Aihe: Auton edut/haitat golfkentällä - Golfpiste.com

2.6.–9.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[15][15]
KilpailuaSuomalaista

Auton edut/haitat golfkentällä

Etusivu Foorumit Yleistä Auton edut/haitat golfkentällä

Esillä 22 viestiä, 1 - 22 (kaikkiaan 22)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #189006 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Auton käytön suurimpana etuna pidän sitä että voi kuljettaa enemmän alkoholia kentällä ja parhaimmassa tapauksessa jääkaapissa.

#501193 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin nykylakien aikaan alkoholia voi kuljettaa rekkakuormittain…

Nimimerkillä: ’autot kuuluu lautoille’

#501194 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Etuina voi myös pitää sitä, että jos autossa on GPS ominaisuus, niin tietää 10 sentin tarkkuudella, etäisyyden reikään. Mun HCP on 22.

Toinen hyvä juttu on, että jos on pari kaveria mukana, niin yx voi roikkua siellä bagien paikalla ja hyvin mahtuu!

#501195 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä suosittelen bägin paikalle taakse anoppia.Toimii tarvittaessa tiinä,mikäli tiit pääsevät loppumaan.

#501196 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

… ja auton pitäisi sisältyä greenfeehen kaikille yli 35 -vuotiaille.

#501197 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja on muuten auto aika passeli, kun on Thaimaassa pelaamassa +40 helteessä, ja päällä keskivertoa kovempi kankkunen.

#501198 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

73 vuotias isäni (HCP 12) ei olisi pystynyt pelaaman golfia viimeiseen 5 vuoteen ilman autoa. Eli olisi joutunut luopumaan rakkaasta harrastuksestaan jos hänellä ei olisi mahdollisuutta käyttää autoa, eli kyllä se on ihan ok väline niille jotka sitä todella tarvitsevat.

Itsekin sitä isukin autoa joudun silloin tällöin lainaamaan polvivammani johdosta (ei pysty kävelemään koko kierrosta) ja silloin tällöin saan hieman ivallisia katseita muilta kentällä olijoilta kun luulevat että käytän sitä huvikseni. Mielummin kävelisin kuin ajaisin autolla, mutta kun ilman autoa ei pysty pelaamaan…

#501199 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siinä vaiheessa kun en kykene enää kävelemään kentällä siirrän jääkaapin sohvan viereen ja alan katsella ringettee telkasta…

#501200 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onneksi meillä on ryhdytty ymmärtämään golfauton hyödyt ja huvit. Toki löytyynee niitäkin kenttiä joilla auton käyttö vaatii erikoisluvan tai jopa lääkärintodistuksen. Tällainen on mielestäni typerää ahdasmielisyyttä, vai pitäisikö aina kieltää se sitä mikä itseä ei jostain syystä satu miellyttämään.

Ulkomailla pelatessani käytän usein autoa, niin tekevät muutkin. On kenttiä joille ei edes pääse kävelemään.

Eräs ’koulukunta’ kenttäsuunnittelijoista pyrkii sijoittamaan peliväylät siten että ne, ovat paitsi hyvin pelattavia, sopivat mahdollisimman hyvin luonnolliseen ympäristöön. Tämä edellyttää usein hieman pidempiä siirtymiä kentällä, mikä taas tarkoitaa että auton käyttö on lähes pakollista. Kenttiä rakennetaan myös ’joutomaille’, jyrkkien vuorten rinteille. Siellä ilman autoa kulkeminen on todella rankkaa ja hidastaa kaikkien pelaamista.

Jos kenttä suunnitellaan kävelijoille, pitää tiiauspaikat sijoittaa varsin lähelle edellistä greeniä. Näin päädytään tekemään ’sokkoväyliä’ ja muita kompromisseja pelattavuuden suhteen.

Vaikka Suomen kentillä siirtymät ja muutkin kävelymatkat ovat yleensä varsin kohtuullisia niin toivottavasti meillekin saadaan enemmän auton käyttäjiä. Monen ’löntystelijän’ liikkuminen kentällä nopeutuisi, jos hän kulkisi ripeästi auton kanssa. Näin nopeammasta pelaamisesta hyötyisivät kaikki.

