25.6.–2.7. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[15][25]
KilpailuaSuomalaista

Eipäs mennä kuokkimaan Hill Sideen

Etusivu Foorumit Yleistä Eipäs mennä kuokkimaan Hill Sideen

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 238)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL

    Rauski kirjoitti: (16.4.2012 18:41:06)
    Tästähän voi lähteä vaikka pienoinen vyöry liikkeelle. Ensin yksi, sitten toinen, muut huomaa että meillä alkaa olla senverran paljon vieraspelaajia ettei me itse enää sovita, muutakuin varamaalla viikko etukäteen. Siis etuhan on se että voi varata samana päivänä kun mieli tekee pelata, niin että tilaa vielä löytyy. Taas yksi kenttä kiinni jne. Yleensä kentillä löytyy vapaampaa tuossa ark klo 11-14 ja viikonloppuisin tuossa noin klo 18-19 jälkeen, noille ajoille voisi hyvinkin myydä aikoja vieraspelaajille ja saada kentän käyttöastetta nostettua.

    Tuota ajatusta voi helposti lähteä jalostamaan:

    1. kaikista lähtöajoista puolet on varattu pelkästään osakkaille ja pelioikeutetuille
    2. loput ajoista ovat vapaassa käytössä
    3. haluttaessa osa lähtöajoista on ainoastaan varattavissa paikan päältä esim. 1-2 tuntia ennen ko. lähtöaikaa. Nämä ajat ovat tietenkin vain osakkaille/pelioikeutetuille
    4. kohdan 3 aikoja voivat vieraspelaajat varata alkaen 15 min ennen lähtöaikaa

    Näitä kun lähtee sovittamaan prime time -aikoihin, niin eiköhän osakkaille jää riittävästi peliaikaa eivätkä vieraspelaajatkaan ole kategorisesti ’persone non grate’.

    P.S. SHG:ssä on ollut jokaisen tunnin toinen lähtöaika varattavissa ainoastaan paikan päältä max 2 tuntia ennen ko. lähtöaikaa. Toimiva ratkaisu, joka palkitsee paikan päällä aikaansa viettävät, kuten on tarkoituskin.

    ts kirjoitti: (16.4.2012 19:37:57)

    Ei kai tässä kyse olekaan niiden täyden hinnan maksamien aiheuttamasta ruuhkasta, vaan alennuksella ja lipuilla pelaavien.

    Tässä on se kohta joka ei mulle aukea. Super-golf pelaaminen ilmeisesti jatkuu, jäsenen vieraat jatkavat pelaamista, 1700 pelioikeutta jatkavat, yritystapahtumat ja kilpailut jatkuvat, kultakorttilaiset pelaavat edelleen. Nyt oikeasti kiinnostaisi tietää millaisen statuksen omaavat pelaajat saavat pannan kentälle ja kuinka monta kierrosta he viime kesänä kentällä kiersivät.

    Mulle haiskahtaa nyt siltä että HS:ssä on vedetty enemmän tunteella kuin logiikalla.

    Mistäs ne alennukset ja liput tulevat? Ei kai joku random tyyppi niitä saa ellei ole jonkun osakkaan vieras?

    Moro Hristol!

    Ensiks Hill side ei oo mun kotikenttä, että sen takia en sitä täällä puolustele. Ja mitä kilpailuihin tulee olen itsekkin muutaman kilpailun elämäni aikana pelannut. En ole ikinä törmännyt / kuullut tilanteesta, jolloin kilpailuun osallistuvalta olisi harkka kierros kielletty. Itse en ole vuodelle 2012 bongannut kuin yhden AT kiertueen osakilpailun, sekä senioreiden sm pelit, jotka pelataan hillsidessa eikä näihin kilpailuihin ole tietääkseni viellä kenttää tarkemmin määritellty ( voin olla väärässä ). Mutta uskon täysin, että jos olet menossa Hill courselle kilpailua pelaamaan on harjoittelu kierros varmasti edellisenä päivänä salittu. Golfliiton kaikissa kilpailukutsuissa on ainakin määritelty vielä kipaluun osannistuneille alennetut / ilmaiset harkkarundit. Toivon siis täysin, että pääset harjoittelusi kentälle tekemään ja asiasta kannattaa olla yhteydessä vaikka kyseisen kentän toimitusjohtajaan kilpailun osalta, sillä kaikilla kilpailijoillahan täytyisi olla ’tasavertainen’ mahdollisuus kilpailla kulloisellakin kentällä.

