Aihe: Fiilis vs. analyysi - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

Fiilis vs. analyysi

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Fiilis vs. analyysi

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 74)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #173355 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt on ollut monta aika mielenkiintoista ketjua, joissa asiantuntijat (HUOM! Ei mitään lainausmerkkejä!) valaisevat niitä miljoonia pienen pieniä yksityiskohtia, joita yhdistelemällä saadaan aikaiseksi toimiva, tehokas ja pettämätön golfsvingi. Mä oon mennyt vähän toisille linjoille. Oletetaan että pelaaja pelaa sellaista perussujuvaa golfia. Siis palttiarallaa 80 ja alle kiekkoja. Oletetaan edelleen että voidakseen pelata alle 80 kiekkoja pelaajalla on jonkinlainen suht toimiva huitaisu, jonka ei todellakaan tarvitse olla silmiä hivelevän kaunis, tai edes tehokas. Mutta kuitenkin että perusjutut, eli grippi jne.. on suunnilleen kuosissa. Nyt urhea pelaajamme kuitenkin toteaa että alentaakseen skooriaan pitää hänen ’tehdä jotain’. Mitä? Toisille vissiin sopii tässä vaiheessa virheiden karsinta svingistä veke. Alkaa loppumaton analyysikierre. Toinen saattaa avata punkkupullon ja alkaa pohtimaan pelaamisen syvintä olemusta, ’mind over matter’ -tyylisesti. Kolmas funtsii että ’ei helvetti’ reenaamaan en ala. Ja tyytyy pitäytymään tuupparitasossa. Itse kun olen erään tyyppinen erikoisuuden tavoittelija, niin olen hylännyt tiukan analyysin täysin ja kokonaan. Mun mielestä on mahdotonta saavuttaa toivottua tulosta (hyvää lyöntiä) tekemällä orjallisesti niitä pron antamia tipsejä. Siis vaikka että ’sun pitää nyt vaan kato huolehtia siitä ettei se lantio karkaa edelle…’ Tuo on mun mielestä BS:ää isolla B:llä ja S:llä. Sen sijaan: Mun mielestä tie valaistumiseen alkaa ymmärryksestä. Mä ainakin ymmärrän että mun svingi on osittain aika hanurista, mutta toisaalta ymmärrän senkin että koska en vaivaa sillä päätäni se on luonteva eikä mun tarvii pakottaa itseäni mihinkään outoon saadakseni svingini tehtyä. Siis ei tarvii ajatella. Mikä onkin loistavaa, koska ajattelu ei oo mulle erityisen kevyttä toimintaa. Toistettavuudesta puhutaan aika paljon. Mä oon nyt tällä kaudella pyrkinyt aktiivisesti eroon kaikesta toistoon liittyvästä, mitä tulee pallon lyömiseen. (Rutiinit erikseen!) Niistä toistoista ei taida loppupeleissä olla hyötyä tilanteessa, jota varten niitä toistoja ei oo tehny. Eli toistojen sijasta olen päätynyt ’fiilistely’-linjalle. Mä maistelen aika paljon lyöntiä ja pohdin että mitenköhän se pallo mahtaa matkustaa jos tuonkin sen mailan ’tälleen täältä’ tällä kertaa. Tuomio tälle ’en treenaa treenamisen takia’-pelilleni on kyllä vielä juryn käsittelyssä, kun mulla meni tää kausi ihan puihin töiden takia. MUTTA! En silti aio treenata talvella yhtään. korkeintaan käyn ennen tammi- ja maaliskuun pelireissuja ottamassa tuntumaa mailoihin ja pallon lyömiseen. En svingiin. Tämä vuodatus lähinnä vastapainoksi kaikelle sille svingiteorialle, jota tällä palstalla on ansiokkaasti viime aikoina puitu. Että voisiko olla joku muukin tapa kuin tiukka svingianalyysikierre?

#247413 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tetsa kirjoitti: (23.10.2006 16:46:06)
    Tämä vuodatus lähinnä vastapainoksi kaikelle sille svingiteorialle, jota tällä palstalla on ansiokkaasti viime aikoina puitu. Että voisiko olla joku muukin tapa kuin tiukka svingianalyysikierre?

