Aihe: Golfliiton uudet pukeutumisvaatimukset - Golfpiste.com

23.6.–30.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[20][26]
KilpailuaSuomalaista

Golfliiton uudet pukeutumisvaatimukset

Etusivu Foorumit Yleistä Golfliiton uudet pukeutumisvaatimukset

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 140)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Samaa kenttää minäkin tarkoitin. Olet oikeassa, tämä oli vain esimerkki erikoisista pukeutumissäännöistä.

    Fudis vertaus meni osalta pieleen. Yleensä arvokisoissa(jalkapallo) Italia on näyttänyt mallia uusista tyyleistä, mutta mahtoiko ketään teistä katsoa Ranska-Brassit FIFAn 100-vuotias matsia? Ranskan vaatetus täytti golfetiketin vaatimukset. Oli mukava katsella hieman erilaista vaateparia, kuin perinteisiä shortseja&pelipaitaa.

    Mielestäni golfin idea on siinä, että arvostetaan niitä perinteitä jotka sille ovat syntyneet. Toki täytyy hieman elää nykypäivässä. Pelihän on herrasmiesten&Naisten laji. En välttämättä haluaisi katsoa Tigeria nappiverskoissa tai naispainonnostajia navan paljastivassa asuissa. En ole nousukas, enkä vanhan rahan edustaja vaan tavallinen suomalainen joka on löytänyt itselleen mukavan harrastuksen. Aikanaan kun aloitin niin minulla oli hieman vaikeuksia ymmärtää näitä vaatetusteknisiä juttuja (miksi vaaditaan). Nykyään se on minulle itsestään selvyys. En niinkään itkisi 3/4 housuista tai swingin lopussa naisten navasta vaan näistä 15 vuotta vanhoista kauluspaidoista, auringon polttamista pikeistä, tennis sukista shortsien kera&mustat kengät. Ei tarvitse mennä golfkentälle, että näet etiketin täyttäviä vaatteita. Piisaa, että kävelet Forumissa, Stockmannilla niin nuorilla miehillä on ruutuhousut(ei kaikilla), nuorilla naisilla on lippa jne.. Muutama vuosi sitten R&B musiikin ’suuret’ lähetteliäät käyttivät musavideoissaan jenkeissä golfhanskaa.

    En ole rasisti, mutta aina kun kitesette etiketistä niin muistakaa että harva meistä haluaa seinänaapuriksi romaaneja, lahkolaisia jne.. silloin vain mietimme miksi niiden juuri piti muttaa minun naapuriin. Unohdamme aina, että välillä kitesemme ja toisinaan kannatamme. Suhteellisuuden taju on silti hyvä muistaa.

    Koitetaan pelata sääntöjen&etiketin mukaan, että jokainen tietää mitä toinen tekee.

    Minusta golfin pelaajat ovat kuitenkin sen verran fiksua väkeä, että jokaisen omaan päätökseen voisi jäädä oman vaatetuksen valitseminen…aivan niin kuin muussakin elämässä…

    Tuskinpa kukaan kuitenkaan uimahousuissa ja kumisaappaissa alkaisi pelata 😉

    Jokainen osaa varmaan itse päätellä, mitkä vaatteet ovat soveliaat golfin pelaamiseen ja mitkä eivät!

    Sen sijaan golfliitto voisi antaa käyttäytymisvaatimukset – ja kukin seura ja me itse pelaajat valvoa niiden noudattamista…

    ’Tuskinpa kukaan kuitenkaan uimahousuissa ja kumisaappaissa alkaisi pelata ;-)’

    No ei se kaukana ole välillä…

    ’Jokainen osaa varmaan itse päätellä, mitkä vaatteet ovat soveliaat golfin pelaamiseen ja mitkä eivät!’

    No aika rohkea yleistys, meihin kuitenkin mahtuu hyvin monen näköistä tallaajaa, jotka eivät tosiaankaan osaisi pukeutua edes _sinne_päin_ jos ei olisi ainakin jonkin näköistä viitteellistä ohjeistoa.

    Minä ainakin kannatan nykyisiä pukeutumissääntöjä enkä toivo niihin yhtään lievennyksiä. Minäkään en oikein keksi sellaista erityisen hyvää/muodikasta vaatetta jota nykyiset säännöt eivät salli. Farkutkin on kielletty vain sinisinä, itsellä ainakin vaaleat ja tummat farkut ovat menneet aina mukisematta läpi ja niin näyttää menevän muillakin omassa seurassani.

