Aihe: Halvat etäisyysmittarit - Golfpiste.com

13.1.–20.1. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[5][2]
KilpailuaSuomalaista

Halvat etäisyysmittarit

Etusivu Foorumit Välineet Halvat etäisyysmittarit

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 87)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • pjs

Jeremy Irons kirjoitti: (16.5.2012 19:45:20)
    Burrell näyttää samalta laitteelta kuin omistamani Lanhai JCL602-600.Maksoi 160 euroa viime kesänä ja on toiminut tosi hyvin. Pinseekertoimintoa vastaava toiminto löytyy. Paristot kestävät hyvin.

Hyvä pointti! Aika samalta näyttää. Lanhaista on näköjään myös -1000 versio, joka näyttää pidemmälle. Lanhai 600:lle luvataan lipun tunnistamiseen noin 230 metriä, 1000:lle 270 metriä (Sama kuin Bushnell). Burrelin lipun tunnistamisetäisyyttä ei ole mainittu, muuta kuin mainosmiehen puheessa ’yli 200 metriä’. Lanhaille saa vuoden takuun, Burrelille kaksi.

pjs

Tämä taitaa uudelleenmääritellä ’halvan’: 9.99 eur. Näyttää netistä löytyvän tällaisia tusinaeriä enemmänkin. Todennäköisesti myös huonon 🙂

Tässä jo meikäläinenkin harkitsee, tein pientä yhteenvetoa löytämistäni laitteista. Katsoin hintoja vain suomalaisista nettikaupoista.

Onko Pinseeker-toiminto siis eri kuin jatkuva mittaus? Näin ainakin ymmärsin, että esim. Bushnell tunnistaa lipun erikseen?

Mittausnopeuksista ei ollut mainintaa…ainoastaan muutamassa sanottiin, että erittäin nopea/nopea.

TriStar Aite 400
    109.90€
    – mittaa myös nopeutta (ei siis sallittu kilpailuissa?)
    – mittausetäisyys: 15-400 metriä
    – suurennus: 6x
    – paristo: 1 kpl CR2 3V (ei mukana)

Optica Laser Rangefinder 6×25
    125 € (loppu varastosta)
    – mittausetäisyys: 15-500 metriä
    – paristo: ?

LanHai JCS602-1000
    175 €
    – mittausetäisyys: max 1400m (lippu 270m)
    – scan mode
    – nopea näytön päivitys
    – paristo: 2 x AAA

LanHai JCS602-600
    179 €
    – scan mode
    – Erittäin nopea näytön päivitys (?)
    – suurennus: 7x
    – paristo: 2 x AAA (mukana)

JJ 6021
    179,90 €
    – scan mode
    – mittausetäisyys: 15-1000 m
    – suurennus: ?
    – paristo: 2 x AAA (ei pakkauksessa)

Aite Golf Max 600- Flaglock
    189 €
    – scan mode
    – mittausetäisyys: 6-600 m (lippuun 250 m)
    – paristo: CR2 (sisältyy pakkaukseen)

Burrel Pinseeker XT-1000
    199 €
    – Pinseeker-toiminto
    – mittausetäisyys: 5-1000 m (lippuun yli 200 m)
    – suurennus: 7x
    – paristo: 2 x AAA (ei sisälly pakkaukseen)
    – Sakari Ahon suosittelema 😉

Bushnell Tour V2
    279 €
    – Pinseeker-toiminto
    – mittausetäisyys: 4,5-900 m (lippuun 270 m, puut 540 m)
    – suurennus: 5x
    – paristo: 3 V (sisältyy pakkaukseen)

Leopold GX1
    329 €
    – ’Scan Mode’ eli jatkuva mittaus, ’Fog Mode’ eli sumutila, Prism Lock/Pin Hunter
    – mittausetäisyys: 3-686 m (lippuun 318 m, puut 550 m)
    – paristo: CR2 (sisältyy pakkaukseen)

Hienoa. Kiitos Albatrossi että jaksoit nähdä vaivan. Pitäisi ostaa perheeseen toinenkin mittari, enkä ala satoja euroja maksamaan, vaan ihan perusedullinen riittää ja tässä hienosti edulliset vertailussa.

