Aihe: Chippi ja Pitch - Golfpiste.com

17.9.–24.9. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[13][19]
KilpailuaSuomalaista

Chippi ja Pitch

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Chippi ja Pitch

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 288)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts

    mzungu kirjoitti: (3.10.2013 10:30:36)
    . Tekniikka toimii noin minulla; muuuta en pyri väittämäänkään.

    Rehellinen kysymys: Millä tasolla pelaat?

    ts kirjoitti: (3.10.2013 10:55:19)

    mzungu kirjoitti: (3.10.2013 10:30:36)
    . Tekniikka toimii noin minulla; muuuta en pyri väittämäänkään.

    Rehellinen kysymys: Millä tasolla pelaat?

    Rehellinen vastaus: HCP 15.

    KL kirjoitti: (2.10.2013 20:40:04)
    En ole mistään koulutusmateriaalista koskaan nähnyt, että rannekulma vietäisi maksimiin, mutta ehkä joku niinkin tekee. Philin videolla ranteita taivutetaan sopivasti, ei likimainkaan minnekään maksimiin. Joistakin lähteistä olen nähnyt, että ranteet taivutetaan jo ennen taakseviennin alkamista sopivaan kulmaan, mutta se lienee makuasia.

    Pallon alle ei chipissä halutakaan päästä, paitsi korkeissa kaarissa, jotka itselläni kulkevat nimellä korkea pitchi tai lobbi. Tavallisissa chipeissä ja chip&run’eissa mailan tulee osua ensiksi palloon, ei siis pallon alle, ja usein vielä laskevassa kaaressa, aivan kuten omistamallani Philin opetusvideolla opetetaan.

    Näin olen itse toiminut ja homma pelittää. Lisäksi ranteet ovat olleet jäykkinä. Joskus paskakin, jos on ollut tärkeä kisa ja ratkaiseva chippi.

    Tulin kirjoittaneeksi ’pallon alle’ kun ajattelin pääviestiäni, että jos taakseviennissä tekee etukäden palmaarifleksion, ei osumassa enää ulotukaan palloon kunnolla ilman että tekee kompensoivia asentomuutoksia.

    ’Maksimiin’ voi olla hieman harhaanjohtava termi tässä. Viestinä on voinut olla pikemminkin suurin taivutus kyseisen lyönnin aikana kuin ranteiden maksimi? Pienellä palmaarifleksiolla(?) ainakaan merkittävää asentomuutosta ehkei (alkuasennostakin riippuen) tarvita vaan lapa osuu hieman ohuesti eli sopivasti(?) pallon taakse.

    Lähtökohta on aina pallon makuu, sitten tulee tarvittava matka ja pallon liikkeen ennakointi greenillä. Tekniikka valitaan näiden muuttujien mukaisesti. Suosituin ja helpoin chip&run on mainio tekniikka greenin ympäristössä jos melkein pystyisi puttaamaan, mutta heinä on liian pitkää putterille eli ns chippiputti millä muulla mailalla tahansa kuin putterilla (puu3 nähty tv:ssä). Esimerkiksi rauta7-8-9 kuten Tiikeri tuolla alkupään videoissa rangella hakee tuntumaa ja oleellista siinä on, ettei ranteita käytetä (= eli ei taivuteta BS aikana). Tavoite on puhdas osuma ja pituuden hallinta BS:n laajuuden ja mailan nostavuuden avulla.

    Jos pallo makaa hieman pidemmässä heinässä ja kauempana ei chip&run enää toimi. Tiikeri alkupään toisessa videossa (Tikrun chippi) hallitsee hienosti vaikean makuun, korkean takakierteisen pysäyttävän lobin reikää kohti kallistuvaan greeniin. Mailana ehkä 60-asteinen lob-wedge ja mailaa (ja asentoa) vielä avattu hieman paremman osuman saamiseksi heinässä (eli avattu lapa ei takerru ja menetä tehoa kuin suora) ja lisätakakierteen saamiseksi (avaus siis lisää mailan nostavuutta vielä yli 60-asteiseksi). Ranteita käytetään reilusti ja maila vain hipaisee pallon alaosaa nostaen sen muutaman metrin korkeuteen kovalla takakierteellä, joka tasaisella greenillä pysäyttää pallon vaikka paikalleen.
    Lyöntinähän toi on yksi upeimpia televisioituja!

