Aihe: Cädikielto junnukisoissa - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Cädikielto junnukisoissa

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Cädikielto junnukisoissa

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 48)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts

No avataanpa tälle oma ketju, ettei hautaannu Peuramaan valvojien sekaan :) Ja sorry Rauski kun varastan avauksesi, mutta jäljethän johtavat sylttytehtaalle kuitenkin. Taitaa olla kolmisen vuotta kun esitin cädikiellon poistamista ainakin FJT:ltä ja myös mahdollisesti aluetourilta. Perusteita on läjä. Noiden kisojen ikäraja on nykyään 21v ja valtaosa kisaajista siis ikäluokkaa 17-21. Eivät siis ihan naperoita enää. Samat pelaajat tahkoavat sitten myös HK:n ja FT:n kisoissa, osa cädien kanssa, osa ilman. Valmentajana pyrkimykseni on tehdä mahdollisimman paljon pelaajan kehittymisen eteen. Jotta voisin tuon työn hyvin hoitaa, minun pitäisi päästä ilman rajoituksia sitä tekemään kaikissa tilanteissa, joista tärkeimmäksi tuollaisten 17v + junnujen kohdalla näen kilpailutilanteet. Niissä pitää valmentajan päästä kuulemaan ja näkemään pelaajan tekemisiä, ratkaisuja, ajatuksia ja kaikkea toimintaa ja käyttäytymistä kisatilanteessa ja paineen alla. Kun noihin asioihin päästään kiinni mahdollisimman aikaisin, on pelaajalla myös aiemmin mahdollisuus saada karistettua epäedulliset toimet pelamisestaan. On aivan turha kuvitella, että he sen kantapään kauttta oppisivat, vaikka moni varmaan oppiikin…. muutamassa vuodessa, jolloin ollaan jo myöhässä. Pelaajan ikävuodet 15-18 ovat erittäin merkityksellistä aikaa tulevaisuudelle. Silloin oikeesti raivataan tietä edustustehtäviin ym, ja mahdollisesti jopa opiseklupaikkaan golfin ehdoilla. Mielestäni meillä ei ole varaa jättää yhtään mahdollista kehitystilaisuutta käyttämättä tässä maassa, vaan järjestää kaikki mahdollisuudet oppimiselle kaikissa tilanteissa. Myös niille, jotka siihen tarvivat ulkopuolisen apua. Itse olen cädännyt varmaan parikymmentä kisaa omia valmennettaviani ja anti on ollut huima. Päästä kuulemaan ajatukset livenä spontaanisti kimmoskellen ja päästä antamaan ajateltavaa toiseen suuntaan. Päästä näkemään ne tilanteet mistä tulee näpeille ja ne missä onnistutaan. Viedä sen jälkeen ne asiat harjoitteluun ja kehitykseen treeneissä. En ikinä ole ’penkalta seuraten’ saanut kymmentä prosenttia siitä infosta, mikä tulee laukkua kantaessa. Cädikielto tuli voimaan muistaakseni 90-luvun alussa muutamien vanhempien toikkaroinnin seurauksena. Silloin Suomen golf oli kaikkineensa juuri lähtenyt laskeutumaan puusta ja aika moni roikkui vielä korkealla oksissa. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet ja myöls lajissa tiiviisti mukana elävät vanhemmat ymmärtävät hommasta niin paljon, että kyllä heidät voi päästää tuonne pelaajien kanssa juttelemaan. Jos halutaan pelaajien tasoa nostaa ja kehittään valmennusta, cädikielto on ensimmäisten raivattavien esteiden listalla. Turhuuden lisäksi kun se on jopa suoranaisesti haitallinen.

Mä olen jo sinne Peuramaan valvojien sekaan kirjoittanut sen verran ,notta en jaksa niitä kaikkia tänne kopsia – koitan tiivistää ’parhaat’ palat.
    Eli itse olen puolustanut cädikieltoa junnujen kohdalla ensisijaisesti ’kasvatuksellisista’ syistä, en siis toikkaroivien vanhempien takia.
    Eli lapsi joka saa pelata vanhempiensa silmien ulkopuolella kykenee toimimaan paremmin omana itsenään ja kehittymään oman tekemisensä kautta. Vanhempien edessä pelaaminen synnyttää helposti vääränlaista pelkoa epäonnistumisesta. Ei siis esim. lyönnin epäonnistumisen vaan oman tekemisen epäonnistumisen. Golf-lyönnissä omat tuntemukset ovat niin isossa roolissa, että erilaisissa tilanteissa pitäisi uskoa enemmän itseään, kuin vierestä ohjeita jakavaa vanhempaa.
    Tuolla FJT-tasolla toki pelaa jo sen verran vanhempaa porukkaa, että ehkäpä ne pystynevät panemaan jo hanttiin vanhemmilleen 😮

ts

Paksupekka kirjoitti: (13.6.2011 23:46:22)

Eli lapsi joka saa pelata vanhempiensa silmien ulkopuolella kykenee toimimaan paremmin omana itsenään ja kehittymään oman tekemisensä kautta.

Niin varmasti myös, mutta nyt kielletään cädit 17-21v nuorilta aikuisilta, joiden händärit ovat nollan pinnassa. En minäkään tsemppitourille cädejä olisi sallimassa. Tilanne tosin riippuu varsin paljon myös lapsen ja vanhempien suhteesta. Omat muksuni olisivat varmasti innoissaan jos minut tuohon tehtävään saisivat. Saattaahan tuohon vähän vaikuttaa ammattikin.

