-
JulkaisijaArtikkelit
-
Suunnittelen pelimatkaa talvella jenkkeihin ja Lufthansan lennot sopisivat hyvin aikatauluun. Onko kenelläkään tietoa minkälaisia bägimaksuja Lufthansa yleensä perii matkustajiltaan? Joillakin lentoyhtiöillä taitaa olla täkynä liittyminen asiakasetujäseneksi, joka antaa mahdollisuuden bägin ilmaiseen kuljettamiseen. Viime vuonna kävin jenkeissä American Airlinesin lennoilla, ja he eivät perineet ollenkaan bägimaksuja. Lieneekö syynä se että lennot oli suoria ilman välilaskua Eurooppaan. Nämä Lufthansan lennot ovat välilaskulla Saksan kautta.
Mahtaako mikään lentoyhtiö (paitsi halpayhtiöt) velottaa mitään bägistä, jos se on ainoa ruumaan menevä matkatavara?
Mahtaako mikään lentoyhtiö kuljettaa bägin ilmaiseksi, jos sen lisäksi ruumaan menee matkalaukku (turistiluokassa)?
American Airlines velottaa $60, jos bägin lisäksi ruumaan menee kapsäkki.
Lufthansalla näyttäisi olevan niin, että heidän kanta-asiakasohjelmassaan mukana olevat matkustajat saavat kuljettaa turistiluokan lipulla veloituksetta kaksi ruumaan menevää matkatavaraa. Matkatavara voi olla mikä tahansa pakaasi painoltaan alle 23 kg ja pituudeltaan max. 158 cm. Ellet ole kanta-asiakasohjelmassa, toisesta pakaasista veloitetaan.
Lensimme viime jouluna Lufthansalla Frankfurtin kautta Floridaan. Bagimaksu oli n. 50€/lento/bagi eli Helsinkistä Floridaan 100€/bagi yhteen suuntaan. Lufthansaa ja heidän Floridan lentoyhteyksiä voi suositella. Kanta-asiakasohjelman eduista en osaa sanoa mutta olisi mielenkiintoista tutkia sekin, koska tarkoituksena on mennä Floridaan uudestaankin jossain vaiheessa ja todennäköisesti juuri Lufthansalla. Ja jos bagit saisi ilmaiseksi niin mikäs sen mukavampaa. Eli mieluusti lisätietoa kanta-asiakkuusohjelmasta tänne foorumiin…
Ilmaiseksi (sikaluokassa) normaali laukkujen lisäksi mm. MAS
Lufthansan ohjeistus tässä asiassa näyttää olevan mahdollisimman sekavaa. Yhtäällä on tieto, että ”frequent traveller” saa viedä ruumassa kaksi pakaasia (max. 23 kg). Toisaalla on tieto, että ”sports equipmentin” kuljetus on ilmaista muutoin paitsi Atlannin ylittävillä lennoilla. Kolmannesta kohdasta löytyy tieto, että golfbägin kuljetus mannertenvälisillä lennoilla maksaa 100 €/suunta (ja mantereen sisäisillä 50 €). Lisäksi edellytetään, että ”sports equipment” on etukäteen rekisteröitävä lennolle, mieluiten 24 tunnin sisällä lentolipun ostosta soittamalla lentoyhtiön ”hot lineen”.
Minä suosin kyllä lentoa Helsingistä Floridaan Finski/American Airlines -yhdistelmällä (tai A/A:lla Helsingistä Chicagon kautta). Heillä ohjeistus on selkeä: turistiluokassa bägi maksaa $60/suunta, jos se on lisämatkatavara.
Lufthansalla siis jenkkilennolle saa olla yksi lisäveloitukseton ruumaan menevä laukku, joka voi olla urheiluakassi. Viime syksynä meillä oli yksi vähän suurempi golfkassi, jossa oli kaksi bägiä + muuta sälää, ja silti alle vaaditun painorajan. Tämä siis yhden sinä yhtenä ruumaan menevänä laukkuna.
Kyllä on käytäntö kirjavaa ja melkein mitä vain voi sattua. Oma kokemukseni on, että vain Finnairille täytyy bägistä maksaa aina, muille ei juuri koskaan.
Viime talvena lensimme Helsinki – Bangkok ja takaisin Lufthansalla via Frankfurt. Meillä oli ruumatavarana 1 kangaslaukku n. 10 kg ja 1 bägisuoja sis. 2 kantobägiä n. 20 kg eikä mitään ylimääräisiä veloituksia.