    Eräässä tämän kevään Golf lehdessä oli pitkä juttu golf pukeutumisesta ja mistä se on peräisin ja miksi ihmeessä se niin ihana t-paita ja aina mukavat farkut (siniset) on golfissa kiellettyjä. Kannattaa lukaista niin ehkä se pukeutumisetiketti hiukan valkenee paremmin.

    Hyvä esimerkki pukeutumis vaatimuksista oli tässä keväällä Peuramaan par3 kentällä.Oli päivä jolloin par3 avattiin keväällä ensi kerran, ja satuin olemaan rangella treenaamassa, siistit farkut jalassa ei ollut tietoa että par3 aukeaisi. Alkoihan se mieli tekemään ’oikealle’kentälle kokeilemaan lähipeliä,mut ei päästetty vaikka lumisella pellolla ei olllut kuin muutama peluri. Tyttö ystäväni muisti että sullahan on auton peräkontissa lojunut vuoden verran HONG KONGISTA ostettu kalareissulle ostettu sadeasu, kysytään kelpaako se ettei tartte lähtee 50km päähän kotiin vaihtamaan housuja, ja ihme kyllä nehän kepasi.Itseäni HÄVETTI vetää niitä jalkaan ihan helvetisti mut kentälle oli päästävä. Pelatiin kaksi kierrosta ja pöksyt oli haarovälistä jo kuluneet puhki, kyllähän se rupesi vähän naurattamaan, että nyt on sitten tyyliä. NAURETTAVAA NIPOTTAMISTA tai tässä tapauksessa se oil kyllä jo alistamista. Mut älkää ostako honkkarin pöksyjä ne ei kestä kun 3h.

    Eikös tuohon ’Natural Golf’ tyylisuuntaan kuulukin, että voipi pelailla ns. munasilleen tms. sukupuolesta riippuen ;-]

    Eipä taida olla vielä olemassa Naked Golf klubia missään… tuollaisessa olisi hauska pukeutumisetiketti: Golfkengät ja -hanskat sallittuja, myös irtokaulusta saa käyttää

    Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä tässä valitettavasti haisee ummehtunut, elitistinen löyhkä.

    Golfareiden fiksuudesta ja tyyli/tilannetajusta voisi todeta, että harrastajamäärän kasvaessa nuo tajut alkavat lähestymään sitä verkkariveijon ja tuulipukutuulan tyyli/tilannetajua. Tämän on voinut selvästi havaita viisitoistavuotisen golfurani aikana.

    Itselläni eivät golfin pukeutumis’säännöt’ ole koskaan aiheuttaneet päänsärkyä. Enemmän harmittaa ja joskus melkein säälittää, kun näkee kaiken maailman säätöjä ja virityksiä, joilla yritetään kiertää näitä sääntöjä.

    Voisiko pukeutumista ajatella niinkin, että se johdattaa peliin; sääntöjen noudattamiseen, täsmällisyyteen, toisten huomioon ottamiseen. Että kentällä toimitaan tietyllä tavalla.

    Vertaisin armeijaan: sielläkin pidetään kaappi siistinä ja sänky täsmällisesti pedattuna, jotta opittaisiin toimimaan kurinalaisesti ja sääntöjen puitteissa.

    Joten etiketin opettamiseen ja sisäistämiseen tämä pukeutuminenkin on hyvä työkalu. Kentällä ei olla ja toimita miten tahansa, vaan sääntöjen puitteissa.

    Jatkan vielä: miettikääpä kilpa-ammunnan ja ampumaratojen sääntöjä. Pukeutumisesta ei ole virallisia sääntöjä, mutta se on hämmästyttävän yhtenäistä. Ja toiminta on erittäin kurinalaista ja täsmällistä.

    Minun mielestäni järkyttävin golfissa käytetty vaatekappale on ehdottomasti ns. kalastajanlakki.

    Se on niin hölmön ja todella monesti epäsiistin näkönen jos lieri on jostain kohtaa edes vähän kurtussa/mutkalla.

    Jättäkää ne lakit niille kalareissuille. Älkää tuoko niitä kentille. Tajuatteko kuinka urpoilta te näytätte sellanen lakki päässä.

    Ostakaa hyvälaatuinen ja tyylikäs lippis.

    Nyt on myynnissä flexfitillä varustettuja yhdenkoon lippiksiä kaupan jo montaakin eri merkkiä.

