Hakutulokset: "mailanpään hidastuminen" - Golfpiste.com

19.11.–26.11. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[4][2]
KilpailuaSuomalaista

Etusivu Foorumit Etsi Hakutulokset: "mailanpään hidastuminen"

25 hakutulosta - 1,376 - 1,400 (1,986 yhteensä)
  • Julkaisija
    Hakutulokset
  • #447508

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    ts

    PG kirjoitti: (9.4.2011 10:02:35)

    ts kirjoitti: (9.4.2011 9:51:31)

    PG kirjoitti: (9.4.2011 9:36:09)

    Kolmas simulointi: Siirrä sekä lapaa, että grippipäätä samanaikaisesti 20 cm. Rotaatiota ei ole. Käsillä ja kaikilla mailan pisteillä on sama nopeus 50 m/s. Näin ei tapahdu.

    Nyt lähden mökille.

    Hyvä.Mieti siellä mökillä samalla sitä, että ranteissa on kuulanivel, joka saa lavan kiertymään tiettyyn suuntaan.

    Ei mitään tekemistä asian kanssa. Varren taipuminen ja mailanpään sulkeutuminen otetaan tietenkin huomioon lopullisessa tarkastelussa, mutta nehän vain lisäävät nopeuseroa lavan eri kohdissa.

    Vai niin 😀

    #447507

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    Simuloinnit on aina kivoja. Erityisesti toi kakkoskohta. Mihin suuntaan mahdoit tuota grippipäätä siirtää sen kolme senttiä?

    #447506

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    PG

    ts kirjoitti: (9.4.2011 9:51:31)

    PG kirjoitti: (9.4.2011 9:36:09)

    Kolmas simulointi: Siirrä sekä lapaa, että grippipäätä samanaikaisesti 20 cm. Rotaatiota ei ole. Käsillä ja kaikilla mailan pisteillä on sama nopeus 50 m/s. Näin ei tapahdu.

    Nyt lähden mökille.

    Hyvä.Mieti siellä mökillä samalla sitä, että ranteissa on kuulanivel, joka saa lavan kiertymään tiettyyn suuntaan.

    Ei mitään tekemistä asian kanssa. Varren taipuminen ja mailanpään sulkeutuminen otetaan tietenkin huomioon lopullisessa tarkastelussa, mutta nehän vain lisäävät nopeuseroa lavan eri kohdissa.

    #447505

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    ts

    PG kirjoitti: (9.4.2011 9:56:45)

    PG kirjoitti: (9.4.2011 9:32:41)
    Korjaus: Kädet ja pallo –
    pitää olla tietenkin kädet ja mailanpää – liikkuvat samalla nopeudella osuma-alueella 40 cm matkan, muka! Vaikka 4D näyttää aivan jotain muuta.

    Nopeus on edellen vektorisuure.

    #447504

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    PG

    PG kirjoitti: (9.4.2011 9:32:41)
    Korjaus: Kädet ja pallo –
    pitää olla tietenkin kädet ja mailanpää – liikkuvat samalla nopeudella osuma-alueella 40 cm matkan, muka! Vaikka 4D näyttää aivan jotain muuta.

    #447503

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    ts

    PG kirjoitti: (9.4.2011 9:36:09)

    Kolmas simulointi: Siirrä sekä lapaa, että grippipäätä samanaikaisesti 20 cm. Rotaatiota ei ole. Käsillä ja kaikilla mailan pisteillä on sama nopeus 50 m/s. Näin ei tapahdu.

    Nyt lähden mökille.

    Hyvä.Mieti siellä mökillä samalla sitä, että ranteissa on kuulanivel, joka saa lavan kiertymään tiettyyn suuntaan.

    #447502

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    PG

    4D:n kertomaa: Mailanpään nopeus 98 mph , käsien nopeus 15 mph. Mailanpään nopeus 110 mph, käsien nopeus 17 mph. Molemmissa käsien nopeus on noin 15 % mailanpään nopeudesta. Tarkastellaan vastaava tapausta, jossa mailanpään nopeus on 50 m/s ja käsien nopeus (gripin kohdalta mitattuna) 7,5 m/s. Mailanpää kulkee 0,004 s aikana 20 cm, kädet samana aikana 3 cm.

    Simulointi:

    Aseta draiveri lattialle.

