Aihe: Annetun reiän pelaaminen… Onko viivyttelyä? - Golfpiste.com

4.–11.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][15]
KilpailuaSuomalaista

Annetun reiän pelaaminen… Onko viivyttelyä?

Etusivu Foorumit Säännöt Annetun reiän pelaaminen… Onko viivyttelyä?

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #180969 Ilmoita asiaton viesti

    Pelaajat A ja B pelaavat reikäpeliä. Koska toisella (sanotaan A) kisa alkaa hyvin, hän alkaa jo miettiä tulevaa, iltapäivällä pelattavaa kierrosta. Hän järkeilee, että kunnon tauko ottelujen välillä olisi parasta, ja että askeleiden säästely voisi helpottaa myöhäisempää peliä. Kenttä on muodoltaan ’perinteinen’ pois klubilta ja takaisin klubille, Eli antamalla 2-3 reikää puolessa välissä, A säästää noin kilometrin kävelyn ja kolme varttia ajassa. Itsevarmana A antaa siis reiät ja on siirtymässä suoraan ’oikaisemalla’ seuraavalle tiille. Jos B kuitenkin haluaa pelata annetut reiät, syyllistyykö hän johonkin muuhun, kuin A:ta harmittavaan toimintaan? Saako B pelata kaikki annetut reiät, vai vain viimeisen?

    #288313 Ilmoita asiaton viesti

    Ongelmaksi ei muodostu B:n toiminta vaan kummankin pelaajan:

    2-1/4 Two Holes Purposely Omitted in Match
    Q. The players in a match agreed to omit two holes, i.e., agreed to settle the match over 16 holes. Is this permitted?
    A. No. The players are disqualified under Rule 1-3 for excluding the operation of Rule 2-1 by failing to play the stipulated round.

    ja

    2-4/22 Players Agree to Concede Holes to Each Other
    Q. Before or during a match, A and B agree to concede one or more holes to each other, thereby enabling them, in effect, to play a shorter match. If A and B know that such an arrangement is not permissible, are they subject to disqualification under Rule 1-3?
    A. Yes. Although Rule 2-4 allows a player to concede a hole before playing it, an agreement between players to concede holes to each other exceeds this authority as it undermines the principle in Rule 2-1 of playing a stipulated round. Therefore, such an agreement constitutes an agreement to waive the Rules.

    #288314 Ilmoita asiaton viesti

    Annettu ottelu, reikä tai lyönti ovat otettavat vastaan.

    Annetun putin saa sutia ohi mutta miten lie annetun chipin kanssa? Kokonaisen reijän pelaaminen kuullostaa jo harjoittelulta?

    #288315 Ilmoita asiaton viesti

    Nipa kirjoitti: (20.3.2010 12:19:02)
    Ongelmaksi ei muodostu B:n toiminta vaan kummankin pelaajan:

    No eipä tosiaankaan. A ja B eivät sovi keskenään mitään vaan A antaa useamman reijän peräkkäin. Näin minä ainakin ymmärsin asian.

    #288316 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Eiköhän annetut reiät ole pelattuja reikiä? Jos B lähtee (yksinään tai A:n kanssa) pelailemaan annettuja reikiä, niin nähdäkseni hän syyllistyy sekä pelin tarpeettomaan viivyttelyyn (6-7), että harjoitteluun kierroksen aikana (7-2). Jos A on antanut esim. reiät 8, 9 ja 10, niin mielestäni B:tä pitää rankaista reiän 11 menetyksellä.

    kebax kirjoitti: (20.3.2010 12:37:49)

    Annetun putin saa sutia ohi mutta miten lie annetun chipin kanssa? Kokonaisen reijän pelaaminen kuullostaa jo harjoittelulta?

    Kahden reiän välillä pelaaja saa harjoitella puttausta ja lähilyöntejä tietyin edellytyksin (7-2). Esim. chipin harjoitteleminen viimeksi pelatun reiän läheisyydessä on sallittu samoin kuin seuraavan pelattavan reiän tiiauspaikalla tai sen läheisyydessä (ellei tarpeettomasti viivytä pelä). Tulkitsen säännöt niin, että jos reiät 8,9 ja 10 on annettu, niin seuraava pelattava reikä on 11.

    #288317 Ilmoita asiaton viesti

    Näin minäkin epäilisin. Sitäpaitti B’n pitäis saaha rankkua jo siitä että on tuollainen tollakko.

