-
JulkaisijaArtikkelit
-
Kauden mittaan tullut vastaan aika paljon eri variaatioita mihin vapaudutaan ja miten todetaan tilapäinen vesi. Laitanpa nyt eri vaihtoehtoja joita on tullut todettua. Voit yrittää arvata oikeat 🙂 : 1: Lyöntiasentoni alkuasennossa voi olla vahvasti takapainoinen tai päkiöillä, joten voin seistä paino kantapäillä tai päkiöillä todetakseni veden pursuavan kantapäiden tai päkiöiden alta. Voin siis siirrellä painoani suureman paineen aikaansaamiseksi riippuen alkuasennostani jota aion lyönnissä käyttää. 2. Minun tulee seistä alkuasennossa todetakseni tilapäisen veden siten, että paino on mahdollisimman tasajakauteena koko kenkien pohjan alueelle. 3. Voin hytkyä, jotta nään tuleeko vettä kenkien alta eri asennoissa. Sekä siirrellä painoa jalalta toiselle. 4. Litinä jalkojen alla kävellessä kertoo, että olet tilapäisessä vedessä. 5. Metsässä pelialueella voin vapautua vain metsään. 6. Bunkkerissa, jossa on osittain tilapäistä vettä keskellä voin vapautua bunkkerin ulkopuolelle ilman rankkuja, koska muu osa bunkkerista näyttää tummalta ja kostealta. 7. Voin vapautua vain samanlaiseen ruohonpituusmakuuseen (siis raffissa raffiin, semissä semiin ja väylältä väylälle). 8. Voin vapautua paremmasta makuusta vain huonompaan, siis väylältä voin vapautua myös semiin, raffiin tai vaikka metsään, jos siellä on kuivaa. 9. Vain vapautua mihin tahansa lähimpään vapauttavaan paikkaan, josta ei tule vettä jalkojen alta seistessäni riipumatta makuusta. 10. Vapautuspaikan määrittämisen jälkeen pallo on dropattava mahdollisiman tarkasti siihen paikkaan. 11. Voin ottaa yhden mailanmitan määritetystä vapauttavasta paikasta, pallon on pudottava mailanmitan sisään. 12. Vapauttava paikka on useita metrejä lipunsuunnassa taaksepäin. Dropatessani palloni siihen se pompahtaa muutamia senttejä lähemmäksi lippua, minun on siis uusittava droppi. 13. Palloni on ns. pelaamattomassa paikassa, selvästi tilapäisessä vedessä, en voi käyttää vapautusta tilapäisestä vedestä vaan on toimittava pelaamattoman paikan sääntöjen mukaan. 14. En voi vapautua tilapäisestä vedestä raffista hiekkatielle, joka on määritetty kiinteäksi haitaksi. Haittaanhan ei saa vapautua. 15. Umpimärällä forella on selvästi tilapäistä vettä, vetäisin siitä chipin. En voi siis vapautua lähimpään vapauttavaan paikkaan, joka olisi greenillä, josta puttaisin.
Hyvä lista, arvaan:
Oikein:
1 (kunhan asento ei ole ’luonnoton’), 15 (eikä ole merkitystä chippaatko vai puttaat)Rajoitetusti oikein:
6 (bunkkerin ulkopuolelle voi dropata yhdellä rankulla)
9 (pitää olla kuitenkin pelialueella, ei esteeseen jos ei esteessä, ei griinile jos ei griinillä)
11 (ei kuitenkaan lähemmäs eikä esteeseen/griinille ja on vapauduttava kokonaan)
12 (pari senttiä voi joskus olla liikaa, jos tämän johdosta ei vapaudu)Väärin: kaikki loput
Sellainen lisäkysymys tilapäisestä vedestä vielä, että kun deccarissa on todettu ettei muta ole tilapäistä vettä. Mutainen vesi tai löysä muta on kuitenkin tulkinnanvarainen juttu. Onko siis jotain peukalosääntöä, milloin mutavelli on riittävän löysää, että se voidaan tulkita tilapäiseksi vedeksi (Solheim cupissa oli mielestäni lähes tällainen tilanne, vaikkei TV-kuvan perusteella nähnyt miten löysää oli muta, mutta ehkä mudassa olleiden renkaanjälkien pohjalla oli näkyvissä vettä ja ehkä pelaaja olisi joutunut seisomaan juuri siinä kohdassa mutaa … ja Lexi Thompson sai vapaan dropin).
1: Lyöntiasentoni alkuasennossa voi olla vahvasti takapainoinen tai päkiöillä, joten voin seistä paino kantapäillä tai päkiöillä todetakseni veden pursuavan kantapäiden tai päkiöiden alta. Voin siis siirrellä painoani suureman paineen aikaansaamiseksi riippuen alkuasennostani jota aion lyönnissä käyttää.
Oikein — Ei ole olemassa vaatimuksia stanssille
2. Minun tulee seistä alkuasennossa todetakseni tilapäisen veden siten, että paino on mahdollisimman tasajakauteena koko kenkien pohjan alueelle.
Väärin — Ei ole olemassa vaatimuksia stanssille
3. Voin hytkyä, jotta nään tuleeko vettä kenkien alta eri asennoissa. Sekä siirrellä painoa jalalta toiselle.
Oikein — Jos sinulle normaalia
4. Litinä jalkojen alla kävellessä kertoo, että olet tilapäisessä vedessä.
Väärin— Määritelmä Tilapäinen vesi
5. Metsässä pelialueella voin vapautua vain metsään.
Väärin— Määritelmät Lähin vapauttava paikka ja Pelialue sekä 25-1 b i
6. Bunkkerissa, jossa on osittain tilapäistä vettä keskellä voin vapautua bunkkerin ulkopuolelle ilman rankkuja, koska muu osa bunkkerista näyttää tummalta ja kostealta.
Väärin— Määritelmät Lähin vapauttava paikka sekä 25-1 b ii
7. Voin vapautua vain samanlaiseen ruohonpituusmakuuseen (siis raffissa raffiin, semissä semiin ja väylältä väylälle).
Väärin— Määritelmät Lähin vapauttava paikka ja Pelialue sekä 25-1 b i
8. Voin vapautua paremmasta makuusta vain huonompaan, siis väylältä voin vapautua myös semiin, raffiin tai vaikka metsään, jos siellä on kuivaa.
Väärin— Määritelmät Lähin vapauttava paikka ja Pelialue sekä 25-1 b i
9. Vain vapautua mihin tahansa lähimpään vapauttavaan paikkaan, josta ei tule vettä jalkojen alta seistessäni riipumatta makuusta.
Väärin— Määritelmät Lähin vapauttava paikka ja Pelialue sekä 25-1 b i
10. Vapautuspaikan määrittämisen jälkeen pallo on dropattava mahdollisiman tarkasti siihen paikkaan.
Väärin— 25-1 b
11. Voin ottaa yhden mailanmitan määritetystä vapauttavasta paikasta, pallon on pudottava mailanmitan sisään.
Oikein — Näin pelialueella ja osittain täynnä olevassa bunkkerissa 25-1 b
12. Vapauttava paikka on useita metrejä lipunsuunnassa taaksepäin. Dropatessani palloni siihen se pompahtaa muutamia senttejä lähemmäksi lippua, minun on siis uusittava droppi.
