Aihe: Driver spinrate alemmaksi? - Golfpiste.com

29.10.-5.11. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[9][15]
KilpailuaSuomalaista

Driver spinrate alemmaksi?

Etusivu Foorumit Välineet Driver spinrate alemmaksi?

Esillä 23 viestiä, 26 - 48 (kaikkiaan 48)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kim. Luitko tuon aiemman viestini? Siinä on kaikki oleellinen. Kokeile ihmeessä seuraavalla kerralla.

    Tässä on monta juttua monessa eikä varmaan ole yhtä ainutta kikkaa jolla lyönnin saa paremmaksi, varsinkin kun ei ole lyönnistä ja alkuasennosta kuvaa tai videota. Golfswingi on syy-seurausta monesta eri asiasta.

    On täysin totta, että tässä tapauksessa dynamic loftia pienentämällä spinnin määrä pitäisi kaiken järjen mukaan tippua. Hyvä luku olisi varmaan noin 2500 paikkeilla. Mutta miten sitä sitten muutetaan? Helpommin sanottu kun tehty.

    Niin kuin täällä jo mainittiin, osumahetkellä saattaa kädet tulla liikaa lavan perässä. Joko rannekulmat vapautuu liian aikaisin tai jokin muu lyöntitekninen juttu. En ole täysin varma, mutta pieni gripin muutos voi myös parantaa asiaa. Voisit kokeilla muutamaan lyöntiin hieman vahvempaa otetta. Pienellä muutoksella voi saada käsiä osumahetkellä vähän enemmän eteenpäin ja paremmalla gripillä voi myös rannekulmat vapautua oikeammalla hetkellä. Itsellä gripin hienosäätö teki ihmeitä ja lyönneistä tuli parempia.

    Youtube tarjosi sattumalta aiheeseen liittyvän videon:

    Jäin miettimään tuohon pallon pyörimiseen ja eteenpäin menevään liikeeseen varastoituvaa liike-energiaa. Näiden lausekkethan ovat:

    mv^2/2 ja (mIw^2)/2 = m(Rw)^2/5 eli suhde on

    (Rwsqrt(2/5))^2 / v^2

    Jos tarkastellaan tilannetta v = 140 mph = 62 m/s ja w = 3600 rpm = 60 1/s ja golfpallon säde on 0.0213 m, tuo suhde on (0.81/60)^2 = 0.0002.

    Kun tuo rotaatioenergian osuus on noin häviävän pieni, ajatus, että spinniä vähentämällä saataisiin pituutta pelkästään energian siirtymisen ansiosta, ei tunne perustellulta. Tietysti, voi olla ja varmaan onkin muita syitä – vaikkapa osuman puhtauteen liittyen – jotka kytkevät spinniä ja pallon lähtönopeutta yhteen. Liittynevät energian hukkaamiseen muualle – lämpeneminen/muodonmuutos.

    Kimin dataa katsellessa kiinnittyy huomio kahden ensimmäisen lyönnin alhaiseen smash factoriin. Vertasin omaani toissapäivältä, jossa yhdenkään smash ei ollut alle 1.40, vaikka joukossa oli ei-niin-hyviä lyöntejä. Parhaissa sf oli 1.45 jolla sitten saa noiden Kimin draivien mittoja, vaikka mailan päälle vanha mies ei jaksa antaa nopeutta kuin 92-93 mph. Hyvissä lyönneissä spin 2600…2900 ja attack -1…+1.

    Eli kannattaisiko se 7-asteen draiveri vaihtaa johonkin 9..10 asteiseen ja hakea puhtaita osumia. Tai ainakin katsoa teipin kanssa, mistä kohdasta lapaa osumat lähtevät. Aika yllättävää, että Kim sanoo tuon kolmannen lyöntinsä tuntuneen samalta kuin kaski ensimmäistä – smashin mukaan eron pitäisi huomata selvästi.

    Tai sitten olen taas laskenut/ymmärtänyt kaiken väärin.

    Olen seurannut mielenkiinnolla tätä keskustelua (vaikka aivan detaljitasolle ymmärrykseni ja tietoni eivät riitä). Itse olen saanut kompensoitua hyvillä osumilla ja hyvällä palloon tulolla sennulle tyypillisesti hidastuvaa mailanpään nopeutta (nyk vain 87-91 mph) ja hyvät draivit päätyy 210-230 m päähän, vaikka jostain tilastosta katsoin, ettei mun pitäisi noilla nopeuksilla yltää edes 200 metriin. Smash on 1.45-1.51.

