23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][15]
KilpailuaSuomalaista

Driverin varren mitta

Etusivu Foorumit Välineet Driverin varren mitta

Esillä 20 viestiä, 1 - 20 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Olen harkinnut driverin varren lyhentämistä. Otan nyt otteen hieman vartta lyhentäen , mutta tuntuisi paremmalta jos varsi olisi noin 2 cm lyhyempi. Kannattaako toimenpide? Onko se vaikea suorittaa niin , että tulos on hyvä? Asiallisista vastauksista kiitollinen.

    Ei oo vaikeeta.

    Riippuu haluutko säilyttää vanhan gripin vai et.

    Jos haluut niin käy jossain golfpuodissa lyhennyttämässä. Jos taas et niin mattopuukolla (vartta naarmuttamatta) vanha pois. Senjälkeen maalarinteipiä katkaisukohtaan (ei rispaannu niin helposti) rautasahalla varsi poikki. Uusi grippi paikalleen ja pelaamaan.

    Tietty painotus muuttuu hiukan, muttei kande tossakohdin hirveesti kantaa huolta. Swingipaino putoo hiukka, mutta hallinta helpottuu.

    arska kirjoitti: (1.4.2015 17:17:19)
    Olen harkinnut driverin varren lyhentämistä. Otan nyt otteen hieman vartta lyhentäen , mutta tuntuisi paremmalta jos varsi olisi noin 2 cm lyhyempi.
    Kannattaako toimenpide?
    Onko se vaikea suorittaa niin , että tulos on hyvä?

    Asiallisista vastauksista kiitollinen.

    Joo, hyva idea, jos tuntuu silta, etta lapa ei pysy hallussa. Draiverin mitta kaupasta ostettuna on yleensa 45 tai 46 tuumaa. Aivan liian pitka useimmille golfareille.

    Itse karsin pitkaan siita, etta draiveri ei ’toiminut’ samalla tavalla kun muut mailat, joten aloin lyhentamaan vartta. Varren lyhentamisessa pitaa muistaa, etta jokainen 1/2 tuumaa on 3 pinnaa pois swingipainosta. Itse olen pelaaja, joka ei swingipainoja tunne (paitsi etta ne pitaa raudoissa olla kaikissa samat), joten varren lyhentaminen ei muuttanut tuntopuolella minulle mitaan.

    Nykyaan pelaan 43 tuumasilla draivereilla ja hyvin toimii. On kontrollia ja latu lyotyy. Monet on peloissaan, etta pituus haviaa lyonneista, mutta itse olen sita mielta, etta kun osuman laatu paranee huomattavasti ja ideaalinumerot (launchi ja spinni) alkaa loytymaan, niin voit itse asiassa loytaa lisaa metreja. Itse lyon edelleen useamman kerran kierroksessa 300+ jaardisia lyhyemmilla draivereilla. Eli ainakin itse loysin mukavasti lisamittaa varren mittaa lyhentamalla.

    Mutta niin kun kaikki jutut golfissa: mika sopii yhdelle/muutamalle, ei valttamatta ole ’se’ juttu kaikille. Kantsii ensin kokeilla lyhentamalla puoli tuumaa tai tuuman. Ja jos homma sukkaa (mihin en usko), niin ei muuta kun extension varteen ja uusi grippi paalle. Kokeilu ei maksa/maksanut paljoa.

    Muistelisin lukeneeni joskus jostain (noin 10 vuotta sitten) että PGA tourin draiverin keskimitta on 43,5. Tour-mieltymykset ovat voineet niistä ajoista muuttua, mutta tuuppareiden taidot eivät. Kuten Golfinn tuossa jo totesi, 99% meistä ainoastaan hyötyy lyhyemmästä draiverista.

    Kiitos hyvistä kommenteista. Antoi vahvistusta omalle tuntumalle ja järkisyitä varren lyhentämiseen.

    Varren lyhentäminen gripin alta vaikuttaa swingipainon kasvattamalla sitä. Itse suosittelen että käyt tekemässä muutoksen jossain Golfliikeessä tai prolla. No jos et halua käydä sillä ja teet homman ite niin muista että tuota muutosta voi kompensoida laittamalla varteen uusi painavampi grippi. esim nykyisen 58g gripin tilalle laittaa 60g gripin.

    SmaiL kirjoitti: (2.4.2015 13:55:56)
    Varren lyhentäminen gripin alta vaikuttaa swingipainon kasvattamalla sitä. Itse suosittelen että käyt tekemässä muutoksen jossain Golfliikeessä tai prolla. No jos et halua käydä sillä ja teet homman ite niin muista että tuota muutosta voi kompensoida laittamalla varteen uusi painavampi grippi. esim nykyisen 58g gripin tilalle laittaa 60g gripin.