Finnairin lisäksi Air Baltic velottaa erikseen bägin kuljetuksesta vaikka se olisi ainoa matkatavara.
bogeypeluri kirjoitti: (16.8.2013 11:48:19)
Kyllä on käytäntö kirjavaa ja melkein mitä vain voi sattua. Oma kokemukseni on, että vain Finnairille täytyy bägistä maksaa aina, muille ei juuri koskaan.Finnairin lisäksi Air Baltic velottaa erikseen bägin kuljetuksesta vaikka se olisi ainoa matkatavara.
Itse olen käyttänyt Finnairia eikä ainakaa reittilennoilla ole tarvinnut bägistä ainoana ruumaan menevänä maksaa mitään. Lomalennoista en tiedä.
Poodri Hoo kirjoitti: (16.8.2013 12:08:45)
bogeypeluri kirjoitti: (16.8.2013 11:48:19)
Kyllä on käytäntö kirjavaa ja melkein mitä vain voi sattua. Oma kokemukseni on, että vain Finnairille täytyy bägistä maksaa aina, muille ei juuri koskaan.Finnairin lisäksi Air Baltic velottaa erikseen bägin kuljetuksesta vaikka se olisi ainoa matkatavara.
Itse olen käyttänyt Finnairia eikä ainakaa reittilennoilla ole tarvinnut bägistä ainoana ruumaan menevänä maksaa mitään. Lomalennoista en tiedä.
Sama juttu meidän asiakkailla, eli ei koskaan maksuja jos ainoa matkatavara ja alle 23kg.
Flinkkilän Jounin jutussa GP:n sivulla on myös Luftwaffen kohdalla väärä tieto, eli siellä on sama käytäntö kuin Finskillä. Muutama kerta vuodessa tullut sillä lennettyä euroopan puolella, eikä koskaan bägistä maksua kun pysyy noissa mainituissa rajoissa.
Eikös se ole lähes aina yksi matkalaukku per henkilö eli jos tarve vaatii niin bägisuojaan kaksi bägiä jos mahtuu ja siviilikamat yhteen laukkuun niin homma on hoidossa.
bogeypeluri kirjoitti: (16.8.2013 11:48:19)
Kyllä on käytäntö kirjavaa ja melkein mitä vain voi sattua. Oma kokemukseni on, että vain Finnairille täytyy bägistä maksaa aina, muille ei juuri koskaan.
Reittilennolla Finnair ei ole ainakaan minulta veloittanut bagista mitaan.
Kokemukseni Finnairista perustuu siihen, että lensimme reittilennolla Helsinki – Geneve jatkaaksemme sieltä Etihadilla Bangkokiin. Finnair laskutti bägeistä koko matkalta Helsinki – Bangkok, vaikka Etihadilla bägien kuljetus olisi ollut ilmaista, eli rakas Finskimme piti koko potin itse.
Koska työn vuoksi olen joutunut lentämään aika paljon on meillä toimistossa matkustussääntönä: ’KUINKA VÄLTÄN FINNAIRIA?’
salmon kirjoitti: (16.8.2013 13:22:18)
bogeypeluri kirjoitti: (16.8.2013 11:48:19)
Kyllä on käytäntö kirjavaa ja melkein mitä vain voi sattua. Oma kokemukseni on, että vain Finnairille täytyy bägistä maksaa aina, muille ei juuri koskaan.
Reittilennolla Finnair ei ole ainakaan minulta veloittanut bagista mitaan.
Eihän siitä bägistä veloiteta, jos ruumaan ei ole muuta matkatavaraa. Veloitushan on nykyään (aina) pakaasien lukumäärän mukaan.
santtu98 kirjoitti: (16.8.2013 13:19:39)
Eikös se ole lähes aina yksi matkalaukku per henkilö eli jos tarve vaatii niin bägisuojaan kaksi bägiä jos mahtuu ja siviilikamat yhteen laukkuun niin homma on hoidossa.Kun pariskunta matkustaa kaukomaille useammaksi viikoksi, varautuen erilaisiin keleihin ja lämpötiloihin, niin yksi yhteinen laukku siviilikamoille ei vaan riitä. Kahden hengen kantobägit ja vajaat mailasetit mahtuvat kyllä yhteen matkasuojaan, mutta ylimääräinen (ja maksullinen) lisämatkatavara siitä bägipussista kuitenkin tulee.
Finskin mannertenvälisellä lennolla lisämaksu/suunta on 50/60/75 € (maksu verkossa/matkatoimistossa/kentällä). Jos varaukseen sisältyy toisen yhtiön jatkolento, maksu onnistuu vain tiskillä.
ts kirjoitti: (16.8.2013 12:30:50)
Poodri Hoo kirjoitti: (16.8.2013 12:08:45)
bogeypeluri kirjoitti: (16.8.2013 11:48:19)
Kyllä on käytäntö kirjavaa ja melkein mitä vain voi sattua. Oma kokemukseni on, että vain Finnairille täytyy bägistä maksaa aina, muille ei juuri koskaan.Finnairin lisäksi Air Baltic velottaa erikseen bägin kuljetuksesta vaikka se olisi ainoa matkatavara.
