21.5.–28.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][16]
KilpailuaSuomalaista

Chippi ja Pitch

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Chippi ja Pitch

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 288)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL

    Nips kirjoitti: (2.10.2013 16:07:35)

    ts kirjoitti: (1.10.2013 23:26:10)

    Larus ridibundus kirjoitti: (1.10.2013 23:14:34)
    Hinge on muuten suomeksi sarana. Eiköhän se viittaa jonkinasteiseen ranteiden taipumiseen jäykkyyden sijasta.

    Nimenomaan siihen. Bäkärissä päästetään rannekulma maksimiin ja sen jälkeen säilytetään se läpi osuman. Sitten pitäis vielä ymmärtää vaan miten sen saa säilymään.

    Siis taakseviennissä rannekulma maksimiin ja säilytetään läpi osuman… Kokeilin tätä ja seurauksena on kylkiosumia, koska kulman (eli etukäden palmaarifleksion; minkä muunkaan?) lisääminen tuo lavan lähemmäksi hartioita jolloin lapa ei enää ulotu osumassa pallon alle?

    Kohta ts taas suuttuu ja minua tyhmäksi haukkuu, koska en käytä häntä tyydyttäviä termejä, mutta vastaan kuitenkin.

    En ole mistään koulutusmateriaalista koskaan nähnyt, että rannekulma vietäisi maksimiin, mutta ehkä joku niinkin tekee. Philin videolla ranteita taivutetaan sopivasti, ei likimainkaan minnekään maksimiin. Joistakin lähteistä olen nähnyt, että ranteet taivutetaan jo ennen taakseviennin alkamista sopivaan kulmaan, mutta se lienee makuasia.

    Pallon alle ei chipissä halutakaan päästä, paitsi korkeissa kaarissa, jotka itselläni kulkevat nimellä korkea pitchi tai lobbi. Tavallisissa chipeissä ja chip&run’eissa mailan tulee osua ensiksi palloon, ei siis pallon alle, ja usein vielä laskevassa kaaressa, aivan kuten omistamallani Philin opetusvideolla opetetaan.

    Näin olen itse toiminut ja homma pelittää. Lisäksi ranteet ovat olleet jäykkinä. Joskus paskakin, jos on ollut tärkeä kisa ja ratkaiseva chippi.

    ts

    juuh kirjoitti: (2.10.2013 20:30:04)

    ts kirjoitti: (2.10.2013 20:18:49)

    Sinua samalla suojaa moisilta älyttömyyksiltä vanhat kokemukset, toisaalta valitetavasti myös lukitsebat konetta uusien tiedostojen asentamiselta.

    Mulla meni 10min ton geometrian ymmärtämiseen, noin vuosi liää että alko luottaan siihen. Ja valitettavasti liki 20 vuotta tietämättömänä pimeyden laaksoisda vaeltaen. Onneks tulevat polvet saa taas tuonkin ymmärryksen jo aikaisessa vaiheessa.

    Nyt sitten kirijoitusvirheistä päätellen se taistelupari KL:lle aikointaan suositeltu alkolukko päälle siellä Ryttylässäkin…

    Molemmat voisitte katsoa peiliin ja ainakaan ei kannata kummankaan ruveta miehisyyden puutteesta toistaan ’kehumaan’.

    Ryttylästä niin tiedä, mutta Frankun lentokentällä luurin kanssa näpytellessä tulee typoja eikä niitä jaksa tuijottaa.

    Toisaalta aika älytöntä tuohon yhteyteen tuollaista laittaa, koska viestissä oli kyllä ihan sisältöäkin. Sen ymmärtämisestä en toki voi olla vastuussa taaskaan.

    ts

    KL kirjoitti: (2.10.2013 20:40:04)
    [

    Kohta ts taas suuttuu ja minua tyhmäksi haukkuu, koska en käytä häntä tyydyttäviä termejä, mutta vastaan kuitenkin.

    En ole mistään koulutusmateriaalista koskaan nähnyt,.