    PG

    jansujan kirjoitti: (16.4.2012 17:32:13)
    Sarfvik 110 -120€ GF hinnoilla on yksi suomen kalleimmista kentistä. Tosille se on halpaa toisille ei.

    Gf- hinnoittelun kalleutta arvioitaessa Sarfvik ja esim. HillSide eivät ole suoraan vertailukelpoiset. Sarfvikin osakkeesta joutuu pulittamaan reilut 40000 €, HillSiden saa jopa ilmaiseksi. Sarfvikin hoitovastike on 1620 €, HillSiden alle puolet siitä. Sarfvikisssa on väljää, vieraatkin pääsevät pelaamaan ilman aikavarausta. Näin ei ole HillSidessä. Sarfvikin gf on päivägreenfee lounaineen ja kahveineen. HillSidessä gf on kierrosmaksu ilman lounasta ja kahveja. Silti sekä HillSidessä että Sarfvikissa greenfee on samansuuruinen (60 €) kausipelioikeutetun vieraana.

    Tilastomateriaalia minulla ei ole käytettävissä, mutta peliväljyyden perusteella arvioin yhteen osakkeeseen kuuluvilla pelioikeuksilla Sarfvikissa pelattavan keskimäärin noin 40 kierrosta/kausi. Se tekee kaikilla pelioikeuksilla yhteensä 24000 kierrosta/kausi. Hoitovastikkeen, perheenjäsenten pelikausimaksut, ravintolamaksut ja pääomakustannukset huomioon ottaen osakkeenomistaja ja hänen perheeseensä kuuluvat jäsenet maksavat keskimäärin 110-120 €/kierros/jäsen. Sarfvikin normaali-greenfee on siis korkeintaan vain omakustannushinta. Vieraan kannalta gf on kallis, mutta osakkeenomistajan kannalta halpa.

    ts

    Mr. Tinke kirjoitti: (16.4.2012 20:01:38)
    Mistäs ne alennukset ja liput tulevat? Ei kai joku random tyyppi niitä saa ellei ole jonkun osakkaan vieras?

    Kyllähän esim lippuja saa ostaa kuka vaan, ei siinä tarvitse kenenkään vieraana olla.

    Tuosta Superin kohtelust en tiedä kun en koko ketjua kahlannut läpi, että onko siitä tieto vai arvaus että sillä pääsisi edelleen pelaamaan myös Hillin puolelle.

    PG pointtini tässä olikin se, että jos pelaat vaikkapa 10 gf kierrosta ILMAN osakasta. Hillsidessä tämä tekee 10x 60€ eli 600€ plus lounas 9.5€ eli noin 700€. Sarfviikissa 10x 120€ eli 1200€ ja kovin monella pelaajalla ei ole aikaa / halua pelata montaa kierrosta päivässä, monena päivänä vuodessa. Mutta en usko että missään suhteessa on kannattavaa verrata näitä kahta keskenään. Toki jos minulla olisi ystäviä, jotka olisivat osakkaina molemmilla kentillä, niin valinta olisi tottakai sarfvik eihän siitä ole ollut kyse. Kyse oli vain yksittäisistä green fee pelaajista. Jos käyt viikoittain pelaamassa gf kierroksia on 120€ ainakin minulle paljon vaikka sisältäisikin 2 kierrosta, pallot ja lounaan. Tämä toki vain minun mielipiteeni.

    KL

    PG kirjoitti: (16.4.2012 20:48:27)

    jansujan kirjoitti: (16.4.2012 17:32:13)
    Sarfvik 110 -120€ GF hinnoilla on yksi suomen kalleimmista kentistä. Tosille se on halpaa toisille ei.

    Gf- hinnoittelun kalleutta arvioitaessa Sarfvik ja esim. HillSide eivät ole suoraan vertailukelpoiset. Sarfvikin osakkeesta joutuu pulittamaan reilut 40000 €, HillSiden saa jopa ilmaiseksi. Sarfvikin hoitovastike on 1620 €, HillSiden alle puolet siitä.