    Happosetä kirjoitti: (30.9.2013 14:02:11)
    Ensinnäkin mitä tarkalleen on kauhominen? Kun chipataan raffista, niin palloa ei saa kauhoa – mitä tuo tarkalleen tarkoittaa?

    Ainakin minulle kauhominen tarkoittaa että palloa yritetään nostaa altapäin hidastamalla käsivarsia ja mailaa ranteiden ympäri heilauttamalla. Niin kuin kauhoisi vettä äyskärillä veneen pohjalta laidan yli.

    Chippaaminen ei ole kauhomista, lobbi saattaa vähän olla sinnepäin, mutta käsiä ei ainakaan liikaa jarrutella, mitä ehkä on tarkoitettu.

    ts

    Nips kirjoitti: (3.10.2013 12:32:32)

    Happosetä kirjoitti: (30.9.2013 14:02:11)
    Ensinnäkin mitä tarkalleen on kauhominen? Kun chipataan raffista, niin palloa ei saa kauhoa – mitä tuo tarkalleen tarkoittaa?

    Ainakin minulle kauhominen tarkoittaa että palloa yritetään nostaa altapäin hidastamalla käsivarsia ja mailaa ranteiden ympäri heilauttamalla. Niin kuin kauhoisi vettä äyskärillä veneen pohjalta laidan yli.

    Chippaaminen ei ole kauhomista, lobbi saattaa vähän olla sinnepäin, mutta käsiä ei ainakaan liikaa jarrutella, mitä ehkä on tarkoitettu.

    Noh noh… täällähän alkaa olemaan tolkkua kirjoituksissa hiljalleen…. keep the handle moving…

    Pekka Pelimies kirjoitti: (3.10.2013 1:09:11)
    Osuman tulee olla aina jonkun verran leikkaava. Sitä enemmän, mitä korkeamman chipin haluaa lyödä. Itse liike on kaksi käännöstä, ensin taakse ja sitten eteen – läpi pallosta siten, että varsi säilyy osuman ohi kohtisuorana tai hieman etunojassa maahan nähden.

    Leikkauksen määrän suhteessa avataan lapaa, mutta muuten periaate säilyy. Käsiä e ohjata, eikä ranteita vapauteta kohteeseen, vaan jatketaan käsien liikettä stanssin suuntaan korostaen varren pysymistä pystysuorana korkeammissa ja ns. bounce and check -chipeissä vetämällä osuman jälkeen etukäden kyynärpäätä pois kohteesta, so. kyynärpäätä koukkuun kylkeä vasten.

    Mitä leikkaamisella tuossa tarkoitti?

    Nips kirjoitti: (3.10.2013 12:32:32)

    Happosetä kirjoitti: (30.9.2013 14:02:11)
    Ensinnäkin mitä tarkalleen on kauhominen? Kun chipataan raffista, niin palloa ei saa kauhoa – mitä tuo tarkalleen tarkoittaa?

    Ainakin minulle kauhominen tarkoittaa että palloa yritetään nostaa altapäin hidastamalla käsivarsia ja mailaa ranteiden ympäri heilauttamalla. Niin kuin kauhoisi vettä äyskärillä veneen pohjalta laidan yli.

    Kauhomiseksi se menee silloinkin, kun kallistaa vartaloa kohteesta poispäin, kun pitäisi kallistaa kohteen suuntaan.

    Pekka Pelimies kirjoitti: (3.10.2013 1:09:11)
    Osuman tulee olla aina jonkun verran leikkaava. Sitä enemmän, mitä korkeamman chipin haluaa lyödä. Itse liike on kaksi käännöstä, ensin taakse ja sitten eteen – läpi pallosta siten, että varsi säilyy osuman ohi kohtisuorana tai hieman etunojassa maahan nähden.

    Leikkauksen määrän suhteessa avataan lapaa, mutta muuten periaate säilyy. Käsiä e ohjata, eikä ranteita vapauteta kohteeseen, vaan jatketaan käsien liikettä stanssin suuntaan korostaen varren pysymistä pystysuorana korkeammissa ja ns. bounce and check -chipeissä vetämällä osuman jälkeen etukäden kyynärpäätä pois kohteesta, so. kyynärpäätä koukkuun kylkeä vasten.

