Aihe: Golfliiton uudet pukeutumisvaatimukset - Golfpiste.com

23.6.–30.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[20][26]
KilpailuaSuomalaista

Golfliiton uudet pukeutumisvaatimukset

Etusivu Foorumit Yleistä Golfliiton uudet pukeutumisvaatimukset

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 140)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Oletko yrittänyt vaikuttaa pukeutumiseen kentillä tai kentälläsi esim. tuomalla näkemyksesi liiton tietoon tai seurasi/klubisi johdon tai asiaa hoitavan toimikunnan tietoon?

    Ei muiden pukeutuminen ole koskaan jurppinut, käytös kylläkin, mutta näitä sattuu ehkä korkeintaan kerran pari vuodessa. Parempi kuitenkin olla viisaasti vaiti ja pohtia omia tekosiaan.

    Ovatko farkut niin tärkeä osa persoonallisuuttasi, että niiden kanssa on pakko päästä joka paikkaan? Mikä verkkopaidassa on vastaavasti niin kamalaa, että et voi sitä hyväksyä?

    Onko itsetuntosi on niin matala, että et voi kauluspaitaa päälle vetää ilman että itseluottamus katoaa ja peli sekoaa?

    Liittyisikö huonoon itsetuntoon jotenkin se, että kaikkien muiden pitää olla samaa mieltä, ja jos eivät ole, ovat väärässä?

    TKJ

    Kauluspaita ei ole minulle mikään kynnys, ja niitä löytyy kaapista useita. Kysymys ei olekaan siitä, ettenkö käyttäisi siistejä vaatteita/ kauluspaitoja vapaaehtoisesti. Mutta haluaisin, että valinta olisi omani! Kyllä minä voisin joskus kesähelteellä mennä kentälle tee-paidassa, jos se olisi sallitua, vaikka useimmiten todennäköisesti käyttäisinkin kauluksellista pikeepaitaa.

    Käytän työssäni pukua, enkä käytä tuulipukua kaupunkiasuna. Tilannepukeutuminen on siis tuttua, enkä lukeudu mihinkään junttisuomalaiseen kuppikuntaan, joka vastustaa kaikkia pukeutumiseen liittyvää. MUTTA, onko golfkenttä niin erityinen paikka, että se vaatii tiettyä tilannepukeutumista. Mielestäni ei ole, ja sinne pitäisi voida mennä samoissa vaatteissa, kuin mitä kaupungilla liikuttaessa käytetään. Tästä syystä mm. verkkopaitojen käyttö ei olisi suotavaa, koska kukaan ei halua katsoa toisten rasvaista kessiä kesken peliä. Tässä toimii siis ihan normaali terve maalaisjärki.

    Mitä tulee mm. snookeriin jne., niin kyllähän pukukoodi koskee vain turnauksia/hienoja klubeja. Kokeilepa, pääsettekö pelaamaan snookeria mm. Helsingissä ilman kauluspaitaa ja liiviä! Kyllä sinne tavallinen harrastaja pääsee ihan farkuissa ja tee-paidassa. Ammattilaiset jms. ovat erikseen, koska se on isoa bisnestä ja showta. Turha väittää, etteikö esim. biljardia tai futista voisi pelata harrastustasolla ilman asukoodia. Ja klubipelaaminen voidaan rinnastaa täysin siihen, että menee pelaamaan bilistä paikalliselle bilissalille.

    TKJ

    Vieraspelaajalle:

    ’Onko itsetuntosi on niin matala, että et voi vetää kauluspaitaa päälle ilman että itseluottamus katoaa ja peli sekoaa?’

    Ei, pelaan kauluspaita päällä, ja tasoitus on n. 8, joten en usko itsetuntoni/pelini kärsivän tuosta.

    ’Liittyisikö huonoon itsetuntoon jotenkin se, että kaikkien muiden pitää olla samaa mieltä, ja jos eivät ole, ovat väärässä?’

    Eikös asia ole juuri päinvastoin. Minähän peräänkuulutin yksilön valinnanvapautta päättää omasta asusta (ja sanoin, että itsekin pelaisin pääosin jatkossakin kauluspaidassa). Minä en siis vaadi, että muiden olisi oltava samaa mieltä, mutta ne, ketkä vaativat pukeutumiskoodia, olettavat, että muiden tulee käyttäytyä heidän vaatimallaan tavalla (joku muu siis päättää heidän puolestaan, mikä on oikein ja mikä väärin). Tämä siis on enemmän kuvailemasi tilanne, jossa on vain yksi oikea tapa, ja se on vallitseva tiukka pukeutumiskoodi. Et suostu hyväksymään sitä, että joku pelaa sinulle liian rahvaan omaisessa asussa.

