Aihe: Volvo Masters, Valderrama - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Volvo Masters, Valderrama

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Volvo Masters, Valderrama

Esillä 19 viestiä, 26 - 44 (kaikkiaan 44)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • goldencap kirjoitti: (5.11.2007 13:12:30)
    Kaikkein hienointa kyllä ylivoimaisesti oli kun arviolta 4000-5000 ihmistä seuraa greenin ympärillä peliä ja Graeme McDowell tilanteessa +2 lyö yli 200 metristä hienolla drawlla albatrossinsa sisään. Siis aivan käsittämättömän upea lyönti ja hieno fiilis kun koko yleisö nousee seisaalleen antamaan huomionosoituksia. Kaiken lisäksi sillä McDowell meni ennen viimeistä reikää -1 tilanteeseen, jolla kaveri olisi päässyt playoffiin mikäli vain olisi onnistunut pelaamaan viimeisen reijän pariin, mutta tuliko sitten hyvänolon tunne liian aikaisin ja tupla viimeiselle.

Aikoinaan Miguel Angel Jimenez teki siinä samalla par-5:lla double-eaglen…veden yli toinen kuppiin…onko missään tehty niitä noin paljon kuin siellä ?

Itse olin Sankivaarassa 8 reiän jälkeen taannoin yksi alle ennen viimeistä ja meinasin kanssa vetää eaglen siinä…jotenkin kun on 1 alle alkaa muuten tuntea olevansa täysin kuolematon ja ässä ja vaikka mitä…tein bogin…vaikka päälle olisi päässyt kahdella i7 lyönnillä piti mennä avaamaan driverilla.

Pelasin naisten teeltä talvigreeneille, joten suoritus ei ole aivan vertailukelpoinen McDowellin suoritukseen, mutta tuntui kuitenkin aika muhevalta.

AAH kirjoitti: (5.11.2007 14:20:03)
    Miltäs se 17. kerni näytti noin paikanpäältä katseltuna?
    Sitä kun kuulemma jokunen hyväkin pelaaja on arvostellut sietämättömäksi.

Kisa oli hieno, kertakaikkiaan, viimeiseen puttiin asti.

Sinänsä siinä greenissä ei ole mitään sietämätöntä, onhan se liukas niin kuin kaikki muutkin tuolla, mutta hyvinkin tasainen. Sietämättömäksi sen saattaa jonkun mielestä tehdä se, koko etulaita greenin edestä veteen asti on ajettu niin lyhyeksi, että jos pallo ei mene greenille asti tai backspinnilla tulee vähänkin greenin reunaan, pallo on varmasti vedessä. Mielestäni greeni ei ole millään muulla tavalla ongelmallinen. Nyt se oli kyllä paljon kovempi kuin viime vuonna, kun ei ollut satanut pitkään aikaan. Joka tapauksessa jos ei ihan etulaitaan jätä lyöntiä niin ei mitään ongelmaa.

ts

double-eagle kirjoitti: (5.11.2007 16:54:08)

goldencap kirjoitti: (5.11.2007 13:12:30)
    Kaikkein hienointa kyllä ylivoimaisesti oli kun arviolta 4000-5000 ihmistä seuraa greenin ympärillä peliä ja Graeme McDowell tilanteessa +2 lyö yli 200 metristä hienolla drawlla albatrossinsa sisään. Siis aivan käsittämättömän upea lyönti ja hieno fiilis kun koko yleisö nousee seisaalleen antamaan huomionosoituksia. Kaiken lisäksi sillä McDowell meni ennen viimeistä reikää -1 tilanteeseen, jolla kaveri olisi päässyt playoffiin mikäli vain olisi onnistunut pelaamaan viimeisen reijän pariin, mutta tuliko sitten hyvänolon tunne liian aikaisin ja tupla viimeiselle.

Aikoinaan Miguel Angel Jimenez teki siinä samalla par-5:lla double-eaglen…veden yli toinen kuppiin…onko missään tehty niitä noin paljon kuin siellä ?

Itse olin Sankivaarassa 8 reiän jälkeen taannoin yksi alle ennen viimeistä ja meinasin kanssa vetää eaglen siinä…jotenkin kun on 1 alle alkaa muuten tuntea olevansa täysin kuolematon ja ässä ja vaikka mitä…tein bogin…vaikka päälle olisi päässyt kahdella i7 lyönnillä piti mennä avaamaan driverilla.

Pelasin naisten teeltä talvigreeneille, joten suoritus ei ole aivan vertailukelpoinen McDowellin suoritukseen, mutta tuntui kuitenkin aika muhevalta.