    1. Pidä grippipää paikallaan ja siirrä lapaa 20 cm matkan. Onko rotaatiota?

    2. Liikuta grippipäätä 3 cm ja samanaikaisesti lapaa 20 cm. Eroaako edellisestä paljon?

    Väitän, että molemmissa on rotaatiota. Eroa ei silmämääräisesti huomaa, mutta matemaattinen tarkastelu on helppo. 1. tapauksessa mailan kulmanopeus on (50 m/s)/(käytetyn varren pituus) eli noin 2800°/s, 2.tapauksessa mailan kulmanopeus on (42,5 m/s)/(käytetyn varren pituus) eli noin 2400°/s. Kulmanopeuden avulla voidaan laskea mailan eri pisteiden nopeudet kaavalla v = wr, jossa w = kulmanopeus, r = otteen etäisyys kyseisestä mailan pisteestä.

    Kolmas simulointi: Siirrä sekä lapaa, että grippipäätä samanaikaisesti 20 cm. Rotaatiota ei ole. Käsillä ja kaikilla mailan pisteillä on sama nopeus 50 m/s. Näin ei tapahdu.

    Nyt lähden mökille.

    #447501

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    PG

    ts kirjoitti: (9.4.2011 9:00:13)
    Voi t’ätä suuren viisauden määrää. Kanta Lapa suorassa ja liike suora, mutta silti kanta ja kärki liikkuvat eri nopeudella. Jos auto ajaa suoraan, niin sinun mielestäsi silti varmaan sen vasen ja oikea kylki kulkevat eri nopeudella. Nyt saat kyllä jo jatkaa ihan keskenäs tätä aiheta.

    Tuossa tarkoitin sitä, että silmääräisesti ei voi erottaa, onko maila pyörivässä liikkeessä vai suoraviivaisessa liikkeessä. 20 cm matkalla ei eroa voi huomata. Vastaus oli tarkoitettu lähinnä Rauskille, joka oli päätynyt siihen, että ympyrän halkaisija on 100 m ja että silloin ero nopeuksissa on vain 0,1 km/h. Tässä on paha virhe. Jos näin olisi, niin käsillä ja mailanpäällä on käytännössä sama nopeus. No, ts:n tutkimusten mukaan niillä onkin sama nopeus, jopa 20 cm pallon molemmin puolin! Kädet ja pallo liikkuvat samalla nopeudella osuma-alueella 40 cm matkan! Vaikka 4D näyttää aivan jotain muuta.

    #447500

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    ts

    Swinger? kirjoitti: (9.4.2011 8:14:03)
    PG, musta tuntuu että ts ja kumppanit miettivät tätä asiaa siten, että kun mailanpään liikerata projisoidaan vaakatasoon, niin miltä tilanne sitten näyttää… Osumahetkellä mailanpää liikkuu (tai pitäisi liikkua hyvässä lyönnissä) tuossa vaakatasoon projisoidussa kuvassa suoraan eteenpäin. Siitä tuo ’suoraan’ (ja jos vielä lapa on suorassa, niin vielä parempi). Oikein sinänsä, mutta eri asia mistä sinä ja minä olemme olleet puhumassa… Kyllä se ympyräliikettä on edelleen siinä planessa jossa maila oikeasti liikkuu, ja nopeuserot sen ympyrän lähemmän ja kauemman pisteen välillä on selviö.

    Tuossa se ydin, eli kuvitellaaan sen olevan ympyräliikettä koko matkaltaaan (tai ovaalia) Mutta kun se ei ole, vaikka hitailla kameroilla siltä näyttäisikin. Suorat jaksot eivät ole kovin pitkiä eikä niitä voi normaalista videosta havaita, ei juurikaan edes noista 4D:n 170fps kuvista, mutta ne on löydettävissä kun tietää mitä katsoa. Takaa tuijottava kaksoistutka niitä ei myöskään näe. Tai ainakaan ne eivät ole mahtuneet tuohon algoritmiin, jossa planekin on niin siloinen, niin siloinen….

    #447499

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    ts

    PG kirjoitti: (9.4.2011 0:23:43)

    ts kirjoitti: (8.4.2011 20:57:13)

    PG kirjoitti: (8.4.2011 20:47:21)
    [ Jos kaaren asteluku on 6°, niin vastaavan kaaren pituus 20,001 cm ja vastaavan jänteen pituus 19,992 cm. Erotus 0,009 cm. .