    Maalaisjärkeekin taitaa olla monenlaista… Se mikä meistä ei ole sopivaa voi monen muun mielestä olla. Ehkäpä siksi on mukava, että on jotkut ohjeet joihin voidaan vedota epäselvissä tapauksissa.

    Kuten jo aikaisemminkin on todettu, ei nykyiset ohjeet juurikaan rajoita pukeutumista.

    Ja muuttuuhan se maailma golfissakin pikkuhiljaa, muutosta ei vaan saada aikaiseksi yhdessä päivässä. Plusfoureja näkee nykyään valitettavan harvoin, ehkäpä noi Caprit voidaan lukea sellaiseksi 😉

    Mun pukeutumiseen on puututtu 17 vuoden aikana yhden kerran. Jalassani oli housut, mitkä olin tehnyt nimenomaan golfin peluuta varten. Ne olivat sävy sävyyn mun Hoganin tournamenttibägin kanssa. Puna-Valko-Siniset, eli Ranskahousut. Tuttu valvoja kun näki mun kävelevän cädärin toimistoa kohti tuli vastaan ja totesi ’Pekka, Pekka – mitä sulla on jalassas?’. Eihän siinä auttanut kun vetäistä sadeasun housut päälle 🙁

    Taidanpa testata ko. housuja huomenna jollain toisella klubilla…

    Onpas kehkeytynyt varsinainen vääntö turhaakin turhemmasta asiasta. Keskustelussa toistuvat tuon tuostakin sanat ’täytyy saada’, ’yksilöllä täytyy olla valinnan vapaus’. Jokaisellahan on täysi valinnanvapaus. Jos teepaita ja farkut ovat kynnyskysymys, kannattaa pysytellä kaukana golfkentältä. Niin yksinkertaista se on. Ei sinne ketään pakoteta tulemaan. Ei kannata vaivata moisella päätään. Ei teepaita slaissia korjaa, eikä farkut oikaise hukkia. Rettelöityäsi caddiemasterin kanssa, pelasit varmaan vuoden parhaimman kierroksesi Haade?

    Treenattuani 25 vuotta judoa, ei mieleeni missään vaiheessa juolahtanut vaatia farkkuja tai edes verkkareita judotatamille.. Vertailu kyllä ontuu sikäli, että oma turvallisuus on judossa kiinni oikeasta pukeutumisesta. Sisarlajissa karatessa puku on kuitenkin vain koriste ja kuitenkin jokainen karateka hyväksyy sen. Se kun kuuluu karateen – Piste.

    Minkähän vuoksi muuten useimmissa urheilulajeissa on lajiin liittyvä asu? Ehkäpä sen vuoksi, että se luo yhteenkuuluvaisuudentunnetta. Aikoinaan pukuhuoneessa vetäessäni judopukua ylle ulkomaailma unohtui heti. Samalla tavalla nyt muuttaessani golftamineita päälle mieli alkaa täyttyä elämysten odotuksesta. Niinpä olisin valmis hyväksymään paljon kovemmatkin yhtenäisyysvaatimukset golfin peliasusteille. Range- ym. harjoittelu on eri asia.

    nimimerkki ’Prboy’ osui kyllä asian ytimeen! maassa maan tavalla jne!

    TKJ

    Joo ja kun sisällissodan aikana tapettiin kommareita niin nytkin pitää saada lahdata kommareita.

    Kun isoisän isällekin kelpasi ne säännöt, niin kyllä ne perskele on hyvät säännöt.

    Kaikki muutos on pahasta, eu haisee, ennen oli laivat puuta ja miehet rautaa hiio-hoi!

    Miesammattilaisten pitää pitää pitkiä housuja, vaikka Haikin totesi, että heillä on paremmat sääret kuin naisammattilaisilla.

    NBAn korismiljonääritkin joutuu pistämään pelipaidan helman housuun. Vaikka jotkut ovat melkoisia räppäreitä siviilissä.

    Olen täysin samaa mieltä siitä, että jokaiseen lajiin pitää kuulua oma ominaisasu, asu joka yhdistää. Jopa punttisaleille on erittäin epäkorrektia mennä farkuissa, vaikka ne eivät mitenkään sen kertaista harjoittelua haittaisikaan; päinvastoin, jotkut arvostavat tietyissä jalkatreeneissä farkkujen tuomaa ’tukea’. Mutta silti yleisillä saleilla ei farkkuja tms. housuja näy. Golfin osalta tästä purnataan ilmeisesti mm. sen elitistisen leiman ja kirjoitettujen sääntöjen takia. Oikealla asulla, niin golfissa kuin muissakin lajeissa, osoitetaan, että ollaan mukana aidon kiinnostuksen ja innostuksen takia. Näin myös kunnoitetaan muita kanssaharrastajia.