Joo saat anteeksi, laitan vielä sen oman aloituksen tähän sekä jatkokeskustelua mitä siellä oli, toivottavasti saa selvää:

Viime aikoina on alkanut hieman ihmetyttää se että näissä junioreiden kilpailuissa ei saa olla kädejä. Mihin ihmeeseen tuo asia perustuu. Ei todellakaan olisi huono asia, että juniorilla olisi edes jossakin kilpailussa mukana joku joka tätä peliä ymmärtää vähän syvemmältä ja osaa analysoida sitä tekemistä siellä kentällä ja miettiä yhdessä pelistrategiaa. Uskoisin tuolla asialla olevan aika suuri merkitys juniorin kehittymisen kannalta ja mitä asioita tulee opetella kilpailun ulkopuolella jotta siellä kilpailussa pärjää. Tietysi kaikkiin kilpailuihin tuskin mistään löytyy hyvää kädiä, mutta jos edes kerran pari kaudessa sellainen olisi tarjolla, jonka kanssa kisa käydään läpi jälkikäteen ei todellakaan olisi huono asia kehittymisen kannalta. Oma seuran pro olisi varmaan tähän hommaan sopivin joka varmasti näkisi helposti ne asiat joihin harjoittelussa pitäisi keskittyä. Opittaisiin pelaamaan tätä peliä paljon paremmin. Ei siellä rangella tai harjoitusalueilla tätä peliä opi millään.

Jotenkin voisin jopa kuvitella, että tuolla olisi merkitystä golfin tason nostamiseksi eikä varmaan maksa paljoa. Tää peli kun koostuu niin monista pienistä asioista joista yhdessä muodostuu suuri kokonaisuus ja sitä myöten sijoitus kilpailuissa.

Vielä lisäksi se, että ei todellakaan olisi huono asia, jos näitä kädejä saisi olla esim vanhemmat niin heille voisi tarjota vaikka pienen luennon siitä mitä se kädi siellä kentällä tekee ja mihin tulee kiinnittää huomiota siellä itse pelissä ja jatkossa.

No nyt näitä asioita alkaa taas tulvimaan mieleen niin paljon, mutta laitetaan vielä yksi mikä kismittää on se ettei etäisyysmittaria saa käyttää kuin FT:llä. Yksi peruste on ollut se, että ei kaikilla ole siihen varaa. Toinen se, että väylämerkinnät on hyvät ja mitat löytyy greenin eteen eteen. Tuuo on sinänsä ihan hyvä jos vain ne pallot päätyisivät siihen väylälle suht lähelle, mutta hitto soikoon kun tätä pakosta joutuu pelaamaan myös kaukana mittamerkeistä ja kaikki pelaajat aikaajoin. Tässä pelissä, kun on se pallo lyötävä isona isoissa kisoissa paikasta kuin paikasta sinne lipun lähelle alta noin 180 metrin, sinne muutaman metrin päähän lipusta. Minkä hiton takia tätä ei aleta opetelemaan jo pienenä.

No ei nyt muuta tällä kertaa, tosin tuolla aivokopassa näitä asioita on varastossa vielä muutama gigatavua;)

periferia | 13.6.2011 19:26

Lainaus:

Rauski kirjoitti: (13.6.2011 18:17:33)
    Viime aikoina on alkanut hieman ihmetyttää se että näissä junioreiden kilpailuissa ei saa olla kädejä. Mihin ihmeeseen tuo asia perustuu.

Mielestäni nykyinen systeemi on hyvä.
    Perustelu:
    – Junnugolfissa pitää olla rento meininki
    – Juniorit oppivat peliä paremmin kun vastuu pelistä ja pelin aikana tehtävistä ratkaisuista on itsellä eikä caddiella. Sama koskee sääntöosaamista.
    – Pelin aikana tutustutaan muihin junioreihin, siis seurustellaan pelikaverien kanssa eikä vain caddien kanssa (joka olisi siis se vain tuloshakuinen osapuoli ja pilaisi koko tunnelman)

Eli ei missään nimessä yli-innokkaita isiä tai valmentajia pilaamaan rentoa junnugolfmeininkiä. Veikkaan että monelta junnulta loppuisi nopeasti peli-ilo ja hauskuus jos peliryhmissä alkaisi esiintyä caddieja sähläämässä pelistrategian, pelipsykologian, mailavalintojen, tuulen suuntien, etäisyysmittarien, puttilinjojen, swingiohjeiden jne jne kanssa. Moni varmaan tietää mitä on junnujen lätkä ja futispelit. Pahimmillaan vanhemmat ja huoltajat karjuvat ohjeita lapsiraukoille ääni käheänä. En ymmärrä miten jotain tämän suuntaista haluttaisiin esimerkiksi tsemppi- tai aluetoureille. Antaa lasten kilpailla ja kasvaa pelissä omilla ehdoillaan. Pysyköön vanhemmat pois junnujen pelitapahtumista mutta totta kai ovat samaan aikaan tärkeässä roolissa huoltajina ja tukijoina.

