Aihe: Ammattilaisilla eri säännöt? - Golfpiste.com

4.–11.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][19]
KilpailuaSuomalaista

Ammattilaisilla eri säännöt?

Etusivu Foorumit Säännöt Ammattilaisilla eri säännöt?

Esillä 23 viestiä, 1 - 23 (kaikkiaan 23)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #178948 Ilmoita asiaton viesti

    Padraig Harrington voitti hieman yllättäin PGA-tourin Honda Classicin. Enemmän yllätti muutama käytäntö jotka eivät tuttuja ainakaan itselle. Ian Poulter löi sivuvesiesteeseen, jonka jälkeen raivasi neulasmattoon niin ison puhtaan alueen että mahtui siihen myös itse seisomaan .Sitten droppasi tai asetti pallon alueelle, ohjaaja ei näyttänyt kummin. Irralliset luonnonesteet tietysti saa poistaa, mutta ennen droppausta ja myös jalkojen alta? Paul Casey asetteli väylällä palloaan tiin viereen. Loistokuntoisella kentällä, jossa ei kyllä kaiken järjen mukaan voinut olla siirtosääntö voimassa. Tai sitten kuitenkin oli, ohjaaja vain oli onnistunut leikkaamaan muiden asettelut pois? Mikään ei ainakaan viitannut toiseen palloon jonka takia olisi joutunut merkkaamaan pallonsa. Poulter ja Harrington droppasivat hyväkuntoiselle dropping zonelle ja asettivat sen jälkeen pallonsa kortinmitan päähän. Harrington vielä varmisti tuomarilta että käytäntö ok. Droppasivat siis kerran, pallo ei vierinyt mihinkään. Muutama viikko sitten naisten aasian kisassa pelaajat asettivat pallonsa väylällä, ei kortin, vaan arviolta rautamailan päähän merkkitiistä. Onko siis niin että kilpailun järjestäjä tai tuomari voi määritellä säännöistä poikkeavia käytänteitä kilpailuihin? Vai löytääkö joku sääntöniilo selitykset em. tapauksiin, itse en oikein löydä.

    #268871 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    Hondassa oli siirtosääntö voimassa, todennäköisesti siksi että vettä oli tullut ja paljon. Kyllä siellä muutkin siirteli, esim Reed näkyi ruudussa.

    Ennen droppia saa poistaa irralliset roskat pois, niin jalkojen alta kuin pallon pudotuspaikastakin.

    Muistaakseni LPGA:n kisassa selostajat sanoivat mailanmitan siirtosäännön olevan voimassa. Näin ainakin luulen kuulleeni sivukorvalla.

    Vaikuttaa kaikki menneen niinkuin on säädetty.

    #268872 Ilmoita asiaton viesti

    1. Irrallinen luonnonhaitta
    ”Irrallinen luonnonhaitta ” on luontoon kuuluva asia, mukaan lukien
    * kivet, lehdet, risut, oksat yms.,
    * lanta, ja
    * madot, hyönteiset
    ja vastaavat sekä niiden tekemät maakasat ja jätteet,
    edellyttäen, etteivät nämä ole
    * kiinteitä tai kasvavia,
    * tukevasti peittyneitä, tai
    * palloon tarttuneita.
    Hiekka ja irtomaa on irrallinen luonnonhaitta viheriöllä mutta ei missään muualla.
    Pelaaja voi pitää lunta ja luonnon jäätä, ei kuitenkaan huurretta, joko tilapäisenä vetenä tai irrallisena luonnonhaittana.
    Kaste ja huurre eivät ole irrallinen luonnonhaitta.

    23-1
    Irrallisen luonnonhaitan saa siirtää rangaistuksetta paitsi, jos sekä irrallinen luonnonhaitta että pallo ovat samassa esteessä tai koskettavat sitä.

    Tässä hyvä osoitus, että säännöt kannattaa tuntea. Poulter minimoi vahingot.

