Aihe: Yli neljän tunnin kierroksista, varoitus, toisesta pelitauko - Golfpiste.com

14.4.–21.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][8]
KilpailuaSuomalaista

Yli neljän tunnin kierroksista, varoitus, toisesta pelitauko

Etusivu Foorumit Yleistä Yli neljän tunnin kierroksista, varoitus, toisesta pelitauko

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 334)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • CZ

Itseäni kanssa hidas pelaaminen kovasti ärsyttää. Tottakai on ymmärrettävää, että täydella kentällä ja muutenkin 4 hengen ryhmä on hieman hitaampi kuin vaikkapa 2 pelaajan ryhmä. Lisäksi kentillä on toki liikuntarajoitteisiakin ihmisiä, joiden terveydelle golf tekee silti hyvää ja harvoinpa nämä henkilöt ovatkaan kentän tukkeena.

Ärsytyksen laukaisee nimenomaan sellainen ryhmä, joka jää jälkeen muista eikä vahingossakaan anna ohituslupaa tai edes katsele siihen malliin taakseen, että josko sieltä olisi nopeampia tulossa. Sitten vielä parhaillaan etsiskellään palloja minuuttitolkulla metsästä. Näitä tapauksia on nykyään todella usein kun taas muutama vuosi sitten tuntui, että useinkin tarjottiin ohitusmahdollisuutta. Tosin pääosin pelaamani kenttäkin on tällä välin vaihtunut.

Väitän, että valtaosan Suomen kentistä voi 4 hengen ryhmäkin pelata 4 tuntiin ilman, että tarvii kamalasti kiirehtiä. Muutamia poikkeuksia toki on ja ne hyväksyttäköön.

Kentälle toki ei pidä mennä hirveällä kiirellä mutta esim. loppukesästä töiden jälkeenkin olisi kiva ehtiä pelata koko kierros mikä ei olisikaan ongelma kahdestaan pelattaessa n. 3h 20min mutta usein juuri joku yksittäinen hidas ryhmä sitten on edessä eikä päästä ohi.

Lainaus:
    benwade kirjoitti: (13.7.2008 18:43:35)
    AINA, kun joku lyö pallon jaloilleni, niin se pallo lähtee saman tien h…tin kuuseen…. Ei poikkeuksia!

Suosittelen lääkityksen laittamista kohdalleen.

jep jep..ja lisäksi vielä lajin vaihto.(tikanheitto,mölkky,köydenveto jne.).älä ikinä palaa golfkentälle.

petteri0 kirjoitti: (13.7.2008 19:28:48)
    Lainaus:
    AINA, kun joku lyö pallon jaloilleni, niin se pallo lähtee saman tien h…tin kuuseen…. Ei poikkeuksia!

jep jep..ja lisäksi vielä lajin vaihto.(tikanheitto,mölkky,köydenveto jne.).älä ikinä palaa golfkentälle.

Rauhoittukaa..
    Edellä menijöiden kintuille lyöminen ei ole missään tilanteessa hyväksyttävää.

Ensinnäkin Petteri0 Ihan vain fysiikan lakien mukaan, kun palloa lyödään ja se nousee ylöspäin sen potentiaali energia kasvaa ja kun pallo tulee alas sama potentiaali energia muuttuu liike energiaksi. Toisin sanoen ööh olisikohan Newtonin toisen lain mukaan energia alussa = energia lopussa ja tuossa pallon lyönnissä energiaa ei esim lämpönä paljoa mene hukkaan ainut vastustava tekijä on ilman vastus joka sekin suhteellisen pieni.

Hitaasta pelaamisesta hyvä esimerkki eiliseltä Pielis-Golfista Sasta openista meillä meni kierrokseen 6h 10min!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! siinä on melkein puolet liikaa. Koko aika kaiken lisäksi vesi sateessa, klubilla asiasta mainitessani oltiin sitä mieltä että kyllähän huonossa kelissä helposti tulee kuuden tunnin kierroksia. Kyllä se on kentän valvojien tehtävä pitää peliajat sopivina jos ei muuten niin poistamalla hidastelijat kentältä!!!!!!

