Aihe: Draiverilla lyöntityylin muuttaminen - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Draiverilla lyöntityylin muuttaminen

Etusivu Foorumit Yleistä Draiverilla lyöntityylin muuttaminen

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 95)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nimetön

ts kirjoitti: (4.12.2007 16:59:12)

Nimenomaan hieman edistyneempää. Ei vielä edistynyttä. Ikävä kyllä joudun pahoittamaan mielesi kertoen jutun olevan perustavaraa minulle…

Perustavaraa?? Ensinnäkin saatavilla olevat ohjelmat, joilla tuollainen voidaan laskea, ovat erittäin kalliita. Puhutaan jopa kymmenistä tuhamsista euroista. Toisekseen pelkästään tuollaisen laajan yleiskäyttöisen esim. FEM-ohjelmiston käyttö onnistuneesti edellyttää vaativan koulutuksen. Puhumattakaan siitä, että ts lähtisi itse tuollaisen ohjelman suunnittelemaan ja toteuttamaan.

Nimetön

Minun mielestäni tässä on se ongelma, että et unissasikaan ole suostunut ajattelemaan, että joku voi olla tuossa työssä paljon sinua pidemmällä, vaikka olen sen muutaman kerran suoraan sanonut. Tuosta asenteesta kumpuaa tämä vahva kritiikkini.

Tämäkin on kyllä aika erikoinen heitto. Hänen mukaansa minun tulisi nöyrästi
    tunnustaa hänen olevan tutkimuksissaan kovasti minua korkeammalla tasolla, vaikka
    näistä tutkimuksista hän ei ole kertonut yhtään mitään merkittävää tietoa.
    Tunnustus tulisi esittää vain sillä perusteella, että hän on asian laidan tuollaiseksi
    sanonut. Vasta tämän tunnustuksen jälkeen epäasiallinen kritiikki loppuisi tai vähenisi.

Plaa plaa plaa Data.
    Näytäs nyt mitä sulla on takataskussa? Missä voi katella sun tuloksia? Urlia löytyykö?

Data on vastuussa tälläisestä tuotteesta. Tarjoaa ennennäkemätöntä tietoa kaikille golfista kiinnostuneille ja sisältää monipuolisen mittausosion sekä harrastelijoille että ammattilaisille. Kuullostaakos tää jotenkin tutulta? Ohjelmisto on suomenkielinen, helppokäyttöinen ja edullinen. Mikä tän hinta on?Jokatapauksessa tuosta ennennäkemättömän tiedon alkuperästä ei ole mitään lähdeviitteitä oli ne sitten datan tahi kenen tutkimuksia.

Nimetön

data kirjoitti: (4.12.2007 17:32:41)

Nimenomaan hieman edistyneempää. Ei vielä edistynyttä. Ikävä kyllä joudun pahoittamaan mielesi kertoen jutun olevan perustavaraa minulle…

Perustavaraa?? Ensinnäkin saatavilla olevat ohjelmat, joilla tuollainen voidaan laskea, ovat erittäin kalliita. Puhutaan jopa kymmenistä tuhamsista euroista. Toisekseen pelkästään tuollaisen laajan yleiskäyttöisen esim. FEM-ohjelmiston käyttö onnistuneesti edellyttää vaativan koulutuksen. Puhumattakaan siitä, että ts lähtisi itse tuollaisen ohjelman suunnittelemaan ja toteuttamaan.

Käsittääkseni ts:llä on jonkinasteinen ’projekti’ käynnissä, josta odottelin lisätietoja jo syksyllä. Ehkä hän osaa kertoa asiasta enemmän?

Jos Ts:llä on projketi menossa – niin onneks olkoon – tietää aiankin mitä on vastassa,
    kun alkaa ideaansa möimään.

ts

Heh..kalliita ja kalliita…kymmeniä tuhansia… vaan ??? voisinpa sanoa, että nämä pienissä kuvioissa täysin saavuttamattomissa 😉 Ei riitä kymmenet tuhannet 🙂

En todellakaan ole itse suunnitellut ja toteuttanut. Enkä ole sellaista väittänytkään. olen vaan mukana. Mutta se siitä aiheesta taas tällä kertaa.

Edelleen sanon, että sun ongelma on se, että et suostu ajattelemaan, että noin voi olla.