    2. Siirtosääntö

    Siirtosääntö
    Kun pallo on missä tahansa pelialueen lyhyeksi leikatulla osalla (tai tarkoin määritellyllä suppeammalla alueella), pallon saa rangaistuksetta nostaa ja puhdistaa. Ennen pallon nostamista pelaajan pitää merkitä pallon paikka. Pallo pitää nostamisen jälkeen asettaa enintään [toimikunnan täsmällisesti määräämä mitta] päähän alkuperäisestä sijaintipaikastaan, ei kuitenkaan lähemmäksi reikää, ei esteeseen eikä viheriölle.

    Eli se ei missään nimessä ole kortin mitta tai mailan mitta, vaan tarkasti säädetty.

    Meillä on käytössä 15cm ja itse sanon että ’pallo asetetaan enintään 15:n sentin päähän, joka on noin tuloskortin pidempi sivu (avaamattoman).’

    #268873 Ilmoita asiaton viesti

    mutta siis otsikon kysymykseen – ammattilaiislla on myös eri sääntöjä verrattuna amatööreihib. Mieleen tulee esim
    – ei sortseja miehillä
    – rajoituksia mainoksissa
    – caddie voi olla ammattilainen
    – tietyissä tilanteissa autokyyti mahdollinen (esim Intian kisassa kyyti uusintareille)

    muuta ei juuri nyt tule mieleen

    tuota siirtosääntöä kyllä käytetään aika helposti tilanteissa, joissa klubikisassa ei siirtosääntöä sallita. Näin esim kotimaisissa kisoissa, kuten Finnish Tour ja PGA mestikset viime vuonna

    #268874 Ilmoita asiaton viesti

    Putti-Possu kirjoitti: (3.3.2015 15:31:30)
    mutta siis otsikon kysymykseen – ammattilaiislla on myös eri sääntöjä verrattuna amatööreihib. Mieleen tulee esim
    – ei sortseja miehillä
    – rajoituksia mainoksissa
    – caddie voi olla ammattilainen
    – tietyissä tilanteissa autokyyti mahdollinen (esim Intian kisassa kyyti uusintareille)

    muuta ei juuri nyt tule mieleen

    tuota siirtosääntöä kyllä käytetään aika helposti tilanteissa, joissa klubikisassa ei siirtosääntöä sallita. Näin esim kotimaisissa kisoissa, kuten Finnish Tour ja PGA mestikset viime vuonna

    Nyt on vähän eroa siitä mistä säännöistä puhutaan.
    – Rules of Golf – samat säännöt

    Kilpailusäännöt voivat erota:
    – esim siirtosäännön siirtomitta. amatöörikisoissa pidättäydytään 15 senttimetrissä.
    – pallon valintaa voidaan rajoittaa (yhden pallon sääntö)
    – säännöt voivat sisältää muitakin määräyksiä esim. liittyen pukeutumiseen, mainoksiin, käytettyihin jalkineisiin, (kaikki myös esim. caddien osaltakin),
    näissä voidaan myös esim.:
    – rajoittaa mailojen määrää
    – pelata reikiä eri tavoin (esim. yhteislähtö)
    – määritellä menettely, joilla kisan voittaja määräytyy
    – sallia tai kieltää kentän kiertämistä muuten kuin jalan liikkuen.
    jne.

    Mutta nämä eivät saa muuttaa golfin sääntöjä.

    Kukaan ei kiellä vastaavia sääntöjä myöskään amatöörikisassa, mutta esim. liian pitkä siirtosääntö tekee kierroksesta tasoituskelvottoman.

    Ajoneuvokuljetuksiin liittyen, kyllä kilpailutoimikunnan luvalla voi kuljettaa pelaajaa ajoneuvolla ’taaksepäin’. Tämä on peliä nopeuttava asia. Pelaaja palautetaan siihen mistä otettiin kyytiin, jolloin koko kenttä joka tapauksessa tulee kierrettyä.