    Täsä vaiheessa minulle on täysin epäselvää miten osakkeen tai vastikkeen hinta ja gf-hinta korreloivat keskenään. Minusta niillä ei ole kerrassaan mitään tekemistä keskenään. Onhan Nordcenterinkin gf vallan korkea ja osakkeen saa ilmaiseksi.

    Itse olen aina kuvitellut, että gf-maksun kalleutta arvioitaessa pitää miettiä mitä sillä saa. Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa, että minua ei mitenkään motivoi maksaa 100 euroa kierroksesta vain siksi, että kakkosväylän alla oleva maa maksaa 200 euroa neliöltä, jos sen maan päällä ei kasva nimeksikään ruohoa.

    PG

    jansujan kirjoitti: (16.4.2012 21:07:15)
    PG pointtini tässä olikin se, että jos pelaat vaikkapa 10 gf kierrosta ILMAN osakasta. Hillsidessä tämä tekee 10x 60€ eli 600€ plus lounas 9.5€ eli noin 700€. Sarfviikissa 10x 120€ eli 1200€ ja kovin monella pelaajalla ei ole aikaa / halua pelata montaa kierrosta päivässä, monena päivänä vuodessa. Mutta en usko että missään suhteessa on kannattavaa verrata näitä kahta keskenään. Toki jos minulla olisi ystäviä, jotka olisivat osakkaina molemmilla kentillä, niin valinta olisi tottakai sarfvik eihän siitä ole ollut kyse. Kyse oli vain yksittäisistä green fee pelaajista. Jos käyt viikoittain pelaamassa gf kierroksia on 120€ ainakin minulle paljon vaikka sisältäisikin 2 kierrosta, pallot ja lounaan. Tämä toki vain minun mielipiteeni.

    Oma pointtini taas oli se, että ’kutsumattoman vieraan’ 1-2 kierroksesta on perusteltua pyytää se hinta, jonka osakkeenomistaja itse yhdestä kierroksesta keskimäärin maksaa. Ja kuten sanoin, vieraan kannalta 110-120 € on kallis, varsinkin jos ja kun ei sitä toista kierrosta ehdi tekemään. En minäkään tuollaista summaa mene maksamaan kuin korkeintaan kerran ja silloinkin vain, jos kenttä on bongausmielessä kiinnostava.

    PG

    KL kirjoitti: (16.4.2012 22:03:18)
    Täsä vaiheessa minulle on täysin epäselvää miten osakkeen tai vastikkeen hinta ja gf-hinta korreloivat keskenään. Minusta niillä ei ole kerrassaan mitään tekemistä keskenään. Onhan Nordcenterinkin gf vallan korkea ja osakkeen saa ilmaiseksi.

    Kyllä tavaran tuotantokustannukset ja sen myyntihinta yleensä korreloivat keskenään. Maksamasi osakkeen hinta ja vastike määräävät sen, kuinka kalliiksi pelaaminen itsellesi tulee. Mitä syytä osakkailla on myydä tuotettaan alle omakustannushinnan, jos siihen ei ole tarvetta tai pakkoa?

    Viestissäni otin kantaa vain Sarfvikin gf:n kalleuteen. Nordcenterin gf:n kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

    KL

    PG kirjoitti: (16.4.2012 22:46:07)

    KL kirjoitti: (16.4.2012 22:03:18)
    Täsä vaiheessa minulle on täysin epäselvää miten osakkeen tai vastikkeen hinta ja gf-hinta korreloivat keskenään. Minusta niillä ei ole kerrassaan mitään tekemistä keskenään. Onhan Nordcenterinkin gf vallan korkea ja osakkeen saa ilmaiseksi.

    Kyllä tavaran tuotantokustannukset ja sen myyntihinta yleensä korreloivat keskenään. Maksamasi osakkeen hinta ja vastike määräävät sen, kuinka kalliiksi pelaaminen itsellesi tulee. Mitä syytä osakkailla on myydä tuotettaan alle omakustannushinnan, jos siihen ei ole tarvetta tai pakkoa?