Itse aiheesta, kotona Lanhai JCS602-600 joka on ollut edullinen ja mielestäni ihan ok. Muutama vuosi sitten tilasin Golfbidderistä saman hintaisen emmuistaminkä mittarin, mutta tämä on paljon parempi. Ainoa heikkous, jonka joku muukin sanoi, että hämärässä, sumussa, tai pikkutihkussa laite on käytännössä käyttökelvoton. Mutta kukas silloin muutenkaan pelaa.

Motonetissa oli poistotuotteena Tascon valmistama mittari, hinta muistaakseni 130 euron luokkaa. Ko. vehjes vaikutti laadukkaalta.

Oktaani kirjoitti: (24.5.2012 20:44:03)
    Motonetissa oli poistotuotteena Tascon valmistama mittari, hinta muistaakseni 130 euron luokkaa. Ko. vehjes vaikutti laadukkaalta.

Nettiä tonkien löytyi parinkin sivustoa, jotka ilmoittivat että tällä mittarilla mittaustulos on luotettava 150 metriin kun kohteena lippu. Ei taida olla pelimiehelle riittävä etäisyys.

Itsellä tuli hommattua tuo Burrel. Näin ensi vaikutelma on hyvä laite toimii hyvin ja mittaa nopeasti etäisyyden. Lisäksi minun silmääni se on siistin näköinen.

Itse hommasin hiljattain tuon Burrelin ja ensi vaikutelma on hyvä laite toimi nopeasti ja helposti. Lisäksi minun silmääni se on hienon näköinen

Hankin viime vuoden keväällä erätukusta niiden version LanHain 1000 mittarista ja myös pelittänyt loistavasti, lipusta ei saa kiinni läheskään niin helposti, kuin esim. Bushnellilla, mutta silloin voi ottaa mitan lipun juuresta tai muualta greenistä. Verrattu monesti kalliimpiin, niin mitta lähes poikkeuksetta heittää korkeintaan metrin.

edvart kirjoitti: (3.6.2012 10:38:01)
    Itse hommasin hiljattain tuon Burrelin ja ensi vaikutelma on hyvä laite toimi nopeasti ja helposti. Lisäksi minun silmääni se on hienon näköinen

Saman mittarin päädyin minäkin ostamaan. Tuli Retkitukusta päivässä perille.

Tänään ensimmäinen kierros ja hyvin toimii. Ei muuta kuin kaksi AAA-paristoa sisään ja power-napista painallus, jolloin laite menee päälle, kohdistus ja uusi painallus, jolloin mittaus tapahtuu.

Mukana tuli mittarin lisäksi:
    – laukku mittarille
    – puhdistusliina
    – kiinnikejutska
    – kiinnitysnaru (en käyttänyt)
    – ohjekirjanen

Laitteessa on kolme ’moodia’: yksittäinen mittaus, scan mode (lukema muuttuu automaattisesti kun siirrät kohdistinta) ja lipuntunnistus. Aluksi käytin yksittäistä mittausta ja silläkin sain lipusta varsin hyvin lukeman. Muutaman väylän pelattuani kokeilin mode-näppäimellä scan-modea ja lipuntunnistusta, molemmilla sain helposti lukeman lipusta.

Loppukierroksen käytin vain lipuntunnistutilaa ja lukema tuli joka mittauksella lipusta, eikä esim. takametsästä. Alussa käyttäessäni normaalitilaa tuli muutaman kerran lukema lipun takaa. Eräällä par-4:lla kokeilin mittari tiiauspaikalta mittari sai luettua etäisyyden lippuun 307 metrin päästä. Mittauksia helpotti ehkä se, että liput oli kotikentälläni vaihdettu uusiin viime viikolla (puhtaat valkoiset liput). Etäisyydet tulivat vielä hyvin illan jo hämärtyessäkin, viimeisen mittauksen tein 125 metrin päästä klo 23:22.

