-
JulkaisijaArtikkelit
-
Nimetön
Kuinkahan noiden eri lentoyhtiöiden käytäntö on golfbagin kuljetuksen kanssa. Tarkoitus olis tehdä pitkä viikonloppu eurooppaan mailojen kera. Useat lentoyhtiöt ilmoittavat, että bagi maksaa esim. 25,- euroa / suunta erillisenä matkatavarana.
Useimmilla lentoyhtiöilla ruumaan menevän vapaamatkatavaran max. paino on 20kg.Eli kysymys: Meneekö bagi veloituksetta, jos se on ainoa ruumaan menevä matkatavara ja painaa alle 20kg.
Älkääkä vastatko, että kysy lentoyhtiöltä. Olen tässä viikonlopun koittanut saada lentoyhtiöiden nettisivuilta vastausta ko. kysymykseen, muttei ole selvinnyt. Kysehän on tuosta termistä vapaamatkatavara. Paino on kerrottu joka paikassa, mutta mittoja en ole löytänyt.
Eli kokemuksia lähinnä kyselisin. Tekeekö itsensä vaan tyhmäksi, kun ilmoittaa, että lähtee bagin kanssa matkaan ja maksaa siitä ilosta 50,- euroa. Pitäisikö vaan kävellä lähtöselvitykseen ja lyödä laukku linjalle. Mitä sillä on väliä, onko laukussa kalsareita vai golfmailoja.
Jos kyseessä on Finnairin reittilento, ohjeita kirjaimellisesti tulkiten ei pitäisi olla mitään ongelmaa (edellyttäen, ettei ruumaan ole muuta matkatavaraa). Siitä huolimatta joku virkailija voi tehdä siitä ongelman check-in -tiskillä.
Muiden lentoyhtöiden käytäntöjä en tunne. Ainakin ns. halpikset veloittavat jotain, mahdollisesti myös Lufthansa/SAS.
NimetönNettiä kahlatessa aika monella yhtiöllä tulee vastaan luku 158cm (matkatavaran pituus,leveys,syvyys yhteensä) eli tiukkaa tekee. Loppupeleissä varmuus tulee vasta tiskillä virkailijan kanssa.
Lentoyhtiöiden käytäntö vaihtelee, mitat samoin. Jos yrittää hakea sitä niinkin keskeisen kohteen osalta kun käsimatkatavara ulkomitat ja painot vaihtelevat.
Paino esimerkkeinä: eräs eurooppalainen yhtiö rajaa painon 5. kiloon, toinen ilmoittaa että riittää kunhan matkustaja ITSE voi nostaa sen ylälokeroon.Jos bagi on alle 20kg ja on ainoa ruumaan menevä olisin kyllä HYVIN tuohtunut checkin tiskillä jollei mene veloituksetta. Varautuisin printtaamalla ulos lentoyhtiön oman internet sivun joka käsittelee matkatavara sääntöä.
NimetönYksinpuheluksi menee, mutta menköön. Asia selvisi puhelimitse.Eli ainakin Air Berlinillä bagi menee veloituksetta, jos se on ainoa ruumaan menevä matkatavara ja alle 20 kg. Mitoista ei puhuttu mitään.
Tuoretta tietoa HKI -Bangkok ja takaisin. Lentoyhtiö oli Turkish Airlines via Istanbul. Mennessä ruumaan meni 2 x bägi + 2 x pehmeä kassi, yhteispaino 43 kg eikä murinoita Helsingissä. Palatessa sama varustus, mutta painoa 51 kg aiheutti vähän kulmakarvojen kohottelua, mutta ei muita mutinoita.
Eli ei maksanut mitään ylimääräistä. Käsimatkatavarana oli kummallakin vielä reppu.
Yhteishinta 2 hengeltä siis 1316,- EUR veroineen. Suosittelen!
Palasin eilen Vietnamista golfaamasta ja reissua varten selvittelin näitä juttuja jonkin verran. Matkatavarasäädöksethän on muuttunut käytännössä kai kaikilla lentoyhtiöillä ihan hiljattain (1.9.2010) siten, että aiemmin sai olla useampi laukku per nenä, max 20kg, mutta nyt saa olla vain yksi laukku per nenä, mutta maksimipainoraja on 23kg. Jos lippu on ostettu ennen 1.9. niin silloin vanhat säännöt pätevät.
Ainakin Finnairin sivuilla mielestäni sanottiin, että bägi menee ilmaiseksi, jos se on ainoa matkatavara. Muuten tosiaan maksaa 30/40e suunta, vaikka tavaroiden kokonaispaino jäisikin alle 23kg.
