Aihe: Golfliiton uudet pukeutumisvaatimukset - Golfpiste.com

23.6.–30.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[20][26]
KilpailuaSuomalaista

Golfliiton uudet pukeutumisvaatimukset

Etusivu Foorumit Yleistä Golfliiton uudet pukeutumisvaatimukset

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 140)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Niin itse asiasta, minä ainakin lähtisin tämän tytön kanssa pelaaman.

    …Siis ihan oppimismielessä ja voisi sitten keskustella siitä swingistä kierroksen jälkeen illalla viinilasillisen ääressä.=)

    Asianmukaisessa pukeutumisessa on kyse paljon muustakin kuin käytännöllisyydestä tai tyylikkyydestä – nimittäin toisten kunnioittamisesta ja huomioimisesta. Aivan kuin ’25 v. golfannut..’ sanoi.

    Tämä on päivänselvää kun itse joutuu duunissa skragaa pitämään. En minä pidä sitä käytännöllisyyden tai koreilun takia vaan asiakkaiden kunnioituksen takia.

    Golfissahan saattaa olla samassa lähdössä kolmenkin eri sukupolven edustajia ja on mielestäni ihan OK, että heillä on sen neljän tunnin kierroksen aikana sama ’koodi’ toimia. Ajatellaanpa esim. hiihtokeskusta. Samaan hissiin saattaa nousta vanhempia patuja ja nuoria lautailijoita. Harrastus on sama, vaatteet ihan erilaisia ja taatusti he eivät skimbaa neljää tuntia kimpassa.

    Eli kunnioitetaan perinteitä siellä missä niitä vielä on, ilman että pipo kumminkaan kiristää.

    Mitä tuo höpötys toisten kunnioittamisesta oikein tarkoittaa? Kyllä minä kunnioitan esimerkiksi vaimoani, vaikka usein farkuissa hänen seurassaan esiinnynkin. Pukeudun aina mielestäni siististi (olipa päällä sitten farkut, suorat housut tai jotain muuta), mutta mielestäni jokaisen tulisi itse päättää mikä on siistiä ja tarkoituksenmukaista pukeutumista missäkin tilanteessa. Suorissa housuissa on mukava pelata golfia (hyvin hengittävät ja ilmavat), eikä tulisi mieleenkään laittaa farkkuja kentälle. Verkkareissa en ilkeä juuri muualle lähteä kuin lenkille, mutta tämänkin jokainen päättäköön itse.

    Niin varmaan esiinnyt vaimos edessä verkkopaidassa ja vähemmässäkin, mutta entäs vieraiden ihmisten kanssa? Vai tunnetko sinä kaikki klubisi jäsenet yhtä hyvin kuin vaimosi?

    Golfin alkutaipaleilla ensimmäisen herneen vedin nenääni juuri pukeutumisesta. Että minua aikaihmistä täytyy neuvoa millaisia pikeepaitoja ja ruutusortseja käytän.

    Sen jälkeen tutustuin kouluun, jossa käytetään koulupukuja. Ja ihme tapahtui. Nyt ymmärrän asiaa paremmin.

    ** Koskaan ei tarvitse miettiä mitä panee päällensä

    – etiketti / asiallinen -koodiston noudattaminen riittää

    ** Pukeutuminen luo yhteenkuuluvaisuuttaja samalla myös suurempaa vastuuta itsestään. Aatelius velvoittaa.

    Silti pieni kapinahenki aina kaihertaa. Varsinkin kun inhoa pikeepaitoja ja kilpikonnakaulukset ovat kuumia kesällä. Nuorena golfmaana Suomi on kuitenkin paavillesempi kuin itse paavi.

    Ymmärrän ongelmasi, että ei koskaan tiedä, miten vieraskentälle pitäisi pukeutua.

    Pitäisiköhän golfliiton julkaista jonkinlaiset pukeutumisvaatimukset, jotka täyttämällä pärjäisi varmasti joka kentällä, ehkä peräti kaikkialla maailmassa?

