-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tee kirjoitti: (12.1.2009 13:23:18)
… Wedgeja hankin täysiä lyöntejä varten. …Voiko/kannattaako wedgellä lyyä täysiä? Ihan vilpittömin mielin tätä ihmettelen.
kebax kirjoitti: (12.1.2009 14:12:52)
Voiko/kannattaako wedgellä lyyä täysiä? Ihan vilpittömin mielin tätä ihmettelen.
Nyt en ymmärrä? Miksi ei? Oma ajatukseni on, että voi. Lobilla on vaikeampaa kuin muilla, mut silti. Itse haen useita wedgejä siksi, että olen toistuvasti tilanteessa, jossa matka lipulle on liikaa SW:lle ja liian vähän PW:lle. Tai sit matkaa on liian vähän SW:lle.
Toki asian voisi ratkaista osaamaalla hyvin vajaat lyönnit; minä en osaa. Sitten greenin vieressä oikeastiin vajaisiin lyönteihin valitsen mailan, jolla pallo lentää greenille, mut putoo mahdollisimman nopeasti alas ja rullii reikään. Eli paikasta riippuen lobin ja 5i:n välillä.
Tee kirjoitti: (13.1.2009 11:43:59)
kebax kirjoitti: (12.1.2009 14:12:52)
Voiko/kannattaako wedgellä lyyä täysiä? Ihan vilpittömin mielin tätä ihmettelen.
Nyt en ymmärrä? Miksi ei? Oma ajatukseni on, että voi. Lobilla on vaikeampaa kuin muilla, mut silti. Itse haen useita wedgejä siksi, että olen toistuvasti tilanteessa, jossa matka lipulle on liikaa SW:lle ja liian vähän PW:lle. Tai sit matkaa on liian vähän SW:lle.
Toki asian voisi ratkaista osaamaalla hyvin vajaat lyönnit; minä en osaa. Sitten greenin vieressä oikeastiin vajaisiin lyönteihin valitsen mailan, jolla pallo lentää greenille, mut putoo mahdollisimman nopeasti alas ja rullii reikään. Eli paikasta riippuen lobin ja 5i:n välillä.
Ei niillä wedgeillä kannata juuri täysiä lyöntejä lyödä. Wedget ovat nimenomaan tarkkuusvälineitä ja lähes poikkeuksetta vajaat lyönnit ovat tarkempia kuin täydet swingit. Tietysti niitä vajaita lyöntejä pitää ensin oppia lyömään, jotta niistä on vastaavaa hyötyä 😉
Vajaita lyöntejä voi yleisesti ottaen lyödä kahdella eri tekniikalla. Joko Pelzin hieman mekanistisella tavalla, joka on sinänsä kyllä ihan toimiva tai sitten ’fiilispohjaisesti’, jota esim. itse käytän. Ei se fiilispohjainenkaan niin mutu-hommaa ole kuin voisi äkkipäätään luulla, sillä kun tarpeeksi on wedgelyöntejä takana niin alitajunta pystyy ohjaamaan lyöntipituuksia yllättävän tarkasti. Käytännössä siinä lieneekin paljolti samoja elementtejä kuin Pelzin tekniikassa. Siinä ohjeet backswingin pituudelle vain tulevat tiedostamatta ja pitää luottaa siihen että aivot ovat laskeneet parametrit oikein 🙂
Heippa,
perinteiset brändit kannattaa käydä testaamassa läpi, sillä mailoissa on yllättävänkin paljon eroja, älä siis tilaa pelkkien suositusten perusteella vaan kerää itsellesi lista ehdokkaista ja kokeile sen jälkeen mahdollisimman montaa niistä. Omasta bägistäni löytyy viisi wedgeä, eli rautasetin 46-asteinen PW, Titleistin Spin milled 50 sekä Mizuno MP-T 53, 56 ja 60. Toisinsanoen olen joutunut vähän karsimaan pidemmistä mailoista, mutta en ole sitä vielä kertaakaan katunut.
Ja kannattaa muuten harkita jenkeistä tilaamista; Suomen hinnoilla olisin maksanut Titusta ja Mizunoista n. 500 euroa ovh:n mukaan, jenkeistä tilattuani koko paketille tuli toimituskuluineen hintaa n. 220 euroa, Mizunot uutena ja Titu vähän käytettynä.
Onkos kellään kokemuksia Callawayn X-forged (Vintage) wedgeistä?
On vähän mielessä jos pari sellaista keihästä hommaisi.
pensseli kirjoitti: (15.1.2009 21:23:08)
Onkos kellään kokemuksia Callawayn X-forged (Vintage) wedgeistä?On vähän mielessä jos pari sellaista keihästä hommaisi.
Toivottavasti ovat hyvät, koska mulle tulossa 2 kpl kuriirilla parhaillaan Englannista. Yhteensä 150 + rahti.
Ovat ne hyvät, jos vaan sopivat lyönnillesi. Kyllä Cleveland suunnittelee laatutavaraa.
