26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Draiveri irtonupilla?

Etusivu Foorumit Välineet Draiveri irtonupilla?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #340069 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Onko palstalaisilla kokemuksia näistä ’vaihtovarsi/nuppi’draivereista.Näyttää ainakin suurvalmistajilla olevan useissa malleissatämä systeemi käytössä.Onkohan nyt taas kysymys jostain ohi menevästä villityksestä,vrt.aikoinaan jäkismailojen muovinen vaihtolapa,tai peräti uusi innovaatio joka tekee tuon täälläkin niin kiistellyn fittauksen turhaksi ?(tähän kuuluu hymiö) Ens kesänä ois tarkoitus päivittää(ehkä)ajuria,mutta hieman epäilyttää nuo ruuvattavat mallit(että jos mosauttaa oikein kunnolla lapa pyörähtää naama nurinpäin).. Alkaakohan kentillämme yhä enenevissä määrin näkyä pelaajien takataskuista hanskan ohella myös jakoavaimia?(onhan erään tourpelaajankin lempinimi mekaanikko,ei porno..)

    #305034 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Päinvastoin. Tuo holkkisysteemi on välinehuoran ja fittaajan unelma.

    #305035 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    get in the hole! kirjoitti: (25.12.2010 17:41:40)
    Ens kesänä ois tarkoitus päivittää(ehkä)ajuria,mutta hieman epäilyttää nuo ruuvattavat mallit(että jos mosauttaa oikein kunnolla lapa pyörähtää naama nurinpäin)..

    Tietääkseni saa olla aika runttaus, jos meinaa ajurista vääntää niskat nurin. Ei taida ihan sellaista seppää olla jokaisella klubilla.

    Ja mitä tulee tuohon jakoavaimeen, niin taitaa olla kilpailuissa kiellettyä säädellä mailojen ominaisuuksia kesken kierroksen. Kierrosten välillä noita sääntöjä saa ilmeisesti viritellä. Joten ei taida olla mitään hyötyä pitää jakaria takataskussa, jos ei sitten siitä saa jotain fiboja.

    Itse en noihin säätöihin niin hirveästi perusta vaikka välinehuoraa on pikkusen verissä. Varsien vaihto on tosin kiinnostava vaihtoehto ja ehkä noita säätöjä joutuisikin vaihtelemaan eri varsien välillä.

    #305036 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Itse juuri hommasin alesta Niken Str8-Fit ajurin. Ensimmäiseen omatoimiseen irrottamiseen liityyen pelkäsin enempikin ohjeiden mukaiseen kiinnitykseen tarvittavaa voimaa ja vaurioita kiinnitykselle, kuin lavan irtoamista. Mutta hyvin on pysynyt kiinnitykset ja varsi kunnossa ja lapakin kiinni.

    Mitä tulee itse säädettävyyteen, niin eipä sille kyllä itseltä juurikaan käyttöä löydy, ainakaan suljettuun suuntaan, jos haluan omaa väylääni pelata. Avoimiin asetuksiin en kerennyt pahemmin tutustua ennen talven tuloa.

    Ja tosiaan, mailan ominaisuuksia ei saa muuttaa ainakaan tarkoituksellisesti kesken kilpa-tai tasoituskierroksen. Harjoituskierroksella voi toki

    #305037 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Chipper kirjoitti: (25.12.2010 19:54:42)

    Ja mitä tulee tuohon jakoavaimeen, niin taitaa olla kilpailuissa kiellettyä säädellä mailojen ominaisuuksia kesken kierroksen. Kierrosten välillä noita sääntöjä saa ilmeisesti viritellä. Joten ei taida olla mitään hyötyä pitää jakaria takataskussa, jos ei sitten siitä saa jotain fiboja.

