Aihe: Yyteri petti - Golfpiste.com

21.4.–28.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][4]
KilpailuaSuomalaista

Yyteri petti

Etusivu Foorumit Yleistä Yyteri petti

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 75)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Mielestäni ei ohittaminen ole kiilaamista tai etuilua;

4 pelaajan ryhmissä (itse vieraspelaajana) olemme monesti pelanneet 3h 45min hosumatta, jos joku ryhmä haluaa viettää eväsretken golfkentällä älköön hidastako muita vaan antakaa KOHTELIAASTI tietä !

Nimetön

Kiilaaminen on mahdotonta. Ohittaminen tapahtuu aina hitaamman ryhmän aloitteesta. Sitä ei pyydetä, mahdollisuus tarjotaan.

Outoa syyttää takanatulevaa ryhmää kiilaamisesta, jos itse jää jälkeen edellä kulkevasta ryhmästä.

Eikä siinä mitään, joskus sattuu ryhmään, joka ei pysy muiden vauhdissa. Silloin pitää pistää ego syrjään hetkeksi ja tehdä tilaa ryhmille joilla peli sujuu. Ilman selittelyjä tai purkauksia täällä.

Se, että ohittaminen tai ohitusluvan tarjoaminen ovat minulle kilpailuissa (joista ainoastaan puhun) tuiki harvinaisia ja epäoleellisia johtunee siitä, että olen pitkän kilpagolf-rupeamani pelannut pääasiassa sarjassa hcp 0 – 12.

Se on käytännössä singeliporukkaa, joka starttaa aina ensimmäisenä ja huolet ja puheenaiheet ovat kaikessa muussa kuin ohitteluiden suunnittelussa.

Teemu Tyry sanoi eilisessä tv-selostuksessaan aivan oikein, että jokainen terve mies saavuttaa helposti tasoituksen 5. Minä pelasin singelitasoituksella vielä 55 -vuotiaana raihnaisena vanhuksenakin, mm. SM -kisoissa.

Eli mikä on yleiseen sarjaan kuuluvien kirjoittajien vaivan nimi? Nuoria riskejä miehiä, mutta händäri kieppuu samassa 15:ssä vuodesta toiseen. (Lähde: GCI -kisat, osanottajaluettelot).

Bosco: tämä ei ollut Sinulle, mutta juttu kuumakalleista ei ollut provo eikä kännissä tehty.

Samat tyypit kiilaavat liikenteessäkin eikä yksikään muija katsele niitä pitkään.

suomalaisen golfkulttuurin erikoispiirre. Ehkäpä tästäkin ketjusta löytyy mielipiteineen malliesimerkki jääräpäisestä golfkenttien jarrusta, pelattu on kauan ja tällä meriitillä kynnys päästää nopeampia ryhmiä ohi on sitten liian kova pala pienelle sielulle.

Ehkä tasoitus on ollut aiemmin alhainen ja peli sujunut ripeästi, nyttemmin tasoitus ei ehkä vastaa taitoja? Tai sitten iän myötä on tullut kulku hitaammaksi. Mahdollisesti muistellaan omaa aiempaa peliä siltä ajalta kun ehkä jalka ja pallo on noussut vielä ilmaan ja peli edennyt;-)?

Usein juuri tälläiset perustelevat sitä etteivät päästä ohittamaan sillä ettei sillä ole mitään hyötyä. Toki joskus näin voi olla, mutta jos tälläisen asennevammaisen ryhmän edessä selkeästi on tyhjää, tulisi takaa tuleva ryhmä päästää jatkamaan omaa peliään. Se itsepäinen edessä junnaaminen kun saattaa maksaa tunnin, puolitoista, jopa kaksi tuntia odottelua hyvin etenevään ryhmään verrattuna ja tukkia koko kentän samaan hitaaseen rytmiin…

Kilpailussa ohitus harvoin on tarpeen, mutta jos sama asenne otetaan mukaan myös harjoituskierroksiin niin joustamaton ja muista piittaamaton käyttäytymismalli on valmis.

