Aihe: Golflehden artikkeli Teknogolfista - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Golflehden artikkeli Teknogolfista

Etusivu Foorumit Yleistä Golflehden artikkeli Teknogolfista

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 33)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Luin Golflehden numerosta 5/2012 Jere Jaakkolan artikkelin aiheesta ’Teknogolfia’. Aihe tuntuu läheiseltä, sillä toteutan itse tiimini kanssa golfarena.com palvelua, joka mobiilisovelluksellaan ja yhteisöllään edustaa juuri artikkelin aihetta. Jutusta kävi nopeasti selväksi, että artikkelissa käsitellään vain GameBook-sovellusta ja sen historiaa, joka tämäkin oli mielenkiintoista luettavaa. Artikkelissa oli lause, joka kiinnitti huomioni; Vaikka erilaisia golfsovelluksia ilmestyy markkinoille jatkuvasti, samoja ominaisuuksia tarjoavaa suoranaista kilpailijaa ei GameBookilla vielä ole.’ Vieressä lueteltujen ominaisuuksien perusteella jäi kuitenkin mietityttämään mitä näistä pääominaisuuksista Golfarenasta puuttuu, mikäli sitä ei voida samaan kategoriaan nostaa. Vai onkohan toimittaja edes tutkinut aihetta sen tarkemmin artikkelia kirjoittaessaan? Itse en ole sen paremmin tutustunut Gamebookiin tai sen ominaisuuksiin joten olisikin kiva tietää jos täällä forumissa joku osaisi kertoa ne toiminnallisuudet, joiden vuoksi nämä kaksi sovellusta laitettiin eri kategorioihin. Uskoisin, että Golfarenankin tuhansista käyttäjistä löytyy pelaajia, jotka käyttävät säännöllisesti molempia tuotteita. Mielestäni on hienoa, että teknogolf-aihe on nostettu esiin Golflehden tasoisessa julkaisussa. Se kertoo siitä, että aihe on kiinnostava ja osa tämän päivän golfia. Lukijan puolesta toivoisin kuitenkin, että jos artikkeli kirjoitetaan aiheella ’Teknogolfia’, niin siinä vertailtaisiin alan muitakin palveluntarjoajia. Eihän artikkeleissa, joissa käsitellään esimerkiksi pallojen lento-ominaisuutta, kirjoiteta vain Callawayn palloista 🙂

Sinänsä outona pidän, että et ole tutustunut tarkemmin Gamebookkiin.
    Itse ainakin tutustuisin tarkasti jokaiseen vähänkään samanlaiseen tuotteeseen mitä markkinoilla löytyy ja ostaisin ne jopa käyttööni.

Kuulostaa varmaan oudolta, että emme ole tutustuneet muihin tuotteisiin sen syvällisemmin. Ajatuksena on alusta alkaen ollut se, että teemme palvelun oman visiomme mukaisesti. Luonnollisesti käyttäjiltä saatu palaute on myös otettu huomioon ja sieltä onkin tullut paljon hyviä ideoita, jotka ovat sopineet meidänkin ajatusmaailmaamme.

Minun ei varmaan pitäisi kommentoida tähän mitää, koska en ole lukenut kyseistä artikkelia, enkä ole käyttänyt golfareenaa pieneen hetkeen (siirryin gamebookkiin).

Kuitenkin erot, jotka minulle tulivat ensimmäiseksi mieleen:

– mobiilisovellus puhelimiin
    – pelimuodot
    – kavereiden kierrosten kommentointi (reaaliajassa)

Hyvä, että vastasit kuitenkin. Ihan hyviä pointteja. Kiitos!

Tuo mobiilisovellushan on meillä toiminut koko kauden ja siitä on tullutkin paljon kiitosta käyttäjiltä. Se toimii kaikissa moderneissa älypuhelimissa, jopa Nokialaisissa. Tästä aiheesta lisää esim. Facebookin sivuillamme. Golfarenassa tuloksen voi kirjata sisään siis joko mobiililla laitteella tai ihan netin kautta. Tällä hetkellä noin 40% kierroksista kirjataan mobiililla.

Omia pelimuotoja emme ole lähteneet kehittelemään. Se on kyllä totta..