    Viestissäni otin kantaa vain Sarfvikin gf:n kalleuteen. Nordcenterin gf:n kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

    Siis miten osakkeen hinta vaikuttaa green feen suuruuteen? Eihän kenttäyhtiö saa osakkaan myymästä tai ostamasta osakkeesta yhtään mitään.

    ts

    KL kirjoitti: (17.4.2012 7:30:45)

    PG kirjoitti: (16.4.2012 22:46:07)

    KL kirjoitti: (16.4.2012 22:03:18)
    Täsä vaiheessa minulle on täysin epäselvää miten osakkeen tai vastikkeen hinta ja gf-hinta korreloivat keskenään. Minusta niillä ei ole kerrassaan mitään tekemistä keskenään. Onhan Nordcenterinkin gf vallan korkea ja osakkeen saa ilmaiseksi.

    Kyllä tavaran tuotantokustannukset ja sen myyntihinta yleensä korreloivat keskenään. Maksamasi osakkeen hinta ja vastike määräävät sen, kuinka kalliiksi pelaaminen itsellesi tulee. Mitä syytä osakkailla on myydä tuotettaan alle omakustannushinnan, jos siihen ei ole tarvetta tai pakkoa?

    Viestissäni otin kantaa vain Sarfvikin gf:n kalleuteen. Nordcenterin gf:n kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

    Siis miten osakkeen hinta vaikuttaa green feen suuruuteen? Eihän kenttäyhtiö saa osakkaan myymästä tai ostamasta osakkeesta yhtään mitään.

    Osakkeen nykyarvo vaikuttaa osakkaan laskennalliseen kierroshintaan sijoitetun pääoman tuoton kautta.

    KL

    Ja se vaikuttaa gf:n suuruuden määräytymiseen? Uskotko tuohon oikeasti?

    ts

    KL kirjoitti: (17.4.2012 9:21:38)
    Ja se vaikuttaa gf:n suuruuden määräytymiseen? Uskotko tuohon oikeasti?

    Missäs minä niin sanoin. Sanoin vaan sen vaikuttavan osakkaan kierroksen laskennalliseen hintaan. Tosin voihan se kääntyä vaikuttamaan jossain kohti GF hintaankin jos sitä aletaan tuota kautta ajattelemaan, kuten ilmiesti esin Sarfvikissa on tehty. Sitähän tuo PG:n esimerkki tarkoitti.

    OT oliko se juuri Hill jossa sai ostaa oikeuden 500:lla lepopenkkeihin, jotta voi häätää sillä lepäilevät huitin nevadaan koska oli ostanut oikeuden siihen jakkaraan? Aika erikoinen ratkaisu, kuka oikeesti kehtaa häätää penkillä lepäilevät? Jo pelkästään vitsinäkin tosi huono tämä penkinomistaja käytäntö

    PG

    ts kirjoitti: (17.4.2012 7:56:28)

    KL kirjoitti: (17.4.2012 7:30:45)

    PG kirjoitti: (16.4.2012 22:46:07)

    KL kirjoitti: (16.4.2012 22:03:18)
    Täsä vaiheessa minulle on täysin epäselvää miten osakkeen tai vastikkeen hinta ja gf-hinta korreloivat keskenään. Minusta niillä ei ole kerrassaan mitään tekemistä keskenään. Onhan Nordcenterinkin gf vallan korkea ja osakkeen saa ilmaiseksi.

    Kyllä tavaran tuotantokustannukset ja sen myyntihinta yleensä korreloivat keskenään. Maksamasi osakkeen hinta ja vastike määräävät sen, kuinka kalliiksi pelaaminen itsellesi tulee. Mitä syytä osakkailla on myydä tuotettaan alle omakustannushinnan, jos siihen ei ole tarvetta tai pakkoa?

    Viestissäni otin kantaa vain Sarfvikin gf:n kalleuteen. Nordcenterin gf:n kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

    Siis miten osakkeen hinta vaikuttaa green feen suuruuteen? Eihän kenttäyhtiö saa osakkaan myymästä tai ostamasta osakkeesta yhtään mitään.

    Osakkeen nykyarvo vaikuttaa osakkaan laskennalliseen kierroshintaan sijoitetun pääoman tuoton kautta.

    Juuri näin se on nähtävä. Osakkaan kierroshintaan vaikuttaa paitsi osakkeesta aikanaan maksettu hinta, myös osakkeen nykyarvo. Joku on voinut 30 vuotta sitten maksaa Sarfvikin osakkeesta 28000 mk, joku toinen 5-10 vuotta sitten 60000 €. Molemmissa tapauksissa laskennallisena kustannuksena voidaan pitää tuottoa, jonka osakkeenomistaja sijoittajana menettää osakkeen nykyhinnan mukaan laskettuna. Se on esim. normaalin osinkoa maksavan pörssiyhtiön osingon verran, helposti puolet juoksevista kustannuksista.