    Voi herra isä sentään tätä toljakkoa. Ei millään pysty myöntämään, että termi jäykin rantein oli totaalinen triplabogi ja nyt vielä tuupparin taidoilla ja totallisella opetuskokemuksen puutteella jakaa ohjeita muille.

    Edes kun tuon lukutaidnon saisi jollain kuntoon, niin ymmärryksestäkin voisi haaveilla. Kirjoitinko minä jossain että rannekulma vietäisiin maksimiin? Onko sinulla pienintä käsitystä oikeesti mistä se muodostuu ja miten se saadaan säilymään? Jäykin rantein? EI VARMASTI! Samoin kuin niitä ranteita ei koskaan taivuteta, jonka varmaan kaikki vähänkin lajia osaavat ymmärtävät erinomaisesti.

    ts kirjoitti: (2.10.2013 20:51:31)
    Kirjoitinko minä jossain että rannekulma vietäisiin maksimiin?

    Et kirjoittanut. Kirjoitit, etta se ’päästetään’ maksimiin…

    ts kirjoitti: (1.10.2013 23:26:10)
    Bäkärissä päästetään rannekulma maksimiin…

    Jatkakaa!! Mulla on viela puolikas pulla tassa jaljella.

    Golfinn kirjoitti: (2.10.2013 21:05:30)

    ts kirjoitti: (2.10.2013 20:51:31)
    Kirjoitinko minä jossain että rannekulma vietäisiin maksimiin?

    Et kirjoittanut. Kirjoitit, etta se ’päästetään’ maksimiin…

    ts kirjoitti: (1.10.2013 23:26:10)
    Bäkärissä päästetään rannekulma maksimiin…

    Jatkakaa!! Mulla on viela puolikas pulla tassa jaljella.

    Siihen nähden, miten onnetonta on ts:n oma itseilmaisu, on aika huvittavaa, että kyseinen ’Pro’ on AINA ensimmäisenä syyttelemässä muita huonoista viesteistä, sanavalinnoista tai ymmärryksestä. Kuitenkin hänen oma pedagoginen taito on suoraan sanoen aivan karmean huono, kun kuitenkin otetaan huomioon, että hän ilmeisesti saa leipänsä opettamisesta.
    Varmaan suullinen opetus on sitten parempaa kuin kirjoitettu viestintä.

    Golfinn kirjoitti: (2.10.2013 21:05:30)

    ts kirjoitti: (2.10.2013 20:51:31)
    Kirjoitinko minä jossain että rannekulma vietäisiin maksimiin?

    Et kirjoittanut. Kirjoitit, etta se ’päästetään’ maksimiin…

    ts kirjoitti: (1.10.2013 23:26:10)
    Bäkärissä päästetään rannekulma maksimiin…

    Jatkakaa!! Mulla on viela puolikas pulla tassa jaljella.

    Pitäisikö sen viimeisen kirjaimen olla O?

    Chip Greenside kirjoitti: (2.10.2013 21:59:16)

    Golfinn kirjoitti: (2.10.2013 21:05:30)

    ts kirjoitti: (2.10.2013 20:51:31)
    Kirjoitinko minä jossain että rannekulma vietäisiin maksimiin?

    Et kirjoittanut. Kirjoitit, etta se ’päästetään’ maksimiin…

    ts kirjoitti: (1.10.2013 23:26:10)
    Bäkärissä päästetään rannekulma maksimiin…

    Jatkakaa!! Mulla on viela puolikas pulla tassa jaljella.

    Pitäisikö sen viimeisen kirjaimen olla O?

    No ei nyt vielä. Eihan kello ollut tuossa vaiheesa kun vasta 11am taalla. Illalla sitten 😉

    KL

    ts kirjoitti: (2.10.2013 20:51:31)

    KL kirjoitti: (2.10.2013 20:40:04)
    [

    Kohta ts taas suuttuu ja minua tyhmäksi haukkuu, koska en käytä häntä tyydyttäviä termejä, mutta vastaan kuitenkin.

    En ole mistään koulutusmateriaalista koskaan nähnyt,.

