-
JulkaisijaArtikkelit
-
bogeypeluri kirjoitti: (7.12.2010 15:17:58)
Ongelma on pitkälti siinä, että matkojen myyjätkään eivät tiedä lentoyhtiöiden sisäisiä säännöksiä. Meidän Thaimaan matka on ostettu Supersaversin kautta ja kun heiltä kysyin bägin kuljetuksen hintaa oli vastaus, että kysy lentoyhtiöltä.Sitten vaan lentoyhtiön sivuille ja sieltä saa taas kyllä matkatavaran mitat, mutta ei tietoa bägivelotuksesta. Sentään oli tieto, että epäselvissä tapauksissa ota yhteys lähimpään lipunmyyntitoimistoon.
No Turkish Airlinesin lähin lipputoimisto on Tukholmassa ja eikun meili vaan sinne. sieltä tuli pikainen vastaus, että jos matka on ostettu matkatoimiston kautta pitää ottaa uhteys suoraan Istanbuliin ja puhelinnumero sinne.
Ei tämä voi olla niin h…..n vaikeaa!
Ja sitten kun menee tavaroiden kanssa Helsingin lentoasemalle ja Finnairin virkailija arpoo lottokoneella kuinka bägikuljetuksesta veloitetaan. No on tässä onneksi vielä toista v iikkoa aikaa selvitellä asioita.
Kannattaa sitten ottaa kopiot sähköpostikeskusteluista mukaan kentälle, jotta on kättä pidempää kenttähenkilökunnan kanssa keskustelua varten.
Vaikeaa tuntuu olevan, ja ajatelkaas kuinka monta golfmatkaa maailmassa tehdään vuosittain lentäen!
Kyllä sen pitäisi edelleenkin olla aivan selvää Finnairin ja OneWorld-pooliin kuuluvien lentoyhtiöiden kohdalla, että jos sallitut kokonaispainorajat eivät ylity, bägin kuljetus reittilennoilla ei maksa mitään.
Sallitut painorajat ovat sitten erisuuruisia riippuen siitä, onko matkustaja lentoyhtiön kanta-asiakas ja minkä tason jäsen (perusjäsen, silver, gold, platinium).
Ballmarker kirjoitti: (7.12.2010 20:08:15)
Kyllä sen pitäisi edelleenkin olla aivan selvää Finnairin ja OneWorld-pooliin kuuluvien lentoyhtiöiden kohdalla, että jos sallitut kokonaispainorajat eivät ylity, bägin kuljetus reittilennoilla ei maksa mitään.Sallitut painorajat ovat sitten erisuuruisia riippuen siitä, onko matkustaja lentoyhtiön kanta-asiakas ja minkä tason jäsen (perusjäsen, silver, gold, platinium).
Pitää vielä lisätä: … ja laukkujen lukumäärä…, sillä nykymääräysten mukaan muut kuin tasojäsenet saavat toimittaa ruumaan maksutta vain yhden laukun.
Nyt tuli sitten Turkish Airlinesilta Tukholmasta vahvistus, ettei bägistä peritä mitään, jos mahtuu painorajoihin. Enää on saatava virkailijat Helsingissä ymmärtämään vieraskielinen vaastaus!
Anteeksi vaan, mutta olen vähän skeptinen entisten kokemusten pohjalta.
Uusimmassa Pro Golf Magazinessa onm juttu kuljetushinnoista ja taulukko monien yhtiöiden käytännöistä. Kannattaa lukaista.
duffer kirjoitti: (9.12.2010 14:16:36)
Uusimmassa Pro Golf Magazinessa onm juttu kuljetushinnoista ja taulukko monien yhtiöiden käytännöistä. Kannattaa lukaista….… ja ottaa mukaan lentoaseman selvitystiskille, jotta on kättä pidempää asioita puitaessa 🙂
bogeypeluri kirjoitti: (9.12.2010 13:08:52)
Nyt tuli sitten Turkish Airlinesilta Tukholmasta vahvistus, ettei bägistä peritä mitään, jos mahtuu painorajoihin. Enää on saatava virkailijat Helsingissä ymmärtämään vieraskielinen vaastaus!Anteeksi vaan, mutta olen vähän skeptinen entisten kokemusten pohjalta.
Et sitten kysynyt suomeksi Suomessa Turkish Airlinesilta?
Kertaakaan eivät ole veloittaneet meitä THY:n lennoilla bägeistä…
Melbournesta lahti 2 kpl bageja Etihad Airwaysilla ILMAISEKSI suomeen ja Helsinkiin. Nayttaa kannattavan katsoa kenen kyydilla matkustaa.