Nimetön

ts kirjoitti: (5.12.2007 11:41:24)

Heh..kalliita ja kalliita…kymmeniä tuhansia… vaan ??? voisinpa sanoa, että nämä pienissä kuvioissa täysin saavuttamattomissa 😉 Ei riitä kymmenet tuhannet 🙂

En todellakaan ole itse suunnitellut ja toteuttanut. Enkä ole sellaista väittänytkään. olen vaan mukana. Mutta se siitä aiheesta taas tällä kertaa.

Edelleen sanon, että sun ongelma on se, että et suostu ajattelemaan, että noin voi olla.

Ei tuosta ole kysymys alkuunkaan eli ettenkö voisi uskoa, että kehittyneempääkin
    toimintaa voisi olla kuin omani. Olen siitä itse asiassa täysin varma, että voisi
    olla. Suurella rahalla nimittäin voisin sitä itsekin toteuttaa. Totta kai suurella budjetilla
    voit sinäkin toteuttaa mitä tahansa. Ei tästä ole kysymys. Kysymys on siitä, mitä pidän
    annetun tiedon valossa todennäköisenä. Tällä hetkellä tiedossani on vain kertomuksesi,
    että jossain tutkimuksessa olet mukana. Lisäksi saan tietoa pätevyydestäsi ja luonteestasi kirjoitustesi perusteella. Tämän hetkisen tiedon valossa olen päätellyt, että tutkimustesi kerrotun tason määrittää nyt enemmän pätemisen tarve kuin todelliset faktat. Näkemykseni voi sitten muuttua suuntaan tai toiseen jatkossa, jos faktoja tutkimuksistasi tulee nähtävilleni. Tämä on näkemykseni ilman vinoilupyrkimystä.

Täällä Data jo lämmittää joulusaunaa. Aavistelen kipakoita löylyjä. Huimaa..

Kaupallisen tutkimuksen suurin salaisuus on se jos kukaan ei oikeastaan tutkikaan yhtään mitään…

Tästä ei kuitenkaan ole varmaan kysymys sillä golfkansa on senverran dataholisteja että mailanvalmistajan on syytä pärjätä draiverivertailuissa tai alkaa katteet ropisemaan. Uskoakseni svingimekaniikan analysointi on siis välinevalmistajalle ihan oikeasti kiinnostavaa josta vedän johtopäätöksen että jotkut bigboyt tutkii tätä asiaa ihan kunnon budjetilla jossain. Ehkä ts kuuluu heihin. Jos näin on ymmärrän ettei ts:ää nappaa kertoa ihan kauheasti tekemisistään.

Taapero kirjoitti: (4.12.2007 16:49:14)

JuHan kirjoitti: (4.12.2007 16:15:01)
    Täällä ainakin Taapero puhui siitä miltä swingin tulisi tuntua. Oma kokemus on, että swingi voi tuntua päivittäin erilaiselta ja tuntemus saattaa muuttua ja muuttuukin jopa kesken rangesession jopa montakin kertaa tunnin aikana. Oma ajattelu, eli se mihin kiinnittää huomiota tai mihin huomio kiinnittyy, muuttaa tuntumaa. Saattaa olla, että swingi ei silti muutu ollenkaan, ei ulkoapäin katsottuna ja ehkei edes mitattuna (vaa’alla tai muilla laitteilla)

Olen samaa mieltä. Juuri tuo on avain siihen miten fysiikkaa ja mittausdataa voidaan hyödyntää. Sen voi yhdistää omien ajatusten ja tuntemusten analysointiin jotta oppii tietämään millä perusajatuksilla ja tuntemuksilla ON merkitystä lyönnin fysiikkaan.

Joo näin se voisi mennä. Toivotaan että laitteet kehittyvät. Tuntemuksista vielä lisäisin, että kentällä joudutaan toimimaan niiden varassa ja voivat tosiaan olla aika muuttuvia ainakin minulla. Ehkä lahjakkaammilla ovat luotettavampia. Lukuisia kertoja on hienosti toimiva uusi swingiajatus tai -tuntemus löytynyt, mutta aina se käytössä pilaantuu tai muuten häipyy. Sitten kaivetaan varastosta vanhoja ajatuksia ja katsotaan mikä tänään toimii parhaiten. Sillä sitten taas mennään vähän matkaa eteenpäin jne…

Näissä kaiken maailman laitteissa ja videoissa on vain yksi huono puoli. Ne oikeastaan kertovat vain kuinka suoriudut lyönnistä optimiolosuhteissa. Jos jokaisessa golf-lyönnissä olisi aina tälläiset olosuhteet niin tuskin sitä lajia niin moni harrastaisi. Haasteet tulevat juuri siitä, että oikeastaan mikään lyönti ei ole samanlainen johtuen pääosin ulkoisista tekijöistä. Sisäisten asioiden hallinta (mieli) on sitten ihan oma maailma jota ei tietokoneilla tai muilla laitteilla pysty kukaan koskaan mitenkään laskemaan.