    Jo Jones, on kyllä suhde kohdallaan.
    Vauhdeista päätellen olet ikä ryhmässäsi todellakin pitkälyöntinen.

    Kiitos Näprääjä. Kun käy jo seitsemääkymmentä niin kyllä se jossain näkyy. Mutta lukuisten tutkimustulosten mukaan ikääntyvät voivat ainakin voimaa kehittää vielä yllättävän hyvin, jos vain haluaa sitä treenata – eli ei pidä ajatella, että tässä vaan vääjäämätön alamäki on edessä (vaikka liikkeiden hidastuminen jossain määrin onkin lähes vääjäämätöntä).

    Kimin Smash Factor on samoja lukuja, kuin hyvissä lyhyissä raudoissa pitäisiv olla.

    Itse arvioin ”deliveryssä” olevan liian aikainen release suhteessa mailan vauhtiin, jolloin loftia tarjoillaan lisää palloon.

    Hyvissä osuma-arvoissa tyypillisesti spinloftin pitäisi driverilla olla nupin loftia pienemmän, eikä ainakaan useita asteita nimellistä loftia suurempi.

    Harjoittelussa lähtisin etsimään parempaa release-patternia rytmin kautta. Vaikuttaisi siltä, että suurin voimantuotto ajoittuu nyt liian varhaiseen kohtaan heti downswingin alussa. Seurauksena jonkun verran hidastuva lapa ja loftin kasvu lavan kehän pohjalla osumaan tultaessa.

    Omisssa hyvissä driveissa arvot saattaa olla tämän suuntaisia:
    CHS 110 mph
    Ball 162 mph
    Spin Loft 8° (nuppi 10°)
    Spin 2600 rpm
    (Trackman)

    Mulla on Mavrik SubZero, jossa Px Hzrds Smoke Yellow 76g 6.0. Kevyemmillä varsilla en saanut tuota lapaa toimimaan, kun maila tuntui mun rytmiin liian kevyeltä, enkä tuntenut missä lapa liikkui. Ikää allekirjoittaneella on 56 vuotta.

    Pappa Tykin laskelmat on oikein perinteen mukaan.

    Spinnin vaikutus tulee kuitenkin enemmän aerodynamiikasta, eikä niinkään pallon lähtönopeudesta. Kovempi spinni nostaa lentokaarta samaan tapaan kuin vastatuuleen lyöminen. Yli 3000 rpm:llä launch pitää olla selvätsti matalampi jotta pallo ei kiipeä jo alkulennosssa liian korkealle ja samalla pitäisi pystyä lähettämään pallo huomattavasti kovemmalla lähtönopeudella. Alle 2000 rpm optimaalinen launch angle lähestyy 20°:tta ja lentokaari on paraabelimaisempi.

    Low spin lavoilla voi edellisen vuoksi olla haasteita saada pallo lentämään järkeviä matkoja, jos lähtönopeus jää pieneksi. Nostovoima pallossa muodostuu lentonopeuden ja spinnin suhteesta. Liian pieni spinni yhdistettynä hitaaseen pallonvauhtiin johtaa epämääräiseen lentorataan ja pallo saattaa näyttä tipahtavan sattumanvaraisesti hyvännäköiseltä lähtöradalta kesken lennon.

    Laskeskelin huvikseni vielä seuraavan skenaarion: mailanpää osuu palloon head-on (pallon painopiste on mailanpään painopisteen liikeradan jatkeella, mailan loft on 0 astetta), mutta mailanpään kineettisestä energiasta häviää osuus x. Tällöin smash factor on

    sf = (r+sqrt(r^2 – x*s))/s

    missä

    r = pallon massa/mailanpään massa = 0.225
    s = r*(1+r)

    Tämän mukaan

    x = 0 -> sf = 1.63 (täysin elastinen)
    x = 0.05 -> sf = 1.51
    x = 0.1 -> sf = 1.37

    Vastaavasti, jos sf on mitattu, energiahäviöksi saadaan

    x = 2*sf*r-s*sf^2

    Mitä tästä opitaan? Eipä juuri mitään, mutta on hyvä huomata, että sf on varsin herkkä energiahukan suhteen (1% muutos hukassa vastaa karkeasti yli 0.02 yksikön muutosta sf:ssä).