Mr Cool
Yhtä lailla ne kulkevat ilmaiseksi Uudesta-Seelannistakin Suomeen mm. Quantas/Finnair-reittilennoilla aina kun painot ja laukkujen lukumäärät pysyvät sallituissa.
Voi pyhä yksinkertaisuus, että sun pitää joka asiaan sotkeutua asiaa parhaiten ymmärtävänä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Eilen Madridissa Lufthansan virkailija (sanoi olevansa aika uusi alalla)meni täysin paniikkiin kun mulla oli golfbägi matkalaukun lisäksi ja sanoi että mun täytyy maksaa 12 kg ylipainoa. No itsehän tiesin että maksu on 35 euroa mutta joka tapauksessa alkoi juoksu – sekä minun että virkailijan -Lufthansan lipunmyyntipisteen ja bägivastaanoton välillä. Ja muu jono odotti. Lopputulos: Bägi mukaan, mutta Lufthansan lipunmyyntitoimiston kopiokone ei toiminut ja on todennäköistä etteivät he veloita mitään koska eivät pystyneet saamaan allekirjoitustani.
Miksi helekutissa Lufthansa ei voi ottaa bägimaksua etukäteen lipun yhteydessä (kuten tietääkseni Finnair) tai miksi yhtiö ei selväsanaisesti kerro että bägi maksetaan lipunmyyntitoimistossa (joka saattaa olla kaukanakin check-inistä). Mua katsottiin tosi vihaisesti eilen (’Ich spiele NIEMALS golf) mutta koska viivytys johtui (siis lopuksi) Lufthansan kopiokoneen hajoamisesta niin hymyäkin jonottajissa näkyi.
Mutta on se vaan ihmeellistä että minun golfbägini taisi olla historian ensimmäinen Madridin Bajarasin kentällä -ainakin sen saamasta sekaannuksesta päätellen. Ja on se sentään aika iso kenttä.Nyt se tuli sitten selväksi että Finnairilla ja saman ketjun muilla lentoyhtiöillä on erilaiset käytännöt matkatavarojen suhteen. Finnair sallii Silver-tason kanta-asiakkailleen yhden ylimääräisen laukun kuljetuksen ilmaiseksi Finnairin reittilennoilla, mutta samaan ketjuun kuuluvat Qantas ja British Airways ottavat ylimääräisestä laukusta (esim. golfbägistä) lisämaksun.
Epäselväksi jää miten toimitaan silloin, kun silver-tason asiakas lähtee liikkeelle Finnairin lennolla ja jatkolento on vaikkapa Qantasilla – ja paluu päinvastaisessa järjestyksessä? Näyttää siltä, että tuolloin menolennoilla bägi menee ilmaiseksi perille saakka – ja paluulennoilla siitä joutuu jotain maksamaan.
Samaan pooliin kuuluvien yhtiöiden käytännöissä ja jatkolentojen käsittelyssä olisi selvästi skarppaamisen paikka. Nyt maksujen periminen näyttää jäävän check-in -virkailijoiden horjuvien päätösten varaan.
sixties kirjoitti: (15.12.2010 0:10:50)
Miksi helekutissa Lufthansa ei voi ottaa bägimaksua etukäteen lipun yhteydessä (kuten tietääkseni Finnair) tai miksi yhtiö ei selväsanaisesti kerro että bägi maksetaan lipunmyyntitoimistossa (joka saattaa olla kaukanakin check-inistä).
Ei tuo Lufthansa ainoa hölmö lentoyhtiö ole. Olen parin vuoden sisällä lentänyt muutaman kerran Eurooppaan Blue1:lla golf bägin kera. Tuota bägi-maksua ei voinut maksaa etukäteen eikä ’tsekkauksessa’, vaan piti lähteä toimistotiskille. Typerintä oli se, että tuota bägi-maksua ei voinut siinä suorittaa paluulennolle. Paluulennon maksua täytyi taas lähteä maksamaan erilliselle toimistotiskille siellä paluumatkan lentokentällä. Luulisi nettimaksamisen mahdollistamisen vähentävän näiden lentoyhtiöiden henkilökuntatarvetta. Menee vissiin liian hyvin;-)
En ole aivan varma, mutta eikös Finnairilla voi suorittaa tuon bägi-maksun etukäteen vain lomalennoilla?Finnwin kirjoitti: (18.12.2010 9:55:47)
sixties kirjoitti: (15.12.2010 0:10:50)
Miksi helekutissa Lufthansa ei voi ottaa bägimaksua etukäteen lipun yhteydessä (kuten tietääkseni Finnair) tai miksi yhtiö ei selväsanaisesti kerro että bägi maksetaan lipunmyyntitoimistossa (joka saattaa olla kaukanakin check-inistä).