    Voi herra isä sentään tätä toljakkoa. Ei millään pysty myöntämään, että termi jäykin rantein oli totaalinen triplabogi ja nyt vielä tuupparin taidoilla ja totallisella opetuskokemuksen puutteella jakaa ohjeita muille.

    Edes kun tuon lukutaidnon saisi jollain kuntoon, niin ymmärryksestäkin voisi haaveilla. Kirjoitinko minä jossain että rannekulma vietäisiin maksimiin? Onko sinulla pienintä käsitystä oikeesti mistä se muodostuu ja miten se saadaan säilymään? Jäykin rantein? EI VARMASTI! Samoin kuin niitä ranteita ei koskaan taivuteta, jonka varmaan kaikki vähänkin lajia osaavat ymmärtävät erinomaisesti.

    Mitäs minä sanoin! :DDD

    TS ja KL te olette molemmat uskomattoman typeriä, mutta tällä kertaa sinä KL aloitit riidan haastamisen. Mistä näitä sikiää?????????

    Olet Happosetä oikeassa koulukuntien suhteen. Eroja on.

    Jim Fyrik

    Tiger demottaa chipin ja pitchin eroja (mm. hinge & hold).

    Stewe Stricker

    Onhan näiden yo. klippien huippuammattilaisten chippaustekniikka snadisti erilasta koulukunnasta riippuen, mutta kuitenkin rahalistalla jokainen pärjää ihan mukavasti…

    Happosedälle plussia hyvästä avauksesta – joskohan joskus päästäisiin asiaan.

    ts

    Hanzu kirjoitti: (2.10.2013 21:18:33)

    Golfinn kirjoitti: (2.10.2013 21:05:30)

    ts kirjoitti: (2.10.2013 20:51:31)
    Kirjoitinko minä jossain että rannekulma vietäisiin maksimiin?

    Et kirjoittanut. Kirjoitit, etta se ’päästetään’ maksimiin…

    ts kirjoitti: (1.10.2013 23:26:10)
    Bäkärissä päästetään rannekulma maksimiin…

    Jatkakaa!! Mulla on viela puolikas pulla tassa jaljella.

    Siihen nähden, miten onnetonta on ts:n oma itseilmaisu, on aika huvittavaa, että kyseinen ’Pro’ on AINA ensimmäisenä syyttelemässä muita huonoista viesteistä, sanavalinnoista tai ymmärryksestä. Kuitenkin hänen oma pedagoginen taito on suoraan sanoen aivan karmean huono, kun kuitenkin otetaan huomioon, että hän ilmeisesti saa leipänsä opettamisesta.
    Varmaan suullinen opetus on sitten parempaa kuin kirjoitettu viestintä.

    Mikä sinulle tuossa oli (taas) vaikeaa ymmärtää? Samaa mä olen sanonut kymmenille oppilaille ja ne on kyllä tuon viestin ymmärtäny kerralla. Ehkä mun jutuista muutenkin pitää se älyllisesti kehittyneempi porukka

    Todella päteva ja myös PGA Tourilla pärjännyt opettava pro neuvoi minulle lähipelitunnilla cippaamisesta näin.

    Osuman tulee olla aina jonkun verran leikkaava. Sitä enemmän, mitä korkeamman chipin haluaa lyödä. Itse liike on kaksi käännöstä, ensin taakse ja sitten eteen – läpi pallosta siten, että varsi säilyy osuman ohi kohtisuorana tai hieman etunojassa maahan nähden.

    Leikkauksen määrän suhteessa avataan lapaa, mutta muuten periaate säilyy. Käsiä e ohjata, eikä ranteita vapauteta kohteeseen, vaan jatketaan käsien liikettä stanssin suuntaan korostaen varren pysymistä pystysuorana korkeammissa ja ns. bounce and check -chipeissä vetämällä osuman jälkeen etukäden kyynärpäätä pois kohteesta, so. kyynärpäätä koukkuun kylkeä vasten.