    Minkä helvatin kaaren? Eikö nää tekstit näy sun koneella ollenkaan?

    Tuosta tekstistä pitäisi nähdä, että osuma-alueella ei ole mitään eroa kaarella ja suoralla. Ja sieltä aiemmasta tekstistä, pitäisi selvitä, että vaikka osumahetkellä svingisäde olisi kilometri, niin se ei meritse mitään. Muut asiat ratkaisevat, ne on tekstissäni mainittu. Eikö ne näy sinne saakka ollenkaan?

    Voi t’ätä suuren viisauden määrää. Kanta Lapa suorassa ja liike suora, mutta silti kanta ja kärki liikkuvat eri nopeudella. Jos auto ajaa suoraan, niin sinun mielestäsi silti varmaan sen vasen ja oikea kylki kulkevat eri nopeudella. Nyt saat kyllä jo jatkaa ihan keskenäs tätä aiheta.

    #447498

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    PG, musta tuntuu että ts ja kumppanit miettivät tätä asiaa siten, että kun mailanpään liikerata projisoidaan vaakatasoon, niin miltä tilanne sitten näyttää… Osumahetkellä mailanpää liikkuu (tai pitäisi liikkua hyvässä lyönnissä) tuossa vaakatasoon projisoidussa kuvassa suoraan eteenpäin. Siitä tuo ’suoraan’ (ja jos vielä lapa on suorassa, niin vielä parempi). Oikein sinänsä, mutta eri asia mistä sinä ja minä olemme olleet puhumassa… Kyllä se ympyräliikettä on edelleen siinä planessa jossa maila oikeasti liikkuu, ja nopeuserot sen ympyrän lähemmän ja kauemman pisteen välillä on selviö.

    #447497

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    PG

    ts kirjoitti: (8.4.2011 20:57:13)

    PG kirjoitti: (8.4.2011 20:47:21)
    [ Jos kaaren asteluku on 6°, niin vastaavan kaaren pituus 20,001 cm ja vastaavan jänteen pituus 19,992 cm. Erotus 0,009 cm. .

    Minkä helvatin kaaren? Eikö nää tekstit näy sun koneella ollenkaan?

    Tuosta tekstistä pitäisi nähdä, että osuma-alueella ei ole mitään eroa kaarella ja suoralla. Ja sieltä aiemmasta tekstistä, pitäisi selvitä, että vaikka osumahetkellä svingisäde olisi kilometri, niin se ei meritse mitään. Muut asiat ratkaisevat, ne on tekstissäni mainittu. Eikö ne näy sinne saakka ollenkaan?

    #447496

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    ts

    duffeli kirjoitti: (8.4.2011 21:14:20)
    Sen kaaren joka toimii lähtöpisteenä sille helvatanmoiselle kaarelle, minkä päästä sitä palloa joudutaan etsimään:)

    LOL! Juuri näin

    #447495

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    Sen kaaren joka toimii lähtöpisteenä sille helvatanmoiselle kaarelle, minkä päästä sitä palloa joudutaan etsimään:)

    #447494

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    ts

    PG kirjoitti: (8.4.2011 20:47:21)
    [ Jos kaaren asteluku on 6°, niin vastaavan kaaren pituus 20,001 cm ja vastaavan jänteen pituus 19,992 cm. Erotus 0,009 cm. .

    Minkä helvatin kaaren? Eikö nää tekstit näy sun koneella ollenkaan?

    #447493

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    PG

    Rauski kirjoitti: (8.4.2011 17:29:15)
    Katselin tuossa noita 4dswingin graafeja ja lavan ja käsien liikegraafiikkaa yhden kaverin lyönnistä ja mailan liikkeessä niin osuma-alueella ei ole havaittavissa oikeastaan minkään valtakunnan karuselli liikettä ts maila kulkisi jotain vaakatason kehää pitkin muutakuin aivan minimaalisesti. Lavan kaari voisi olla sellainen 100 metrin halkaisijaltaan oleva ympyräkaaren osa.