Ja kaverien kommentit on jo kehitteillä. Itse olemme vielä kommentoineet kierroksia ihan tekstiviesteillä.. mutta kierroksen kommentti jälkikäteen on ollut alusta alkaen ominaisuus golfarenassa. Tämä live-kommentointi on siihen ihan vaan laajennus.

Ihan samanlaisia softia näistä kahdesta ei tosiaankaan ole tarkoituskaan tehdä (ainakaan meidän puoleltamme). Joten siinä mielessä en kysele näitä mielipiteitä, jotta voisimme kopioida jotain 🙂

Terv,
    golfarena.com

Minä olen valinnut Golfarenan sen laajempien tilastointiominaisuuksien takia. Jo mainitut live-kommentointi ja keksityt pelimuodot taitavat olla ainoat merkittävät Gamebookin ominaisuudet, joita Golfarenasta ei löydy.

Omasta näkökulmastani kun pohdin asiaa, niin minun pitäisi varmaankin tarmokkaammin markkinoida Golfarenaa kavereilleni, jotta ilmeisen hyvät sosiaaliset ominaisuudet tulisivat parempaan käyttöön. Tällä hetkellä kun suurin osa käyttöö Gamebookia ja kaikki hauska tuntuisi tapahtuvan sillä puolella.

Sande

Itse pidän outona myös sitä, että GolfAreenan väki ei ole purkanut GameBook ohjelmaa auki juurtajaksaen, kyllähän puhelinyhtiötkin kaivavat kilpailijoiden laitteista kaiken mahdollisen tiedon ja sovellukset… Välikäsien ja mielipiteiden kautta tuleva tieto on usein perattua, mieliteltyä tai jopa vääristeltyä.

Mutta mutta, käytin itse GameBookia muutaman vuoden ajan ennenkuin siirryin GolfAreenan käyttäjäksi. Käytän GolfAreenaa tilastoimisen takia, saan enemmän tietoa tapahtumista ja kehityksestä. GameBook toimii kuitenkin käytön kanssa kentällä helpommin ja nopeammin. Pelkästään visuaalinen ilme on parempi ja mukavampi, pehmeämpi.

Suurin osa pelaavista tutuista käyttää GameBookia pelkästään ulkoasun takia. Monikaan ei edes halua tai tarvitse tietää mitä kaverit tekevät samaan aikaan toisaalla, mutta oma käyttö on se tärkein mielipide. Eivät tarvitse tilastoja joten eivät tarvitse GolfAreenaa.

Jos kentät antaisivat laitteen ja siinä olevan sähköisen tuloskortin mukaan niin olisi edistystä. Jos kierroksen kaikki tiedot (lyönnit, väylä ja griini osumat, putit, kierrosaika.. yms) saisi vielä myöhemmin haettua omaa puhelimeen / tietokoneeseen tilastoivaan ohjelmaan niin olisi aika hyvä paketti. Faktatieto kenttähenkilökunnallekin olisi tärkeää, mm. missä on ruuhkat ja minkätakia, mistä palloja haetaan yms…

Itse aktiivisena harjoittelijana tahtoisin sovelluksen harjoittelemista varten. Kun menen lyömään rangelle voisin asettaa kellon päälle, siirtyessä puttaamaan laittaisin putille kellon päälle ja muussa lähipeliharjoittelussa taas oma aikansa. Olisi hyvä tietää ’oikea’ viikottaiset harjoitteluajat millekin osaryhmälle, myös keskimääräinen korimäärä range lyönneissä… Tietokoneella toivoisin paikkaa jossa voisin suunnitella harjoittelujaksoja ja jossa ohjelma kertoisi missä osa-alueessa tulee laskua ja mitä tulee harjoitella lisää, missä on jatkuvaa parannettavaa.

Monesti ihminen sokeutuu omaan tekemiseen jolloin edes paperilla saatu tieto saattaa sysätä oikeaan suuntaan.

Tässä lyhennettynä toiveet… 🙂

Itselleni Golfareena on tuntematon, enkä tuosta netissä näkyneestä aloitussivusta juuri ymmärtänyt muuta kuin että tilastoja voi pitää ilman että tarvitsee nähdä vaivaa Excelissä. Gamebookia olen käyttänyt kaksi kautta tuloskorttina livescoringin ja pelimuotojen vuoksi, tilastoista en niinkään piittaa vaikka mukavana bonuksena tulevatkin.

