Re: Valmistautumista tulevaan kauteen - Golfpiste.com

4.–11.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][19]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitSäännötValmistautumista tulevaan kauteenRe: Valmistautumista tulevaan kauteen

#280985 Ilmoita asiaton viesti
KL

k. kirjoitti: (5.3.2012 10:08:16)

Sibbe kirjoitti: (3.3.2012 15:50:31)
… pelaaja A sijoitti drivensa hienosti keskelle väylää, mutta B:n pallo vihelsi oikealle pöpelikköön. Aikansa autettuaan B:tä pallon hakemisessa hän löi väylälyöntinsä greenille, noin 10m lipusta. Sen jälkeen metsän keskeltä kuului ’löytyi’, ja lyönti lähti, juuri ennen 5 min aikarajan täyttymistä. Pallo putosi greenille parin metrin päähän lipusta. Ainoa ongelma asiassa oli, että A oli poiminut B:n pallon taskuunsa metsästä.

Viheriöllä huomataan, attä A on vahingossa poiminut B:n pallon mukaansa metsästä eikä ole palauttanut sitä paikalleen. Jolloin huomataan, että B on pelannut väärää palloa.

KL kirjoitti: (4.3.2012 20:33:08)

Reikäpelissä B häviää reiän pelattuaan väärää palloa.

Vastustaja B:n palloon kajoamisesta ei A:lle vielä seuraa mitään.

SÄÄNTÖ 18. PYSÄHTYNEEN PALLON LIIKKUMINEN
18-3 Reikäpelissä vastustajan … vaikutuksesta

a. Etsimisen aikana
Jos pelaaja B:n palloa etsittäessä vastustaja A …
liikuttaa tai koskettaa em. palloa tai aiheuttaa sen liikkumisen, ei rangaistusta seuraa.

Sääntö jatkuu

Mikäli pallo on liikkunut, pitää se asettaa takaisin paikalleen.

A häviää reiän, ellei palauta B:n palloa takaisin paikelleen tai B luovuta.

No ei.

B häviää reiän HETI lyötyään väärää palloa, mutta kun tarkastellaan aikajanaa kokonaisuutena, niin A voi myös hävitä reiän A:n ja B:n etäisyydestä riippuen. Nostaessaan B:n pallon A rikkoo sääntöä 18-3b:
b. Other Than During Search
If, other than during search for a player’s ball, an opponent, his caddie or his
equipment moves the ball, touches it purposely or causes it to move, except
as otherwise provided in the Rules, the opponent incurs a penalty of one
stroke. If the ball is moved, it must be replaced.

(18-3a During search käsittelee tilannetta, jossa vastustaja etsimisen aikana vahingossa liikuttaa vastustajansa palloa. Kun pallo on löytynyt, niin etsintä päättyy ja sen jälkeen palloon kajoamisesta määrätään säännössä 18-3b)

Hän siis saa yhden lyönnin rangaistuksen, mikä hänen tulee säännön 9-2b perusteella ilmoittaa vastustajalleen heti, kun se on käytännössä mahdollista (practicable). Ellei hän tee niin, hän häviää reiän. Merkityksetöntä on, tiesikö hän saavansa tuon rangaistuksen vai ei (sääntö 9-2 ja 6-1).

Nyt ratkaisevaa onkin olisiko A:lla ollut mahdollisuus kertoa B:lle saamastaan rangaistuksesta, ja saako hän ylipäätään rangaistusta B:n pallon liikuttamisesta, jos hän ei tiedä sen olevan B:n pallo. Dec 18-3b/4 kuvaa hieman samanlaista tilannetta, muttei kuitenkaan aivan samaa. Omasta mielestäni A:n tulisi löydettyään minkä tahansa pallon varmistaa B:ltä voiko se olla tämän pallo. Jos hän ei näin tee, hän voi vahingossa nostaa B:n pallon ja siitä seuraa rangaistus.

Tapaus ei siis ole aivan yksiselitteinen annettujen tietojen perusteella.