Väärin/Oikein — Kunhan ei valu lähintä vapauttavaa paikkaa lähemmäksi. (20-2c vii)
13. Palloni on ns. pelaamattomassa paikassa, selvästi tilapäisessä vedessä, en voi käyttää vapautusta tilapäisestä vedestä vaan on toimittava pelaamattoman paikan sääntöjen mukaan.
Oikein — 25-1 -> Exception/Poikkeus
14. En voi vapautua tilapäisestä vedestä raffista hiekkatielle, joka on määritetty kiinteäksi haitaksi. Haittaanhan ei saa vapautua.
Väärin— Määritelmät Lähin vapauttava paikka ja Pelialue sekä 25-1 b i
15. Umpimärällä forella on selvästi tilapäistä vettä, vetäisin siitä chipin. En voi siis vapautua lähimpään vapauttavaan paikkaan, joka olisi greenillä, josta puttaisin.
Väärin— Määritelmät Lähin vapauttava paikka ja Pelialue sekä 25-1 b i
Bogikone kirjoitti: (22.9.2015 16:47:25)
1: Lyöntiasentoni alkuasennossa voi olla vahvasti takapainoinen tai päkiöillä, joten voin seistä paino kantapäillä tai päkiöillä todetakseni veden pursuavan kantapäiden tai päkiöiden alta. Voin siis siirrellä painoani suureman paineen aikaansaamiseksi riippuen alkuasennostani jota aion lyönnissä käyttää.
Oikein — Ei ole olemassa vaatimuksia stanssille
2. Minun tulee seistä alkuasennossa todetakseni tilapäisen veden siten, että paino on mahdollisimman tasajakauteena koko kenkien pohjan alueelle.
Väärin — Ei ole olemassa vaatimuksia stanssille
3. Voin hytkyä, jotta nään tuleeko vettä kenkien alta eri asennoissa. Sekä siirrellä painoa jalalta toiselle.
Oikein — Jos sinulle normaalia
4. Litinä jalkojen alla kävellessä kertoo, että olet tilapäisessä vedessä.
Väärin— Määritelmä Tilapäinen vesi
5. Metsässä pelialueella voin vapautua vain metsään.
Väärin— Määritelmät Lähin vapauttava paikka ja Pelialue sekä 25-1 b i
6. Bunkkerissa, jossa on osittain tilapäistä vettä keskellä voin vapautua bunkkerin ulkopuolelle ilman rankkuja, koska muu osa bunkkerista näyttää tummalta ja kostealta.
Väärin— Määritelmät Lähin vapauttava paikka sekä 25-1 b ii
7. Voin vapautua vain samanlaiseen ruohonpituusmakuuseen (siis raffissa raffiin, semissä semiin ja väylältä väylälle).
Väärin— Määritelmät Lähin vapauttava paikka ja Pelialue sekä 25-1 b i
8. Voin vapautua paremmasta makuusta vain huonompaan, siis väylältä voin vapautua myös semiin, raffiin tai vaikka metsään, jos siellä on kuivaa.
Väärin— Määritelmät Lähin vapauttava paikka ja Pelialue sekä 25-1 b i
9. Vain vapautua mihin tahansa lähimpään vapauttavaan paikkaan, josta ei tule vettä jalkojen alta seistessäni riipumatta makuusta.
Väärin— Määritelmät Lähin vapauttava paikka ja Pelialue sekä 25-1 b i
10. Vapautuspaikan määrittämisen jälkeen pallo on dropattava mahdollisiman tarkasti siihen paikkaan.
Väärin— 25-1 b
11. Voin ottaa yhden mailanmitan määritetystä vapauttavasta paikasta, pallon on pudottava mailanmitan sisään.
Oikein — Näin pelialueella ja osittain täynnä olevassa bunkkerissa 25-1 b
12. Vapauttava paikka on useita metrejä lipunsuunnassa taaksepäin. Dropatessani palloni siihen se pompahtaa muutamia senttejä lähemmäksi lippua, minun on siis uusittava droppi.
Väärin/Oikein — Kunhan ei valu lähintä vapauttavaa paikkaa lähemmäksi. (20-2c vii)
13. Palloni on ns. pelaamattomassa paikassa, selvästi tilapäisessä vedessä, en voi käyttää vapautusta tilapäisestä vedestä vaan on toimittava pelaamattoman paikan sääntöjen mukaan.
Oikein — 25-1 -> Exception/Poikkeus
14. En voi vapautua tilapäisestä vedestä raffista hiekkatielle, joka on määritetty kiinteäksi haitaksi. Haittaanhan ei saa vapautua.
Väärin— Määritelmät Lähin vapauttava paikka ja Pelialue sekä 25-1 b i
15. Umpimärällä forella on selvästi tilapäistä vettä, vetäisin siitä chipin. En voi siis vapautua lähimpään vapauttavaan paikkaan, joka olisi greenillä, josta puttaisin.
Väärin— Määritelmät Lähin vapauttava paikka ja Pelialue sekä 25-1 b i
Kun ei muilta tule kommentteja tai oikeita vastauksia, niin Bogikoneen kommenteissa jäin pohtimaan kahta vastausta:
3. Voin hytkyä, jotta nään tuleeko vettä kenkien alta eri asennoissa. Sekä siirrellä painoa jalalta toiselle.
Tätä näkee aika lailla ja käsittääkseni vettä pitää jäädä näkyviin normaalissa stanssissa tai pallon kohdalla. Jos siis hytkyessä tai painoa siirretään epänormaaliin seisoma-asentoon ja jos sitä ei sitten enää näykään lyöntistanssissa, ei käsittääkseni vapausta saa, eli vastaus olisi VÄÄRIN
15. Umpimärällä forella on selvästi tilapäistä vettä, vetäisin siitä chipin. En voi siis vapautua lähimpään vapauttavaan paikkaan, joka olisi greenillä, josta puttaisin.
Säännön 25-1bi mukaan vapautusta ei saa forelta griinille ’Lähin vapauttava paikka.ei.saa.olla. esteessä.tai.viheriöllä.’ Eikö tänmä ’En voi vapautua … greenillä …’ oĺe siis OIKEIN
Putti-Possu kirjoitti: (23.9.2015 10:46:17)
15. Umpimärällä forella on selvästi tilapäistä vettä, vetäisin siitä chipin. En voi siis vapautua lähimpään vapauttavaan paikkaan, joka olisi greenillä, josta puttaisin.
Säännön 25-1bi mukaan vapautusta ei saa forelta griinille ’Lähin vapauttava paikka.ei.saa.olla. esteessä.tai.viheriöllä.’ Eikö tänmä ’En voi vapautua … greenillä …’ oĺe siis OIKEIN
Juu on totta että oikea vastaussana kohdassa 15 on OIKEIN (koska teko olisi väärin).
Lanka hukkui noissa negaatioissa (piti muuttaa kyllä/ei vastauskin, kun ei ollut looginen).Eli lähin vapauttava paikka ei saa olla greenillä eikä bunkkerissa jos vapaudutaan pelialueella olevasta epänormaalista kenttäolosuhteesta tai haitasta.
Kiitos huomiosta!