    Seurani ilmoitustaululla katselin näitä piirrettyjä pukeutumisvaatimus vaihtoehtoja. Jos en ihan väärin muista niin jossakin kuvassa tais esiintyä ns. kalastajanhattu. Se on mielestäni jo vähän menneen talven lumia. Eikä yhtään tyylikkään näköinen.

    No tuo kalastajanlakki-juttu menee sitten jo makuasioiden puolelle. Kuka tykkää mistäkin ja toisilla on tyylitajua ja toiset sitten taas kuvittelevat että heillä sitä on.

    Pidä sinä vaikka stetsonia tai firman mainoslippistä jos se tuntuu omasta mielestä paremmalta. Itse käytän välillä kalastajanhattua, visoria, lippistä tai ilman. Ei paljon kiinnosta mitä muut siitä ajattelevat.

    Onhan kalastajahattu sateella aivan ylivoimaisen käytännöllinen päähine. Eipä valu vedet niskasta sisään.

    Jos joku kategorisoi kanssapelaajia vaatteiden tai ulkonäön perusteella, onpa säälittävää.

    Itselle on myös ihan samantekevää mitä muut pukeutumiskoodin mukaisista vaatteistani ajattelevat, vaatteissa kun kysymys on makuasioista eikä totuuksista.

    Sopikaa normeista, kytätkää toisianne ja raportoikaa poikkeavuuksista.

    Pelottavaksihan tämä keskustelu alkaa käydä. Golfia verrataan armeijaan ja aloitetaan kappaleita lauseilla ’En ole rasisti, mutta…’

    Ainoa asia armeijasta, jonka haluan nähdä golfkentillä on tervehtiminen, kohteliaisuus toivottavasti ei kuitenkaan viheriöillä johdu hierarkiasta.

    Veikkaanpa myös, että kokemus tuo myös suhteellisuudentajun. Kyllä ne joukkoon sopeutuvat vaatteet sieltä lopulta löytyvät, eikä kukaan tuskin saa silmäsyöpää, jos jollakulla on joskus hiukan räikeä vaate.

    Golfissa on kuitenkin lopulta tärkeintä peli, joka opettaa nöyryyttä. Nauttikaamme siitä. Pallo lentää huonoilla lyönneillä jorpakkoon, oli päällä sitten mitkä kamppeet tahansa.

    Ihmettelen miksi liikalihavuuteen tai rumuuteen ei mitenkään puututa epäkohteliaana, ympäristöään huomioonottamattomana esiintymisenä ja huonona esimerkkinä. Onko armottoman läskin lyllerrys kentällä jotenkin viehkeempää kun farkkuihin pukeutuneen pelaajan sulavalinjainen ja reipas liikehdintä?

    Sinisistä farkuista on jostain syystä tullut punainen vaate (?) pukeutumisetikettien säätäjille. Ne on ihan riittävän hyvän näkösiä ja siistejä.

    T-paita nuoren atleetin päällä on paljon parempi kun mahan kohdalta nappien välistä irvistävä Melkan kauluspaita.

    ’Rumat ihmiset, menkää kotiin.’…totes jo Silvennoinenkin.

    No ehkä sen verran vois armahtaa lihavia ja rumia ihmisiä että saisivat pelata niillä väylillä jotka eivät näy clubille.

    …niin, en kerro kumpaan ryhmään itte kuulun, mutta lihava en ole 🙂

    Osallistukaa seuran toimintaa ja pyrkikää muuttamaan pukeutumisohjeita. Ehdotus vain seuran kokouksen asialistalle ja näin asioihin vaikutetaan.

    Seuran asialistalle kalastajahatun kieltäminen golfkentillä. Siitäpä vasta sota syttyis =).

    Kaikki kalastajat olis ihan romuna kun ei sais enään käyttää kalastuslakkiaan kentällä.

    Siitä olen samaa mieltä niinkuin joku mainitsikin, että kyseinen lakki on hyvä sateella. Mut eihän sateenvarjookaan käytetä jos ei sada.

    Eli täytyy ehdottaa kalastajalakin käyttöä vain sateella. =) Ei taida mennä läpi.

    Tiesin että lakista syntyy vielä kiistelyä, koska tiedän ett osa niitä vielä pitää.

    Muutenkin kaikinpuolin mielenkiintoinen keskustelu.

    Toivottavasti tulee vielä monia mielenkiintoisia näkökulmia.

    Yks mitä vois vielä ehdottaa että atleettiset ihmiset sais pelata ilman paitaa. Niinkuin eräs kuuluisa näyttelijä jossakin vanhassa kuvassa eräässä suomalaisessa mm. klubeilla esiintyvässä ilmaisjakelulehden jutussa.

