-
JulkaisijaArtikkelit
-
Olimme lauantaina pelaamassa Peuranmaalla ja pelasimme vanhaa peuraa. Toivoisin että henkilöt jotka ovat käyneet green gardin kävisivät myös golf seurassa etiketti koulutuksen. Pidän sitä tärkeänä, koska kentällä osaava käyttäytyminen ja turvallisuus on pelin nopeuttamisen kannalta tärkeää. Ryhmässämme pelasi juuri 54 tasoituksella. Unohdetut lyönnit aiheutti riitaa, ja pilaa kanssapelaajien pelin. Kärryjä vedetään tiiaus paikkoille josta sain parikertaa huomauttaa, ja ei osata olla hiljaa silloin kun joku on keskittymässä lyöntiin. Ymmärrän aloittelijan innostuksen peliin, mutta kanssa pelaajien tehtävä ei ole opettaa sääntöjä ja etikettejä. Näiden taitojen saavuttamiseksihan suoritetaan green gard. Nautitaan hyvistä peleistä kaikki.
Vasuri Espoosta kirjoitti: (7.5.2007 9:12:44)
…Ymmärrän aloittelijan innostuksen peliin, mutta kanssa pelaajien tehtävä ei ole opettaa sääntöjä ja etikettejä. Näiden taitojen saavuttamiseksihan suoritetaan green gard. Nautitaan hyvistä peleistä kaikki.
Ikävää, että pelinne on mennyt osittain pipariksi aloittelijan takia. Olen kuitenkin ylläolevasta hieman erimieltä. Kanssapelaajien nimenomaan on ’opetettava’ sääntöjä ja etenkin etikettiin kuuluvia asioita, paitsi jos ei niitä edes itse osaa 😮 Ei sääntöjä pelkästään lukemalla opi. Tilanteiden tullessa kentällä esiin ne jäävät paremmin mieleen.
Eikä unohdetuista lyönneistä kannata alkaa riitelemään. Tietysti jos toimit merkkarina, niin asia tietysti sinulle kuuluu. Väylän jälkeen jos on erimielisyyttä lyöntien määrästä, niin käy ne lyönti kerrallaan läpi. Kyllä sieltä yleensä ne unohtuneetkin löytyy.Greencardin suorittaminen on vasta ”pohjatutkinto” jossa siis eri osa-alueista opitaan persusteet. Olen paksiksen kanssa samaa mieltä eli että aloittelijoiden opastaminen on pidemmälle ehtineiden heiniä. Joissain seuroissa järjestetään NsKapteeninkierroksia joilla etiketti- & säätöasioihin voipi hyvinkin syventyä. Uusia pelaajia taitaa tulla suhteessa enemmän tälläisten opastettujen kierrosten määrään nähden eli läheskään kaikki aloittelijat eivät pääse tälläisestä nauttimaan. Ottaa hetkestä kiinni ja toimaa oman ryhmänsä aloittelijan kapteenina. Hyviä pelejä!
Vasuri epsoosta,
kyl me kokeneemat pelaajat saamme iäti antaa neuvoja nuoremmille kolohvareille- ja se on pelin kulttuuria. Tietsyti, jos nuorempi pelaaja suvaitsee vastaanottaa neuvojamme.
Aloitin kolohvipelaamiseni mm. Disneyn kentillä Orlandossa Disneworldin kentillä. Muistan ikäni ensimmäisen pelikierrosvuoteni kokemuksen muistakseni Palmilla. Tuli tiiauspaikalle , jossa odottti 2 vanhempaa mieshenkilöä. Olin silloin 44 v. he siin 60 ja 70 vuotiaiata. Juttelivat siinä odotellessa kuin vanhat tutut ja toivottivat Suomi-pojan -aloittelijan joukkoonsa lämpimästi. Luulin heitä keskustelun intensiivisyydestä johtuen vanhoiksi tutuiksi- , mutta just olivat tiiauspaikalla tavanneet. 70 vuotias oli Barna- niminen USA:n armerijan eläkkeellä oleva hankintapäällikkö. Toinen oli kanadalainen liikemies- nimi löytyy vielä Palmin kortista. Barna jäi mieleen Suomessa pelatusta Vitor Barna-pöytätenniscupista- vieläköhän pyörii – Unkarin pakolainenko oli vai tsekkikö ?
