Re: … pelkkä sääntö 18 riittää. - Golfpiste.com

4.–11.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][19]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitSäännötMontako lyöntiä?Re: … pelkkä sääntö 18 riittää.

#285868 Ilmoita asiaton viesti
PG

k. kirjoitti: (3.9.2010 11:33:37)
[Kyllä sääntö 18 antaa mahdollisuuden – yhden lyönnin rangaistuksella – olla asettamatta palloa takaisin paikalleen.

Rule 18 *If a player who is required to replace a ball fails to do so, or if he makes a stroke at a ball substituted under Rule 18 when such substitution is not permitted, he incurs the general penalty for breach of Rule 18, but there is no additional penalty under this Rule. ’

Minä olen ymmärtänyt niin, että Davis Love III otti kaksi rankkua tämän säännön mukaisesti. Hän olisi selvinnyt yhdellä, jos olisi laittanut pallon takaisin paikalleen.

Jos tuohon soveltaa pelkästään sääntöä 20-7, rankut olisivat liikuttamisesta 1 + väärästä paikasta 2 = 3.

Jos soveltaa säännön 18-2 *huomautusta ja 20-7 rankut ovat 2 + sama 2 = 2.

Tätähän ovat muutkin täällä esittäneet.

Palloa ei siis tarvitse palauttaa, mutta menikö pallo todellakin reikään hutilyönnillä?

Mielestäni kyllä. Se oli viimeinen pelaajan palloon kohdistama lyönti tositarkoituksella. Ei ole loogista, että huti lasketaan lyönniksi, mutta ei sellaiseksi lyönniksi, jolla pallo menee reikään. Siinä tapauksessa huti olisi pelaajalle selvä rangaistuslyönti. Sehän ei ole mahdollista. Sääntöjen mukaisesta lyönnistä ei voida rangaista.

Jos pelaajan tarkoitus olisi ollut lyödä ohi, niin silloin huti ei olisi ollut lyönti sääntöjen tarkoittamassa mielessä. Silloin pallo olisi pitänyt palauttaa takaisin alkuperäiselle paikalleen eikä lyöntiä laskettaisi. Sääntö 18-2b edellyttää pallon palauttamisen myös siiloin, kun pallo vierii reikään tähtäämisen jälkeen, mutta lyöntiä ei ole ehditty suorittaa.

Jos pelaaja lyö hudin ja tämän jälkeen pallo vierii reikään tuulen viemänä, niin pallon katsotaan menneen reikään edellisellä lyönnillä. Tapaus on erilainen, kuin käsiteltävänä oleva tapaus, mutta se osoittaa sen, että hutilyönti pitää hyväksyä lyönniksi, jolla pallo menee reikään.

Jos olisin ollut asiassa tuomari, niin ratkaisuni olisi ollut kolme lyöntiä + 2 rangaistuslyöntiä = 5 lyöntiä.