    Onko ihan 100% true information? Ei sillä, että haluaisin jotenkin kyseenalaistaa; haluan vain olla varma. Itseäni on mietityttänyt sama…

    #305038 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Ja tuohon alkuperäiseen viestiin vielä…

    On kokemusta noista. Muistelisin kuulleeni, että se vaihtovarsitsydeemi tuo hieman lisäpainoa mailaan, joten jos jokaisella grammalla on merkitystä, niin sitten valittaneen se kiinteävasinen malli. Tuossa oli hieman sarkasmia mukana. Ei tee fittausta turhaksi: ’Pitää’ olla fitattu varsi kuitenkin kiinni siinä. Ja siis, kyllä aika mosauttaja saa olla, jos saa lavan pyörähtämää ympäri lyönnissä. Eli sen suhteen ei ole huolia 🙂

    #305039 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    garageaholic kirjoitti: (26.12.2010 0:57:18)

    Chipper kirjoitti: (25.12.2010 19:54:42)

    Ja mitä tulee tuohon jakoavaimeen, niin taitaa olla kilpailuissa kiellettyä säädellä mailojen ominaisuuksia kesken kierroksen. Kierrosten välillä noita sääntöjä saa ilmeisesti viritellä. Joten ei taida olla mitään hyötyä pitää jakaria takataskussa, jos ei sitten siitä saa jotain fiboja.

    Onko ihan 100% true information? Ei sillä, että haluaisin jotenkin kyseenalaistaa; haluan vain olla varma. Itseäni on mietityttänyt sama…

    Kyllä se on totta sääntö 4-2 a kieltää mailan muuttamisen kierroksen aikana.

    #305040 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    garageaholic kirjoitti: (26.12.2010 1:08:45)
    Ja tuohon alkuperäiseen viestiin vielä…

    On kokemusta noista. Muistelisin kuulleeni, että se vaihtovarsitsydeemi tuo hieman lisäpainoa mailaan, joten jos jokaisella grammalla on merkitystä, niin sitten valittaneen se kiinteävasinen malli. Tuossa oli hieman sarkasmia mukana. Ei tee fittausta turhaksi: ’Pitää’ olla fitattu varsi kuitenkin kiinni siinä. Ja siis, kyllä aika mosauttaja saa olla, jos saa lavan pyörähtämää ympäri lyönnissä. Eli sen suhteen ei ole huolia 🙂

    Itse olen Taylormaden draiverilla heilutellut toista kautta. Ensiksi meni tovi ennenkuin sai suuret säädöt kohdilleen, eli nuppia pyöritellen. Tämä tosin ei ole ihan vapaata pyöritystä, siinä on ns. bajonettikiinnitys jolloin siinä on kiinteät pykälät.

    Mutta sitten kun ’isot’ sain kuntoon, niin olen vielä painojen sijoittelulla ja erisuuruisilla painoilla hionut. Ja onnistuinkin saamaan löyntiini haluamani kaaren.. (Hyvin lievä draw, lähes suora).

    Itse siis tykkään, kuten myös mailaani kokeilleet, mutta tämä lienee aika yksilöllistä.

    #305041 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Siis muutamilla OEMilla on noita irtonuppeja (tai myos draivereita vaihtovarsilla) eika se ihan uuden uutta ole meidan custom-jamppojenkaan maailmassa. FazFit tekee sellasta adaptoria, jolla tuo on myos mahdollista. Sellasia on muutamia lahtenyt minunkin shopista pelikentille. Halpaa se ei ole, mutta kylla silla draivin kuntoon saa.

    Itse en niin tykkaa tuosta extrapainosta nupissa, joten omassa bagissa (paitsi demo-) sellaista ei ole.

    #305042 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Bogikone kirjoitti: (26.12.2010 14:58:06)
    Mutta sitten kun ’isot’ sain kuntoon, niin olen vielä painojen sijoittelulla ja erisuuruisilla painoilla hionut. Ja onnistuinkin saamaan löyntiini haluamani kaaren.. (Hyvin lievä draw, lähes suora).

    Tuota epäilen itsekkin, että taitaa mailan virittely jäädä kuitenkin aika vähiin. Kun oikeat säädöt on löydetty, niin sitten mennään niillä. Sellaisille henkilöille, joilla syytökset huonosta lyönnistä kohdistuvat välineisiin, tuo kyseinen ominaisuus voi olla portti paratiisiin. Pystyy jokaiselle kierrokselle vääntämään uudet asetukset sen mukaan miten lyönti rangella ennen kierrosta lähtee.