Meidän reissulla bägi meni ilmaiseksi, kun se mahtui painorajoihin. Meidän liput tosin oli ostettu ennen 1.9., eli vanhoilla säännöillä mentiin. Mutta siis bägin koko tms ei ollut ongelma – piti vaan aina dropata bägi erikoismatkatavaratiskille check-inin jälkeen.
Lufthansan lennnoilla menee tällä hetkellä bägi ilmaiseksi Euroopan lennoilla, jos se on ainoa matkatavara:
’Sporting equipment where the ‘Weight Concept’ appliesFor the Weight Concept, one ski equipment in addition to the baggage allowance is free of charge. Any additional piece of sports baggage in the Small category is part of the baggage allowance, and only charged at the relevant rate if it exceeds the baggage allowance. ’
Tämä tuli testattua joulukuussa Lufthansan lennolla Lissaboniin.
tmmi kirjoitti: (17.1.2011 20:08:00)
Palasin eilen Vietnamista golfaamasta ja reissua varten selvittelin näitä juttuja jonkin verran. Matkatavarasäädöksethän on muuttunut käytännössä kai kaikilla lentoyhtiöillä ihan hiljattain (1.9.2010) siten, että aiemmin sai olla useampi laukku per nenä, max 20kg, mutta nyt saa olla vain yksi laukku per nenä, mutta maksimipainoraja on 23kg. Jos lippu on ostettu ennen 1.9. niin silloin vanhat säännöt pätevät.Ainakin Finnairin sivuilla mielestäni sanottiin, että bägi menee ilmaiseksi, jos se on ainoa matkatavara. Muuten tosiaan maksaa 30/40e suunta, vaikka tavaroiden kokonaispaino jäisikin alle 23kg.
Meidän reissulla bägi meni ilmaiseksi, kun se mahtui painorajoihin. Meidän liput tosin oli ostettu ennen 1.9., eli vanhoilla säännöillä mentiin. Mutta siis bägin koko tms ei ollut ongelma – piti vaan aina dropata bägi erikoismatkatavaratiskille check-inin jälkeen.
Noinhan se Finnairilla menee, mutta entäs silloin, kun matka koostuu kahdesta peräkkäisestä lennosta, joista menomatkalla ensimmäinen on Finnairin lento, mutta paluumatkalla jonkun toisen lentoyhtiön? Menomatkalla saat bägin ilmaiseksi perille saakka, mutta paluumatkalla et, jos sen toisen lentoyhtiön matkatavarasäännöt ovat erilaiset. Näin meille kävi viime syksyn Australian reissulla (liput kirjoitettu ennen 1.9.10), kun menolennot olivat AY+QA ja paluulennot BA+AY. Mennessä bägi ei maksanut mitään, paluulennolla BA veloitti AUD 50 protesteista huolimatta.
Vähintään kaksi eri lentoahan sinne Vietnamiinkin tarvitaan (?), mutta siellä paluulennon lentoyhtiöllä oli ilmeisesti samanlaiset säännöt kuin Finnairilla.
Ballmarker kirjoitti: (18.1.2011 5:48:17)
Noinhan se Finnairilla menee, mutta entäs silloin, kun matka koostuu kahdesta peräkkäisestä lennosta, joista menomatkalla ensimmäinen on Finnairin lento, mutta paluumatkalla jonkun toisen lentoyhtiön? Menomatkalla saat bägin ilmaiseksi perille saakka, mutta paluumatkalla et, jos sen toisen lentoyhtiön matkatavarasäännöt ovat erilaiset. Näin meille kävi viime syksyn Australian reissulla (liput kirjoitettu ennen 1.9.10), kun menolennot olivat AY+QA ja paluulennot BA+AY. Mennessä bägi ei maksanut mitään, paluulennolla BA veloitti AUD 50 protesteista huolimatta.
Vähintään kaksi eri lentoahan sinne Vietnamiinkin tarvitaan (?), mutta siellä paluulennon lentoyhtiöllä oli ilmeisesti samanlaiset säännöt kuin Finnairilla.
Mulla oli vastaava tilanne syssyllä kun käväsin Jenkkilässä. Tosin kyse ei ollut sillä kertaa bägistä, vaan ylimääräisen matkalaukun tuonnista.
Lennot oli mennen ja tullen BA+AY, liput kirjoitettu BA:n toimesta ja tuo oli mulla se merkittävin juttu. Ei noudatettu Finskin sääntöjä, vaan BA:n matkan alusta vaikka Finnairilla ekan legin meninkin.
Asiaa selviteltiin BA:lla ja Finskillä monta päivää ja tulos oli se, että jouduin laukusta maksamaan.