    #268875 Ilmoita asiaton viesti

    Cobra 460 kirjoitti: (3.3.2015 10:30:56)
    Padraig Harrington voitti hieman yllättäin PGA-tourin Honda Classicin. Enemmän yllätti muutama käytäntö jotka eivät tuttuja ainakaan itselle.
    Ian Poulter löi sivuvesiesteeseen, jonka jälkeen raivasi neulasmattoon niin ison puhtaan alueen että mahtui siihen myös itse seisomaan .Sitten droppasi tai asetti pallon alueelle, ohjaaja ei näyttänyt kummin. Irralliset luonnonesteet tietysti saa poistaa, mutta ennen droppausta ja myös jalkojen alta? Paul Casey asetteli väylällä palloaan tiin viereen. Loistokuntoisella kentällä, jossa ei kyllä kaiken järjen mukaan voinut olla siirtosääntö voimassa. Tai sitten kuitenkin oli, ohjaaja vain oli onnistunut leikkaamaan muiden asettelut pois? Mikään ei ainakaan viitannut toiseen palloon jonka takia olisi joutunut merkkaamaan pallonsa.
    Poulter ja Harrington droppasivat hyväkuntoiselle dropping zonelle ja asettivat sen jälkeen pallonsa kortinmitan päähän. Harrington vielä varmisti tuomarilta että käytäntö ok. Droppasivat siis kerran, pallo ei vierinyt mihinkään.
    Muutama viikko sitten naisten aasian kisassa pelaajat asettivat pallonsa väylällä, ei kortin, vaan arviolta rautamailan päähän merkkitiistä.
    Onko siis niin että kilpailun järjestäjä tai tuomari voi määritellä säännöistä poikkeavia käytänteitä kilpailuihin?
    Vai löytääkö joku sääntöniilo selitykset em. tapauksiin, itse en oikein löydä.

    Ainakin toisessa noista dropeista pallo vieri dropzone alueen viivan(rajan) yli mistä syystä pallo asetettiin putoamiskohtaan.

    #268876 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Palmerin Arska kirjoitti: (4.3.2015 16:48:05)
    Ainakin toisessa noista dropeista pallo vieri dropzone alueen viivan(rajan) yli mistä syystä pallo asetettiin putoamiskohtaan.

    Missä säännössä vaaditaan, että pudotetun pallon tulee jäädä DZ-alueen rajojen sisäpuolelle?

    #268877 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    Palmerin Arska kirjoitti: (4.3.2015 16:48:05)
    Ainakin toisessa noista dropeista pallo vieri dropzone alueen viivan(rajan) yli mistä syystä pallo asetettiin putoamiskohtaan.

    Eikös se vierinyt vain lähemmäksi reikää?

    #268878 Ilmoita asiaton viesti

    Q8 kirjoitti: (4.3.2015 22:08:37)

    Palmerin Arska kirjoitti: (4.3.2015 16:48:05)
    Ainakin toisessa noista dropeista pallo vieri dropzone alueen viivan(rajan) yli mistä syystä pallo asetettiin putoamiskohtaan.

    Eikös se vierinyt vain lähemmäksi reikää?

    Saa se vieriä lähemmäs reikääkin.

    #268879 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    ep2305 kirjoitti: (4.3.2015 22:27:46)

    Q8 kirjoitti: (4.3.2015 22:08:37)

    Palmerin Arska kirjoitti: (4.3.2015 16:48:05)
    Ainakin toisessa noista dropeista pallo vieri dropzone alueen viivan(rajan) yli mistä syystä pallo asetettiin putoamiskohtaan.

    Eikös se vierinyt vain lähemmäksi reikää?

    Saa se vieriä lähemmäs reikääkin.

