Aihe: Finnairin erikoinen palvelu golffareille! - Golfpiste.com

19.11.–26.11. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[4][2]
KilpailuaSuomalaista

Finnairin erikoinen palvelu golffareille!

Etusivu Foorumit Matkailu Finnairin erikoinen palvelu golffareille!

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 29)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kävimme keväällä vaimoni kanssa pelaamassa Berliinin seudulla ja ostin lentoliput Finnairin lippukaupasta Netistä. Lentoliput myytiin avuliaasti, mutta paluulennolle ei hyväksytty golfbägin kuljetusta. Huomasin tämän heti ja soitinkin Finnairin asiakaspalveluun, jossa asiaa ihmeteltiin ja yritettiin myydä bägikuljetusta siinä onnistumatta. Yritin vielä ostaa bägikuljetusta lähtöterminaalista, sekä Berliinin lentoasemalta paluulentoa operoivan lentoyhtiön asiakaspalvelusta, mutta se ei onnistunut. Paluulennon chekkautuessa jäljelle jäi vain maksaa tarvittavat sakot, jotta sai bägin takaisin Suomeen. Olin tästä jälkeen päin yhteydessä Finnairiin ja heidän mielestä se heidän normaalia palvelua, että kaikkia matkatavaroita ei tuodakaan takaisin. Tosin aiemmin heidän asiakaspalvelunsa kyllä avuliaasti yritti myydä bägikuljetusta meille, mutta kun se ei olut sallittua niin ei onnistunut. Tarkkana Finnairin kanssa jos ostatte omatoimisesti lentolippuja, tai valitkaa toinen lentoyhtiö!

    Nyt en oikein ymmärtänyt mistä on kysymys. Finnairiltahan voi ostaa aina lennon yhteyteen matkatavaran kuljetuksen, joko yhden (ellei kuulu lennon hintaan) tai lisämatkatavaran. Tämä matkatavara voi olla mitä tahansa, esim. golfbägi, ellei se ylitä annettuja mittoja.

    Eikö paluulennolle voinut ostaa (lisä)matkatavaran kuljetusta? Mitä tarkoittaa ’sakot’? Vai maksoitko matkatavaran paluukuljetuksen tiskillä, mikä on ihan normaalia sekin, maksaa vain hiukan enemmän kuin etukäteen maksettuna.

    ts

    Sen verran korjausta Calexin tekstiin, että ns ”light-lipulla” ostettu matkatavara <23kg ei käsitä golfbägiä, normaaliin lippuun sisältyvänä se kuitenkin käsittää. Asia jota en ymmärrä alkuunkaan, eikä ymmärtäneet virkailijatkaan, mutta näin on ohjeistus

    ts

    Sen verran korjausta Calexin tekstiin, että ns ”light-lipulla” ostettu matkatavara <23kg ei käsitä golfbägiä, normaaliin lippuun sisältyvänä se kuitenkin käsittää. Asia jota en ymmärrä alkuunkaan, eikä ymmärtäneet virkailijatkaan, mutta näin on ohjeistus.

    Finnair: ”Standardikokoinen matkatavara = yksi matkatavara, jonka enimmäispaino on 23 kg ja ulkomitat (pituus + leveys + korkeus) enintään 158 cm. Golfbagi ja enintään 220 cm pituiset sukset voidaan myös laskea standardikokoisiksi matkatavaroiksi, kun niiden enimmäispaino on 23 kg.”

    Tämä siis kopioitu Finnairin sivustolta ja koskee kaikkia Euroopan lentoja, joissa hinta on 15€/lento. Mikä tässä ei toiminut vai oliko kenties kyse siitä, että sulla oli Finnairin lippi, mutta lennon operoi jokin muu lentoyhtiö – esim. Norra tai AirBerlin, koska matkatavarasännöt määräytyvät operoivan yhtiön mukaan (usein yhdellä lennolla voi olla monen yhtiön lentoja samanaikaisesti)

    Olen matkustanut useammankin kerran Finnairilla golfbägin kanssa. Aina homma on toiminut siten, että olen bägin pakannut siihen max23kg asti, jolloin se menee tuona standardina matkatavarana (kuulunut joka kerta lipun hintaan). Tähän sitten kylkeen koneen sisälle otettava käsimatkatavara- ja läppärilaukku ja helposti pärjää parin viikon reissun ilman mitään ylimääräisiä erikoismatkatavaramaksuja.

    ts

    Sabane
    Olen matkustanut useammankin kerran Finnairilla golfbägin kanssa. Aina homma on toiminut siten, että olen bägin pakannut siihen max23kg asti, jolloin se menee tuona standardina matkatavarana (kuulunut joka kerta lipun hintaan). Tähän sitten kylkeen koneen sisälle otettava käsimatkatavara- ja läppärilaukku ja helposti pärjää parin viikon reissun ilman mitään ylimääräisiä erikoismatkatavaramaksuja.