Ei auttanut edes se, että liput oli ostettu 1.9…Calce kirjoitti: (17.1.2011 13:47:41)
. Varautuisin printtaamalla ulos lentoyhtiön oman internet sivun joka käsittelee matkatavara sääntöä.On tullut tehtyä tuokin ja maksettua silti.
Huippu oli viimeks Blue1 tiskillä kun ruvettiin laskemaan mailoja kuin ois oltu ykköstiillä. Neito varsin taidokkaasti luetteli mitä bägin sisällä saa olla ja että se saa painaa sen 15 kiloa. Vittumaisena ihmisenä jouduin kysymään, että onkohan sääntöjen laatimiseen osallistunut ytään sellaista henkilöä joka asiasta ymmärtäisi jotain. Tahtoo nimittäin tuollainen asiallinen matkasuoja jo painaa 4 kiloa.
Sen unohdin kysyä, että miten olisin laittanut ne ylimääräiset mailat menemään, joita vallan kolme kappaletta varalla oli. Ja ne pari vaihtovartta. Ne kun eivät pituutensa puolesta kassiiin mahdu, niin olisiko niille joku oma pikku bägi pitänyt hommata. Oiskohan tuosta menny oma bägimaksu vai oliskos ne menny painorajoihin? Oliskos se ollu sillon lentoyhtiölle parempi kun ois ollu yks nyssäkkä enemmän rahdattavana? Mitäs jos oisin tunkenu sen pikkunyssäkän osittain tavallisen kassin sisään? Oiskos ne sillon ollu yks? Varmaan taas seuraavassa kuplassa selviää tuokin.
Mutta kualepin alkuperäiseen kysymykseen siis vastaus: ikävä kyllä se selviää lopulta tiskillä, elleivät ole nyt osanneet ryhdistää toimiaan. Itsellä lauantaina meno Hki- Pariisi- NY – Orlando ja meinasin kepit raahata mukana. Jännityksellä odotan miten homma toimii.
ts kirjoitti: (18.1.2011 9:49:17)
Mutta kualepin alkuperäiseen kysymykseen siis vastaus: ikävä kyllä se selviää lopulta tiskillä, elleivät ole nyt osanneet ryhdistää toimiaan. Itsellä lauantaina meno Hki- Pariisi- NY – Orlando ja meinasin kepit raahata mukana. Jännityksellä odotan miten homma toimii.Riippuu a) lentoyhtiöistä, b)virkailijoista, c) pärstäkertoimesta.
Ballmarker kirjoitti: (18.1.2011 10:37:28)
ts kirjoitti: (18.1.2011 9:49:17)
Mutta kualepin alkuperäiseen kysymykseen siis vastaus: ikävä kyllä se selviää lopulta tiskillä, elleivät ole nyt osanneet ryhdistää toimiaan. Itsellä lauantaina meno Hki- Pariisi- NY – Orlando ja meinasin kepit raahata mukana. Jännityksellä odotan miten homma toimii.Riippuu a) lentoyhtiöistä, b)virkailijoista, c) pärstäkertoimesta.
Eipä ole siis hääppönen ennuste 😉
NimetönEli siispä otamme jo bussissa reilusti kostuketta, ettei jäädä tuppisuuksi. Ei osaa sanoa ei ja silloin voi käydä hassusti. Vähän sama, kun olis selvinpäin naistentansseissa.
Kualeppi kirjoitti: (17.1.2011 13:54:08)
Yksinpuheluksi menee, mutta menköön. Asia selvisi puhelimitse.Eli ainakin Air Berlinillä bagi menee veloituksetta, jos se on ainoa ruumaan menevä matkatavara ja alle 20 kg. Mitoista ei puhuttu mitään.
Minä olen tänään saanut Air Berliniltä tällaiset tiedot:
– Bägi maksaa €25/suunta, vaikka se olisi ainoa matkatavara
– Maksu pitää maksaa etukäteen, kentällä ei voi maksaa
– Ellei ole maksettu etukäteen, bägiä ei oteta koneeseen.Näin erilaista infoa tästä ikuisuusaiheesta on siis tarjolla.
Ballmarker kirjoitti: (18.1.2011 10:37:28)
Riippuu a) lentoyhtiöistä, b)virkailijoista, c) pärstäkertoimesta.
Star Alliancen (mm. Lufhansa, SAS, Blue1) lennoilla myös bonusjärjestelmä vaikuttaa asiaan. Silver ja Gold tasoilla bägin saa ilmaiseksi mukaan.