    Miksi täällä koko ajan jankataan farkuista ja teepaidoista? Kysymys on asenteesta. Ei kai kukaan täysjärkinen farkuissa harrasta mitään oikeaa urheilulajia. Onko toisten pelaajien kunnioittaminen mahdollista vain ikivanhoja perinteitä noudattaen ja kaikenlainen uudistaminen kieltäen ???

    Golfetiketin valvonthan kuuluu mitä suuremmassa määrin seurojen kapteeneille.Kapteenithan pitävät alueittain yhteisiä palavereita vuosittain etupäässä etiketti -ja turvallisuusasioista.Männä vuonna noin 40 kapteenia kokoontui ja pukeutuminen nousi tärkeäksi asiaksi palaverissa.Yllättävin puheenvuoro liittyi naisten shortsien lahkeiden pituus.Eräällä klubilla lahkeiden tuli olla niin pitkät,ettei pakaralihakset näy,kun nainen ottaa pallon maasta.Asiasta kertonut naiskapteeni ei sanonut,miten se mitataan.Ohjeesta ei syntynyt yksimielisyyttä.Lahkeen ja olven väli sai olla enintään kämmenen leveyden,joka sai paljon kannatusta.Naisten kauluspakko oli kiistanalainen.Esillä oli myös miesten paita.Riitti,että siinä oli kaulus ja helma oli housuissa.Farkkuja ei hyväksynyt kukaan.Vanhoissa perinteisissä clubeissa ei farkkuja hyväksytä edes ravintolassa.

    Tässä pukeutumisvaatimus-jutussa on aika selvästi kaksi leiriä, perinteet kunniaan ja järjenkäyttö sallittua. Itse kuulun ehkä jälkimmäiseen, mutta ei aiheuta suuria tunteenpurkauksia. Tuli vaan mieleen entisaikojen tennis-etiketti. Vielä nykyaikoina pitää wimbledonissa käyttä koko-valkoista asua, kun taas muissa kilpailuissa saa pelata vaikka hihattomassa ja kauluksettomassa paidassa. Kun nuoret ja nuorekkaat varttuvat ja pääsevät klubeissa päättäviin elimiin, muutos on edessä. Siihen menee aikaa, mutta se tulee varmasti tapahtumaan. Kun yhteiskunnassa monet asiat muuttuvat, niin miksi golf säilyisi entisellään.

    Pysähtyneisyyden aika: jatkuva perinteiden korostaminen ja periuutuspeiliin katsomisen muuttukoon pienten pysyvien parannusten aikakaudeksi.

    Odottakaamme ja toivokaamme parempaa huomista.

    Eli perimmäinen kysymys: miksi golffissa ylipäätään pitää olla pukeutumista koskevia vaatimuksia?

    Tässäkin ketjussa on epä-älyllisiä ja huvittaviakin kommentteja nykyisen etiketin puolesta mutten löytänyt ensimmäistäkään perustetta pukeutumisetiketin puolesta. Siis sellaista perustetta, joka kestäisi alkeellisintakaan ruodintaa länsimaisen, objektiivisen (mutta samalla tarkoituksenmukaisen) järjen käytön kannalta.

    Ainoa ’uusi’ näkökulma, joka puoltaisi jonkinlaisia pukeutumisvaatimuksia on edustusurheilijalta vaadittava uniformu. Tähän ei liene kenelläkään vastaväitteitä. Edustussopparin allekirjoittanut golffaaja sitoutuu sopimuksen velvotteisiin (myös edustusasun suhteen).

    Analogia ’normaaleihin’ urheilulajeihin tulikin jo edellisissä kommenteissa selväksi. Kilpailuissa vaatimuksia pukeutumisen suhteen, mutta harjoittelussa, puulaakitoiminnassa jne. vain lajinmukainen tarkoituksenmukaisuus tai harrastajan oma mielipide vaikuttaa (tai itse asiassa pitäisi vaikuttaa) pukeutumiseen.

    Eli summa summarum: Jokainen olkoon oman itsensä herra ja ne, joita muiden asiat häiritsee, kärsiköön asennevammastaan.

    Mitään objektiivista perustetta ei ole esitettävissä, miksi kanssakilpailijoita pitäisi tervehtiä ennen kierrosta ja kiittää sen jälkeen, ainakaan sellaista objektiivista perustetta, joka kestäisi kriittisen länsimaisten tarkastelun.