Ehkä useimmat asiat tässä kysymyksessä selviää jos itselleen selvittää määritelmän Pelialue.
Tämä määritelmä ei mitenkään erottele onko kyseessä ’väylä’, fore, ruffi, heavy ruffi, metsä, kallio, tie, korjattava alue.Se vain totetaa että:
Pelialue (Through the Green)
”Pelialue” käsittää koko kentän lukuun ottamatta
a. pelattavan reiän tiiauspaikkaa ja viheriötä sekä
b. kentän kaikkia esteitä.jossa
”Kenttä” on toimikunnan määräämien rajojen muodostama alue(muutkin määritellyt termit ovat lihavoituja)
kohtaan 3. jos sinun ollessaessa lyöntiasennossa näkyy vettä. Se että hypit ja pompit ei ole yleensä tapana lyöntiasentoa otettaessa, mutta mistä minä sinun tavan tiedän.
esim. chipatessa minulla on monesti lähes koko paino etujalalla. asentoon voin mennä ’tasapainolla’ ja sitten siirrän painon etujalalle.
Katso vielä määritelmä Lyöntiasento sekä Tilapäinen vesi. Säännön soveltaminen käytäntöön on menettely, jolla toimitaan.
Paljon tässä on tullutkin selville, laitan omat kommentit lihavoidulla. Muutama mielenkiintoinen ajatus siellä mm kohta 6 bunkkeri.
1: Lyöntiasentoni alkuasennossa voi olla vahvasti takapainoinen tai päkiöillä, joten voin seistä paino kantapäillä tai päkiöillä todetakseni veden pursuavan kantapäiden tai päkiöiden alta. Voin siis siirrellä painoani suureman paineen aikaansaamiseksi riippuen alkuasennostani jota aion lyönnissä käyttää.
Säännöt kieltävät ylimääräisen voiman käytön. Jos painoa siirretään enemmän esim kantapäille voi sen helposti tulkita fysiikkaa osaava (paino jakaantuu pienemälle alueelle –>vetää pursuaa helpommin) että nyt on tullut käytettyä ylimääräistä voimaa edun aikaansaamiseksi. Tätä kuten myös sitä, jos pelaaja laittaa toiselle jalalle enemmän painoa on mahdoton todistaa paikanpäällä mitenkään muuten kuin että pelikaveri tai tuomari olisi täsmälleen samanpainoinen ja kokeilee itse. Pelaaja on tässä tapauksessa itsensä tuomari, mutta sanoisin tuon olevan ehkäpä hieman sääntöjen hengen vastainen.
2. Minun tulee seistä alkuasennossa todetakseni tilapäisen veden siten, että paino on mahdollisimman tasajakauteena koko kenkien pohjan alueelle.
Tässä tapuksessa ei sijaa tulkinnoille ole siis ainakin varmasti OIKEIN
3. Voin hytkyä, jotta nään tuleeko vettä kenkien alta eri asennoissa. Sekä siirrellä painoa jalalta toiselle.
Ylimääräisen voima käyttö on kielletty, hytkyminen on sitä, myöskin paino siirtely, siis VÄÄRIN
4. Litinä jalkojen alla kävellessä kertoo, että olet tilapäisessä vedessä.
VÄÄRIN, se ei ole mikään tae tilapäisestä vedestä määritelmän mukaan sillä askeltaessa käytetään ylimääräistä voimaa verrattuna paikalla seisomiseen. Se on tietysti hyvä tapa etsiä sitä paikkaa nopeammin kuin vain seisten ja liikkuen hieman kerralla, sanoisin että iterointia
5. Metsässä pelialueella voin vapautua vain metsään.
VÄÄRIN, kuten aikaisemmin todettu.
6. Bunkkerissa, jossa on osittain tilapäistä vettä keskellä voin vapautua bunkkerin ulkopuolelle ilman rankkuja, koska muu osa bunkkerista näyttää tummalta ja kostealta.
VÄÄRIN tai OIKEIN, tumma ja kosteus eivät ole tilapäistä vettä määritelmän mukaan jos siis seisot siinä eikä vettä pursua. MUTTA, MUTTA bunkkerissa normaali lyöntiasento on se, että jalkoja kaivetaan ja hierretään maahan. Onko käytetty ylimääräistä voimaa lyöntiasennon ottamiseksi. Sanoisin että ei, koska se on normaalia. Toinen kysymys on sitten se onko kaivauduttu liian syvälle 2-3 senttiä ei mutta 10 senttiä varmasti. Sanoisin että mielenkiintoinen kysymys. Näinhän on mahdollista joissain tapauksissa päästä ilman rankkuja jopa bunkkerista pois ja lyönti on paljon helpompi.
7. Voin vapautua vain samanlaiseen ruohonpituusmakuuseen (siis raffissa raffiin, semissä semiin ja väylältä väylälle).
VÄÄRIN kuten todettua, varmaan scramblen säännöt sekoittaa usein.
8. Voin vapautua paremmasta makuusta vain huonompaan, siis väylältä voin vapautua myös semiin, raffiin tai vaikka metsään, jos siellä on kuivaa.
VÄÄRIN, joku ihan oma tulkinta jollain jolla ei ole mitään tekemistä määritelmän kanssa
9. Vain vapautua mihin tahansa lähimpään vapauttavaan paikkaan, josta ei tule vettä jalkojen alta seistessäni riipumatta makuusta.
OIKEIN tarkennettuna ettet vapaudu esteeseen, outiin tai greenille
10. Vapautuspaikan määrittämisen jälkeen pallo on dropattava mahdollisiman tarkasti siihen paikkaan.
OIKEIN. Saa toki dropata siihen sillä se on mailanmitan sisällä, mutta kannattaa hyödyntää se mailanmitta varsinkin jos pääsee esim raffista semiin tai jopa väylälle
11. Voin ottaa yhden mailanmitan määritetystä vapauttavasta paikasta, pallon on pudottava mailanmitan sisään.
OIKEIN PERIAATTEESSA JA USEIMMITEN. Jossain tapauksessa se mailanmitta saattaa olla uudestaan eri tilapäisessä vedessä varsinkin, jos lähin vapauttava paikka on pienen kumpareen päällä ja vettä sen ympärillä. Eikä tämä ole edes kovinkaan harvinaista. Tämä onkin mielenkiintoinen asia. Saatko uuden vapautuksen tilapäisestä vedestä. Silloin on mahdollista että droppailet lopun ikääsi ottamalla vapautusta kumpareeseen ja mailanmittan kun tilapäinen vesi on sen ympärillä. On myös mahdollista että kumpareen päältä päältä päästään vielä parempaan vapauttavaan paikkaan/makuuseen, mikä ei tietysti ole kielletty. Itse en osaa tuohon sanoa mitään. Tuntuisi jotenkin sääntöjen hengen vastaiselta. Lisäksi tuskin noin kukaan tekisi ainakaan missään järkevässä hyötymistarkoituksessa, siinähän saattaa saada huomautuksen hitaasta pelaamisesta. 🙂
12. Vapauttava paikka on useita metrejä lipunsuunnassa taaksepäin. Dropatessani palloni siihen se pompahtaa muutamia senttejä lähemmäksi lippua, minun on siis uusittava droppi.