    Noilla ohjeilla on tullut suurta kehitystä ja erinomaisia chippejä. Sitä en tiedä, miten oikeaoppinen tämä tapa ja ajatusmalli on, mutta tämä opettava pro on pessyt aikanaan myös Jack Nicklauksen tuolla isojen poikien kisoissa ja ollut muistaakseni ainakin kerran, ellei pari Mastersissa kakkonen.

    Esimerkin omaisesti hän chippasi kolme palloa 30 sentin rinkiin tikun viereen noin 8 metristä ja jokainen niistä otti yhden pompun ja istahti paikalleen.

    Golfinn kirjoitti: (2.10.2013 21:05:30)

    ts kirjoitti: (2.10.2013 20:51:31)
    Kirjoitinko minä jossain että rannekulma vietäisiin maksimiin?

    Et kirjoittanut. Kirjoitit, etta se ’päästetään’ maksimiin…

    ts kirjoitti: (1.10.2013 23:26:10)
    Bäkärissä päästetään rannekulma maksimiin…

    Koska en ilmeisesti kuulu siihen ts:n mainitsemaan ’älyllisesti kehittyneempään porukkaan’ niin minulle jäi epäselväksi mikä ero näillä asioilla on? Tämä rannekulman maksimointi on kuitenkin niin olennainen (?) ja monelle muullekin ilmeisesti epäselväksi jäänyt asia että selvennätkö mitä tarkoitit.

    ts kirjoitti: (3.10.2013 0:44:15)

    Hanzu kirjoitti: (2.10.2013 21:18:33)

    Golfinn kirjoitti: (2.10.2013 21:05:30)

    ts kirjoitti: (2.10.2013 20:51:31)
    Kirjoitinko minä jossain että rannekulma vietäisiin maksimiin?

    Et kirjoittanut. Kirjoitit, etta se ’päästetään’ maksimiin…

    ts kirjoitti: (1.10.2013 23:26:10)
    Bäkärissä päästetään rannekulma maksimiin…

    Jatkakaa!! Mulla on viela puolikas pulla tassa jaljella.

    Siihen nähden, miten onnetonta on ts:n oma itseilmaisu, on aika huvittavaa, että kyseinen ’Pro’ on AINA ensimmäisenä syyttelemässä muita huonoista viesteistä, sanavalinnoista tai ymmärryksestä. Kuitenkin hänen oma pedagoginen taito on suoraan sanoen aivan karmean huono, kun kuitenkin otetaan huomioon, että hän ilmeisesti saa leipänsä opettamisesta.
    Varmaan suullinen opetus on sitten parempaa kuin kirjoitettu viestintä.

    Mikä sinulle tuossa oli (taas) vaikeaa ymmärtää? Samaa mä olen sanonut kymmenille oppilaille ja ne on kyllä tuon viestin ymmärtäny kerralla. Ehkä mun jutuista muutenkin pitää se älyllisesti kehittyneempi porukka

    Jos luit tarkkaan viestini, niin siinä sanotaan, että ehkä sanallinen viestintä on parempaa. Ehkä oppilaasi ymmärtää kun sanot asioita, mutta kirjoitettu viestintä on todella epäselvää.

    Kerro, että mitä tarkoittaa ranteiden päästäminen maksimiin?

    Älykkyydestä en alennu kommentoimaan mitään, siitä varmaan jokainen osaa tehdä omat johtopäätökset.

    Kyllä minä ymmärrän tämän juuri niin, että se on jäykillä ranteilla lyömistä, jossa rannekulma pyritään säilyttämään samana, onko se sitten chip and run vai chip ihan sama. Jos halutaan lyödä ns. stoppari eli nopeasti pysähtyvä ’chippi’, niin siinä ranteet ovat pelissä mukana vahvasti.

    Pekka Pelimies kirjoitti: (3.10.2013 1:09:11)
    Todella päteva ja myös PGA Tourilla pärjännyt opettava pro neuvoi minulle lähipelitunnilla cippaamisesta näin.