Kyllä erilaisilla laitteilla voi tietysti jotain vinkkejä saada ehkä jopa korjata jotain, toinen asia on se onko niistä loppupeleissä/kentällä enää mitään hyötyä. Jos nyt ottaisi taas vanhan esimerkin kuinka lyöt rangella jollain mailalla kymmenen kertaa. Eka kenties vähän huono, toka jo parempi, kolmas on ihan hyvä…. 7:s oho meni taas jotenkin pieleen ja loput ihan hyviä.
    Noissa lyönneissä yritit vain korjata edellisen lyönnin virhettä ja sitä kun ei kentällä ole mahdollisuus tehdä ilman rankkua/tuloksen huononemista. Käytännössä ainut kerta kun lyöt samalla mailalla kaksi tai useamman kerran peräjälkeen on putteri ja nekin on joka kerta erilaiset lyönnit. Kun jollain analysaattorilla aletaan korjaamaan jotain lyöntiä tapahtuu ihan sama ilmiö, korjaat virhettä. Kun viisi minuuttia on kulunut ja teet sen uudestaan väitän että suurella todennäköisyydellä sama virhe toistuu muodossa tai toisessa. Päivän päästä vielä suuremmalla todennäköisyydellä tapahtuu sama virhe.

Jos nyt miettii tuota painon mittauslaitetta ja kuinka hienosti he kertovat kuinka jonkun Annikan lyönti meni ja miten paino jakaantui swingin aikana. No Annikalla oli varmaan pallo, mutta oliko kohdetta? Epäilen. Laitetaanpa Annikalle vain kohde, mielessä alkaa tapahtua kummasti asioita. Lisätään joukkoon yleisöä, taas tapahtuu lisää mielessä, sotketaan tilannetta vielä tuulella, kuumalla ilmalla, laitetaan kohteen eteen bunkkereita, viereen puita ja yksi iso järvi vesiesteeksi ja jano on kova. No Annikalla varmaan pysyy swingit ja painon jakaumat aika hyvin hallussa, mutta väittäisin että vaihtelua voi tulla yllättävän paljon ja silti lyönti voi olla riittävän hyvä. Tavallisella tuupparilla hajonta voi olla niin suurta ettei ko laitteesta ole mitään hyötyä.

Erilaisten laitteiden olemasso-olo perustuu mielestäni aika pitkälle siihen, että ihmiset haluavat oppia asioita helpolla tai ainakin kuvittelevat oppivansa. Onhan se varmaan upea tunne kun menet paikkaan jossa 10.000€ laite antaa sinulle vihjeet mitä pitäisi tehdä ja joku osaa ne vielä tulkita ne käppyrät. Vähemmän seksikästä on mennä pieneen halliin jossa taot palloja pron opastuksella 5 metrin päähän ja harjoittelet swingiä ilman muuta kuin sanallista palautetta ’kiduttajaltasi’.

Golf on lajina valitettavasti niin monipuolinen, ettei sen kunnolla oppimiseen juurikaan oikoteitä ole. Oppimisprosessin täytyy tulla syvältä omasta sisimmästä ja ymmärtämisestä niinkuin täällä monet ammattilaiset kertovat. Se on ainut keino miten pystyt jatkossa suoriutumaan vähemmillä virheillä ja saada hyvä tulos aikaiseksi.

Jos tässä on vuoden aikana mitään oppinut niin voisin kyllä todeta, että avain menestykseen tai hyviin suorituksiin on nimenomaan mielen hallinnan puolella. Swingin voi oppia riittävän hyväksi muutamassa vuodessa, mutta mielenhallinta on asia jonka kanssa täytyy taistella joka päivä. Sitä kun ei kukaan sinulle voi opettaa se on sinun itse tajuttava tehdä ja ymmärrettävä.

Harjoitus tekee mestarin ja mestari harjoittelee aina.