Näyttäisi kuitenkin selvältä että mainitut toimijat ovat lähteneet kehittämään palvelujaan tyystiin eri tarpeita tyydyttääkseen ja vaikka tämän ketjun vuoksi seurasinkin linkkiä Golfarenalle en siellä nähnyt mitään joka olisi antanut ymmärtää että palvelu jotenkin liittyisi itse pelitilanteeseen. En yleensä rekisteröidy mihinkään tutustumatta palveluun ensin…

Mäkeläisen idea treenisovelluksesta kuulostaa kiinnostavalta. Itseäni ei niinkään kiinnosta treenin osa-alueiden kellottaminen, mutta erilaisten harjoitusten tuloskehityksen seuraaminen kylläkin. Voisi lähteä liikkeelle siitä, että syötetään pallojen määrä, onnistumiskriteeri (osumasektori, lyönnin pituus, etäisyys lipusta, tarkka kohde kuten ämpäri tai reikä jne.), onnistuneet suoritukset, käytetty maila, lyöntialusta (griini, väylä, raffi, bunkkeri, kaltevuus jne.). Näistä sitten järkevät statistiikkavaihtoehdot. Olisko muiden mielestä tarvetta tällaiselle? Varmaan tärkeää olisi tehdä sen verran joustava systeemi, että mahdollisimman monet erilaiset treenivariaatiot olisivat tilastoitavissa.

Rakentavaa palautetta:
    Laittaisin GA:n www etusivun uusiksi! Nyt sivun yläreunassa on skaalattu kuva tilastonäkymästä ja törkeän pienellä fontilla muutama kappale tekstiä jossa esitellään softan ominaisuuksia. Luvalla sanoen vähän tällainen insinööriltä insinöörille tyylinen ratkaisu?

Nexgolfin ’online-tuloskortti’ toiminnallisuuden alle kun saisi GA:n tilastoinnin niin olisin entistä onnellisempi golfaaja. Saisittekohan softat keskustelemaan keskenään?

OT: Koska muuten tämä ilmeisesti jo muutaman vuoden puuhasteltu Nexgolf/Golfbox/Liiton keskusrekisteri yhdistämishässäkkä saadaan maaliin?

Kiitos erittäin rakentavasta kritiikistä / kehitysehdotuksista.

Rupeamme heti miettimään näihin ulkoasu-asioihin (ainakin mobiili ja etusivu) uusia visuaalisia ilmeitä.

Tuosta Nexgolf-asiasta en vielä osaa sanoa yhtään mitään. Täytyypä vähän tutkia asiaa.

JK

Mites tuo griiniosumien tilastointi menee tuolla golfarenassa? Jos nyt sattuu niin harvinainen juttu eli ettei osukaan griiniin, niin voiko tuonne laittaa lyhyt/pitkä/oikea/vasen?

431OS kirjoitti: (21.8.2012 22:19:36)
    Mites tuo griiniosumien tilastointi menee tuolla golfarenassa? Jos nyt sattuu niin harvinainen juttu eli ettei osukaan griiniin, niin voiko tuonne laittaa lyhyt/pitkä/oikea/vasen?

Ei voi. Menee sitten chippeihin eikä suuntaa saa talteen.

Teknologian soveltaminen kaikkeen on trendikästä nykyään. Käyttöliittymä ja tiedon syöttäminen on se juttu. Kun tiedon syöttäminen on helpon vaivatonta ja nopeaa, niin sovelluksella on edellytykset ’hittituotteeksi’. Tilastointi- ja muita ominaisuuksia voi sitten kehitellä jälkeen päin. Omaperäisyys on myös ainakin itselle yksi keskeisiä valintakriteereitä. Se ei varmaan yllätä montaakaan. (hymiö)

Treenikelloksi käy perinteinen rannekello, katsoo vaan ajan, jolloin aloittaa ja harjoitteiden päättymisajan. Sitten kirjaa ne ruutupaperille ja vähentää toisistaan… Samalla aivot saa voimistelua, jota ne tarvitsevat vanhuuden varalle, jotta dementian kehittyminen, jos ei suorastaan esty, niin ainakin viivästyy oleellisesti.