    Pisteet EP:lle ja Palmerin Arskan vastausta vielä odotellaan…

    #268880 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    ep2305 kirjoitti: (4.3.2015 22:27:46)

    Q8 kirjoitti: (4.3.2015 22:08:37)

    Palmerin Arska kirjoitti: (4.3.2015 16:48:05)
    Ainakin toisessa noista dropeista pallo vieri dropzone alueen viivan(rajan) yli mistä syystä pallo asetettiin putoamiskohtaan.

    Eikös se vierinyt vain lähemmäksi reikää?

    Saa se vieriä lähemmäs reikääkin.

    Totta, olinpas tyhmä. Kaiken lisäksi DZ:lla tuo 20-2 c (vii) ei taida tulla edes kyseeseen.

    #268881 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Q8 kirjoitti: (5.3.2015 10:14:27)

    ep2305 kirjoitti: (4.3.2015 22:27:46)

    Q8 kirjoitti: (4.3.2015 22:08:37)

    Palmerin Arska kirjoitti: (4.3.2015 16:48:05)
    Ainakin toisessa noista dropeista pallo vieri dropzone alueen viivan(rajan) yli mistä syystä pallo asetettiin putoamiskohtaan.

    Eikös se vierinyt vain lähemmäksi reikää?

    Saa se vieriä lähemmäs reikääkin.

    Totta, olinpas tyhmä. Kaiken lisäksi DZ:lla tuo 20-2 c (vii) ei taida tulla edes kyseeseen.

    Eipä tule, ei. Asia on vielä erikseen kerrottu mallipaikallissäännössä sivulla 136:

    (e) The dropped ball must be re-dropped if it rolls and comes to rest in a
    position covered by Rule 20-2c(i-vi).

    Kaiken lisäksi DZ voi olla lähempänä reikää kuin paikka, johon pallo pitäisi sääntöjen mukaan pudottaa ilman sitä DZ:a. Tämä kuvio sotkee tuota totuttua ja vahvaa perusajatusta, ettei dropattu pallo saa päätyä lähemmäs reikää jne., joten ei mikään ihme, että siinä helposti menee sekaisin.

    #268882 Ilmoita asiaton viesti

    Bogikone kirjoitti: (3.3.2015 18:07:51)

    Kukaan ei kiellä vastaavia sääntöjä myöskään amatöörikisassa, mutta esim. liian pitkä siirtosääntö tekee kierroksesta tasoituskelvottoman.
    .

    tuo oli minulle uusi tieto. miten pitkä saa siirtosääntö olla, jotta kierros olisi tasoituskelpoinen … ja puhutaanko kilpailukierroksesta vai tasoituskierroksesta? Mistä tämä raja löytyy?

    #268883 Ilmoita asiaton viesti

    Putti-Possu kirjoitti: (5.3.2015 23:16:28)

    Bogikone kirjoitti: (3.3.2015 18:07:51)

    Kukaan ei kiellä vastaavia sääntöjä myöskään amatöörikisassa, mutta esim. liian pitkä siirtosääntö tekee kierroksesta tasoituskelvottoman.
    .

    tuo oli minulle uusi tieto. miten pitkä saa siirtosääntö olla, jotta kierros olisi tasoituskelpoinen … ja puhutaanko kilpailukierroksesta vai tasoituskierroksesta? Mistä tämä raja löytyy?

    Mä en löydä tähän faktaa, muuta kuin aluksi kirjoittamani [toimikunnan täsmällisesti määräämä mitta].

    Bogikone, KL, ts? Mikä on raja senteissä ja perustuu mihin? Koetin hakea Kilpailu- ja pelikäsikirjasta, mutten löytänyt.

    #268884 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    EGAn HC manuaali:

    2.6.1
    Outside the period for preferred lies, handicap conditions will not apply when “Preferred Lies” are in operation unless the consent from the national association or area authority has been obtained.