No Tetsa,

Itse viisi vuotta taukoa pitäneenä ( siis alle 10 rundia per kausi 2001-2005 ) pelasin nyt tasan 50 kierrosta ja onnistuin kuin onnistuinkin pelaamaan huomattavasti paremmin kuin alkukaudesta.

Syy menestykseen olivat ne 50 kierrosta ja välineiden täydellinen remontti.

Alkukaudesta pelasin 30 hcp vastaavia tuloksia ja loppukaudesta kohti 15 hcp tuloksia ( 35 ja 41 pogipistettä parhaimmat ). Eli koko ajan nousussa ollut hcp 15 => 18 saatiin nyt ponnistellen taas mahdolliseen laskusuuntaan tai ainakin pysähtymään. Tämä oli myös kauden tavoitteeni. Tässä kilpajuoksussa putosi paino 10 kiloa.

Pari kolme hyvää neuvoa ainakin olen peliini ottanut täältä. Mutta kyllä ne lyönnit pitää olla muistissa ts. fiiliksellä ne pitää aina lyödä. Neuvon tai kaksi sain prol:lta jotka olivat todella hyviä.

Ostin pelioikeuden 11.06.2006 ja se oli mielestäni hieman liian myöhään, jotta olisi kerinnyt todella päästä vauhtiin jossa olin joskus 1997-2000. Tosi pelimiehet täälläpäin pelaavat jopa yli 100 rundia kaudessa.

Montako rundia itse pelasit aikoinaan kun tempasit 65/72 rundin ? Montako nyt ?

Montako rundia pitää pelata kaudessa, jotta joku hcp 15 taso ylipäänsä säilyy ? Entä hcp 4-5 taso ? Itse veikkaan minimiksi ekaan 20-30 rundia + sama määrä range ja par-3 sessioita.

Swingineuvoissa pitää osata valita itselleen sopivat neuvot. Varusteet taas ovat tehty normaalimittaisille ihmisille ja itse olen pyrkinyt kolmea mailaa lukuunottamatta ( driveri, wedge56 astetta ja putteri ) hankkimaan uprightimmat ja jäykempivartisemmat mailat kuin aiemmin oli kun kehitys jämähti hcp 25 tienoille.

Peruskunnon kohottamisella uskoisin 75%:n pelaajista parantavan myös scoreaan.

t. Jukka-62

#247414 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Viime kesinä pelasin sellaista vajaata 100 kiekkaa. Tänä kesänä kiekkoja tuli ehkä parikymmentä, näistäkin osa oli firmojen ’kisoja’ joissa pääpaino ei todellakaan ollut pelaamisessa…

Tältä kesältä jäi taskuun jokunen parin alitus, sitten näitä ’ihan ok’ (~80) kiekkoja tuli kymmenkunta. Noin 5 kiekkaa meni ’ihan vituiksi’ ja silleen. Eli prosentuaalisesti tulokset kierrosmäärään suhteuttaen aika tavallinen kesä.

Pointti siinä mun alkuperäisessa kirjoituksessa oli siinä, että voiko tulosta parantaa pelkästään fiiliistelemällä ja maistelemalla. Mua ei enää kiinnosta kuulla mitä minkäkin lihaksen pitää ehtdä ja missä järjestyksessä, jotta teen poliittiisesti korrektin svingin.

#247415 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tetsa kirjoitti: (23.10.2006 17:20:55)
    Pointti siinä mun alkuperäisessa kirjoituksessa oli siinä, että voiko tulosta parantaa pelkästään fiiliistelemällä ja maistelemalla. Mua ei enää kiinnosta kuulla mitä minkäkin lihaksen pitää ehtdä ja missä järjestyksessä, jotta teen poliittiisesti korrektin svingin.

Kyllä voi, ja sulle näköjään sopii fiilistely. Mutta jokaisen kannattaa kehittää itseään ja peliään omien luonteenpiirteidensä kanssa sopusoinnussa. Niitä vastaan ei kannata taistella.