Minun mielestäni taylormaden wedget ovat parhaat. taylormadelta on tulossa ainakin uudet raudat ja olen ymmärtänyt että samalla tulee uudet wedget. kannattaa ainakin testata taylormaden wedgejä.
on tyhmää pelata yhdellä wedgellä. ei voi lyödä erillaisia lyöntejä eri tilanteissa veikkaan että et lyö kyl kunnon lob lyöntiä pw.
paljonpelaava kirjoitti: (15.1.2009 22:03:15)
on tyhmää pelata yhdellä wedgellä. ei voi lyödä erillaisia lyöntejä eri tilanteissa🙂
paljonpelaava kirjoitti: (15.1.2009 22:03:15)
on tyhmää pelata yhdellä wedgellä. ei voi lyödä erillaisia lyöntejä eri tilanteissa veikkaan että et lyö kyl kunnon lob lyöntiä pw.Minkälaista wedge-settiä suosittelisit ja millä perusteilla?
Minulla on 52, 56 ja 60. se on minun mielestäni paras yhdistelmä. On mulla kyllä 50 mutta se on liian lähellä pw. Kiakista eniten kuitenkin käytän 56. 60 hyvä jos pitää lyödä korkealle kuten kytäjän sout eastin 1 greenille. 56 lyön muuten yleemsä alle 105metristä. 60 on hyvä jos pitää lyödä kovalta maalta korkealle sillä saa kaikista parhaiten divotin lähtemään.
Riippuu hyvin paljon pelaajasta, mutta yleisin suositus on ollut PW:stä (n. 46 astetta) ylöspäin 4-5 asteen välein sinne 58-60-asteiseen saakka, ts. 4 wedgeä. Ainakin yksi näistä mailoista kannattaa mieltää hiekkamailaksi, eli se kannattaa ottaa suht. suurella bouncella (10+), jolloin hiekalta pelaaminen helpottuu. Tämä maila on yleisesti 54-56 asteinen, tosin jotkut käyttävät myös 60-asteisia mailoja hiekalta. Muiden mailojen bounce on täysin henkilökohtainen ratkaisu, eikä se selviä kuin kokeilemalla.
Omasta setistäni tosiaan löytyy 46, 50, 53, 56 ja 60, joita kaikkia käytän tasaisesti. Näin monta ihan vaan siitä syystä että lyöntipituudet ovat suht. suuria mutta taito muokata lyöntejä on toistaiseksi huono. Tiedän kuitenkin, että täydellä swingillä 60-asteisella lyön n. 70 metriä, 56:lla n. 85 ja niin edelleen. Lisäksi griinin ympäristössä on helpompi toimia, sillä mailan valinnalla voi suuresti vaikuttaa siihen, mihin tarkalleen pallo tulee maahan, missä kulmassa ja millä nopeudella.
paljonpelaava kirjoitti: (16.1.2009 23:28:32)
60 hyvä jos pitää lyödä korkealle kuten kytäjän sout eastin 1 greenille.Sulla on kyllä aika jämerä draivi, jos lyöt lähestymistä lobberilla. Se on kuitenkin 411 metriä pitkä väylä.
Lavantauti kirjoitti: (20.1.2009 8:54:32)
60 hyvä jos pitää lyödä korkealle kuten kytäjän sout eastin 1 greenille.Sulla on kyllä aika jämerä draivi, jos lyöt lähestymistä lobberilla. Se on kuitenkin 411 metriä pitkä väylä.
Meillä joillakin jää jopa se toinen lyönti vajaaksi….
Ehkä kaikki eivät pelaa SE:tiä takatiiltä kuten sinä 😉
Onko kenelläkään kokemuksia Clevelandin CG 12 tai 14 wedgeistä???
Kuinka toimii itsellä ja millainen tuntuma????Lavantauti kirjoitti: (20.1.2009 8:54:32)
Sulla on kyllä aika jämerä draivi, jos lyöt lähestymistä lobberilla. Se on kuitenkin 411 metriä pitkä väylä.
Eihän viestissä puhuttu lainkaan kuinka mones lyönti lobilla lähtee.
Mää varmaankin skrämplään rautakasilla KsReikää. Vaikka punasilta.
Joo mutta se toi Lavantauti on varsinainen ampuja,se olettaa että kaikki muutkin menee pitkälle.
Rappaaja kirjoitti: (23.1.2009 12:23:33)
Joo mutta se toi Lavantauti on varsinainen ampuja,se olettaa että kaikki muutkin menee pitkälle.Lavantauti on kyllä siinä mielessä oikeassa, että vaikka SE 1 väylää pelaisi klubi- (keltainen) teeltä, niin aika jämerä draivi siinä silti saa olla jos meinaa lobilla perille päästä. Loppuosa väylästä kun nousee varsin jyrkkästi ylöspäin.
Sen sijaan se, joka takatiiltä avauksen jälkeen kaivaa lob-wedgeä esiin ja onnistuu sillä pääsemään greenille (aivan millä tyylillä tahansa) on kyllä aidosti pelimies 🙂
Suosittelen mizunon wedgejä.. on erittäin hyvät, lobilla on helppo lyödä lähipelilyöntejä!
-
JulkaisijaArtikkelit