    Tanssiurheilu on vain yksi monista lajeista, joissa pukeutumisella haetaan esteettisyyttä. Kouluratsastuksessa asuna on frakki, samoin taitoluistelussa mutta vain miehillä; naiset ovat lähes alasti – mutta yhdessä tällainen pari on esteettisen kaunis.

    Golfissa tietty pysähtyneisyys on perinne ja sellaisenaan hyväksyn sen täysin.

    siis mä en tajuu tällast sääntöö.. eiks Tiger Woods ja kumppanit ole tervetulleita suomeen pelaamaan ’kilpikonna kauluksissa’.. Miettikääs nyt vähän golf liitto.. ruotsissakin sai kisassa pelata farkuissa ja siellä sentään vähän kovemman luokan pelaajia!!!!

    Takerrutaan vaan omassa epävarmuudessamme muotosääntöihin sisältö unohtaen. Ja miksi ne ylipainoiset, virttyneissä kauluspaidoissa ja kauansittenvalkoisissa elviskengissään eivät voi kunnioittaa meikäläistä pukeutumalla siististi???? Selittäkää joku mulle, pliis !

    Suomessa on mielestäni aika lepsut vaatimukset. Klubillekin pääsee yleensä vaikka miten märissä ja savisissa pelivehkeissä sisälle. Muualla maailmassa on monin paikoin tapana käydä suihkussa ja vaihtamassa vaatteita kierroksen jälkeen. Sitten vasta klubille syömään pikkutakissa ja kravatissa. Tällaista käytäntöä soisi näkevän paremmissa paikoissa meilläkin.

    Onhan toisaalta selvää että on (ja tarvitaankin) erilaisia kenttiä ja seuroja. Ei minua yhtään haittaisi vaikka jossain pelattaisiin kumisaappaat jalassa ja karvahattu päässä tai vaikkapa verkkopaidassa, tai pelkästään alushousut jalassa. Tuskinpa kuitenkaan viitsisin mennä sellaisella kentälle kiertämään. Ehkä ne jotka haluavat ehdottomasti pelata siniset farkut ja hihaton t-paita päällään löytäisivät mieleisensä ympäristön tällaisilta kentiltä.

    Kuten jo edellä todettiin monessa muussakin lajissa edellytetään siistiä ja koodin mukaista pukeutumista. Hyvä esimerkki on vaikkapa biljardi. Sielläkin on liitto antanut tarkat ohjeet kuinka kilpailijoiden tulee pukeutua. Kilpailutasolla pukeutumissäännöt ovat muuten paljon tiukemmat kuin golfissa.

    Mutta biljardi onkin herrasmiesten laji.

    onkos kukaan kiinnittänyt huomiota siihen, että valtaosa noista ns. virallisista golf-asusteista on helevetin kornin näköisiä ihan kenkiä myöten.

    jos mä saisin päättää, noissa maisemissa ei näkyis yhtäkään blondattua geelilippatukkaa puuhelmet kaulassa pikeepaidan kaulukset pystyssä. hups, meinasin unohtaa tuosta ne ’trendikkäät’ mojave-tyyliset aurinkolasit…

    …toisaalta jos mä saisin päättää, niin eipä näkyis paljon muutakaan.

    Varsinaisesti tämä asia ei itseäni kiinnosta, koska muoti-, tyyli, yms. asiat evvk. Ostin 5 vuotta sitten USAsta factory outletistä riittävän suuren läjän Dockerseja ja pikeepaitoja, että niillä pärjään vielä toiset 5 vuotta, joten nykyiset määräykset eivät minua haittaa, kun niissä ei ole vaatteiden vuosikertarajoja (vielä ?). Mutta pari kommenttia asian ympäriltä kuitenkin.