Ensinnäkin Petteri0 Ihan vain fysiikan lakien mukaan, kun palloa lyödään ja se nousee ylöspäin sen potentiaali energia kasvaa ja kun pallo tulee alas sama potentiaali energia muuttuu liike energiaksi. Toisin sanoen ööh olisikohan Newtonin toisen lain mukaan energia alussa = energia lopussa ja tuossa pallon lyönnissä energiaa ei esim lämpönä paljoa mene hukkaan ainut vastustava tekijä on ilman vastus joka sekin suhteellisen pieni.

no jos asia niin on niin tottakai.jotenkin vaan tuntuu että jos olisi otettava pallo päällä vastaan niin mieluummin ottaisin sen joka on tulossa eikä lähdössä.laitetaampa vanerilevy(2cm) 2m lyönnin jälkeen.pallo menee läpi.vastaava levy 2m ennen alastuloa kappas,pallo kimposi.ei voi olla totta.nyt insinöörit nukkumaan.

Muutama asia, joita noudatamme peruspeliryhmämme kanssa, jotka nopeuttavat peliä.

Pallon etsiminen.

Oletus: tyhjä kenttä

Jos jonkin pelaajan avaus menee ’hukkaan’, niin ainoastaan tämä pelaaja menee etsimään palloaan. Muut menevät lyömään omiaan. Kun pelaajat ovat lyöneet omia pallojaan, vapautuvat nämä etsintätöihin. Ei siis ensiksi etsitä kaikkien palloja. Joskus näkee pelaajan vievän bäginsä väylän oikeaan laitaan ja sitten lähtevän etsimään jonkun toisen pelaajan palloa vasemmalta. Miksi ei pelaisi omaa palloaan eteenpäin?

Oletus: kenttä täysi

Sama tilanne kuin edellä. Nyt tarvitaankin pelisilmää. Kaikki menevät etsimään palloa, mutta lähimpänä etsintäpaikkaa oleva pelaaja tarkkailee tilannetta ja lähtee heti kun edessä on tilaa lyömään omaa palloaan riippumatta siitä onko etsittävä pallo löytynyt. Tämän jälkeen hän palaa etstintöihin ja seuraava pelaaja on jo valmiina lyömään palloaan. JNE.

Avaukset.

Monesti näkee koko neljän hengen ryhmän tuijottavan mihin se avaus menee. Varsinkin väylälle suuntautuavan avauksen seuraamiseen ei neljää silmäparia tarvita. Yleisesti jos minä olen seuraavana lyöntivuorossa, niin katson että lähtipä avaus väylän suuntaan ja alan asettelemaan tiitikkua maahan. Kyllä kolme silmäparia riittää väylälle suuntautuvan pallon seurantaan.

Pyrin siihen, että minulla on aina maila valmiina avaukseen ennen ensimmäisenkään lyönnin lähtöä, vaikka olisin mudissa (löisin viimeisenä).

Puttaaminen

Riippumatta siitä olenko kauimpana reijästä, jos olen valmis puttamaan, niin puttaan. Ja yleisestikin aina voi putata se pelaaja joka on valmis. Lisäksi puttaan aina reikään asti putit jos se ei vaadi kenenkään puttilinjalle astumista. (peruspeliryhmämme tapauksessa olemme sopineet myös tuosta puttilinjalle astumisesta että käy kaikille eli puttaan käytännössä jokaisella greenillä yhdellä vuorolla reikään saakka).

Greeni bunkkeri

Tilanne: Kolme pelaajaa greenillä yksi bunkkerissa.

Jos bunkkerissa oleva pelaaja lyö pallonsa bunkkerista muualle kuin greenille, lähimpänä oleva toinen pelaaja menee haravoimaan bunnkerin jotta varsinainen lyöjä voi lähteä heti pallolleen. Kaksi muuta voivat tässä välissä putata. Sitten chipataan ja taas putataan.

Sitten muutama high speed tipsi. (eivät sovi kaikille)

Jos kenttä antaa myöden, ei aina kannata tiukasti pitää kiinni honööristä. Jos joku on valmis avaamaan, voi hän sen tehdä. Lisäksi jos joku on pelannut pallon reikään voi hän siirtyä jo seuraavalle tiipaikalle, jos ei häiritse muita pelaajia. Ja avata tarvittaessa vaikka ei olisi honöörissä.

Jos joku menee vaikkapa vessaan tai täyttämään juomapulloaan ja muut pelaajat voivat avata ja mennä omille palloilleen ja toimia viimeiselle pelaajalle forecaddieinä.

Merkkejä ei siirrellä greenillä. Jos jonkun merkki häiritsee kauempana olevaa pelaajaa, niin sitten lähempänä oleva puttaa ensiksi.