Kannattaisi muistaa että kentällä on oman navan (ryhmän) lisäksi huomattava määrä muita pelaajia, joiden huomioonotto pitäisi olla itsestäänselvyys!

Jos halutaan pelata hätäilemätön kuuden tunnin kierros ilman että ketään päästetään ohi, pitäisi tälläisen ryhmän myös sitten olla valmiita maksamaan etuoikeudestaan omaa tiiausaikaansa seuraavat esim. 10 ryhmän greenfeet niiltä ajoilta jotka jätetään tälläisen ryhmän toivomuksesta tyhjiksi. Tai vaikka ostaa kokonaan oma kenttä, sitten voi ottaa vaikka nokoset kesken väylän jos niin huvittaa:)

Itse pelaan ripeästi, mutta aivan varmasti päästän takaa tulevan nopeamman ryhmän ohi jos pelaan hitaampien seurassa tai jos omaa palloani pitää etsiä. Tämän pitäisi olla itsestään selvää kaikille greencardin suorittaneille, ehkäpä olisi paikallaan saada jokin kannuste/sanktio niille joille tämä vielä tuottaa vaikeuksia? Ehkäpä takana tulevan/tulevien ryhmien valitus caddiemasterille tai valvojalle pitäisi tuoda hitureille pari viikkoa pelikieltoa tai sitten vaikkapa ylimääräisen vastikkeen maksettavaksi sakkona?

Enpä usko, että kenellekään tänne kirjoittavalla on ongelmia päästää nopeampi ryhmä ohi, jos edessä tyhjää väylän verran. Eiköhän osata katsella sekä taakse, että eteenpäin.

On sitten toinenkin asennevamma, jos ryhmä pelaa nopeammin kuin edelläoleva, pitäisi päästä ohi, vaikka edellä ei olisi tilaa. Kun kenttä on täysi, kyllä kaikkien on syytä sopeutua kiertonopeuteen olipa se omasta mielestä mikä tahansa.

Täysillä kentillä ohittelut sotkevat tasaisen rytmin, joka tuottaa kaikkien kannalta parhaimman tuloksen.

Ainakin niillä kentillä joilla itse olen pelannut, on ihan turha kuvitella, että täysi kenttä kiertäisi neljään tuntiin tai alle. pientä haitariliikettä voi syntyä kun palloja etsikellään, mutta ei mitään isoja repeämiä.

Ai, itse sain tästä ketjusta sen käsityksen että eräällä ’pelaajalla’ olisi tapana ehdottomasti ja kaikissa tilanteissa estää ohitus. Tarvittaessa ilmeisesti väkivalloin, kirjoitustensa mukaan harrastaa kulttuurinautintonaan nakkijonoissa tappeluita? Varmaankin tieliikenteessä estää mielestään tarpeettomat ohitukset tilanteen tullen vaikka väkisin kiilaamalla ohitusyrittäjän ojaan. Aika sheriffi.

Jos kenttä on täynnä niin se on sitten täynnä. Sen näkee paitsi väylillä, myös jo aiemmin parkkipaikasta. Silloin ohituksesta on hyvin vähän hyötyä. Mutta usein (ainakin näin syksyllä jo) tilanne on se että kentällä on useasti runsaasti tilaa kunhan joustavaan ohittamiseen annettaisiin mahdollisuus. Jos hitaan ryhmän perässä menee toinen hidas (tai arka ohittamaan) -ryhmä, kenttä ei ole silloin välttämättä täynnä, vaan näiden edellä saattaa olla useakin väylä vapaana. Pitäisi hieman osata ennakoida, voi olla mahdollista että muutaman ryhmän ohituksella kenttä aukenee aivan eri tavalla.