Lainaus:

periferia kirjoitti: (13.6.2011 19:26:58)

Lainaus:

Rauski kirjoitti: (13.6.2011 18:17:33)
    Viime aikoina on alkanut hieman ihmetyttää se että näissä junioreiden kilpailuissa ei saa olla kädejä. Mihin ihmeeseen tuo asia perustuu.

Mielestäni nykyinen systeemi on hyvä.
    Perustelu:
    – Junnugolfissa pitää olla rento meininki
    – Juniorit oppivat peliä paremmin kun vastuu pelistä ja pelin aikana tehtävistä ratkaisuista on itsellä eikä caddiella. Sama koskee sääntöosaamista.
    – Pelin aikana tutustutaan muihin junioreihin, siis seurustellaan pelikaverien kanssa eikä vain caddien kanssa (joka olisi siis se vain tuloshakuinen osapuoli ja pilaisi koko tunnelman)

Eli ei missään nimessä yli-innokkaita isiä tai valmentajia pilaamaan rentoa junnugolfmeininkiä. Veikkaan että monelta junnulta loppuisi nopeasti peli-ilo ja hauskuus jos peliryhmissä alkaisi esiintyä caddieja sähläämässä pelistrategian, pelipsykologian, mailavalintojen, tuulen suuntien, etäisyysmittarien, puttilinjojen, swingiohjeiden jne jne kanssa. Moni varmaan tietää mitä on junnujen lätkä ja futispelit. Pahimmillaan vanhemmat ja huoltajat karjuvat ohjeita lapsiraukoille ääni käheänä. En ymmärrä miten jotain tämän suuntaista haluttaisiin esimerkiksi tsemppi- tai aluetoureille. Antaa lasten kilpailla ja kasvaa pelissä omilla ehdoillaan. Pysyköön vanhemmat pois junnujen pelitapahtumista mutta totta kai ovat samaan aikaan tärkeässä roolissa huoltajina ja tukijoina.

Rauski;
    Juuri noihin käsittämättömiin ajatuksiin olen törmännyt usein, sori vaan. Kuvastaa kenties aika paljon sitä että lajituntemus on jotenkin puutteellinen. Jos valmentaja on sinun mielestä sähläämässä junnun kanssa kilpailussa niin ollaan aika kaukana siitä mitä tästä pelistä pitäisi oppia. Vanhemmille annetaan opetusta siitä mitä se mukana olo tarkoittaa. Ilman kurssia ei saa mennä ja kenenkäään ei ole pakko ottaa kädiä mukaan, jos siltä tuntuu. Tuosta vaan paistaa aika vanhakantainnen ajattelutapa tätä peliä kohtaan. Jos 1/10 vanhempi käyttäytyy kuin mulkku niin on täysin älytöntä, että sen takia yhdeksän muuta ei saisi käyttää valmentajaa/kaveria/vanhempaa kädinä. Näkisin nyt jotenkin että sekoitat lätkä ja fudismatsin vanhemmat ja valmentajat tähän soppaan, ei näin.

Mun mielestä erittäin oleellinen osa golfin oppimista on se että jälkikäteen analysoidaan, miksi meni hyvin tai miksi kenties huonosti, mitkä asiat olivat sellaisia, miten ne voidaan välttää seuraavissa kilpailuissa jne. Sanoisin että se osapuoli joka ei ole pelannut näkee asiat usein eritavalla kuin pelaaja itse ja siitä syntyy monesti melko hedelmällistä keskustelua.

Rauski;
    Siis mä olen ollut mukana kymmenissä kisoissa joissa on mukana ollut joko isä-poika/tyttö, äiti-poika/tyttö sekä monissa kilpailuissa mailapoikana ja mukana on ollut nuoria ja vanhempia kädinä. Yhtään huutoa, huonoa käyttytymistä en ikinä ole vanhempien taholta nähnyt yhdessäkään kisassa vaan hyvää kannustusta vaikka ei aina niin hyvin menisikään. Alkaa tuntumaan siltä, että karjuvat valmentajat/vanhemmat on aikamoista urbaanilegendaa ja vanhempien käyttytymisen aliarvostusta, kun joskus jossain on niin muutaman kerran sattunut. Tuo ei mun kokeumuksen perusteella ole todellakaan mikään syy kieltää noita. Samoin on täysin naurettavaa nämä katsojakiellot tai pitää pysyä 50 metrin päässä kilpailijoista. Kyllä nämä junnut on pelannut niin paljon jo muidenkin junnujen kanssa ettei nuo yhdet kisat mitään sosiaalista kanssakäymistä yhtään lisää.

Paksupekka:
    En minä sitä kieltoa erityisesti huonosti käyttäytyvien vanhempien kautta ajattele, vaan nimenomaan sen junnun oman tekemisen kannalta.
    Uskallan edelleen väittää, että junnu pelaa eri tavalla valvovan silmän alla, kuin ilman valvontaa – etenkin tilanteissa, joihin ei ole aikaisemmin joutunut. Hän pelaa silloin omana itsenään, mikä mielestäni on kehittymisen kannalta hyvä juttu.