Varapalloja ei etsitä. Eli kukaan ei etsi toisen pelaajan varapalloja, jos pelipallo on löytynyt. Pelaaja itse voi etsiä, kunhan ei viivytä peliä.

Kun golf on peli jota pelataan jonossa, tulee kaikkien ryhmien pyrkiä siihen, että ei aiheuta takanaan oleville ryhmille pysähtymisiä/odotuksia. Kierros voi kestää mitä tahansa 3,5-4,5 tunnin välillä tuntuen nopealta, jos missään vaiheessa ei tarvitse odottaa (tai ainakaan paljon). Ja tämä on mahdollista täydelläkin kentällä kunhan pelaajat pyrkivät pelaamaan järkevästi. Esimerkiksi yllä olevat ohjeet ovat kaikkien käytettävissä.

Joku tuolla ketjussa sanoi,tästä aiheesta keskustelalan vähintään kerran vuodessa.
    Aihehan jakaa mielipiteet.Sen havaitsee hyvin.
    Olen pelannut St Andrewsin Old Coursen muutaman kerran.Siellä on korttiin merkitty
    peliaika 3 tuntia 58 minuuttia.Sitä valvotaan.Jos et pysy aikataulussa,niin jo toisen
    reiän jälkeen tullaan huomauttamaan.Olen kuullut,että huomautuksia ei anneta enempää
    kuin kaksi.Onko totta en tiedä.Mutta ryhmät pysyvät aikataulussa.Kentällä on muutama
    bunkkeri.Raffit hankalat ja pitkät.Kenttä täynnä neljän ryhmiä.Eka startti aamulla kuuden aikaan.Kantobägi tai caddie ( 50 puntaa).Vasta 12 jälkeen saa käyttää rattaita.
    Bunkkereissa olen käynyt.Palloani olen etsinyt raffista.En ole juossut.Nauttinut kierroksesta.En ole keneltäkään kuullut mielipidettä – niuhottamista tuo peliajan valvonta.

On ollut mielenkiintoista seurata kommentteja alkuperäiseen viestiini. Onnittelen ja nostan hattua Lohjalle, jossa peliaikaa seurataan, toivon monen muun kentän seuraavan heidän esimerkkiä.

Minua ihmetyttää joidenkin henkilöiden näkemys pelinopeudesta kiinnipitämisestä ’minä, minä’ keskeisenä asiana. Kuten monet ovat todenneet, 4 tuntia riittää varsin hyvin golf kierrokseen. Kaikki siitä ylimenevä aika on joltain toiselta pois, esimerkiksi, jos joku katsoo oikeudekseen venyttää peliään puolella tunnilla, niin se tarkoittaa sitä että 3 ryhmää ei kerkeä kiertää illalla kierrosta loppuun ennen pimeän tuloa = 12 pelaajaa vähemmän sinä päivänä. Joten, se että pitää kiinnin neljän tunnin maksimi ajasta osoittaa välittävänsä muista pelaajista ja siten on golffin etiketin mukaista.

hyviä kierroksia kaikille ja yritetään huomoida myös muut kentällä olijat ja takaata tulijat.

tmv

petteri0 kirjoitti: (13.7.2008 17:04:46)
    tmv:alaspäin tuleva pallo ei tapa muita kuin kaalimatoja.tuliko mieleen että takana tuleva ryhmä oli kypsynyt sinun hitaaseen peliin ja koska et ollut päästänyt ohi joka myöskin kuuluu niihin etiketteihin,niin oli päättänyt avata.tosin tietäen ettei yllä jarruryhmän jaloille.

Uskomatonta filosofointia tapahtumasta, josta et itse tiedä yhtään mitään. Oikeastaan kuvastaa vain hienosti asennettasi. Ja ym. viestissä yrität vielä syyttää minua henkilökohtaisesti hitaasta pelistä. Perustuen mihin?

Kerropa ihan lyhyesti:
    1) Mistä viestistäni edelleenkään tiedät faktoja, jotka oikeuttavat sinut syyttämään tai ottamaan kantaa itse tapahtumaan?
    2) Miten ylipäätänsäkään tiedät pelasimmeko hitaasti, nopeasti ja mikä tilanne muuten oli kentällä?
    3) Jos koko kenttä on täynnä ja joudut itse jatkuvasti odottelemaan seuraavaa lyöntiäsi, niin onko sinusta järkevää lähteä lyömään edellä olevien jaloille? Tai no vastauksesi toki jo tiedän.