Vain pari viikkoa sitten ryhmällemme perusteltiin ohitusta evättäessä että ohittamisesta ei olisi mitään hyötyä. (kaksi hidasta ryhmää peräkkäin, edessä useita väyliä tyhjää kenttää) Pääsimme kuitenkin sitkeästi odoteltuamme ensimmäisen ysin jälkeen ohi, ja näimme seitsemäntoista griiniltä kun tämä kyseinen ryhmä lopetteli kolmeatoista. Väittäisin että olisimme pelanneet samassa ajassa 36 reikää yhtään juoksuaskelta ottamatta kun tuo kyseinen seurue pelasi 18.

Jaahas, ja sitten pelaamaan.

Alkuun tunnustus – minä kannatan ripeää peliä ja pyrin omalta osaltani siihen.

Sitten tyypillinen tilanne syyskaudelta. Työpäivän jälkeen lähdetään pelaamaan viimeisten auringon säteiden myötä. Ryhmän koko 3-4. Perässä lähtee esim. 3 kpl 2 hengen ryhmää kiireellä yrittämään koko kierrosta valoisan aikaan. Oletetaan vielä, että edessä on ollut tyhjiä lähtöaikoja, eli tilaa on.

Minun mielestäni meidän ei tarvitse antaa ohituslupaa tässä tapauksessa. Perusteet:

* oma pelimme ripeää ja aikataulussa

* ohitus kestää hyvinkin 15 min ja aiheuttaa, että ohittajat ehtivät kiertää kierroksen, mutta me, jotka varasimme ’riittävästi’ aikaa emme ehdi.

Tästäpä seuraakin se, että tyhjät väylät edessä eivät ohituksen oikeutusta määrittele vaan ryhmän pelinopeus. Eli jos suunnilleen normiaikaan etenee ei tartte päästää ohi – vaikka jotkut juosta haluaisivatkin.

Samaa mieltä happosedän kanssa, tulee mieleen tuolta autoilun puolelta ohituskaistaa hurauttelevat jotka sitten yrittävät kiilata seisovaan jonoon. En varamsti anna tilaa, vaikka muuten kyllä.

Myöhäisiä lähtöaikoja varaavat ottavat tietoisen riskin ja sitä riskiä ei voi kaataa muiden niskaan.

Olin jokunen viikko sitten pelaamassa kolmihenkisessä ryhmässä ja pari väylää etenimme ihan mukavasti, kunnes sitten saavutimme edellä kulkeneen ryhmän, joka muodostui ilmeisestikin kahdesta isästä ja kahdesta noin kymmenvuotiaasta pojasta. Pelimiehiä olivat kaikki, pojat löivät oikein nätisti ja isätkin draivasivat pitkälle mutta suuntauksen kanssa oli vähän niin ja näin. Saimmekin sitten koko loppukierroksen tiiauspaikoilta seurailla, miten pojat seisoskelivat keskellä väylää odottelemassa, kun isät etsivät pallojaan metsästä. Kenttä edellä tyhjeni. Ei meillä ollut kiirettä ja ilma oli kaunis mutta varmasti olisimme ohi menneet, jos sellaista mahdollisuutta olisi tarjottu. Puolisen tuntia ehkä olisi aikaa voitettu.

Tuli siinä odotellessa keskustelluksi siitä, mistä mahtavat pojat mallin pelikäyttäytymiseensä ottaa ja miten mahtavat käyttäytyä sitten aikanaan, kun ovat ilman isiä liikkeellä.

Onnea asenteellenne…tunnetusti oma napahan se paras napa on. Jos teillä on edessä tyhjää ja pelaatte hitaammin kuin takana tulevat pienemmät ryhmät, on aivan järjetöntä järjestää sitä ruuhkaa kiroamaan sinne selkänne taakse. Ei se, että pelaatte jotain ohjeellista ihanneaikaa, joka on tarkoitettu täydelle kentälle ja täysille flaitelle tarkoita, että teidän ei tarvitsisi päästää ketään ohi. Taitavasti suoritettu 2 hengen ohitus teidän ryhmästänne ei oikeasti hidastaisi peliänne lainkaan. Jos kaverit kerkeää tuntumalle, niin antakaa heidän avata teidän kanssa samaan aikaan, tai lyödä lähestymiset greenille. Pelatkaa yhdessä isompana flaittia väylää eteenpäin ja erotkaa kernillä jne. Tapoja on monia ja jos on tahtoa sekä osaamista, niin ei pitäisi olla vaikeaa.