    Meniköhän ’järkeily’ nyt ihan oikein..

    Kekkosen aikana 1/2 tuuman vähennys pudotti swingipainoa 3 pykälää normimittaisissa ajureissa, Tosin silloin ei ollutkaan tätä uutta matematiikkaa käytössä, Sitä samaa jolla maantalous ja golfosakkaieden omistaminen ajettiin karille.

    pa

    Varren lyhentäminen kannattaa. Minä ainakin uskon oheiseen artikeliin

    http://www.mygolfspy.com/mgs-labs-is-longer-really-longer/

    SmaiL kirjoitti: (2.4.2015 13:55:56)
    Varren lyhentäminen gripin alta vaikuttaa swingipainon kasvattamalla sitä. Itse suosittelen että käyt tekemässä muutoksen jossain Golfliikeessä tai prolla. No jos et halua käydä sillä ja teet homman ite niin muista että tuota muutosta voi kompensoida laittamalla varteen uusi painavampi grippi. esim nykyisen 58g gripin tilalle laittaa 60g gripin.

    Kun on nain pihalla asioista, niin en tieda kannattaisiko kommentoida ollenkaan? Siina ei ole mitaan vikaa, etta ei tieda asiasta mitaan, mutta hommat menee hieman metsaan kun yksi kysyy asiallinen kysymyksen ja toivoo siihen asiallista vastausta, ja sitten vastaukseksi tulee tallainen taysin vaara vastaus.

    Eli siis, varren lyhentaminen menee niin, etta jokainen 1/2 tuumaa keventaa swingipainoa kolme pinnaa. Gripin kanssa voi pelailla myos, mutta nyrkkisaanto on se, etta jokainen 4grammaa gripin painossa vaikuttaa swingipainoon yhden pinnan arvoisesti. Painavampi grippi keventaa swingipainoa ja kevyempia vastaavasti lisaa sita.

    Muitakin tapoja on tietysti vaikuttaa swingipainoon, mutta naita tuo nimimerkki kasitteli tuossa. Tama tasta.

    KL

    Golfinn kirjoitti: (3.4.2015 0:20:30)

    Eli siis, varren lyhentaminen menee niin, etta jokainen 1/2 tuumaa keventaa swingipainoa kolme pinnaa. Gripin kanssa voi pelailla myos, mutta nyrkkisaanto on se, etta jokainen 4grammaa gripin painossa vaikuttaa swingipainoon yhden pinnan arvoisesti. Painavampi grippi keventaa swingipainoa ja kevyempia vastaavasti lisaa sita.

    Ymmärrän, että varren lyhentäminen keventää svingipainoa, mutta miksi painavampi grippi keventää sitä myös?

    J_M

    Tuosta apua..

    Itsekkin olen kovasti pähkäillyt josko varren lyhennys tekisi ajurista helpommin kontrolloitavan. Hajontaa avauksissa normimittaisella draiverilla(45,75 tuumaa) oli siinä määrin että vaihdoin kesällä avausmailaksi spoonin. Väyliä alkoi löytymään ihan toisella prosentilla. Varmaan aloittelen taas kauden spoonilla mutta kesän mittaan tekisi mieli taas saada se 20-30 metriä lisää mittaa avauksiin.
    Kysyisinkin kokeneemmilta että minkä verran varsi ’jäykistyy’ alkuperäisestä kun vartta lyhennetään esim. tuuma tai 1/2 tuumaa gripin päästä vartta. Tällä hetkellä en draiveria edes omista ja jos sellaisen kesällä hankin niin pitääkö tuo varren lyhennyksen mukanaan tuoma ’jäykistyminen’ ottaa huomioon esim. valitsemalla pykälää ’letkumpi’ varsi?

    KL kirjoitti: (3.4.2015 8:00:22)Ymmärrän, että varren lyhentäminen keventää svingipainoa, mutta miksi painavampi grippi keventää sitä myös?