    Eli jos kenttä laittaa päiväksi kesällä siirtosäännön voimaan, ei tasoituskierrosta voi pelata. Paitsi jos liitto antaa luvan.

    Vai onko Suomessa liitto antanut 365 päivän luvan kaikille kentille, eli siis määritellyt ’period of preferred lies’ koko kesäksi?

    Siirtosäännön siirtoetäisyyteen ei HC manuaali ota kantaa.

    #268885 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Q8 kirjoitti: (6.3.2015 15:24:24)
    EGAn HC manuaali:

    2.6.1
    Outside the period for preferred lies, handicap conditions will not apply when “Preferred Lies” are in operation unless the consent from the national association or area authority has been obtained.

    Eli jos kenttä laittaa päiväksi kesällä siirtosäännön voimaan, ei tasoituskierrosta voi pelata. Paitsi jos liitto antaa luvan.

    Vai onko Suomessa liitto antanut 365 päivän luvan kaikille kentille, eli siis määritellyt ’period of preferred lies’ koko kesäksi?

    Siirtosäännön siirtoetäisyyteen ei HC manuaali ota kantaa.

    Jos oikein muistan, niin juuri näin on SGL tehnyt. Muistikuvani perustuu keskusteluun erään asiaan perinpohjin vihkiytyneen herrasmiehen kanssa, mutta varaan oikeuden olla väärässä muistikuvineni. Tämä nimenomainen asia kuitenkin askarrutti minuakin taannoin ja siksi sitä silloin kysyin, semminkin kun viimeisin suomennos tasoitusmääräyksistä sanoo:

    Huomautus: Tasoituskelpoisen tuloksen edellytykset ovat voimassa ainoastaan silloin, kun paikallissäännössä todettu ’toimikunnan täsmällisesti määräämä mitta’ on enintään 15
    cm, tai epätavallisissa olosuhteissa kansallisen liiton määräämä joku muu mitta.

    Selvitän asian viimeistään sunnuntaina ja palaan asiaan. Edellä mainitun kappaleen mukaan olen ainakin itse näissä tasoitusasoissa toiminut, joten päivitys on taas paikallaan.

    #268886 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    KL kirjoitti: (6.3.2015 22:48:19)

    Q8 kirjoitti: (6.3.2015 15:24:24)
    EGAn HC manuaali:

    2.6.1
    Outside the period for preferred lies, handicap conditions will not apply when “Preferred Lies” are in operation unless the consent from the national association or area authority has been obtained.

    Eli jos kenttä laittaa päiväksi kesällä siirtosäännön voimaan, ei tasoituskierrosta voi pelata. Paitsi jos liitto antaa luvan.

    Vai onko Suomessa liitto antanut 365 päivän luvan kaikille kentille, eli siis määritellyt ’period of preferred lies’ koko kesäksi?

    Siirtosäännön siirtoetäisyyteen ei HC manuaali ota kantaa.

    Jos oikein muistan, niin juuri näin on SGL tehnyt. Muistikuvani perustuu keskusteluun erään asiaan perinpohjin vihkiytyneen herrasmiehen kanssa, mutta varaan oikeuden olla väärässä muistikuvineni. Tämä nimenomainen asia kuitenkin askarrutti minuakin taannoin ja siksi sitä silloin kysyin, semminkin kun viimeisin suomennos tasoitusmääräyksistä sanoo:

    Huomautus: Tasoituskelpoisen tuloksen edellytykset ovat voimassa ainoastaan silloin, kun paikallissäännössä todettu ’toimikunnan täsmällisesti määräämä mitta’ on enintään 15
    cm, tai epätavallisissa olosuhteissa kansallisen liiton määräämä joku muu mitta.

    Selvitän asian viimeistään sunnuntaina ja palaan asiaan. Edellä mainitun kappaleen mukaan olen ainakin itse näissä tasoitusasoissa toiminut, joten päivitys on taas paikallaan.