Uskomatonta puusilmäisyyttä.

Vinkki: me emme hidastaneet kenttää, vaan kenttä oli täynnä väylätolkulla eteenpäin. Jouduimme odottamaan jatkuvasti itsekin seuraavia lyöntejämme. Mutta sehän tässä ei sinua kiinnostanut. Faktoista viis. Taidat olla näitä ihmisiä, joilla on aina jälkikäteen aihepiiristä, tilanteesta tai ihmisistä välittämättä ’oikea näkemys’ kaikkeen. Onnea.

’Jos kenttä antaa myöden, ei aina kannata tiukasti pitää kiinni honööristä. Jos joku on valmis avaamaan, voi hän sen tehdä. Lisäksi jos joku on pelannut pallon reikään voi hän siirtyä jo seuraavalle tiipaikalle, jos ei häiritse muita pelaajia. Ja avata tarvittaessa vaikka ei olisi honöörissä.’

Ausseissa pelataan yleisesti ’ready golfia’. Honörillä ei väliä, jos olet valmis avaamaan, anna mennä. Hyvä systeemi.

Ja vielä kerran: kun on oma vuoro, pitää olla valmis tempasemaan per heti. Joskus ihmetyttää kun mailaa ruvetaan valitsemaan vasta kun on oma vuoro. Miksei voi valmistautua omaan lyöntiin samalla kun muut pelaa?

Rauski kirjoitti: (13.7.2008 9:35:34)

Paljonkos se bensa siellä rapakon takana nyt oikein maksaa? Oliko se jotain 1$/litra eli about 0,7€/l. On se sikahintaista.

Eri paikoissa eri hintaista, mutta siella $4.25 ja $4.50 huitteilla se pyorii per gallona.

Se on kallista ihmisille, jotka on tottuneet maksamaan siita aina huomattavasti vahemman. Ei siihen auta vertailut Montenegroon, Bosniaan tai Suomeen. Ei ne kiinnosta taalla ketaan. Hintoja verrataankin omiin entisiin hintoihin, ei muiden hintoihin.

Nelja vuotta sitten hinta oli reilusti alle $2 per gallona. Nyt siis paikoin jopa kolminkertainen hinta. Ei voi olla vaikuttamatta ihmisten ajokayttatymiseen, harrastuksiin ym ym.

Jylan kirjoitti: (13.7.2008 20:22:25)

petteri0 kirjoitti: (13.7.2008 19:28:48)
    Lainaus:

Rauhoittukaa..
    Edellä menijöiden kintuille lyöminen ei ole missään tilanteessa hyväksyttävää.

Tämä on tietenkin selvää, kukaan ei tee sitä tahallaan. Joskus kuitenkin sattuu, että lähtee tajuttoman hyvä lyönti, johon tulee vielä ylimääräiset rullit ja pallo voi mennä rulleilla edellisen ryhmän viimeisen tasolle. Tämä ei aiheuta mitään todellista vaaraa. Mikäli tämä henkilö tästä suivaantuneena päättää lyödä esim. minun pelissä olevan pallon saman tien h….tin kuuseen, niin järjestän kaverin ulos kentältä. Kilpailussa tuollaisesta seuraa luonnollisesti diskaus.

Onneksi kustannuksiin voi vaikuttaa omilla toimillaan.

Ostan Kytäjän pelioikeiden hintaan 1000,- per kausi. Tykkään pelata siellä. Asun pohjois-Helsingissä. Jos pelaan 40 krt per kausi kokonaiskustannus pelit + bensa olisi mun autolla noin 1500 – 1600 euroa per vuosi.

Jos ostankin pelioikeuden Keimolasta kuten olen ajatellut ensi kaudelle tehdä, vastaava kustannus olisi noin 1000 – 1100 euroa.

Viime vuonna käytin greenfee maksuihin noin 1000,- vaikka suurin osa oli supergolfia. Ajelin sinne sun tänne ja usein yksin. En ajele enään, en ainakaan yksin. Järkätään kimppakyytejä ja nähdään vähän vaivaa kun sovitaan pelejä.

Onko Kytäjä n. 500 euroa per vuosi parempi kenttä? Mun mielestä ei. Siis valintatilanne. Kun bensan hinta nousee, sitä on aivan turha voivotella. Sen sijaan kannattaa hieman funtsata omia valintojaan. Sama kun joku sössöttää, että pakkohan mun on tehdä duunia kun velkaa on niin ja niin paljon. Mitään pakkoa ei ole.