Rauski:
    Jep ja sitten kun on vähän isommat kilpailut ja katsojia niin tästä ei ole mitään kokemusta. Tuota peliä kun nimenomaan pitää pystyä pelaamaan ja oppia pelaamaan kun niitä valvovia silmiä on paljon. Tuo on myös sitä henkisen puolen kehitystä jota juuri junnuikäisenä tarvitaan, että osataan ja tajutaan sulkea pois kaikki muu kuin sinä itse, maila ja pallo.

ts kirjoitti: (13.6.2011 23:53:15)

Paksupekka kirjoitti: (13.6.2011 23:46:22)

Eli lapsi joka saa pelata vanhempiensa silmien ulkopuolella kykenee toimimaan paremmin omana itsenään ja kehittymään oman tekemisensä kautta.

Niin varmasti myös, mutta nyt kielletään cädit 17-21v nuorilta aikuisilta, joiden händärit ovat nollan pinnassa. En minäkään tsemppitourille cädejä olisi sallimassa. Tilanne tosin riippuu varsin paljon myös lapsen ja vanhempien suhteesta. Omat muksuni olisivat varmasti innoissaan jos minut tuohon tehtävään saisivat. Saattaahan tuohon vähän vaikuttaa ammattikin.

Mähän jo joustin FJT:n kanssa 😮
    Ja kyllä mäkin uskon että löytyy iso kasa lapsia, joiden suhde omiin vanhempiin on sellainen, että cädihommat eivät olisi lainkaan poissuljettu vaihtoehto alemmissakin sarjoissa – vaikkei vanhemmat olisikaan poroja.

Rauski kirjoitti: (13.6.2011 23:56:20)
    Paksupekka:
    En minä sitä kieltoa erityisesti huonosti käyttäytyvien vanhempien kautta ajattele, vaan nimenomaan sen junnun oman tekemisen kannalta.
    Uskallan edelleen väittää, että junnu pelaa eri tavalla valvovan silmän alla, kuin ilman valvontaa – etenkin tilanteissa, joihin ei ole aikaisemmin joutunut. Hän pelaa silloin omana itsenään, mikä mielestäni on kehittymisen kannalta hyvä juttu.

Rauski:
    Jep ja sitten kun on vähän isommat kilpailut ja katsojia niin tästä ei ole mitään kokemusta. Tuota peliä kun nimenomaan pitää pystyä pelaamaan ja oppia pelaamaan kun niitä valvovia silmiä on paljon. Tuo on myös sitä henkisen puolen kehitystä jota juuri junnuikäisenä tarvitaan, että osataan ja tajutaan sulkea pois kaikki muu kuin sinä itse, maila ja pallo.

Jätit vielä poimimatta mun vikan vastauksen…

Paksupekka kirjoitti: (13.6.2011 23:27:40)
    Missä mä sen yleisön kielsin? Tarkoitin sitä, ettei sitä omaa junnua seurata ’yleisönä’ . Voihan siellä käydä ’luomassa painetta’ yleisönä naapurin lapselle 😉
    Edelleenkin mun pointtini on se, että oma lapsi pelaa eri tavalla vanhempien silmien alla, kuin ilman ’valvontaa’ – eli omana itsenään.

ts

Paksupekka kirjoitti: (14.6.2011 0:02:37)

.

Jep, mutta aluetourilla on ihan vastaavaa porukkaa nykyään. Aikanaanhan se oli paljon nuorempien sarja ja muistaakseni pelattiin vielä jaetuna alle 16 ja 18 sarjoihin. Tilanne on aivan toinen nykyään, kun pelataan vain yhdessä 21v sarjassa.

ts kirjoitti: (14.6.2011 0:09:04)

Paksupekka kirjoitti: (14.6.2011 0:02:37)

.

Jep, mutta aluetourilla on ihan vastaavaa porukkaa nykyään. Aikanaanhan se oli paljon nuorempien sarja ja muistaakseni pelattiin vielä jaetuna alle 16 ja 18 sarjoihin. Tilanne on aivan toinen nykyään, kun pelataan vain yhdessä 21v sarjassa.

Totta ja olihan hyvä avaus.

+1 ts.

Täällä Vaasan mutalandian (Vaasa Golf) kyllä porukalla muistettiin itsesi olleen ’instrumentaalinen’ tuossa ikärajojen tasapäistämisessä Golfliiton suhteen (taisi olla aluevalmentaja vuodet tai hieman sen jälkeen).

Saattaapi olla, että jonkin postauksen foorumille laitoitkin aiheesta…

Mutta, ei niistä enempää – nyt on näin ja täyttä törinää oli kuitenkin tuo avaus.

Voipi olla mietinnän paikka monelle tuo cädijuttu – etäisyysmittarien käytön lisäksi.

Miksi vanhempien pitää tunkea caddieksi? En usko, että se on junnulle mitenkään hyvä asia kun perheenjäsen on mukana.

ts

Lipulle kirjoitti: (14.6.2011 2:09:51)
    [
    Täällä Vaasan mutalandian (Vaasa Golf) kyllä porukalla muistettiin itsesi olleen ’instrumentaalinen’ tuossa ikärajojen tasapäistämisessä

Kyllä se taisi Kalajoella minun suustani liikkeelle lähteä, eikä kyllä hävetä yhtään 😉 Uudistus tuolta osin oli varsin kohdallaan ja toimi monessa seruassa myös juuri tarkoitetulla tavalla. Saatiin ikäluokka 18-21 kilpailutoiminnan pariin ja monta drop out tapausta estettyä tuolla. AT:n alapuolella oleva systeemi vaan sitten meni poskelleen, kuten myös muutama pieni yksityiskohta tuosta kuviosta. No eiköhän nekin korjaannu taas jossain vaiheessa kun saavat päättäjät tärkeemmät asiat ensin hoidettua alta pois.

ts

salmon kirjoitti: (14.6.2011 8:54:22)
    Miksi vanhempien pitää tunkea caddieksi? En usko, että se on junnulle mitenkään hyvä asia kun perheenjäsen on mukana.