    #305043 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Kanga_Roo kirjoitti: (25.12.2010 21:05:49)

    Ja tosiaan, mailan ominaisuuksia ei saa muuttaa ainakaan tarkoituksellisesti kesken kilpa-tai tasoituskierroksen. Harjoituskierroksella voi toki

    Vaikka nuo ominaisuudet olisivat muuttuneet ’vahingossakin’ suljetaan pelaaja kilpailusta. On luonnollisesti selvää, että jokainen itseään golfarina pitävä ilmoittaa toimikunnalle, mikäli mailan ominaisuudet ovat muuttuneet ja vaikka sillä olisi pelattu sen jälkeen epähuomiossa. Muunlainen toiminta on fuskaamista, josta seuraa pysyvä maineenmenetys.

    #305044 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Chip Greenside kirjoitti: (26.12.2010 21:19:06)

    Kanga_Roo kirjoitti: (25.12.2010 21:05:49)

    Ja tosiaan, mailan ominaisuuksia ei saa muuttaa ainakaan tarkoituksellisesti kesken kilpa-tai tasoituskierroksen. Harjoituskierroksella voi toki

    Vaikka nuo ominaisuudet olisivat muuttuneet ’vahingossakin’ suljetaan pelaaja kilpailusta. On luonnollisesti selvää, että jokainen itseään golfarina pitävä ilmoittaa toimikunnalle, mikäli mailan ominaisuudet ovat muuttuneet ja vaikka sillä olisi pelattu sen jälkeen epähuomiossa. Muunlainen toiminta on fuskaamista, josta seuraa pysyvä maineenmenetys.

    Ei ihan noinkaan (tosin en tiedä mitä vahinko hipsuissa tarkoittaa).

    Mutta katso sääntöä 4-3.

    #305045 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Bogikone kirjoitti: (27.12.2010 17:56:40)

    Chip Greenside kirjoitti: (26.12.2010 21:19:06)

    Kanga_Roo kirjoitti: (25.12.2010 21:05:49)

    Ja tosiaan, mailan ominaisuuksia ei saa muuttaa ainakaan tarkoituksellisesti kesken kilpa-tai tasoituskierroksen. Harjoituskierroksella voi toki

    Vaikka nuo ominaisuudet olisivat muuttuneet ’vahingossakin’ suljetaan pelaaja kilpailusta. On luonnollisesti selvää, että jokainen itseään golfarina pitävä ilmoittaa toimikunnalle, mikäli mailan ominaisuudet ovat muuttuneet ja vaikka sillä olisi pelattu sen jälkeen epähuomiossa. Muunlainen toiminta on fuskaamista, josta seuraa pysyvä maineenmenetys.

    Ei ihan noinkaan (tosin en tiedä mitä vahinko hipsuissa tarkoittaa).

    Mutta katso sääntöä 4-3.

    Se tarkoittaa vastakohtaa sanalle ’tarkoituksellisesti’.

    #305046 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Chip Greenside kirjoitti: (26.12.2010 21:19:06)
    Vaikka nuo ominaisuudet olisivat muuttuneet ’vahingossakin’ suljetaan pelaaja kilpailusta.

    Välillä käy niin, että vaihtovartisen draiverin kiinnitysruuvi löystyy pelin tiimellyksessä. Tulkitsen sääntöjä niin, että voin ilman rangaistusta kaivaa bägistä kuusiokoloavaimen ja kiristää ruuvin ts. palauttaa ’vaurioituneen’ mailan ominaisuudet ennalleen.

    #305047 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    4par kirjoitti: (27.12.2010 18:59:39)

    Chip Greenside kirjoitti: (26.12.2010 21:19:06)
    Vaikka nuo ominaisuudet olisivat muuttuneet ’vahingossakin’ suljetaan pelaaja kilpailusta.

