Aihe: FOOOORRREEE! vai ei? - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

FOOOORRREEE! vai ei?

Etusivu Foorumit Yleistä FOOOORRREEE! vai ei?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 68)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Totta ihmeessä pitää huutaa. 10m on kuitenkin aika pieni etäisyys, tarkkaa alastulo paikkaa ei niin tarkkaan näe ennenkuin pallo on tulossa jo alaspäin, jolloin huudosta ei enää ole mitään hyötyä kun ei mitään ehdi tehdä kuitenkaan. Itse kyllä nostaisin pallon tikun päälle tms jos noin lähelle tulee ilman huutoa, ehkä…

Huutaminen ei maksa kuitenkaan mitään!! ( Itellä ainakin ollu joka kerta ilmainen.. )

Jos olisin ollut klubisi kapteeni olisin harkinnut pelikieltoa huutamatta jättämisestä. Näin vakavaa tämä on.

Juu samaa mieltä, huutaa pittää! Kyllä sitä palloa aina säikähtää vaikka tuleekin 10 metrin päähän.

Miksi muuten kaikki aina menevät kyykyyn kun kun kuuluu fore huuto? Luulisi, että on suurempi mahdollisuus saada esim. pompusta pallo kuuppaan… no ei kai tuolla väliä

Jos näkee tarkasti pallon lentoradan, kuten Mr. Metsä, niin kuinka kaukana oleville pitää vielä huutaa? 50m? 30m? 20m? Itse lopettaisin huutamisen 10m-20m vaiheilla. Muutenhan sitä saa kiljua koko ajan kurkku punaisena.

KHI

FOOR reilusti karjaistuna osoittaa kunnioitusta kanssapelaajia kohtaan. Välillä joutuu ihan tosissaan kitarisoja ulkoiluttaa kun pallo karkaa, mutta pienempi paha se on kuin selittelyt jälkikäteen, miksi et huutanut. Viime kesänä pelasin kotikentälläni kahden tuntemattoman pelaajan kanssa, jotka eivät paljoa viittineet huudella lyöntiensä perään, vaikka pallo oli selvästi menossa suuntaan, jossa oli kenttähenkilökuntaa. Ekalla kerralla huusin heidän puolestaan, jolloin bunkkeria hoitamassa olleet työntekijät juuri saivat väistettyä pallon, joka tuli arviolta noin metrin päähän. Homma jatkui samaa rataa ja parin väylän päästä sama toistui, jolloin myös asiasta herroja huomautin, ja he tokaisivat kyynisesti ’ Mitäs ovat edessä, kyllä niitten pitäis väistää kun me tullaan’-mentaliteetilla. Välillä ihmetyttää, ujostuttaako suomalaisia miehiä huutaa ja samalla myös tunnustaa, että lyönti epäonnistui? Enemmän mua ainakin hävettäisi, jos sattuisi osumaan, enkä olisi huutanut.

Jyrkkä Draw kirjoitti: (6.6.2007 16:06:50)
    Jos näkee tarkasti pallon lentoradan, kuten Mr. Metsä, niin kuinka kaukana oleville pitää vielä huutaa? 50m? 30m? 20m? Itse lopettaisin huutamisen 10m-20m vaiheilla. Muutenhan sitä saa kiljua koko ajan kurkku punaisena.

Meillä on varmaan henkilökohtaisia toleranssieroja tässäkin jutussa. Esimerkiksi eilisellä puolikkaalla kierroksella ryhmässä ollut rouva pelästyi ja ilmeisesti vähän ärsyyntyi, kun pallo tuli n. 25 metriä meidän taaksemme. Minä en edes huomannut. Eli minä en nähtävästi häiriinny, jos tilaa jää yli 20 metriä. Kuten aiemmin kirjoitin, lyöjänä en jää tekemään arviota 15 metrin ja 30 metrin välillä, vaan varmaankin huudan samantien. Mutta minun lyöntieni lentoradan arviointi vaatiikin yleensä ballistiikan yms. korkeampaa osaamista sekä sumeaa logiikkaa 😉
    Mutta keskeistä on siis se, että ’turha’ huuto on aina parempi kuin huutamatta jäänyt tarpeellinen huuto.

Taapero kirjoitti: (6.6.2007 12:31:11)
    En oikein ymmärrä miten voi tietää välittömästi lyötyään mihin pallo lopulta tulee. FORE! pitää huutaa heti jos pallo lähtee siihen suuntaan sellaisella voimalla että on mahdollisuus että se osuu johonkuhun. Mitä sitä hyödyttää huutaa puoli sekuntia ennen kuin osuu eihän ääni edes kulje alastulokohdalle niin nopeasti. Monesti FORE! huudetaan liian myöhään ja turhan hiljaa.