Tossa kohti kannattaa aina pohtia suhdetttaan omaan jälkikasvuunsa.

Omalta osaltani komppaan Paksupekkaa tässä juuri tuosta kasvatuksellisesta näkökulmasta. Vertailukohtana itselleni tuo vahvempi laji tennis; kaikilla tasoilla valmentajan/isän/äidin/kaverin/tms. neuvot kisan aikana kielletty. Junnukisoissa joitain vanhempia poistettukkin katsomosta yllä mainitun säännön rikkomisesta.

Asia on niin että junnu tekee kentällä omat päätöksensä pelistrategiansa suhteen, ja kantaa siittä päätöksestä ilot/surut ihan itse. Päätökset tehtävä silmänräpäyksessä alati muuttuvassa pelitilanteessa. Valmentajan/isän/äidin/tms. kanssa käydään ennen peliä läpi pää-strategiat, ja treeneissä jauhetaan lyönnit kuntoon. Miksei näin voisi olla siten myös golfissa jossa aikaa mietiskelylle ja suunnittelulle on huomattavasti enemmän?

Mielestäni sama juttu tässä juniorigolfissa. Lapsen/juniorin pitäisi saada henkisesti kasvaa tässä ’ilmapiirissä’ ja kaikkien niiden paineiden kanssa jotka ympäristö tälle luo. Mitä nuorempi pelaaja, sen helpompi näille tuntuisi olevan jonkun epäonnistuneen reiän tai lyönnin nollaaminen ja jatkaa seuraavalle. Mitä vanhemmaksi sitä tullaan, sen vaikeampi se näyttäisi olevan. Tuo ikähaarukka 17 – 21 näyttäisi muutenkin olevan (itsellä tuon ikäisiä junnuja) sellainen, että omien hermojen hallinta tuntuu joskus olevan kovalla koetuksella. Tästäkin syystä hyvä että saa ihan itse diilata näiden itse aiheuttamien tilanteiden ja tunteiden (onnistumiset/epäonnistumiset) kanssa. Lienee osa sitä aikuistumista 😉

17 – 21v junnu on kyllä (tai pitäisi olla) mielestäni sen verran hyväkuntoinen että luulisi jaksavan kantaa kamojaan itse. Voihan (ja pitääkin olla) niitä huoltojoukkoja olla ’naruilla’ jotka tarpeen vaatiessa tankkaavat vesipullot etc. (ettei tarvitse kantaa 4 x 1.5l)

Mielestäni juuri niille ihan pienimmille kilpapelureille pitäisi sallia ’cädi’, ihan jo pelurin fyysiikasta johtuen, ja myös siksi että muut fyysisesti tärkeät asiat muistuisivat (juoda tarpeeksi etc.). Sääntötulkinnoissakaan ei varmaan voida odottaa että nämä nuorimmat pelurit muistaisi ihan kaikkea. Sitämukaa kun skidi kasvaa, pitäisi em. syistä minun mielestäni cädin käyttöä rajata/vähentää.

ts

MacG: Ihan hyviä mielipiteitä tuolta kannalta. Ongelmana vaan se, että pitäs jossain pystyä opettamaan niille golfia.

Kysymys ei ole niinkään cädin antamista ohjeista, vaan cädin/valmentajan saamasta tiedosta. Tällä hetkellä ohjeistus on, että 20m lähempänä pelaajaa ei saa olla ja keskustelu keilletty. Halooo!!!!! Seuraavaks varmaan kypärät päähä, michelin-puvut niskaan ja silti vielä joku taluttamaan… ainakin silloista yli.

Se mikä huvittaa eniten on ristiriitaisuus. Samaan aikaan puhutaan vastuun antamisesta ja kannustamisesta omiin valintoihin ym. Seuraavassa lauseessa sitten kielloin rakennetaan juuri päinvastainen tilanne. Miksi jo tuo cädäys ei saisi olla osa niitä junnun omia valintoja?

Ja mikä ihme niissä junnuissa muuttuu siinä vaiheessa kun ne meneekin samana ihmisenä toiseen kisaan ja saavat sen cädin mukaan ottaa… ja etäisyysmittarin. Miksi tuo on ongelma junnukisoissa, mutta ei samojen pelaajien kohdalla muissa kisoissa? Muuta kuin yliholhoamisen ongelma joka hemmetin paikassa.

Onko kukaan käynyt katsomassa, onko mitään ongelmaa olemassakaan?

Nykyinen kilpagolfin valmennussysteemi, samoin kuin minkä muun lajin kilpatason valmennussysteemi, lähtee käsittääkseni ajatuksesta, että lapset ja nuoret jotka siihen haluavat, ovat itse valinneet harrastuksensa tasoksi nimenomaan kilpailutason. Tuolla tasolla valmennuksessa asetettavat vaatimukset ovat jo nuorelle ikäpolvelle aika haastavia.