Taapero kirjoitti: (5.12.2007 13:20:50)
    Kaupallisen tutkimuksen suurin salaisuus on se jos kukaan ei oikeastaan tutkikaan yhtään mitään…

Tästä ei kuitenkaan ole varmaan kysymys sillä golfkansa on senverran dataholisteja että mailanvalmistajan on syytä pärjätä draiverivertailuissa tai alkaa katteet ropisemaan. Uskoakseni svingimekaniikan analysointi on siis välinevalmistajalle ihan oikeasti kiinnostavaa josta vedän johtopäätöksen että jotkut bigboyt tutkii tätä asiaa ihan kunnon budjetilla jossain. Ehkä ts kuuluu heihin. Jos näin on ymmärrän ettei ts:ää nappaa kertoa ihan kauheasti tekemisistään.

Joo ihan varmasti on näin… Suomen golfmailamarkkinathan ovat sen kokoiset, että jokainen keskisuuri mailanvalmistaja, tuottaa koko Suomen tarpeen yhden aamupäivän
    aikana. Lisäksi meillähän on näyttöä maailmalla poikkeuksellisesta golfosaamisesta.
    Ajatuksesi on hieno, mutta yhtä todennäköinen kuin, että Karhun suksitehdas pyytäisi
    tuotekehittelyapua Tansanian maajoukkueelta.

Osaisikohan joku asiantunteva PRO neuvoa.Täältä niitä ET löydä.

raffimies kirjoitti: (5.12.2007 21:37:25)
    Ajatuksesi on hieno, mutta yhtä todennäköinen kuin, että Karhun suksitehdas pyytäisi

Suomen mieshiihdon nykytason huomioon ottaen ei laisinkaan mahdoton vaihtoehto.

ts

Joo ihan varmasti on näin… Suomen golfmailamarkkinathan ovat sen kokoiset, että jokainen keskisuuri mailanvalmistaja, tuottaa koko Suomen tarpeen yhden aamupäivän
    aikana. Lisäksi meillähän on näyttöä maailmalla poikkeuksellisesta golfosaamisesta.

Loistavaa suomalaista itsetuntoa näin juhlapäivän kynnyksellä 🙂

Rauski kirjoitti: (29.11.2007 15:50:49)
    Muutin tuossa eräiden vinkkien mukaan draiverilyöntiä siten että… Tuntui kyllä todella hyvältä.

Tätä ketjua kun lukee niin tulee siihen lopputulemaan että oikeaoppisen swingin voi opetella fysiikan ja biomekaniikan perusoppaista – lisättynä muutamaan joogaoppituntiin Pron, analysaattorin ja videokameran säestyksellä.

Taitaisi tulla PGA-tourillekin turhan paljon ruuhkaa jos kaikki löisivät samalla muotilla? Eikö kuitenkin ihmisruumis ole kokolailla yksilöllinen tapaus?

’Teoriassa kaikki toimii, silti käytännössä ei niin mikään’??

Jos et tiedä mitä teet ,
    …………..kun harjoittelet,
    ….älä ainaskaa harjoittele sitä.

No niin, pääsihän sitä tänään rangelle kokeilemaan. Täytyy sanoa, että lyönteihin tuli roppakaupalla tarkkuuta ja pituutta väittäisin tulleen ainakin 20 metriä lisää. Löin ehkäpä noin kolmekymmentä tälläistä ja vain yksi slaissasi pahasti, pari-kolme pienempää mutta todennäköisesti olisivat olleet suht leveällä väylällä. Kaksi lähti hieman matalana, mutta ’suoraan’. Loput olivat oikeastaan omia unelmalyöntejä, tunne oli mahtava. Toivottavasti talviharjoittelussa Pro ei tätä lyöntiä ihan maanrakoon tyrmää. Kun vielä swingin saa kohdalle niin toivoisi jo kenttien aukeavan, ehkäpä viikonloppuna pääsee jollekin kentälle.

Rauski kirjoitti: (6.12.2007 16:51:32)
    No niin, pääsihän sitä tänään rangelle kokeilemaan. Täytyy sanoa, että lyönteihin tuli roppakaupalla tarkkuuta ja pituutta väittäisin tulleen ainakin 20 metriä lisää. Löin ehkäpä noin kolmekymmentä tälläistä ja vain yksi slaissasi pahasti, pari-kolme pienempää mutta todennäköisesti olisivat olleet suht leveällä väylällä. Kaksi lähti hieman matalana, mutta ’suoraan’. Loput olivat oikeastaan omia unelmalyöntejä, tunne oli mahtava. Toivottavasti talviharjoittelussa Pro ei tätä lyöntiä ihan maanrakoon tyrmää. Kun vielä swingin saa kohdalle niin toivoisi jo kenttien aukeavan, ehkäpä viikonloppuna pääsee jollekin kentälle.