VÄÄRIN, korjattuna siis jos se ei ole uudelleen tilapäisessä vedessä tai lähempänä alkuperäistä vapautumiskohtaa.
13. Palloni on ns. pelaamattomassa paikassa, selvästi tilapäisessä vedessä, en voi käyttää vapautusta tilapäisestä vedestä vaan on toimittava pelaamattoman paikan sääntöjen mukaan.
OIKEIN tai VÄÄRIN riippuen kuka tulkitsee, pelaajallahan on oikeus sanoa onko pallo pelaamattomassa paikassa. Epämäärinen erikoinen lyöntiasento voi olla este vapautumiselle, mutta osaahan jotklut lyödä vaikka polviltaan pahassa paikassa j a vielä vaikka väärinpäin. Silloinhan se on siinä tilanteessa normaalilyöntiasento siinä makuussa. Tämäkin riippuu vielä pelajaan taidoista, hieman kyseenalainen siis. Hyvä pelaaja voi hyvinkin ihan normaalilla vahvalla vedolla saada pallon sieltä pois ilman että on ns. pelaamaton paikka, joku tuuppari ei ikinä onnistuisi. Selvästi kivenkolossa jossa on tyilapäistyä vettä kertynyt ei sitä sieltä saa kukaan pois teki mitä tahansa. Itse pyytäisin tuomarin paikalle, jos sellaine kisassa on.
14. En voi vapautua tilapäisestä vedestä raffista hiekkatielle, joka on määritetty kiinteäksi haitaksi. Haittaanhan ei saa vapautua.
VÄÄRIN, haittaan saa vapautua ja haitasta voi sen jälkeen saada taas vapautuksen, ns ketjutus.
15. Umpimärällä forella on selvästi tilapäistä vettä, vetäisin siitä chipin. En voi siis vapautua lähimpään vapauttavaan paikkaan, joka olisi greenillä, josta puttaisin.
OIKEIN, greenille ei saa vapautua määritelmän mukaan. Toisaalta greeniltä voi joutua vapautumaan esim forelle, se on sallittua jos greenillä ei ole paikkaa yhtä kaukana reiästä vaan kauempana kuin esim foren paikka.
Rauski kirjoitti: (23.9.2015 23:32:32)
6. Bunkkerissa, jossa on osittain tilapäistä vettä keskellä voin vapautua bunkkerin ulkopuolelle ilman rankkuja, koska muu osa bunkkerista näyttää tummalta ja kostealta.VÄÄRIN tai OIKEIN, tumma ja kosteus eivät ole tilapäistä vettä määritelmän mukaan jos siis seisot siinä eikä vettä pursua. MUTTA, MUTTA bunkkerissa normaali lyöntiasento on se, että jalkoja kaivetaan ja hierretään maahan. Onko käytetty ylimääräistä voimaa lyöntiasennon ottamiseksi. Sanoisin että ei, koska se on normaalia. Toinen kysymys on sitten se onko kaivauduttu liian syvälle 2-3 senttiä ei mutta 10 senttiä varmasti. Sanoisin että mielenkiintoinen kysymys. Näinhän on mahdollista joissain tapauksissa päästä ilman rankkuja jopa bunkkerista pois ja lyönti on paljon helpompi.
Ehdottomasti VÄÄRIN. Bunkkerista ei pääse ulos ilman rangaistusta PAITSI jos toimikunta on määritellyt ko. bunkkerin kunnostettavaksi alueeksi, jolloin se menettää esteen statuksensa ja on osa pelialuetta. Vettä täynnä oleva bunkkeri ei suinkaan automaattisesti ole pelialuetta.
Rauski kirjoitti: (23.9.2015 23:32:32)
10. Vapautuspaikan määrittämisen jälkeen pallo on dropattava mahdollisiman tarkasti siihen paikkaan.OIKEIN. Saa toki dropata siihen sillä se on mailanmitan sisällä, mutta kannattaa hyödyntää se mailanmitta varsinkin jos pääsee esim raffista semiin tai jopa väylälle
VÄÄRIN. Pallo on dropattava yhden mailanmitan sisään, ei siis ole pakko pudottaa lähimpään vapauttavaan paikkaan.
Rauski kirjoitti: (23.9.2015 23:32:32)
11. Voin ottaa yhden mailanmitan määritetystä vapauttavasta paikasta, pallon on pudottava mailanmitan sisään.OIKEIN PERIAATTEESSA JA USEIMMITEN.
Aina OIKEIN.
Rauski kirjoitti: (23.9.2015 23:32:32)
13. Palloni on ns. pelaamattomassa paikassa, selvästi tilapäisessä vedessä, en voi käyttää vapautusta tilapäisestä vedestä vaan on toimittava pelaamattoman paikan sääntöjen mukaan.
OIKEIN tai VÄÄRIN riippuen kuka tulkitsee, pelaajallahan on oikeus sanoa onko pallo pelaamattomassa paikassa. Epämäärinen erikoinen lyöntiasento voi olla este vapautumiselle, mutta osaahan jotklut lyödä vaikka polviltaan pahassa paikassa j a vielä vaikka väärinpäin. Silloinhan se on siinä tilanteessa normaalilyöntiasento siinä makuussa. Tämäkin riippuu vielä pelajaan taidoista, hieman kyseenalainen siis. Hyvä pelaaja voi hyvinkin ihan normaalilla vahvalla vedolla saada pallon sieltä pois ilman että on ns. pelaamaton paikka, joku tuuppari ei ikinä onnistuisi. Selvästi kivenkolossa jossa on tyilapäistyä vettä kertynyt ei sitä sieltä saa kukaan pois teki mitä tahansa. Itse pyytäisin tuomarin paikalle, jos sellaine kisassa on.
Pelaaja voi tuollaisessa tilanteessa soveltaa kumpaa tahansa sääntöä edellyttäen että lyönti ko. paikasta on mahdollista suorittaa. Esimerkiksi pallon ollessa syvällä kivenkolossa tilapäisestä vedestä ei vapautusta saa.
KL kirjoitti: (24.9.2015 9:19:59)
Pelaaja voi tuollaisessa tilanteessa soveltaa kumpaa tahansa sääntöä edellyttäen että lyönti ko. paikasta on mahdollista suorittaa. Esimerkiksi pallon ollessa syvällä kivenkolossa tilapäisestä vedestä ei vapautusta saa.Onhan kuitenkin niin, ettei tuo paikka voi olla sellaine, josta jouduu lyömään ’epäedullisen’ lyönnin, mutta vapautuksella pääsee lyömään normaalin lyönnin. Eräällä usein pelaamallani kentällä on iso kivi keskellä väylää. Sen reunat on usein huonosti hoidetuja ja pallo päätyy aika ajoin kiven viereen syvään raffiin. Tuosta paikasta voi pallon lyödä, mutta joutuu chippaamaan poikittain väylälle. Jos kyseisessä paikassa on tilapäistä vettä, pääsee kiven viereen väylälle, josta vain 120m griinin keskelle. Vapautumisesta on siis selvää hyötyä, mutta koska siitä kiven vierestä chippi on mahdollinen, tilapäisen veden sääntöä voi soveltaa ?