Golfin aikuisten kilpailutasolla caddie ja pelaajaa toimivat yhdessä tuloksen eteen, tai ainakin pelaajalla on tuohon mahdollisuus. Entäs jos nämä 15 vuoden paikkeilla olevat pelurinalut tarvitsisvatkin nimenomaan osaavan valmentajan tai caddien avukseen kilsaansa opettamaan juuri caddein käytön alkeita, koska se on osa kilpailutapahtumaa? Osaava valmentaja pystyy opettamaan myös kilpagolfille tärkeitä taitoja epäonnistumisten käsittelyyn. Näistä, ja valmennukselle muutenkin koituvan edun näkökulmista ts:n kanta on varsin perusteltu puhuttaessa valitusta tavoitteellisesta kilpagolfista.

Vanhempien läsnäolo onkin vähän monimutkaisempi juttu juuri tuon kasvatus- ja vanhemmuussuhteen vuoksi,. Luottaisin kuitenkin siihen, että nuorikin pelaaja osaa valita itselleen caddien jonka kanssa on turvallista pelata ilman paineita.

ts kirjoitti: (14.6.2011 9:15:51)
    MacG: Ihan hyviä mielipiteitä tuolta kannalta. Ongelmana vaan se, että pitäs jossain pystyä opettamaan niille golfia.

Mitä tulee opettamiseen ja palautteeseen, niin tenniksessä hyvin usein koutsi istuu lehtereillä ja tekee muistinpanoja matsista. Näitä käydään sitten pelin jälkeen läpi, ja parannetaan seuraavia koitoksia varten. Eiks se golfkoutsi voisi samalla tavalla tehdä muistiinpanoja ’naruilta’? Jos tätä tarkoitit. Tuskinpa itse kisoissa enään opetetaan, vai?

ts kirjoitti:
    Kysymys ei ole niinkään cädin antamista ohjeista, vaan cädin/valmentajan saamasta tiedosta. Tällä hetkellä ohjeistus on, että 20m lähempänä pelaajaa ei saa olla ja keskustelu keilletty….

Tätä en tiennytkään, eli täälläkin on tavallaan sama ’koutsauskielto’ kuin tenniksessä. Tältäosin stupido sääntö siinä mielessä jos kerran narujen sisäpuolelle on jo päästetty, niin mitä tässä enään rajoittelemaan…..

ts kirjoitti:
    ….. Miksi jo tuo cädäys ei saisi olla osa niitä junnun omia valintoja? ….

Lienee vissiin tuo iankaikkinen naapurinkateus. ’Kun kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta, niin kaikkia pitää kohdella tasapuolisesti, eli kielletään kaikilta’

ts kirjoitti:
    Ja mikä ihme niissä junnuissa muuttuu siinä vaiheessa kun ne meneekin samana ihmisenä toiseen kisaan ja saavat sen cädin mukaan ottaa… ja etäisyysmittarin…….

Ja mikä ihme minussa muuttui kun pelasin samana ihmisenä viime torstaina 79 ja kaks päivää myöhemmin 92, samat pelikaverit….ja sama kenttä. Kaippa just se että ollaan ihmisiä =D, =D

ts kirjoitti: (14.6.2011 9:15:51)

Kysymys ei ole niinkään cädin antamista ohjeista, vaan cädin/valmentajan saamasta tiedosta. Tällä hetkellä ohjeistus on, että 20m lähempänä pelaajaa ei saa olla ja keskustelu keilletty. Halooo!!!!! Seuraavaks varmaan kypärät päähä, michelin-puvut niskaan ja silti vielä joku taluttamaan… ainakin silloista yli.

Se mikä huvittaa eniten on ristiriitaisuus. Samaan aikaan puhutaan vastuun antamisesta ja kannustamisesta omiin valintoihin ym. Seuraavassa lauseessa sitten kielloin rakennetaan juuri päinvastainen tilanne. Miksi jo tuo cädäys ei saisi olla osa niitä junnun omia valintoja?

Ja mikä ihme niissä junnuissa muuttuu siinä vaiheessa kun ne meneekin samana ihmisenä toiseen kisaan ja saavat sen cädin mukaan ottaa… ja etäisyysmittarin. Miksi tuo on ongelma junnukisoissa, mutta ei samojen pelaajien kohdalla muissa kisoissa? Muuta kuin yliholhoamisen ongelma joka hemmetin paikassa.

Onko kukaan käynyt katsomassa, onko mitään ongelmaa olemassakaan?

Siis se sääntö on 50m ei 20 m ja sitä on mahdotonta välillä toteuttaa väylien välillä kun sieltä täältä tulee pelaajia, niiden katsojien pitäisi poukkoilla ympäriinsä siellä metsissä jotta tuo voisi olla mahdollista.

Ja mitään ongelmia ei mun kokemuksen mukaan ole ollut missään, laitoin sen tuohon pitkään lainausketjuun.

ts

MacG kirjoitti: (14.6.2011 9:56:44)

Mitä tulee opettamiseen ja palautteeseen, niin tenniksessä hyvin usein koutsi istuu lehtereillä ja tekee muistinpanoja matsista. Näitä käydään sitten pelin jälkeen läpi, ja parannetaan seuraavia koitoksia varten. Eiks se golfkoutsi voisi samalla tavalla tehdä muistiinpanoja ’naruilta’? Jos tätä tarkoitit. Tuskinpa itse kisoissa enään opetetaan, vai?