    Tällaiset turhat ja peliin kuulumattomat jäänteet on pikimmiten poistettava. Onneksi monet nuoret ja nuorenmieliset ovat tästä joutavasta tavasta jo luopuneet, joten toivoa vielä on…

    Eihän tervehtiminen ja kätteleminen tai kiittäminen pakollista olekaan, mutta kyllä kai kaikki niin tekevät. Jos joku ei noudata tällaisia yleisiä käytöstapoja, paljastaa olevansa aika juntti. Sen sijaan en ymmärrä miten jotain toista voisi haitata pelaaminen vaikkapa villapaita päällä, vaikka kauluspaitaa ei olisikaan. Vastuu asun siisteydestä jätettäisiin pelaajalle itselleen. Jos joku ei tule siistissä asusteessa, oma moka. Ei kai siitä muut kärsi, jos joku näyttää typerältä. Kyllähän tuolla kaupungillakin näkee kaiken maailman juntteja jaloissaan purjehduskengät ja kivipestyt farkut tai vyötäröllään vyötärölaukku, mutta en minä ajattele, että nämä ihmiset eivät kunnioittaisi muita pukeutumisellaan. Kunhan vain ovat juntteja.

    Eikä teidän varmaan tarvitse pelätä, että kentälle pesiytyisi heti joku verkkarijengi, jos pukeutumisohjeet poistettaisiin. Jos jollakin ei kerta kaikkiaan ole tyylitajua, ei häntä pelasta pukeutumisohjeet. Mauttomat arkivaatteet (tai työvaatteet) vain vaihtuvat mauttomiin golfvaatteisiin.

    hyviä tapoja ja kauniita traditioita on paljon helpompi noudattaa, jos jostain on selvästi luettavissa, mitä ne ovat.

    Hesari kirjoitti ettei ’Tikru-kauluksilla’ saa pelata. Eilen T.Tyry ja M. Piltz kommentoivat Faldon paitaa ja päivittelivät ettei Suomessa saa sellaisella pelata…

    Aiemmin tässä ketjussa sääntö/etikettiasioista perillä oleva Vieraspelaaja valisti että saa pelata.

    Miten tässä pieni pelaaja enää tietää missä mennään? Onko tiedottaminen asioista oikeasti näin vaikeata?

    Kyllähän tässä ollaan perimmäisten kysymysten äärellä. Diskataanko KEJ-tourilla, jos pelaa kilpikonnakauluksella ;-).

    Jotenkin tuntuu, että olisi ollut parempi jättää karhu herättämättä talviuniltaan.

    Kun harkitsette pelaamaan lähtöä, ottakaa kapula käteen ja soittakaa KYSEISELLE KERHOLLE jolle olette aikeissa mennä. Näin varmistutte oikean laisesta pukeutumisesta. HELPPOA eikö totta.

    nim. kulmahousut aina jalassa

    PS. Sääntöjä ei luoda turhaan/kiusaksi. Joukossamme on sellaisia spedejä joiden käsitykset tavoista, hyvästä mausta ja toisten huomioimisesta jne. ovat sieltä missä aurinko ei paista…

    Mikael Piltz sanoi urheilukanavan golflähetyksessä ainakin pelaavansa kilpikonnakauluksissa Meri-Teijon FGT:ssä. Mitäköhän mahtaa Sinkkilän Pekka siihen kommentoida???? Sinkkilä jos Piltzin diskaa niin maine ei kun vain paranee. : )

    Pukeutumisvaatimukset on helpottava tekijä niille, jotka evät muutoin tiedä, mikä olisi oikea pukeutumiskoodi golfkentälle. Pukeutuminen koodin mukaan ja etiketin mukainen käyttäytyminen muutenkin auttaa asennoitumaan kanssapelaajiin ja kenttään kunnioittavammin, jolloin harrastuksesta tulee miellyttävämpää meille kaikille.

    Golfin pukeutumiskoodi nykymuodossa on hyvin helppo ja looginen. Jos sellaista ei ylläpidetä säännösten muodossa, pukeutumiskulttuuri muuttuu hyvin nopeasti. Hyvä esimerkki tästä on monet Ruotsin kentät. En suosittele sitä kehitystä.

    No, kuinkas Ruotsissa nyt sitten mahtavat pukeutua?

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 140)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #378030 kohteessaGolfliiton uudet pukeutumisvaatimukset

Etusivu Foorumit Yleistä Golfliiton uudet pukeutumisvaatimukset