    Muuttuvassa maailmassa ei silti kannata jakaa faktana tietoa joka on menneisyydestä. Viime syksynä isoille lentoyhtiöille tulivat myyntiin nuo ”Light” liput, jotka sotkevat asiaa varsin isosti sekä matkalaisten että virkailijoiden osalta.

    Minäkin olen kymmeniä lentoja lentänyt juuri kuten kuvailit. Sitten syksyllä maksoinkin bägistä 50€, vaikka olin jo lippua ostaessa maksanut yhden matkatavaran 23kg asti ja tuo bägi oli ainoa ruumaan menevä. Eikä tuota erikseen maksettua matkatavaran hintaa edes hyvitetty

    TS:

    Muuttuvassa maailmassa ei silti kannata jakaa faktana tietoa joka on menneisyydestä. Viime syksynä isoille lentoyhtiöille tulivat myyntiin nuo ”Light” liput, jotka sotkevat asiaa varsin isosti sekä matkalaisten että virkailijoiden osalta.

    Kuten varmaan huomasit, että kirjoitin näin olleen FINNAIRILLA. En maininnut sanallakaan muita (suuria) lentoyhtiöitä. Toki olen Norweigianilla ja Ryanairilla maksanut bägin erikseen koneeseen.

    Tuntuu vain, että ongelmia on ollut joillakin hieman iäkkäämmillä matkustajilla, jotka ovat ottaneet viikon pelireissulle matkalaukun ruumaan puolityhjän golfbägin kanssa.

    E: https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/sports-equipment/golf tuossa vielä linkki Finskin politiikkaan.

    Hieman on Finnairilla ristiriitaisuutta, joka ei ainakaan minulla ole aiheuttanut vielä ongelmia. Finnairin kannattaisi kuitenkin päivittää nuo ohjeet.

    https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/sports-equipment/golf tuon mukaan golfbägi saa sisältää ”Yhdet golfvarusteet (max 23 kg) saavat sisältää mailojen ja golflaukun lisäksi golfkenkäparin”, kun toisaalta:

    https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/Excess-baggage-fees kertoo, että
    ”Golfbagi ja enintään 220 cm pituiset sukset voidaan myös laskea standardikokoisiksi matkatavaroiksi, kun niiden enimmäispaino on 23 kg.”

    Eli jälkimmäisen mukaan golfmatkabägin saa koneeseen normaalina kirjattavana matkatavarana, josta maksaa Euroopan lennoilla 15 € per siivu. Siinä ei mitenkään rajoiteta, mitä on tuon golfmatkabägin sisällä eikä sitä ole koskaan tarkistettukaan. Olen matkustanut myös isohkon matkabägin kanssa, johon mahtuu kaksi kantobägiä + puolikkäät setit mailoja – siis yhden bägin hinnalla. En usko, että virkailija on koskaan tarkistanut, montako mailaa bägissä on ja onko siellä enemmän kuin 1 golfkenkäpari, jos vaan 23 kg on alittunut.

    Sama juttu, aina on ollut kaksi kantobägiä yhdessä matkapussissa, mutta paino on pidetty alle 23 kg. Mitään ongelmia ei ole tullut vastaan.

    KL

    Voiko noissa kuvatuissa tapauksissa olla kyse siitä, ettei matkasuojan sisältöä ole tarkastettu eikä siihen sen vuoksi ole puututtu?

    Joidenkin lentoyhtiöiden ohjeet ovat kieltämättä aivan hanurista, etenkin kun ne lähtöselvitysvirkailijat eivät ole koskaan niitä lukeneet, puhumattakaan siitä, että he osaisivat kertoa asioiden oikean laidan.

    ts

    Putti-Possu
    Hieman on Finnairilla ristiriitaisuutta, joka ei ainakaan minulla ole aiheuttanut vielä ongelmia. Finnairin kannattaisi kuitenkin päivittää nuo ohjeet.

    https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/sports-equipment/golf tuon mukaan golfbägi saa sisältää ”Yhdet golfvarusteet (max 23 kg) saavat sisältää mailojen ja golflaukun lisäksi golfkenkäparin”, kun toisaalta:

    https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/Excess-baggage-fees kertoo, että
    ”Golfbagi ja enintään 220 cm pituiset sukset voidaan myös laskea standardikokoisiksi matkatavaroiksi, kun niiden enimmäispaino on 23 kg.”

    Nuo eivät varsinaisesti ole ristiriidassa, vaan käsittelevät eri tilannetta. Ohjeina ovat kyllä saaneet virkailijatkin sekaisin, koska eivät ole katsoneet minkä otsikon alta lukevat.