Toisaalta, jotkut kutsuvat ajattelua maistelemiseksi, toiset analysoinniksi. Usein paljastuu, että kummatkin tekevät samaa asiaa. Minä voisin sanoa, että mulle on ihan sama, mieltä mun lyönti maistuu, mä vaan haluan pläjäyttää oikeeseen suuntaan ja oikeeseen aikaan. Ja siihen voisi lisätä, että tuollainen maistelu ja fiilistely on turhaa ajanhukkaa, ei sitä makua kuitenkaan selville saa.

Analyytikko ei ehkä ajattelekaan asioita yhtään enempää ja tarkemmin kuin maistelija. Erona on vain se, että maistelijaa ei kiinnosta pätkääkään yrittää välittää tuntojaan muille, vaan tuo omien tuntojen jäsentelemisen puute kuitataan heittämällä asia lekkeriksi ja syyttelemällä muita analyytikoiksi.

Sanoisin, että 100 kiekkaa on aika paljon harjoittelua ja lopuksi vielä, että tämä aihe on kyllä kaluttu aika tarkkaan pariksi kuukaudeksi jos joku vielä jaksaa, niin siitä vaan.

#247416 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sen sijaan: Mun mielestä tie valaistumiseen alkaa ymmärryksestä. Mä ainakin ymmärrän että mun svingi on osittain aika hanurista, mutta toisaalta ymmärrän senkin että koska en vaivaa sillä päätäni se on luonteva eikä mun tarvii pakottaa itseäni mihinkään outoon saadakseni svingini tehtyä. Siis ei tarvii ajatella. Mikä onkin loistavaa, koska ajattelu ei oo mulle erityisen kevyttä toimintaa.

Tän ymmärtämiseen ei mennyt kovinkaan kauaa. Oma ymmärrys on helvetin kaukana; joitain tuhansia koreja palloja perhaps.

#247417 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tetsa kirjoitti: (23.10.2006 17:20:55)

Mä pääsin hcp 25 tasoon pelkästään katsomalla rangella kuinka muut lyö..ja itse mätin palloja muutaman korin / rangesessio.

15 tasoon pääsin ostamalla pidemmät ja uprightimmat mailat ja pelaamalla paljon, jopa 3 x 18 koloa kerran / vrk. Niin ja hankkimalla ensimmäisen pelioikeuteni.

Nyt uudestaan tuohon tasoon pääsin tiukalla analyysillä ja jäykempien varsien ja uuden wedgen ansiosta. Niin ja hankkimalla pelioikeuden.

Nyt vasta tällaisen analyyttisen keskustelun myötä luulen tietäväni mihin voisi pyrkiä. Ei pelkällä fiilistelyllä en usko päästävän alle 3 hcp tulokseen. Hyvällä fysiikalla ja rutiinilla ja pelisilmällä voinee päästä alle 10 hcp:hen…tai jos on aloittanut golfin viimeistään 20 vuotiaana. Touria kiertäväksi sankariksi en usko päästävän, jos pelaaminen on aloitettu yli 15 vuotiaana. Ainakin se on pieni ihme jos niin tapahtuu.

Hyvänä päivänä jos kaikki natsaa kohdalleen voi käsittääkseni jokainen pelaaja joka pystyy pelata 5 väylää perättäin paarissa ja muutaman pirkun kierrokselle päästä pariin tai jopa alle sen. Jotta sitä voi tehdä joka viikko pitää olla rautainen kokemus ja kaikki pelialueet ja välineet ja fysiikka kohdallaan ( sekä taloudellinen tuki ja taustajoukot ).

Kyllä siis itse pelaamalla ( itse itseään valmentaen ) pääsee tuohon singulariteettiin, mutta sen alle tasaisesti pelaamiseen täytyy olla riittävästi järkeä analyysiin ja ammattimainen valmennusohjelma. Säännöllinen töissäkäyminen on jo este alle pariin pelaamiselle, ellei sitten työ ole juuri golfopetus tms.