En ole kokeillut Bushnellia kuin kerran hieman hipelöinyt, mutta tämä Burrelin mittari saa minulta hyvän arvosanan ensimmäisen käyttökerran perusteella. Tiedä sitten kuinka hyvin vielä halvemmat mittarit, kuten Lanhait toimivat…

Retkitukun sivuilla sanotaan, että Burrelin mittarin takuu on 24 kk, ohjekirjasessa puolestaan lukee 12 kk.

KL

Albatrossi kirjoitti: (7.6.2012 1:24:13)

Tänään ensimmäinen kierros ja hyvin toimii. Ei muuta kuin kaksi AAA-paristoa sisään ja power-napista painallus, jolloin laite menee päälle, kohdistus ja uusi painallus, jolloin mittaus tapahtuu.

– laukku mittarille
    – puhdistusliina
    – kiinnikejutska
    – ohjekirjanen

Laitteessa on kolme ’moodia’: yksittäinen mittaus, scan mode (lukema muuttuu automaattisesti kun siirrät kohdistinta) ja lipuntunnistus. Aluksi käytin yksittäistä mittausta ja silläkin sain lipusta varsin hyvin lukeman. Muutaman väylän pelattuani kokeilin mode-näppäimellä scan-modea ja lipuntunnistusta, molemmilla sain helposti lukeman lipusta.

Loppukierroksen käytin vain lipuntunnistutilaa ja lukema tuli joka mittauksella lipusta, eikä esim. takametsästä. Alussa käyttäessäni normaalitilaa tuli muutaman kerran lukema lipun takaa. Eräällä par-4:lla kokeilin mittari tiiauspaikalta mittari sai luettua etäisyyden lippuun 307 metrin päästä. Mittauksia helpotti ehkä se, että liput oli kotikentälläni vaihdettu uusiin viime viikolla (puhtaat valkoiset liput). Etäisyydet tulivat vielä hyvin illan jo hämärtyessäkin, viimeisen mittauksen tein 125 metrin päästä klo 23:22.

En ole kokeillut Bushnellia kuin kerran hieman hipelöinyt, mutta tämä Burrelin mittari saa minulta hyvän arvosanan ensimmäisen käyttökerran perusteella. Tiedä sitten kuinka hyvin vielä halvemmat mittarit, kuten Lanhait toimivat…

Retkitukun sivuilla sanotaan, että Burrelin mittarin takuu on 24 kk, ohjekirjasessa puolestaan lukee 12 kk.

Entä hinta?

KL

KL kirjoitti: (7.6.2012 22:03:26)

Albatrossi kirjoitti: (7.6.2012 1:24:13)

– laukku mittarille
    – puhdistusliina
    – kiinnikejutska
    – ohjekirjanen

Entä hinta?

Ohoh, oli jo aiemmassa viestissä indikaatio, siis noin 200 egeä.

Jos toimii yhtä hyvin kuin Bushnell Tour V2, niin ehdottomana plussana pidän AAA-paristojen käyttöä. Noiden Bushnellissa käytettävien erikoisparistojen hinta on aika korkea eikä niitä hätäpäissään saa mistään järkevästä paikasta.

Sain lahjaksi Burrell XT-1000-etäisyysmittarin. En ole vielä ulkoiluttanut sitä kentällä vaan ainoastaan mittaillut pihassa etäisyyksiä naapuritaloihin. Hyvin on pelittänyt ja on helppokäyttöinen. Ainoa miinus ollut että naapurit ovat linnoittautuneet asuntoihinsa ja pälyilevät vain epäluuloisesti ikkunoista meidän pihalle.

pjs

salmon kirjoitti: (8.6.2012 19:50:22)
    Kävin Erätukussa noukkimassa tämän:

JJ 6021
    179,90 €
    – scan mode
    – suurennus: 7X

Hinta oli 130 eur. (tarjouksessa) Ei ole mitään pinseeker toimintoa, vain suora mittaus ja scan. Raportoin käyttäjäkokemuksesta muutaman rundin jälkeen.