Kovin erilaiset lajit ovat nuo eikä vertailu toimi lainkaan. Golfissa kun on liian paljon aikaa ja ratkaisut perustuvat vain omaan tekemiseen. Tenniksessä on vastustajan tekemisellä iso rooli.

Miettimättä mitä ennen starttia tapahtuu, siirrytäänpä kentälle ja mietitään mitä siellä tapahtuu ja mitä valmentaja voisi tarkkailla.

– Levollisuus / stressi ykköstiillä. Pitää päästä lähelle ja juttelemaan että tuosta pääsee kiinni
    – Lyönnin valinta ko paikkaan. Mitä kierrettä millaista lyöntiä lähtee tekemään? Mihin linjaan pallon lähettää ja miten visualisoi koko lennon.
    – Lyöntiin valmistautumisrutiinit. Linjaako oikein, Mistä reunasta boxia lähtee kyseistä lyöntiä lyömään. Lyökö normaalin lyöntinsä vai onko jotain ylimääräistä. Miltä tuntui lyönti?
    – Ratkaisut jatkolyönnissä. Mihin lähtee lyömään ja miten? Miksi päätyi tuollaiseen ratkaisuun? Riskin / hyödyn suhde
    – Muuttuvatko asiat pelin edetessä jos peli kulkee hyvin tai huonosti? Pystyykö pitämään tunnetilan tasaisena? Pitenevätkö tai lyhenevätkö lyönnit kierroksen edetessä?
    – Muistaako huolehtia juomisesta / syömisestä kisan eri vaiheissa? Vaikuttaako tilanne tuohon? Säilyvätkö rutiinit ja yleistempo tekemisessä?
    – Miten suhtautuu ongelmiin?
    – Osaako suhtautua eri pallon makuisiin ja lyödä niistä tarvittavat lyönnit?
    – Millaisia ratkaisuja lähipelissä? Mailavalinnat ja lyöntien muokkaus.
    – Osaako pelata oikealle puolelle lippua?
    – Löytyykö lyöntivalikoimaa kentällä? Uskaltaako käyttää osaamistaan?
    – Säilyykö oma tekeminen puttien lukemisessa?
    – Mailavalinnat. Kovaa lyhyemmällä vai herkästi pidemmällä? Muuttuuko valinnat kierroksen aikana ja miksi?

Lista on loputon ja voisin varmaan naputella lisää iltaan asti, mutta tuossa pieni raapaisu valmentajan ajatuksiin. Tämä laji kun on niin pirun paljon enemmän kuin pallon lyöminen.

ts kirjoitti: (14.6.2011 10:49:35)

Kovin erilaiset lajit ovat nuo eikä vertailu toimi lainkaan. Golfissa kun on liian paljon aikaa ja ratkaisut perustuvat vain omaan tekemiseen. Tenniksessä on vastustajan tekemisellä iso rooli.

Tämä laji kun on niin pirun paljon enemmän kuin pallon lyöminen.

Vastustajan tekemisiä lukuunottamatta ei nämä kaksi lajia kuitenkaan ole niin erillaisia. Toisessa ratkaisu pitää tehdä silmänräpäyksessä ja pitkälti kokemuksen/osaamisen/reaktion kautta, kun toisessa voi miettiä rauhassa vaihtoehtoja. Tennis on käytännössä vähän kuin shakki, aina pitää miettiä pari siirtoa eteenpäin siitä mitä on tekemässä, muuten ei ehdi. Tietysti game plan muuttuu alati sen mukaan miten hyvin osaat lukea vastustajaasi. Golfissa elät siinä hetkessä ja päätöksen seuraavasta siirrosta teet senhetkisen suorituksen tuloksista riippuen.

Ymmärrän hyvin tuon listasi ja että paljon muutakin olisi listattavana, pointtini oli kuitenkin se että nämähän olivat jo nyt vähän niinkuin muistiinpanoja siitä mitä pelaaja on tekemässä/on jo tehnyt eikä näinollen valmentajacädin ’preesenssi’ ole tässä aspektissa aina ihan välttämätön. Kuten itse sanoit, valmentaja tarkkailee pelaajaansa, ja näistä keskustellaan päivän/kisan jälkeen eikä kesken kisan.

Tähän nojaten olisiko sellainen ratkaisu paikallaan, että ne junnut jotka tarvitsevat/haluavat cädin, saisivat laukunkantajan järjestävän seuran taholta? Ts. pelaajan omaan sidosryhmään kuuluva ihminen ei näinollen pääse vaikuttamaan itse pelaajaan, vaan hän joutuu tosiaankin itse elämään tehtyjen päätöksiensä kanssa. Eikä näinollen junnun tarvitsisi antaa potkuja tai uudelleenpalkata faijojaan/mutsejaan/kavereitaan tms. 😉 Mene ja tiedä.

Onko yhtään sellaista pallolajia joka on pelkästään pallon lyömistä? 😉 Ei heti tullut mieleen yhtäkään =D

ts

MacG kirjoitti: (14.6.2011 12:27:57)

Ymmärrän hyvin tuon listasi ja että paljon muutakin olisi listattavana, pointtini oli kuitenkin se että nämähän olivat jo nyt vähän niinkuin muistiinpanoja siitä mitä pelaaja on tekemässä/on jo tehnyt eikä näinollen valmentajacädin ’preesenssi’ ole tässä aspektissa aina ihan välttämätön. Kuten itse sanoit, valmentaja tarkkailee pelaajaansa, ja näistä keskustellaan päivän/kisan jälkeen eikä kesken kisan.