#501201 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomen kentät ovat osin niin huonosti pohjustettu ja meillä on paljon huonojakin kelejä.Mikäli kentillä alettaisiin yleisesti käyttämään autoja varsinkin märillä keleillä kentille syntyisi ajouria.Autokentille tulisi aina rakentaa päällystetyt ajotiet,joilla autolla ajetaan.Ulkomaillakin on monilla autokentillä kielto ajaa muilla kuin ajoteillä. Tämä on syy,miksi Suomessakin kentillä ajo on kielletty ilman lääkärintodistusta.Tietysti olisi mukavaa,jos golfia voisi pelata ympäri vuoden kiikkustuolissa istuen takkatulen vieressä. Siinä mielessä auton salliminen on perusteltua,ettei rakkaasta harrastuksesta tarvitse luopua,kun liikkuminen käy hankalaksi.

#501202 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitää hieman oikaista..autolla ajamisesta.

Lääkärin todistusta vaaditaan ilmeisesti vain siellä missä kentät on huonosti rakennettu/pohjustettu, eivätkä siten kestä autolla ajamista. Jokainen toki ymmärtää ettei mutaisella ja pehmeällä kentälle voi surffailla autolla.

Monilla muilla, riittävän hyvin rakennetulla kentällä ajellaan ilman minkäänlaisia todistuksia. Ainakin itse olen näin tehnyt. Parhaimmillaanhan auton vuokraaminen on hyvää businesta kenttäyhtiölle.

Normaalikuntoisella, oikein perustetulla kentällä ei ole mitään estettä autoiluun. Pitää vaan huomioida ettei aivan greenin reunoja kierrellä autolla. Päällystetyt ajotiet, ns. 90 asteen sääntö sekä pienet levitykset tiiauspaikan kohdalla ovat erittäin toimiva ratkaisu.

Autolla liikkuminen on helppoa ja hauskaa, ehkäpä tämä on suurin syy siihen miksi se toisia jurppii. Eiköhän loppuviimeksi ole hyvä että pelaajat saa itse valita käveleekö vaiko sitten ajaa autolla.

#501203 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oma mielipiteeni on, että autot ja golf eivät kuulu yhteen. Samallahan voisi sopia, että joku hoitaa ne lyönnitkin pelaajan puolesta. vielä vähemmän vaivaa. Autosta ei tarvitsisi kuin katsella…

Se, että esim. Amerikoissa ei kaikille kentille jalan pääse, ei välttämättä tee autoilusta suositeltavaa. Joillakin kentillä on mm. drive-in caddiemaster-toimisto ja ravintola.

Vanhuksille ja vammaisille suon auton mielihyvin, jos se mahdollistaa harrastuksen, mutta on se hyvää mainosta lajillemme kun hyväkuntoiset lätkätähdet ajelee telkkarissa autoilla rinkiä.

#501204 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä pääosa Suomen kentistä on niin halvalla ja huonosti rakennettu,ettei ne kestä kovaa autoliikennettä,onneksi näin.Kyllä alkuperäisen golfin idea on,että kentällä kävellään.Missään kilpailussa ei tietääkseni saa vapaasti käyttää autoa.Jos nuoriso alkaa jo pienestä pitäen pelaamaan autolla,niin mikähän on fyysinen kunto 30-vuotiaana.Karmeinta on mielestäni pelata esim. Nordcenterin Friemiä yksin kävellen muun peliseurueen pelatessa autolla.

#501205 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Omakin mielipiteeni on että kentällä kävely on yksi golffin tärkeimpiä asioita ehkä sen pallon lyömisen lisäksi.

Voi jopa olla että itse en edes harrastaisi golffia, jos siitä vietäisiin jalo kentällä talsiminen luonnonrauhasta nauttiminen pois.

En autoja täysin kiellä ja niiden käyttö esim. juuri lääkärintodistuksen turvin on jossainmäärin ymmärettävääkin, mutta tässäkin asiassa ainakin itse miettisin onko golf enää se laji mitä ryhdyin harrastamaan tai haluanko sitä harrastaa tällaisena riisuttuna mallina.