    Käännökset ja käsien liike stanssin suuntaan ovat ristiriidassa keskenään. Kädet evät kai mene minkään linjan suuntaan kuin hetkellisesti (paitsi putissa se on sopivalla geometrialla mahdollista, mutta ei siinäkään tavallista). Liikkessä pitäisi olla kiertoa kropan ympäri ja yleisesti ottaen käsien pitäisi kiertää sisään kohdelinjasta jo ennen osumaa.

    Muuten olen sitä mieltä että jäykkyys mielikuvana on lähipelissä huono, kun se huonontaa tuntumaa, joka taas on yksi oleellisimpia asioita. Esim pienemmän ranteiden taipuman saa aikaiseski löysemminkin rantein kunhan pitää kiihtyvyydet kurissa. Jos taas esim suunnan vaihto chipissä on rajumpi voi joutua pidättelemään ranteita, joka on mielestäni huono tapa. Tuollaisia eroja on vaikea jos ei mahdoton havaita videokuvasta. Ne pitää hakea tuntumalla.
    Pitää myös oppia puristamaan gripistä riittävällä voimalla (erityisesti etukädellä) ilman että ranteet ja käsivarret siitä jäykistyvät.

    ts

    Jake2 kirjoitti: (3.10.2013 13:48:21)

    Pekka Pelimies kirjoitti: (3.10.2013 1:09:11)
    Osuman tulee olla aina jonkun verran leikkaava. Sitä enemmän, mitä korkeamman chipin haluaa lyödä. Itse liike on kaksi käännöstä, ensin taakse ja sitten eteen – läpi pallosta siten, että varsi säilyy osuman ohi kohtisuorana tai hieman etunojassa maahan nähden.

    Leikkauksen määrän suhteessa avataan lapaa, mutta muuten periaate säilyy. Käsiä e ohjata, eikä ranteita vapauteta kohteeseen, vaan jatketaan käsien liikettä stanssin suuntaan korostaen varren pysymistä pystysuorana korkeammissa ja ns. bounce and check -chipeissä vetämällä osuman jälkeen etukäden kyynärpäätä pois kohteesta, so. kyynärpäätä koukkuun kylkeä vasten.

    Käännökset ja käsien liike stanssin suuntaan ovat ristiriidassa keskenään. Kädet evät kai mene minkään linjan suuntaan kuin hetkellisesti (paitsi putissa se on sopivalla geometrialla mahdollista, mutta ei siinäkään tavallista). Liikkessä pitäisi olla kiertoa kropan ympäri ja yleisesti ottaen käsien pitäisi kiertää sisään kohdelinjasta jo ennen osumaa.

    Muuten olen sitä mieltä että jäykkyys mielikuvana on lähipelissä huono, kun se huonontaa tuntumaa, joka taas on yksi oleellisimpia asioita. Esim pienemmän ranteiden taipuman saa aikaiseski löysemminkin rantein kunhan pitää kiihtyvyydet kurissa. Jos taas esim suunnan vaihto chipissä on rajumpi voi joutua pidättelemään ranteita, joka on mielestäni huono tapa. Tuollaisia eroja on vaikea jos ei mahdoton havaita videokuvasta. Ne pitää hakea tuntumalla.
    Pitää myös oppia puristamaan gripistä riittävällä voimalla (erityisesti etukädellä) ilman että ranteet ja käsivarret siitä jäykistyvät.

    Mitäs ihmettä täällä oikeen tapahtuu. Jo toinen viesti tän päviän aikana suoraan asian ytimessä. Hienoa Jake.

    Nips kirjoitti: (3.10.2013 12:34:55)

    Pekka Pelimies kirjoitti: (3.10.2013 1:09:11)
    Osuman tulee olla aina jonkun verran leikkaava. Sitä enemmän, mitä korkeamman chipin haluaa lyödä. Itse liike on kaksi käännöstä, ensin taakse ja sitten eteen – läpi pallosta siten, että varsi säilyy osuman ohi kohtisuorana tai hieman etunojassa maahan nähden.