Kyllä erinomaiset pelaajat juuri fiilistelevät ja makustelevat sen lisäksi että kaikki muukin valmennus on kohdallaan. Pelkällä makustelulla ei voi päästä pitkälle, kun ei tiedä mitä pitäisi makustella. Se on kuin lentäminen…teoriaa ja käytäntöä..kun teoria hanskassa ja saanut sen sovellettua käytäntöön voi alkaa kehittämään omaa swingikouluaan ja sepustamaan hämäriä kirjoja pönkkäjaloista, liikkuvista osista ja pään kääntämisestä sekä prov1x pallon sijoittamisesta oikeaan paikkaan grooveilla varustetuilla tasapainotetuilla bladewedgeillä ja muilla työkaluilla.

Just IMHO !

#247418 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

fukke diise saisse kirjoitti: (23.10.2006 17:52:56)
    .. tuollainen maistelu ja fiilistely on turhaa ajanhukkaa, ei sitä makua kuitenkaan selville saa.

Voipi olla hyvinkin näin. Mutta kyllähän se lyönti joltain kuitenkin maistuu. Siitäkin huolimatta että pallon matkustaminen on kiinni vain sen lyöntipinnan vektoreista.

#247419 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

Itse kun olen erään tyyppinen erikoisuuden tavoittelija, niin olen hylännyt tiukan analyysin täysin ja kokonaan. Mun mielestä on mahdotonta saavuttaa toivottua tulosta (hyvää lyöntiä) tekemällä orjallisesti niitä pron antamia tipsejä. Siis vaikka että ’sun pitää nyt vaan kato huolehtia siitä ettei se lantio karkaa edelle…’ Tuo on mun mielestä BS:ää isolla B:llä ja S:llä.

Sen sijaan: Mun mielestä tie valaistumiseen alkaa ymmärryksestä. Mä ainakin ymmärrän että mun svingi on osittain aika hanurista, mutta toisaalta ymmärrän senkin että koska en vaivaa sillä päätäni se on luonteva eikä mun tarvii pakottaa itseäni mihinkään outoon saadakseni svingini tehtyä. Siis ei tarvii ajatella. Mikä onkin loistavaa, koska ajattelu ei oo mulle erityisen kevyttä toimintaa.

Toistettavuudesta puhutaan aika paljon. Mä oon nyt tällä kaudella pyrkinyt aktiivisesti eroon kaikesta toistoon liittyvästä, mitä tulee pallon lyömiseen. (Rutiinit erikseen!) Niistä toistoista ei taida loppupeleissä olla hyötyä tilanteessa, jota varten niitä toistoja ei oo tehny. Eli toistojen sijasta olen päätynyt ’fiilistely’-linjalle. Mä maistelen aika paljon lyöntiä ja pohdin että mitenköhän se pallo mahtaa matkustaa jos tuonkin sen mailan ’tälleen täältä’ tällä kertaa.

Kyllähän näitä ’treenata vaiko valaistua muulla tavoin’ -asioita käytiin läpi melkoisen paljon jokin aika sitten.

Mielestäni sitä voi pärjätä fiilistelyllä ja vähällä treenillä ihan mukavasti jos on aiemmin kyennyt pelaamaan toistuvasti alle 80 kierroksia. Toisaalta en usko kenenkään päässeen sille tasolle pelkällä fiilistelyllä vaan se on jossain vaiheessa vaatinut melkoisen määrän niitä toistoja ja swingin pohtimista.

Eli saavutetun tason voinee varmaan säilyttää kohtuullisen pienelläkin työllä, mutta kehittyminen siitä eteenpäin onkin sitten jo toinen juttu.

#247420 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt mä ymmärrän, miks kaikki on sulle helppoo. Vaikka asentoja ei pitäisikään tutkia, niin tossa sun profiilissas näkyy aivan uskomattoman hyvä ’clearing the hips’. Vasen lantio on vetänyt ja kiertynyt alta pois, jotta oikea puoli pääsee tulemaan suoraan ja kohteeseen päin kiertämättä vasemman ympäri. Silloin ei käsilläkään tarvitse tehdä yhtään mitään muuta kuin roikottaa olkapäistä.

