Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Voiko muut mitään?
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Voi jumanklavita!!
Mulle selvis yhtäkkiä se 2 metriä korkea feidaava 100m:n wedge, minkä yks hullu hollantilainen Jan-Jurgen koitti mulle opettaa 6 vuotta sitten.
Ei se olekaan educated hands vaan educated hips ja RR!!!!
Nimetönts kirjoitti: (30.1.2008 9:19:29)
data kirjoitti: (30.1.2008 9:09:23)
ts kirjoitti: (30.1.2008 1:13:55)
Katselin tuossa muuten vuoden vanhoja P3Prolla mitattuja hvyän pelaajan hyviä lyöntejä Lavan asennosta kertoi jänniä asioita: open 6, open 1, open 8. Siis ennen osumaa, osumassa ja osuman jälkeen. Jossain vaiheessa sitten tarkempaa….Kuinka pitkälle lapa oli kulkenut osumakohdan jälkeen, kun tuo open8 saatiin?
Se lukupää taitaa olla noin 5cn pallon jälkeen tuossa laitteessa.
Mutta ei tätä voi mitenkään tieteellisenä tuloksena ottaa, kun ei ole tuon laitteen tarkkuudesta ja mittauskohdasta täyttä varmuutta. Mutta lukuisien lyöntien läpi kahlaaminen antoi ainakin varmasti ennemmin kuvan puolesta, kuin vastaan.
Seeelvä….
Mehän keskusteltiin Suunnanvaihto ketjussa Janne-nimisen pelaajan swingistä, joka oli julkaistu sivuillasi. Väitin, että en näe siinä mitään rr-tyyppistä ranteiden käyttöä tai ainakaan siihen liittyen väitettyjä etuja. Tuohon vastasit jotain tyyliin, että enhän voi noista videoista nähdä lavan asentoa esim. osuman jälkeen, joka tietysti pitikin paikkansa. Nyt näyttäisi siltä, että palapelin palat alkavat olla hiljalleen paikallaan….
Kysymys Boscolle, Fukkelle ja Scoopille
Mitä TS:n mittauksista voidaan päätellä rr-etujen suhteen?Tuntuu, että on aika sama millaisia kannanottoja täällä esittää tai miten niitä esittää. Eräät henkilöt alkavat välittömästi tekemään niistä henkilökohtaista vääntöä. ’Et oikein ymmärrä mistä on kysymys, mutta anna kun minä kerron sinulle kuinka asiat ovat’
Otetaan nyt vaikka tämä ’practice your finish’ juttu, joka on aivan yhtä selvää (tai perusasiaa) kuin esim. joku RR. Monet hyvät pelaajat tietävät (luulevat tietävänsä) mistä on kysymys, mutta sille ei perinteisesti ole annettu niin suurta merkitystä kuin kuuluisi. Ei se Tiger tätä asiaa aivan jutustellakseen nosta esiin niin voimakkaasti. Sitä paitsi asian tarkastelu tästä (Tigerin esittämästä näkökulmasta) on varsin uutta. ….mutta onneksi meillä Suomessa valveutuneet prot ovat sen tienneet jo ennen muita.
Mutta tämä oli jälleen vain ja ainostaan oma mielipiteeni asiasta, ja joku varmaan kohta kertoo kuinka asia oikeasti on 😉
data kirjoitti: (30.1.2008 9:55:36)
Seeelvä….
Mehän keskusteltiin Suunnanvaihto ketjussa Janne-nimisen pelaajan swingistä, joka oli julkaistu sivuillasi. Väitin, että en näe siinä mitään rr-tyyppistä ranteiden käyttöä tai ainakaan siihen liittyen väitettyjä etuja. Tuohon vastasit jotain tyyliin, että enhän voi noista videoista nähdä lavan asentoa esim. osuman jälkeen, joka tietysti pitikin paikkansa. Nyt näyttäisi siltä, että palapelin palat alkavat olla hiljalleen paikallaan….
Mitä TS:n mittauksista voidaan päätellä rr-etujen suhteen?Ja sopivasti unohdat kommettini, että ’tuollakin ollaan välillä vahvasti vasemmalla’ Koska tuossa sivuillani olevasta swingissä jalkojen käyttö ja lavan vastakierto ovat molemmat varsin vajavaisia. Siksi ei ole tullut mieleenkään esittää sitä RR:n mallikappaleena, vaan päinvastoin olen sanonut, että osumaa edeltävään kuvaan asti (down the line) kaikki on hyvin, mutta sitten räjähtää. Nyt tuota on onneksi saatu hieman parannettua jälleen, ja varsinkin wedgeillä homma alkaa toimimaan kuulemma varsin hyvin.