Kuis on toiminut? Joku tuolla aiemmin valitteli, että lanhai 1000-versioilla olisi hankalampaa saada kiinni lipusta, mites tällä?

Vähän epäselvyyttä joissakin kommenteissa mitä olen lukenut on näyttänyt olleen myös siitä, onko scan mode sama kuin pinseeker ja toimiiko yhtä hyvin.

Scan mode siis toimii niin, että painat nappia jonka jälkeen voit liikuttaa kohdistinta ja se mittaa etäisyyksiä riippuen mitä siihen tähtäimen kohdalle osuu. Lipun kohdalla antaa sitten matkan lipulle. Ilmeisesti sama siis kuin pinseeker toiminto. Ainut onhelma mikä on joskus tullut tuon Lanhain laitteen kanssa, ettei roikkuvaa lippua saa oikein kunnolla kiinni kaukaa, kun vettä sataa kunnolla, en tiedä onko muilla samaa ongelmaa. Laite on mulla ollut nyt noin 2,5 vuotta ja hyvin on toiminut, vaikka laite unohtui pariksi kuukaukdesi viimetalvena autoon ja pakkastakin oli aika reilusti välillä.

Minä olen myös ollut tyytyväinen Langain hinta-laatusuhteeseen. Ensin ostin yhden (JCS602-600, eli pari kymppiä edullisempi mitä Rauskin tonninen) ja sen verran hyvin on pelittänyt että viikko sitten ostin toisen. Nyt on siis kotiväen molemmilla pelaajilla sama masiina.

Vähän samoja kokemuksia Rauskin kanssa, sade, hämärä ja varsinkin sumu sotkee mittausta, mutta muuten pelaa hyvin. Ja tosiaan tuo scan-mode on hyvä. Jos on täysin tuuletonta ja lippu roikkuu ihan suorassa, sitten alkaa 150+ olemaan hieman hankalaa, mutta lipun heiluessa taas 200+ on vielä ihan noukittavissa. Suosittelen.

Minä ostin molemmat ihan kotimaisesta A-Golfista hintaan 179 €. Siitä kun tilasin, taisi olla parin tunnin päästä Itellan järjestelmässä ja parin päivän päästä kotona. Nopeaa ja luotettavaa.

On muuten näköjään tullut mallistoon myös JCS-501, joka on vielä omaanikin pari kymppiä edullisempi. Siitä ei ole kokemuksia, eikä kuulopuheita, mutta ei tuo paha hinta etäisyysmittarille ole. Olen pari kertaa keskustellut A-Golfin yhteyshenkilön kanssa ja vaikutti kyllä siltä että ennen kun tuote otetaan mallistoon, se kyllä testataan ja todetaan myyntiin järkeväksi. En epäile lainkaan että tuokin olisi ihan soiva peli.

pjs

Onko kokemusta siitä, ovatko sumu/sade/hämärä/tuulettomuus yleisestikin ottaen etäisyysmittareiden (ml. Bushnell jne.) ongelmia vai koskevatko nämä erityisesti halvempia mittareita?

pjs kirjoitti: (23.6.2012 21:51:50)
    Onko kokemusta siitä, ovatko sumu/sade/hämärä/tuulettomuus yleisestikin ottaen etäisyysmittareiden (ml. Bushnell jne.) ongelmia vai koskevatko nämä erityisesti halvempia mittareita?

Hyvä kysymys, johon minäkin haluaisin vastauksen. Mitä tarkoittaa kommentti haastavuudesta saada mittaa lipusta jos ei tuule? Kaverin Lanhai 1000 ei millään saanut kiinni lipusta tyynellä kelillä, eikä etäisyyttä ollut kuin reilu satku. Toimiiko kalliimmat paremmin?

