Re: Harvinaisen selvä tapaus. - Golfpiste.com

4.–11.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][19]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitSäännötHarvinaisen selvä tapaus.Re: Harvinaisen selvä tapaus.

#278223 Ilmoita asiaton viesti
KL

Q8 kirjoitti: (16.9.2012 15:59:18)

KL kirjoitti: (16.9.2012 12:04:42)Rangaistuksetta A ei tuosta pallonsa liikuttelemisesta mitenkään selviä.

Niin siis siitä pallon takaisin laittamisesta?

Niin. Tilannetta näkemättä minusta näyttää siltä, ettei pelaaja vielä tähdännyt palloaan. Jos hän ei tähdännyt palloaan eikä mitenkään aiheuttanut pallonsa liikkumista, hän syyllistyy pelissä olevan pallonsa liikuttamiseen nostamalla sen paikasta (X), johon se ’itsekseen’ siirtyi (sääntö 18-2a). Jättämällä palauttamatta palloa paikoilleen paikkaan X, hän saa säännön 18 yleisen rangaistuksen, siis yhteensä kaksi rangaistuslyöntiä.

Jos hän tähtäsi palloaan, niin hän saa yhden lyönnin rangaistuksen säännön 18-2b perusteella ja hän palauttaa pallonsa paikoilleen (paikkaan Y). Sillä ei ole mitään merkitystä, että kaikki kolme pelaaja olivat sitä mieltä, ettei A aiheuttanut pallonsa liikkumista. Vasta sitten, kun löytyy jokin konkreettinen asia, joka pallon liikkumisen aiheutti (esim. tuuli), niin pelaaja vapautetaan tuosta säännön 18-2b mukaisesta rangaistuksesta (kts. Dec 18-2/11). Siinä tapauksessa palataankin tämän viestini ensimmäiseen kappaleeseen. A siis saa yhden tai kahden lyönnin rangaistuksen, tilanteeseen liittyvistä faktoista riippuen.