Jos tuosta haluaa siis toimivia asioita katsoa, ne löytyvät pitkälti suunnanvaihdon alueelta. Ei siitä, miten tullaan osuman läpi. Mutta taitotason vuoksi tuollakin on pelattu varsin hyvää golfia.
GIR kirjoitti: (30.1.2008 10:10:29)
Otetaan nyt vaikka tämä ’practice your finish’ juttu, joka on aivan yhtä selvää (tai perusasiaa) kuin esim. joku RR. Monet hyvät pelaajat tietävät (luulevat tietävänsä) mistä on kysymys, mutta sille ei perinteisesti ole annettu niin suurta merkitystä kuin kuuluisi. Ei se Tiger tätä asiaa aivan jutustellakseen nosta esiin niin voimakkaasti. Sitä paitsi asian tarkastelu tästä (Tigerin esittämästä näkökulmasta) on varsin uutta. ….mutta onneksi meillä Suomessa valveutuneet prot ovat sen tienneet jo ennen muita.
Kyllä sulla on ollu aika heikot keskusteluseurat, jos tuo asia tulee nyt uutena. Siis ihan oikeesti: toi on niin helvatin perusasia valmentajalle, kuin olla ja saattaa.
Mutta ehkä tässä on oikeesti sellainen juttu, että täällä tulee näillä jutuilla annettua itsestään ylimielinen kuva, koska työn ja koulutuksen kautta on rakentunut paljon asioita, jotka ovat itselle selvyyksiä, eikä tule ajatelleeksi, että jollekin toiselle ne voivat olla uutta. Pitäisi muistaa, että alaan tutustumiseen käytetyssä ajassa on suurimpaan osaan verrattuna tuhansien tuntien ero. Silloin herkästi sivuuttaa paljon perusasioita ja menee yksityiskohtiin. Niitä myös 15 vuoden valmennustyön jälkeen näkee enemmän ja tarkemmin.
Olen vähän samaa mieltä tuosta jonkun aiemmasta kommentista, että hiekkalaatikkoa alkaa muistuttaa. Ja että jotkut ottavat herneen nenään ihan liian helposti. Ja puolia otetaan liian kärkevästi.
Minä olen saanut mielestäni erittäin hyviä svingivinkkejä, jotka olen jo muutaman kuukauden toteuttanut sekä simulaattorissa että ulkona Thaimaan reissulla. Ja voin sanoa, että toimii minulla. Mutta en suinkaan allekirjoita esim. kaikkia ts:n teesejä ja ääriesimerkkejä esim. tuosta karusellisvingistä. Mutta en ala häntä siitä kyllä haukkumaankaan. GIR, toveri ym. ovat hyvin kyseenalaistaneet ko. oppeja, mutta välillä tuntuu, että kun puolet on valittu, niin siitä eteenpäin on kaikki hyvin mustavalkoista. Se ei vie tätä keskustelua eteenpäin. Mutta molemmin puolin hiillytään välillä ihan turhasta.Että relatkaa ny kundit vähän
ts kirjoitti: (30.1.2008 10:20:24)
GIR kirjoitti: (30.1.2008 10:10:29)
Kyllä sulla on ollu aika heikot keskusteluseurat, jos tuo asia tulee nyt uutena. Siis ihan oikeesti: toi on niin helvatin perusasia valmentajalle, kuin olla ja saattaa.
Mutta ehkä tässä on oikeesti sellainen juttu, että täällä tulee näillä jutuilla annettua itsestään ylimielinen kuva, koska työn ja koulutuksen kautta on rakentunut paljon asioita, jotka ovat itselle selvyyksiä, eikä tule ajatelleeksi, että jollekin toiselle ne voivat olla uutta. Pitäisi muistaa, että alaan tutustumiseen käytetyssä ajassa on suurimpaan osaan verrattuna tuhansien tuntien ero. Silloin herkästi sivuuttaa paljon perusasioita ja menee yksityiskohtiin. Niitä myös 15 vuoden valmennustyön jälkeen näkee enemmän ja tarkemmin.
Kiitoksia sinulle ts tästä rakentavasta kommentista. Se oli juuri sitä mitä oli odotettavissa.
Siihen ’heikoista keskusteluseuroista’ heittoon en viitsi edes ottaa kantaa, sen verran ylimielinen se oli. Mutta sanottakoon, että siinä sivussa dissasit melkoisen määrän erittäin kovan tason näkemyksiä ja olet onnistuneesti lukenut mm. tätä Tiger kommentointiani ’kuin piru raamattua’.