    Kenttäyhtiön tuotot ja menot ovat osakkeenomistajien tuottoja ja menoja. Kenttäyhtiön ei pidä myydä pelikierroksia halvemmalla, mitä osakkeenomistaja omasta pelikierroksestaan maksaa, ellei siihen ole pakottavaa syytä eikä varsinkaan silloin, jos se on osakkeenomistajien intressien vastaista.

    ’Arvostamme väljyyttä ja kiireettömyyttä. Pidämme peliväljyyden sellaisena, että jäsenet vieraineen voivat tulla pelaamaan ilman ajanvarausta’. Nämä ovat hyvä periaatteita, jotka Sarfvikissa voidaan toteuttaa vieraspelaajaystävällisellä gf- hinnoittelulla. (Kutsuvieraille alle puolella omakustannushinnasta ja muille vieraille omakustannushintaan).

    Kaitsun penkki kommenttiin: Toivottavasti vitsinä heitit, mutta jos tahallista niin melko asiatonta lietsoa taas vääriä ajatuksia. Osakkeenomistajille (olis varmaan muutkin saanut osallistua) annettiin mahdollisuus saada nimikkopenkki (ja itse asiassa nimikkopuita) ilmeisesti melko lähellä omakustannehankintahintaa. Ei siis oikeuta ko. henkilöä määräämään sen käyttöä vaan saa vain nimensä näkyviin. Ihan normaalia toimintaa isossa maailmassa myös hieman isommassa mittakaavassa (esim. luentosali etc) eikä nyt kauhean isoja negatiivisia tunteita pitäisi herättää.

    Valleyn kasvaessa 18 reikäiseksi uusimme penkkejä molemmilla kentillä. Sinulla on mahdollisuus hankki etuoikeus penkin käytöön 500 euron korvauksella. Etuoikeus on voimassa kolme vuotta (kaudet 2011, 2012 ja 2013). Tullessasi omalle penkillesi, voit ystävällisesti kehottaa siinä mahdollisesti istuvaa henkilö siirtymään penkiltä, sillä se on varattu juuri sinulle.

    Kröhöm … ehkä kannattaisi muuttaa tuota tekstiä joka on kotisivuilla, lievästi outo

    Jahas, täytyypä nostaa käsi virheen merkiksi jos siellä tosiaan noin lukee. Huumoria uskon haetun mutta huumori on vaikea laji.

    KL

    PG kirjoitti: (17.4.2012 9:50:11)

    ts kirjoitti: (17.4.2012 7:56:28)

    KL kirjoitti: (17.4.2012 7:30:45)

    PG kirjoitti: (16.4.2012 22:46:07)

    KL kirjoitti: (16.4.2012 22:03:18)
    Täsä vaiheessa minulle on täysin epäselvää miten osakkeen tai vastikkeen hinta ja gf-hinta korreloivat keskenään. Minusta niillä ei ole kerrassaan mitään tekemistä keskenään. Onhan Nordcenterinkin gf vallan korkea ja osakkeen saa ilmaiseksi.

    Kyllä tavaran tuotantokustannukset ja sen myyntihinta yleensä korreloivat keskenään. Maksamasi osakkeen hinta ja vastike määräävät sen, kuinka kalliiksi pelaaminen itsellesi tulee. Mitä syytä osakkailla on myydä tuotettaan alle omakustannushinnan, jos siihen ei ole tarvetta tai pakkoa?

    Viestissäni otin kantaa vain Sarfvikin gf:n kalleuteen. Nordcenterin gf:n kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

    Siis miten osakkeen hinta vaikuttaa green feen suuruuteen? Eihän kenttäyhtiö saa osakkaan myymästä tai ostamasta osakkeesta yhtään mitään.

    Osakkeen nykyarvo vaikuttaa osakkaan laskennalliseen kierroshintaan sijoitetun pääoman tuoton kautta.