    Osuman tulee olla aina jonkun verran leikkaava. Sitä enemmän, mitä korkeamman chipin haluaa lyödä. Itse liike on kaksi käännöstä, ensin taakse ja sitten eteen – läpi pallosta siten, että varsi säilyy osuman ohi kohtisuorana tai hieman etunojassa maahan nähden.

    Leikkauksen määrän suhteessa avataan lapaa, mutta muuten periaate säilyy. Käsiä e ohjata, eikä ranteita vapauteta kohteeseen, vaan jatketaan käsien liikettä stanssin suuntaan korostaen varren pysymistä pystysuorana korkeammissa ja ns. bounce and check -chipeissä vetämällä osuman jälkeen etukäden kyynärpäätä pois kohteesta, so. kyynärpäätä koukkuun kylkeä vasten.

    Noilla ohjeilla on tullut suurta kehitystä ja erinomaisia chippejä. Sitä en tiedä, miten oikeaoppinen tämä tapa ja ajatusmalli on, mutta tämä opettava pro on pessyt aikanaan myös Jack Nicklauksen tuolla isojen poikien kisoissa ja ollut muistaakseni ainakin kerran, ellei pari Mastersissa kakkonen.

    Esimerkin omaisesti hän chippasi kolme palloa 30 sentin rinkiin tikun viereen noin 8 metristä ja jokainen niistä otti yhden pompun ja istahti paikalleen.

    Kukahan on kyseessä? Saitko henk.koht. opetusta? Missä ja mihin hintaan?

    ts

    Hanzu kirjoitti: (3.10.2013 6:40:00)

    Jos luit tarkkaan viestini, niin siinä sanotaan, että ehkä sanallinen viestintä on parempaa. Ehkä oppilaasi ymmärtää kun sanot asioita, mutta kirjoitettu viestintä on todella epäselvää.

    Kerro, että mitä tarkoittaa ranteiden päästäminen maksimiin?

    Älykkyydestä en alennu kommentoimaan mitään, siitä varmaan jokainen osaa tehdä omat johtopäätökset.

    Jos sinä olisit ajatuksella lukenut viestini, varmaan olisit jopa miettinyt aikaa sitten mistä tämä koko vääntö alkoi. Se alkoi loistavasta pedagogisesta ilmaisusta, jossa kehotettiin pitämään ranteet jäykkinä chipatessa. Sitten tuota lositavaa lausetta puoleusteltiin aikansa, kunnes kerrottiin että ei niitä kuulu jäykkänä pitää vaan ranteet jäykkänä tarkoittaa taipuvia ranteita. Että semmosta pedagogiikkaa.

    Kirjoitetun viestinnän epäselvyyteen tässä tilanteessa auttavat vain lukulasit, koska käytän tuota samaa termiä livenä. Tosiekseen sanoin heti alkuunsa, että en ala täällä tuota liikettä opettamaan, puutuin vain tuohon KL:n älyttömään ohjeeseen.

    Väärin varmaankin chipataan oheisen linkin ohjeissakin. Minunkaltaisellani tuupparilla ohjeen lähes olematon ranteiden käyttö toimii kuitenkin chip&run -lyönneissäni mainiosti.

    Fubar kirjoitti: (3.10.2013 8:29:31)

    Pekka Pelimies kirjoitti: (3.10.2013 1:09:11)
    Todella päteva ja myös PGA Tourilla pärjännyt opettava pro neuvoi minulle lähipelitunnilla cippaamisesta näin.

    Osuman tulee olla aina jonkun verran leikkaava. Sitä enemmän, mitä korkeamman chipin haluaa lyödä. Itse liike on kaksi käännöstä, ensin taakse ja sitten eteen – läpi pallosta siten, että varsi säilyy osuman ohi kohtisuorana tai hieman etunojassa maahan nähden.

    Leikkauksen määrän suhteessa avataan lapaa, mutta muuten periaate säilyy. Käsiä e ohjata, eikä ranteita vapauteta kohteeseen, vaan jatketaan käsien liikettä stanssin suuntaan korostaen varren pysymistä pystysuorana korkeammissa ja ns. bounce and check -chipeissä vetämällä osuman jälkeen etukäden kyynärpäätä pois kohteesta, so. kyynärpäätä koukkuun kylkeä vasten.