Uskon, että tosta peruslyönnistä pystyy maistelemaan feidejä ja drawta ihan eri tavalla kuin 99% pelaajista.

Suonet anteeksi tämän analyyttisen palautteen.

#247421 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässäpä muutamia mietteitä omalta kohdin pohdiskeluusi. Sun kuvaama pelaaja pelailee alle 10:n händärillä jos niitä seiskallakin alkavia mahtuu kierroksiin. Siihen päästäkseen, niinkuin totesit, on perusjuttuja jo kohdillaan. En ole itse vielä kehittynyt sille tasolle, ompi toivottavasti jo ensi kauden juttuja. Omalta kohdalta tietää sitä, että ens talvena vietetään taas kohtuullisesti aikaa hallissa. Tässä vaiheesa pitäisi olla jo oikeilla jäljillä ja hajua siitä, minkälaista perussvingiä haluaa ja pystyy tuottamaan. Haastellisuutta tässä lisää se, että ymmärrykseni mukaan on monenlaisia tapoja tuottaa tuota lyöntiä. Olen täysin samaa mieltä kanssasi, että pitää kyetä ymmärtämään svingiä niin paljon, että tietää mikä on sun kropalle luontevaa, eikä vääntää sitä tietyn mallin mukaiseksi. Rohkenempa olettaa tässä, että sinäkin olet joskus aikoinaan tahkonnut rangella päästäksesi tohon nykyiseen pelitasoosi. Olet sitten löytänyt sen oman juttusi.

Mitäpä teen kaudella 2008 jos saavutan ensi kaudella toivomiani tuloksia. Kyllä mäkin haluan silloin fiilistellä niitä lyöntejä, antaa palaa vaan. En usko, että kehittyäkseni vielä siitä eteenpäin, tarvitsen käydä läpi jonkin svingianalyysikierteen. Mun kohdalla se tulee olemaan paljon pelaamista ja aika paljon treenaamista, pallon lyömistä. Niin, lahjoja mulla ei ole tähän lajiin, uskoa kehitykseen on ja haluja treenata. No eipä tässä näköjään mitään syvällistä syntynyt, jotain omia ajatuksia toin vain esille.

#247422 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saat anteeksi, mutta vain tämän kerran.

Siellä meni vähän puurot ja vellit sekaisin jossain välissä. Siis ennen tätä kautta pelasin palttiarallaa satakunta kiekkaa kaudessa. tämä kesä on ollut poikkeuksellinen siinä mielessä, että en ole juuri käynyt rangella, kun kentällekin olen päässyt vaan sen ~20 kertaa. Mutat kuinka ollakaan kierroskeskiarvo on about sama. JA aion vielä tulla tästä paremmaksi, mutta en aio harjoitella.

Ja vielä tarkennan alkuperäistä ajatustani: Koko ketjun avaus sai alkunsa tästä Nokian N-jotain golf multimedia-mobile-computer (joksi Hard-Core Nokia Management -vaimoni niitä mua opastaa kutsuttavaksi) -ketjusta.

Siis analysoinnilla ymmärrän nimenomaan tätä ruutujen pysäyttämistä svingin eri kohtiin ja katsomaan oikein suurennuslasilla mikä siinä mättää. Pahimmillaan mun mielestä toi tauti on siinä vaiheessa kun kaivetaan vaikka Mr. Hoganin opus esille ja aletaan vertaamaan… Tämän halusin vain sanoa.

Ja kyllä olen joskus jonkin verran treenannut ja ottanut ihan muutaman tunninkin. Mutta kyllä mun treenaaminen ja kehitys on tapahtunut lähinnä sisäisesti esim punkkupullosta nauttimalla, varsinkin viime vuosina.

#247423 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joopa. Itse olen keskittynyt viime aikoina nimenomaan tuohon fiilistelyyn ja omiin tuntemuksiin perustuvan itsetutkiskeluun. Lahjakkaat pallonlyöjät, kuten Tetsa pääsevät sen kautta pitkälle, jos malttia ja kärsivällisyyttä riittää. Minulle riittää se, että osaan lyödä palloa siinä määrin että pallo pysyy väylällä ja pääsen sitä kautta nauttimaan pelaamisesta.