    Juuri näin se on nähtävä. Osakkaan kierroshintaan vaikuttaa paitsi osakkeesta aikanaan maksettu hinta, myös osakkeen nykyarvo. Joku on voinut 30 vuotta sitten maksaa Sarfvikin osakkeesta 28000 mk, joku toinen 5-10 vuotta sitten 60000 €. Molemmissa tapauksissa laskennallisena kustannuksena voidaan pitää tuottoa, jonka osakkeenomistaja sijoittajana menettää osakkeen nykyhinnan mukaan laskettuna. Se on esim. normaalin osinkoa maksavan pörssiyhtiön osingon verran, helposti puolet juoksevista kustannuksista.

    Kenttäyhtiön tuotot ja menot ovat osakkeenomistajien tuottoja ja menoja. Kenttäyhtiön ei pidä myydä pelikierroksia halvemmalla, mitä osakkeenomistaja omasta pelikierroksestaan maksaa, ellei siihen ole pakottavaa syytä eikä varsinkaan silloin, jos se on osakkeenomistajien intressien vastaista.

    ’Arvostamme väljyyttä ja kiireettömyyttä. Pidämme peliväljyyden sellaisena, että jäsenet vieraineen voivat tulla pelaamaan ilman ajanvarausta’. Nämä ovat hyvä periaatteita, jotka Sarfvikissa voidaan toteuttaa vieraspelaajaystävällisellä gf- hinnoittelulla. (Kutsuvieraille alle puolella omakustannushinnasta ja muille vieraille omakustannushintaan).

    En edelleenkään ymmärrä miten osakkeen hinta vaikuttaa green feen suuruuteen. Itse asiassa väitän, ettei yhtikäs mitenkään. Green fee -maksuilla pyritään kattamaan osa kentän juoksevista menoista tahi ohjaamaan vieraspelaajien virtaa, kenties molempia.

    KL kirjoitti: (17.4.2012 22:27:04)

    PG kirjoitti: (17.4.2012 9:50:11)

    ts kirjoitti: (17.4.2012 7:56:28)

    KL kirjoitti: (17.4.2012 7:30:45)

    PG kirjoitti: (16.4.2012 22:46:07)

    KL kirjoitti: (16.4.2012 22:03:18)
    Täsä vaiheessa minulle on täysin epäselvää miten osakkeen tai vastikkeen hinta ja gf-hinta korreloivat keskenään. Minusta niillä ei ole kerrassaan mitään tekemistä keskenään. Onhan Nordcenterinkin gf vallan korkea ja osakkeen saa ilmaiseksi.

    Kyllä tavaran tuotantokustannukset ja sen myyntihinta yleensä korreloivat keskenään. Maksamasi osakkeen hinta ja vastike määräävät sen, kuinka kalliiksi pelaaminen itsellesi tulee. Mitä syytä osakkailla on myydä tuotettaan alle omakustannushinnan, jos siihen ei ole tarvetta tai pakkoa?

    Viestissäni otin kantaa vain Sarfvikin gf:n kalleuteen. Nordcenterin gf:n kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

    Siis miten osakkeen hinta vaikuttaa green feen suuruuteen? Eihän kenttäyhtiö saa osakkaan myymästä tai ostamasta osakkeesta yhtään mitään.

    Osakkeen nykyarvo vaikuttaa osakkaan laskennalliseen kierroshintaan sijoitetun pääoman tuoton kautta.

    Juuri näin se on nähtävä. Osakkaan kierroshintaan vaikuttaa paitsi osakkeesta aikanaan maksettu hinta, myös osakkeen nykyarvo. Joku on voinut 30 vuotta sitten maksaa Sarfvikin osakkeesta 28000 mk, joku toinen 5-10 vuotta sitten 60000 €. Molemmissa tapauksissa laskennallisena kustannuksena voidaan pitää tuottoa, jonka osakkeenomistaja sijoittajana menettää osakkeen nykyhinnan mukaan laskettuna. Se on esim. normaalin osinkoa maksavan pörssiyhtiön osingon verran, helposti puolet juoksevista kustannuksista.

    Kenttäyhtiön tuotot ja menot ovat osakkeenomistajien tuottoja ja menoja. Kenttäyhtiön ei pidä myydä pelikierroksia halvemmalla, mitä osakkeenomistaja omasta pelikierroksestaan maksaa, ellei siihen ole pakottavaa syytä eikä varsinkaan silloin, jos se on osakkeenomistajien intressien vastaista.