    Otin draiverin käteeni ja mittasin svingiympyäräni säteen osumahetkellä. Se oli 1,91 m. Sitten otin laskimen käteeni. Jos kaaren asteluku on 6°, niin vastaavan kaaren pituus 20,001 cm ja vastaavan jänteen pituus 19,992 cm. Erotus 0,009 cm. Jos siis mailanpää kulkee osuma-alueella 20 cm ympyrän kaarta pitkin (säde 1,91 m) se kulkee 0,09 millimetriä pitemmän matkan kuin kulkiessaan suoraa rataa pitkin. Tällä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä asian kanssa, ei vaikka ympyrän säde olisi 50 m tai vain mailanmitta. Merkitystä on vain käsinopeudella ja mailanpään nopeudella ja sillä, mikä on lavan pisteen etäisyys gripistä, mikäli maila on taipumaton eikä mailanpään rotaatiota esiinny. Jos maila taipuu niin kuin se 99,999 % pelaajien lyönneissä taipuu, se lisää mailan ulompien pisteiden nopeutta (vrt. piiska). Jos mailanpään sulkeutumisrotaatiota esiintyy, kuten 99,9999% pelaajista esiintyy (kuten ts. juuri kertoi), tämä rotaatio lisää lavan kärjen nopeutta kantaan nähden vielä entisestäänkin. Alan tulla pikku hiljaa siihen tulokseen, että Trackmanin esittämät luvut pitävät paikkansa 99,999 % tapauksista.

    #447492

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    ts

    PG kirjoitti: (8.4.2011 18:48:40)
    . Tuossa väitöskirjassa oli mitattu Dynamic Close, minkä takia?

    .

    Koska 99,9999% kaikista pelaajista lyö niin. Ja jopa yllättävän iso osa niistä joille pelaamisesta maksetaan. Sitten on ne suuret nimet jotka ovat valon nähneet. Osa heistäkin tietämättään.

    #447491

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    PG

    omm kirjoitti: (8.4.2011 16:56:17)
    …paitsi jos maila ei ole jäykkä kappale… jos se toimii kuin piiska, joka laukeaa silloin kuin ympyräradalta tullaan tuolle suoralle 20 cm matkalle… mitä jäykempi maila, sitä tiukempi piiska…

    Hyvä omm. Piiskahan se onkin, eikä mikään lankku. Rauski otti tämän lankkuvertauksen, joten jatkoin sillä. On siis hyvä muistaa, että esittämäni vektoriyhtälö pitää kutinsa täsmällisesti vain jäykälle kappaleelle. Se on vain yksi tarkastelunäkökohta, mutta antanee hyvän arvion ainakin hitaassa svingissä jäykkää mailaa käytettäessä.

    On myös huomattava, että piiskaefekti vain lisää kauimaisen pisteen nopeutta muihin nähden.
    Jos piiska on osumassa mutkalla (etu- tai takataipuma), se vaikuttaa tietenkin arvoihin jotain. Silti se piste, joka lavassa on kauimpana gripistä, kulkee piiskatessakin aina nopeammin, ellei lavan rotaatio (lavan aukeaminen) osumaan tultaessa kompensoi tätä. Jos lapa on osumaan tultaessa auki tai suljettu, mutta rotaatiota ei ole, niin tällä ei ole vaikutusta. Lavan ollessa sulkeutumisrotaatiossa, niin kärjen nopeus entisestäänkin lisääntyy kantaan nähden. Nuo Trackmanin suuret erot johtuvatkin nähtävästi juuri näistä kahdesta tekijästä. Tuossa väitöskirjassa oli mitattu Dynamic Close, minkä takia?

    Luin juuri tuoreesta Talouselämästä Anssi Vanjoen kolumnin. Jörn Donner oli sanonut, että lukeminen kannatta aina. Vanjoki muistutti, että ajattelu kannattaa vielä useammin…

    #447490

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    Työviikko takana ja perjantai-illan hu(u)m…a tiedossa. Nyt voi taas heitellä hieman vapaammin. Ensinnäkin aika marginaalisista asiosita keskustellaan jolla ei nyt ole itse tapahtuman kanssa mitään tekemistä muutakuin se että siinä tapahtuu just niin kuin se menee laski sitä miten huvittaa. Katselin tuossa noita 4dswingin graafeja ja lavan ja käsien liikegraafiikkaa yhden kaverin lyönnistä ja mailan liikkeessä niin osuma-alueella ei ole havaittavissa oikeastaan minkään valtakunnan karuselli liikettä ts maila kulkisi jotain vaakatason kehää pitkin muutakuin aivan minimaalisesti. Lavan kaari voisi olla sellainen 100 metrin halkaisijaltaan oleva ympyräkaaren osa. Tuosta päätellen lavan kannallla voi olla hyvinkin eri nopeus kärkeen verrattuna ero sellaiset 0,01 km/h, jolla ei ole mitään käytännön merkitystä. Jos swingi on sellainen että lavan liike muistuttaa karusellia niin ei muuta kuin swingiremonttiin ja äkkiä, ei siitä mitään voi koskaan tulla.