En voi muuta kuin ihmetellä muutaman tänne kirjoittajan asennetta: Jos takana tulevat pelaavat nopeammin pienemmällä ryhmällä niin totta kai PITÄÄ TAJUTA PÄÄSTÄÄ OHI. Sama pätee myös kilpailussakin. Jos jonkun palloa etsitään 3-5 reiällä se ylimääräinen 5 min niin KYLLÄ KISASSAKIN VOI PÄÄSTÄÄ TAKANA TULEVAN RYHMÄN EDELLEEN.

Jos edessä on tyhjiä väyliä ja vaikka pelaisikin ihan ok vauhtia, mutta jos takaa tulee 2-3 henk. singeliryhmä kantaan niin OHI vaan. Ei siinä aleta mitään omaa peliaikaa laskemaan tai sitä, että me ehdimme pelata koko kiepin vaan sitä tosiasiaa, että takana tulee nopeampi ryhmä ja se on päästettävä ohitse !

Juuri tuollaisilla asenteilla: ( en ikinä päästä ohi ) saadaan kyllä kenttä nopeasti ruuhkautettua. Älkää puhuko mistään rauhallisesta pelistä ,jos kieppinne kestää normaalistikin 4.5 -5h. Silloin kyllä pitää alkaa katsoa peiliin ja alkaa miettiä mikähän peliäni(ja muiden ryhmäläisten peliä) hidastuttaa. Ja miten sitä voisi nopeuttaa normaaliksi.

No onhan pojilla asenne! Toimin aina silloin tällöin vapaaehtoisena marshallina kotiklubillani ja voin vakuuttaa että tuollaisella asenteella ei ainakaan Kirkkonummella pärjätä! Mikäli huomaan jonkun ryhmän toimivan kuvailemallanne tavalla, vedän sen syrjään siksi aikaa että takaa tulevat pääsevät ohi ja mikäli huomaan toiminnan toistuvan, poistan ryhmän kentältä ja mikäli ryhmässä on klubimme jäsen ’isäntänä’, hänen mahdollisista sanktioista päättää ao. toimikunta.

PS. Mä muuten lasken jonoon myös ne ohituskaistan käyttäjät. 😉

Käsittämätöntä…

Olen koko ketjun jokaisessa puheenvuorossa käyttänyt sanaa kilpailu. Ja omasta puolestani olen puhunut vain kärjessä lähtevien singeliryhmien keskinäisistä ohituksista.

Jokainen kilpaa pelaava singeli voi todistaa, että ohitukset harvoin kelpaavat vaikka niitä herkästi tarjotaan (ainakin minä tarjoan). Halutaan mieluummin pelata omaa tulosta kuin kyylätä muiden hetkellisiä epäonnistumisia.

Aiheen vatvomiseen kyllästyneenä tätä edellinen juttuni oli toki (aika läpinäkyvä) provokaatio. Halusin testata ihmisluontoa heittämällä summan mutikassa kalikan ja jäin kuuntelemaan kalahtaako jossakin. Pettymyksekseni vain joku entuudestaan minulle tuntematon ’Mr Shanks’ älähti.

Miten me (minä) sitten käytämme joutoaikamme kilpailuissa?

Käymme eväspussilla, juomapullolla, puhdistamme mailojen urat ja kenkien pohjat, pesemme peli- ja varapallon, vähennämme tai lisäämme vaatetusta jos on tarpeen, teemme voimisteluliikkeitä ja ennen muuta venyttelemme pysyäksemme vireessä, svingailemme esim. kahdella mailalla, kerromme vitsejä ja paljon paljon muuta. Ja katso: onkin tullut oma vuoro lyödä.