Itse olen käyttänyt Finnairia eikä ainakaa reittilennoilla ole tarvinnut bägistä ainoana ruumaan menevänä maksaa mitään. Lomalennoista en tiedä.
Sama juttu meidän asiakkailla, eli ei koskaan maksuja jos ainoa matkatavara ja alle 23kg.
Flinkkilän Jounin jutussa GP:n sivulla on myös Luftwaffen kohdalla väärä tieto, eli siellä on sama käytäntö kuin Finskillä. Muutama kerta vuodessa tullut sillä lennettyä euroopan puolella, eikä koskaan bägistä maksua kun pysyy noissa mainituissa rajoissa.
Luftwaffe ei taida juurikaan bägejä kuljetella ellei niissä ole erikoismatkatavaraa mukana joka esim tuhoaa golfkentän hetkessä;)
Rauski kirjoitti: (17.8.2013 21:05:51)
Luftwaffe ei taida juurikaan bägejä kuljetella ellei niissä ole erikoismatkatavaraa mukana joka esim tuhoaa golfkentän hetkessä;)
Voihan se olla niinkin että kaikki ei tunne tuota varsin yleisesti saksalaisyhtiöstä käytettyä lempinimeä…
ts kirjoitti: (17.8.2013 22:03:43)
Rauski kirjoitti: (17.8.2013 21:05:51)
Luftwaffe ei taida juurikaan bägejä kuljetella ellei niissä ole erikoismatkatavaraa mukana joka esim tuhoaa golfkentän hetkessä;)
Voihan se olla niinkin että kaikki ei tunne tuota varsin yleisesti saksalaisyhtiöstä käytettyä lempinimeä…
No voi perhana mäkun luulin että se oli Air Berlin;)
Ballmarker kirjoitti: (16.8.2013 5:45:05)
Minä suosin kyllä lentoa Helsingistä Floridaan Finski/American Airlines -yhdistelmällä (tai A/A:lla Helsingistä Chicagon kautta). Heillä ohjeistus on selkeä: turistiluokassa bägi maksaa $60/suunta, jos se on lisämatkatavara.A/A:n matkatavaraohjeet ovat juuri muuttuneet ja ylimääräinen pakaasi välillä Eurooppa-USA maksaakin nyt $100/suunta, jos lippu on ostettu 6.6.2013 jälkeen. Jos lippu on ostettu sitä ennen, hinta on tuo $60.
Ballmarker kirjoitti: (18.8.2013 5:45:12)
Ballmarker kirjoitti: (16.8.2013 5:45:05)
Minä suosin kyllä lentoa Helsingistä Floridaan Finski/American Airlines -yhdistelmällä (tai A/A:lla Helsingistä Chicagon kautta). Heillä ohjeistus on selkeä: turistiluokassa bägi maksaa $60/suunta, jos se on lisämatkatavara.A/A:n matkatavaraohjeet ovat juuri muuttuneet ja ylimääräinen pakaasi välillä Eurooppa-USA maksaakin nyt $100/suunta, jos lippu on ostettu 6.6.2013 jälkeen. Jos lippu on ostettu sitä ennen, hinta on tuo $60.
A/A:n osalta korkeampi hinta on ymmärrettävä. Varsinkin Pariisin kautta lentäessä kuitenkin huolehtivat siitää bägistä useamman päivän ja tuovat sen vieläpä perille majapaikkaankin 🙂
ts kirjoitti: (18.8.2013 8:55:12)
Ballmarker kirjoitti: (18.8.2013 5:45:12)
Ballmarker kirjoitti: (16.8.2013 5:45:05)
Minä suosin kyllä lentoa Helsingistä Floridaan Finski/American Airlines -yhdistelmällä (tai A/A:lla Helsingistä Chicagon kautta). Heillä ohjeistus on selkeä: turistiluokassa bägi maksaa $60/suunta, jos se on lisämatkatavara.A/A:n matkatavaraohjeet ovat juuri muuttuneet ja ylimääräinen pakaasi välillä Eurooppa-USA maksaakin nyt $100/suunta, jos lippu on ostettu 6.6.2013 jälkeen. Jos lippu on ostettu sitä ennen, hinta on tuo $60.