    #447489

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    Piiskassa kahva ja kärki kyllä liikkuvat kovinkin eri nopeuksilla ja ruoskassa jopa kärki ylittäen äänen nopeuden. Lisäksi koska piiskaa pidetään yhdessä kädessä taitaisi kaksivipuiset teoriatkin olla huomattavasti osuvampia kuin swingiä äimäillessä.

    #447488

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    ts

    PG kirjoitti: (8.4.2011 16:16:27)
    [

    Mailan liike svingitasossa koostuu suoraviivaisesta liikkeestä ja ympyräliikkeestä. Kyseessä on yleinen tasoliike, jolle pätee vektoriyhtälö: vB = vA + vB/A, jossa vB on pisteen B nopeus, vA on pisteen A nopeus ja vB/A on pisteen B pyörimisnopeus pisteen A ympäri. Kyseisillä nopeuksilla on suunta ja itseisarvo (suuruus, vauhti), joten yhtälöä sovellettaessa syntyy kolmio, jonka sivujen pituudet edustavat kyseisten nopeuksien itseisarvoja.

    Mitäs jos ottaisit draiverin käteen välillä ja testaisit mitä tarkoitan. Panet sen laskukoneen ja tietsikan hetkeksi sivuun ja tarkastelet ihan oikeita tapahtumia niin saatat yllättyä.

    Vektorisuuntana on siis kohteen suunta eikä mikään taso. Ja se lapa ei toellakaan liiku kehällä vaan suoraa linjaa kohteeseen päin. Siinä sitä on monelle pelaajallekin pohdittavaa miten tuon saa aikaiseksi. Fukkelta voi sitten kysyä jos se jaksais vielä sen selittää, kun edellisellä kerralla ei kertynyt kuin vajaa 1500 viestiä 😉

    Speedchain111 ja impact snap voivat hakuina myös auttaa hieman.

    #447487

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    omm

    PG kirjoitti: (8.4.2011 16:16:27)

    ts kirjoitti: (8.4.2011 15:13:26)
    Jos otetaan tarkastelukulmaksi face on ja piirretään pystytolpat 20cm pallon molemmin puolin, näyttävät kädet ja lapa tuosta kulmasta kulkeneen kohteen suuntaan jokseenkin saman matkan samassa ajassa. Tämän vuoksi myös lavan kanta ja kärki kulkevet samalla nopeudella.

    Tämän vuoksi myös lavan kanta ja kärki sekä mailan grippipää kulkevat samalla nopeudella. 17 mph vai 110 mph? Svingeihin en juuri halua puuttua, mutta todella omituiselta tällainen svingi vaikuttaa

    ts kirjoitti: (8.4.2011 15:13:26)
    Laitteiston mittaaman nopeuden vektori lavasta taas on kulkutason mukainen ja hyvin lähellä absoluuttista nopeutta (eli vauhtia)

    Absoluuttinen nopeus eli vauhti? Tuosta en ymmärtänyt mitään.

    ts kirjoitti: (8.4.2011 15:13:26)
    Selittääkö siis tuo vektorisuunnan ero myös nopeuseron eri suuntiin tarkastellessa?

    Jos lavan nopeus ja gripin kohdalta mitattu käsinopeus ovat samansuuntaiset vs. erisuuntaiset, niin sillä on vaikutusta kaikkien mailan pisteiden nopeuksiin (suuntiin ja suuruuksiin). Silti ei ole mahdollista, että lavan kärki ja kanta liikkuvat samalla nopeudella, jos lapa ja grippi kulkevat eri nopeudella, mikäli mailaa pidetään jäykkänä kappaleena, lankkuna. (Lavan mahdollisen pyörimisen vaikutus on arvioitava erikseen).

