23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[13][26]
KilpailuaSuomalaista

GF:n korvaaminen erityisistä syistä

Etusivu Foorumit Yleistä GF:n korvaaminen erityisistä syistä

Esillä 17 viestiä, 1 - 17 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Keskustelussa ’amatöörimeininkiä’ tuli esiin GF:n korvaaminen poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi. Heittäisinkin seuraavan kysymyksen golf-kenttien vastuuhenkilöille joita varmasti golfpisteen lukijoiden ja kirjoittelijoiden keskuudessa on. Miten teidän kentällänne suhtaudutaan?: – ukonilman keskeyttämään kierrokseen – rankan ja/tai pitkän sateen keskeyttämään kierrokseen – työn alla (esim. juuri hiekoitettujen, rei´itettyjen) olevien griinien aiheuttamaan haittaan – tuplabuukkaukseen (CM ottanut ajanvarauksen puhelimitse) – mahd. muita syitä Nyt olisi oiva tilaisuus esitellä juuri teidän kenttienne joustavaa suhtautumista poikkeuksellisiin oloihin. Voisi jopa lisätä vieraspelaajien määrää (jos mikään kenttä niitä enää haluaa). Vastauksia ja lomaa odotellen Ps. Tuleekohan historian lyhyin keskusteluketju ?

    Firepower, voi olla että tulee historian lyhyin keskusteluketju, mutta toivon todella että näin ei käy:). Haluan kannustaa omalta osaltani tätä keskustelua.

    Käyn välillä greenfee pelaajana useilla Etelä-Suomen kentillä vaihtelun halusta tai tuttavan kutsumana (eli maksaja ei ole firma/sponsori). Keskusteluketjussa ’Amatöörimeininkiä’ sohaistiin todella tärkeää asiaa tavallisen GFpelaajan kohtelusta palvelun ostajana. Kuluttajalain säädännössä on määritelty matkailusta, palvelusta ym. lakeja ja asetuksia, mutta mihin luokkaan kuuluu itse puhelinsoitolla varattu teeausaika vieraalta klubilta. Mikä on asiakkaan oikeusturva, jos palvelu ei vastaa lupauksia tai luokitellaanko ukkonen force majeure (ylivoimainen este) perusteeksi, entäs umpihiekkaa täynnä olevat greenit? Miten valitetaan ’ilkeistä’ kenttävalvojista tai ’tylyistä’ caddiemastereista 🙂 ja ennenkaikkea saako palautteen lähettäjä koskaan kirjallista vastausta valitukseen ?

    Jos golfkentät haluavat, jopa mainostavat vieraspelaamismahdollisuutta greenfeellä, niin pystyvätkö ne vastaamaan myös normaalista asiakaspalvelutasosta? Entäs sitten kun syntyy asiakaspalveluprosessissa kitkaa eli asiakas ei saa mitä on luvattu ?

    Jos palveluntuottajat (golfkenttäyhtiöt/seurat) eivät halua keskustella tästä asiasta, niin keskustellaanhan me palvelunostajat (greenfeegolfarit) edes. Nimittäin kyse ei ole kokonaisuudessaan pienistä rahasummien liikuttelusta golfliikunnassa.

    Nimetön

    Vain kerran on ukkonen iskenyt kesken kierroksen…Vammalassa..Oltiin pelattu 10-11 reikää ja mentiin klubitalolle…Saatiin gf:n hinnasta puolet takasin…

    Ukkonen ja muut luonnonilmiöt pudonnevat Force majoure-kategoriaan.

    Hyvitystä olisi kyllä saatava kentän huonosta kunnosta joka on selkeästi huonompi kuin pelaajan on syytä odottaa. Hiekoitus ja muut isot remontit olisi syytä ilmoittaa aikoja varattaessa.

    Myös se ettei kenttä ole tasoituskelpoinen (yli 100m pois ilmoitetusta pituudesta), pitäisi aiheuttaa hyvityksen greenfeessä. Pituuden putoamiseen riittää esim pari talvigriiniä tai muutamien tiiausmerkkien sijainti edessä.

    Nyt kuitenkin aurinko paistaa ja läpö sekä sade ovat saattaneet kentät parempaan kuntoon. Vielä pari viikkoa niin eiköhän kaikki kentät ala olemaan hyvässä kunnossa.

    Kyllä alla olevassa tapauksessa tilattu tavara on jäänyt kokonaan toimittamatta. Jos klubilla olisi ollut ollenkaan pelisilmää, olisi uudet lähtöajat tarjottu pyytämättä.

    Muuten toivoisin klubeilta ennakoivaa toimintaa, eli CM voisi GF:ää myydessään vieraspelaajille huomauttaa, niiden pienten seinillä olevien lappujen lisäksi, että kenttä ei ole hoitotoimenpiteistä johtuen normaalissa kunnossa. Se että tarvitseeko siitä alennusta antaa onkin ihan eri juttu.

