Aihe: Droppi tii-tikun lähelle - Golfpiste.com

6.12.–13.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[5][6]
KilpailuaSuomalaista

Droppi tii-tikun lähelle

Etusivu Foorumit Säännöt Droppi tii-tikun lähelle

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ttr

    Katsellessani viime viikon Accenture Match Play Championship finaalia jäi mietityttämään yksi hetki. McIlroy löi pallonsa puskaan ja joutui ottamaan pelaamattomasta paikasta dropin. Rory merkkasi kaksi mailanmittaa ko. paikasta tii-tikulla ja droppasi rinteeseen. Pallo pysähtyi hyvin lähelle merkkinä ollutta tii-tikkua kuitenkaan osumatta siihen. Rory varovaisesti poisti tikun ja jatkoi peliä normaalisti. Selostaja totesi siinä samaan aikaan: ’He can without fear of penalty remove the tee, but after that, I wouldn’t ground the club as the ball is on a severe slope’. Oliko tämä toteamus oikein? Olisiko pallo saanut liikkua kun tiitä poisti?

    Jos nyt oikein muistan viimevuodesta kun kaveri Finnish Openissa droppsi pallon merkitsemiseen käytetyn tiitikun päälle. Tiitikku poistetaan ja jos pallo liikkuu niin palautetaan alkuperäiselle paikalla ilman rankkuja, jos ei liiku niin jatketaan siitä. Jos ei noin ollut niin sori, kuitenkin arvovaltainen erittäin kokenut liittotuomari oli paikalla. Varmaa on ettet rankkuja siitä saa mitenkään aikaiseksi.

    ttr kirjoitti: (2.3.2012 20:01:33)
    Katsellessani viime viikon Accenture Match Play Championship finaalia jäi mietityttämään yksi hetki. McIlroy löi pallonsa puskaan ja joutui ottamaan pelaamattomasta paikasta dropin. Rory merkkasi kaksi mailanmittaa ko. paikasta tii-tikulla ja droppasi rinteeseen. Pallo pysähtyi hyvin lähelle merkkinä ollutta tii-tikkua kuitenkaan osumatta siihen. Rory varovaisesti poisti tikun ja jatkoi peliä normaalisti. Selostaja totesi siinä samaan aikaan:

    ’He can without fear of penalty remove the tee, but after that, I wouldn’t ground the club as the ball is on a severe slope’.

    Oliko tämä toteamus oikein? Olisiko pallo saanut liikkua kun tiitä poisti?

    Eli tuo lopputoteamus ei liittynyt tikkuun, vaan siihen että jos laskee mailan alas niin mikäli se tämän jälkeen liikkuu, pelaajan katsotaan liikuttaneen sitä. Rankku ja pallo asetetaan takaisin.

    Jos se taas liikkuu kun tikkua poistaa, niin pallo takaisin ja ei rankkua.

    Ja jos se liikkuu ilman että sitä on tähdätty, ja ei sen liikkuminen ole pelaajan aiheuttamaa, jatketaan siitä mihin pallo jäi, ja ei saada rankkuja.

    PG

    Bogikone kirjoitti: (2.3.2012 22:00:47)
    Jos se taas liikkuu kun tikkua poistaa, niin pallo takaisin ja ei rankkua.

    Eli tii on tässä tapauksessa liikuteltava haitta. Ei rankkua silloinkaan, jos Roryn pallo olisi osunut tiihin aiheuttaen pallon suunnan muutoksen tai pysähtymisen.

    Lisäys edelliseen. Jos pudotettu pallo olisi vieriessään osunut tiihin ja pysähtynyt tai kimmahtanut siitä jonnekin, mutta jäänyt sallitulle alueelle, niin droppia ei olisi saanut uusia. Vai? Tässä tapauksessahan tii ei ole pelaajan varuste.

    k.

    Bogikone kirjoitti: (2.3.2012 22:00:47)

    jos laskee mailan alas niin mikäli se tämän jälkeen liikkuu, pelaajan katsotaan liikuttaneen sitä. Rankku ja pallo asetetaan takaisin.

    Menneen ajan sääntö. Katso 2012 Sääntö 18-2b. Pallo liikkuu tähtäämisen jälkeen. Ja määritelmä.