    Välillä käy niin, että vaihtovartisen draiverin kiinnitysruuvi löystyy pelin tiimellyksessä. Tulkitsen sääntöjä niin, että voin ilman rangaistusta kaivaa bägistä kuusiokoloavaimen ja kiristää ruuvin ts. palauttaa ’vaurioituneen’ mailan ominaisuudet ennalleen.

    Tuo ei voi olla sääntöjen tarkoitus. Pitäisköhän tässä ryhtyä tarkistamaan vaihtovartisten asetukset ykkösteellä ja diskauttaa pelaaja mikäli nämä ovat kierroksen kuluessa jotenkin muuttuneet. Mielestäni tuo tulkintasi jättää mahdollisuuden säätää keppiä kulloisellekin väylälle sopivaksi ja kiinnijäädessä väittää mailan ’vaurioituneen’.

    #305048 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Chip Greenside kirjoitti: (27.12.2010 19:22:04)
    Tuo ei voi olla sääntöjen tarkoitus. Pitäisköhän tässä ryhtyä tarkistamaan vaihtovartisten asetukset ykkösteellä ja diskauttaa pelaaja mikäli nämä ovat kierroksen kuluessa jotenkin muuttuneet.

    Itse en ota isompaa stressiä mahdollisesta väärinkäytöstä:
    1) face-angle ominaisuuden muuttaminen on suurimmaksi osaksi markkinointihypeä. Kun noiden muutaman merkkimailan FA-kulmaa muuttaa, muuttuu samalla lie-kulma; ei ole mitään takeita, että kierroksen aikana tehdyt säädöt tuovat positiivisen tuloksen
    2) golf mahdollistaa monenlaisen fuskaamisen sitä harrastaville. Uskon, että reilu peli tuottaa lopulta parhaimman lopputuloksen

    Mitä tulee omaan kalustooni (draiveri vaihtovarsinen Alpha C830.4), on kysymys nimenomaan varren vaihtomahdollisuudesta; kaikki 60 asteen kulmavälein tapahtuvat asennusmahdollisuudet tuottavat samat loft-, fa- ja lie-kulmat. Varren spining ja gripin mahdollinen ’rib’ ovat ainoat erot, jos haluaisi mennnä tälle huijaustasolle.

    #305049 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    4par kirjoitti: (27.12.2010 19:56:00)

    Chip Greenside kirjoitti: (27.12.2010 19:22:04)
    Tuo ei voi olla sääntöjen tarkoitus. Pitäisköhän tässä ryhtyä tarkistamaan vaihtovartisten asetukset ykkösteellä ja diskauttaa pelaaja mikäli nämä ovat kierroksen kuluessa jotenkin muuttuneet.

    Itse en ota isompaa stressiä mahdollisesta väärinkäytöstä:
    1) face-angle ominaisuuden muuttaminen on suurimmaksi osaksi markkinointihypeä. Kun noiden muutaman merkkimailan FA-kulmaa muuttaa, muuttuu samalla lie-kulma; ei ole mitään takeita, että kierroksen aikana tehdyt säädöt tuovat positiivisen tuloksen
    2) golf mahdollistaa monenlaisen fuskaamisen sitä harrastaville. Uskon, että reilu peli tuottaa lopulta parhaimman lopputuloksen

    Mitä tulee omaan kalustooni (draiveri vaihtovarsinen Alpha C830.4), on kysymys nimenomaan varren vaihtomahdollisuudesta; kaikki 60 asteen kulmavälein tapahtuvat asennusmahdollisuudet tuottavat samat loft-, fa- ja lie-kulmat. Varren spining ja gripin mahdollinen ’rib’ ovat ainoat erot, jos haluaisi mennnä tälle huijaustasolle.

    Olen varma, että sinä et halua fuskata, mutta sellaisiakin löytyy golfareiden joukosta aivan varmasti. Onko tämä säätämisen vaikea valvottavuus johtamassa siihen, että jossakin vaiheessa tulevaisuudessa rajoittamaton mailamäärä tulee sallituksi. Mikäli näin olisi, niin itselläni tulisi olemaan muutama lisämaila setissä.