    Leikkauksen määrän suhteessa avataan lapaa, mutta muuten periaate säilyy. Käsiä e ohjata, eikä ranteita vapauteta kohteeseen, vaan jatketaan käsien liikettä stanssin suuntaan korostaen varren pysymistä pystysuorana korkeammissa ja ns. bounce and check -chipeissä vetämällä osuman jälkeen etukäden kyynärpäätä pois kohteesta, so. kyynärpäätä koukkuun kylkeä vasten.

    Mitä leikkaamisella tuossa tarkoitti?

    Lavan osumista palloon ulkoa sisään. Sillä konstilla ainikin itse olen saanut myös lyhyyisiin ja mataliin chippeihin spinniä enemmän aikaiseksi. Pallo lennähtää silloin toki jonkin verran mailasta riippuen suhteessa pidemmän matkan, kuin kierii.

    ts

    Pekka Pelimies kirjoitti: (3.10.2013 17:47:24)

    Nips kirjoitti: (3.10.2013 12:34:55)

    Pekka Pelimies kirjoitti: (3.10.2013 1:09:11)
    Osuman tulee olla aina jonkun verran leikkaava. Sitä enemmän, mitä korkeamman chipin haluaa lyödä. Itse liike on kaksi käännöstä, ensin taakse ja sitten eteen – läpi pallosta siten, että varsi säilyy osuman ohi kohtisuorana tai hieman etunojassa maahan nähden.

    Leikkauksen määrän suhteessa avataan lapaa, mutta muuten periaate säilyy. Käsiä e ohjata, eikä ranteita vapauteta kohteeseen, vaan jatketaan käsien liikettä stanssin suuntaan korostaen varren pysymistä pystysuorana korkeammissa ja ns. bounce and check -chipeissä vetämällä osuman jälkeen etukäden kyynärpäätä pois kohteesta, so. kyynärpäätä koukkuun kylkeä vasten.

    Mitä leikkaamisella tuossa tarkoitti?

    Lavan osumista palloon ulkoa sisään. Sillä konstilla ainikin itse olen saanut myös lyhyyisiin ja mataliin chippeihin spinniä enemmän aikaiseksi. Pallo lennähtää silloin toki jonkin verran mailasta riippuen suhteessa pidemmän matkan, kuin kierii.

    Tossakin on semmonen hauska juttu, että 9/10 pelimiehistä (siis oikeista) jotka tuntee leikkaavansa palloon ulkoa sisään, ei todellisuudessa tule palloon yhtään ulkoa. Jotain muuta siinä tapahtuu, joka jääköön taas arvoitukseksi.

    Voisin kuvitella, että kun liikkeessä on kierto kropan ympäri, kädet menevät sisään jo ennen osumaa ja kääntö tuo lavan pallolle, pelaajan tunne tekemisestään on juuri tuo ulkoa sisään leikkaaminen. Myytit syntyvät sitten kun näitä tuntemuksia puretaan sanoiksi ja toiset yrittävät tehdä kirjaimellisesti perässä… niin kuin esim. meikäläinenkin.

    ts

    tpo07 kirjoitti: (4.10.2013 9:14:48)
    Voisin kuvitella, että kun liikkeessä on kierto kropan ympäri, kädet menevät sisään jo ennen osumaa ja kääntö tuo lavan pallolle, pelaajan tunne tekemisestään on juuri tuo ulkoa sisään leikkaaminen. Myytit syntyvät sitten kun näitä tuntemuksia puretaan sanoiksi ja toiset yrittävät tehdä kirjaimellisesti perässä… niin kuin esim. meikäläinenkin.

    Mä alan huolestumaan… asiallista ja ymmärtävää viestiä toinen toisensa jälkeen 😉

    Juuri tuosta on kysymys ja itse asiassa rannekulman luominen ja säilyttäminen saavat tuon harhatuntemuksen aikaiseksi. Siksi kaikki puhe jäykistä ranteista on pahinta mitä voi tehdä, koska sillä estetään nuo olennaiset asiat tapahtumasta.

    ts kirjoitti: (3.10.2013 18:31:16)
    Tossakin on semmonen hauska juttu, että 9/10 pelimiehistä (siis oikeista) jotka tuntee leikkaavansa palloon ulkoa sisään, ei todellisuudessa tule palloon yhtään ulkoa. Jotain muuta siinä tapahtuu, joka jääköön taas arvoitukseksi.