Kierros oli yksi elämäni parhaista – ei tuloksellisesti vaan alkavan kolohvarin kokemuksena – varsinkin Barna antoi koko ajan untuvikolle hyviä neuvoja – kertoi olleensa ohitusleikkauksessa ja sen takia bäkäri oli vähän lyhyt. Mutta löi silti dreiverilla tosi pitkälle. Myös Kanadan bisnismies oli mukava. Loppureillä Barna antoi minulle kelluvan golfpallon , ja sanoi , että tää on tavallaan kielletty peliväline, mutta kotikentällä hän yksin pelatessaan pelaa sillä. Pallo on vielä tallessa – en oo pelant Suomessa – se olis mettään hukkunu Nevaksessa – kyiden joukkoon.
No noviisina olin niin tytyväinen peliseuraaani , että tarjosin ’ isännilleni ’ ( Kumpikin oli Disneyn Palmissa ns. vieraspelaaja ) Palmin klubillla tuhdit hampurilaisannokset ja oluet – mikä ylläti ja miellytti heitä kovin. Olen jatkanut tätä perintöä Suomessa – ollut Nevaksessa aina mentorpelaajaksi valmis – ja myös tänään olen valmis olemaan mentorina milloin omille ryhmän aloittelijoille. kavereilleni, pojillemme ,joskus Broidille ja muille satunnaislle kanssapelureille.
Vasuri – tää on usein meidän molempien – kokenut – aloitteleva – asenteesta kiinni – tuleeko kierroksesta ikimuistettava tai aina mieleen tullessa poispuistattattava. Tottakai se oma kierros on erilainen , jos joutuu neuvomaan , mutta jos saaa neuvoa se on jo paree – vai mitä.
Muistan vieläkin , kun syksyisin pelatessa panen pallon housuntaskuuni, että Barna neuvoi sen Palmissa 1988 – kun siellä pohjoisessa kylmällä säällä pelaat. Kuka neuvoi paneen plörön kahvin sekaan termospulloon syssyllä – sitä enmuista – liekö Tom Morrison sr.
Ja oon saanut minäkin kiitokseksi kaljat klubilla- se lämmittää – samoin – kun joku vuosien päästä flightissa muistaa , että muistako ku siellä Nevaksessa neuvoit aloittelijaa .. useimmiten muistan ja se lämmittää .. niin se vaan on pojjaat ja tytöt –
ihmissuhteet ovat kommunikointia ei vain informointia – siis kahdensuuntaista ja kahden-
laatuista .. niihin voi kyllä omalla asenteella vaikuttaa. asenne – tekeminen- pelityyli = kolohvisi.Jatkampa vielä sitten vähän. Osaan kyllä itse säännöt. Olen käynyt niissä sääntökokeissa ja kilpailujen takia olen lukenut kirjan ahkerasti läpi eri tilanteita huomioiden. Se että kävimme läpi lyönti löynniltä mutta ne pari pientä duffia ei millään muistu mieleen. Olen pelannut paljon aloittelijoiden kanssa ja yleensä teenkin niin että jos takana tulevat hätyyttelee olen se joka nostan pallon pois ja annan mahdollisuuden aloittelijalle. Tietenkin tilanteesta riippuen. Opastan mielelläni aloittelijoita, mutta silloin toivon että aloittelija on vastaan ottavainen. Silti korostan sitä että Etiketti koulutus on tärkeä. Se on seurojen tehtävä.