Mulle kävi viimeks just silleen, eikä tästä oo kovin kauan, kun tein eaglen edelliselle väylälle joka pelattiin vastatuuleen paitsi loppu joka oli oikeestaan sivumyötäseen missä on niitä kaltevareunasia bunkkereita mistä oon joskus lyöny korkeita että päätin tehä myös seuraavalle väylälle eaglen. Ja se väylä lyödään veden yli. Sitten mä muistin, että se onkin Par-3 ja totesin birdien riittävän, mutta en tehny sitäkään kun se griini kallistukin eri suuntaan tai ainakin vähemmän kun edellispäivänä mikä saatto johtua siitä että se oli leikattu ehkä eri suunnasta kun ruohon kasvusuunta vaikuttaa kallistukseen…. Sen takia en voi verrata tota kenenkään muun suoritukseen kun olin vasta -3 neljän pelatun jälkeen vaikka oli hyvät paikat myös ekalla ja tokalla….

… Pelasin naisten teeltä talvigreeneille, joten suoritus ei ole aivan vertailukelpoinen McDowellin suoritukseen, mutta tuntui kuitenkin aika muhevalta.

Ei saatana!!1

vvrinne kirjoitti: (5.11.2007 13:38:28)
    Se mcdowellin albatrossi oli itse asiassa r7 jostain n. 185 jaardista, ei sinänsä etteikö se olisi aika hieno homma ollut silti. Siinä 17 reiällä oli koko viikonlopun aika tohina päällä. Ei varsinaisesti muita helppoja väyliä tuolta tainnutkaan löytyä.

Olisi kyllä Mcdowell tarvinnut caddieta vähän toppuuttelemaan tuon 17-reiän jälkeen. Par-tuloksella 18sta olisi kuitenkin päässy playoffiin, mutta ajurin kaivaminen laukusta ei tainnut olla mikään kovin hyvä ajatus.

Ok, paikan päällä tuota matkaa oli mahdoton arvioida tarkkaan, mutta arvioin sen noin 200 metriksi, ilmeisesti sitä oli sitten vähemmän. Joka tapauksessa aivan käsittämättömän upea fiilis nähdä tuollaista livenä. Itse en edes nähnyt miten McDowellin tupla syntyi kun olin edelleen siellä edellisen greenin vieressä.

kebax kirjoitti: (5.11.2007 17:12:18)

… Pelasin naisten teeltä talvigreeneille, joten suoritus ei ole aivan vertailukelpoinen McDowellin suoritukseen, mutta tuntui kuitenkin aika muhevalta.

Ei saatana!!1

Jos yleensä yksin jaksaisin nauraa asioille, niin tässä olis kyllä oiva paikka.

Voe elämä!! 😀 Nyt tipuin tuolilta!

Jälleen aivan turhaa vaatimattomuutta Jukalta. Jos väylä on pelattu vastatuuleen merellisissä olosuhteissa hiertävillä golfkengillä liian ohuilla gripeillä, on Sankivaarassa par 5:lla tehty bogi naisten tiiltä talvigriineillä täysin verrannollinen Graeme McDowellin albatrossiin Valderramassa.

Tässä linkki albatrossiarkistoon, johon voi raportoida tehdyt HiO:t ja albatrossit. Nämä julkaistaan Golflehdessä. Kyllä sinne tällainen ”tekninen double-eagle’ varmaan kelpuutetaan.

Sääli vain, että onneton avaus viimeisellä väylällä pilasi ennätystuloksen. Avauslyöntiä näkemättä veikkaisin, että driverissa on jotain elimellistä vikaa. Onko mahdollista, että värkin kasauksessa on tapahtunut jokin asennus- tai säätövirhe?

AAH Kysyi Valderraman 17:n vaikeudesta paikan paalta nahtyna.
    Naytti silta, etta vaikeus riippui erityisesti lipun sijainnista. Ensimmaisena paivana lippu oli oikealla edessa ja viimeisena oikealla takana. Ensimmaisena paivana lahes joka ryhmasta vahintaan toinen uitti palloaan, joko kaukaa lyotyaan tai lahelta kuten Monty. Viimeisena paivana en nahnyt yhtaan vesipalloa puolen tusinan viimeisen ryhman aikana. McDowellin pallo oli lahella upota, mutta hankin teki albatrossin…
    Lipun sijainti vaikeuttaa erityisesti varman paalle pelaajia eli kolmannella paalle lyovia. Edessa olevalta lipulta pallot baittasivat jopa griinilta vesiesteeseen.