    Keskustelussa on viitattu muihin urheilulajeihin ja niiden pukeutumissääntöihin. Tässä on kuitenkin tainnut sekoittua edustus- ja kilpaurheilu harjoittelemisen ja harrastamisen kanssa. Kaikkia lajeja en tunne, mutta jalkapalloa pelasin aikanaan parikymmentä vuotta ja poikani pelaa vieläkin. On totta, että kilpailuotteluissa säännöt määräävät tiettyjä asioita. Lisäksi seura tai liitto, jota joukkue ottelussa edustaa, asettaa omat vaatimuksensa ja yleensä varustaa pelaajat niiden mukaisilla varusteilla. Missään en kuitenkaan ole törmännyt siihen, että palloliitto, seura, kenttävahtimestari tai jokin muu taho määrittelisi harjoituksissa tai harrastuspelailussa käytettäviä vaatteita. Biljardia en lajina tunne, mutta olen sivusta nähnyt sitä harjoiteltavan ja kaverien välisten vedonlyöntipelien yhteydessä ’kilpailtavankin’ aika vaihtelevissa asuissa.

    Vakavammin ottaen tämä sinänsä tyhjänpäiväinen keskustelu indikoi sitä peruskysymystä, josta edellä esim. ’kolhvaari’ ja ’Husqvarna’ huomauttivat. Meidän golfareiden, erityisesti golfliiton, tulisi aidosti tehdä päätös, haluammeko pitää lajin elitistisenä suhteellisen suljetun piirin puuhasteluna vai tehdä siitä laajemmin hyväksytyn, ’koko kansan’ liikuntaharrastuksen, jolle julkiset tahot voisivat ohjata tukea ja resursseja.

    Itse seuraan Tuusulan uuden kentän tiimoilta käytävää keskustelua paikallislehden artikkeleissa ja yleisönosastolla. Hanke ei tahdo päästä liikkeelle kuntalaisten valitusten ja vastustuksen takia. Hanketta vastustavat kirjoitukset pelaavat taitavasti yleisellä käsityksellä golfista elitistisenä ja jokseenkin hupaisana puuhasteluna, jolla ei oikeasti ole paljonkaan tekemistä ’oikean’ urheilun kanssa. Kun toisaalla seuraan esim. tässä ketjussa käytyä keskustelua tai keskustelua suljetuista seuroista, boikoteista ja hyljeksittävistä etäjäsenistä, en millään tahdo keksiä argumentteja kirjoittaakseni vastineen ko. vastustajille.

    Aika tiukoilta vaikutti uudet vaatimukset…Toisaalta ymmärrän, toisaalta en.

    Golf on sellanen laji että se vaati itsessään tietynlaisen pukeutumisen kuin esimerkiksi snooker tai kriketti.Se kuuluu lajin luonteeseen.

    Mutta mun mielestä vaatimuksien pitäis olla muotoiltu siten että kentällä vaadittaisiin siistiä pukeutumista.Pikee ja dockersit ei välttämättä takaa sitä, kaikkihan tietää ne kuluneet ja nuhjaantuneet pikeet ja housut…Itse ainakin katselen paljon mielummin yhdistelmää musta t-paita+farkut kuin kulahtaneet pikee+dockersit.Kyllä luulis kaikkien golfarien selviytyvän siististä pukeutumisesta järjenkäytöllä…

    backtee: Jos sallittaisiin farkut ja t-paita, mihin se raja sitten vedettäisiin vai tarkoitatko pukeutumissääntöjen poistamista kokonaisuudessaan? Varmasti tulisi tapauksia jossa päällä ei olisikaan ne siistit farkut ja t-paita. Nyt sentään on etiketti mihin vedota jos näkyy törkeitä viritelmiä.

    Old John Joseph: Hakisitko sinä siis sellaista mallia että harjoituskierroksilla saa pukeutua miten lystää ja kisakierroksilla etiketin mukaiset vaatteet päälle?

    Golfista ei tee elitististä todellakaan etiketti ja se ettei farkuissa saa pelata (Miksi ihmeessä joku haluaisi pelata farkuissa, pysty vieläkään käsittämään!?:) vaan

    ihmisten vääristä ennakkokäsityksistä joita ei ole pystytty korjaamaan ja jotka harrastuksen kalleuden kohdalla pitääkin paikkaansa ainakin pääkaupunkiseudulla.