    #305050 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Minulla olisi tähän vääntöön tarjolla oikeakin vastaus, mutten viitsi kertoa. Chipper vielä haukkuu besserwisseriksi, varsinkin kun oma vastauksensa alkuperäiseen kysymykseen oli päin peetä. Olisi ehkä kannattanut lukea sekä kysymys että sääntökirjaa.

    #305051 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Tämä irtonuppi ja painojen säätömuoti vain vahvistuu ensi vuonna kun valmistajat julkaisevat mallistojaan. Rautoihinkin tulee säädettäviä painoja, jotta saadaan swing weigth halutuksi.
    Oma R9 driver kokemukseni on hyvä. Ostin mailan Motore 65 Stiff-varrella, eikä oikein sopinut käteen, sitten hankin Aldila 60 S varren ja tilanne parani, mutta edelleenkään ei oikein sopinut, joten Motore 65 F1 TP hankintaan ja tuli jo liian tiukka. Sitten löytyin Jenkeistän Motore 55 F1 TP, joka oli täydellinen kun nupista vähennettiin 6 grammaa. Kokeilu tehtiin ihan vaan kokeilun vuoksi ja varret ja painot löytyivät netistä hyvin edullisesti.
    Varren säädöistä ei löytynyt kovin ratkaisevia eroja, mutta 9,5 ast, noin asteen auki oleva nuppi toi hyvän kaaren vastatuuleen.
    Pitkä kaverini lyhyine käsineen kokeili mailaani uprigth-säädössä ja osti sen. Pieni feidi oli suoristunut.
    Varren tai painojen löystymisiä ei tapahtunut kertaakaan, kun työkalulla kiristettiin naksahduseen saakka.
    Parasta tässä irtonuppiasiassa on mahdollisuus vaihtaa vartta ja se tullee olemaan se jokin meille kahjuille.

    #305052 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Chip Greenside kirjoitti: (26.12.2010 21:19:06)

    Vaikka nuo ominaisuudet olisivat muuttuneet ’vahingossakin’ suljetaan pelaaja kilpailusta. On luonnollisesti selvää, että jokainen itseään golfarina pitävä ilmoittaa toimikunnalle, mikäli mailan ominaisuudet ovat muuttuneet ja vaikka sillä olisi pelattu sen jälkeen epähuomiossa. Muunlainen toiminta on fuskaamista, josta seuraa pysyvä maineenmenetys.

    No tuohan nyt on ihan täyttä puppua, kuten tuolta pohjalta tehdyt jatkopäätelmätkin.

    Pelissä vaurioituneen mailan saa korjata tai sillä saa jatkaa pelaamista, tai sen saa vaihtaa toiseen.

    #305053 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (27.12.2010 21:20:02)
    Minulla olisi tähän vääntöön tarjolla oikeakin vastaus, mutten viitsi kertoa.

    Voihan viina! Ihan oikeasti kiinnostaisi tietää, onko viestissä 14 oleva tulkintani oikein.

    Kun joskus aikoinaan pelasimme samassa lähdössä GPI:ssä, sain sinusta varsin positiivisen ja asiallisen kuvan. Onko joku varastanut nimimerkkisi?

    #305054 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (27.12.2010 21:42:36)

    Chip Greenside kirjoitti: (26.12.2010 21:19:06)

    Vaikka nuo ominaisuudet olisivat muuttuneet ’vahingossakin’ suljetaan pelaaja kilpailusta. On luonnollisesti selvää, että jokainen itseään golfarina pitävä ilmoittaa toimikunnalle, mikäli mailan ominaisuudet ovat muuttuneet ja vaikka sillä olisi pelattu sen jälkeen epähuomiossa. Muunlainen toiminta on fuskaamista, josta seuraa pysyvä maineenmenetys.

    No tuohan nyt on ihan täyttä puppua, kuten tuolta pohjalta tehdyt jatkopäätelmätkin.