Tämä tästä ketjusta, järjestyksessä nro 30.

Nyt on pakko ottaa kantaa!

Ei jumankauta, mitä urpoja tänne kirjottelee!

Ei sillä ole mitään helkutin väliä, kuinka tavoiteaikaan te pelaatte, jos takana tulevat pienemmät ryhmät joutuvat odottamaan teidän sohlauksia koko ajan!

Itserakkaus ja ’minä ensin asenne’ kunniaan!!

Hävettää teidän puolesta…

Ilmeisesti ei ole tullut autoiltua kuin rakkaassa Suomenmaassa missä on enemmän tilaa kuin autokantaa?! Varsinaisten autoilumaiden vetoketjuryhmittyminen kahdesta ajokaistasta yhteen lyhentää jonoja ja luo ajojouheutta mitä täästä maasta HIEMAN puuttuu. Nyt tiedetään miksi, nehän kiilaa! Voi voi..

’tulee mieleen tuolta autoilun puolelta ohituskaistaa hurauttelevat jotka sitten yrittävät kiilata seisovaan jonoon. En varamsti anna tilaa, vaikka muuten kyllä.’

Tänä vuonna olen kilpailuissa kerran tarjonnut (Seuran mestikset vika pelipäivä) ohitusmahdollisuutta takanatuleville ja he sen mielellään vielä suorittivat. Olimme aamun kolmas ryhmä ja takana tulevasta flaitista oli yksi jäänyt tulematta, joten heidän pelirytminsä olisi varmasti kärsinyt enemmän odottelusta, kuin ohituksesta.

Tuo on asiaa = itsestäänselvyys.

’Eikä ketään kohdella niin tylysti, kuin meitä Yyterissä.’

Kysytään nyt vielä uudestaan.

Miten tämä tylyys ilmeni?

Vastaisitko ettei tarttis tätä tyhmää ketjua enään lukea 🙂

Täällähän varsinaisia besserwissereitä on, tai sitten puuttuu sisälukutaito. Näyttääpä täällä kokoontuvan myös merkittävä osuus liikenteen kiilaajista.

Faktaa: Golf ei ole kilpajuoksua, eikä tarkoitus ole pelata 18 reikää mahdollisimman nopeasti. Minun ei tarvitse pilata peliäni, mikäli jotkut juoksevat, kunhan en hidastele.

Täsmennän vielä, että kuvaamassani tapauksessa emme jää jälkeen edellisestä ryhmästä – kentällä on vain tyhjää.

Tayloria lainaten – lukekaa jumakauta urpot golfin sääntöjä:

Play at Good Pace and Keep Up

Players should play at a good pace. The Committee may establish pace of play guidelines that all players should follow.

It is a group’s responsibility to keep up with the group in front. If it loses a clear hole and it is delaying the group behind, it should invite the group behind to play through, irrespective of

the number of players in that group.

Niille urpoille kuten Taylor: If it loses a clear hole and it delaying the group behind = Jos JÄÄVÄT JÄLKEEN kokonaisen reiän ….

Taylori – mistä vit…ta ne sohlaukset siihen tuli. Tekstissä luki että pelasimme nopeasti ja etsimättä palloa.

Anton – mene kehä kakkoselle tai länsiväylän Kivenlahden päähän. Jos olet ansainnut pääsyn puusta alas kykenet kyllä havaitsemaan kiilaajia, joiden toiminta HIDASTAA koko liikennesuoritetta.

Levante – Kuvattu tapahtuma on tyypillinen juuri Kirkkonummella, jossa muuten en ole kahtena kautena havainnut sheriffien puuttuvan edes törkeisiin hidasteluihin muuten kuin sanomalla: ’koittakaas nyt nopeuttaa peliä’.

hauskaa porukkaa, minähän kirjoitin näin:

’Enpä usko, että kenellekään tänne kirjoittavalla on ongelmia päästää nopeampi ryhmä ohi, jos edessä tyhjää väylän verran. Eiköhän osata katsella sekä taakse, että eteenpäin.

