennakkoilmoitus pitää tehdä ja kenelle, niin eivät osanneet sanoa muuta kuin että se pitää tehdä.

Että sellainen ohjeistus…

ts kirjoitti: (31.7.2006 15:52:00)
    Ja Golfliitosta kun kysyttiin, että miten tuo kierroksen ennakkoilmoitus pitää tehdä ja kenelle, niin eivät osanneet sanoa muuta kuin että se pitää tehdä.

Paljon vieraskentillä pelaavana olen joskus miettinyt miten kotiklubilla Paltamossa suhtauduttaisiin jos soittaisin… ’Hei, Mika täällä taas. Olen yhä Kalajoella kesämökillä ja olen just menossa pelaamaan. Merkitsisitkö ylös sinne sinikantiseen vihkoon että pelaan täällä tasoituskierroksen, kiitos!’

Toisaalta – jos ilmoittaisin Kalajoella pelaavani tasoituskierroksen, niin sieltä varmaan mieluusti ilmoitettaisiin Paltamoon tuo tieto.

Mika Hekkanen kirjoitti: (31.7.2006 15:57:15)

ts kirjoitti: (31.7.2006 15:52:00)

Paljon vieraskentillä pelaavana olen joskus miettinyt miten kotiklubilla Paltamossa suhtauduttaisiin jos soittaisin… ’Hei, Mika täällä taas. Olen yhä Kalajoella kesämökillä ja olen just menossa pelaamaan. Merkitsisitkö ylös sinne sinikantiseen vihkoon että pelaan täällä tasoituskierroksen, kiitos!’

Toisaalta – jos ilmoittaisin Kalajoella pelaavani tasoituskierroksen, niin sieltä varmaan mieluusti ilmoitettaisiin Paltamoon tuo tieto.

Aika hyvin systeemin selkeyttä kuvaava toi Hekkasen kommentti.

Sanottakoon heti, etten ole ketään huijariksi syyttänyt. Golfissa jokainen on itse vastuussa tasoituksestaan. Ihmettelin vain sinun periaatettasi, että et jättänyt tuota yhtä korttia, koska se oli ’liian hyvä’.

Minä jätän kaikki pudottavat ja nostavat kortit silloin, kun pelataan sääntöjen mukaan – riippumatta kuinka paljon händäri putoaa. Eri asia on kaverikierrokset, joissa annetaan putteja tai dropataan ’tohon esteen viereen, kun pallo varmaankin sinne meni’. Nämä ovat sellaisia harjoituskierroksia, joita ei oteta vakavasti ja joita ei edes hyväksyttäisi tasoituskierrokseksi.

Fabio kirjoitti: (31.7.2006 14:17:04)

Nettotulos tarkoitaa suomenkielellä bruttotulosta josta on vähennetty oma tasoitus. 70-11=59.

Sorry, olet oikeassa. Pitäisi varmaan lukea vastaus, ennen kuin alkaa kysellä!

Muutamia huomioita lukemistani jutuista.

Meidän kentällä ei vaadita etukäteen ilmoitusta että aikoo pelata tasoituskierroksen. Miksi?
    1) Caddiemasterien on käytännössä mahdotonta pitää kirjaa siitä kuka pelaa tasoituskierrosta ja kuka ei. Etenkin jos kyseessä on vieraspelaaja. Ainoa jolla voisimme yrittää kontrolloida vieraiden jättämiä kortteja olisi itse toimittaa ne ko. henkilöiden kotiseuraan. Ja toivon että meillä cädärit tekevät tärkeämpiäkin töitä kuin juoksevat pelaajien perässä kyselemässä tuloskortteja..

2) Jokaisen pelaajan tehtävä on huolehtia siitä, että tasoitus kuvastaa pelitasoa. Siis huolehtia. ITSE.

Sitten vielä ihan siihen alkuperäiseen asiaan, eli hurjiin tuloksiin kisoissa. Jos meillä on kilpailu jossa voittaja pelaa huimia tuloksia (esim. n. 50 bogipistettä), me soitamme ko. henkilön kotiseuraan ja kysymme onko hän jättänyt tasoituskortteja kuluvalla kaudella ja miten paljon. Mikäli tämän jälkeen vielä on epäilystä händerihuijauksesta, alkaa neuvottelut meidän ja sen voittajan seuran välillä siitä, mikä asian oikea laita on. Tällöin voittajan seuran tasoitustoimikunta yleensä puuttuu asiaan ja meillä kilpailun tuomari tekee osapuoliaan kuultuaan ratkaisun miten asiassa edetään.

