14.5.–21.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][13]
KilpailuaSuomalaista

Golf ja kätisyys

Etusivu Foorumit Yleistä Golf ja kätisyys

Esillä 8 viestiä, 26 - 33 (kaikkiaan 33)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • On monta tapaa tutkia miltä puolelta se parhaiten käy. Tässä yksi:
    Aloitin golfin kurssilla vuonna -90. Olen pääasiassa oikeakätinen mutta monet asiat sujuvat paremman vasemmalla varsinkin pikkutarkat puuhat. kirjoitan oikealla, pelasin lätkää 26 vuotta numero selässä vasemmalta, pesäpalloa löin vasemmalta mutta tennistä pelasin molempikätisenä. Golissa otin vasurit käteen ja ekaa kesää oli pelattu heinäkuun loppupuolelle ja noin 15 kierroksen jälkeen ei tasuri ollut pudonnut kuin jonnekin 46 kieppeille – kaverit samalla pelitaustalla olivat jo 20 pinnassa! Niinpä marssin pron tunnille – hän katseli lyöntejäni ja ojensi mulle i6 – mailan. Sanoin sen olevan väärän kätinen mutta hän kehoitti kokeilemaan. ja kas muutamia kymmenieä palloja löytyänni alkoi sujumaan, jopa paremmin kuin vasurina! Sitten lainamailoilla (oikean puolen) pelaamaan ysi. Ja kas heti alle oman tasoituksen. Eikun hankkimaan uudet mailat ja seuraavilla 8 kierroksella jokaiselle meni tulos yli 36 pisteen? syyskuun lopussa oli tasoitus jo 14! Olen siitä asti pitänyt harjoitusrangekäynneillä myös yhtä vasurimailaa (i7) mukana ja lyönyt sillä ihan sujuvasti. Koe mielessä olen pelannut kokonaisia kierroksia myös vasurina ja sekin alkaa sujumaan. Paras tulos Vanhalla Peuralla 85 brutto ja tuusulassa pari kesää sitten 87! Muuten tasoitus on noin 7 luokkaa nyt.

    Kun kierrokselle ottaa yhden vasurimailan ja sillä yrittää lyödä niin sotkee koko loppukierroksen pelin – en suosittele!

    Parempi kun ei väkisin ketään ohjata kummalta puolelta lyö vaan antaa itsensä ohjautua kumpi sujuu ja tuntuu luontevammalta. Kuten edellisetkin kirjoittajat ovat todenneet.

    Ei kun kivoja golfpelejä ja kierroksia kaikille!

    Poika on vasuri (tosin jossain määrin kaksikätinen) ja pelaa säbää oikea käsi alhaalla. Golfia halusi heti pelata ikään kuin ”samalta puolelta”, ja lähinnä ihmetteli, että miksi tämä muka on oikeakätistä… Hyvin tuntuu sujuvan.

    Siinä komppaan aikaisempia kirjoittajia, että kannattaa kokeilla muutamalla heilautuksella kummaltakin puolelta ja valita se, kumpi tuntuu luonnollisemmalta. Itse olen aina pelannut jääurheilut leftiltä ja sitä ensin aikanaan kurssin alussa kokeilin, mutta jotenkin se tuntui kummalliselta. Liekö sitten siksi rightilta swingaaminen tuntunut paremmalta, kun pesäpalloa junnuna pelasin oikealta, onhan niissä paljon samaa. Vastaotteella pesäpallon lyöminen voi sitten taas olla ihan oma juttunsa.

    Kiitos paljon vastauksista, täällä palstallahan on ihan kunnon meininkiä! Erityisesti pidin tarinasta, joka liittyi vartalon toispuoleiseen rasitukseen, kannattaa sinkkunakin aina lainata toista kättä silloin tällöin ettei mene ranka vinoon. 🙂
    Taidan pitäytyä näiden neuvojen ansiosta leftinä. Paljon luonnollisempi puoli vaikka lähes yhtä hyvin lyönnit lähtevätkin molemmilta puolilta.

    Kiitos lyijypaino tuosta sivustosta, onko sinulla kokemusta ko. osoitteesta? Kuinka luotettava, nopea ja ottaako palautukset hyvin vastaan?

    Kiitokset kaikille ja hyviä pelejä! Itse lähden Espanjaan sunnuntaina pudottelemaan tasoitusta.

    Onnea valitsemallasi tiellä!

    Tässä vielä uskonvahvistusta:

    Ite pelaan vasurilta ja mailoja on kyllä saatavilla yhtä hyvin kuin oikealta pelaaville, eli kumpi puoli tuntuu luontevalta siltä vaan eteenpäin.

    Liitin pari ketjua tähän jo olemassaolevaan aihetta käsittelevään ketjuun. Jätin kuitenkin KL:n (KL1) avaaman ketjun Tilanderin blogi vasureista omaksi ketjukseen. Se, vaikka samaa aihetta onkin, blogin kommentointiketjuna kannattaa pitää omana ketjunaan. Kiinnostuneiden kannattaa sekin lukaista, sielläkin on aihetta perusteellisesti käsitelty. Linkitin sen ketjun ensimäiseen viestiin ja linkki myös tässä:

    Re: Tilanderin blogi vasureista

    joniliille vähäisiä lyöntejä ja alhaista tasoitusta kotiin palatessa. Mukavaa reissua!

    LDR-MOD Dole

    Minä olen myös oikeakätinen ja pelaan vasemmalta.
    Aikaisempaa mailapelitaustaa ei ole, mutta tuo kroppa ei vaan taipunut oikealta samalla tavalla mitä vasemmalta.
    Nyt olen opetellut lyömään myös oikealta, jos pallo hankalassa paikassa, mutta ei se vaan tunnu lainkaan luonnolliselta.
    Jos joskus puolta vaihtaisin, puttaaminen tapahtuisi silti aina vasemmalta.

    Mailavalikoimahan ei tosiaan ole hurjan leveä, siksi mun mailat on osin tilattu Kanadasta ja vaihdettu varret ja draiveri on miesten, mutta vartta reippaasti lyhennetty. Näillä räpiköin omaan tahtiini. Onneksi ei ole ajatuksissa päätyä singeliksi 🙂

Esillä 8 viestiä, 26 - 33 (kaikkiaan 33)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #1142733 kohteessaGolf ja kätisyys

Etusivu Foorumit Yleistä Golf ja kätisyys