    Mihin tuota energiaa sitten katoaa? Ainakin seuraavat tulee mieleen:
    – off-sweetspot -osuma kiertää lapaa = kasvattaa varren kiertojousienergiaa
    – pallon spinniin (merkitys vähäinen aiemman laskelmani mukaan)
    – pallo puristuu maata vasten, jolloin maahan absorpoituu energiaa (merkitys kasvaa mitä lyhyempi rauta kyseessä)
    – pallon muodonmuutoksen värähtelyenergiaan
    – pallon ja mailanpään lämpenemiseen

    Näistä ensiksi mainittuun pelaaja voi vaikuttaa – merkitystä vaikea kvantifioida.

    Tietysti tämä on tällaista näpertelyä, kun oletetaan head-on ja nollaloft. Jos joskus ehdin/viitsin/osaan tehdä vähän realistisempia laskelmia, palaan asiaan.

    Pekka Pelimies: olen samaa mieltä, että spin vaikuttaa aerodynamiikan kautta, ei lähtönopeuden. Kun Kimillä kuitenkin oli ongelmana alhainen sf eli mailanpään liike-energian huono siirtyminen pallon liike-energiaksi, se mitä tapahtuu ilmalennon aikana on epärelevanttia. Korkea spin voi olla oire jostakin, mutta se ei ole huonon sf:n syy.

    Varrella on suurin yksittäinen vaikutus kierteisiin ja edellä kuvatuilla alle 110mph mailanpään nopeuksilla ei tarvitse 7° driveriä. Mitä löysemmällä varrella pystyy lyömään, sen paremman hyötysuhteen saa palloon. Vaatii liikkuvuudelta ja tekniikalta enemmän. Sama homma kuin lätkässä, ns. Jousipyssy efekti.

    (Spinni/1000)+launch angle=36 on optimi. Moni asia vaikuttaa, mutta tuolla kaavalla esim pituuslyönnin maailmanmestari Maurice Allen toimii.

    Kyse on paljon edellä kuvattua monimutkaisemmasta asiasta ja toisaalta todella yksinkertaista. Vartta on paljon helpompi vaihtaa kuin opettaa kroppa toisenlaiseen svingiin. Kick point, jäykkyys ja attack angle vaikuttaa.

    Jos haluaa pitkälle lyödä, tulee lavan osumassa olla aina nouseva. Tästä syystä pituutta lyödään 4″ tiiltä ja 0-6 asteisella moukulla. Itsellä tänään flight scopessa +4° attack angle, 110mph mailanpää, launch angle 18 ja spin 2800rpm=46 vs optimi 36. Mailan loft n. 8°. Mittaa n. 240m simulaattorissa. Yli 300m lensi 5v sitten ilmassa, mailanpään nopeus oli silloin yli 130mph.

    Jos tuota omaa lyöntiä haluaa hioa, pitäisi spin saada 800rpm alemmas 2000rpm tienoille, tai mailaksi loft 4°. Tämä vaatii taas nopeutta, jotta pallo pysyy ilmassa optimaalisesti.

    Spin pitää pallon ilmassa, mutta syö matkaa. Eli kombinaatio vauhti, spin ja launch angle on kriittisiä muuttujia. Matala spinni vaatii jyrkän loftin, joka vaatii vauhtia pysyäkseen ilmassa.

    Fade syö smashia, draw lisää sitä. Aina piikkisuora ja korkea on pisin, oli tuuli mikä tahansa. 1500rpm lyönti, launch angle 20° on aika optimaalinen, mutta vaatii 130mph mailanpään nopeuden, pallo yli 180mph. Tai matalana sama 12° launch angle ja 2400rpm spinniä.

    Paras neuvo 20v pituuslyöntiä touhunneena pituutta hakevalle on: opettele lyömään nousevalla lavalla ylös ja mahdollisimman vähän sivukierrettä. Speed stick treenillä tulee parissa viikossa parhaimmillaan 30m lisää. Perustuu lihasten oppimiseen, eli et kehity, mutta hermotus oppii lyömään lujempaa. Tässä idea harjoitella alipainoisella, n. 20% driveriä kevyemmällä stikillä, kevyempi ja pienempi ilman vastus. Oli juuri juttu golflehdessä myös.

    https://kivinigolf.com/tuote/handy-speed-stick/ tuolta löytyy lisää tietoa aiheesta, myös akateemista tutkimusta löytyy baseball liittyen ylinopeus harjoittelusta, 201x luvulta myös golfiin liittyen englannista.