    No niin, kyselin asiaa ja muistini pelasi tällä kertaa aivan oikein. Liitto on myöntänyt kentille pysyvän luvan käyttää siirtosääntöä oman harkintansa mukaan ja siten säilyttää tasoituskelpoisen kierroksen edellytyksen siltä osin.

    Sen sijaan tuo siirtosäännön mitta on edelleen jonkinlainen kysymysmerkki, koskapa sitä en mitenkään pysty löytämään nykyisistä EGA:n tasoitusmääräyksistä. Sieltä löytyy kohdasta 2.6 viittaus paikallissääntöön, mutta sekään ei täsmää jo aiemmin lainaamaani takavuosien suomennokseen. Saamani tiedon mukaan mitään muutosta asiaan ei kuitenkaan ole tullut, eli edelleen 15 cm on ok, mutta pidempi mitta vaatii liiton hyväksynnän.

    #268887 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (7.3.2015 16:56:18)
    Sen sijaan tuo siirtosäännön mitta on edelleen jonkinlainen kysymysmerkki, koskapa sitä en mitenkään pysty löytämään nykyisistä EGA:n tasoitusmääräyksistä. Sieltä löytyy kohdasta 2.6 viittaus paikallissääntöön, mutta sekään ei täsmää jo aiemmin lainaamaani takavuosien suomennokseen. Saamani tiedon mukaan mitään muutosta asiaan ei kuitenkaan ole tullut, eli edelleen 15 cm on ok, mutta pidempi mitta vaatii liiton hyväksynnän.

    Tämän mukaan minäkin olen tuominnut, mutta joskus näissä ’itsestään selvyyksissä’ onkin isompi työ kaivaa mikä on faktaa ja mihin perustuen. Kiitoksia kaivuutyöstä.

    Toi täsmällisesti määrätty mitta on harmittavan usein rikottu sääntö. Ja tällä(kin) kertaa johtuu ihan vaan toimikuntien tietämättömyydestä.

    #268888 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (7.3.2015 16:56:18)

    Sen sijaan tuo siirtosäännön mitta on edelleen jonkinlainen kysymysmerkki, koskapa sitä en mitenkään pysty löytämään nykyisistä EGA:n tasoitusmääräyksistä. Sieltä löytyy kohdasta 2.6 viittaus paikallissääntöön, mutta sekään ei täsmää jo aiemmin lainaamaani takavuosien suomennokseen. Saamani tiedon mukaan mitään muutosta asiaan ei kuitenkaan ole tullut, eli edelleen 15 cm on ok, mutta pidempi mitta vaatii liiton hyväksynnän.

    Yhdeltä tuloskortteja painavan yrityksen sivuilta. (UK) (hukkasin sivun)
    ’A golf scorecard is printed on card stock folded in the middle, so when it is opened the golfer sees on the inside of the card information about all 18 holes, each nine on a side. Scorecards vary in size and layout, but a standard size is 12 inches long and 4 1/2 inches high, or 6 inches by 4 1/2 inches when folded.

    6 tuumaa eli noin 15 senttiä on käytännölllinen mitta, koska se on ns. taitetun tuloskortin mitta. Tuloskortti on tyypillisesti sellainen, joka löytyy jokaiselta golffarilta, tai ainakin on saatavilla. Tosin varmemmin silloin kun pelataan lyöntipeliä, mutta sitähän tasoituskierroksilla pelataan. Reikäpelissä voidaan sopia vaikka driverin mitasta.

    6 tuumaa mainitaan myös esim. 1775 säännöissä (Leith) liittyen häiritsevään palloon ja sen nostamiseen. Se lienee ollut sopivan lyhyt mutta tarpeeksi pitkä mitta jo silloin.

    #268889 Ilmoita asiaton viesti

    Bogikone kirjoitti: (9.3.2015 19:43:56)
    Reikäpelissä voidaan sopia vaikka driverin mitasta.