Ei tuo Lufthansa ainoa hölmö lentoyhtiö ole. Olen parin vuoden sisällä lentänyt muutaman kerran Eurooppaan Blue1:lla golf bägin kera. Tuota bägi-maksua ei voinut maksaa etukäteen eikä ’tsekkauksessa’, vaan piti lähteä toimistotiskille. Typerintä oli se, että tuota bägi-maksua ei voinut siinä suorittaa paluulennolle. Paluulennon maksua täytyi taas lähteä maksamaan erilliselle toimistotiskille siellä paluumatkan lentokentällä. Luulisi nettimaksamisen mahdollistamisen vähentävän näiden lentoyhtiöiden henkilökuntatarvetta. Menee vissiin liian hyvin;-)
En ole aivan varma, mutta eikös Finnairilla voi suorittaa tuon bägi-maksun etukäteen vain lomalennoilla?
Voi suorittaa myös reittilennoille. Kokemusta on ja halvemmaksi tulee. Ellei satu ilmaiseksi saamaan bägiä mukaan – sekin ihme on Finnairilla tapahtunut.
left kirjoitti: (19.12.2010 22:17:21)
Voi suorittaa myös reittilennoille. Kokemusta on ja halvemmaksi tulee. Ellei satu ilmaiseksi saamaan bägiä mukaan – sekin ihme on Finnairilla tapahtunut.Eihän se ole mikään ihme, vaan Finnairin omien ohjeiden mukaisesti bägi ei maksa Finnairin reittilennoilla mitään, jos
1) se on ainoa ruumaan menevä matkatavara (näin 1.9.10 alkaen)
2) ja matkustajalle sallitut matkatavaran painorajat eivät ylity
3) jos matkustaja on tasojäsen (Finnair Plus Silver, Gold…) saa olla toinenkin laukkuTarkennus viestiini: matkalaukkujen lisäksi, yli painorajojen. Enkä ole ainut. Kaverini matkustavat pari kertaa vuodessa thaikkuihin finskillä ja ovat usein saaneet bägit ilmaiseksi muiden tavaroiden lisäksi. Sen vuoksi he eivät maksa etukäteen bägin kuljetusta.
left kirjoitti: (20.12.2010 7:29:08)
Tarkennus viestiini: matkalaukkujen lisäksi, yli painorajojen. Enkä ole ainut. Kaverini matkustavat pari kertaa vuodessa thaikkuihin finskillä ja ovat usein saaneet bägit ilmaiseksi muiden tavaroiden lisäksi. Sen vuoksi he eivät maksa etukäteen bägin kuljetusta.Näinhän se olikin 1.9.2010 saakka.
Reissu tuli tehtyä.
Menomatkalla kahden vaihdon reissu meni mainiosti. Helsinki-Vantaalla maksettiin 30€ per suunta/bägi eli ihan kohtuukorvaus.
Pieni ylläri oli sitten takaisin tullessa kun Etihadin henkilökunta osasi kertoa että muuten on kaikki ihan ok, mutta bägi lisää henkilökohtaista kilomäärää 15kg ja meillä oli sitten aika reilusti ylipainoa.
12 kg ylipainosta oltaisiin otettu n. 700€ korvausta. Aloin sitten painavimpia tavaroita latoa käsimatkatavaroihin, jolloin tuli joku mies viereen kyselemään että mitäs touhailet. Oli juuri pari golfpalloa siinä esillä, joista mies oli kovin kiinnostunut. Yritin siinä sitten poimia tavaroita laukusta, jolloin mies sanoi että tunge tavarat takaisin laukkuun. Yritin englanniksi selvittää tilannetta, johon mies sanoi että hän on esimiehenä täällä ja kaikki on ihan ok. Ei lisämaksuja eikä tavaroiden siirtelyjä 🙂
Kiitos Etihad 🙂Oma käsitys oli että Etihadilla saa bägi kulkea ihan ilmaiseksi, mutta Bangkokissa oli tosiaan asiat hieman toisin. Tämä lisää vain käsitystäni siitä, että aika tuurilla mennään näiden kanssa. Harmi sinänsä.
-
JulkaisijaArtikkelit