Tottkai etikettikoulutus on tärkeää ja kaikki muukin opetus. Olis hyvä käydä alkuun varsinkin myös PRO:n tunneilla ja joku perustekniikka opetella – vaikka golfalan kirjallisuutta tai lehhti- Golfpisteeen keksusteluja seuraamalla.
Tilanne meillä ei oo viel kuin hiidossa, että lapsi oppii hiihdon melekin äidnmaidon ohessa ja isän hikisiä hiihtovarusteita haistelemalla. ( kohtahan jo toki hiihtogreengaardeja on taas opetettu ). vaarallisempi lajihan hiihto on kuin kolohvi.
Tulevat sukupolvet saavat kolohvin isän kolohvikenkien nurmikalkkihajuja haistelemalla
ja mailoja hypistelemällä. Silti opettaminen ja neuvominen on tarpeen – kolohvista
poistuu vain se turha tärkkelys. Tottakai se on aloittelijaleki parempi mitä paremmat eväät on tiipaikalla, mutta kärsuivällisyystä noviiseille – ne ovat tulevaisuuden pelaajia ja kentän ylläpidon maksajia – vaikka niin. .Ymmärrän hyvin tämän junioreiden opastuksen golfiin, olenhan jo itsekkin neljä lasta opettanut golfin saloihin. Tällä kertaa kyseessä oli aikuinen ja viime vuonna aloittanut ja joitakin kierroksia takana. Lähdin positiivisella asenteella tähänkin harjoitus kierrkoselle ja hyvällä mielellä. Mutta kyllä se väsyttää kokeneenkin pelaajan jos joutuu rautalangasta vääntämään perus asioita. Juniorit on vastaan ottavia ja oppivat muutaman kierroksen jälkeen perusasiat, ja heidän kanssaan pelaan mielelläni olipa ne aloittelijoita tai pitkälle ehtineitä. Aikuiset asenteella en mä vieläkään osaa, tulee mieleen ettei haluakkaan oppia. Jos itsekkin pääsee kerran viikonlopun aikana kiertämään, haluaisi nauttia pelistä raskaan työviikon jälkeen. Ja aloitteleva juniori ei sitä kierrosta ole koskaan pilannut.
Lajin pariin erehtynyt aikuinen on oikeastaan samalla viivalla kuin juniorikin – ellei sitten jopa kauempana, ainakin mitä tulee motoriikkaan, mutta siitähän ei ollutkaan kyse. En tiedä onko tässä vasurin valituksessa lievää asenteellisuutta, mutta itse en ole törmännyt kentällä henkilöihin jotka eivät ymmärtäisi annettua opastusta. Niiden aloittelijan lyöntien laskeminen ei ole muuten ollenkaan tarpeellista, ellei sitten satu olemaan merkkari tai kyse on onööristä.
Miten niin ei aloittelijoiden lyöntien laskeminen ole tärkeää?
Miten he voisivat muuten pudottaa tasoitustaan ja näin parantua pelissä?
Vai annatko aloittelijoille luvan huijata ja näin pudottaa tasotustaan?nuori golffari kirjoitti: (7.5.2007 11:03:45)
Miten niin ei aloittelijoiden lyöntien laskeminen ole tärkeää?
Miten he voisivat muuten pudottaa tasoitustaan ja näin parantua pelissä?Kyllähän jokaisen ne lyöntinsä itse on laskeman.
nuori golffari kirjoitti: (7.5.2007 11:03:45)
Vai annatko aloittelijoille luvan huijata ja näin pudottaa tasotustaan?kebax kirjoitti: (7.5.2007 10:52:58)
… Niiden aloittelijan lyöntien laskeminen ei ole muuten ollenkaan tarpeellista, ellei sitten satu olemaan merkkari tai kyse on onööristä.So there!
mahdatko olla koskaan kisannut? lasketko sielläkin vain omat lyöntisi
ja annat kilpakumppanisi lyödä hutilyöntejä ilman että niitä lasketaan?