Golfinn 13.7.2008 1:43:55 Kun bensa oli vuosi sitten noin puolet siita mita se on nyt… pursuaa golf-klubien green fee-tarjouksia ja jotkut tarjoaa jopa bensakortteja

salmon kirjoitti: Onneksi kustannuksiin voi vaikuttaa omilla toimillaan…Siis valintatilanne…. Kun bensan hinta nousee, sitä on aivan turha voivotella. Sen sijaan kannattaa hieman funtsata omia valintojaan.

Asian vierestä kinnostava seikka: Kuinka innokkaasti nyt lähdetään vieraspelaamaan 100 km päähän omalla autolla ja kentällä kierroskestää yli 5 tuntia. Jotkut GP.com kirjurit kommentoivat: golf ei ole köyhien laji… Mutta mielenkiintoista on, jos bensa lähestyy 2 euron hintaa ja omalla rahalla tankkaa, niin kuinka paljon se vaikuttaa vapaa-ajan harrastuksiin. Huomioiko perustavisgolfari rahassa matkojaan golfkentälle, jossa myös ravintolan hinnat ovat nousseet kustannusvastaavaksi? Onko lähikenttä pelaaminen taas paljon mukavampaa kuin uusien kaukokenttien bongailu kotimaassa?

Hidas pelaaminen ei ole kivaa, mutta kierrosajoissa pitäisi myös kiinnittää huomiota kentän täyttöasteeseen sekä ryhmien kokoon. Alle neljän tunnin kiekat on tiukassa, jos parin kolmen tunnin sisään kaikki lähdöt on täynnä. Ei tartte kuin yhden ryhmän etsiä palloa parilla väylällä tai rymässä on pitkälyöntisiä taikka aloittelijoita, niin kaikkien kierrosajat venyvät. Ohittamien ei juurikaan auta, kun kenttä on täysi.

Väittäisi, että kierrosajat tippuvat huomattavasti, kun kentän täyttöaste on esim. 50%.

Onneksi ollaan pääosin päästy 7/8 min lähtöväleistä eroon. 10 min antaa vähän paremmin pelivaraa.

Uskomatonta filosofointia tapahtumasta, josta et itse tiedä yhtään mitään. Oikeastaan kuvastaa vain hienosti asennettasi. Ja ym. viestissä yrität vielä syyttää minua henkilökohtaisesti hitaasta pelistä. Perustuen mihin?

Kerropa ihan lyhyesti:
    1) Mistä viestistäni edelleenkään tiedät faktoja, jotka oikeuttavat sinut syyttämään tai ottamaan kantaa itse tapahtumaan?
    2) Miten ylipäätänsäkään tiedät pelasimmeko hitaasti, nopeasti ja mikä tilanne muuten oli kentällä?
    3) Jos koko kenttä on täynnä ja joudut itse jatkuvasti odottelemaan seuraavaa lyöntiäsi, niin onko sinusta järkevää lähteä lyömään edellä olevien jaloille? Tai no vastauksesi toki jo tiedän.

Uskomatonta puusilmäisyyttä.

Vinkki: me emme hidastaneet kenttää, vaan kenttä oli täynnä väylätolkulla eteenpäin. Jouduimme odottamaan jatkuvasti itsekin seuraavia lyöntejämme. Mutta sehän tässä ei sinua kiinnostanut. Faktoista viis. Taidat olla näitä ihmisiä, joilla on aina jälkikäteen aihepiiristä, tilanteesta tai ihmisistä välittämättä ’oikea näkemys’ kaikkeen. Onnea.

kohta 3:……(JALOILLE,)siis pallo tuli ihan jaloille asti,siis osui.Sehän ei ole suotavaa missään tapauksessa.Mutta jos se kerran jäi metrien päähän niin mitä valitat.*** PIILOTETTU ***

Onkos joku tehnyt asialle esim. oman seuran puitteissa jotain? Ei tämä asia pelkästään täällä voorumilla puolesta ja vastaan keuhkoamisella parane.

petteri0 kirjoitti: (14.7.2008 23:36:39)

Taidat olla niitä pallon tiitten päälle nostajia jotka voisi laittaa samaa kuoppaan mustalaistan kanssa.Jos et niin otan kaiken takaisin(siis jos et ole nostaja).Mustalaiset vit…uun.