    Etikettiin nyt ei tarvitsisi mitään dramaattisia muutoksia tehdä, mutta sallia silti ajanmukaiset vaatteet. Tämä ei silti tarkoita sitä että kentälle tarvitsisi päästää pelleilemään jotkut farkut ja t-paita päällä. Nyt puhutaan kuitenkin yksilölajista jota on pelattu vuodesta 1421, niin omasta mielestäni ainakin olisi hyvä säilyttää edes _jotain_ perinteitä…

    Ei, ei missään nimessä etiketin poistamista.Joku roti sentään…

    Vastaa nyt januz rehellisesti;)

    Kumpaa katsot mieluummin:mustat farkut+musta t-paita vai ne virttyneet dockersit ja kulahtanu pikee?

    Pikee ja dockersit ois etiketin mukaisia, mutta muuten ei oikeen nappaa…

    Tulee niitä etiketin alituksia vaikka etiketti ois mikä.

    Entä mitkä on sellasia ajanmukaisia vaatteita joita etiketti ei hyväksy?

    Backteelle

    Rehellinen vastaus. En katso kumpaakaan. Mitä ihmettä se minulle kuuluu miten muut on pukeutuneet. Kunhan on pukeissa. Pääasia on, että vaatteet ovat puhtaat ja siistit eivätkä haise. Vanha ja vähän virtynytkinvoi olla siisti.

    Kyllähän työpaikoilla noudatetaan tiettyä pukeutumiskoodia ja miksei golfkentällä? Tietysti helppo sanoa näin, kun suorat puuvillahousut ja kauluksellinen pikeepaita on se vapaa-ajan asu yleensäkin.

    Käytännön esimerkkien valossa minusta vapauksia on riittävästi. Eiköhän golfpukeutumiselle naureskelu johdu perinteisistä pussi- ja ruutuhousuista, joita vastaan itselle ei ole mitään sanottavaa.

    Tiedän tuttavan työpaikalta esimerkin, missä määräaikaisen työsuhteen jatkaminen kaatui lävistyksiin ja muuten poikkeavaan, enemmistön mielestä mauttomaan (nuorisomuodin mukaiseen) pukeutumiseen.

    Nipo: Kyllä on. Pelikaverini totesi eilen siitä kuvan polvihousuhepusta: ’Tuo nyt näyttää lähinnä sirkuspelleltä’. Niin kuin näyttääkin. Toisaalta, klovnithan saavat ihmisten suupielet hymyyn ja mielen hyvälle tuulelle joten k.o. pukeutuminen voisi olla golfkentälle hyvinkin suositeltavaa. Minusta se pukeutumiskoodikuva näytti lähinnä 20-, 30-luvun muotikuvastolta.

    Backtee: Samaa mieltä. Pukeutumiskoodiksi riittäisi hyvin: siisti ja puhdas.

    Vakavasti puhuen, omilla toimillamme me golfarit joko vahvistamme tai vaimennamme sitä elitististä keimaa joka golfilla/golfareilla on ’suuren yleisön’ keskuudessa. Ja vaatteet ovat voimakas viesti. Perinteitäkin on monenlaisia. Osa kannattaa säilyttää, osaa uudistaa ja osa heittää romukoppaan menneen maailman mukana. Valtaosan golfin pukeutumiskoodista sijoittaisin viimeiseen luokkaan.

    Muuten olen sitä mieltä että semmoinen perinteinen skottiruutulippis punaisella tupsulla pitäisi ehdottomasti saada jostakin.

    Eikö koko etiketin idea ole että pukeudutaan tietyn tyylin mukaisesti?Itse käytän välillä ehkä villejäkin vaatteita, nuori kun olen, eikä mua haittaa vaikka joku farkut päällä pelaakin.

    Mutta jos oikeen kärjistetään niin samalla tavalla sulle kuuluu valvoa kaverin vaatteita ja niiden etiketin mukaisuutta kuin sitäkin, että pelaako se sääntöjen mukaan.

    Kumpaakaan en mielelläni tietenkään katsele, mutta henkilökohtaisesti minulle on aivan sama mitä ihmisillä on päällään. Pukeutumisen perusteella ihmiset vain muodostavat näistä sitten kuvan itselleen joka koskee sitten koko ihmistä.