Yhtään still-kuvaa en enää apinoi, enkä paloittele swingiäni. Menee muuten hermot.

Varsinaiseen kysymykseen siis mielipide, että fiilistelyllä pääsee pitkälle, kun perustekniikka on hallussa. Ei tekniikkaa tarvitse maailman loppuun asti hioa. Jossain vaiheessa pitää pystyä soveltamaan. Kai se pallo antaa vastauksen kun sitä lyö.

#247424 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

Tetsa kirjoitti: (23.10.2006 19:38:11)

Ja kyllä olen joskus jonkin verran treenannut ja ottanut ihan muutaman tunninkin. Mutta kyllä mun treenaaminen ja kehitys on tapahtunut lähinnä sisäisesti esim punkkupullosta nauttimalla, varsinkin viime vuosina.

Tälle palstalla on kyllä kerääntynyt joukko ehdottomasti maailman lahjakkaimpia yksilöitä…
    Golfpalloa lyödään pidemmälle kuin ammattilaiset ja treenaaminenkin hoituu mietiskelyn, parin pro -käynnin ja punkkupullon avulla 😉

Sitä tuntee itsensä tosi lahjattomaksi kun on joutunut pohdiskelemaan swingiään ja käyttämään aikaa rasittavien toistojen tekemiseen. Tarkoitus on kuitenkin kaikesta huolimatta jatkaa samalla linjalla.

#247425 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siis analysoinnilla ymmärrän nimenomaan tätä ruutujen pysäyttämistä svingin eri kohtiin ja katsomaan oikein suurennuslasilla mikä siinä mättää. Pahimmillaan mun mielestä toi tauti on siinä vaiheessa kun kaivetaan vaikka Mr. Hoganin opus esille ja aletaan vertaamaan…

Taidanpa kuulua tähän analystien joukkoon. Tulee käytyä silloin tällöin prolla ja muutenkin kaivelen ’swingitietoutta’ eri meedioista.
    Videokuvauksen olen havainnut hyödylliseksi näkemään missä oikeasti mennään, oma mielikuva on poikkeksetta kaukana totuudesta. En ole kovinkaan kiinnostunut nilkkojeni sirosta ojentumisesta vaan päähuomio on mailanpään radassa. Minulle tärkein asia on saada mailanpään pysymään planella koko swingin ajan, en ole vielä kyennyt keksimään mitään positiivista mailanpään vaeltelusta sinne tänne. Tässä kohtaa tieto voittaa fiiliksen, mutta onko sillä mitään tekemistä lyömään oppimisen kanssa onkin kokonaan toinen juttu. Minä en tiedä.

Mutta yhteen juttuun mulla on mielipide. Ainakin lähipelissä osuman pitää olla melko puhdas ennekuin pääsee edes jollakin tapaa fiilistelemään. Ja toistuvaa puhdasta osumaa ei saa ellei ’perusasiat’ ole kunnossa. Ja perusasiat aukeavat hyvin harvalle itse funtsimalla tai fiilistelemällä.

Summa summarum: Ensin olisi hyvä hankkia perusymmärrys swingistä, mielellään jonkun kokenemman avustuksella. Sen jälkeen fiilistelyn kautta löytää oman kropan tapaa tuottaa se minun swingini.

Tai jotain

#247426 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rifle kirjoitti: (23.10.2006 20:36:50)

Tälle palstalla on kyllä kerääntynyt joukko ehdottomasti maailman lahjakkaimpia yksilöitä…
    Golfpalloa lyödään pidemmälle kuin ammattilaiset ja treenaaminenkin hoituu mietiskelyn, parin pro -käynnin ja punkkupullon avulla 😉

Tetsa ny vaan on syntynyt lyömään palloa kiertoliikkeellä; ei siinä mitään sen kummallisempaa ole.