Yritän olla jatkossa reagoimatta sinun kirjoituksiisi, sillä minulla ei ole niihin mitään annettavaa…
GIR kirjoitti: (30.1.2008 9:37:33)
Tiger kertoo kommentissaan erittäin hyvin mikä asia on tärkeää lyöntien ’sheippaamisessa’. Tämä asia ilmenee myös otsikosta ’practice your finish’
Näin juuri. Tiger kertoo, että nyt hän uudella svingillään pystyy vaihtamaan kierrettä drawsta fadeksi vain muuttamalla krosasuksesta siihen toiseen tekniikkaan, jonka termistä täällä jaksetaan vääntää. Siis muuttamatta muuta set-uppia. Lyönnin hallinta helpottuu oleellisesti Kokeile vaikka! 🙂
Tiger myös itse sanoo, toisin kuin monet paremmin tietävät, että siihen hän ei pystynyt aiemmin. Minusta se on myös boldauksen arvoinen kommentti.
Tuon lyönnin suorittamista helpottaa, kun pari kertaa haetaan oikean biomekaniikan tuntu moottoriin tekemällä pari kuivaharjoitusta siihen loppuasentoon, jonka kukin lyönti tuottaa. Kyse on kokonaisen liikkeen tekemisestä ja sen loppuosa finish ketoo, että liikerata meni oikein. Pelkkä loppuasennossa seisominen ei toimi ainakaan yhtä tehokkaasti.Dosto kirjoitti: (30.1.2008 10:29:52)
Olen vähän samaa mieltä tuosta jonkun aiemmasta kommentista, että hiekkalaatikkoa alkaa muistuttaa. Ja että jotkut ottavat herneen nenään ihan liian helposti. Ja puolia otetaan liian kärkevästi.
Minä olen saanut mielestäni erittäin hyviä svingivinkkejä, jotka olen jo muutaman kuukauden toteuttanut sekä simulaattorissa että ulkona Thaimaan reissulla. Ja voin sanoa, että toimii minulla. Mutta en suinkaan allekirjoita esim. kaikkia ts:n teesejä ja ääriesimerkkejä esim. tuosta karusellisvingistä. Mutta en ala häntä siitä kyllä haukkumaankaan. GIR, toveri ym. ovat hyvin kyseenalaistaneet ko. oppeja, mutta välillä tuntuu, että kun puolet on valittu, niin siitä eteenpäin on kaikki hyvin mustavalkoista. Se ei vie tätä keskustelua eteenpäin. Mutta molemmin puolin hiillytään välillä ihan turhasta.Että relatkaa ny kundit vähän
Täysin samaa mieltä kanssasi. Ja tarkoituksena on itsekin pitää pieni rela -tauko 🙂
Nimetönts kirjoitti: (30.1.2008 10:10:30)
data kirjoitti: (30.1.2008 9:55:36)
Seeelvä….
Mitä TS:n mittauksista voidaan päätellä rr-etujen suhteen?Ja sopivasti unohdat kommettini, että ’tuollakin ollaan välillä vahvasti vasemmalla’ Koska tuossa sivuillani olevasta swingissä jalkojen käyttö ja lavan vastakierto ovat molemmat varsin vajavaisia. Siksi ei ole tullut mieleenkään esittää sitä RR:n mallikappaleena, vaan päinvastoin olen sanonut, että osumaa edeltävään kuvaan asti (down the line) kaikki on hyvin, mutta sitten räjähtää. Nyt tuota on onneksi saatu hieman parannettua jälleen, ja varsinkin wedgeillä homma alkaa toimimaan kuulemma varsin hyvin.
Jos tuosta haluaa siis toimivia asioita katsoa, ne löytyvät pitkälti suunnanvaihdon alueelta. Ei siitä, miten tullaan osuman läpi. Mutta taitotason vuoksi tuollakin on pelattu varsin hyvää golfia.
Eli mä olin oikeassa. Kuten siinäkin, että Tigerin täydessä lyönnissä (on niitä monia toki) ei näy rr-ilmiötä saati sen mainostettuja etuja ja tuskin tulee koskaan näkymäänkään.
Mutta, ei tää tähän jää näiden mittausten osalta. Mä odottelen edelleen Boscon ym analyysiä.
Dosto kirjoitti: (30.1.2008 10:29:52)
Mutta en suinkaan allekirjoita esim. kaikkia ts:n teesejä ja ääriesimerkkejä esim. tuosta karusellisvingistä. Mutta en ala häntä siitä kyllä haukkumaankaan.Mä en hirveen mielellään ottais kunniaa semmoisesta, mikä ei mulle kuulu. Eli kunnia tuosta vaakatasossa pyörivästä swingistä annettakoon mieluummin John Jacobsille, joka sai mut sen ymmärtämään. Ja tietysti Jimmy Ballardille, Hebronille, Leadbetterille, Heaneylle, Hoganille jne jne, jotka siitä ovat kauan puhuneet.