    ’Arvostamme väljyyttä ja kiireettömyyttä. Pidämme peliväljyyden sellaisena, että jäsenet vieraineen voivat tulla pelaamaan ilman ajanvarausta’. Nämä ovat hyvä periaatteita, jotka Sarfvikissa voidaan toteuttaa vieraspelaajaystävällisellä gf- hinnoittelulla. (Kutsuvieraille alle puolella omakustannushinnasta ja muille vieraille omakustannushintaan).

    En edelleenkään ymmärrä miten osakkeen hinta vaikuttaa green feen suuruuteen. Itse asiassa väitän, ettei yhtikäs mitenkään. Green fee -maksuilla pyritään kattamaan osa kentän juoksevista menoista tahi ohjaamaan vieraspelaajien virtaa, kenties molempia.

    Herrat yrittävät tuossa edellä vääntää rautalangasta, mikä on yhden golfkierroksen laskennallinen kierroshinta kentän osakkaalle. Yksi siihen vaikuttava tekijä on laskennallinen sijoitetun pääoman positiivinen tai negatiivinen tuotto huomioonottaen golfosakkeen tämänhetkinen markkinahinta ja ostohinta osakkaalle.

    Toinen juttu on sitten se, kuinka lähelle laskennallista osakkaan kierroskustannusta yhtiö on ymmärtänyt/halunnut asettaa vieraspelaajien kierrosmaksun eli greenfeen.

    Aukeaako?

    PG

    KL kirjoitti: (17.4.2012 22:27:04)
    En edelleenkään ymmärrä miten osakkeen hinta vaikuttaa green feen suuruuteen. Itse asiassa väitän, ettei yhtikäs mitenkään. Green fee -maksuilla pyritään kattamaan osa kentän juoksevista menoista tahi ohjaamaan vieraspelaajien virtaa, kenties molempia.

    Jonkinlainen lähtökohta normaalin greenfeen minimin hinnoittelussa voisi olla:

    gf min = (hv + p/200 x(rk + ma))/20

    hv = hoitovastike
    rk = kenttäkokonaisuuden rakentamiskustannukset nykyrahassa/pelioikeuksien määrä
    mh = yhden pelioikeuden osakkeen nykyinen markkinahinta
    p = kohtuullinen korko edellisten keskiarvolle

    Jos p = 5, saadaan esim. Kytäjälle

    gf min = (830 € + 5/200x (21000 + 10000) €)/20 = 80 €

    Mielestäni golfyhtiön toiminta ei ole kestävällä pohjalla, jos gf- hinnoittelussa osakkeen nykyarvoa tai kentän rakentamiskustannuksiin perustuvaa osakkeen hintaa ei ole millään tavalla huomioitu. Jos osakkeenomistaja pääsee omalla kentällään pelaamaan normaalilla gf:llä keskimäärin halvemmalla, kuin oman osakkeensa tuottamalla pelioikeudella osakkeen pääomakustannukset huomioiden, syntyy erittäin epäterve tilanne. Osake kannattaisi myydä, mutta kenenkään ei kannata ostaa, koska jopa normaalihintaisella greenfeellä pelaa halvemmalla.

    Eri asia on, jos yhtiöllä on paljon velkaa ja paljon myymättömiä osakkeita. Silloin pelimaksuille pitää keinotella sellaiset hinnat, jotka tuovat yhtiön kassaan mahdollisimman paljon rahaa.

    Jos osakkeenomistajat sanovat, että gf tulee olla sellainen, että se kattaa keskiverto-osakkaan kierroskustannukset osakkeen hinnan huomioiden, niin asiassa ei ole mitään epäselvää: osakkeen hinta vaikuttaa greenfeehin. Ilman sanomistakin on selvää, että sellaiseksi gf hinnoitellaan kaikissa niissä yhtiöissä, jotka toimivat ilman konkurssiuhkaa.

    ts

    PG kirjoitti: (18.4.2012 9:24:48)

    Mielestäni golfyhtiön toiminta ei ole kestävällä pohjalla, jos gf- hinnoittelussa osakkeen nykyarvoa tai kentän rakentamiskustannuksiin perustuvaa osakkeen hintaa ei ole millään tavalla huomioitu. Jos osakkeenomistaja pääsee omalla kentällään pelaamaan normaalilla gf:llä keskimäärin halvemmalla, kuin oman osakkeensa tuottamalla pelioikeudella osakkeen pääomakustannukset huomioiden, syntyy erittäin epäterve tilanne. Osake kannattaisi myydä, mutta kenenkään ei kannata ostaa, koska jopa normaalihintaisella greenfeellä pelaa halvemmalla.