Tällaista toimiston näkökulmaa tarjoan..

tmv

KL kirjoitti: (31.7.2006 14:15:52)
    Tasta saa kiistatta kasityksen, ettet jattanyt korttia siksi, etta kierros oli mielestasi liian hyva. Sita kutsutaan huijaamiseksi. Jos taas et ollut aikonutkaan jattaa korttia, niin olisit sitten kirjoittanut niin. Olisimme valttyneet paljolta vaantamiselta.

Tästä saa kiistatta… please. Jos olisit lukenut edellisen viestini tai ylipäätään yrittänyt ymmärtää mitä olen kirjoittanut, niin olisit todennäköisesti jo ymmärtänyt asian oikein. Mutta ei sitten. Samat sanat nimimerkille Made. Yritin tuossa kirjoittaa, että alkuperäisen viestin sanamuoto oli hieman väärin valittu ja asiaa selventää. Ei kelpaa herroille, lainata pitää alkuperäistä viestiä ja junnata paikoillaan. Ainakaan ei voi myöntää, että olisi itse tuominnut liian pikaisesti tai jyrkästi.

On lienee ihan sama mitä enää kirjoitan kun haluatte tahallaan ymmärtää asian eri tavalla ja osoittaa sormella. Toivottavasti tuntuu hyvältä. Minua ainakin ottaa kupoliin aidosti ja oikeasti erittäin rehellisenä ihmisenä, joten tavoitteenne lienee saavutettu.

Vielä kerran ja niin lyhyesti, että toivottavasti menee jakeluun.

– Tasoituskierroksia on pelattu. Kivasti menivät ja kaikki laskevia.
    – On jätetty lisäksi sääntöjen mukaan ja mahdollistamana lisää pelattuja laskevia kortteja, jotta tasoitus pysyy laskevassa ’vauhdissa’. Näistä ei tullut etukäteen mainittua cädärille nimenomaan tasoituskierroksina, vaikka sääntöjen mukaan toki kierrokselle on rekisteröidytty.
    – Tulipa pelattua YKSI ennätyskierros harjoituskierroksella, jota en sen koommin ole onnistunut toistamaan millään tasoituskelpoisella kierroksella. Ei ollut kuitenkaan kisakierros tai tasoituskierros. Tätä korttia siis ei jätetty. Tästä olen myös tyytyväinen, sillä oma käytännön pelitaso ei vastaa vielä tuota kierrosta. Heti kun tasoituskelpoinen kortti tuollaisesta syntyy, niin lähtee matkaan.

Hyviä pelejä teille molemmille kaikista huolimatta. Jatkan yhä paremman tuloksen metsästämistä joka kerta kun kierrokselle lähden ja jos vain mahdollista, niin laskeva kortti lähtee aina matkaan kuten tähänkin saakka.

Niin. Ja tosiaan sitä korttia ei alunperinkään ollut aikomus jättää.

Kivakiittihei.

Ei vaadita tasoituskierroksen ilmoittamista meilläkään. Eikä aina edes korttia nähtäväksi rundin jälkeen, vaan tuloksen on usein saanut ilmoittaa itse jos on halunnut händäriään muuttaa. Vuotuisia tasoituskierrosten määriä ei lasketa ja händäri saa säilyä samana vaikkei pelaaja ikinä palauttaisi yhtään korttia.

Hyvä näin ilman turhaa nipotusta. Liiton tasoitussääntöihin pitäisi seuroissa suhtautua kuten EU-direktiivehin: poimia parhaat palat ja käyttää järkeä sääntöjen soveltamisessa. Jotkut seurat ottavat säännöt vähän turhan pilkuntarkasti, ihan kuten Suomi nuo kaikki direktiivit.