Jos ei halua toistuvasti voimistella 60-jakoisten laskelmien parissa, voi syöttää mieleen painamansa tiedot taulukkolaskentaan ja antaa sen tehdä loput. Tiedän, että moni toimii edelleen näin hyvistä ja paremmista tuloskorttisovelluksista huolimatta.

JK

Q8 kirjoitti: (21.8.2012 22:39:00)

431OS kirjoitti: (21.8.2012 22:19:36)

Ei voi. Menee sitten chippeihin eikä suuntaa saa talteen.

Ok, se siitä sitten.

Griiniosumien tilastointi. Tätä voisi kyllä miettiä. Se pitäisi tehdä ehkä vähän ’laajemmalla ajatuksella’ – myös siten, että lähestymislyönti griinille voi olla joku muukin kuin griiniosumaa tavoitteleva lyönti. Isommilla tasoituksilla esim. par nelosilla voi usealla pelaajalla olla vasta kolmas lyönti, jolla griiniä pelikirjansa mukaan tavoittelee. Hyvä idea!

JK

Jos tässä nyt voi oikeasti esittää toiveita, niin laitetaan vielä lisää.

Taustasta sen verran, että tällä hetkellä käytän golfpisteen tilastonurkkaa. Siellä on mielestäni melko riittävät tilastointimahdollisuudet. Mobiilikäyttömahdollisuus olisi tietysti aika mukava lisä, voisi laittaa tulokset kännykällä jo kävellessä seuraavaan tiiboksiin. Mutta eipä se nyt niin vaikeaa ole laittaa niitä tuloksia kierroksen jälkeenkään. Tilastonurkan puutteena on, että yhdeksän reiän kierroksista ei saa tilastoa. Toinen hyvä juttu olisi chipin tyyppi tms. luokittelu. Sillä on kuitenkin tällä taitotasolla aika paljon väliä, lähteekö se chippi foregriiniltä 15 cm:n päästä griinin reunasta vai pitkästä raffista vai metsästä suopursumättäältä jne.

Niin tietysti griiniosumissa pitää olla vaihtoehtona N/A, jos par-4:n avaus on ollut niin paska (tai par-5:n avaus ja/tai kakkoslyönti) ettei GIR ole mahdollinen.

Ainahan niitä toiveita saa heitellä ilmaan 😉 Ja jostain toisesta topicista olen lukenut palautteen, että golfarenassa niihin on vastattukin (siis ihan toteutettu) joskus nopeasti..

Ihan selvennyksenä, vaikka varmaan ymmärsitkin – mobiilisoftahan golfarenassa on olemassa. Itse näen siinä pari etua:
    – tulokset päivittyvät kierroksen aikana, ei tarvitse kotona enää kaivaa konetta auki
    – sinun kaverisi voivat seurata peliä etänä (tämä on myös mahdollista kieltää). Toimii myös siihen, että kotona on ruoka lämpimänä, kun pelin loppuun osataan varautua 😉

Ysien pelaaminen ja tilastointi on mahdollista golfarenassa. Sekä mobiililla että täydellä versiolla. Käyttäjä vain kertoo peliä alustaessaan, että kumman ysin pelasi. Tilastot lasketaan sitten tämän mukaisesti oikein.

Chipin tyyppiä ei vielä ainakaan ole eroteltuna. Ja totta kai se n/a tulisi siihen lähestymislyöntiin mukaan. Sen käytön sitten saa määritellä kukin itse, minkä katsoo huonoksi avaukseksi tms.