Tarkoittaako tuo scan mode/ pinseeker sitä, että pinseeker toiminnossa näytölle jää scan mode mittauksen lyhyin mittaus voimaan?

pjs kirjoitti: (22.6.2012 7:59:15)

salmon kirjoitti: (8.6.2012 19:50:22)
    Kävin Erätukussa noukkimassa tämän:

JJ 6021
    179,90 €
    – scan mode
    – suurennus: 7X

Hinta oli 130 eur. (tarjouksessa) Ei ole mitään pinseeker toimintoa, vain suora mittaus ja scan. Raportoin käyttäjäkokemuksesta muutaman rundin jälkeen.

Kuis on toiminut? Joku tuolla aiemmin valitteli, että lanhai 1000-versioilla olisi hankalampaa saada kiinni lipusta, mites tällä?

Vähän epäselvyyttä joissakin kommenteissa mitä olen lukenut on näyttänyt olleen myös siitä, onko scan mode sama kuin pinseeker ja toimiiko yhtä hyvin.

Olen tyytyväinen. Kuten Rauski totesi, roikkuvaa lippua on hankala saada kiinni, mutta Scan modella saa riittävän määrän infoa mitoista joka tapauksessa.

Järvipallo kirjoitti: (23.6.2012 23:56:02)

Hyvä kysymys, johon minäkin haluaisin vastauksen. Mitä tarkoittaa kommentti haastavuudesta saada mittaa lipusta jos ei tuule? Kaverin Lanhai 1000 ei millään saanut kiinni lipusta tyynellä kelillä, eikä etäisyyttä ollut kuin reilu satku. Toimiiko kalliimmat paremmin?

Tarkoittaako tuo scan mode/ pinseeker sitä, että pinseeker toiminnossa näytölle jää scan mode mittauksen lyhyin mittaus voimaan?

Langhai 1000 on kalliimpi versio minun kuussatasestani. Kuulemma ainut ero on pidempi mittausmatka. Tarkkuudessa ei käsittääkseni ole eroa, ainoastaan maksimimitassa.

Itse saan täysin tuulettomassa roikkuvan lipun noin puolestatoista sadasta kiinni (tämä vaatii ehdottomasti scan moden), siitä yli hankalasti. Silloin pitää ottaa mitta greenin, esteen, kummun, yms etureunaan. Minua tämä ei ole häirinnyt. Harvoin roikkuu lippu aivan suoraa alas ja oma lyöntini on sen verran epäluotettava että 170 m matkalta ei +/- 5m arviointivirhe haittaa.

Scan mode näyttää jatkuvasti mitattavaa mittaa. Mitta ei jää ruutuun, mutta käväisee siinä ohi pyyhkäistessä. Greenin takana yleensä kun on puita, muutaman kymmentä metriä lyhempi mitta siis on tietysti helppo tietää lipun mitaksi. Ja tokihan jos kortissa ja väylätaulussa lukee par-3 väylän mitaksi 160m, lippu näyttäisi olevan takana, on helppo päätellä että ei se sentään 210 m päässä ole.

Järvipallo kirjoitti: (23.6.2012 23:56:02)

Kuullostaa vähän oudolta, roikkuvat liput, sumua ja sadetta niin satkun kieppeiltä ei mitään ongelmia saada mittaa, ainakaan mulla. Kuten Henkka totesi noissa olosuhteissa tuolta jostain 150+ joutuu aika vakaalla kädellä saada se lipun etäisyys, se vain sitten vilahtaa ja siihen luotetaan. Hyvällä kelillä ei ole ollut vaikeuksia saada roikkuvasta lipusta mittaa edes 200+ metristä.

Kyy

Mulla on Bushnell Tour v2 jossa on pinseeker toiminto. Ostin sen netistä alle 250 euroon, koska kyllästyin leikkimään halpislaitteella. Aivan sama tuuleeko vaiko ei, lipun saa aina kiinni helposti ja nopeasti (1-2s). Myös sateella. On pienikokoinen ja mittaa tooosiiii pitkälle. Keväällä tuli mitattua muutama draivi väylältä takaisin teepallukoille. 289m näytti parempi kiskaisu joten ainakin minulle sen mitat ovat riittävät. Isompiin kohteisiin näyttää muistaakseni 900m. Kun tuo hinnanero halpisvehkeisiin on niin pieni en näe kyllä mitään järkeä leikkiä niillä ’leluilla’. Multa saa tuollaisen halpisvehkeen (nimeä en nyt muista) ostaa 50 eurolla ja patterinkin saa kaupanpäälle. Ai niin ,joo, joo oli siinä draivissa hieman myötätuulta : O )

Pinseeker toiminto on eri asia kuin scan mode. Bushnelliin ilmestyy ruutuun lipunkuva kun laite on löytänyt lipun ja lukema jää näyttöön.