    #288318 Ilmoita asiaton viesti
    pjs

    PG kirjoitti: (20.3.2010 17:40:02)
    Kahden reiän välillä pelaaja saa harjoitella puttausta ja lähilyöntejä tietyin edellytyksin (7-2). Esim. chipin harjoitteleminen viimeksi pelatun reiän läheisyydessä on sallittu samoin kuin seuraavan pelattavan reiän tiiauspaikalla tai sen läheisyydessä (ellei tarpeettomasti viivytä pelä). Tulkitsen säännöt niin, että jos reiät 8,9 ja 10 on annettu, niin seuraava pelattava reikä on 11.

    Tulkitsen itse Dec 7-2/1:stä siten, että ’pelin jatkaminen’ ei ole harjoittelua vaikka koko reikä olisikin annettu.
    Eli A voi kävellä odottelemaan 11:sta jos haluaa, mutta A saa kyllä pelata yksin ilman rangaistusta nuo välireiätkin jos haluaa.

    Tulkitsisin myös niin, että parin-kolmen reiän antaminen ilman pelaamista (matsin lyhentämiseksi) on sallittua, tai siihen ei ole dekkareissa ainakaan otettu kantaa, kun nimenomaan reikiä ei anneta ristiin tai sovita tasattavaksi.

    #288319 Ilmoita asiaton viesti

    Jaa että tuollainen pykälä. No sitte vedotaan viivyttelyyn.

    #288320 Ilmoita asiaton viesti

    Hetkinen, otetaanpa takaisin. Päätös 7-2/1 sallii kyllä harjoittelun tässä tilanteessa. Mutta vain kuten säännössä 7-2 on sallittu. Eli kyllä vahvasti haisee B’n harjoittelulta.

    #288321 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    pjs kirjoitti: (21.3.2010 9:36:03)

    Tulkitsen itse Dec 7-2/1:stä siten, että ’pelin jatkaminen’ ei ole harjoittelua vaikka koko reikä olisikin annettu.

    Säännössä 7-2 sanotaan “Strokes made in continuing the play of a hole, the result of which has been decided, are not practice strokes”. Deccarissa 7-2/1.7 on selitetty mitä “continuing the play of a hole” tarkoittaa: “ This phrase covers situations in which a player plays the remainder of the hole with one ball in play.” Mielestäni sääntöä ei voida soveltaa rei’ille, jotka on annettu etukäteen.

    #288322 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    PG kirjoitti: (21.3.2010 13:15:30)

    pjs kirjoitti: (21.3.2010 9:36:03)

    Tulkitsen itse Dec 7-2/1:stä siten, että ’pelin jatkaminen’ ei ole harjoittelua vaikka koko reikä olisikin annettu.

    Säännössä 7-2 sanotaan “Strokes made in continuing the play of a hole, the result of which has been decided, are not practice strokes”. Deccarissa 7-2/1.7 on selitetty mitä “continuing the play of a hole” tarkoittaa: “ This phrase covers situations in which a player plays the remainder of the hole with one ball in play.” Mielestäni sääntöä ei voida soveltaa rei’ille, jotka on annettu etukäteen.

    Samaa mieltä. Reiän pelaamista on vaikea jatkaa, jos sen pelaamista ei edes ole aloitettu. Siispä B pelatessaan jotakin noista kolmesta reiästä syyllistyy säännön 7-2 vastaiseen harjoitteluun.

    Mielenkiintoisempi kysymys sen sijaan on, syyllistyykö B pelin viivyttämiseen (6-7). Toisaalta kummastakin on seurauksena 2 penalttia, joten asialla on vain akateeminen merkitys. Vai onko…?

    Tuo alkuperäinen case vaikuttaa myös hieman teoreettiselta, sehän edellyttää sitä, että kenttä on likimain tyhjä eikä kuvattu loikkaaminen kolme reikää eteenpäin häiritse muita kentän käyttäjiä.

    #288323 Ilmoita asiaton viesti
    pjs

    Ahaa. Tätä logiikkaa soveltaen:

    – olen honöörissa, lyön avauksen outtiin,
    – välittömästi sen jälkeen annan reiän, ja
    – kaveri kuitenkin draivaa ulos,

    voinkin sanoa: ’sori, hävisit matsin’ (hänhän ei ollut aloittanut reiän pelaamista vielä, eikä omakaan palloni ollut enää pelissä).