    Swingipainoa mitataan laitteella, joka on eräänlainen vaaka, Siinä haetaan tasapaino nivelpisteeen suhteen, joka sijaitsee 14 in etäisyydellä grippipäästä. Jos gripin paino kasvaa, pitää punttia siirtää lapaa konti => sw-lukema pienenee. Kts tricking-the-swingweight-scale

    Mielestäni swingipainon säätäminen gripin painon avulla on virhe. Swingipainovaaka tosin näyttää eri lukemia eripainoisia grippejä käytettäessä, mutta tällä ei ole mitään tekemistä swingaustuntuman kanssa, johon swingipainovaaka aikanaan kehitettiin (ja jolloin kaikki gripit painoivat n 50g). Kuvitellaan tilanne, jossa kevyen 48 g painavan gripin tilalle vaihdetaan 58 g painoinen ylikoon grippi. Sw-lukema putoaa 2 pisteellä. Jos nyt (virheellisesti) halutaan lukema takaisin alkuperäiseen arvoon, pitää lapaan lisätä n 4g lyijyteippiä, tms. Lopputuloksena on maila, joka on 14 g painavampi ja lapapainotuksen vuoksi raskaampi swingata kuin alkuperäinen.

    Oikea, teknisempi tapa miettiä asiaa on hitausmomentti, eli MOI. Siinä gripin painoeron vaikutus hitausmomenttiin on desimaaleissa akselin suhteen, joka sijaitsee kämmenten välissä. Jokainen voi itse kokeilla asiaa. Heilutellaan normaalia grippiotetta käyttäen painavaa ja kevyttä irtogrippiä. Tuntuuko ’swingipainossa’ jotain eroa?

    Hoppa kirjoitti: (3.4.2015 9:46:42)
    Kysyisinkin kokeneemmilta että minkä verran varsi ’jäykistyy’ alkuperäisestä kun vartta lyhennetään esim. tuuma tai 1/2 tuumaa gripin päästä vartta. Tällä hetkellä en draiveria edes omista ja jos sellaisen kesällä hankin niin pitääkö tuo varren lyhennyksen mukanaan tuoma ’jäykistyminen’ ottaa huomioon esim. valitsemalla pykälää ’letkumpi’ varsi?

    Tässä on joskus aikojen alussa tekemiäni mittauksia rautamailan varren pituuden vaikutuksesta varren jäykkyyteen: http://4par.eu/mailanrakennus.php?pID=830. Sama pätee pitkälti puumailoihinkin.

    Eli yhteenvetona: varren lyhentäminen tuumalla saattaa jäykistää vartta jopa yhden flexin verran, ellei samalla kompensoida alentunutta swingipainoa. Jos et vielä omista draiveria, ei jäykemmän varren valitseminen umpimähkään ole viisasta; eri valmistajien/mallien jäykkyydet vaihtelevat rajusti – standardia ei ole. Suosittelen asiaan kokeellista lähestymistapaa osaavan mailanrakentajan opastuksella.

    Jos pohtii olemassaolevan mailan lyhentämistä, on asia yksinkertainen: grippiiin teippi 0.5 – 1 in gripin päästä, pari pelikierrosta, jolloin ote em teipin alapuolelta. Näin voi arvioida tuntemuksiaan jäykemmän varren ja alentuneen swingipainon suhteen. Pätkä lyijyteippiä auttaa vielä lisäämään tietoa.

    KL

    4par kirjoitti: (3.4.2015 11:36:33)
    Jos pohtii olemassaolevan mailan lyhentämistä, on asia yksinkertainen: grippiiin teippi 0.5 – 1 in gripin päästä, pari pelikierrosta, jolloin ote em teipin alapuolelta. Näin voi arvioida tuntemuksiaan jäykemmän varren ja alentuneen swingipainon suhteen. Pätkä lyijyteippiä auttaa vielä lisäämään tietoa.

    Erinomainen vinkki! Pitääpä kokeilla, jos vaikka lentäisi 300+ jaardia 😉 Tai no, edes 250+ jaardia…

    Eli yhteenvetona: varren lyhentäminen tuumalla saattaa jäykistää vartta jopa yhden flexin verran, ellei samalla kompensoida alentunutta swingipainoa. Jos et vielä omista draiveria, ei jäykemmän varren valitseminen umpimähkään ole viisasta; eri valmistajien/mallien jäykkyydet vaihtelevat rajusti – standardia ei ole. Suosittelen asiaan kokeellista lähestymistapaa osaavan mailanrakentajan opastuksella.