ts

Takatii kirjoitti: (5.11.2007 19:29:45)
    AAH Kysyi Valderraman 17:n vaikeudesta paikan paalta nahtyna.
    Naytti silta, etta vaikeus riippui erityisesti lipun sijainnista. Ensimmaisena paivana lippu oli oikealla edessa ja viimeisena oikealla takana. Ensimmaisena paivana lahes joka ryhmasta vahintaan toinen uitti palloaan, joko kaukaa lyotyaan tai lahelta kuten Monty. Viimeisena paivana en nahnyt yhtaan vesipalloa puolen tusinan viimeisen ryhman aikana. McDowellin pallo oli lahella upota, mutta hankin teki albatrossin…
    Lipun sijainti vaikeuttaa erityisesti varman paalle pelaajia eli kolmannella paalle lyovia. Edessa olevalta lipulta pallot baittasivat jopa griinilta vesiesteeseen.

Tuostahan meinasi aikanaan tulla Fannylle ja Aleks… äh eikun Faldolle pieni tora. Fanny kun pakotti lyömään toisen lyönnin lyhyenä R7:n päähän kun Faldo olisi halunnut wedgen tai ysin matkalle. Tuossa kohti cädin valinta osui oikeaan. Lyhyemmällä raudalla olisi pallo niissä olosuhteissa pakittanut armotta etuveteen.

Mua juur muuten kiinnosta, mutta kisan ennakkoesittelyssä TT kirjoitti Tikrun öpaut vittuuntuneen juuri tähän kerniin.
    Mutta ongelma ei siis olekaan siinä, vaan sen ulkopuolella? Minkäsmoinen tää mahtoi olla ennen Sevin käpälöintiä? Raffia lammen rannassa?

Ei jumankauta Jukka! Millä hiivatilla noi suusta lentäneet suklaakakun pärskeet saa pois screeniltä ja näppiksestä…

AAH kirjoitti: (5.11.2007 19:45:03)
    Mua juur muuten kiinnosta, mutta kisan ennakkoesittelyssä TT kirjoitti Tikrun öpaut vittuuntuneen juuri tähän kerniin.
    Mutta ongelma ei siis olekaan siinä, vaan sen ulkopuolella? Minkäsmoinen tää mahtoi olla ennen Sevin käpälöintiä? Raffia lammen rannassa?

Onko Tiikeri pelannut Valderramassa vain Ryder Cupissa? En ainakaan muista, että lähivuosina olisi pelannut. Greenin vittumaisuuteen toki tietysti vaikuttaa lipun paikka, niin kuin aikaisemmin mainittiin. Sunnuntaina palloja ei uponnut veteen nähdäkseni kuin yksi, muistaakseni viime vuoden mestari JM Singh. Perjantaina kun olin paikalla, palloja meni selvästi enemmän ja muutamat tosiaan liian suuren backspinnin vuoksi. Näkisin, että Valderraman 17. greeni on ehkä jopa helpompi lähestyä klubituuppareille siinä mielessä, että kun spinniä ei juuri tule niin pallo ei ainakaan vieri veteen jos se greenille asti jaksaa. Tämä nyt on siis ihan hypoteettista, mutta näin kuvittelisin. Lisäksi en ymmärrä mikä siinä etulammikossa on niin kauheata, koska jos pelkää lammikkoa voi huolella ottaa niin ison mailan että se kantaa greenille tai ylikin, sillä takana on jyrkkä ylämäki ja kolme bunkkaa josta ammattimiehet tekevät vähintäänkin varman parin. Kyllähän se on niin, että jollain spoonilla yms. tuskin palloa saa millään ilveellä jäämään kakkoslyönnillä greenille, mutta mikään ongelma ei mielestäni ole vaikka menee pitkäksikin. Kyllä se jos kakkosella lähtee greeniä tavoittelemaan on siinä kyllä oltava rautaa ja mahdollisimman pientä kädessä, jotta pallo pysähtyisi greenille. Tokihan pysähtyminen riippuu hyvin paljon myös olosuhteista, mutta nyt puhun lähinnä kuivista olosuhteista jotka vallitsivat kisan ajan. Saihan Mikkokin rauta kolmosella pallon metrin päähän lipusta, mutta Mikonkin pallo tuli alas jos ei nyt greenin ihan etulaitaan niin ainakin etupuoliskolle ja lippu oli suhteellisen takana ja pallo meni lipusta vielä ohi. Mikolla sattui sopivasti ilmeiseti pehmeähkö kohta alastulopaikalle, sillä näin lukemattomia samantyylisiä lyöntejä, jotka tulivat pienehkössä kulmassa greenille ja pomppivat auttamattomasti yli greenin.