Sitä on aina hyvä olla merkkari kaikille ja muutenkin laskea lyöntejä, eikä
vain ajatella sitä omaa napaa.Hienoa että löytyy juniori joka uskaltaa vastaamaan. Tähän minäkin pyrin jos pelaa rehellisesti ja laksee löynnit oikein olen heti valmis allekirjoittamaan kortin ja kannustamaan. Mikään ei ole niin mukavaa katseltavaa, kuin se riemu ja onnellisuus kasvoilla, kun on pelannut kierroksen hyvin ja pääsee tiputtamaan tasoitustaan.
nuori golffari kirjoitti: (7.5.2007 11:36:18)
mahdatko olla koskaan kisannut? lasketko sielläkin vain omat lyöntisi
ja annat kilpakumppanisi lyödä hutilyöntejä ilman että niitä lasketaan?
Sitä on aina hyvä olla merkkari kaikille ja muutenkin laskea lyöntejä, eikä
vain ajatella sitä omaa napaa.Oletkos koskaan ymmärtänyt lukemaasi tekstiä? En jaksa moneen kertaan lainata pointtia, koska näimmä haluat jauhaa tyhjää.
niin ja minä en viitsi mennä henkilökohtaisuuksiin, eli pysytään aiheessa.
nuori golffari kirjoitti: (7.5.2007 14:26:53)
niin ja minä en viitsi mennä henkilökohtaisuuksiin, eli pysytään aiheessa.Pysytään vaan aiheessa. Kaikki eivät kisaa jokaikistä kierrostaan eivätkä liioin tasoituskierrosta ole tekemässä. Aloittelijoille voisikin olla parempi unohtaa se kortti joksikin aikaa jolloin pääsisi keskittymään paremmin itseasiaan eli pelaamiseen. Merkkaria ei toudellakaan jokaikiselle kierrokselle tartte. Jos tarvii niin sitten on tämän merkkarin syytä olla kärryillä niistä numeroista joita korttiin merkataan. Tämän ketjun aloittanut ruikutus ei kyllä vihjannut että kyseessä olisi ollut kisa tai tasoituskierros ja kuka oli merkkari. Ja hei, nämä kaikki on vaan numeroita paperilapulla, ei siähen kuole.
Omasta puolestani kuka tahansa – aloittelija tai ammattilainen – saa laskea lyöntinsä just niinkuin haluaa, pelata vaikka kuinka sääntöjenvastaisesti tai rikkoa etikettiä piereskelemällä muiden backswingin aikana tai vetämällä kärrynsä vaikka griinille.
Jos kyseessä on vihreän mukavan kaverin tietämättömyys, tottakai on kohteliasta kertoa miten yleensä tilanteessa toimitaan minkä jälkeen kaikilla on kivempaa. Jos taas tyhmyys tai kusipäisyys, itsensä hän vain typeräksi tekee. Sellainenhan on vaan hauskaa piristystä kierrokselle: katsella jonkun hölmöilyjä. Liian harvoin nykyään tapaa todellisia mulkvisteja.
Ei lyöntimääristä mitään riitaa voi tulla. Jos olen merkkari, en allekirjoita korttia ellei lyönnit ole oikein ja pelattu sääntöjen mukaan. Ja sovittu asiasta ennen rundia. Eihän siinä mitään neuvotella. Jos peluri on eri mieltä, olkoon vaan, jää sitten nimikirjoitus saamatta.