    Kiitokset tyhjentävästä vastauksesta. Olen lueskellut paljon ulkomaisia foorumeja asian tiimoilta. Niiden perusteella sain kuvan että tiettyihin nuppeihin on saatavissa painoruuveja, joilla voi kasvattaa svingipainoa ja kompensoida näin varren katkaisusta aiheutunut svingipainon muutos. Myös noita eri varsivalmistajien taulukoita specseineen on tullut syynäiltyä aikansa kuluksi. Kyllähän niistä selviää juurikin tuo mitä kerroit noista jäykkyyksien eroista valmistajien välillä. Ovat vaan näin maallikolle joskus hiukka vaikeaselkoisia 😉
    Kovasti kiinnostaisi jossain välissä käydä tuollainen draiverin mitoitussessio läpi. Missähän hinnoissa nuo pyörii? Valmistajien uusimpien mallien hintoja ei itsellä varmaankaan ole varaa maksaa. Mailanrakentajilta löytyneekin myös aika kattavasti vanhempien mallien nuppeja jotka voisivat mahtua omaan budjettiin?

    Hoppa: Itselläni on varsi mitoitettu lyönteihini simulaattorissa ja itselleni painotettiin vartta gripin puolelta, eli varren sisällä on tarkoituksella lisätty painoa.

    Varreksi ja painoksi valikoitui ACCRA M4-55+ TourZ + 80gms joka sopii omaan lyöntiini erittäin hyvin. Vasta sen jälkeen alettiin käymään nuppeja läpi ja itse löin Titleistin ja TailorMade:n nupit ennen kuin päädyin RBZ 9′ Tour nuppiin. Vieläkään ei ole ollut tarvetta vaihtaa nuppia vaikka haluja olisi todella paljon, mutta tuo paketti toimii itselleni niin hyvin.

    Mutta se syy miksi varsi painotettiin gripin alta oli se, että sain kevennettyä nupin tuntumaa ja vietyä driverini lyönnin läpi puhtaasti. Samalla varsi jäykistyi minulle sopivaksi ja se on edelleen perinteisessä mitassa. Käytännössä saman efektin sain aikaiseksi ottamalla aikaisemmasta varresta alempaa kiinni, mutta nyt saan lyötyä avaukset pidemmällä varrella ja lyöntini on pidempi.

    Ehkä tuo kirpaisi pari vuotta hieman, varsi painoineen (muistaakseni) n. 200€ ja työt n. 70€, siihen päälle RBZ maila varsineen (jonka perus varrella en ole koskaan pelannut). Mutta kuten sanoin, niin on tuonut omiin avauksiin täsmällisyyttä todella paljon ja pituudet paljon parempia kuin vanhoilla drivereilla. Golfpaja Talmassa teki minulle nuo hommat pari – kolme vuotta takaperin, tekee varmasti edelleen hyvin hommia tuolla saralla..

    43,5-44 tuumaa lienee hyvä mitta. Jos ei tavoitella ihan maksimeja, niin lyhempikin käy jos tuntuu, ettei satu kohdalleen. Nuo Titleistin varret on muistaakseni 45′ vakiona. Mulla on Aldilan Phenom NL Tour-X 70 tuossa raipassa, muissa mailoissa on sitten ihan stock-mittaiset varret, tosin puu-5 on 2′ tipattu alhaalta, se on ns. raffistairroitusmaila, eli voi hivauttaa niin lujaa kuin huvittaa ilman että varsi antaa periksi.

    Vastataanpa tuohon omaan viestiin, että ostin täältä pois yhden Aldilan RIP Alpha LD XX:n 60-grammaisen version joka oli 46′ pitkä ja jolla lyömällä ei nyt mitenkään epätarkemmaksi muutu. Aina toisinaan tulee huonoja osumia, mutta swing speed kasvoi Trackmanin mukaan 114 -> 120 mph, kun varteen saatiin vähän lisämittaa. Varsin kelvollisen oloinen kampe tuo.

    arska kirjoitti: (1.4.2015 17:17:19)
    Olen harkinnut driverin varren lyhentämistä. Otan nyt otteen hieman vartta lyhentäen , mutta tuntuisi paremmalta jos varsi olisi noin 2 cm lyhyempi.
    Kannattaako toimenpide?
    Onko se vaikea suorittaa niin , että tulos on hyvä?

    Asiallisista vastauksista kiitollinen.

    Lyhensin vartta yhden tuuman eli noin 2,5 cm. Mailan tasapainossa ei tapahtunut tuntumaan olennaisesti vaikuttavaa muutosta , mutta sillä on nyt helpompi osua sweettiin ja ainakin muutaman range kerran jälkeen lentorata on suoristunut huomattavasti ja noin 220 lentävä draivi on toistettavissa lähes joka lyönnillä. Onnistunut leikkaus ja potilas voi hyvin. Kiitos kaikille vastanneille ja asiaan kannustaneille !

Esillä 20 viestiä, 1 - 20 (kaikkiaan 20)
Vastaa aiheeseen: Driverin varren mitta

Etusivu Foorumit Välineet Driverin varren mitta