Ei noihin asioihin pääse millään kiinni kisan jälkeen. Satoja tapahtumia ja pelaajan kertoma värittyy ajan saatossa. Siksi on juurikin välttämätöntä olla koko kierroksen ajan tiiviisti pelaajan kanssa tekemisissä juuri siinä hetkessä. Havainnoista voi sitten keskustella kisan jälkeen kuten tehdäänkin, mutta se tieto on saatava spontaanien reaktioiden kautta, ei kerrottuna tarinana.

MacG kirjoitti: (14.6.2011 12:27:57)

Tähän nojaten olisiko sellainen ratkaisu paikallaan, että ne junnut jotka tarvitsevat/haluavat cädin, saisivat laukunkantajan järjestävän seuran taholta?

Oman näkemykseni mukaan tuossa on kaikkein vähiten ajatusta. Eivät he sitä cädiä kärryjen vetämiseen tarvi, eivätkä juurikaan edes ohjeiden antamiseen. Siinä pitää sitten olla oikeesti ammatti-ihminen jos aikoo peliin alkaa vaikuttamaan.

Olennaista siis ei ole se mitä cädi pelaajalle antaa, vaan mitä tietoa valmentaja cädinä toimiessaan pelaajalta / pelaajasta saa. Tämä kun ymmärrettäisiin nyt liitossakin siltä kannalta, että sillä on suuri merkitys valmentajan työmahdollisuuksiin ja mitä aiemmin tuota pääsee tekemään, sen parempi kehitys.

Nimetön

Enpäs ole tiennytkään, että tällainen kielto on juniorigolfissa. Mielestäni aika erikoinen ratkaisu on aikanaan tehty. Kasvun ja opiskelun paikkahan se on cädillekin. Ja eikös tuolla huipulla koeta pelaajan ja cädin yhteistyö hyvinkin tärkeäksi? Kannattaisihan sitä yhteistyötä ja ajatuksien vastaanottamista pelaajankin harjoitella jo junioreissa.

ts

Kualeppi kirjoitti: (14.6.2011 12:57:58)
    Enpäs ole tiennytkään, että tällainen kielto on juniorigolfissa. Mielestäni aika erikoinen ratkaisu on aikanaan tehty. Kasvun ja opiskelun paikkahan se on cädillekin. Ja eikös tuolla huipulla koeta pelaajan ja cädin yhteistyö hyvinkin tärkeäksi? Kannattaisihan sitä yhteistyötä ja ajatuksien vastaanottamista pelaajankin harjoitella jo junioreissa.

Niin.. sulla kun on muistaakseni lentistausta, nin eikös tuntuis aika oudolta ajatus, että valmentaja ei sais olla junnujen pelissä mukana. Istuis siellä yläorrella vaan ja söis makkaraa.

Onko muita lajeja kuin tennis, jossa valmentajaa estetään osallistumasta itse kisatapahtuman läpiviemiseen?

Nimetön

ts kirjoitti: (14.6.2011 13:07:16)

Kualeppi kirjoitti: (14.6.2011 12:57:58)

Niin.. sulla kun on muistaakseni lentistausta, nin eikös tuntuis aika oudolta ajatus, että valmentaja ei sais olla junnujen pelissä mukana. Istuis siellä yläorrella vaan ja söis makkaraa.

Onko muita lajeja kuin tennis, jossa valmentajaa estetään osallistumasta itse kisatapahtuman läpiviemiseen?

Kyllähän se oudolta tuntuisi.

Erikoisin asia on mielestäni tuo rajaus junioreihin. Silloinhan sitä tukea eniten tarvitsee.

Nimetön

Mites muuten muilla mailla toimitaan junnukisoissa?

ts kirjoitti: (14.6.2011 12:48:13)
    Olennaista siis ei ole se mitä cädi pelaajalle antaa, vaan mitä tietoa valmentaja cädinä toimiessaan pelaajalta / pelaajasta saa. Tämä kun ymmärrettäisiin nyt liitossakin siltä kannalta, että sillä on suuri merkitys valmentajan työmahdollisuuksiin ja mitä aiemmin tuota pääsee tekemään, sen parempi kehitys.

Katsooko liitto asiaa sitten näin: koska kaikilla ei ole mahdollisuuksia valmentajacädiin (kustannus?) niin siksi junioritasolla kaikkia pitäisi kohdella tasapuolisesti, eli kielletään kaikilta?

MacG kirjoitti: (14.6.2011 13:55:12)
    Katsooko liitto asiaa sitten näin: koska kaikilla ei ole mahdollisuuksia valmentajacädiin (kustannus?) niin siksi junioritasolla kaikkia pitäisi kohdella tasapuolisesti, eli kielletään kaikilta?

Juuri näin! Veikkaankin, että kyseessä on sosiaalidemokraattien ja homoseksuaalien tasapäistämissalajuoni.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 48)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #216809 kohteessaCädikielto junnukisoissa

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Cädikielto junnukisoissa