GIR:iin olisi hieno lisä, jos sen saisi määritettyä, että GIR tavoitettiin, mutta esim. putattiin ulos greeniltä. Eli GIR:iin rasti ruutuun [x] Kyllä. Asetuksiin luonnollisesti valinta, onko rasti ruudussa oletuksena vai ei. Itsellenihän ei tietenkään ole näin ikinä käynyt, mutta kaverille kävi…

Kun tuo mobiilipuoli on näköjään nettisivu, niin lataako se koko kentän tiedot heti alkuun vai vaatiiko se jatkuvan nettiyhteyden toimiakseen? iPhonelle appia, kiitos! 🙂

Niklaus kirjoitti: (22.8.2012 15:08:01)
    GIR:iin olisi hieno lisä, jos sen saisi määritettyä, että GIR tavoitettiin, mutta esim. putattiin ulos greeniltä. Eli GIR:iin rasti ruutuun [x] Kyllä. Asetuksiin luonnollisesti valinta, onko rasti ruudussa oletuksena vai ei. Itsellenihän ei tietenkään ole näin ikinä käynyt, mutta kaverille kävi…

Kun tuo mobiilipuoli on näköjään nettisivu, niin lataako se koko kentän tiedot heti alkuun vai vaatiiko se jatkuvan nettiyhteyden toimiakseen? iPhonelle appia, kiitos! 🙂

Niin nythän GIR:iä ei syötetä vaan se lasketaan, joten tuosta on vaikea matematiikalla GIRriä saada aikaiseksi.

Tästä yhteydestä kirjoiteltiin aikoinaan ja todettiin, että aloittaessa ja lopettaessa tarvitsee yhteyden. Pelin aikana ei, ellei halua tulosten päivittyvän kesken kierroksen. Ja ainakaan itselläni tuo ei lataa koko sivua netistä vaan käyttänee puhelimen välimuistista löytynyttä versiota jos sen versio on tuorein.

Nuo GIR -> putti ulos griiniltä ovat aika harvinaisia tapauksia. Niitä sattuu tosiaan vain kavereille 😉 Sen vuoksi olemme tehneet tämän GIR-toiminnon automaattiseksi. Olen huomannut, että useat pelaajat eivät edes tiedä mikä GIR on. Sitten kun homman on selittänyt auki, niin kiinnostus tätä automaattista laskuria kohtaan on kasvanut huomattavasti.

Mobiilissa kentän tuoreimmat tiedot ladataan, kun peli alustetaan. Seuraavan kerran nettiyhteyttä tarvitaan, kun tiedot tallennetaan golfarenaan. Mikäli yhteys on olemassa kierroksen aikana, se mahdollistaa etäseurannan (tulokset tallentuvat väylän jälkeen) sekä ryhmä-pelaamisen live-tulosseurannan.

Olemme pidättäytyneet tässä nettisivu-mallissa sen vuoksi, että pystymme yhdellä aplikaatiolla kattamaan suuren osan mobiili-laitteista. Meidän kehitysresurssimme eivät ole niin järeät, että pystyisimme jokaiselle laitteelle kustomoimaan oman aplikaation. Tämä on kuitenkin ilmainen palvelu ja sellaisena haluamme sen pitää 🙂 Varsinkin, kun palaute nykyistä ratkaisua kohtaan on ollut erittäin positiivista.

Taitaa olla maksettu juttu, kun ei ole edes viitsitty ottaa selvää mahdollisista kilpailevista tuotteista. Money talks. Näissä tapauksissa pitäisi vaan olla lehden sivulla selkeästi luettavissa, että mainos on kyseessä.

Käytännössähän kaikki tämän kokoluokan foorumit ja lehdet toimivat sisäsiittoisesti, hyvä veli ja kaveri tavalla. Piirit ovat niin pienet (ei pelkästään golf) että asiat usein pyörivät tiettyjen ihmisten, aiheiden ja tapojen ympärillä. Uskoisin, että tässäkin artikkelissa ei edes haluttu ottaa esille muita yrityksiä/tuotteita vaikka näistä hyvin tiedetään. Voikin kysyä, että olisiko artikkeli ollut laajempana laadukkaampi, tasavertaisempi tai kiinnostavampi. Olisiko sillä ollut loppujen lopuksi mitään väliä?

Jos katsotaan lehtien välinetestauksia niin kyllähän ne kaikki tuntuvat aika masentavilta, jo valmiiksi puhutuilta ja ennalta arvattavilta. Itse arvostaisin sitä, että välineitä hakemalla haetaan vaikka ulkomailta asti, uusistahan me tahdomme tietää, vai kuinka moni rakastaa brandia.