Kerronpa tässä oman yhden kierroksen tarinani, kun olimme kaverini kanssa viime vuonna pelaamassa kahden niuhottajan kanssa. Olemme molemmat siis junnuja. Ykköstiillä heistä pahempi, rapisteli jotain paperia kun olin lyömässä, ja katsoi vielä tyhmän näköisenä, kun lopetin swingini kesken. Kakkosväylällä kyseinen henkilö rupesi valittamaan mulle, kun kävelin mukamas griinibunkkerin edestä. Griinin etureunaan matkaa kymmenisen metriä. Ei hän kyllä itsekään vienyt kärryjä sieltä mistä piti. Noh mua ei kiinnosta ruveta pistämään takas. Kaikki sujuu mallikkaasti ysi väylälle asti ainakin omalla kohdallani. Ysiväylän tiipaikalla, kuulemma varjoni häiritsi hänen lyömistään. Seisoin täysin paikallani, mutta kai se sitten häiritse, olin hiljaa ja kävelin 15 metrin päähän. 10 väylän griinillä, valmistauduin omaan puttiini kaukana hänestä, mutta putterin heiluttelu kuulemma häiritsi taas kerran. Puttasi ohi silti. 11 väylän tiiauspaikka, chippailin ilmaa puukolmosella, sekin häiritsi. Samaisen väylän griini, hän vasta mittaili kallistuksi, ja kuiskasin kaverilleni yhden jutun, mutta se häiritsi…Meitä molempia rupesi suoranaisesti vituttamaan tuo. Mutta kosto elää. 13 väylän tiiauspaikka. Harjoitus swingin jälkeen he rupesivat neuvomaan lantionliikettä kaverilleni. Huomautin tästä heille, ja vaadin että he lisäävät asianmukaiset rangaistuslyönnit kortteihinsa. Olivat hiljaa loppukierroksen 🙂 Näitä tyyppejä on onneksi harvassa. Selityksestäni saattaa saada toisen kuvan, mutta mitenkään etiketin vastaisesti emme toimineet.
funkyduck kirjoitti: (16.5.2007 4:22:32)
Kerronpa tässä oman yhden kierroksen tarinani, kun olimme kaverini kanssa viime vuonna pelaamassa kahden niuhottajan kanssa. Olemme molemmat siis junnuja. Ykköstiillä heistä pahempi, rapisteli jotain paperia kun olin lyömässä, ja katsoi vielä tyhmän näköisenä, kun lopetin swingini kesken. Kakkosväylällä kyseinen henkilö rupesi valittamaan mulle, kun kävelin mukamas griinibunkkerin edestä. Griinin etureunaan matkaa kymmenisen metriä. Ei hän kyllä itsekään vienyt kärryjä sieltä mistä piti. Noh mua ei kiinnosta ruveta pistämään takas. Kaikki sujuu mallikkaasti ysi väylälle asti ainakin omalla kohdallani. Ysiväylän tiipaikalla, kuulemma varjoni häiritsi hänen lyömistään. Seisoin täysin paikallani, mutta kai se sitten häiritse, olin hiljaa ja kävelin 15 metrin päähän. 10 väylän griinillä, valmistauduin omaan puttiini kaukana hänestä, mutta putterin heiluttelu kuulemma häiritsi taas kerran. Puttasi ohi silti. 11 väylän tiiauspaikka, chippailin ilmaa puukolmosella, sekin häiritsi. Samaisen väylän griini, hän vasta mittaili kallistuksi, ja kuiskasin kaverilleni yhden jutun, mutta se häiritsi…Meitä molempia rupesi suoranaisesti vituttamaan tuo. Mutta kosto elää. 13 väylän tiiauspaikka. Harjoitus swingin jälkeen he rupesivat neuvomaan lantionliikettä kaverilleni. Huomautin tästä heille, ja vaadin että he lisäävät asianmukaiset rangaistuslyönnit kortteihinsa. Olivat hiljaa loppukierroksen 🙂 Näitä tyyppejä on onneksi harvassa. Selityksestäni saattaa saada toisen kuvan, mutta mitenkään etiketin vastaisesti emme toimineet.Tässä on valitettava esimerkki sellaisesta suhtautumisesta, että vanhempi on aina viisaampi ja kokeneempi. Tällainen suhtautuminen ei valitettavasti rajoitu pelkästään golfkentälle…
-
JulkaisijaArtikkelit
Esillä 18 viestiä, 1 - 18 (kaikkiaan 18)
Esillä 18 viestiä, 1 - 18 (kaikkiaan 18)