Sportsill

Oliskohan tapahtumilla v 1997 osuutta asiaan?

Goldencap on ansiokkaasti selostanut Valderraman tapahtumia, varsinkin Mikon vinkkelistä. Haluaisin kuitenkin kommentoida hieman tuota Mikon viimeisen päivän kasia. (goldencap kirjoitti: ’Kasilla Mikko löi avauksensa hieman oikealle ja tasan tarkkaan ainoan puun mikä läheisyydessä oli, taakse. Pallo ei ollut aivan puun takana, mutta oksisto häiritsi normaalia lyöntiä griinille ja samoin greenin oikella puolella olevan puun oksat. Linja greenille oli sinänsä suora, mutta koska greenin edessä on bunkkeri ja greeni on lisäksi korotettu, lyönti oli käytännössä mahdoton suorittaa niin että se olisi greenille pysähtynyt. Mikko yritti ensimmäisen puun oksiston alta ja toisen puun oksiston välistä tai yli, mutta pallo osui isoon oksaan ja tippui toisen puun oksiston alle bunkkerin eteen. Jälleen puun oksisto oli hieman edessä ja mikko chippasi greeniltä pitkäksi, okei myönnettäköön että tämän lyönnin olisi voinut suorittaa hieman paremmin. Raffista keskinkertainen chippi ehkä 4 metrin päähän lipusta ja mahtava putti sisään. Siinä kohtaa voi jopa olla tyytyväinen, että tuloksena oli bogey.’)
    Paikka mihin Mikon avaus päätyi, oli lähestulkoon mahdoton; pallo makasi syvässä raffissa sellaisessa inhottavassa pienessä painanteessa, olisikohan ollut muutaman viikon takainen lyöntijälki. Alustaan nähden Mikon lyönti oli hyvä.
    Mutta pointti onkin siinä, että sillä väylällä ei tosiaankaan pidä lyödä sen mittaista avausta. Pitempi tai lyhyempi on ok, mutta tuollainen ’välimittainen’ on tuomittu epäonnistumaan noin jatkon kannalta. Itseasiassa Mikko oli vikana päivänä ainut peluri joka tuohon välimittaiseen sortui; Andres Romero, Henrik Stenson ja pari muuta avasivat pitkän draiverilla, kaikki muut lähtivät liikkeelle lyhyellä avauksella, mailana jotain keskiraudasta hybridiin. Vaikka itse väylä periaatteessa onkin suora, sitä reunustavat korkkipuut tekevät juuri siinä ’väilimittaisen’ kohdalla sellaisen S-mutkan, mikä tarkoittaa että siinä olet joko puiden keskellä (yleensä vasemmalla) tai niiden katveessa. No, ensi vuodeksi on varmaan nuotteja viilattu tuonkin väylän osalta.
    Goldencapin huomiot 17. greenistä ovat kerrassaan mielenkiintoisia – oletko itse koskaan pelannut sitä?
    Tähän loppuun vielä erittäin vapaa käännös Montyn lauantaisesta kommentista, joka mielestäni hyvin kuvaa kentän haastavuutta. Meni suunnilleen näin: ’Raffit ovat paksummat, väylät ovat kapeammat ja greenit pienemmät kuin ennen. En muista koskaan ennen nähneeni täällä lippuja noin lähellä greenien reunoja. Lisäksi nuo korkkipuut ovat kasvaneet taas vuoden – kohta ne muodostavat parilla väylällä holvikaaren väylän ylle. Kerrassaan upea kenttä!’

J-P Salakari

goldencap kirjoitti: (5.11.2007 13:12:30)
    Kaikkein hienointa kyllä ylivoimaisesti oli kun arviolta 4000-5000 ihmistä seuraa greenin ympärillä peliä ja Graeme McDowell tilanteessa +2 lyö yli 200 metristä hienolla drawlla albatrossinsa sisään. Siis aivan käsittämättömän upea lyönti ja hieno fiilis kun koko yleisö nousee seisaalleen antamaan huomionosoituksia.

Millä mailoilla Graeme McDowell pelaa ?

goldencap kirjoitti: (6.11.2007 10:25:47)

AAH kirjoitti: (5.11.2007 19:45:03)

Onko Tiikeri pelannut Valderramassa vain Ryder Cupissa?

Ei.

Mutta siis, onko tuo kerni ja sen ympäristö jotenkin rankempi Seven uudistusten jälkeen?
    Vai, onko tää pelkästään Tikrun mielipide? Toisaalta, eihän noi kisut juur vetestä perusta muutenkaan.