On sitten toinenkin asennevamma, jos ryhmä pelaa nopeammin kuin edelläoleva, pitäisi päästä ohi, vaikka edellä ei olisi tilaa. Kun kenttä on täysi, kyllä kaikkien on syytä sopeutua kiertonopeuteen olipa se omasta mielestä mikä tahansa.’

Sehän nyt on selvää, jos edessä on tyhjää ja takaa tulee nopeampi, totta kai saa mennä ohi. En oikein käsitä, että tällaisia itsestään selvyyksiä pitää edes toistaa?

En edelleenkään keksi syytä, miksi pitäisi antaa ohittaa, jos edessä olevalla väylällä ei ole tyhjää ja itse joutuu odottelemaan? Esim. eilen Vihdissä oli meidän ryhmällä sellainen tilanne. odotteluista huolimatta kiekka meni n. 3.30 h.

Lainatakseni sinua: ’Täsmennän vielä, että kuvaamassani tapauksessa emme jää jälkeen edellisestä ryhmästä – kentällä on vain tyhjää.’

Saivartelempa hieman, eli mistä tiedät, ettet jää jälkeen edellä menevästä ryhmästä jos edessäsi on useita tyhjiä reikiä? Usko jo, että sinun pitää päästää ohi takaa tuleva nopeampi ryhmä, mikäli edessäsi on tyhjää tilaa.

KL

Muista pitää linjasi, kun itse olet siinä kahden hengen ryhmässä jumissa neljän hengen ryhmän takana tyhjällä kentällä. Odotusajan voit vaikka käyttää uusien ihanneaikojen laskemiseen ja kirjaamiseen.

Tai mikä vielä parempi – älä mene kentälle ollenkaan, en halua odotella Sinun tai kaltaistesi ryhmän takana vain siksi, että mielestänne etenette sopivaa vauhtia.

Happosetä kirjoittaa:

Sitten tyypillinen tilanne syyskaudelta. Työpäivän jälkeen lähdetään pelaamaan viimeisten auringon säteiden myötä. Ryhmän koko 3-4. Perässä lähtee esim. 3 kpl 2 hengen ryhmää kiireellä yrittämään koko kierrosta valoisan aikaan. Oletetaan vielä, että edessä on ollut tyhjiä lähtöaikoja, eli tilaa on.

Minun mielestäni meidän ei tarvitse antaa ohituslupaa tässä tapauksessa.

Ja tähän ritari vastaa:

Samaa mieltä happosedän kanssa, tulee mieleen tuolta autoilun puolelta ohituskaistaa hurauttelevat jotka sitten yrittävät kiilata seisovaan jonoon. En varamsti anna tilaa, vaikka muuten kyllä.

Myöhäisiä lähtöaikoja varaavat ottavat tietoisen riskin ja sitä riskiä ei voi kaataa muiden niskaan.

Kuitenkin seuraavassa viestissä ritari on taas toista mieltä:

Sehän nyt on selvää, jos edessä on tyhjää ja takaa tulee nopeampi, totta kai saa mennä ohi. En oikein käsitä, että tällaisia itsestään selvyyksiä pitää edes toistaa?

Että miten se nyt meni?

Jonostahan puhuin ja golfkentälle siirrettynä ymmärtäisin, ettei silloin ole tyhjää välissä.

Jottei nyt mitään jäisi epäselväksi, jos eteen syntyy tyhjiötä, ohi pitää päästää aina jos painetta syntyy taakse.

Jos tulee kirjoitettua vähän huolimattomasti, niin yhtä huolimatonta tuntuu olevan myös joidenkin lukeminen. Ei koske EnOAntsaa vaan tuolla alempana olevia johtopäätöksiä.

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 75)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #344915 kohteessaYyteri petti

Etusivu Foorumit Yleistä Yyteri petti