#501206 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se että mielihyvin sallin golfauton käytön ei tarkoita että vieroksuisin kävellen pelaamista. Kentille mahtuvat yhtälailla kävelijät kuin myös golfautolla liikkuvat. Minua ei tippaakaan häiritse jalkapalloilijoiden, kiekkoilijoiden tai kenenkään muunkaan urheilijan autoilu kentillä.

Mistään hinnasta en haluaisi rajoittaa keneltäkään pelaamista, tapahtui se sitten auton kanssa tai bägiä kantaen (vastakohtana heille jotka haluavat rajoittaa auton käyttöä). Itsekin pelaan 99% kierroksistani kävellen. Sinällään kävely ei ole minulle mikään itseisarvo golfissa, paljon tärkeämpää on pallon lyöminen tarkasti ja sen saattaminen kuppiin mahdollisimman vähillä lyönneillä.

Minulle golf on ulkoilua, ehkä kuntoiluakin. En ole edes varma onko golf urheilua, vaikka inokkaasti osallistun kaikenlaisiin kisoihin. Ehkä siinä on myös sosiaalista näkökulmaa, mielelläni sovin tapaamisia golfkentälle tai lähdemme esim. viikoksipariksi lomalle mukavan peliporukan kera.

Luulisin että jokaisella on omat motiivinsa lajin suhteen. Hyvä vaan että kentillä tapaa erilaisia ihmisiä. Muuten olen edelleen sitä mieltä että autolla(kin) on mukavaa kiertää kenttää.

#501207 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Väärinkäsitysten välttämiseksi: autoilkoon ne jotka haluaa siellä missä autoilu on mahdollista. Golfautoilla kuitenkin; (vrt. case Kuopijo)

#501208 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä olen myös tuossa autoasiassa liberaali kuten Jylankin, enkä ymmärrä ollenkaan, miksi ihmiset vastustavat sitä niin kiihkeästi. (Kentänhoidolliset syyt siis poislukien)

Kyllä jalkamiehet ja autoilijat sinne kentälle molemmat mahtuvat, kunhan kumpikaan ei ala pakottamaan toista vaihtamaan liikkumismuotoa. Vaikka itse suhtaudun golfiin myös kuntoilumielessä – tämän takia kävelisin vaikka autoja olisi yleisesti ja halvalla saatavilla – en todellakaan oleta, että kaikkien muiden pitää asennoitua lajiin samoin kuin minun. Ja tämä ei siis riipu iästä eikä terveydentilasta.

Suvaitsevaisuus. Kokeilkaapa, edes ihan vähän.

#501209 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En minäkään ole autoilua kieltämässä, mutta en haluaisi ameriikanmalliin autoilun ääri-ilmiöiden pesiytyvän Suomeen.

Saatan siis tulevaisuudessakin katsoa hymyillen alle 70:sten, terveiden miesten ja naisten autoilua.

#501210 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kotikentälläni Talmassa auton saa kuitata lääkärintodistusta vastaan, joten autoilevat golfaajat ovat mobiilisti liikkeellä yleensä ihan aiheesta.

Muuten olen sitä mieltä, että liikkukoon kukin kentällä miten haluaa.

#501211 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Auton kanssa pelaavat tuntuvat etenevän nopeammin (edut), mikä vois aiheuttaa enempi ohitustilanteita (haitat), joka taas hidastanee muita…

Ite oon ajellu vain Dubaissa Nad Al Sheba klubilla. kierroshan tuntui sujuvan ihan liian nopeasti.

Ens kerralla (joulukuun alussa) meinaan kävellä…vaikka olis +35 lämmintä.

Ei oo kukaan sattumalta menossa sillon sinnepäin?

#501212 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Dubaissa on nähty sellainenkin ihme,että golfauton sijasta käytettiin sarjan 600 mersua.

#501213 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen kuullut tarinan että Talmassakin olisi joku huristellut oikealla autolla kentällä. Oli tapahtunut kai kentän alkuvaiheissa toistakymmentä vuotta sitten. Kertokoon joku tarkemmin jos tapahtumasta tietää…

Esillä 22 viestiä, 1 - 22 (kaikkiaan 22)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #501209 kohteessaAuton edut/haitat golfkentällä

Etusivu Foorumit Yleistä Auton edut/haitat golfkentällä