    Tuolla stikillä isompi vaikutus kuin yhdelläkään uudella mailalla bägissä 😉

    Lisäyksenä vielä, liian jäykkä varsi johtaa yleensä slaissiin, näkyy erityisesti kun matala loft, eikä tarpeeksi vauhtia mailanpäässä.

    Liian löysä varsi taas potkii hukkia helposti. Tähän taas vaikuttaa lyönnin tempo ja tekniikka. Atleettinen ja hyvin kiihtyvä lyöjä voi painella löysemmällä varrella ja saa siitä hyötyä enemmän irti. Vrt. Lätkässä esim Laine, Mathews ym uuden sukupolven pelaajat. Varsi tuottaa energiaa, mutta vaatii liikkuvuutta ja muuta osaamista.

    Voimalla runttaava ja nopean tempon rykäisy taas vaatii xxx vartta, jotta se ei potki väärään aikaan ja osumassa sojota minne sattuu. Lätkässä voisi verrata Charaan tai muihin rautakangella ja voimalla lämääviin.

    Löin long driven euroopan ennätyksen tehneen miehen driverilla muutaman kerran, 4 asteinen nuppi ja varsi melkein kuin rautakanki. Lyönnit olivat ihan suoria ja pallo nousi suht ylös mailanpään nopeus oli silloin 103 mailia. Ei tullut slaisseja mutten niitä muutenkaan lyö kun parit/kausi. Jos tulee yli 10 slaissia kauteen kentällä niin vaihdan lajia.

    Pekka Pelimies: Veikkaan, että juurikin tässä on syy omiin spinniarvoihin eli ” liian aikainen release suhteessa mailan vauhtiin”. Pitänee vielä koittaa hioo lyöntiä ja infoilla täällä, että mitä tapahtuu spinnille.

    Mirace: Juu itellä enemmän tollanen ”Charan-tyylinen lyönti” eli runttaan voimalla.

    Käväsin vielä kerran trackmanissa ja oletettavasti yksi isoin syy löytyi joka on tosiaan toi dynamic loft. Yritin vähän muuttaa swingiä, jolla sen saisi pienemmäksi ja sainkin pari 1,47-1.49 smäshf lyöntiä. Tässä esimerkki yhdestä:

    Mailanpään nopeus: 105,5mph
    Pallon nopeus: 157,2mph
    SmashF: 1,49
    Pallo ilmassa: 242,1m
    Pallo yhteensä: 264,64m
    Face angle: +3,2
    Club path 4,8 (in to out)
    Attack angle: +4,2
    Launch angle: 12,4
    Face to path: -1,6
    Dynamic loft: 13,9
    Backspin: 2340rpm

    Ihan kuin kaikki ei olisi kohdillaan. Tuollaisella mailanpään nopeudella ei pitäis mennä ilmassa kuin noin 200-210 metriä. Korkeintaan 220. Toki voin olla väärässä mutta oma kokemus on että olen suunnilleen oikeassa, koska m,p,nopeus on melkein sama kuin itsellä oli joskus. Mutta yks hailee, hyviä pelejä.

    Ehkä vähän huono esimerkki, mutta jos tuosta nopeasti kaivaa vaikka jonkun 3v vanhan Rick Shielssin videon, niin hänellä mailanpään nopeus ~110mph, pallo ilmassa 277 jaardii (253 metriä) ja rullien kanssa 298 jaardii (272 metriä), pallon nopeus 158mph ja backspinnit 2271rpm, joten kyllä noi minun luvut vaikuttaisi olevan ihan ”kohillaan”?..

    Edit. Ja jokaikinen taulukko netissäkin sanoisi, että 100mph mailanpäännopeudella tuottaa n.220m-230m ilmassa

    No nyt sait spinnin pienemmäksi, oliko sama nuppi ja varsi? Suomessa pallo lentää lyhyemmälle kuin esim. Jenkkilässä ym lämpimämmissä maissa, toki ilmanpainekin vaikuttaa. Noniin kesä tuli, ei muuta kuin hyviä kelejä/pelejä.