    Tai sitten en ehdota. Se olis jo aika koomisen näköstä.

    Niinkuin myös jonkun ehdottama alastipelaaminen.

    Mutta toisaalta myös hyvin luonnollista. =)

    Tästähän keskustelu sukesi, mikä olikin kyllä odotettavissa, joten laitanpa korteni kekoon.

    Muistatteko vuoden, parin takaisen Sprite mainoksen. jossa pukeutumisetikettiä tiukasti noudattavien ruutuhousugolfareiden sekaan käveli pari nuorukaista kantobägi selässä ja alasti. Pojat olivat vain noudattaneet kentän kieltotaulun pukeutumiskoodia ’no jeans, no T-shirts’.

    Tässä(kin) tapauksessa mainosmiehet olivat oivasti tavoittaneet johonkin ilmiöön (tässä tapauksessa golf) suuren yleisön keskuudessa liittyvän mielikuvan (tässä tapauksessa elitistisyys).

    Siitä onko tuo mielikuva oikea ja toivottava tässäkin ketjussa kai paljolti on kysymys. Minusta mielikuva valitettavasti on ainakin osittain oikea enkä pidä sitä millään muotoa toivottavana.

    Joku heitti tuolla alempana mielenkiintoisen kysymyksen siitä millainen golfvaatetus olisi jos sitä ohjaisi vain ja ainoastaan tarkoituksenmukaisuus. Ainakin se olisi erilainen kuin tänään. Pari esimerkkiä:

    Kaulus: pystyykö joku selittämään miten kaulus paidassa edesauttaa golfsvingiä? Väittäisin että ei mitenkään, pikemminkin päinvastoin. Kova kaulus paidassa voi hiertää leukaperiä ja suorastaan haitata lyömistä, jos ei svingissä niin puttamisessa.

    ’Prässihousut’: sama kysymys kuin edellä? Kyllä se taitaa olla niin että pallon lyömiseen ja kentällä kävelemiseen verkkarit ovat paljon käytännöllisemmät ja useimmille meistä myös mukavammat jalassa.

    Sanotaan nyt vielä selvyyden vuoksi että farkut ovat minusta myöskin hyvin epäkäytännöllinen vaate golfkentälle. Siinä hyvä syy miksi niitä ei kannata käyttää vaikka saisikin.

    Jos postaa monta tuollaista linkkiä, olisi kätevä laittaa ne linkki-tageihin, niin ei tartte sitten copypastella leikkiä. Valitettavasti tämä foorumi ei tue mitään kätevämpiä tageja kuin html (kuten uudemmat foorumit,esim.phpBB).

    Tähän linkin nimi

    Ilman välilyöntiä tuossa alussa ja lopussa ennen kenoviivaa.

    Tai sitten jos kuvia laittaa(tämä sillä varauksella ettei niitä mahdottomasti laiteta 🙂 niin kuvan saa tähän suoraan. Tagilla:

    Kuvannimihalutessaan (Ja taas ilman välilyöntiä alussa ja tuossa lopussa)

    ———————————-

    Kieltämättä ajatuksenjuoksussasi on pointti. Siisti pukeutuminen johtaa tiettyyn kunnioitukseen lajia kohtaan (mielestäni varsinkin nuorien kohdalla). Toisaalta monissa muissa lajeissa pukukoodi on yleensä tarkoituksenmukaisuuden sanelema. Ei tule äkkiseltään mieleen kuin tanssi jossa esteettisyys on pääosassa.

    Itse tykkäisin pelata siisteissä mustissa farkuissa mutta asiasta on tullut sanomista ja siksi en pelaa.

    Harmittaa kun ei oikein tiedä vieraskentälle mennessä että mikäs se pukeutumiskoodi nyt tällä kentällä on ja pitää laittaa varman päälle suoraa housua jalkaan. Ja ei se cädärikään aina oikein tiedä sitä linjaa. Tässäkin asiassa toivoisi pikkuhiljaa jotain vakiintunutta käytäntöä. Jo tällä palstalla käyty keskustelu on vilkkaudellaan osoittanut että käytäntö vaihtelee aivan liikaa kentältä toiselle.

    Jessss. Minä alan seura-aktiiviksi ja vanhat pukeutumissäännöt romukoppaan. Mun puolesta pistäkää päälle mitä vaan.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 140)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #378044 kohteessaGolfliiton uudet pukeutumisvaatimukset

Etusivu Foorumit Yleistä Golfliiton uudet pukeutumisvaatimukset