Vaikka tuo artikkeli oli suunnattu nostamaan GameBookia niin olisihan siihen tarvinnut vastapainoksi vertailukohdat, nyt se oli kuin maksettu mainos. Tällaisten artikkeleiden kanssa samassa lehdessä tulisi olla artikeli jossa käydään läpi ilmaiset ja maksulliset vastaavat palvelut ja tuotteet, tällöin yhden ylistys ei nostattaisi karvoja niin herkästi pystyyn.

Ja varmasti joku tästä loukkaantuu, sehän enemmän kuin sääntö.

itse käyttelen tuota golfareenaa ja täytän tuloskortit mobiilisti. gamebookista ei ole kokemuksia kun ei aikaisemmin mun puhelimelle ollut saatavilla. nyt tuli myös mun luuriin ja latailin sen itselleni.

golfarena mobiilissa olisi hyvä jos laite muistaisi mun edelliset asetukset eli niitä tilastoitavia asioita ei tarvitse joka kerta näppäillä uudelleen. lisäksi laite lähtee hakemaa kenttiä vähän liian nopeasti eli ei ehdi kirjoittaa kuin pari kirjainta niin jo haku käynnistyy.

itse kaipaisin vähän lisää tilastointia. nyt ohjelma näyttää putit + chipit , mutta voisi laskea suoraan myös putit + chipit + hiekat niin näkisi kuinka paljon lyöntejä kuluu greenin ympäristössä. väyläbunkkerilyönti on Vuosaarta lukuunottamatta rinnastettavissa normaaliin lähestymislyöntiin.

lisäksi voisi olla mahdollisuus syöttää kuinka kaukaa eka putti lähti. esim. zonet alle 2 metriä, 2-6 metriä, 6-10 metriä ja yli 10 metriä tai jotenkin vastaavasti. näin näkisi miten upottaa eri etäisyyksiltä ja mistä alkaa tulemaan kolmea puttia. vaikuttaa kovasti puttien määrään kuinka kaukaa se eka lähtee.

Mäkeläinen kirjoitti: (22.8.2012 17:56:44)
    Käytännössähän kaikki tämän kokoluokan foorumit ja lehdet toimivat sisäsiittoisesti, hyvä veli ja kaveri tavalla. Piirit ovat niin pienet (ei pelkästään golf) että asiat usein pyörivät tiettyjen ihmisten, aiheiden ja tapojen ympärillä. Uskoisin, että tässäkin artikkelissa ei edes haluttu ottaa esille muita yrityksiä/tuotteita vaikka näistä hyvin tiedetään. Voikin kysyä, että olisiko artikkeli ollut laajempana laadukkaampi, tasavertaisempi tai kiinnostavampi. Olisiko sillä ollut loppujen lopuksi mitään väliä?

Jos katsotaan lehtien välinetestauksia niin kyllähän ne kaikki tuntuvat aika masentavilta, jo valmiiksi puhutuilta ja ennalta arvattavilta. Itse arvostaisin sitä, että välineitä hakemalla haetaan vaikka ulkomailta asti, uusistahan me tahdomme tietää, vai kuinka moni rakastaa brandia.

Vaikka tuo artikkeli oli suunnattu nostamaan GameBookia niin olisihan siihen tarvinnut vastapainoksi vertailukohdat, nyt se oli kuin maksettu mainos. Tällaisten artikkeleiden kanssa samassa lehdessä tulisi olla artikeli jossa käydään läpi ilmaiset ja maksulliset vastaavat palvelut ja tuotteet, tällöin yhden ylistys ei nostattaisi karvoja niin herkästi pystyyn.

Ja varmasti joku tästä loukkaantuu, sehän enemmän kuin sääntö.

Lehden kannessa näytti olevan artikkelista maininta ’GAMEBOOK – Sosiaalinen tuloskortti’. Siihen nähden pitäisin outona, että artikkelissa käsiteltäisiin jotain muuta kuin sitä, tai yritystä sen takana.

Ehkä varsinaisessa jutussa ollut otsikko olisi voinut olla toinen. Lehden kansi huomioiden juttu oli kuitenkin asiallinen ja kertoi yhden suomalaisen menestystarinan golf-härpäkerintamalla.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 33)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #424616 kohteessaGolflehden artikkeli Teknogolfista

Etusivu Foorumit Yleistä Golflehden artikkeli Teknogolfista