Olen kuvitellut, että golfin pariin eivät hakeudu henkisiltä lahjoiltaan pahasti paitsioon jääneet tapaukset, mutta huomaan olleeni väärässä. Törkeätä tekstiä, tuskin tuollaista täysi-ikäinen ihminen kirjoittaa.

Golfinn kirjoitti: (14.7.2008 20:14:45)

Rauski kirjoitti: (13.7.2008 9:35:34)

Paljonkos se bensa siellä rapakon takana nyt oikein maksaa? Oliko se jotain 1$/litra eli about 0,7€/l. On se sikahintaista.

Eri paikoissa eri hintaista, mutta siella $4.25 ja $4.50 huitteilla se pyorii per gallona.

Se on kallista ihmisille, jotka on tottuneet maksamaan siita aina huomattavasti vahemman. Ei siihen auta vertailut Montenegroon, Bosniaan tai Suomeen. Ei ne kiinnosta taalla ketaan. Hintoja verrataankin omiin entisiin hintoihin, ei muiden hintoihin.

Siltikin vähän ihmetyttää tuo. Tottakai sen huomaa jos on kaksinkertaistunut hinta, mutta ei se siltikään sillä tulotasolla tunnu missään mikä jenkeissä on. No ehkä sitten vähän jos ajelee jollain baashalla jenkkikotterolla jossa on perinteisesti valtava kone ja ei yhtään tehoa, kuten Hummerilla.

Mutta siltikin naurattaa tuo bensan hinnasta itkeminen jenkeissä. Hintaa tuohon nykyiseen tuplat ja tuloista vajaa puolet pois niin katsotaan sitten. (Eli ollaan Suomen tilanteessa)

Stoi,

yleensä lueskelen näitä kirjoituksia huvittuneena ihmisten viitseliäisyydestä ja tarpeesta piikitellä jopa ihan asiallisia kirjoituksia, mutta avaan tällä kertaa sanaisen arkkuni tähän ah, niin rakkaaseen ja loputtomaan keskusteluun.

Kierrokset kestävät sen kuin kestävät (itsekkin kannatan suuresti n. 4:n h:n kierroksia), mutta jokainen meistä varmasti pystyy omalla toiminnallaan tekemään asiat niin ettei siitä kierroksesta tulisi täyttä työpäivää;

-Ole valmis kun on oma vuorosi
    -Kävellessäsi omalle pallollesi (ei ole tarpeellista seurata kuin koira ensin kaverin pallolle esim. väylän vasempaan renaan, ja vasta sitten omalle pallolle oikeaan reunaan), tutkaile ’matka merkkejä’ (150m:n 100m:n jne. mittarit), jotta suurin piirtein hahmotat jo millä mailalla jatketaan.
    -Älä juokse, mutta liiku reippaasti.
    -Pallolla älä hosu, vaan tee suorituksesi ajatuksella (hosuen pallot menee mihin sattuu, ja sen jälkeen etsitään)
    -Jos honour kaveri lyö esim. 230m draivia, ja ’tuuppari’ 150m draivia, se TODELLAKIN nopeuttaa koko kenttää vaihtamalla honour järjestystä, jotta pysytään edellä menevän kannoilla.
    -Greenillä, jos kauimpana olevalla on ’elämänsä tulos’ tulossa, ja tutkailee ja tutkailee linjoja, voi aivan hyvin se joka on valmis ja ’hönkä päällä’ putata pallon kuppiin ja nopeuttaa näin ollen toimintaa.
    -Tulokset korttiin ja lyöntien lasku vasta sitten seuraavalla tiillä, eikä siinä greenillä.
    -Varapallo kannattaa ja pitää lyödä aina kun on epäilyskin pelipallon hukkaan joutumisesta. Kuten joku kirjoittikin, on varsin hölmöä kun sieltä 200:n metrin päästä palataan takaisin tiille lyömään uutta palloa. Olkoon se singeli/aloittelija, nainen/mies, juniori/seniori; Idioottimaista toimintaa kaikki tyynni.
    -Jos kaverin pallo on metsässä esim. 100m lipusta, ja itse olet esim. 200:n metrin päässä lipusta ja väylä vapaa, lyö ensin oma pallosi eteenpäin/greenille ja mene sitten etsimään kaverin palloa. Näin vältetään edestakaisin kulkeminen.