    KL

    PG kirjoitti: (2.3.2012 23:15:12)
    Lisäys edelliseen. Jos pudotettu pallo olisi vieriessään osunut tiihin ja pysähtynyt tai kimmahtanut siitä jonnekin, mutta jäänyt sallitulle alueelle, niin droppia ei olisi saanut uusia. Vai? Tässä tapauksessahan tii ei ole pelaajan varuste.

    Ei olisi saanut uusia, pallo on pelissä.

    k. kirjoitti: (3.3.2012 17:29:30)

    Bogikone kirjoitti: (2.3.2012 22:00:47)

    jos laskee mailan alas niin mikäli se tämän jälkeen liikkuu, pelaajan katsotaan liikuttaneen sitä. Rankku ja pallo asetetaan takaisin.

    Menneen ajan sääntö. Katso 2012 Sääntö 18-2b. Pallo liikkuu tähtäämisen jälkeen. Ja määritelmä.

    Ei nyt ihan noinkaan….
    (tunnen uudetkin säännöt kyllä kohtuu hyvin)

    Mutta tuossa tähdätään jos maila lasketaan alas. Ja pääsääntö on että tästä seuraa rangaistus.

    Tämän lisäksi annetaan helpotus jos on tietoa siitä tai on käytännössä varmaa että pelaaja ei aiheuttanut tätä. Eli on enemmän harvinainen poikkeus kuin sääntö, että tällainen ’helpotus’ tulisi käyttöön.

    k.

    Bogikone kirjoitti: (5.3.2012 19:43:51)

    k. kirjoitti: (3.3.2012 17:29:30)

    Bogikone kirjoitti: (2.3.2012 22:00:47)

    jos laskee mailan alas niin mikäli se tämän jälkeen liikkuu, pelaajan katsotaan liikuttaneen sitä. Rankku ja pallo asetetaan takaisin.

    Menneen ajan sääntö. Katso 2012 Sääntö 18-2b. Pallo liikkuu tähtäämisen jälkeen. Ja määritelmä.

    Ei nyt ihan noinkaan….
    (tunnen uudetkin säännöt kyllä kohtuu hyvin)

    Mutta tuossa tähdätään jos maila lasketaan alas. Ja pääsääntö on että tästä seuraa rangaistus.

    Tämän lisäksi annetaan helpotus jos on tietoa siitä tai on käytännössä varmaa että pelaaja ei aiheuttanut tätä. Eli on enemmän harvinainen poikkeus kuin sääntö, että tällainen ’helpotus’ tulisi käyttöön.

    Joo kyllä. Koska sääntöä juuri tämän osalta on uudelleensäädelty, niin lyhyt kuvaus tuntuii liian suppealta. Tämä poikkeus kun on uusi.

    Hyvin nyt kuvaat.

    KL

    Bogikone kirjoitti: (5.3.2012 19:43:51)

    k. kirjoitti: (3.3.2012 17:29:30)

    Bogikone kirjoitti: (2.3.2012 22:00:47)

    jos laskee mailan alas niin mikäli se tämän jälkeen liikkuu, pelaajan katsotaan liikuttaneen sitä. Rankku ja pallo asetetaan takaisin.

    Menneen ajan sääntö. Katso 2012 Sääntö 18-2b. Pallo liikkuu tähtäämisen jälkeen. Ja määritelmä.

    Ei nyt ihan noinkaan….
    (tunnen uudetkin säännöt kyllä kohtuu hyvin)

    Mutta tuossa tähdätään jos maila lasketaan alas. Ja pääsääntö on että tästä seuraa rangaistus.

    Tämän lisäksi annetaan helpotus jos on tietoa siitä tai on käytännössä varmaa että pelaaja ei aiheuttanut tätä. Eli on enemmän harvinainen poikkeus kuin sääntö, että tällainen ’helpotus’ tulisi käyttöön.

    Hyvään kuvaukseen lisään vielä, ettei tuo lihavoitukaan välttämättä riitä. Jos pallo lähtee liikkeelle tähtäämisen jälkeen EIKÄ pallon liikkumiseen löydy mitään ulkopuolista syytä, niin pelaajan katsotaan liikuttaneen palloa. Ulkopuoliseksi syyksi EI katsota painovoimaa (Dec 18-2b/11), mikä seikka mielestäni enemmänkin vaikeuttaa kuin helpottaa tulkintoja tästedes aiempaan sääntöön verrattuna.

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
Vastaa aiheeseen: Droppi tii-tikun lähelle

Etusivu Foorumit Säännöt Droppi tii-tikun lähelle