’Eli kysymys: Meneekö bagi veloituksetta, jos se on ainoa ruumaan menevä matkatavara ja painaa alle 20kg.’
Finskillä ja BA:lla menee.
Kuten sanottu, se riippuu monesta tekijästä.
Toinen virkailija sanoo että maksaa ja toinen sanoo että ei maksa.Itse olen sitä mieltä että ihan sama, satanen suuntaan tai toiseen ei budjettiani kiikuta.
Parasta vaan että bägi/laukku tulee perille. IMOTomiM kirjoitti: (20.1.2011 9:41:51)
’Eli kysymys: Meneekö bagi veloituksetta, jos se on ainoa ruumaan menevä matkatavara ja painaa alle 20kg.’Finskillä ja BA:lla menee.
Kuten täällä on jo aiemminkin sanottu, niin eipä muuten välttämättä mene…BA:n liput Finski-BA yhdistelmällä jenkkeihin jo toissavuonna tuotti pettymyksen 🙁
Paksupekka kirjoitti: (20.1.2011 10:06:48)
TomiM kirjoitti: (20.1.2011 9:41:51)
’Eli kysymys: Meneekö bagi veloituksetta, jos se on ainoa ruumaan menevä matkatavara ja painaa alle 20kg.’Finskillä ja BA:lla menee.
Kuten täällä on jo aiemminkin sanottu, niin eipä muuten välttämättä mene…BA:n liput Finski-BA yhdistelmällä jenkkeihin jo toissavuonna tuotti pettymyksen 🙁
Finskin uusien sääntöjen mukaan menee, mutta sitähän kukaan ei tietysti kerro, meneekö myös yhteistyölennoilla. Maksu jenkkeihin näyttäis olevan nyt 80e sivu joka on todellista ryöstöä. Ja tainnut vielä tuo kilorajakin muuttua 30>23 mannertenvälisissäkin lennoissa.
Lauantainahan tuo selviää millä päällä nyt ovat
Tämäkin viestiketju osoittaa, ettei ole olemassa mitään yhteneväistä säännöstöä lentoyhtiöiden ja kenttien kesken, vaan me bägin raahaajat olemme täydellisen mielivallan kohteina kunkin virkailijan / omasta pärstäkertoimesta riippuen.
On se EU pienempiinkin asioihin puuttunut, vaan miksei tähän?
Pitipä sitten oikeen soittaa finskille ja kysyä miten tuo homma menee. Vastauskin oli ihan hauska.
Ensinnäkin kun reissulla on useampia lentoyhtiöitä, hinta katsotaan ’ei julkisesta’ hinnastosta, joka heillä on hallussaan. Tapauksessa Hki- Pariisi finskillä ja siitä pomput AA:lla hinnaksi tulee 90e / sivu. Ihanan kallista sanoisi joku.
Lisähauskuutta aiheuttaa sitten yhden laukun sääntö, eli tuo 23kg pätee vain jos se on yhdessä laukussa. Eli bägi + käsimatkatavarat on sitten toimiva vaihtoehto.
ts kirjoitti: (20.1.2011 11:16:22)
Pitipä sitten oikeen soittaa finskille ja kysyä miten tuo homma menee. Vastauskin oli ihan hauska.Finskillä on asiakaslähtöinen markkinointiajattelu viety aivan tappiin. Heidän tuotteensa ja hinnoittelunsa ovat monelta osin esimerkillisen kuluttajaystävällisiä. Kuitenkin pahaa pelkään halpalentoyhtiöiden pian valtaavan markkinat ja kaatavan koko paskan.
ts kirjoitti: (20.1.2011 11:16:22)
Pitipä sitten oikeen soittaa finskille ja kysyä miten tuo homma menee. Vastauskin oli ihan hauska.Ensinnäkin kun reissulla on useampia lentoyhtiöitä, hinta katsotaan ’ei julkisesta’ hinnastosta, joka heillä on hallussaan. Tapauksessa Hki- Pariisi finskillä ja siitä pomput AA:lla hinnaksi tulee 90e / sivu. Ihanan kallista sanoisi joku.
Lisähauskuutta aiheuttaa sitten yhden laukun sääntö, eli tuo 23kg pätee vain jos se on yhdessä laukussa. Eli bägi + käsimatkatavarat on sitten toimiva vaihtoehto.
Arvaapa minkä takia nykyään reissulle lähtee vain kengät ja muut tilpehöörit. 2-3 kierroksen takia ei omia kamoja kannata raahata ja jenkeissä on yhtä keikkaa lukuunottamatta saanut käteensä kelpo tikut vuokrattua.
-
JulkaisijaArtikkelit