    Noilla ohjeilla on tullut suurta kehitystä ja erinomaisia chippejä. Sitä en tiedä, miten oikeaoppinen tämä tapa ja ajatusmalli on, mutta tämä opettava pro on pessyt aikanaan myös Jack Nicklauksen tuolla isojen poikien kisoissa ja ollut muistaakseni ainakin kerran, ellei pari Mastersissa kakkonen.

    Esimerkin omaisesti hän chippasi kolme palloa 30 sentin rinkiin tikun viereen noin 8 metristä ja jokainen niistä otti yhden pompun ja istahti paikalleen.

    Kukahan on kyseessä? Saitko henk.koht. opetusta? Missä ja mihin hintaan?

    Kyseessä lienee Riverin Bobby Mitchell, jota olen muidenkin kuullut kehuvan.

    ts

    mzungu kirjoitti: (3.10.2013 9:27:22)
    Väärin varmaankin chipataan oheisen linkin ohjeissakin. Minunkaltaisellani tuupparilla ohjeen lähes olematon ranteiden käyttö toimii kuitenkin chip&run -lyönneissäni mainiosti.

    Onko joku puhunut jossain vaiheessa ranteiden käytöstä?

    ts kirjoitti: (2.10.2013 12:49:10)
    ei noille ole vuosikymmenten saatossa pystytty pätevää määritelmää kirjoittamaan eikä pystytä. Turhuuksien turhuutta edes yrittää, koska samalla pitäis määritellä kymmenkunta muuta lähipelilyöntiä ja niille kaiki
    lle 10 alalajia.

    Määriitteleminen on ihan helppoa:
    chip: lapa jää bäkärin lopussa käsien alapuolelle
    pitch: lapa nousee käsien yläpuolelle, mutta varsi ei mene yli pystyasennon.

    Todisteena määrittelyn helppoudesta yksi chip r5:llä: r5 cjhippi

    ts kirjoitti: (3.10.2013 10:04:03)

    mzungu kirjoitti: (3.10.2013 9:27:22)
    Väärin varmaankin chipataan oheisen linkin ohjeissakin. Minunkaltaisellani tuupparilla ohjeen lähes olematon ranteiden käyttö toimii kuitenkin chip&run -lyönneissäni mainiosti.

    Onko joku puhunut jossain vaiheessa ranteiden käytöstä?

    Kun sanot, että ”bäkärissä rannekulma päästetään maksimiin” niin mitä se tarkkaan ottaen tarkoittaa, jos kysymys ei ole ranteiden ”käytöstä”. Miten ’päästäminen’ erotetaan ranteiden ’käytöstä’? Ja mikä tässä tapauksessa on maksimi?

    ts

    Ballmarker kirjoitti: (3.10.2013 10:21:20)

    ts kirjoitti: (3.10.2013 10:04:03)

    mzungu kirjoitti: (3.10.2013 9:27:22)
    Väärin varmaankin chipataan oheisen linkin ohjeissakin. Minunkaltaisellani tuupparilla ohjeen lähes olematon ranteiden käyttö toimii kuitenkin chip&run -lyönneissäni mainiosti.

    Onko joku puhunut jossain vaiheessa ranteiden käytöstä?

    Kun sanot, että ”bäkärissä rannekulma päästetään maksimiin” niin mitä se tarkkaan ottaen tarkoittaa, jos kysymys ei ole ranteiden ”käytöstä”. Miten ’päästäminen’ erotetaan ranteiden ’käytöstä’? Ja mikä tässä tapauksessa on maksimi?

    Aktiivisen työn lisäksi on olemassa passiivista reagointia. Ranteiden käyttö, myös niiden pitäminen on aktiivista työtä, päästäminen passiivinen tapahtuma joka on seurausta jostain muusta.