    Jääköön taas arvoitukseksi? Täh??!!

    Nips kirjoitti: (4.10.2013 13:26:25)

    ts kirjoitti: (3.10.2013 18:31:16)
    Tossakin on semmonen hauska juttu, että 9/10 pelimiehistä (siis oikeista) jotka tuntee leikkaavansa palloon ulkoa sisään, ei todellisuudessa tule palloon yhtään ulkoa. Jotain muuta siinä tapahtuu, joka jääköön taas arvoitukseksi.

    Jääköön taas arvoitukseksi? Täh??!!

    Arvuutellaan:
    Ne ’kauhoo’ kohteeseen ei ylös ja lapa auki.

    ts

    Nips kirjoitti: (4.10.2013 13:26:25)

    ts kirjoitti: (3.10.2013 18:31:16)
    Tossakin on semmonen hauska juttu, että 9/10 pelimiehistä (siis oikeista) jotka tuntee leikkaavansa palloon ulkoa sisään, ei todellisuudessa tule palloon yhtään ulkoa. Jotain muuta siinä tapahtuu, joka jääköön taas arvoitukseksi.

    Jääköön taas arvoitukseksi? Täh??!!

    Nii.. ihmislapsella on hyvä olla pohdittavaa jonka hän voi itse vihjeiden kautta löytää. Sitä kautta löydetystä tulee paljon pysyvämpää kuin suoraan ulkoa annetusta.

    Kyllä tuo geometria vaan taitaa olla se tieteistä jaloin…

    ts

    Näprääjä kirjoitti: (4.10.2013 13:40:37)

    Nips kirjoitti: (4.10.2013 13:26:25)

    ts kirjoitti: (3.10.2013 18:31:16)
    Tossakin on semmonen hauska juttu, että 9/10 pelimiehistä (siis oikeista) jotka tuntee leikkaavansa palloon ulkoa sisään, ei todellisuudessa tule palloon yhtään ulkoa. Jotain muuta siinä tapahtuu, joka jääköön taas arvoitukseksi.

    Jääköön taas arvoitukseksi? Täh??!!

    Arvuutellaan:
    Ne ’kauhoo’ kohteeseen ei ylös ja lapa auki.

    … joskin joskus tuo vihjeiden kautta opettaminen johtaa varsin älyttömiin tulkintoihin, kuten tässä tapauksessa. Hassua sinänsä, koska jo pari viestiä aiemmin oltiin varsin hyvin kartalla asiasta.

    ts kirjoitti: (4.10.2013 9:25:24)

    tpo07 kirjoitti: (4.10.2013 9:14:48)
    Voisin kuvitella, että kun liikkeessä on kierto kropan ympäri, kädet menevät sisään jo ennen osumaa ja kääntö tuo lavan pallolle, pelaajan tunne tekemisestään on juuri tuo ulkoa sisään leikkaaminen. Myytit syntyvät sitten kun näitä tuntemuksia puretaan sanoiksi ja toiset yrittävät tehdä kirjaimellisesti perässä… niin kuin esim. meikäläinenkin.

    Mä alan huolestumaan… asiallista ja ymmärtävää viestiä toinen toisensa jälkeen 😉

    Juuri tuosta on kysymys ja itse asiassa rannekulman luominen ja säilyttäminen saavat tuon harhatuntemuksen aikaiseksi. Siksi kaikki puhe jäykistä ranteista on pahinta mitä voi tehdä, koska sillä estetään nuo olennaiset asiat tapahtumasta.

    Leikkauksen tunnetta voi lisätä se kun joutuu takakäden kyynärvarren ulkokierrolla (tämä on minulla tuntuma, muutakin saattaa tapahtua) pitämään lapaa auki, ettei leikkaa divottia, eikä chippi/pichi karkaa linjasta sisään.