    Juu sama nuppi ja varsi eli 9 asteinen cobran speedzone (tiputettu 7.5 asteiseksi) ja x-stiffi varsi.
    Klubituupparinahan sitä aina haluaisi syyttää varusteitaan, mutta 95% se vika tuppaa löytymään aina sieltä joka pitää gripistä kiinni. 🙂
    Mielenkiinnosta pitää yrittää tällä kaudella testaa jotain LS nuppeja, että paljonkon ne antaa spinnejä (eritoten fade-lyönneissä)

    Onkohan pappatykki unohtanut nyt laskuissaan ettei tuo kulmanopeus ole 60 vaan 2pi60 rad/s? Esimerkissäsi pyörimisenergia suhteessa pallon etenevän liikkeen energiaan on noin 0,007. Ero on huomattava. Toki pallon lähtönopeuden ollessa noin suuri, spinnin vaikutus noin laskettuna on edelleen melko pieni.

    PG

    Pappa Tykki oli tosiaan unohtanut 2π:n. Hajamielinen professori…

    Jos siis pallon lähtönopeus v= 62,0 m/s (~140 mph) ja spinni ω = 3600 rpm, niin pallon pyörimisenergian suhde etenemisenergiaan ei olekaan häviävän pieni 0,0002, vaan Bogijunan laskema 0,007. Onko pyörimisenergialla sittenkin käytännön merkitystä lyönnin pituuteen? Pähkäillään.

    PT:n esimerkissä pallon etenemisnergia on 88,4 J ja pyörimisenergia 0,6 J, (kun ω = 60*2π), joten osumassa mailanpää luovuttaa pallolle energiaa yhteensä 89,0 J.

    Toinen esimerkki. Palloon törmätessään mailanpää luovuttaa pallolle liike-energiaa ja pyörimisenergiaa yhteensä samansuuruisen määrän kuin edellä, mutta pallon spinniksi tulee vain 2400 rpm. Mikä on pallon lähtönopeus?

    Pallon pyörimisenergian suuruudeksi saadaan 0,3 J, joten etenemiseen jää 88,7 J. Kaavalla W=1/2*mv² pallon lähtönopeudeksi tulee 62,1 m/s.

    Siis:
    3600 rpm -> 62,0 m/s
    2400 rpm -> 62,1 m/s

    Tuolla nopeuden lisäyksellä lyöntipituus kasvaa korkeintaan muutamia kymmeniä senttejä. Ei käytännön merkitystä. On siis helppo yhtyä Pappa Tykin näkemykseen:

    ajatus, että spinniä vähentämällä saataisiin pituutta pelkästään energian siirtymisen ansiosta, ei tunnu perustellulta.

    spin vaikuttaa aerodynamiikan kautta, ei lähtönopeuden.

    Hupsista! Kerrankos sitä lapsi kirveen nielee tai emeritus 2*pi:n hukkaa…

    Hyvä kuitenkin, ettei vaikuttanut johtopäätöksiin.

    Tämä oli hyvä missi. En ole aikaisemmin tullut laskeneeksi tuota liike-energian jakautumista etenevään liikkeeseen ja pyörimiseen. Intuitiivisesti olisin ajatellut, että spinnin osuus energiasta olisi draiverillakin huomattavasti suurempi.

    Mielenkiintoista on se, että kun vaikka sandwedgellä lyötäessä spinni on helposti 9000rpm ja pallon lähtönopeus vaikka 39 m/s (omasta trackmanista kaivettu arvot), niin spinnin vähentyessä vaikka 40% pallon kokonaisliike-energian pysyessä samana, on ero pallon lähtönopeudessa todella merkittävä. Seurauksena pallon carry on helposti 5m+ enemmän. Mutta jo vaikka rautakasilla tuon flaierin aiheuttaman spinnin vähenemisen vaikutus liike-energian näkökulmasta olisi vain prosentin tai parin luokkaa. Saattaa olla, että olen itse elänyt illuusiossa, jossa olen kokenut pallon lentävän flaiereissa huomattavasti pidemmälle kuin mitä se todellisuudessa lentää.

    edit: ja tosiaan tämä tarkastelu puhtaasti liike-energian kannalta. Noista aerodynaamisista seikoista en osaa sanoa mitään, enkä jaksa selvittää. En myöskään tiedä, mikä golfpallon hitausmomentti on, laskuissa on käytetty kuulan hitausmomenttia, joka tuskin vastaa golfpallon mokomaa kovinkaan tarkasti. Ja pahoittelut aiheen vierestä höpisemisestä.

Esillä 23 viestiä, 26 - 48 (kaikkiaan 48)
Vastaa aiheeseen: Driver spinrate alemmaksi?

Etusivu Foorumit Välineet Driver spinrate alemmaksi?