    Siis: Ensimmäisen kohdan ohjeet kohdistuvat tilanteeseen, jossa golfbägi laitetaan ruumaan urheiluvarusteina muun matkatavaran lisänä. Jos se ei olisi golfbägi, maksu menisi ylimääräisen laukun mukaan ja olisi korkeampi. Toinen kohta käsittelee tilannetta, jossa bägi on ainoa ruumaan menevä matkatavara, eli lippuun sisältyvä.

    Näistä sai tiskillä jokusen kerran ihan tosissaan vääntää ja esimiestasoa myöten muutama vuosi sitten kun nuo säännökset muuttuivat ja asia tuli aika tarkkaan selvitettyä

    Ohjeet ovat minustakin epäselvät. Voin kuitenkin kertoa, kuinka tämä toimi käytännössä kaksi viikkoa sitten. Lensin Finnairilla Madridiin ja olin ostanut kaksi light-lippua: itselleni ja vaimolleni. Noihin lippuihin oli ostettu molempiin ylimääräinen matkatavara. Toisena matkatavarana oli matkalaukku ja toisena minun golfbägini. Matkatavaroista ei tarvinnut maksaa ylimääräistä tiskillä, vaan molemmat matkatavarat menivät etukäteen maksetulla hinnalla: 15 euroa per tavara.

    GWS

    Sen verran korjausta Calexin tekstiin, että ns ”light-lipulla” ostettu matkatavara <23kg ei käsitä golfbägiä, normaaliin lippuun sisältyvänä se kuitenkin käsittää. Asia jota en ymmärrä alkuunkaan, eikä ymmärtäneet virkailijatkaan, mutta näin on ohjeistus.

    Tässä ilmeisesti käytännöt ja/tai viestintä vaihtelee, koska matkustin kolme viikkoa sitten Finnairin light-lipulla bägin kanssa siten, että ostin vain yhden 15e -hintaisen lisämatkatavaran suuntaansa. Kummassakaan päässä lähtöselvityksessä ei ollut mitään puhetta, etteikö golfbägi menisi tuolla peruslaukun maksulla. Matka oli Helsinki – Dublin – Helsinki

    Männäviikolla Helsingin päässä homma hoitui sujuvasti. Golfbägi näkyi systeemissä ennakkoon maksettuna ilman senkummempaa selittelyä ja homma hoitui tiskillä oikein mallikkaasti.

    Sensijaan paluulennolla oli aikamoinen hässäkkä Lissabonissa. Onneksi ennakkoon maksetusta bägistä oli kuitti mukana, mutta siltikin asiasta väännettiin paikallisen virkanaisen kanssa niska punaisena. Piti oikein saada ”superi” paikalle vahvistamaan ettei tarvinnut mennä uudelleen maksamaan bägikuljetusta.

    Taitaa olla ohjeet ja käytännöt hiukka hakusessa virkailijoilla eri maissa. Olisko ohjeistuksessa, lukuharjoituksissa, luetun ymmärtämisessä tai halussa toteuttaa luetun ymärrettyä.. parantamisen varaa. No eihän se ole kun maksettua ”asiakaspalvelua” josta saamme nauttia – lentoyhtiöiden maksavina asiakkaina.

    KL

    Taitaa olla ohjeet ja käytännöt hiukka hakusessa virkailijoilla eri maissa. Olisko ohjeistuksessa, lukuharjoituksissa, luetun ymmärtämisessä tai halussa toteuttaa luetun ymärrettyä.. parantamisen varaa

    On hyvä muistaa, että esimerkiksi Lissabonissa Finnairin palvelusta saattaa vastata paikallinen kenttäyhtiö, jolloin ohjeiden ja määräysten kirjo, joka ko. palvelun tulisi kaikkien palveltavien lentoyhtiöiden kohdalla hallita on aivan järjettömän laaja. Sen vuoksi

    Onneksi ennakkoon maksetusta bägistä oli kuitti mukana

    edellä mainittu on mitä suositeltavinta.

    On hyvä muistaa, että esimerkiksi Lissabonissa Finnairin palvelusta saattaa vastata paikallinen kenttäyhtiö, jolloin ohjeiden ja määräysten kirjo, joka ko. palvelun tulisi kaikkien palveltavien lentoyhtiöiden kohdalla hallita on aivan järjettömän laaja. Sen vuoksi

    Onko ongelmana liian monimutkaiset ohjeet / käytännöt vai palveluntuottaja. Eikai se oikeuta tekemään ”paskaa” työtä / palvelua jos on homman ottannu hoidettavakseen ja ohjeita eri yhtiöillä erilaisia. Eihän golftuomarikaan tee huonoja ”tuomioita” siksi että on niin monia sääntöjä ja ”enakkotulkintoja”

    Varauspaperit ja kuitit kannattaa aina raahata mukanaan, erityisesti Lissabonin reissuilla

    nimimerkkillä: kokemusta on useammasta haastavasta keskustelusta sekä myöhästyneistä laukkujen toimituksista.