A/A:n osalta korkeampi hinta on ymmärrettävä. Varsinkin Pariisin kautta lentäessä kuitenkin huolehtivat siitää bägistä useamman päivän ja tuovat sen vieläpä perille majapaikkaankin 🙂
Hauskasti muotoiltu… Ja aivan totta, mutta Pariisin kentän uskomattoman heikko toiminta ei ole vain A/A:n vika. Minulla on nimittäin USEITA samoja kokemuksia sieltä lentoyhtiöstä riippumatta, joten Pariisin kautta lennän ainoastaan käsimatkatavaroiden kera. Lomamatkoilla vältän ehdottomasti sitä lentokenttää, jottei reissu ole pilalla.
bogeypeluri kirjoitti: (16.8.2013 13:34:32)
Kokemukseni Finnairista perustuu siihen, että lensimme reittilennolla Helsinki – Geneve jatkaaksemme sieltä Etihadilla Bangkokiin. Finnair laskutti bägeistä koko matkalta Helsinki – Bangkok, vaikka Etihadilla bägien kuljetus olisi ollut ilmaista, eli rakas Finskimme piti koko potin itse.Koska työn vuoksi olen joutunut lentämään aika paljon on meillä toimistossa matkustussääntönä: ’KUINKA VÄLTÄN FINNAIRIA?’
minullakin muutaman kerran finskin virkailija veloittanut koko matkasta vaikka jatkolennolla olisi ilmaista. säästä kuitti ja tee reklamaatio, olen aina saanut rahat takaisin, myös finskin osuudesta. nykyään kun sanoo että jatkolennolla ilmaista niin useimmiten eivät ota maksua finskin osuudestakaan. jos jatkolento on samalla lipulla ja pidempi kuin finnairin lento niin jatkolennon säännöt pätee koko lipulle eikä finski saisi veloittaa mitään omastakaan lennosta.
Norwegian veloittaa Euroopan lennoilla 25 egee golfbägistä, jonka enimmäispaino on 20 kg. Norwegian
Ohjeessa todetaan, että ’Laukuissa/pusseissa ei saa olla muuta kuin maksetut urheiluvälineet’. Tätä myös aika ajoin kysytään lentoasemalla, että onko laukussa muuta?
Onko kukaan törmännyt tähän käytännössä ja mitä tämän mukaan ei bägilaukussa saisi olla. Eli ilmeisesti golfkengät ja ainakin osa golfvaatteista voi olla bägilaukussa, mutta voiko siellä olla myös muita vaatteita tai muita kenkiä?
Putti-Possu kirjoitti: (21.8.2013 10:24:03)
Norwegian veloittaa Euroopan lennoilla 25 egee golfbägistä, jonka enimmäispaino on 20 kg. NorwegianOhjeessa todetaan, että ’Laukuissa/pusseissa ei saa olla muuta kuin maksetut urheiluvälineet’. Tätä myös aika ajoin kysytään lentoasemalla, että onko laukussa muuta?
Onko kukaan törmännyt tähän käytännössä ja mitä tämän mukaan ei bägilaukussa saisi olla. Eli ilmeisesti golfkengät ja ainakin osa golfvaatteista voi olla bägilaukussa, mutta voiko siellä olla myös muita vaatteita tai muita kenkiä?
Keväällä lennettiin Norwegianilla Malagaan ja matkabägissä oli sen verran kamaa mitä golfbägin ympärille mahtui eli kenkälaukku, palloja ja vaatteita. Sisällöllä ei ole väliä kunhan 20kg ei ylity. Malagan päässä kilojenkaan ylitys (bägissä pari punkkupulloa) ei näyttänyt kiinnostavan kun muilla samoilla lipuilla matkustavilla jäi se 20kg vajaaksi. Loput matkatavarat mahtui lentolaukkuun jonka sai ottaa käsimatkavarana koneeseen, ei tarvinut maksaa ruumaan menevästä matkalaukusta erikseen.
Putti-Possu kirjoitti: (21.8.2013 10:24:03)
Ohjeessa todetaan, että ’Laukuissa/pusseissa ei saa olla muuta kuin maksetut urheiluvälineet’. Tätä myös aika ajoin kysytään lentoasemalla, että onko laukussa muuta?Onko kukaan törmännyt tähän käytännössä ja mitä tämän mukaan ei bägilaukussa saisi olla. Eli ilmeisesti golfkengät ja ainakin osa golfvaatteista voi olla bägilaukussa, mutta voiko siellä olla myös muita vaatteita tai muita kenkiä?
Tuohan on nyt monilla lentoyhtiöillä kallistunut siihen suuntaan, että vain ylimääräisestä matkatavarasta veloitetaan. Se voi olla mikä tahansa (matkalaukku, golfbägi) ja sisältää lähes mitä tahansa, kunhan mitat eivät ylity.
Mutta edelleenkin eri lentoyhtiöillä on erilaisia käytäntöjä, joista omat virkailijatkaan eivät aina ota selvää.
-
JulkaisijaArtikkelit
Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 25)
Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 25)