Putti-Possu kirjoitti: (24.9.2015 9:29:00)
KL kirjoitti: (24.9.2015 9:19:59)
Pelaaja voi tuollaisessa tilanteessa soveltaa kumpaa tahansa sääntöä edellyttäen että lyönti ko. paikasta on mahdollista suorittaa. Esimerkiksi pallon ollessa syvällä kivenkolossa tilapäisestä vedestä ei vapautusta saa.Onhan kuitenkin niin, ettei tuo paikka voi olla sellaine, josta jouduu lyömään ’epäedullisen’ lyönnin, mutta vapautuksella pääsee lyömään normaalin lyönnin. Eräällä usein pelaamallani kentällä on iso kivi keskellä väylää. Sen reunat on usein huonosti hoidetuja ja pallo päätyy aika ajoin kiven viereen syvään raffiin. Tuosta paikasta voi pallon lyödä, mutta joutuu chippaamaan poikittain väylälle. Jos kyseisessä paikassa on tilapäistä vettä, pääsee kiven viereen väylälle, josta vain 120m griinin keskelle. Vapautumisesta on siis selvää hyötyä, mutta koska siitä kiven vierestä chippi on mahdollinen, tilapäisen veden sääntöä voi soveltaa ?
Kyllä voi. Vapautumisen ehtona on, että lyönti(suunta) on uskottava. Jos pelaajan ainoa vaihtoehto kuvailemassasi tilanteessa on chippi sivulle ja tilapäinen vesi haittaa ko. lyöntiä, pelaajalla on oikeus vapautua. Jos vapautuminen sitten antaa muita jatkomahdollisuuksia, se on pelaajan onni.
Putti-Possu kirjoitti: (24.9.2015 9:20:41)
Rauski kirjoitti: (23.9.2015 23:32:32)
Paljon tässä on tullutkin selville, laitan omat kommentit lihavoidulla. Muutama mielenkiintoinen ajatus siellä mm kohta 6 bunkkeri.1: Lyöntiasentoni alkuasennossa voi olla vahvasti takapainoinen tai päkiöillä, joten voin seistä paino kantapäillä tai päkiöillä todetakseni veden pursuavan kantapäiden tai päkiöiden alta. Voin siis siirrellä painoani suureman paineen aikaansaamiseksi riippuen alkuasennostani jota aion lyönnissä käyttää.
Säännöt kieltävät ylimääräisen voiman käytön. Jos painoa siirretään enemmän esim kantapäille voi sen helposti tulkita fysiikkaa osaava (paino jakaantuu pienemälle alueelle –>vetää pursuaa helpommin) että nyt on tullut käytettyä ylimääräistä voimaa edun aikaansaamiseksi. Tätä kuten myös sitä, jos pelaaja laittaa toiselle jalalle enemmän painoa on mahdoton todistaa paikanpäällä mitenkään muuten kuin että pelikaveri tai tuomari olisi täsmälleen samanpainoinen ja kokeilee itse. Pelaaja on tässä tapauksessa itsensä tuomari, mutta sanoisin tuon olevan ehkäpä hieman sääntöjen hengen vastainen.
2. Minun tulee seistä alkuasennossa todetakseni tilapäisen veden siten, että paino on mahdollisimman tasajakauteena koko kenkien pohjan alueelle.
Tässä tapuksessa ei sijaa tulkinnoille ole siis ainakin varmasti OIKEIN
Muutamasta kohdasta olen edelleen eri mieltä:
Kohdissa 1 ja 2 edellytetään seistävän stanssissa siten, että paino jakautuu tasaisesti jaloille ja/tai päkiälle/kantapäälle. Normaalissa stanssissa ei välttämättä näin ole, esimerkiksi chipissä monilla on paino selvästi etujalalla. Samoin rinteessä paino voi olla hyvinkin etu/takapainotteinen tai toispuoleinen. Olennaista lienee se, ettei stanssi ole luonnoton, vaan sellainen mitä pelaaja muutoin käyttäisi kyseisestä paikasta.
Juuri näin. Pelaaja ottaa lyöntiasennon sitä lyöntiä varten, jonka hän tuosta paikasta löisi, jos tilapäistä vettä ei olisi. Jos lyöntiasennon ottamisen jälkeen tilapäinen vesi häiritsee (siis sitä on näkyvissä jalkojen tai pallon ympärillä), pelaajalla on oikeus vapautua.
KL kirjoitti: (24.9.2015 9:19:59)
Rauski kirjoitti: (23.9.2015 23:32:32)
11. Voin ottaa yhden mailanmitan määritetystä vapauttavasta paikasta, pallon on pudottava mailanmitan sisään.OIKEIN PERIAATTEESSA JA USEIMMITEN.
Aina OIKEIN.
Tilapäinen vesi viheriöllä ei oikeuta mailanmitan ottamiseen, tällöin pallo myös asetetaan paikasta riippumatta.
Rauski kirjoitti: (23.9.2015 23:32:32)
Paljon tässä on tullutkin selville, laitan omat kommentit lihavoidulla. Muutama mielenkiintoinen ajatus siellä mm kohta 6 bunkkeri.1: Lyöntiasentoni alkuasennossa voi olla vahvasti takapainoinen tai päkiöillä, joten voin seistä paino kantapäillä tai päkiöillä todetakseni veden pursuavan kantapäiden tai päkiöiden alta. Voin siis siirrellä painoani suureman paineen aikaansaamiseksi riippuen alkuasennostani jota aion lyönnissä käyttää.
Säännöt kieltävät ylimääräisen voiman käytön. Jos painoa siirretään enemmän esim kantapäille voi sen helposti tulkita fysiikkaa osaava (paino jakaantuu pienemälle alueelle –>vetää pursuaa helpommin) että nyt on tullut käytettyä ylimääräistä voimaa edun aikaansaamiseksi. Tätä kuten myös sitä, jos pelaaja laittaa toiselle jalalle enemmän painoa on mahdoton todistaa paikanpäällä mitenkään muuten kuin että pelikaveri tai tuomari olisi täsmälleen samanpainoinen ja kokeilee itse. Pelaaja on tässä tapauksessa itsensä tuomari, mutta sanoisin tuon olevan ehkäpä hieman sääntöjen hengen vastainen.
2. Minun tulee seistä alkuasennossa todetakseni tilapäisen veden siten, että paino on mahdollisimman tasajakauteena koko kenkien pohjan alueelle.
Tässä tapuksessa ei sijaa tulkinnoille ole siis ainakin varmasti OIKEIN
3. Voin hytkyä, jotta nään tuleeko vettä kenkien alta eri asennoissa. Sekä siirrellä painoa jalalta toiselle.
Ylimääräisen voima käyttö on kielletty, hytkyminen on sitä, myöskin paino siirtely, siis VÄÄRIN
4. Litinä jalkojen alla kävellessä kertoo, että olet tilapäisessä vedessä.
VÄÄRIN, se ei ole mikään tae tilapäisestä vedestä määritelmän mukaan sillä askeltaessa käytetään ylimääräistä voimaa verrattuna paikalla seisomiseen. Se on tietysti hyvä tapa etsiä sitä paikkaa nopeammin kuin vain seisten ja liikkuen hieman kerralla, sanoisin että iterointia
5. Metsässä pelialueella voin vapautua vain metsään.
VÄÄRIN, kuten aikaisemmin todettu.