    Lue lisää: Amatöörimeininkiä

    Asiallisia kirjoituksia. Huomaan etten ole ainoa, joka on törmännyt vastaaviin ongelmiin. Kuten jo aiemmista kirjoituksistani kävi ilmi, niin turhat kitinät pois, mutta asiallisesta reklamaatiosta asiallinen hyvitys. Huono idea ei olisi, mikäli Golfliitto laatisi asiasta jonkilaisen ohjeistuksen seuroille. Pelisäännöt olisivat selvät ja kaikkien osapuolien olisi niihin myös helppo vedota.

    Kyllä minusta homman pitäisi olla selvä kuin pläkki, että jos ukkonen tai rankkasade sulkevat kentän, vieraspelaajille pitäisi hyvittää maksetusta GF:stä uudella kierroksella sen verran kun alkuperäisestä jäi reikiä pelaamatta. Eli jos kierros keskeytyi 11:llä rei’ällä, seuraavasta GF:stä pitää saada 8/18 = 44% alennus . Tai jos ei päästä kentälle ollenkaan, 100%. Siis edelleen olettaen että GF ehdittiin maksaa. Force majeure tai ei.

    Harmittaa varmasti tarpeeksi muutenkin ajaa 100 km suuntaansa, maksaa GF ja 10 min ennen tiiaikaa taivaan portit avautuvat ja kenttä menee loppupäiväksi kiinni. (Kokemusta on, poislukien se GF, mutta silti harmitti 🙂

    Mitäköhän kuluttaja-asiamies on asiasta mieltä?

    Syiden jotka johtuvat kenttähenkilökunnasta – tuplabuukkaus, rei’itetyt griinit yms. pitäisi johtaa jonkinlaiseen kompensaatioon GF:ssä. Jos taas syyllistä ei voi osoittaa – ukonilma, rankkasade yms. ei myöskään GF:tä pidä mennä ropeloimaan.

    Esimerkki: Olet ostanut peilin ja olet kantamassa sitä autoon kun tuulenpuuska tarttuu siihen, otteesi irtoaa ja peili särkyy. Et varmaankaan mene liikkeeseen pyytämään uutta peiliä ilmaiseksi rikkoontuneen tilalle… Jos taas peiliä kantaessasi toinen asiakas aiheuttaa peilin särkymisen niin varmasti olet sanomassa että maksakaa betala.

    Eihän tuo sinun vertaus sovi tähän nyt ollenkaan. Kun peili on ostettu niin saat sen heti kokonaisena käteen ja voit peilailla siitä vaikka kassatädin kanssa. Jos taas rankkasade yllättää esim. ennen kierrosta green feen maksun jälkeen, pelaaja ei ole vielä ehtinyt kuluttaa yhtään ostamastaan hyödykkeestä, eli on maksettu tyhjästä!

    Miksi kenttä saisi pitää rahat, jos pelaaja ei ole edes kentälle ehtinyt? Sama pätee myös keskeytyneisiin kierroksiin, pelaamatta jääneestä osasta rahat takaisin.

    Esimerkki: Lentokoneeseen iskee salama ja se ei enää pääse lähtemään seuraavalle lennolle.

    —-> Lentoyhtiö järjestää matkustajille kyydin toisella koneella (jopa toisen lentoyhtiön koneella, jos omia ei ole), ilman lisämaksuja.

    hmmm… miten niin ei sovi? Yleensä ihmiset ostavat peilin hieman pitempiaikaiseen käyttöön kuin vain kassatädin kanssa peilailemiseen… tai no, jos on naimisissa kassatädin kanssa niin…

    Tuo lentokone-esimerkki taas menee niin että se että lentokone ei enää pääse lähtemään seuraavalle lennolle johtuu vain siitä että lentokoneen huoltomiehet eivät saa sitä ajoissa korjattua – vika on siis lentoyhtiössä = korvataan.

    Mutta OK, point taken ja uusi vertaus; Ostat kioskilta jäätelön ja saat sen käteesi juuri kun alkaa sataa, et ehdi maistaakaan silakka-mansikka-tötteröäsi kun jo liukastut sateen liukastamalla asvaltilla jne…

    Muutama vuosi sitten pelatessani Peuramaalla loukkasin avauslyönnissä selkäni niin, että kierros oli pakko jättää kesken samantien..

    Menin toimistoon kysymään olisiko mahdollista saada joku hyvitys, koska en voinutkaan pelata. Kuinka ollakaan sain koko maksamani summan takaisin, tosin polettikortteina…mutta kuitenkin!

    Eihän heidän olisi tarvinnut tälläisessa tapauksessa ’hyvittää’ mitään..!!!

