-
JulkaisijaArtikkelit
-
BayStream kirjoitti: (18.10.2012 18:57:41)
Golf-auton käyttö: Käyttö sallittu yli 70-vuotiaiden sarjassa lääkärintodistuksella.Yllä oleva on suoraan kilpailumääräykistä.
Tuon mukaan yli 70-v. sarjassa saa käyttää autoa vain lääkärintodistuksella, muissa sen käyttö on sallittu ilman mitään lupaa.
Olisiko sanamuodossa hieman tarkistamisen varaa? On meinaten aika hassua, jos kuuskymppinen terve mies huristelee autolla, kun 79-vuotias terve mies kävelee…
Ihan suomen kielen ymmärryksen perusteella tuo kilpailumääräysten lause kieltää auton käytön kaikilta muilta paitsi yli 70-vuotiailta, jolla on lääkärintodistus auton käyttöön. Aivan sama miltä kantilta asiaa tarkastelee.
Vielä hassumpaa.kun parikymppiset ajelee autolla ja yli 70 terveet joutuu kävelemään.
Joskus olen kuullut monenkin maininneen clubilla jotain golfin tai sääntöjen hengestä.
Tämä tulkinta ei kylläkään ole mitenkään pelin hengen mukaista.
Mutta kaikkea ne kansanedustajat keksii,kun on vuosikymmenten kokemus keplottelusta ja asioitten vääntämisestä päälaelleen.uolevi47 kirjoitti: (18.10.2012 20:57:53)
Joskus olen kuullut monenkin maininneen clubilla jotain golfin tai sääntöjen hengestä.
Tämä tulkinta ei kylläkään ole mitenkään pelin hengen mukaista.
Niinpä. Samoin on korostettu, että pitää yrittää ymmärtää, mitä säännön tekijä on ajattellut ja tarkoittanut. On sataprosenttisen varmaa, että Lohjan tapauksessa ei ole tarkoitettu, että yli 70 vuotiaiden auton käyttö on kielletty ilman lääkärintodistusta, mutta nuoremmille se on sallittu. 99 prosenttia pelaajista ymmärtää tuon hieman puutteelisenkin tekstin niin, että vain 70 v. voivat autoilla ja hekin lääkärintodistuksella. Valitettavasti tuo 1 prosentti näyttää olevan sääntöeksperttejämme. Kunhan vielä Teittinenkin avaa suunsa.
Lukekaapas nyt nuo Markun tekstit ihan ajatuksella. Ryssimistä on tapahtunut ihan kaikkien osalta, mutta kansanedustajaa on nyt enää turha syyttää venkoilusta (hölmöilystä kyllä kun ei lukenut määräyksiä) koska kilpailun johtaja on tuon auton käytön kisan aikana siunannut.
Sen jälkeen on sitten vielä hallitus sotkenut asian vallan, kun on mennyt tuon jälkeen ja kilpailun tulosten vahvistamisen jälkeen vielä mennyt aiheettoman diskauksen tekemään.
Tottakai tuossa on ryssitty ihan urakalla. Tulkitaan sitten kilpailumääräystä miten päin vain. Kyse olikin tässä lopussa siitä, miten kilpailumääräystä olisi pitänyt oikein tulkita.Baystreamin ja ilmeisesti kansanedustajan tulkinnan mukaan kaikki muut saavat käyttää autoa vapaasti paitsi yli 70 vuotiaat, joilta vaaditaan lääkärintodistus….
Takatii kirjoitti: (18.10.2012 22:36:57)
Tottakai tuossa on ryssitty ihan urakalla. Tulkitaan sitten kilpailumääräystä miten päin vain. Kyse olikin tässä lopussa siitä, miten kilpailumääräystä olisi pitänyt oikein tulkita.Baystreamin ja ilmeisesti kansanedustajan tulkinnan mukaan kaikki muut saavat käyttää autoa vapaasti paitsi yli 70 vuotiaat, joilta vaaditaan lääkärintodistus….Kaksi väärinkäsitystä. BS ei ollu tuota mieltä, pitää lukea ne viestit ajatuksella. Kansanedustajakaan ei varmaan tulkinnut noin, vaan ei lukenut koko määräystä ja väänö on nyt siitä, voiko hallitus hylätä sellaisen pelaajan, jonka toiminnan kilpailunjohtaja on jo siunannut.