#247427 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rifle kirjoitti: (23.10.2006 20:36:50)

Sitä tuntee itsensä tosi lahjattomaksi kun on joutunut pohdiskelemaan swingiään ja käyttämään aikaa rasittavien toistojen tekemiseen. Tarkoitus on kuitenkin kaikesta huolimatta jatkaa samalla linjalla.

Ensimmäinen kausi takana ~30 kierrosta tasotus 31.4 ja vasen polvi tuusana joten ei tarvitse talviharjoittelua miettiä. Tällä perusasetuksella voisin lähteä tohon vinkkupullo ja meditointi -tyyliseen treenaamiseen. Kuulostaa paljon hauskemmalta kuin niskalimassa versio 😉

Ehdottomasti fiilispohjalla (ja hyvä kaveri vieressä toteemassa, nyt menee swingi metsän puolelle) 🙂

#247428 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tetsan fiilistely läpi rundin on helppoa, kun tuntuu olevan pelimiehiä jo valmiiksi, eli oppinut tavalla ja toisella jo enemmän kuin ihan perusteet.

Itseäni on aina ärsyttänyt jutut siitä, että 90 prosenttia golfista on mentaalista. On paha fiilistellä lyöntejä ja luottaa osaamiseensa jos ei juuri osaa mitään.

Lausahdus 90 prosentista pitää ehkä enemmän paikkansa aivan huippu ammattilaisilla, mutta eiköhän esim. Mikkomme ole ihan oikeasti vain huonompi luin esim. Luke Donald tai joku muu.

Silloin kun peli kulkee, tuntuu, että nythän mä osaan, enkä enää unohda ja heti seuraavalla reiällä peli sekoaa. Jos vahingossa kulkee vähän pidempään, nousee helposti virtsa päähän ja alkaa lateleen neuvoja kavereille tyyliin ’katsot vain griinille ja lyöt sinne’. Mutta kun peli sekoaa niin griini näkyy jossain usvan keskellä, jos sinne stanssin säädöltään ehtii vilkaisemaan.

Onko se sitten huonoa uskoa taitoihinsa vai realistista tunnetta siitä, että näillä säädöillä pallo ei lennä minekään, mutta kun parempaakaan ei nyt löydy.

Uskon, että jälkimmäistä.

#247429 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joe Kerr kirjoitti: (24.10.2006 8:53:43)
    Ensimmäinen kausi takana ~30 kierrosta tasotus 31.4 ja vasen polvi tuusana joten ei tarvitse talviharjoittelua miettiä. Tällä perusasetuksella voisin lähteä tohon vinkkupullo ja meditointi -tyyliseen treenaamiseen. Kuulostaa paljon hauskemmalta kuin niskalimassa versio 😉

Ehdottomasti fiilispohjalla (ja hyvä kaveri vieressä toteemassa, nyt menee swingi metsän puolelle) 🙂

Hoitaa sen polven ny vaan siihen kuntoon ja alkaa mättämään korikaupalla palloja. Meidän tasoisilla sutijoilla nimittäin fiilis on se että useimmista lyönneistä jää paska maku.

#247430 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

kebax kirjoitti: (24.10.2006 9:49:53)
    Hoitaa sen polven ny vaan siihen kuntoon ja alkaa mättämään korikaupalla palloja. Meidän tasoisilla sutijoilla nimittäin fiilis on se että useimmista lyönneistä jää paska maku.

Kerta toisensa perään minä hiljaisen ihailun vallassa kummastelen sitkeyttäsi tämän lajin parissa. Meinaan vaan, että kommenteissasi asuu niin syvä masennus ja synkkyys suorituksiasi kohtaan, että heikompi sielu olisi jo siirtynyt vaikkapa ringetteen taikka leijan lennättämiseen. Vasemmalta puolelta.

Olin jo laittaa tähän perään, että ei kait se golf nyt niin vakavaa ole, mutta muistan erään aikaisemman kommenttisi ja jätän sen laittamatta 😉

Vieläkö Everstillä pääsee pelaamaan?

