Aihe: best ball/scratch - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

best ball/scratch

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu best ball/scratch

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Hei! Kertoisiko miten kilpailumuodot eroavat toisistaan?

Best ball on joukkue urheilua. Kaksi henkisin joukkuein pelataan, reikä- tai lyöntipeliä, siten, että molemmat pelaavat reiältä tuloksen ja parempi tulos huomioidaan.

Scratch tarkoittaa pelaamista ilman tasoitusta, eli kaikkien pelaajien tasoitus on käytännössä 0.

kiitos vastauksesta. näin illan viimeisimpinä tunteina meni ajatus sekaisin.. tarkoitin SCRAMBLE.

Minä jo oikeastaan arvasin, että kysymys oli scramblesta, et ollut ensimmäinen tietämäni, jolla on kyseiset termit mennyt sekaisin.

Scramblessa kummatkin pelaajat lyövät avauksen, jonka jälkeen valitsevat mielestään paremman pallon. Tämän pallon kohdalta molemmat lyövät omaa palloaan, ja tuo sama valinta-/lyöntikuvio toistuu kunnes pallo on reiässä. Ja yhdestä paikasta lasketaan aina vain yksi lyönti. Best ballissa molemmat siis pelaavat oman pallonsa tiiltä reikään asti aina sieltä minne on sen itse lyönyt eli ihan normaalisti.

Scramblessä joukkueen jokainen henkilö lyö samasta paikasta (avauksessa toki omalta tiiltä). Sitten katsotaan mikä pallo on parhaassa paikassa ja jatketaan sillä. Pallon paikka merkataan ja vapaavalintaisessa järjestyksessä kaikki joukkueen jäsenet lyövät taas kohti reikää. Sama mennettely myös puttaamisessa.

Ja on muuten piiiiiiiitkä pelimuoto, tätä ei kannata edes mainita tuolla keskustelussa jossa peliajasta puhutaan. Mutta on se kivaa ku voi ittekin päästä joskus alle parin, hyvässä joukkueessa.

Clap ehti ensin, mutta mainittakoon sen verran, että scrambleä pelataan usein myös yli 2-hengen joukkueissa.

sotanorsu kirjoitti: (26.7.2006 23:27:36)
    Ja on muuten piiiiiiiitkä pelimuoto, tätä ei kannata edes mainita tuolla keskustelussa jossa peliajasta puhutaan. Mutta on se kivaa ku voi ittekin päästä joskus alle parin, hyvässä joukkueessa.

Kierroksen pituus riippuu paljon kentästä ja pelaajista. Itsekin olen pelannut monessa scramblessa reilusti yli 5 tunnin kierroksia. Viime lauantaina Imatralla pelasin scramblea nelihenkisin joukkuein ja olin varautunut jälleen pitkään kierrokseen. Kierros kestikin vain n. 4h 30min. Jouduttiin odottelemaan edellä menevää ryhmää muutaman kerran, mutta muuten kenttä rullasi koko ajan. Eikä oltu edes ensimmäisiä lähtijöitä.

itse pelasin yhden scramble-kierroksen ja peli oli nopeaa. huonompi pallo nopeasti pois jne. ja oli mukavaa tehdä tulosta. 🙂

nyt kun scramble ja best ballin systeemit on selvillä, niin missä kilpailumuodossa pelataan samaan tyyliin, mutta lyödään kuitenkin vain yhtä palloa (?) ja molemmilta pelaajilta hyväksytään tietty määrä avauksia tms?

oliko vielä taktisiavinkkejä scramblella pelattaviin kisoihin? 😉

pelimuodot tutuksi… Taktiikkaan vaikuttaa tietysti se millaisten ’kavereiden’ kanssa pelaa sekä aiempien onnis/epäonnistuminen suorituksissaan. ilon kautta

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #249531 kohteessabest ball/scratch

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu best ball/scratch