6. Bunkkerissa, jossa on osittain tilapäistä vettä keskellä voin vapautua bunkkerin ulkopuolelle ilman rankkuja, koska muu osa bunkkerista näyttää tummalta ja kostealta.
VÄÄRIN tai OIKEIN, tumma ja kosteus eivät ole tilapäistä vettä määritelmän mukaan jos siis seisot siinä eikä vettä pursua. MUTTA, MUTTA bunkkerissa normaali lyöntiasento on se, että jalkoja kaivetaan ja hierretään maahan. Onko käytetty ylimääräistä voimaa lyöntiasennon ottamiseksi. Sanoisin että ei, koska se on normaalia. Toinen kysymys on sitten se onko kaivauduttu liian syvälle 2-3 senttiä ei mutta 10 senttiä varmasti. Sanoisin että mielenkiintoinen kysymys. Näinhän on mahdollista joissain tapauksissa päästä ilman rankkuja jopa bunkkerista pois ja lyönti on paljon helpompi.
7. Voin vapautua vain samanlaiseen ruohonpituusmakuuseen (siis raffissa raffiin, semissä semiin ja väylältä väylälle).
VÄÄRIN kuten todettua, varmaan scramblen säännöt sekoittaa usein.
8. Voin vapautua paremmasta makuusta vain huonompaan, siis väylältä voin vapautua myös semiin, raffiin tai vaikka metsään, jos siellä on kuivaa.
VÄÄRIN, joku ihan oma tulkinta jollain jolla ei ole mitään tekemistä määritelmän kanssa
9. Vain vapautua mihin tahansa lähimpään vapauttavaan paikkaan, josta ei tule vettä jalkojen alta seistessäni riipumatta makuusta.
OIKEIN tarkennettuna ettet vapaudu esteeseen, outiin tai greenille
10. Vapautuspaikan määrittämisen jälkeen pallo on dropattava mahdollisiman tarkasti siihen paikkaan.
OIKEIN. Saa toki dropata siihen sillä se on mailanmitan sisällä, mutta kannattaa hyödyntää se mailanmitta varsinkin jos pääsee esim raffista semiin tai jopa väylälle
11. Voin ottaa yhden mailanmitan määritetystä vapauttavasta paikasta, pallon on pudottava mailanmitan sisään.
OIKEIN PERIAATTEESSA JA USEIMMITEN. Jossain tapauksessa se mailanmitta saattaa olla uudestaan eri tilapäisessä vedessä varsinkin, jos lähin vapauttava paikka on pienen kumpareen päällä ja vettä sen ympärillä. Eikä tämä ole edes kovinkaan harvinaista. Tämä onkin mielenkiintoinen asia. Saatko uuden vapautuksen tilapäisestä vedestä. Silloin on mahdollista että droppailet lopun ikääsi ottamalla vapautusta kumpareeseen ja mailanmittan kun tilapäinen vesi on sen ympärillä. On myös mahdollista että kumpareen päältä päältä päästään vielä parempaan vapauttavaan paikkaan/makuuseen, mikä ei tietysti ole kielletty. Itse en osaa tuohon sanoa mitään. Tuntuisi jotenkin sääntöjen hengen vastaiselta. Lisäksi tuskin noin kukaan tekisi ainakaan missään järkevässä hyötymistarkoituksessa, siinähän saattaa saada huomautuksen hitaasta pelaamisesta. 🙂
12. Vapauttava paikka on useita metrejä lipunsuunnassa taaksepäin. Dropatessani palloni siihen se pompahtaa muutamia senttejä lähemmäksi lippua, minun on siis uusittava droppi.
VÄÄRIN, korjattuna siis jos se ei ole uudelleen tilapäisessä vedessä tai lähempänä alkuperäistä vapautumiskohtaa.
13. Palloni on ns. pelaamattomassa paikassa, selvästi tilapäisessä vedessä, en voi käyttää vapautusta tilapäisestä vedestä vaan on toimittava pelaamattoman paikan sääntöjen mukaan.
OIKEIN tai VÄÄRIN riippuen kuka tulkitsee, pelaajallahan on oikeus sanoa onko pallo pelaamattomassa paikassa. Epämäärinen erikoinen lyöntiasento voi olla este vapautumiselle, mutta osaahan jotklut lyödä vaikka polviltaan pahassa paikassa j a vielä vaikka väärinpäin. Silloinhan se on siinä tilanteessa normaalilyöntiasento siinä makuussa. Tämäkin riippuu vielä pelajaan taidoista, hieman kyseenalainen siis. Hyvä pelaaja voi hyvinkin ihan normaalilla vahvalla vedolla saada pallon sieltä pois ilman että on ns. pelaamaton paikka, joku tuuppari ei ikinä onnistuisi. Selvästi kivenkolossa jossa on tyilapäistyä vettä kertynyt ei sitä sieltä saa kukaan pois teki mitä tahansa. Itse pyytäisin tuomarin paikalle, jos sellaine kisassa on.
14. En voi vapautua tilapäisestä vedestä raffista hiekkatielle, joka on määritetty kiinteäksi haitaksi. Haittaanhan ei saa vapautua.
VÄÄRIN, haittaan saa vapautua ja haitasta voi sen jälkeen saada taas vapautuksen, ns ketjutus.
15. Umpimärällä forella on selvästi tilapäistä vettä, vetäisin siitä chipin. En voi siis vapautua lähimpään vapauttavaan paikkaan, joka olisi greenillä, josta puttaisin.
OIKEIN, greenille ei saa vapautua määritelmän mukaan. Toisaalta greeniltä voi joutua vapautumaan esim forelle, se on sallittua jos greenillä ei ole paikkaa yhtä kaukana reiästä vaan kauempana kuin esim foren paikka.
Muutamasta kohdasta olen edelleen eri mieltä:
Kohdissa 1 ja 2 edellytetään seistävän stanssissa siten, että paino jakautuu tasaisesti jaloille ja/tai päkiälle/kantapäälle. Normaalissa stanssissa ei välttämättä näin ole, esimerkiksi chipissä monilla on paino selvästi etujalalla. Samoin rinteessä paino voi olla hyvinkin etu/takapainotteinen tai toispuoleinen. Olennaista lienee se, ettei stanssi ole luonnoton, vaan sellainen mitä pelaaja muutoin käyttäisi kyseisestä paikasta. Myös paikassa, jossa on työkoneen jälkiä ja mutaa (joka sinänsä ei oikeuta vapautukseen), tulee usein tilanne että epätasaisessa kohdassa painojakauma ei ole läheskään tasainen.