Juuri noin.

En tiedä kuinka nopeasti pallo nopeimmillaan klubpelaajan toimesta lentää, mutta arvioisin että ehkäpä jonkinmatkaa yli 100km/h, joka tarkoittaa reilua kolmeakymmentä metriä sekunnissa. 200m drive on siis ilmassa noin 5-6 sek. Jos olet varma että pallo ei naapureihin osu, olet joutunut sen lentoa seuraamaan ainakin sen kolme-neljä sekuntia. Ääni (huuto perille) kulkee tuon matkan vajaassa sekunnissa, joten mikäli huomaisitkin lennon aikana pallon mahdollisesti osuvan naapureihin, heille jää aikaa reagoida vähemmän kuin runsaasti.. Leppoisassa kesäsäässä itse ainakin vaadin huudon kuulemisen rekisteröintiin ja suojautumiseen enemmän mitä tuo. Pelkkä reaktioaika on jo varmuudella päälle sekunnin noissa oloissa.

Ajoissa se FORE pitää huutaa jos on menossa edes ’sinne päin’, ei siitä muuten mitään hyötyä ole. Paitsi se että voi sanoa uhreille että huusinhan minä. Ja lujaa. Kyseessä voi kuitenkin olla jopa henki, tai vähintäinkin esim näkökyvyn menettäminen toisesta silmästä eliniäksi.

Itsellä muuten on myös tapana näyttää mailalla myös kumpaan suuntaan pallo karkasi. Niin omissa lyönneissä, kuin pelikavereidenkin. Tuota tapaa en ole kyllä telkkaria lukuunottamatta muualla nähnyt.

Henkka kirjoitti: (6.6.2007 17:06:04)
    … Itsellä muuten on myös tapana näyttää mailalla myös kumpaan suuntaan pallo karkasi. …

Haluan tässä vielä muistuttaa omasta pointistani eli mihis sit näyttää jos ei tiedä minne se meni?

En tiedä kuinka nopeasti pallo nopeimmillaan klubpelaajan toimesta lentää, mutta arvioisin että ehkäpä jonkinmatkaa yli 100km/h, joka tarkoittaa reilua kolmeakymmentä metriä sekunnissa. 200m drive on siis ilmassa noin 5-6 sek.

Nopeimmillaan pallo liikahtaa aika lailla kovempaakin.
    Mailanpään nopeudella 100 mph (johon hyvin usea tuuppari yltää) saa pallo lähtönopeudekseen jopa 150 mph eli noin 240 km/h.

Tuo 5-6 sekunnin air time on kuitenkin aika lailla kohdallaan. Isot Pojat pääsevät jopa yli 8 sekunnin.

Mika Hekkanen kirjoitti: (6.6.2007 17:14:48)

En tiedä kuinka nopeasti pallo nopeimmillaan klubpelaajan toimesta lentää, mutta arvioisin että ehkäpä jonkinmatkaa yli 100km/h, joka tarkoittaa reilua kolmeakymmentä metriä sekunnissa. 200m drive on siis ilmassa noin 5-6 sek.

Nopeimmillaan pallo liikahtaa aika lailla kovempaakin.
    Mailanpään nopeudella 100 mph (johon hyvin usea tuuppari yltää) saa pallo lähtönopeudekseen jopa 150 mph eli noin 240 km/h.

Tuo 5-6 sekunnin air time on kuitenkin aika lailla kohdallaan. Isot Pojat pääsevät jopa yli 8 sekunnin.

Juu sitä minäkin laskeskelin että lähtönopeus on paljon rajumpi, mutta sitten vaan ihan päissäni… ööh… eikun päässäni pohdiskelin että kaari kun on, niin lentomatka on pidempi ja ilmanvastus hidastaa nopeutta ,notta keskimääräiseen lentoaikaan pääsin siis tuurilla aika lähelle. Minä kyllä tiesin että joku kohta kertoo todelliset arvot 😉

Haluan tässä vielä muistuttaa omasta pointistani eli mihis sit näyttää jos ei tiedä minne se meni?

Hähähää 😀 Tuossa on kyllä vinha perä…

Tietenkin tuollaisessa tilanteessa kuin alunperin esitettiin, niin melkonen puupää pitää olla jos ei seuraa mitä siellä edessä tapahtuu. Tosin eilen TG:ssä herramies (yli keski-iän oleva) oli avannut 10.väylän teeboxista väylälle 11. Tämä herrasmies kylmän viileästi käveli pallolleen ympärille vilkuilematta vaikka teeboxissa numero 11 oli avaukset menossa kernille.