    Koko tapauksesta jäi minulle hyvä mieli ja käytän mielelläni ko. kentän palveluksia edelleenkin…

    Itse olen kerran keskeyttänyt kierroksen sateen vuoksi, ei meillä tullut mieleen mennä pyytämään pelaamattomasta puolikkaasta hyvitystä. Päätös mennä kentälle oli meidän, samoin keskeytys.

    Ukkonen on tietysti toinen juttu.

    Mielestäni ’Amatöörimeininkiä’ -topiikin esimerkki lähentelee kuluttajasuojalain rikkomista.

    Hämmästyttää, että esimerkkien valossa kentät toimivat niin lyhytnäköisesti, että pitävät kassassaan mielummin sen muutaman kymmenen euroa kun ajattelisivat, että tyytyväinen asiakas tulee takaisin ja todennäköisesti monta kertaa.

    Peuramaan esimerkissä toimittiin fiksusti ja voihan niitä hyvityksiä olla muitakin kuin green feen palautus.

    Jos lentoyhtiön pitäisi varautua aina kaikkien vikojen korjaamiseen (myös luonnonvoimista aiheutuneiden) joka lentokentällä, niin silloinhan myös se on golfkentän vika, jos kenttä on rakennettu sateiselle alueelle tai sille ei ole rakennettu tarpeeksi vettä imevää maapohjaa…

    🙂

    Mutta siitähän tässä on kyse, kuinka hyvin kenttä haluaa palvella greenfee pelaajia. Monilla kentillä on niin paljon pelioikeudella pelaajia, että vieraita ei edes haluta. Mikä on tietty aika sääli. Golfissa kun kysyntä ylittää tarjonnan niin maan perkuleesti.

    P.S. Olen nähnyt, kun jätskikioskitäti antaa iha ilimaseks uuden jätskin edellisen pudottua maahan…

    Juu, niinkuin sanottu, usealla kysymyksellä on kaksi oikeata vastausta 😉

    Juuri siitä on kyse: ’kuinka hyvin kenttä haluaa palvella greenfee pelaajia’. Golfkierroksen myyminen greenfeellä on vähän kuin myisi vakuutuksia – kummassakinhan myydään mahdollisuuksia. Periaatteessahan golfkenttäyhtiö myy mahdollisuuden kiertää, ei siis mitään konkreettista kuin esim. peili tai jäätelö. Ja kun myydään mahdollisuutta, ei kenttäyhtiö menetä mitään kiersi asiakas tai ei… vai pitäisikö tässä nyt mainita että voihan siellä muutama divotti irrota…

    🙂

    Golfkentät on kamalia paikkoja joita pitävät julmat rahanahneet ihmiset.

    Mennään sen sijaan Lintsille ja odotetaan sadetta jotta saadaan rannekkeen hinta takaisn.

    Minä ainakin käyn Särkänniemessä aina sateella, sillon ei ole ketään muita. Pääsee vetää Tornadossa pään sekaisin non stoppina. Eikä tartte enää illalla lähtee baariin!

    Ja kun tarkemmin ajattelee, niin golfkin on aika kivaa sateella… jos on hyvin varustautunut, eikä nyt ihan kaatamalla sada.

    Mielestäni korvauskäytäntö on aika selkeä. Jos vesisade tai ukkonen keskeyttää kierroksen, niin se on pelaajan vastuulla. Ainahan tiiaikoja varaillessa seuraa mahdollisia säätietoja ja ratkaisun tekee sen perusteella…..ja omalla riskillä. Samoinhan on iltalähdöissä oma riski pimeän tulon suhteen.

    Mutta mikäli kenttä on ala-arvoisessa kunnossa mm. greenien suhteen, niin jo hyvään palveluun kuuluu porrastaa ennakkoon gf-hinnat kohdalleen.

    Valitettavasti tähän pyhään lehmään (gf-hinnat) ei kukaan ole vielä omalta kohdaltani koskenut.

    Palvelun ala-arvoisuuskaan ei mielestäni voi vaikuttaa gf-hintaan, mutta se vaikuttaa siihen että toista kertaa sille kentälle ei tulla. Tätä mikään kenttä ei kauaa kestä, eikä varmaan halua. Sana kiertää melko hyvin golffareiden keskuudessa.

    Olin mm. Meri-Teijossa keväällä pelaamassa pari päivää ja griinit olivat todella huonot. Olisi ollut hyvä ilmoittaa niistä ennakkoon. Alennusta en pyytänyt, sillä päivägf oli 30 euroa. 15 euroa/kierros oli mielestäni kuitenkin kohtuullinen hinta kierroksesta.

Esillä 17 viestiä, 1 - 17 (kaikkiaan 17)
Vastaa aiheeseen: GF:n korvaaminen erityisistä syistä

Etusivu Foorumit Yleistä GF:n korvaaminen erityisistä syistä