Kohdassa 9 ymmärsin aloituksessa kiinnitetyn huomiota sanoihin ’mihin tahansa’, jolloin väite lienee väärin. Rauski täsmensikin tuota, että poisluettuja ovat kuitenkin griini, out ja esteet. Tuohon pitää myös lisätä, ettei vapauttava paikka voi olla lähempänä reikää. Edelleen griini on ok paikka vapautua, jos pallo on griinillä. Samoin bunkkeri on ok, jos vapaudutaan bunkkerissa olevasta tilapäisestä vedestä. Kun nämä kaikki poikkeukset otetaan huomioon, ei ’mihin tahansa’ enää olekaan oikein, jolloin väite lienee VÄÄRIN
Rauski kirjoitti:
11. Voin ottaa yhden mailanmitan määritetystä vapauttavasta paikasta, pallon on pudottava mailanmitan sisään.OIKEIN PERIAATTEESSA JA USEIMMITEN. Jossain tapauksessa se mailanmitta saattaa olla uudestaan eri tilapäisessä vedessä varsinkin, jos lähin vapauttava paikka on pienen kumpareen päällä ja vettä sen ympärillä. Eikä tämä ole edes kovinkaan harvinaista. Tämä onkin mielenkiintoinen asia. Saatko uuden vapautuksen tilapäisestä vedestä. Silloin on mahdollista että droppailet lopun ikääsi ottamalla vapautusta kumpareeseen ja mailanmittan kun tilapäinen vesi on sen ympärillä. On myös mahdollista että kumpareen päältä päältä päästään vielä parempaan vapauttavaan paikkaan/makuuseen, mikä ei tietysti ole kielletty. Itse en osaa tuohon sanoa mitään. Tuntuisi jotenkin sääntöjen hengen vastaiselta. Lisäksi tuskin noin kukaan tekisi ainakaan missään järkevässä hyötymistarkoituksessa, siinähän saattaa saada huomautuksen hitaasta pelaamisesta. 🙂
Jos lähin vapauttava paikka on kumpareella niin sitten normaali mailanmitta siitä. Droppi uusitaan ja jos pallo menee samaan tilapäiseen veteen, kuin mistä vapaudutaan, tai joutuu seisomaan siinä (on vapauduttava kokonaan). Mailanmittaa ei välttämättä pysty käyttää kokonaan kaikkiin suuntiin. Droppi uusitaan vain kerran ja sitten asetetaan. On tietty eri asia jos vedet ovat eri lätäkköä. Tällöin tilanne on uusi kun pallo on toisessa lätäkössä, Ja lähin paikka vapauttava paikka etsitään sen perusteella mihin pallo pysähtyi.
Rauski kirjoitti:
12. Vapauttava paikka on useita metrejä lipunsuunnassa taaksepäin. Dropatessani palloni siihen se pompahtaa muutamia senttejä lähemmäksi lippua, minun on siis uusittava droppi.VÄÄRIN, korjattuna siis jos se ei ole uudelleen tilapäisessä vedessä tai lähempänä alkuperäistä vapautumiskohtaa.
Veikkaisin että nyt sotket asian vesiestesääntöön (kun puhut lipun linjasta). Tilapäisen veden kohdalla sinulla on vain yksi lähin vapauttava paikka josta max mailanmitan sisään pallo pudotetaan ei lähemmäs lippua. Sääntö 20 -2c kertoo koska pitää uusia. Eli käytännössä jos valuu yli 2 mailanmittaa tai lähemmäs lippua kuin lähin vapauttava paikka. (tai alkuperäinen paikka) tai samasta tilapäisestä vedestä ei vapaudukaan kokonaan.
ep2305 kirjoitti: (24.9.2015 10:09:49)
KL kirjoitti: (24.9.2015 9:19:59)
Rauski kirjoitti: (23.9.2015 23:32:32)
11. Voin ottaa yhden mailanmitan määritetystä vapauttavasta paikasta, pallon on pudottava mailanmitan sisään.OIKEIN PERIAATTEESSA JA USEIMMITEN.
Aina OIKEIN.
Tilapäinen vesi viheriöllä ei oikeuta mailanmitan ottamiseen, tällöin pallo myös asetetaan paikasta riippumatta.
Hyvä huomio, olin ajatuksissani rajannut asian pelkästään pelialueelle.
Bogikone kirjoitti: (24.9.2015 15:28:13)
Veikkaisin että nyt sotket asian vesiestesääntöön (kun puhut lipun linjasta). Tilapäisen veden kohdalla sinulla on vain yksi lähin vapauttava paikka josta max mailanmitan sisään pallo pudotetaan ei lähemmäs lippua. Sääntö 20 -2c kertoo koska pitää uusia. Eli käytännössä jos valuu yli 2 mailanmittaa tai lähemmäs lippua kuin lähin vapauttava paikka. (tai alkuperäinen paikka) tai samasta tilapäisestä vedestä ei vapaudukaan kokonaan.
En, kun se lähin vapauttava paikka sattui olemaan lipun linjassa taaksepäin.
Pari päivää sitten sattui rankkasade yllättämään kesken kierroksen. Pallot olivat griinillä ja lippu oli ’montussa’, jolloin sen ympärillä parin metrin säteellä oli noin sentin kerros vettä. Pelaajan 1 pallo oli parissa metrissä keskellä lätäkköä ja muilla kauempana kuivalla maalla, mutta toki viimoiset pari metriä sitten vesilammikon läpi putattava.
Kyse siis ihan normaalista harkkarundista ja puttailimme kukin 3 puttia, tuo vesi meinaan hidasti aikalailla pallon kulkua. Griinin kuivumista ei kiinnostanut odottaa, emmekä keksineet, että mitä droppaileminenkaan auttaisi, koska ’hyvää linjaa’ ei ollut mahdollista saada. Mitä sanoisi sääntökirja/deccari?
Sabane kirjoitti: (5.1.2016 19:26:50)
Pari päivää sitten sattui rankkasade yllättämään kesken kierroksen. Pallot olivat griinillä ja lippu oli ’montussa’, jolloin sen ympärillä parin metrin säteellä oli noin sentin kerros vettä. Pelaajan 1 pallo oli parissa metrissä keskellä lätäkköä ja muilla kauempana kuivalla maalla, mutta toki viimoiset pari metriä sitten vesilammikon läpi putattava.Kyse siis ihan normaalista harkkarundista ja puttailimme kukin 3 puttia, tuo vesi meinaan hidasti aikalailla pallon kulkua. Griinin kuivumista ei kiinnostanut odottaa, emmekä keksineet, että mitä droppaileminenkaan auttaisi, koska ’hyvää linjaa’ ei ollut mahdollista saada. Mitä sanoisi sääntökirja/deccari?
Sääntöjen mukaan pelaaja ei itse saa tilapäistä vettä poistaa, joten säännön 25-1b(iii) mukaisesti pelaaja saa hakea suurimman mahdollisen vapautuksen puttauslinjalla olevasta vedestä ja asettaa pallonsa siihen kohtaan.
Katselin taas erästä videota noin kohdasta 5:55 hetken eteenpäin. Onko tosiaan noin, että jos bunu olisi täynnä vettä, sieltä poispääsy maksaisi penaltin? Nyt hän vapautui bunkkerissa olleesta vedestä, mutta seisoi silti lammikossa, eikö pitäisi vapautua vedestä kokonaan?