    Pelissä vaurioituneen mailan saa korjata tai sillä saa jatkaa pelaamista, tai sen saa vaihtaa toiseen.

    Vaurioituneen kyllä, mutta miten on laita muuten muuttuneen mailan kanssa, jota sanaa käytin tuossa postauksessa. Onko maila, nimenomaan kun kyseessä on säädettävällä vaihtovarrella varustettu driveri, vaurioitunut mikäli se ei ole samoissa säädöissä kuin kisan alussa? Olisko se silloinkin vaurioitunut, jos siinä olisi vallan toinen varsi kuin kierrokselle lähtiessä, joka on mielestäni aivan sama asia kuin vaikkapa suljetusta avoimeksi muuttunut keppi. Kuinka paljon voi siis muuttua? Vrt. onko pallo out’issa, jos se on vain vähän (esim. 5 cm) siellä?

    #305055 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (27.12.2010 21:20:02)
    Minulla olisi tähän vääntöön tarjolla oikeakin vastaus, mutten viitsi kertoa. Chipper vielä haukkuu besserwisseriksi, varsinkin kun oma vastauksensa alkuperäiseen kysymykseen oli päin peetä. Olisi ehkä kannattanut lukea sekä kysymys että sääntökirjaa.

    Itke nyt vielä vähän. Veikö paha setä KL:ltä tikkarin. Nyt tämä sinun yleinen tapa itkeä toisen ketjun asioita kaikissa muissa ketjuissa, nostaa päätänsä. Koita nyt besserwisser kasvaa aikuiseksi ja päästä yli tuosta pätemisen tarpeesta ja lopeta mököttämästä. Turhamaisuutesi tulee nolosti esille. Kyllä täällä on muitakin tietäjiä, jotka pystyvät tuohon kysymykseen vastaamaan. Ja jos besserwisser huomasi, niin omassa kirjoituksessa sanoin taikasanan TAITAA ja ILMEISESTI, joten en suoranaisesti vastannut kysymykseen vaan heitin oman arvelun säännöistä.

    #305056 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Chip Greenside kirjoitti: (27.12.2010 22:14:04)

    Vaurioituneen kyllä, mutta miten on laita muuten muuttuneen mailan kanssa, jota sanaa käytin tuossa postauksessa. Onko maila, nimenomaan kun kyseessä on säädettävällä vaihtovarrella varustettu driveri, vaurioitunut mikäli se ei ole samoissa säädöissä kuin kisan alussa? Olisko se silloinkin vaurioitunut, jos siinä olisi vallan toinen varsi kuin kierrokselle lähtiessä, joka on mielestäni aivan sama asia kuin vaikkapa suljetusta avoimeksi muuttunut keppi. Kuinka paljon voi siis muuttua? Vrt. onko pallo out’issa, jos se on vain vähän (esim. 5 cm) siellä?

    Tuolla on asia aika selkeästi selitetty.

    #305057 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    4par kirjoitti: (27.12.2010 21:45:03)

    KL kirjoitti: (27.12.2010 21:20:02)
    Minulla olisi tähän vääntöön tarjolla oikeakin vastaus, mutten viitsi kertoa.

    Voihan viina! Ihan oikeasti kiinnostaisi tietää, onko viestissä 14 oleva tulkintani oikein.

    Onhan se. Kyllä normaalissa pelissä vaurioituneen mailan saa korjata kesken kierroksen (sääntö 4-3).

    4par kirjoitti: (27.12.2010 21:45:03)
    Kun joskus aikoinaan pelasimme samassa lähdössä GPI:ssä, sain sinusta varsin positiivisen ja asiallisen kuvan. Onko joku varastanut nimimerkkisi?

    Ei ole. Ajoittain vain alkaa rajusti tympiä joidenkin nimimerkkien viljelemä paskanjauhanta. Lohdutukseksi tosin useimmat heistäkin ovat ihan mukavia tuolla kentällä pelattaessa.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 25)
Vastaa aiheeseen: Draiveri irtonupilla?

Etusivu Foorumit Välineet Draiveri irtonupilla?