    Voidaanko? Eikö toimikunta määritä milloin siirtosääntö on voimassa? Ja sen mitan täytyy olla sääntöjen Liitteen I mukaan täsmällisesti määrätty, draivereitahan on eri mittaisilla varsilla jne. Vaikka reikäpeli antaa joitain vapauksia, ni ei siellä sääntöjä saa rikkoa.

    Siirtosääntö
    Kun pallo on missä tahansa pelialueen lyhyeksi leikatulla osalla (tai tarkoin määritellyllä suppeammalla alueella), pallon saa rangaistuksetta nostaa ja puhdistaa. Ennen pallon nostamista pelaajan pitää merkitä pallon paikka. Pallo pitää nostamisen jälkeen asettaa enintään [toimikunnan täsmällisesti määräämä mitta] päähän alkuperäisestä sijaintipaikastaan, ei kuitenkaan lähemmäksi reikää, ei esteeseen eikä viheriölle.

    #268890 Ilmoita asiaton viesti

    vielä siirtosäännöstä ja tasoituskelpoisuudesta sellainen, että voiko se 15cm tai mailanmitta tai muu tarkasti määritelty mitta olla voimassa koko pelialueella (siis raffit ja metsät ml). Sateisina päivinä näitä aika ajoin ilmaantuu.

    #268891 Ilmoita asiaton viesti

    Putti-Possu kirjoitti: (10.3.2015 8:56:39)
    vielä siirtosäännöstä ja tasoituskelpoisuudesta sellainen, että voiko se 15cm tai mailanmitta tai muu tarkasti määritelty mitta olla voimassa koko pelialueella (siis raffit ja metsät ml). Sateisina päivinä näitä aika ajoin ilmaantuu.

    – KL:n mukaan tuossa yllä, viesti nro 16, 15cm ylittävä mitta sallittu vain Liiton luvalla
    – ’Mustan kirjan’ 3.18.2 huomautus 9 on vähän huonosti muotoiltu:
    Huomautus 9
    Talvisäännön mukaista siirto-oikeutta määritetään mitattavissa yksiköissä, esimerkiksi 15 cm tai mailanmitta (kierros ei ole tällöin tasoituskelpoinen).

    Tarkoittaako toi että
    15 cm – mailanmitta, saa käyttää mutta ei tasoituskelpoinen
    >mailanmitta, ei saa käyttää

    Missään en ole nähnyt oikeutusta että koko pelialueen saisi julistaa siirtosäännön alaiseksi (alkuoletuksellasi että halutaan kierroksen olevan tasoituskelpoinen). Ainoastaan lyhyeksi leikattu alue (tai suppeampi).

    #268892 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (10.3.2015 8:48:32)

    Bogikone kirjoitti: (9.3.2015 19:43:56)
    Reikäpelissä voidaan sopia vaikka driverin mitasta.

    Voidaanko? Eikö toimikunta määritä milloin siirtosääntö on voimassa? Ja sen mitan täytyy olla sääntöjen Liitteen I mukaan täsmällisesti määrätty, draivereitahan on eri mittaisilla varsilla jne. Vaikka reikäpeli antaa joitain vapauksia, ni ei siellä sääntöjä saa rikkoa.

    Jos siirtosäännössä sallitaan mailanmitan siirto, niin siinä saa käyttää mitä mailaa tahansa, joka bägistä löytyy. Niinpä draiverikin on sallittu, aivan kuten kaikessa muussakin mittaamisessa. Draiverin varren pituudesta ei noissa säännöissä puhuta mitään, sääntö 4 liitteineen määrittelee mailojen mitat aivan riittävän tarkasti.

    Keskenään eivät pelaajat tietenkään saa reikäpelissäkään päättää omista siirtosäännöistään, siitä on seurauksena diskaus.

Esillä 23 viestiä, 1 - 23 (kaikkiaan 23)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Ammattilaisilla eri säännöt?