    Jos on kauhtuneet/likaiset/rikkinäiset etiketin mukaiset vaatteet, tulee koko ihmisestä nuhjuinen kuva. Jos taas t-paita ja farkut, niin ensikäsitys ykköstiillä on juntti aloittelija…

    Golfiin kuuluvat tietyt pukeutumissäännöt niin kuin melkein jokaiseen lajiin, eri asia on sitten osaako olla siisti. Se on jokaisen oma päätös.

    Mielestäni kivipestyt (=kuluneet) farkut ja t-paita ei ole siisti yhdistelmä, jonkun toisen mielestä se varmaankin on.

    Millainen mahtaisi olla helppo ja yleispätevä määritelmä ’siististä’ ja ’asiallisesta’.

    Eih – vaikka kärjistettäisiinkin asiaa noin paljon, niin ei kanssapelaajien tehtävänä ole valvoa sitä, pelaavatko kaikki sääntöjen mukaan ja toimivatko (pukeutuvatko?) kaikki etiketin mukaisesti. Kyllä se on jokaisen oma tehtävä.

    Kumpi on huonompaa käytöstä: pukeutua kentällä siten, että se _haittaa_ muita kentällä olijoita vai nipottaa siitä, että joku toinen ei toimi tai pukeudu ’etiketin’ mukaisesti? Kumpikaan ei mielestäni kuulu hyvään käytökseen. Ja etiketin tarkoituksena on ohjata oikeanlaiseen hyvään käytökseen tietyssä ympäristössä ja tilanteessa.

    Golfmuoti ja -etiketti elää jatkuvasti. Ei kuitenkaan ’katumuodin’ vauhdilla eikä suuntaan ja hyvä niin.

    ps. Markus H. Korhosen kolumni Forum24:ssa on yleensä hyvinkin kiinnostavaa lukemista – vallan usein koskettavat etikettiä ja etikettisidonnaista kulttuuria. Kannattaa tutustua. Joku viikko sitten Markuksen kirjoitus siitä, kuinka pilkuntarkka etiketin noudattaminen voi johtaa kiusallisiinkin tilanteisiin – ja huonoon käytökseen – sai minutkin jopa hymyilemään 🙂

    Sorry, januz, vastauksen viipymisestä. Mutta kun pitää muka tehdä töitäkin …

    Varsinaisesti en kyllä ollut hakemassa mitään mallia, vaan halusin korjata mielestäni erheellisiä viittauksia toisten urheilulajien pukeutumismääräyksiin. Kuten sanoin, pukeutumismääräykset eivät minua kiinnosta, mutta noudatan niitä kiltisti niin kuin muitakin sääntöjä. Mutta vastaus suoraan kysymykseesi: kyllä, harrastellessa ja harjoituksissa oman harkinnan mukainen vaatetus, ja ei, edustusurheilijoilla edustamansa seuran tai liiton määräysten mukainen vaatetus.

    Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että itse en pelaisi tai harjoittelisi golfia minkään värisissä farkuissa, vaikka se olisi sallittuakin. Mutta en koe minään kunnianloukkauksena tai minun halveraamisenani, kun entinen pomoni pelaa sinisissä farkuissa, kun käymme hänen kanssaan pelaamassa n. kerran vuodessa Tukholman seudulla.

    Ei pelaajien reviiriin todellakaan kuulu vahtia toisten tekemisiä kentällä paitsi kilpailuissa. Vielä vähemmän toisten pukeutumista. Jos caddie on peaajan kentälle päästänyt, ei muilla olesiihen nokan koputtamista. Voihan jälkikäteen valittaa joko caddielle tai tj:lle toisen ’asiattomasta’ pukeutumistyylistä.

    Riippuu keltä kysytään. Yksinkertaista määritelmää ei ole. Jokainen tekee tämän katogorioinnin omassa päässään jokaisen näkemänsä ihmisen kohdalla. Joku saattaa sanoa ääneen, loput ovat hiljaa ja miettivät asiaa hiljaa itsekseen.

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 140)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #378044 kohteessaGolfliiton uudet pukeutumisvaatimukset

Etusivu Foorumit Yleistä Golfliiton uudet pukeutumisvaatimukset