Ohitusten oikeaoppinen tekeminen myöskään ei ruuhkauta kenttää; Lyökää aina ohitettavan ryhmän kanssa ohituskohdassa samaan aikaan pallot eteenpäin. Sitten ohitettava ryhmä ’maleksii’ omille palloillensa, ohittava laittaa töppöstä toisen eteen, ja näin kenenkään ei tarvitse seistä paikoillaan, eikä varsinkaan sen seuraavan ryhmän odottaa ohitettavan ryhmän etenemistä.
    Ja perussääntö; Jos itse esim. kahden ryhmässä pelaat hitaasti syystä tai toisesta, etkä pääse itse esim. edellämenevistä 4:stä pelaajasta ohi, mutta takaasi tulee nopeampi kahden-neljän pelaajan ryhmä, anna ohituslupa, äläkä suotta jumita koko kenttää takanasi sillä periaattella, ettei mekään päästä/kyetä ohitukseen.
    Meillä Suomalaisilla tuppaa vaan olemaan sama ajatus niin liikenteessä kuin golfkentälläkin; PER…. ja minuahan ei ohiteta. Sen mallin muuttamiseen taitaa kulua sukupolvi jos toinenkin???

Uppoavia putteja loppukesäksi :o)

Mistä peli nopeus muodostuu ??

Avaus paikalla:
    Toisten lyödessä pidetään huolta että joku kanssa pelaaja katsoo mihin avaajan lyönti menee, samalla voi Esim. Syödä eväitä, pukeutua.ym…oheis toimia hoitaa.

Väylällä :
    Liikkuminen kentällä siten että jokainen menee omalle pallolle ja valmistautuu omaan lyötiin vaikka peli seura olisi 100 sivussa. Kyllä hänen lyötinsä näkee sieltäkin. Poikkeuksia on toki, kuten esimerkiksi auringon paiste suoraan lyönnin suunnasta. Silloin huom !!! Koko peli seurue seuraa lyöntiä lyöjän takaa ja kertoo maa merkein minne suuntaan lyöjän pitää kävellä löytääkseen pallon. Aloittelevat Golf pelaajat eivät aina tajua katsoa pallon laskeutumis linjan takaa Esim. Puu,tolppa,kumpu tai jotain maamerkkiä suunnan ja etäisyyden arvioimiseksi. Tällöin pallojen etsimiseen kuluu paljon aikaa.

Greeni:
    Viedään bägi seuraavan väylän suuntaan. KORJAA MAHDOLLISET PALLON ALAS TULO JÄLJET GREENEISTÄ .. TÄTÄ LAIMIN LYÖDÄÄN TODELLA PALJON.Jos tarvii zipata ottaa bagista useamman mailan mukaan ja pelaa ja katsoo vain omaa palloa. Ei syö,tai touhua jotain omituista…
    Kun kaikki putanneet mailat ripeästi bägiin ja poistutaan paikalta siten että takana tuleva ryhmä voi pelata vapaan greenin . Greenille ei jäädä merkkaamaan tulosta tai kaivelemaan bägistä eväitä/ vaatteita !

Nämä ovat mielestäni asioita jotka kuuluisivat pron opetettaviksi. Valitettava tosiasia on kuitenkin että he kun eivät koskaan pelaa aloittelevien golffareiden seurassa ensimmäistä kierrosta. Tulee aloittelevan golf pelaajan seurassa olevien pelaajien opettaa ko. asiat. mielestäni ystävällinen asioiden esitys tapa ja äänen sävy on paras tapa kertoa ko. asiat ! KUKAAN ALOITTELEVA GOLFFAAJA EI NIISTÄ SUUTU !! HÄN JÄNNITTÄÄ JA PELKAA MUUTENKIN SITÄ KIERROSTA ,NIIN OLKAA AVULIAITA JA YSTÄVÄLLISIÄ ESIMERKKEJÄ !!!

johanli kirjoitti: (15.7.2008 12:19:51)
    Mistä peli nopeus muodostuu ??

Nuo yhdyssanavirheet olivat kai sarkasmia? Eikö? =)

pjs kirjoitti: (11.7.2008 22:59:31)
    ….
    Valvojahan tai päättäväinen pelaaja voi asiaan puuttua ’motivoimalla’ koko ryhmää siten, että aina kun tilaa ilmaantuu eteen, päästetään porukkaa ohi, halusivat muut ryhmäläiset sitä tai eivät (tässä lyhennetään siis muiden kierrosta tekemällä omasta vieläkin pidempi). Jo asialla ’uhkaaminen’ pistää usein kaverit liikkumaan nopeammin. Kilpailuissa tämä ei näytä toimivan koska etiketistä piittaamatta perusajatus tuntuu olevan että kilpailukierroksilla ei ohitella.