Aikaisemmin kerroin myös tuosta TG:n väylästä 6. Siinä on mulla ainakin tapana heiluttaa mailaa merkiksi viereiselle väylälle, jotta voivat pikkasen katsella jumalaista 300 metrin avaustani ja taputtaa karvaisia käsiään yhteen. Ei hirveesti tartte forea huutaa, näin tää menee.

Täällä kysyttiinkin jo, että mikä on se matka koska sitä forea pitää huutaa ja jos on oikeesti menossa kohti, niin pitäskö huutaa kahdesti?

Yleisesti ottaen olen huutamassa FOREa hyvinkin herkästi.

Jamasa puhuu TG:n tilanteesta. Se on minun mielestäni kenttä, jolla kannattaa huutaa FOREt ennen jokaista avausta. No, liioittelen, riittää kun huutaa rei’illä 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, ja 16. Minulla ainakin on ollut jokaisen TG:n kierroksen jälkeen kurkku kipeänä.

Mites suhtaudutte seuraavaan tilanteeseen. Paikkana Pickala Forest, väylä 13. Kortin mukaan 332 m, mutta matkaa voi lyhentää lentämällä veden yli. Greeniä kohtikin voi pelata, jolloin ilmassa on päästävä keltaisilta sellaiset 200m, perille veikkaisin olevan suoraa tietä sellaiset 290 m. Toissa viikonloppuna löin veden yli ja kun takana oli mukava tuuli, pallo päätyi lopulta rullittuaan 30-40 m kymmenen metriä lyhyeksi griinistä eli siihen pisteeseen jonka olin asettanut avauksen optimaaliseksi lopputulokseksi – täydellinen lyönti. Olin odottanut edellisen ryhmän (2 hlöä) griinille ennen avausta ja heidän baginsä olivat griinistä oikealle vesiesteen takana. Pelilinja oli kohti greenin vasenta reunaa, lyönti tikkusuora, lippu ja puttaajat griinin keskellä. Mielestäni tilanteessa ei ollut mitään vaaraa, varsinkin kun tiesin, että lyönti oli niin hyvä kuin ikinä pystyn lyömään ja että en pysty lyömään griinille asti missään olosuhteissa. Siksipä en siis huutanut. Griinillä olijoiden päät nousivat ja katseita sinkoiltiin meidän suuntaamme. Koska en kuullut enkä nähnyt aplodeja, oletan, että katseet olivat vihamielisiä eivätkä ihailevia. Olisiko siis pitänyt huutaa? Mielestäni edelleenkään ei. FORE -huuto ilmaisee mahdollista vaaraa eikä sen ihan turha huutelukaan ole paikallaan – muistetaanpan vain satu pojasta ja sudesta. Jos kuitenkin olette sitä mieltä, että olisi pitänyt huutaa, lupaan seuraavalla kerralla odottaa griininkin tyhjäksi ennen avausta. Tosin sitten Forest on minun takanani 5 minuuttia hitaampi pelata. Hätyyttämään tulevalle valvojalle sanon, että koska ideaalisella lyönnillä voin päästä 10 m:n päähän griinistä ja koska niin lähelle ei ole soveliasta lyödä, joudun odottamaan griinin tyhjäksi. Ja sitten tuuppaan avauksen siihen veteen.

Pappa Tykki kirjoitti: (6.6.2007 19:45:33)
    Yleisesti ottaen olen huutamassa FOREa hyvinkin herkästi.

Jamasa puhuu TG:n tilanteesta. Se on minun mielestäni kenttä, jolla kannattaa huutaa FOREt ennen jokaista avausta. No, liioittelen, riittää kun huutaa rei’illä 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, ja 16. Minulla ainakin on ollut jokaisen TG:n kierroksen jälkeen kurkku kipeänä.

Kappas vaan, mulla ei ole koskaan kipeenä, nääs, kun lyö omalle väylälle 😀

Jamasa kirjoitti: (6.6.2007 20:04:44)
    [Kappas vaan, mulla ei ole koskaan kipeenä, nääs, kun lyö omalle väylälle 😀

Valitettavasti tuokaan ei riitä: ainakin väylillä 3, 4, 5, 6, 7, 11, 16 olen tavannut vastaantulevia pelaajia omalla väylälläni.. Yleensä viittoilevat, että antaa tulla vaan. Kun esimerkiksi väylää 4 pelaava seisoo kolmosen tai viitosen väylän reusnassa ja itse olet kolmosen/viitosen tiillä avaamassa, niin ei minua huvita avata vaikka kuinka näytettäisiin. Matkaahan on sellaiset 100..120 m, johon pallolta kuluu 2..3 s. Kun siinä tilanteessa vetää vahingossa kohti toista, niin toivoo, että tällä olisi merkittävästi keskimääräistä paremmat refleksit. Ei siinä ainakaan kannata FOREa huutaa, sillä viestin perillemenoaika + reagointiaika > pallon lentoaika.