Sabane kirjoitti: (21.1.2016 23:11:24)
Katselin taas erästä videota noin kohdasta 5:55 hetken eteenpäin. Onko tosiaan noin, että jos bunu olisi täynnä vettä, sieltä poispääsy maksaisi penaltin? Nyt hän vapautui bunkkerissa olleesta vedestä, mutta seisoi silti lammikossa, eikö pitäisi vapautua vedestä kokonaan?1) Kyllä, sääntö 25-1b(ii)(b)
2) Jos ei pysty vapautumaan kokonaan, pitää ottaa suurin mahdollinen vapautuminen, sääntö 25-1b(ii)(a)
Jos bunkkeri on täynnä vettä, toimikunnan tulisi merkitä se GURiksi, jolloin sieltä pääsisi pois ilmaiseksi.
KL kirjoitti: (22.1.2016 7:39:38)
Sabane kirjoitti: (21.1.2016 23:11:24)
Katselin taas erästä videota noin kohdasta 5:55 hetken eteenpäin. Onko tosiaan noin, että jos bunu olisi täynnä vettä, sieltä poispääsy maksaisi penaltin? Nyt hän vapautui bunkkerissa olleesta vedestä, mutta seisoi silti lammikossa, eikö pitäisi vapautua vedestä kokonaan?1) Kyllä, sääntö 25-1b(ii)(b)
2) Jos ei pysty vapautumaan kokonaan, pitää ottaa suurin mahdollinen vapautuminen, sääntö 25-1b(ii)(a)
Jos bunkkeri on täynnä vettä, toimikunnan tulisi merkitä se GURiksi, jolloin sieltä pääsisi pois ilmaiseksi.
Nyt Buzza julkaisi videon, jossa selittää tuota tapahtunutta. Hän siis mainitsee, että tuo eka droppipaikka oli ’laiton’, koska ei vapautunut kokonaan vedestä. Huomaa, että lyönnillä, jolla pelaaja lopulta pääsi pois bunkkerista, hän on vapautunut kokonaan vedestä. Tämä paikka olisi siis mitä ilmeisimmin ollut myös oikea droppipaikka alunalkaen?
Mikä numero olisi tuossa videon droppitapauksessa kirjoitettu korttiin? 5, 6, 7 vai joku muu luku?
Sabane kirjoitti: (28.1.2016 13:52:54)Hän siis mainitsee, että tuo eka droppipaikka oli ’laiton’, koska ei vapautunut kokonaan vedestä. Huomaa, että lyönnillä, jolla pelaaja lopulta pääsi pois bunkkerista, hän on vapautunut kokonaan vedestä. Tämä paikka olisi siis mitä ilmeisimmin ollut myös oikea droppipaikka alunalkaen?
Koska bunusta kerran löytyi paikka josta olisi saanut täydellisen vapautuksen niin olisi pitänyt pelata siitä jo ekalla kerralla. Mutta kun ovat niin sekaisin säännöistä, eivät osaa ajatella selkeästi ja homma menee reisille. Arvelen, että tällaista pelaamista on suuri(n) osa klubigolfista.
Q8 kirjoitti: (28.1.2016 16:37:04)
Sabane kirjoitti: (28.1.2016 13:52:54)Hän siis mainitsee, että tuo eka droppipaikka oli ’laiton’, koska ei vapautunut kokonaan vedestä. Huomaa, että lyönnillä, jolla pelaaja lopulta pääsi pois bunkkerista, hän on vapautunut kokonaan vedestä. Tämä paikka olisi siis mitä ilmeisimmin ollut myös oikea droppipaikka alunalkaen?
Koska bunusta kerran löytyi paikka josta olisi saanut täydellisen vapautuksen niin olisi pitänyt pelata siitä jo ekalla kerralla. Mutta kun ovat niin sekaisin säännöistä, eivät osaa ajatella selkeästi ja homma menee reisille. Arvelen, että tällaista pelaamista on suuri(n) osa klubigolfista.
Ja tässäkin neljän hengen peliseurueessa on kaksi PGA Prota ja kaksi tulevaa(?) golfammattilaista. Tämä videon kuvaaja/julkaisijahan käsitykseni mukaan vetää erään paikallisen yliopiston golfakatemiaa ja opetuksen ohessa pelaa puolitosissaan paikallisia ammattilaiskisoja, joten mistään perus ’klubigolfista’ ei kuitenkaan ole kyse.
Eihän tätä virhettä huomannut edes KL (tuomari), vaikka sitä aiemmin kysyin. Toki epäilen, että hän ei tainnut videota sen tarkemmin katsoakkaan.
Se että ryhmässä on ammattialispelaajia tai pro ei todellakaan takaa että mennään aina sääntöjen mukaan!
Sabane kirjoitti: (28.1.2016 16:49:22)
Q8 kirjoitti: (28.1.2016 16:37:04)
Sabane kirjoitti: (28.1.2016 13:52:54)Hän siis mainitsee, että tuo eka droppipaikka oli ’laiton’, koska ei vapautunut kokonaan vedestä. Huomaa, että lyönnillä, jolla pelaaja lopulta pääsi pois bunkkerista, hän on vapautunut kokonaan vedestä. Tämä paikka olisi siis mitä ilmeisimmin ollut myös oikea droppipaikka alunalkaen?
Koska bunusta kerran löytyi paikka josta olisi saanut täydellisen vapautuksen niin olisi pitänyt pelata siitä jo ekalla kerralla. Mutta kun ovat niin sekaisin säännöistä, eivät osaa ajatella selkeästi ja homma menee reisille. Arvelen, että tällaista pelaamista on suuri(n) osa klubigolfista.
Ja tässäkin neljän hengen peliseurueessa on kaksi PGA Prota ja kaksi tulevaa(?) golfammattilaista. Tämä videon kuvaaja/julkaisijahan käsitykseni mukaan vetää erään paikallisen yliopiston golfakatemiaa ja opetuksen ohessa pelaa puolitosissaan paikallisia ammattilaiskisoja, joten mistään perus ’klubigolfista’ ei kuitenkaan ole kyse.
Eihän tätä virhettä huomannut edes KL (tuomari), vaikka sitä aiemmin kysyin. Toki epäilen, että hän ei tainnut videota sen tarkemmin katsoakkaan.
Siis mitä virhettä?
Sinä kysyit kaksi kysymystä ja vastasin niihin täsmälleen siten kuin säännöt sanovat. Minua ei kiinnostanut katsella jotakin videota, koska kysymykset ja myös vastaukseni olivat yleispäteviä. Et sinä kysynyt tekikö pelaaja oikein siinä videolla, vaan
Sabane kirjoitti: (21.1.2016 23:11:24)
Nyt hän vapautui bunkkerissa olleesta vedestä, mutta seisoi silti lammikossa, eikö pitäisi vapautua vedestä kokonaan?Ja tähän kysymykseen vastasin täsmälleen oikein, ts. mitä pelaajan tulee sääntöjen mukaan tehdä.
Tällaista tämä on nettikeskusteluissa. Yksi kysyy jotain ja toinen vastaa, ja sitten se ensimmäinen sanoo ettei kysynytkään tätä vaan tuota ja vastaus on väärä.
Joopa joo….
EDIT: Kun seuraavan kerran haluat mielipiteen, niin kysy mihin tilanteeseen se liittyy. Alkuperäisessä kysymyksessäsi sanoit, että bunu on täynnä vettä ja siltä pohjalta vastasin. Videolla se ei ole sitä, ei sinne päinkään.
-
JulkaisijaArtikkelit