    .

    Mainiosti kiteytetty Suomen golfin talouden matemaattinen ongelma. Taloudellis-matemaattisia perusteita osakkeen hankinnalle ei siis ole ja siksi osakkuuden edut täytyy koittaa löytää muilla tavoin. Hyvinkäällä on mielestäni onnistuttu tuossa varsin mainiosti esim osakkaiden jälkeläisten (junnujen) ilmaisella pelioikeudella, kultakorttijärjestelmällä ym toimilla, mutta nekään eivät tietysti aivan tasapuolisia ole, josko eivät anettuina keltään muulta poiskaan.

    Kovien haasteiden edesä ovat kentät joilla myymättömiä osakkeita on, että jotenkin ne saisivat halutuiksi. Arvoseikat eivät tunnu riittävän nykymaailmassa siihen, vaan selkeitä ja konkreettisia etuja on löydyttävä.

    B

    ts kirjoitti: (18.4.2012 9:35:47)
    Hyvinkäällä on mielestäni onnistuttu tuossa varsin mainiosti esim osakkaiden jälkeläisten (junnujen) ilmaisella pelioikeudella, kultakorttijärjestelmällä ym toimilla, mutta nekään eivät tietysti aivan tasapuolisia ole, josko eivät anettuina keltään muulta poiskaan.

    Rahaksi muutettavat etuudet poisannettuina lienevät aina pois joltain muulta? Käsi ojossa ja pronaatiossa yhdelle on supinaatiossa toiselle.;-)

    PG kirjoitti: (18.4.2012 9:24:48)

    Mielestäni golfyhtiön toiminta ei ole kestävällä pohjalla, jos gf- hinnoittelussa osakkeen nykyarvoa tai kentän rakentamiskustannuksiin perustuvaa osakkeen hintaa ei ole millään tavalla huomioitu. Jos osakkeenomistaja pääsee omalla kentällään pelaamaan normaalilla gf:llä keskimäärin halvemmalla, kuin oman osakkeensa tuottamalla pelioikeudella osakkeen pääomakustannukset huomioiden, syntyy erittäin epäterve tilanne. Osake kannattaisi myydä, mutta kenenkään ei kannata ostaa, koska jopa normaalihintaisella greenfeellä pelaa halvemmalla.

    Eikö lähes kaikki kentät kannattaisi tuossa tapauksessa sulkea, koska ne tuottavat omistajilleen tappiota. Paljon halvemmaksi tulisi siis saman palvelun ostaminen toiselta palveluntarjoajalta. Täällä joidenkin laskeman kierroshinnan arvoksi esitetään 100-120€, joka on täysin käsittämätön. Kentän pitäisi siis tuottaa vuodessa n. 2,5 miljoonaa euroa (n. 20000 kierrosta), jotta se pääsisi omilleen?

    Eiväthän tehtaan omistajaosakkaatkaan pidä tehdasta käynnissä ja tuottamassa heille vasemman käden hanskoja omakustannushintaan 120€, mikäli toinen tehdas myy näitä heidän haluamiaan hanskoja hintaan 50€. Tuolla ansaintalogiikalla ei kenttiä olisi koskaan ’kannattanut’ perustaa, vaan maksaa aina pelihalujen ilmaantuessa se 120€:n green fee ulkopuoliselle kentänperustajalle.

    Oman pelaamisen varmistamista varten perustettua golfkenttää on aivan turha verrata normaaliin voittoa tuottamaan tarkoitettuun liikeyritykseen. Monilla on oma autokin, mutta useimmille tulisi paljon halvemmaksi ajella taksilla tai joukkoliikennevälineillä lyhyemmät matkat ja vuokrata auto pitemmille matkoille.

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 238)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #427382 kohteessaEipäs mennä kuokkimaan Hill Sideen

Etusivu Foorumit Yleistä Eipäs mennä kuokkimaan Hill Sideen