    Mailan liike svingitasossa koostuu suoraviivaisesta liikkeestä ja ympyräliikkeestä. Kyseessä on yleinen tasoliike, jolle pätee vektoriyhtälö: vB = vA + vB/A, jossa vB on pisteen B nopeus, vA on pisteen A nopeus ja vB/A on pisteen B pyörimisnopeus pisteen A ympäri. Kyseisillä nopeuksilla on suunta ja itseisarvo (suuruus, vauhti), joten yhtälöä sovellettaessa syntyy kolmio, jonka sivujen pituudet edustavat kyseisten nopeuksien itseisarvoja.

    …paitsi jos maila ei ole jäykkä kappale… jos se toimii kuin piiska, joka laukeaa silloin kuin ympyräradalta tullaan tuolle suoralle 20 cm matkalle… mitä jäykempi maila, sitä tiukempi piiska…

    #447486

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    Mistä videosta löysit TS kyseisen vision. Olis kiva nähdä se lyönti. Ja huom. en väitä etteikö niin olisi, pidän sitä jopa tavoitteena.

    #447485

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    PG

    ts kirjoitti: (8.4.2011 15:13:26)
    Jos otetaan tarkastelukulmaksi face on ja piirretään pystytolpat 20cm pallon molemmin puolin, näyttävät kädet ja lapa tuosta kulmasta kulkeneen kohteen suuntaan jokseenkin saman matkan samassa ajassa. Tämän vuoksi myös lavan kanta ja kärki kulkevet samalla nopeudella.

    Tämän vuoksi myös lavan kanta ja kärki sekä mailan grippipää kulkevat samalla nopeudella. 17 mph vai 110 mph? Svingeihin en juuri halua puuttua, mutta todella omituiselta tällainen svingi vaikuttaa

    ts kirjoitti: (8.4.2011 15:13:26)
    Laitteiston mittaaman nopeuden vektori lavasta taas on kulkutason mukainen ja hyvin lähellä absoluuttista nopeutta (eli vauhtia)

    Absoluuttinen nopeus eli vauhti? Tuosta en ymmärtänyt mitään.

    ts kirjoitti: (8.4.2011 15:13:26)
    Selittääkö siis tuo vektorisuunnan ero myös nopeuseron eri suuntiin tarkastellessa?

    Jos lavan nopeus ja gripin kohdalta mitattu käsinopeus ovat samansuuntaiset vs. erisuuntaiset, niin sillä on vaikutusta kaikkien mailan pisteiden nopeuksiin (suuntiin ja suuruuksiin). Silti ei ole mahdollista, että lavan kärki ja kanta liikkuvat samalla nopeudella, jos lapa ja grippi kulkevat eri nopeudella, mikäli mailaa pidetään jäykkänä kappaleena, lankkuna. (Lavan mahdollisen pyörimisen vaikutus on arvioitava erikseen).

    Mailan liike svingitasossa koostuu suoraviivaisesta liikkeestä ja ympyräliikkeestä. Kyseessä on yleinen tasoliike, jolle pätee vektoriyhtälö: vB = vA + vB/A, jossa vB on pisteen B nopeus, vA on pisteen A nopeus ja vB/A on pisteen B pyörimisnopeus pisteen A ympäri. Kyseisillä nopeuksilla on suunta ja itseisarvo (suuruus, vauhti), joten yhtälöä sovellettaessa syntyy kolmio, jonka sivujen pituudet edustavat kyseisten nopeuksien itseisarvoja.

    #447484

    Vastauksena viestiin: Mailanpään hidastuminen

    ts

    PG kirjoitti: (8.4.2011 14:44:47)

    Arvoituksia lisää? .

    Niin kun arvoitus, ja hämmentävä sellainen tuo on itsellenikin.

    Jos otetaan tarkastelukulmaksi face on ja piirretään pystytolpat 20cm pallon molemmin puolin, näyttävät kädet ja lapa tuosta kulmasta kulkeneen kohteen suuntaan jokseenkin saman matkan samassa ajassa. Tämän vuoksi myös lavan kanta ja kärki kulkevet samalla nopeudella.

    Laitteiston mittaaman nopeuden vektori lavasta taas on kulkutason mukainen ja hyvin lähellä absoluuttista nopeutta (eli vauhtia)

    Selittääkö siis tuo vektorisuunnan ero myös nopeuseron eri suuntiin tarkastellessa?

25 hakutulosta - 1,376 - 1,400 (1,986 yhteensä)