Muuan Kankkonen toteutti tätä Linnan Audilla viime kesänä minusta viehättävästi.

Herra hurautti buggyllä ryhmän viereen seuraavalle tiille tuumaten virne suupielessä, että näyttää pelinne vähän hidastuneen. ’Puristetaan vähän pakarasta, niin saatte seuraavat kiinni.’

Ja niin me puristettiin ja saatiin rako umpeen. Ei tarvinnut juosta, vaan reippaampi vasen – oikea riitti, eikä toista humautusta tai penalttia tarvittu.

Elävä esimerkki. Pelasimme pari päivää sitten SHG:N lakiston kentän vieraspelaajina 4 h 20 min. Ekaan ysiin meni aikaa 2 h 15 min. ja saimme kuulla etuysin jälkeen takanamme lähteneiltä ’kotikenttäläisiltä’ , että olimme kuulemma hitaita ja epäkohteliaita. He kuulemme pelaavat normaalisti kolmeen tuntiin ja yhden oli lopetettava ysin jälkeen koska meidän takia hommaan oli kulumassa yli 4 tuntia ja pankkiasiat hoitamatta. Puolustauduimme kolmella seikkalla: 1)olimme vieraspelaajia kaikki ja väylät todella ’sokkoja’ joten lyöntien mietintään (suunnat ja mailat) meni enemmän aikaa. 2) yksi seurastamme avasi punaiselta (nainen) joka mielestäni hidastaa n. 5 min 3) juutuimme itse kahden väylän ajaksi kahden reippaa juniorin taakse (hidastusvaikutus n. 10 min). Selityksiä ei hyväksytty. Kysyin herroilta Lakiston suositusaikaa ja se on kuulemma reilusti alle 4 tuntia. Itse päätimme seurata 4 h 10 min aikaa. MISTÄ H…tistä voimme arvata, että takana tulevat tavoittelevat kolmen tunnin aikaa jos eivät sitä tule reilusti kertomaan. Porukalla oli käytössään auto niin olisivat voineet käydä kertomassa. No ohitus suoritettiin ysillä ja seurasin porukan peliä pari väylää. Palloja nosteltiin griinillä vielä kaukana reiästä ja vauhti oli kyllä hurjaa. No kukin saa nopeuttaa peliään millä keinolla tahtovat mutta silti pitäisi seurata sääntöjä. Eli tähän nopeuskeskusteluun haluan lisätä myös näkökulman näistä tosi nopean pelin harrastajista. Kentällä on aina jokin vallitseva etenemisvauhti. Jos joku haluaa siitä poiketa huomattavasti pitää muistaa että aina se ei onnistu niin sujuvasti. Eli pankkiasioita ei kannata jättää sen varaan, että kolmen tunnin kierros toteutuu. Olen törmännyt aiemminkin SHG:n ’nopeisiin’ pelaajiin muilla kentillä ja aina heillä on ollut kiire. Golf on edelleen laji jossa paremmuus mitataan lyöntimäärissä, ei ajassa. Nopea, kentän suositusaikaa noudatteleva pelaaminen on tietenkin kohteliaisuus, mutta se toimii myös toisin päin. Liian nopea pelaaminen on mielestäni yhtä epäkohteliasta ja aiheuttaa turhaa mielipahaa ja sähläystä.

Arttudoksella hyvä pointti. Vai 3 tuntiin pitää pystyä pelaamaan? Menee hosumiseksi. Noin 4 tuntia on aivan sopiva tavoite riippuen toki hieman kentästä ja vallitsevasta ruuhkasta. Miksi pitää lähteä pelaamaan jos on kiire? Mitä järkeä on ylipäätään kiirehtiä? Onko se kivaa? En ymmärrä. Pitää varmaan joskus kokeilla kiirettä kun en ymmärrä siitä mitään.

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 334)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #403747 kohteessaYli neljän tunnin kierroksista, varoitus, toisesta pelitauko

Etusivu Foorumit Yleistä Yli neljän tunnin kierroksista, varoitus, toisesta pelitauko