    Loput saa jokainen selvittää itse tai tulla kysymään livenä

    ts kirjoitti: (3.10.2013 10:04:03)

    mzungu kirjoitti: (3.10.2013 9:27:22)
    Väärin varmaankin chipataan oheisen linkin ohjeissakin. Minunkaltaisellani tuupparilla ohjeen lähes olematon ranteiden käyttö toimii kuitenkin chip&run -lyönneissäni mainiosti.

    Onko joku puhunut jossain vaiheessa ranteiden käytöstä?

    Mielestäni on, eri tavoin, useammassakin tämän ketjun kommentissa. Tuupparin kompetenssillani olen kuitenkin sitä mieltä, että oheisen linkin chipissä rannekulma ei taakse viennissä juurikaan alkuasennosta muutu. Ja muutenkin ote mailasta ranteineen päivineen vaikuttaa aika, anteeksi jos väärä termi, staattiselta. Tekniikka toimii noin minulla; muuuta en pyri väittämäänkään.

    Henkka kirjoitti: (3.10.2013 9:51:18)

    Fubar kirjoitti: (3.10.2013 8:29:31)

    Pekka Pelimies kirjoitti: (3.10.2013 1:09:11)
    Todella päteva ja myös PGA Tourilla pärjännyt opettava pro neuvoi minulle lähipelitunnilla cippaamisesta näin.

    Osuman tulee olla aina jonkun verran leikkaava. Sitä enemmän, mitä korkeamman chipin haluaa lyödä. Itse liike on kaksi käännöstä, ensin taakse ja sitten eteen – läpi pallosta siten, että varsi säilyy osuman ohi kohtisuorana tai hieman etunojassa maahan nähden.

    Leikkauksen määrän suhteessa avataan lapaa, mutta muuten periaate säilyy. Käsiä e ohjata, eikä ranteita vapauteta kohteeseen, vaan jatketaan käsien liikettä stanssin suuntaan korostaen varren pysymistä pystysuorana korkeammissa ja ns. bounce and check -chipeissä vetämällä osuman jälkeen etukäden kyynärpäätä pois kohteesta, so. kyynärpäätä koukkuun kylkeä vasten.

    Noilla ohjeilla on tullut suurta kehitystä ja erinomaisia chippejä. Sitä en tiedä, miten oikeaoppinen tämä tapa ja ajatusmalli on, mutta tämä opettava pro on pessyt aikanaan myös Jack Nicklauksen tuolla isojen poikien kisoissa ja ollut muistaakseni ainakin kerran, ellei pari Mastersissa kakkonen.

    Esimerkin omaisesti hän chippasi kolme palloa 30 sentin rinkiin tikun viereen noin 8 metristä ja jokainen niistä otti yhden pompun ja istahti paikalleen.

    Kukahan on kyseessä? Saitko henk.koht. opetusta? Missä ja mihin hintaan?

    Kyseessä lienee Riverin Bobby Mitchell, jota olen muidenkin kuullut kehuvan.

    Taitaapa tosiaan olla kyse Bobbysta. Otin itsekin Bobbylta lähipeliopetusta jo vuosia sitten. Ei hän muistaakseni chippitekniikkaa erikseen ’hinge and holdiksi’ nimennyt, mutta juuri siitä oli kyse – ihan samaa kuin tuossa edellä olleissa klipeissä Mickelson ja Tiger tekivät.

    Eli taaksevienti tehdään ihan normisti lyönnin pituuden mukaan jolloin ranteet vähän taipuvat. Se mikä sytytti minulla lampun oli hänen neuvonsa pysäyttää mailan varsi n. 45 asteen kulmaan maahan nähden osuman jälkeen, siis läpilyönnissä. Kun tällaisen ’pysäytyksen’ tekee osuman jälkeen, niin silloin rannekulmaa ei pureta, vaan osumasta tulee terävä ja ilman mitään ohjausta.

    Hinge and hold by Bobby Mitchell.

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 288)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #205862 kohteessaChippi ja Pitch

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Chippi ja Pitch