Koitettaisko oikeesti laittaa tälle juttusarjalle piste:
1. kilpailumääräykset olivat huonot ja puutteelliset sanamuodoltaan. Huomattavasti paremmpia esimerkkejä löytyy seurojen yleisistä kilpailumääräyksistä, jotka Lohjallakin toivottavasti tämän jälkeen laaditaan. Voin vaikka ottaa omaan piikkiini, kun niitä ei minun aikana tehty
2. Ko. pelaajaa ei voi sääntöjen mukaan diskata enää kisan jälkeen, ellei sitä olisi silloinkin tehnyt sen kilpailun toimikunta johon kuului myös virheensä myöntänyt kilpailun tuomari
3. Ihan turha spekuloida ko diskatun pelaajan tai sen toisen pelaajan tietoisuutta tai tietämättömyyttä ko. määräyksestä, koska kukaan ei siihen muutenkaan puuttunut, ei edes se neljänneksi tullut pelaaja joka pelasi samassa ryhmässä, tuomarista puhumattakaanPiste.
Mun mielestä asia on myös tuon tapauksen osalta varsin loppuunkäistelty ja keskustelu siitä menee ip-lehti tasolle, mutta ehkä tapaus taas kerran oli silti hyödyllinen tulevaa ajatellen.
1. Kilpailumääräykset on laadittava ajatuksella ja kunnolla. Tapanan tuntuu olevan, että ne tulostetaan päivämäärää ja kisan nimeä muuttaen vuodesta toiseen, eikä niitä arvosta kisan järjestäjä sen enempää kuin pelaajatkaan. Ei riitä, että niiden laatija on joskus itse ymmärtänyt tarkoituksensa, vaan ne pitää kirjoittaa siihen muotoon, että lukijallekaan ei voi jäädä epäselvyyttä. Tähän ymmärtääkseni myös Baystream viittasi hard cardin sanamuotoa lainatessaan, joka siis on se ainoa oikea tapa kertoa liikkumisesta kentällä. Auton käyttökielto jättää mm mopon käytön sallituksi.
2. Pelaajien on opittava ymmärtämään, että niissä oikeesti kerrotaan mitä saa ja mitä ei saa tehdä ja alettava kunnioittamaan ja lukemaan niitä. Hyvänä esimerkkinä tuolta ET:n karsiinoista tapaus, jossa ihmettelin miksi pelaaja ei saa vapautusta maata kaivavan eläimen tekemästä kuopasta vaikka joutuu siinä seisomaan ja golfin säännöt sen vapautumisen sallisivat. Olivat muutama vuosi sitten ET:n hard cardiin tällaisen rajauksen laittaneet varsin perustellusti ja säännöt hyvin tunteva kaveri hankkii itselleen helposti vaikka DQ:n jos ei noita tarkentavia määräyksiä lue.
Eli aletaan molemmin puolin arvostamaan noita asioita ja tekemään paremmin, niin ei tarvitse näitäkään puida jatkossa.
ts kirjoitti: (19.10.2012 8:18:29)
2. Pelaajien on opittava ymmärtämään, että niissä oikeesti kerrotaan mitä saa ja mitä ei saa tehdä ja alettava kunnioittamaan ja lukemaan niitä. Hyvänä esimerkkinä tuolta ET:n karsiinoista tapaus, jossa ihmettelin miksi pelaaja ei saa vapautusta maata kaivavan eläimen tekemästä kuopasta vaikka joutuu siinä seisomaan ja golfin säännöt sen vapautumisen sallisivat. Olivat muutama vuosi sitten ET:n hard cardiin tällaisen rajauksen laittaneet varsin perustellusti ja säännöt hyvin tunteva kaveri hankkii itselleen helposti vaikka DQ:n jos ei noita tarkentavia määräyksiä lue.