Mitä halvempi etäisyysmittari, sitä enemmän pelaaminen hidastuu. Joka tapauksessa se aina ’härpäkkeitä’ käytettäessä näyttää hidastuvan. Maksakaa siitä.

Kyy kirjoitti: (25.6.2012 18:30:29)
    Mulla on Bushnell Tour v2 jossa on pinseeker toiminto. Ostin sen netistä alle 250 euroon, koska kyllästyin leikkimään halpislaitteella. Aivan sama tuuleeko vaiko ei, lipun saa aina kiinni helposti ja nopeasti (1-2s). Myös sateella. On pienikokoinen ja mittaa tooosiiii pitkälle. Keväällä tuli mitattua muutama draivi väylältä takaisin teepallukoille. 289m näytti parempi kiskaisu joten ainakin minulle sen mitat ovat riittävät. Isompiin kohteisiin näyttää muistaakseni 900m. Kun tuo hinnanero halpisvehkeisiin on niin pieni en näe kyllä mitään järkeä leikkiä niillä ’leluilla’. Multa saa tuollaisen halpisvehkeen (nimeä en nyt muista) ostaa 50 eurolla ja patterinkin saa kaupanpäälle. Ai niin ,joo, joo oli siinä draivissa hieman myötätuulta : O )

Pinseeker toiminto on eri asia kuin scan mode. Bushnelliin ilmestyy ruutuun lipunkuva kun laite on löytänyt lipun ja lukema jää näyttöön.

Kaverini kanssa kokeilimme mittausta Lanhailla muun muassa tukemalla mittarin puuta vasten, mutta etäisyys lipulle ei siltikään löytynyt kun matkaa oli n. 120m. Hommasta jäi ahdistava tunnelma. Mistä päin nettiä löytyi tuo Bushnell 250 euroo? Itse haluan kyllä laitteen, joka toimii niin varmasti, ettei tarvi lähtökohtaisesti koko ajan epäillä löytyykö mitta lipulle vai ei. Muutoin moinen vekotin jää helposti tyhjän pantiksi bägin pohjalle.

Järvipallo kirjoitti: (25.6.2012 22:48:26)

Kyy kirjoitti: (25.6.2012 18:30:29)

Kaverini kanssa kokeilimme mittausta Lanhailla muun muassa tukemalla mittarin puuta vasten, mutta etäisyys lipulle ei siltikään löytynyt kun matkaa oli n. 120m. Hommasta jäi ahdistava tunnelma. Mistä päin nettiä löytyi tuo Bushnell 250 euroo? Itse haluan kyllä laitteen, joka toimii niin varmasti, ettei tarvi lähtökohtaisesti koko ajan epäillä löytyykö mitta lipulle vai ei. Muutoin moinen vekotin jää helposti tyhjän pantiksi bägin pohjalle.

No tänään aikamoisessa sateessa tuli ainakin mitta 225metristä ilman mitään ongelmia, lippu vähän liehui sentään. Tuo 120m puuhun tukien kuullostaa kyllä aika helvetin oudolta, mahtoikohan kukaan painaa sitä nappia;) Noin 99,8% tapauksista matka lipulle on selvinnyt alle 3 sekunnin. Noin 2,5 vuoden aikana noin 5 kertaa on ollut jotain vaikeuksia (siis yli 3 sek,), sumussa, sateessa ja roikkuvan lipun kanssa, joka on siihen tankoon liimautunut.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 87)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #303963 kohteessaHalvat etäisyysmittarit

Etusivu Foorumit Välineet Halvat etäisyysmittarit