    Millä yhtiöllä lensit Lissabonista niin ohjeistus menee operoivan lentoyhtiön sääntöjen mukaan mitkä eivät ole kaikilla samanlaiset(et ainakaan Finnairilla lentänyt)!! Aikaisemmin siellä oli 15kg sääntö bägille mikä tuotti ongelmia kun Suomen päässä sai olla mainittu 23kg ja paluuseen piti ”laihduttaa” 8kg!!

    Taitaa olla ohjeet ja käytännöt hiukka hakusessa virkailijoilla eri maissa.

    Niinpä. Tästä esimerkki viime ja edelliseltä vuodelta. Molemmissa tapauksissa olimme tulossa Floridasta ensin American Airlinesin lennolla New Yorkiin ja sieltä jatkolennolla Helsinkiin Finnairin bisnesluokassa. Vuonna 2014 A/A:n virkailija sanoi bägin menevän ilmaiseksi, koska meillä oli bisnesluokan jatkolento. Vuonna 2015 samassa tilanteessa bägin kuljetus maksoi $100, koska ohjeiden mukaan ensimmäinen lento ratkaisee meneekö maksu. Ohjeet eivät muuttuneet 2014/2015.

    ts

    Teilori
    Millä yhtiöllä lensit Lissabonista niin ohjeistus menee operoivan lentoyhtiön sääntöjen mukaan mitkä eivät ole kaikilla samanlaiset(et ainakaan Finnairilla lentänyt)!! Aikaisemmin siellä oli 15kg sääntö bägille mikä tuotti ongelmia kun Suomen päässä sai olla mainittu 23kg ja paluuseen piti ”laihduttaa” 8kg!!

    Tämä 15/23 kg on tyypillinen sekaannus juuri tuon aiemmin mainitun asian kautta, eli erikseen maksettavana urheiluvälineenä raja on ollut tuo 15kg, ainoana matkatavarana tai normaalisti ruumaan menevänä 23kg. Bägi siis 15kg painavana on halvempi kuin maksaa ylimääräinen max.23kg laukku ruumaan.

    Valitettavasti, kuten mutkin ovat todeneet, virkailijatkaan eivät tuota ymmärrä, vaan riippuen kumpaa kohtaa ohjeista lukevat, hinnoittelevat ja määräilevät maksuja ja kilorajoja

    Tulevia golf-reissuja silmälläpitäen: miten pakkaatte mailat, erityisesti pitkävartiset? Riittääkö pelkän matkasuojapussin käyttö vai tarvitaanko jotakin tukiviritystä?
    Finskin sivut ohjeistavat näin: ”Finnair suosittelee, että suojaat matkalle mukaan ottamasi golf-varusteet.”

    Wessman: Tulevia golf-reissuja silmälläpitäen: miten pakkaatte mailat, erityisesti pitkävartiset?

    Aika harvinaista on, että draiveri katkeisi, mutta sellaistakin kuulemma sattuu. Minä pakkaan varmuuden vuoksi draiveria suojaten seuraavasti:
    – bägin huppu kiinni ja sisälle jotain pehmittävää, kuten villapusero ja pyyhe
    – bägin hypun päälle reppu ylösalaisin, jolloin reppua tarvitsee matkalla muutoinkin. Repussa on pohjassa solukumipehmike, joten suoja on yhteensä melko hyvä

    Matkasuojan sisälle mahtuu vielä hyvin varavaatteita, kenkiä ja toilettipussi – yhteensä 23 kiloon asti, jolloin lisäksi ei yleensä tarvitse muuta kuin käsimatkatavat.

    Laitan pitkiin mailoihin sellaiset kovapahvirullat (”holkit” tai miksi niitä nimitetään?), joiden sisään jäävät pitkien mailojen varret puolivälistä kohti lapaa. Teippaan ne kiinni lavan suojaavaan kuplamuoviin.

    Hyviä jippoja, kiitos!

    Liittyen tuohon kamojen pakkaamiseen golfbägiin. Jos teillä on matkatavaravakuutuksia ja kamat myöhästyy tai katoaa, niin kannattaa tarkistaa mikä on politiikka vakuutusyhtiöllä korvausten suhteen. Finskillä on mainittu tuo, että siellä saa olla kengät ja mailat.

    Meillä jäi bägit Heathrowlle ja kaikki golfkamat oli bägissä. Vakuutus ei korvannut vaatehankintoja, koska ne ei kuulu matkustaa golfbägissä. Vuokramailat, pallot tms toki korvasi.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 29)
Vastaa aiheeseen: Finnairin erikoinen palvelu golffareille!

Etusivu Foorumit Matkailu Finnairin erikoinen palvelu golffareille!