KL

tmv kirjoitti: (31.7.2006 16:45:06)

KL kirjoitti: (31.7.2006 14:15:52)

Tästä saa kiistatta… please. Jos olisit lukenut edellisen viestini tai ylipäätään yrittänyt ymmärtää mitä olen kirjoittanut, niin olisit todennäköisesti jo ymmärtänyt asian oikein. Mutta ei sitten. Samat sanat nimimerkille Made. Yritin tuossa kirjoittaa, että alkuperäisen viestin sanamuoto oli hieman väärin valittu ja asiaa selventää. Ei kelpaa herroille, lainata pitää alkuperäistä viestiä ja junnata paikoillaan. Ainakaan ei voi myöntää, että olisi itse tuominnut liian pikaisesti tai jyrkästi.

Kylla mina sen luin myos asian ymmartaen ja siksi laitoin tuon viestin, jotta kaikille osapuolille selviaisi, mista tama peitsen taittaminen oikein lahti liikkeelle.

Niin, ja tuohon tuomitsemiseen: olisithan sinakin voinut kirjoittaa, etta ’tulipa kirjoitettua epaselvasti’, vai mita?

Ei se mitaan, tammoista tama nettikirjoittelu valilla on, kirjoitetaan muuta kuin tarkoitetaan. Mukavia kierroksia Sinulle!

KL

J.J. kirjoitti: (31.7.2006 16:57:43)
    Ei vaadita tasoituskierroksen ilmoittamista meilläkään. Eikä aina edes korttia nähtäväksi rundin jälkeen, vaan tuloksen on usein saanut ilmoittaa itse jos on halunnut händäriään muuttaa. Vuotuisia tasoituskierrosten määriä ei lasketa ja händäri saa säilyä samana vaikkei pelaaja ikinä palauttaisi yhtään korttia.

Hyvä näin ilman turhaa nipotusta.

Toimii loistavasti rehellisten goffarien parissa, kuten pitaakin, mutta ne handarihuijarit….

No jos joku todella haluaa huijata, niin ei sitä mitkään säännöt pysty estämään.
    Jos kaksi kaverusta lähtee tasoituskierrokselle ja jättävät kortit (joko hurjasti laskevat tai sitten nostavat) mistä caddiemaster tai kukaan muukaan tietää ovatko kaverit pelanneet rehellisesti ja merkanneet oikeat tulokset.

Näitä rehellisyysasioita on sitten taas puitu muualla. Mutta kuten todettu, golfia pelataan yleensä ilman että on tuomaria paikalla –> sääntöjä voi keksiä miten vaan, mutta kaikki lopulta perustuu siihen, että golfarit pelaavat rehellisesti -ja toimivat rehellisesti tasoituksensa suhteen.

tmv

KL kirjoitti: (31.7.2006 17:00:43)
    Kylla mina sen luin myos asian ymmartaen ja siksi laitoin tuon viestin, jotta kaikille osapuolille selviaisi, mista tama peitsen taittaminen oikein lahti liikkeelle.

Niin, ja tuohon tuomitsemiseen: olisithan sinakin voinut kirjoittaa, etta ’tulipa kirjoitettua epaselvasti’, vai mita?

Ei se mitaan, tammoista tama nettikirjoittelu valilla on, kirjoitetaan muuta kuin tarkoitetaan. Mukavia kierroksia Sinulle!

No näinhän minä tänään jo pariin kertaan kirjoitinkin, mm. edellisellä sivulla sanoin:

Sen verran on todettava, että ensimmäisestä viestistäni saattaa helposti saada sen käsityksen että kortteja olisi jotenkin erityisesti valikoitu. Näin asia ei kuitenkaan ole, joten kirjoitin tuon ensimmäisen viestin huonosti.

Mutta no worries. Väärinkäsitystä siis molemmin puolin. Ilmaisin alkuperäisen viestin epäselvästi/huonosti ja tartuit siihen. Jollei muuta niin tasoitussääntöjä tuli sitten prepattua palstalla oikein kunnolla =). Tärkeintähän tässä nyt kuitenkin on molempien mielestä se, että tasoitusta ylläpidetään sääntöjen mukaan ja pidetään huolta siitä, että tasoitus ei ole väärä suhteessa taitoihin.

Jos joskus osutaan sattumalta samaan lähtöön, niin näin hyvästä väittelystä lupaan tarjota kaljat kierroksen jälkeen. Tuli sitten bogipisteitä kuinka paljon tahansa ja oli kierros ilmoitettu tasurirundiksi cädärille etukäteen tai ei :o).

Itse olen ottanut kannan, että palautan kortin joka ainoalta kierrokselta, jonka pelaan, näin pitäisi tasoitus olla kohdallaan. En kilpaile, joten tasoituksella ei ole sinänsä väliä, muuten kuin oman kehityksen seuraamisessa.