Enpä usko että tyrmää 😉
    Itse koin samanlaisen ahaa elämyksen vuosia sitten, kun tuskailin rangella ’aavistuksen’ oikealle taittuvien lyöntien kanssa.
    Vaalaksen Antti siellä ohjasi jotain aloittelijaa lyömään draiverilla ja huomasin hänen painottavan pään pysymistä pallon takana ja asettelevan pelaajaa vähän yläkroppaa taakse nojaavaan asentoon.
    Vähän aikaa sitä seurattuani päätin itsekin kokeilla moista. Pientä tilttiä alkuasentoon ja mielikuvaksi pään pysyminen pallon takana koko lyönnin ajan. Tuloksena korkeita, pitkiä ja ’suoria’ draiveja. Viimeiset mausteet mielikuviin sain ts:ltä jokunen vuosi takaperin.
    Sen jälkeen en ole draiveissa slaissista juuri kärsinyt ja lyöntimitassakaan ei paljoa valittamista ole.

ts kirjoitti: (5.12.2007 22:09:32)

Kaikki kunnioitus suomalaiselle osaamiselle, etenkin näin itsenäisyyspäivänä.
    Jos susta tuntuu, että sulla on jotain sellaista tietoa, mitä johtavilla mailanvalmistajilla
    ei ole, niin mulla on pari kaveria, joita vois kiinnostaa. Voin järjestää sulle treffit Orlandoon. Tv. nimim. egosta ei ole koskaan ollut kiinni.

ts

raffimies kirjoitti: (6.12.2007 22:44:46)

Jos susta tuntuu, että sulla on jotain sellaista tietoa, mitä johtavilla mailanvalmistajilla
    ei ole, niin mulla on pari kaveria, joita vois kiinnostaa. Voin järjestää sulle treffit Orlandoon. Tv. nimim. egosta ei ole koskaan ollut kiinni.

Jos sinulla on tuohon suuntaan hyviä suhteita, niin laita toki meili minulle aiheesta niin voidaan järjestää treffit Orlandossa. Itse ein tuolla näillä näkymin ole, mutta muutama ukko meiltä sinne tulossa.

ts kirjoitti: (5.12.2007 22:09:32)

Joo Suomen mittavan avaruuslentotoiminnan ansiostahan suomalaista tekniikkaa ammutaan kiertoradalle jatkuvasti. Taylormaden nimi pitää muuttaa Talikko Matikka:ksi ennenkuin suomalainen uskoo että TOINEN suomalainen on siellä duunissa…

Itse aiheeseen. Tänään tuli sitten pelattua tuolla tyylillä 11 avausta, ei yhtään pahaa slaissia, kahdeksan väylällä ja kaksi 2-4 metriä sivussa ja yksi hookki lähes viereiselle väylälle. Pituuden lisäyksestä on hieman vaikea sanoa, kun tuuli oli aika voimakasta ja oli sekä vasta-, sivu-, ja myötätuulta. Lyhyin, väyläoppaasta katsottuna, vastatuuleen ja lievään ylämäkeen noin 210 m ja pisin sivumyötäiseen lievään alamäkeen noin 270m. Kun ottaa vielä huomioon lämpötilan (5 C), paljon vaatetta, pehmeän kentän, tuulen, niin luulen etten koskaan aikaisemmin ole lyönyt avauksia noin hyvin edes vahingossa yhdellä kierroksella.

Rauski kirjoitti: (7.12.2007 19:24:30)
    Lyhyin, väyläoppaasta katsottuna, vastatuuleen ja lievään ylämäkeen noin 210 m ja pisin sivumyötäiseen lievään alamäkeen noin 270m. Kun ottaa vielä huomioon lämpötilan (5 C), paljon vaatetta, pehmeän kentän

Kyllä täytyy sanoa Rauski, että ruoska on laulanut. Mä sanon, että tuo kun tuosta hiukan paranee, niin sä olet ykkösryhmän miehiä ens kesän jäjkeen.
    Ei muuta kuin mukavia pelejä loppu kaudeks ja houganmaisia treenejä talveks.

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 95)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #470343 kohteessaDraiverilla lyöntityylin muuttaminen

Etusivu Foorumit Yleistä Draiverilla lyöntityylin muuttaminen