    Täytyy pitää mielessä.

    Jos selviydyn tämän vuoden reikäpelimestikoissa rinkun 15 väylälle, voittoni on käytännössä varma! 🙂

    #288324 Ilmoita asiaton viesti

    KL: mikä sun kannanottosi on, eikä deccareita 2-1/4 ja 2-4/22 tarvitse huomioida? Pelaajathan oikaisevat eivätkä siis pelaa ’stipulated round’. Minä haluaisin ainakin vakavasti punnita tilannetta tuolta kannalta. Toki pelaajat eivät keskenään sovi jne. mutta vähintään arveluttavaa toimintaa

    #288325 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Nipa kirjoitti: (21.3.2010 21:59:19)
    KL: mikä sun kannanottosi on, eikä deccareita 2-1/4 ja 2-4/22 tarvitse huomioida? Pelaajathan oikaisevat eivätkä siis pelaa ’stipulated round’. Minä haluaisin ainakin vakavasti punnita tilannetta tuolta kannalta. Toki pelaajat eivät keskenään sovi jne. mutta vähintään arveluttavaa toimintaa

    Sääntö 2-4 sanoo:

    A player may concede a hole at any time prior to the start or
    conclusion of that hole.

    En keksi mitään syytä miksei pelaaja saisi luovuttaa useampia reikiä peräkkäin, kunhan kyseessä ei ole mikään yhteinen sopimus, kuten lainaamissasi deccareissa on tilanne. En myöskään löydä mitään sinällään arveluttavaa A:n toiminnassa, joskin pikkaisen laiskalta kaveri vaikuttaa, kun ei jaksa kävellä.

    Säännöt eivät myöskään kiellä häviämästä reikiä tahallaan, sehän voi joskus olla jopa hyväkin taktinen veto.

    #288326 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    pjs kirjoitti: (21.3.2010 21:05:46)
    Ahaa. Tätä logiikkaa soveltaen:

    – olen honöörissa, lyön avauksen outtiin,
    – välittömästi sen jälkeen annan reiän, ja
    – kaveri kuitenkin draivaa ulos,

    voinkin sanoa: ’sori, hävisit matsin’ (hänhän ei ollut aloittanut reiän pelaamista vielä, eikä omakaan palloni ollut enää pelissä).

    Täytyy pitää mielessä.

    Jos selviydyn tämän vuoden reikäpelimestikoissa rinkun 15 väylälle, voittoni on käytännössä varma! 🙂

    Eihän tuosta harjoittelusta häviä kuin yhden reiän, ei sentään koko matsia.

    #288327 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    KL kirjoitti: (21.3.2010 22:29:56)

    pjs kirjoitti: (21.3.2010 21:05:46)
    Ahaa. Tätä logiikkaa soveltaen:

    – olen honöörissa, lyön avauksen outtiin,
    – välittömästi sen jälkeen annan reiän, ja
    – kaveri kuitenkin draivaa ulos,

    voinkin sanoa: ’sori, hävisit matsin’ (hänhän ei ollut aloittanut reiän pelaamista vielä, eikä omakaan palloni ollut enää pelissä).

    Täytyy pitää mielessä.

    Jos selviydyn tämän vuoden reikäpelimestikoissa rinkun 15 väylälle, voittoni on käytännössä varma! 🙂

    Eihän tuosta harjoittelusta häviä kuin yhden reiän, ei sentään koko matsia.

    Lisätään tähän vielä sen verran, että kun reikä on aloitettu, niin sen pelaaminen loppuun ei ole harjoittelua (7-2). Säännöt eivät mielestäni mitenkään erittele sitä, kuka tai ketkä ovat reiän pelaamisen aloittaneet. Niinpä yllä kuvaamassasi tilanteessa et mielestäni voi vaatia vastustajaltasi edes seuraavaa reikää, koko ottelusta puhumattakaan.

    Aivan toinen asia on se, että jos vastustajaltasi menee moisen perusteettoman vaatimuksen edessä pasmat sekaisin ja hän myöntyy ehdotelmiisi luovuttaen reiän/ottelun, hän ei enää voi luovutusta perua, ELLEI voida osoittaa, että olet antanut väärää tietoa säännöistä tietoisesti. Siinä tapauksessa sinut diskataan säännön 33-7 perusteella (Dec 9/1).

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Annetun reiän pelaaminen… Onko viivyttelyä?