No juu, sinnepäinhän tuo on.

Pahana paikkana pidän ainakin kolmosen avauspaikkaa, varsinkin jos valkoisilta availee ja 4. kernillä on porukkaa. Siinä ei kerkeä forea huutaa jos lähtee sikana vasemmalle lyönti (oikealta puolelta pelaavalta). Muissa paikoissa kerkeää foret huutamaan….ehkä voipi olla 18.avaus myös, jos sinne 17. kernille on porukka kerinnyt, mikä on harvinaista.

Mitä olen kotiseurassani VGH:ssa pelaillut, niin siellä mennään aikalailla ’ei siellä ketään ole’ meiningillä. Te jotka olette siellä pelanneet, tiedätte, että kummut erottaa väyltä toisistaan.
    Omakohtainen huutelu on jäänyt nykyään vain siihen, että olen varma, että siellä on joku. En valitettavasti pysty, ilmeisesti astmani takia, huutaa kovinkaan kovaa, ja monesti ei huutoni kanna kumpujen yli. Lieneekö sitten ollut vastatuuli tai vastaavaa. Pelikumppanien tyyli kyllä vaikuttaa aika paljon omaan pelaamiseen, sillä muutamia kertoja on pallo pomppinut alle 5 metrin päästä, eikä ole kuulunut minkäänlaista huutamista. Tämä monesti silloin, kun ei ole ollut näköyhteyttä lyöjään. Henkilökohtaisesti minua ei haittaa, jos joku on lyönyt pallon noinkin läheltä, kunhan ei pallo osu.

Mitä siihen seikkaan tulee, että lyöjän pitäisi huutaa. Monesti on omalla kohdallani ollut tilanne, jolloin itse en näe mihin lyönti lähtee. Peliseurani kertoo, että pallo on lähtenyt ulos väylältä. He eivät huutaneet mitään. Menen etsimään palloani ja pallo makaa viereisellä väylällä, josta on ryhmä kävellyt juuri ohi, ja he valittavat MINULLE etten ole huutanut. Mikään ei rupea vituttamaan enempää kentällä kuin tuollaiset.

Voisin lisätä uuden asian tähän, nimittäin se, että ei jätetä bageja väylälle kertomaan, että ollaan etsimässä palloa. Mistä lyöjä voi tietää, että edellä kulkee joku, jos siellä ei näy bagia missään. Sekä sitten kun on sattumoisin lyönyt pallonsa vähän sivuun, ja sieltä ilmestyykin edellä kulkeva pelaaja bagi selässä. Oliko virhe muka lyöjän?

KL

Itsellä muuten on myös tapana näyttää mailalla myös kumpaan suuntaan pallo karkasi. Niin omissa lyönneissä, kuin pelikavereidenkin. Tuota tapaa en ole kyllä telkkaria lukuunottamatta muualla nähnyt.

Tuohon minä en pysty! FORE-huutoa vaativan draivin jälkeen maila lentää kädestä lähimpään metsään tai vesiesteeseen niin nopeasti, etten mitenkään ehdi hakea uutta mailaa bägistä pallon lentosuuntaa osoittelemaan. Respect Sinulle, kun olet niin nopea….

Jyrkkä Draw kirjoitti: (6.6.2007 16:06:50)

Tämä juurikin oli aloitukseni pointti. On aivan selvää, että foren huudan, jos on vähäkin mahdollista, että pallo muihin osuu. Alkuperäisessä tilanteessa palloni löytyi metritolkulla raffin puolelta ja vastaantuleva ryhmä oli selkeästi oamalla väylällään. Mielestäni pallon putoamispaikan ja toisen ryhmän välillä oli sen verran selkeä marginaali, ettei vaaraa ollut. En tosin ollut mittanauhalla mittailemassa, oliko se nyt sitten 10 vai 15 metriä.
    Pituussuunnassahan toki arviointi on selvästi vaikeampaa, jos kohti on menossa, on huudettava, vaikka mittaa jäisikin lopulta reilusti.
    Jos tarvitsematta oleva fakiiri varmuudella näkee, ettei pallosta ole vaaraa muille, niin kuinka lähelle putoavsta pallosta vielä on varoitettava? 10, 20, 30 metriä? Kanada?