Toki tasoitustani hieman heikentää se, että pelaan vielä usein minulle täysin uusilla kentillä, joilloin makseskelen muutamia lyöntejä oppirahoja.

Itse olen ottanut kannan, että palautan kortin joka ainoalta kierrokselta, jonka pelaan, näin pitäisi tasoitus olla kohdallaan. En kilpaile, joten tasoituksella ei ole sinänsä väliä, muuten kuin oman kehityksen seuraamisessa.

Toki tasoitustani hieman heikentää se, että pelaan vielä usein minulle täysin uusilla kentillä, joilloin makseskelen muutamia lyöntejä oppirahoja.

Yksi händärin oikealla tasolla pitämistä avittava keino olisi se, että kilpailujen järjestäjäseura lähettäisi tulostiedot automaattisesti kilpailijan kotiseuraan ja kotiseura vastaavasti ylläpitäisi tasoitusta myös näiden tulosten mukaan. Tällöin ainakin mahdollisesti kotiseuralle itse ilmoittamattomat kisakortit (nostavat ja laskevat) vaikuttaisivat aina tasoitukseen. Tulokset kai voisi jopa lähettää listana (per seura, josta osallistujia mukana), koska listan pohjanahan aina on kuitenkin tuloskortit.

Olen huomannut muutamia kisoja kiertäessäni, että pääosa kisaan osallistujista on järjestäjäseuran jäseniä ja lisäksi mukana on pienempi joukko muiden seurojen jäseniä. Kisan järjestäjille tulisi siis vain näiden ’vieraiden’ osalta tulisi pieni lisätyö.

Tällainen käytäntö ainakin vähentäisi samojen henkilöiden (mahdollisesti) toistuvia netto alle 65 lyöntiä / pb >45 pistettä tapauksia ja vastaavasti antaisi lisää tasoitusta kisoissa toistuvasti epäonnistuville, jotka eivät jaksa/kehtaa lähetellä kortteja kotiseuraansa.

Itse olen alkanut suosia kisoja joissa on myös mainittuna SCR-sarja, koska vähänkään pienemmällä händärillä ei ole mitään toivoa pärjätä hcp/pb-kisoissa.
    Tosin eipä menestystä ole tullut viimeaikoina näissäkään 😉

Mielenkiintoinen väittely, jota voisimme joskus syksyllä vaikkapa jatkaa jollain kentällä ja yrittää kaikki pudottaa tasoituksiamme. KL näkyy olevan saman seuran jäsen kuin minä. Tosin en sinua tunne, koska pelailen niin vähän kotikentällä (tänä vuonna tasan 1 kierros). tmv taas salaa profiilinsa, joten ei ole tietoa missä hän pelailee.

Yhden asian haluan vielä nostaa tuosta tmv:n avauksesta. Sanoit pelaavasti tasoituksella 17,2 ja tuo unelmakierros olisi pudottanut tasoituksesi 15,1. Tuon jälkeen olet pelannut kierrokset haarukkaan 34-36 pistettä. Eli, jos olisit jättänyt tuon unelmakortin olisivat pisteesi olleet suuruusluokkaa 32-34 eli ihan hyvää tasoa.

Edellä oleva osoittaakin tasoitusjärjestelmän mielekkyyden. Yksi unelmakierros ei vie aivan mahdottomuuksiin, kun muutoskerroin on 0,3. Tuon tämän esiin siksi, että pelasin itse viime kesänä yhden unelmakierroksen, 7 alle oman parin, jolloin tasoitukseni putosi 17,6:een. Siitä se on hiljalleen noussut nykyiseen 18,3, koska en ole pelannut yhtään kierrosta alle tuon uuden tasoituksen. Silti jätin kortin (harjoituskierros), koska jos kerran olen onnistunut pelaamaan unelmakierroksen, toivon onnistuvani siinä toistekin.

Enkä halua itselleni siitä huonoa omaatuntoa, että olen voittanut kaksi lyöntiä tai pistettä, kun en jättänyt korttia tuloksesta, jonka pystyn uusimaan.

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 123)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #489182 kohteessaHändärit kohdallaan?!

Etusivu Foorumit Yleistä Händärit kohdallaan?!