#234451 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

J-PS kirjoitti: (6.11.2007 14:52:40)
    Goldencap on ansiokkaasti selostanut Valderraman tapahtumia, varsinkin Mikon vinkkelistä. Haluaisin kuitenkin kommentoida hieman tuota Mikon viimeisen päivän kasia. (goldencap kirjoitti: ’Kasilla Mikko löi avauksensa hieman oikealle ja tasan tarkkaan ainoan puun mikä läheisyydessä oli, taakse. Pallo ei ollut aivan puun takana, mutta oksisto häiritsi normaalia lyöntiä griinille ja samoin greenin oikella puolella olevan puun oksat. Linja greenille oli sinänsä suora, mutta koska greenin edessä on bunkkeri ja greeni on lisäksi korotettu, lyönti oli käytännössä mahdoton suorittaa niin että se olisi greenille pysähtynyt. Mikko yritti ensimmäisen puun oksiston alta ja toisen puun oksiston välistä tai yli, mutta pallo osui isoon oksaan ja tippui toisen puun oksiston alle bunkkerin eteen. Jälleen puun oksisto oli hieman edessä ja mikko chippasi greeniltä pitkäksi, okei myönnettäköön että tämän lyönnin olisi voinut suorittaa hieman paremmin. Raffista keskinkertainen chippi ehkä 4 metrin päähän lipusta ja mahtava putti sisään. Siinä kohtaa voi jopa olla tyytyväinen, että tuloksena oli bogey.’)
    Paikka mihin Mikon avaus päätyi, oli lähestulkoon mahdoton; pallo makasi syvässä raffissa sellaisessa inhottavassa pienessä painanteessa, olisikohan ollut muutaman viikon takainen lyöntijälki. Alustaan nähden Mikon lyönti oli hyvä.
    Mutta pointti onkin siinä, että sillä väylällä ei tosiaankaan pidä lyödä sen mittaista avausta. Pitempi tai lyhyempi on ok, mutta tuollainen ’välimittainen’ on tuomittu epäonnistumaan noin jatkon kannalta. Itseasiassa Mikko oli vikana päivänä ainut peluri joka tuohon välimittaiseen sortui; Andres Romero, Henrik Stenson ja pari muuta avasivat pitkän draiverilla, kaikki muut lähtivät liikkeelle lyhyellä avauksella, mailana jotain keskiraudasta hybridiin. Vaikka itse väylä periaatteessa onkin suora, sitä reunustavat korkkipuut tekevät juuri siinä ’väilimittaisen’ kohdalla sellaisen S-mutkan, mikä tarkoittaa että siinä olet joko puiden keskellä (yleensä vasemmalla) tai niiden katveessa. No, ensi vuodeksi on varmaan nuotteja viilattu tuonkin väylän osalta.
    Goldencapin huomiot 17. greenistä ovat kerrassaan mielenkiintoisia – oletko itse koskaan pelannut sitä?
    Tähän loppuun vielä erittäin vapaa käännös Montyn lauantaisesta kommentista, joka mielestäni hyvin kuvaa kentän haastavuutta. Meni suunnilleen näin: ’Raffit ovat paksummat, väylät ovat kapeammat ja greenit pienemmät kuin ennen. En muista koskaan ennen nähneeni täällä lippuja noin lähellä greenien reunoja. Lisäksi nuo korkkipuut ovat kasvaneet taas vuoden – kohta ne muodostavat parilla väylällä holvikaaren väylän ylle. Kerrassaan upea kenttä!’

J-P Salakari

Olet oikeassa tuon kasiväylän suhteen, lyhyt avaus olisi ehdottomasti parempi vaihtoehto kyseisellä väylällä. Itse en sitä viitsinyt mainita, koska Mikko nyt päätti avata pitkähkön. Ja mielestäni nimenomaan lyhyt avaus on vielä parempi vaihtoehto kuin vielä Mikon avausta pidempi, sillä siihen bunkkerin edessä olevalle alueelle on aika vaikea osua. Lyhyellä avauksellakin nuo kaverit saavat kuitenkin tulla aika pienellä raudalla greenillie.

Valitettavasti en ole koskaan itse vielä pelannut Valderramaa, jonain päivänä ehkä menenkin, mutta vielä en ole sitä pelannut. Greenistä 17 voin olla väärässäkin havainnoissani, mutta noin pari päivää ja noin 50 paria greenille lähestymistä seuranneena tulin noihin lopputuloksiin.

Esillä 19 viestiä, 26 - 44 (kaikkiaan 44)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #234431 kohteessaVolvo Masters, Valderrama

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Volvo Masters, Valderrama