Teeässä puhuu ihan asiaa. Sen verran tuohon tarkennusta, että kyllä ne pienellä präntätyt kannattaa lukea vähän pienemmissäkin kinkereissä; tuo ihan sama rajaus kaninkolosta vapautumisesta löytyy nimittäin kotoisesta SGL:n hard cardistakin.
J-P Salakari
J-PS kirjoitti: (19.10.2012 9:25:34)
ts kirjoitti: (19.10.2012 8:18:29)
2. Pelaajien on opittava ymmärtämään, että niissä oikeesti kerrotaan mitä saa ja mitä ei saa tehdä ja alettava kunnioittamaan ja lukemaan niitä. Hyvänä esimerkkinä tuolta ET:n karsiinoista tapaus, jossa ihmettelin miksi pelaaja ei saa vapautusta maata kaivavan eläimen tekemästä kuopasta vaikka joutuu siinä seisomaan ja golfin säännöt sen vapautumisen sallisivat. Olivat muutama vuosi sitten ET:n hard cardiin tällaisen rajauksen laittaneet varsin perustellusti ja säännöt hyvin tunteva kaveri hankkii itselleen helposti vaikka DQ:n jos ei noita tarkentavia määräyksiä lue.
Teeässä puhuu ihan asiaa. Sen verran tuohon tarkennusta, että kyllä ne pienellä präntätyt kannattaa lukea vähän pienemmissäkin kinkereissä; tuo ihan sama rajaus kaninkolosta vapautumisesta löytyy nimittäin kotoisesta SGL:n hard cardistakin.
J-P Salakari
Säestetään vielä lisää. On turhauttavaa laatia pelaajien avuksi kilpailukohtaisia määräyksiä, kun niitä ei kuitenkaan lueta. Moni kommellus olisi jäänyt syntymättä, jos määräykset olisi luettu ennen kisakierrokselle lähtemistä eikä vasta sen jälkeen.
BayStream kirjoitti: (18.10.2012 19:27:12)
Chip Greenside kirjoitti: (18.10.2012 19:09:16)
BayStream kirjoitti: (18.10.2012 18:57:41)
Golf-auton käyttö: Käyttö sallittu yli 70-vuotiaiden sarjassa lääkärintodistuksella.Yllä oleva on suoraan kilpailumääräykistä.
Tuon mukaan yli 70-v. sarjassa saa käyttää autoa vain lääkärintodistuksella, muissa sen käyttö on sallittu ilman mitään lupaa.
Jos tuon asian noin ymmärtää, niin huh huh. Tarkoituskin on varmasti juuri tuollainen. Itse ymmärrän, että golfauton käyttö on sallittu 70-sarjassa lääkärintodistuksella ja muissa sarjoissa se on kielletty!
Niinhän tuossa on haluttu sanoa, mutta siinä hiukan epäonnistuttu. Yhdellä vain sanalla olisi voitu tilannetta korjata. Mikäänhän ei tuossa kiellä muun sarjalaisia käyttämästä autoa.
Esim. Hard Cardissa lukee tämä näin
Kuljetus (s. 142)
Kilpailussa täyden kierroksen aikana pelaajien tulee kulkea jalkaisin, ellei kilpailutoimikunta anna lupaa käyttää golfautoa tai jotain muuta toimikunnan hyväksymää kuljetusta.Miksi siinä ei lue, että täytyy kävellä vaan kulkea jalkaisin?
Koska pelaaja joka juoksisi, rikkoisi tuota kävelysääntöä.
Saisiko lohjan tapauksessa M70 sarjassa käyttää SeqWaytä ilman lääkärintodistusta? Saisi sillä se ei ole golfauto…Tämäkinhän on huonosti ilmaistu tämä ’jalkaisin’. Hevosella, norsulla, aasilla jne. saa siis pelaaja kulkea, mikäli tulkitsee kilpailumääräyksiä kirjaimellisesti ja vailla ymmärrystä. Sanomattakin on selvää, että neljän kantajan jalkaisin kuljettamassa kantotuolissa saa myös kulkea kilpailuissa.
-
JulkaisijaArtikkelit