Toisaalta esim. Vuosaaren kentällä, jossa enimmäkseen pelaan, kuulee huudettavan forea ihan jokaisella väylällä, ja ainakin omalla kohdallani huuto menettää jo merkityksensä. Jos pallo lähtee toiselle väylälle vierien, on mielestäni ihan turhaa alkaa huutelemaan sen ihmeemmin. Jos pallo lentää ilmassa, eikä ole varmaa mihin osuu, niin silloin totta kai pitää huutaa.

MillaMagia kirjoitti: (7.6.2007 10:18:39)
    Jos pallo lähtee toiselle väylälle vierien, on mielestäni ihan turhaa alkaa huutelemaan sen ihmeemmin.

Olen joskus hamassa menneisyydessä tuollaisella maanuoliaisella melkein tappanut sorsan. Että ei ole leikin asia tämäkään.
    Tosin, ei se sorsa siitä foorista olis tainnut mitään ymmärtää.

V..un urpot. Aina kun et voi olla täysin varma aiheuttaako lyömäsi pallo vahinkoa kanssapelaajille huudat Foren. Jos joka väylällä huudetaan forea koko ajan, vaihda kenttää!!

Kyllä sai taas viikonloppuna todeta, kuinka tärkeetä se FORE:n huutaminen oikeesti on..
    pallo nätisti napsahtaen kaulaan, solisluun päälle,
    selvittiin säikähdyksellä ja ISOILLA mustelmilla,
    ja mahtavalla pallokammolla. Ja ei edes kunnollista anteeksipyyntöä saatu..PAH!!

Minä näin mielenkiintoisen tapauksen ja esimerkin tarkasta lentoradan arvioinnista lauantaina.
    Pelasimme kotikenttämme (Tuusula) väylää 13 ja vaimoni oli valmistautumassa lyöntiinsä ko. väylän ja vastaantulevan väylän (15) välisessä raffissa. Nämä väylät ovat avoimella pellolla, joten näkyvyys on hyvä. Itse seisoin väylällä n. 30 metrin päässä vaimosta. Ryhmä miehiä oli avaamassa 15:lle ja satuin katsomaan sinne päin, kun eräs heppu tulitti slaissinsa liikkeelle. Näin selvästi, kun pallo kulki kauniissa kaaressa suoraan vaimoani kohti tosin aika korkealla. Huutelin hänelle forea, mutta eihän hän ehtinyt kuin ihmetellä, että mitä minä huutelen, kun en edes ole lyönyt. Pallo meni onneksi metritolkulla hänen päänsä yli ja laskeutui kai n. 25 metriä hänen taakseen, joten ei mitään ongelmia.
    Koko aikana ko. pelaaja tai hänen pelitoverinsa eivät hiiskahtaneetkaan, ainakaan niin, että me olisimme kuulleet. Nähtävästi he pystyivät arvioimaan pallon lentoradan niin tarkasti, että korkeus, missä n. 200-metrinen avaus lentää n. 25 metriä ennen laskeutumistaan, oli täysin turvallinen. Niin kuin se tietysti olikin.

Pappa Tykki kirjoitti: (6.6.2007 19:45:33)

Hätyyttämään tulevalle valvojalle sanon, että koska ideaalisella lyönnillä voin päästä 10 m:n päähän griinistä ja koska niin lähelle ei ole soveliasta lyödä, joudun odottamaan griinin tyhjäksi. Ja sitten tuuppaan avauksen siihen veteen.

Juuri näin. Kymmenen metrin päähän ei todellakaan ole soveliasta lyödä. Aina välillä näin vahingossa käy, ja silloin pitää huutaa. FORE-huuto säikyttää ja harmittaa paljon vähemmän kuin varoittamatta viereen tuleva pallo.

Old John Joseph kirjoitti: (10.7.2007 15:33:40)
    Nähtävästi he pystyivät arvioimaan pallon lentoradan niin tarkasti, että korkeus, missä n. 200-metrinen avaus lentää n. 25 metriä ennen laskeutumistaan, oli täysin turvallinen. Niin kuin se tietysti olikin.

Lainatakseni kuuluisaa suomalaista urheilijaa: ”Tuoppini jäljet mä tunnen.” 🙂

Kyllähän sitä tutulla kentällä tutun käiveröisen laskeutumispaikan tietää hyvinkin tarkasti. Valitettavasti tulee joskus jopa tavaksi kävellä sinne naapuriväylälle hakemaan palloaan ja katsella siinä samalla miten viimevierailun divotit ovat lähteneet juurtumaan.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 68)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #477669 kohteessaFOOOORRREEE! vai ei?

Etusivu Foorumit Yleistä FOOOORRREEE! vai ei?