    Pallon käyttäytymisetä viheriöllä voi päätellä mahdollisen sivukierteen suuntaa ja määrää, eli mm sitä onko leikannut tai vaikka lyönyt rullaavan drawn.

    ts

    Jake2 kirjoitti: (4.10.2013 14:36:26)

    ts kirjoitti: (4.10.2013 9:25:24)

    tpo07 kirjoitti: (4.10.2013 9:14:48)
    Voisin kuvitella, että kun liikkeessä on kierto kropan ympäri, kädet menevät sisään jo ennen osumaa ja kääntö tuo lavan pallolle, pelaajan tunne tekemisestään on juuri tuo ulkoa sisään leikkaaminen. Myytit syntyvät sitten kun näitä tuntemuksia puretaan sanoiksi ja toiset yrittävät tehdä kirjaimellisesti perässä… niin kuin esim. meikäläinenkin.

    Mä alan huolestumaan… asiallista ja ymmärtävää viestiä toinen toisensa jälkeen 😉

    Juuri tuosta on kysymys ja itse asiassa rannekulman luominen ja säilyttäminen saavat tuon harhatuntemuksen aikaiseksi. Siksi kaikki puhe jäykistä ranteista on pahinta mitä voi tehdä, koska sillä estetään nuo olennaiset asiat tapahtumasta.

    Leikkauksen tunnetta voi lisätä se kun joutuu takakäden kyynärvarren ulkokierrolla (tämä on minulla tuntuma, muutakin saattaa tapahtua) pitämään lapaa auki, ettei leikkaa divottia, eikä chippi/pichi karkaa linjasta sisään.

    Pallon käyttäytymisetä viheriöllä voi päätellä mahdollisen sivukierteen suuntaa ja määrää, eli mm sitä onko leikannut tai vaikka lyönyt rullaavan drawn.

    Varsin oikeilla jäljillä Jake taas, mutta syvemmälle geometriaan ja ihmiskehon tuntemuksiin pitää vielä mennä saadakseen enemmän valoa. Lapa ja kädet kun muodostavat vallan toisistaan poikkeavan ympyrän/ellipsin, joka taas syntyy ranteissa olevan nivelen vaikutuksesta. Jos ei tuota ymmärrä, ei varmasti myöskään alkuperäistä kivahdustani jäykkiin ranteisiin.

    Nips kirjoitti: (4.10.2013 13:26:25)

    ts kirjoitti: (3.10.2013 18:31:16)
    Tossakin on semmonen hauska juttu, että 9/10 pelimiehistä (siis oikeista) jotka tuntee leikkaavansa palloon ulkoa sisään, ei todellisuudessa tule palloon yhtään ulkoa. Jotain muuta siinä tapahtuu, joka jääköön taas arvoitukseksi.

    Jääköön taas arvoitukseksi? Täh??!!

    Heti mulle kaikki tänne…

    KL

    Tänään tuli taas kuljettua tuhon tietä ja chipattua jäykin rantein. Up&down vaatimattomat 100% ja kierroksen katastrofireiän sain pelastettua tuplaan chippaamalla kymmenmetrisen puolikorkean chipin reikään. Jäykillä ranteilla, totta kai 😉

    Jyrkkia, ja hyvin kankeitakin, mielipiteita puolin ja toisin. Yksi mika tassa ihmetyttaa kovasti on se, etta viela ei ole sanaakaan sanottu mailavalinnoista eika pallojen ’lie’sta, mutta kuitenkin muutamalla tyypilla on ’vain se yksi tapa’ chipata. Kovin outoa ainakin itselleni.

    Golf on peli. Pelatkaa sita.

    Golfinn kirjoitti: (4.10.2013 19:42:52)
    Yksi mika tassa ihmetyttaa kovasti on se, etta viela ei ole sanaakaan sanottu mailavalinnoista eika pallojen ’lie’sta,
    Golf on peli. Pelatkaa sita.

    6/123, mutta ei kauhean syvällisesti;)

    Aivan, Rauski! Hyva esimerkki siita, etta hyvatkin kommentit hukkuvat pskanjauhamisen alle varsin nopeasti.

    Tassa hyva lause tuosta Rauskin kommentista. Me like.

    Rauski kirjoitti: (30.9.2013 23:54:16)
    Wedgepelissä on se taito jolla tulosta loppupeleissä tehdään.

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 288)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #205658 kohteessaChippi ja Pitch

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Chippi ja Pitch