#247431 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

KL kirjoitti: (24.10.2006 10:35:16)
    Vieläkö Everstillä pääsee pelaamaan?

Juu ei pääse. Eversti meni kiinni jo reilu vko sitten. Tiilaakson ytimessä on enää auki Tawast ja tietenkin Huuko. Huukon nurmi rehottaa lähes yhtä pörröisenä kuin keväällä, tosin tuuheampana ja selkeästi märempänä.

Ei ne lyönnit aina paskalta maistu edes näissäkään olosuhteissa. Tuossa söndaagina onnistuin viimeisellä reikällä vetämään santurilla mukavan noston joka pulleanpyöreänä leijaili karvaiselle parketille, otti vaaksan mittaisen pompun ja stoppas. Osuman hetkellä tunsin selkeästi kuinka gripistä kilahtivat painot suoraan labaan ja sitten ei tarttenna muuta kuin ottaa se laba kiinne. Melko tekninen fiilari mutta IHan kelpo sutasu. Oho. Tää ny meni vähän jukkis-osastolle, mutta haitanneeko tuo mittää…

#247432 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

KL kirjoitti: (24.10.2006 10:35:16)

Kerta toisensa perään minä hiljaisen ihailun vallassa kummastelen sitkeyttäsi tämän lajin parissa.

Minä olen noteerannut saman seikan. Kepakkomiehestä uhoaa ugrilainen perimä:
    – Minä nyt raivaan tämän metsän ja vierrän siihen kasken vaikka ei siihen mitään kasva, ja jos kasvaakin, niin halla sen sitten kuitenkin vie.

Ja toisaalta luterilainen perinne:
    – Otsasi hiessä olet sinä händärisi tiputtava.

Mutta johtavana voimana sama kuin Bernsteiniläisellä sosilistilla:
    – Liike on tärkein!

#247433 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihailen Kebaxin sitekeyttä, mutta siinä mielessä oon eri mieltä (varsinkin ku polven kuntoutukseen menee koko talvi- kiitos tuhoutuneen eturistisiteen ja kierukan – old war wounds 🙂

Nyt jos lähtis kuplaan takoo korikaupalla palloja ois satavarmaa, että ensi kaudella ois swingi aivan totaalisen hukassa/pielessä. Taitaapi minulla kevätkausi sitten alkaa pro:n opastuksella.

#247434 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kebax kirjoitti: (24.10.2006 10:53:06)
    Tuossa söndaagina onnistuin viimeisellä reikällä vetämään santurilla mukavan noston joka pulleanpyöreänä leijaili karvaiselle parketille, otti vaaksan mittaisen pompun ja stoppas…… Oho. Tää ny meni vähän jukkis-osastolle, mutta haitanneeko tuo mittää…

No ei se mitään…mä täräytin perjantaina treenatessa 40 metristä santabunkasta pallon kuppiin…tosin se pompaas sieltä ulos metrin lipusta…mutta silti.

Vaikeusastetta lisäsi pakkanen ja hieman jäätynyt hiekka ja greeni.

Huomasin muuten että wedge Rhino Riflen grippi on profiililtaan kolmio..kärki siis alapuolella ja päältä sileä. Kulmat pyöristetty tosin joo ( yleisvaikutelma pyörä tietty ). Mielestäni parempi kuin soikeaprofiilinen grippi.

#247435 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joe Kerr kirjoitti: (24.10.2006 14:19:39)
    Taitaapi minulla kevätkausi sitten alkaa pro:n opastuksella.

Toki pron opastuksella edetään, ei tähän huitomiseen kannata uusia juttuja kehittää/keksiä. Mulla on muuten koipi ollu paskana jo 16 vuotta, tosin vaan tosta nilkan osalta.

#247436 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

double-eagle kirjoitti: (24.10.2006 14:29:04)

Vaikeusastetta lisäsi pakkanen ja hieman jäätynyt hiekka ja greeni.

Sielläpäinkö saa pelata jäätyneille kerneille? Vai ymmärsinkö IHan väärin?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 74)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #247450 kohteessaFiilis vs. analyysi

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Fiilis vs. analyysi