Mä en ole keksinyt swingiin yhtään mitään. Kaikki omat tutimukset vaan ovat tukeneet vahvasti muiden esittämiä tiettyjä asioita swingin perusteista ja samalla sulkenut ulos tiettyj väitteitä, mitä myös on swingistä kirjoissa ja lehdissä vuosien varrella nähnyt.
Vain tuo Fukken esiin nostama lihastyö tiettyjen tapahtumien aikaansaamiseksi tuli hieman puskista. Sitäkin olen pitkään jo opettanut, mutta vahingossa 😉GIR kirjoitti: (30.1.2008 10:37:37)
Täysin samaa mieltä kanssasi. Ja tarkoituksena on itsekin pitää pieni rela -tauko 🙂
Ota nyt vielä kantaa tohon Boscon sanoisinko jopa asialliseen perusteluun omista boldauksistaan.
data kirjoitti: (30.1.2008 10:40:51)
Eli mä olin oikeassa. Kuten siinäkin, että Tigerin täydessä lyönnissä (on niitä monia toki) ei näy rr-ilmiötä saati sen mainostettuja etuja ja tuskin tulee koskaan näkymäänkään.
Mutta, ei tää tähän jää näiden mittausten osalta. Mä odottelen edelleen Boscon ym analyysiä.
Siis olit oikeassa ainakin siinä, että tuossa JK:n swingissä ei näy RR:n tuomia etuja. Nykyisessä näkyy jo vähän paremmin, mutta pitkä on tie ja kovin jyrkkiä muutoksia ei kisakauden lähestyessä ole halu tehdä. Mutta nyt kun on saatu lisättyä RR:n määrää, ei palloja enää karkaile juurikaan vasemmalle.
Uutta ja vanhaa kun katsoo rinnakkain, tuo muuttunut lihastyö näkyy pienenä erona saatossa.
Mua edelleen vaan mietityttää, oletko vieläkään pystynyt ymmärtämään sitä asiaa, että RR näkyy kuvassa sellaisena, että lapa sulkeutuu vähemmän, kuin täydessä vapautuksessa. Siis ei missään tapauksessa avoimena, vaikka tuo P3Pro tuollaiset luvut antoikin jonkun pelaajan kohdalla.
Nimetönts kirjoitti: (30.1.2008 10:54:23)
Siis olit oikeassa ainakin siinä, että tuossa JK:n swingissä ei näy RR:n tuomia etuja. Nykyisessä näkyy jo vähän paremmin, mutta pitkä on tie ja kovin jyrkkiä muutoksia ei kisakauden lähestyessä ole halu tehdä. Mutta nyt kun on saatu lisättyä RR:n määrää, ei palloja enää karkaile juurikaan vasemmalle.
Uutta ja vanhaa kun katsoo rinnakkain, tuo muuttunut lihastyö näkyy pienenä erona saatossa.
Mua edelleen vaan mietityttää, oletko vieläkään pystynyt ymmärtämään sitä asiaa, että RR näkyy kuvassa sellaisena, että lapa sulkeutuu vähemmän, kuin täydessä vapautuksessa. Siis ei missään tapauksessa avoimena, vaikka tuo P3Pro tuollaiset luvut antoikin jonkun pelaajan kohdalla.
Ei anna aihetta tilanteen uudelleen arvioon. Odotan edelleen….
Nimetönsotanorsu kirjoitti: (30.1.2008 10:45:01)
GIR kirjoitti: (30.1.2008 10:37:37)
Ota nyt vielä kantaa tohon Boscon sanoisinko jopa asialliseen perusteluun omista boldauksistaan.
Siinä tapahtuu Tigerin swingissä kynärvarsien rotaato- vääntömomentin lasku, jonka
seurauksena lapa jää auki osumassa. Näin käy myös, kun tuuppari lyö slaissin.
Ero on siinä, että toinen on hallittu lievempi ilmiö a toinen pari astetta väkevämpi
ja hallitsematon.ts kirjoitti: (30.1.2008 10:54:23)
Nyt täytyy sanoa, ts, etten ymmärrä miksi edes vaivaudut yrittämään, kun data ei itse ole vastanut yhteenkään hänelle esitettyyn suoraan kysymykseen. Sitä paitsi aiemman perusteella te puhutte edelleen ihan eri asioista. Eikä edes siinä suhteessa tulla konsensusta näkemään, koska silloin asiattomalta ja perusteettomalta piikittelyltä ja kritiikiltä olisi vaarassa kadota pohja.
data kirjoitti: (30.1.2008 11:04:27)
Siinä tapahtuu Tigerin swingissä kynärvarsien rotaato- vääntömomentin lasku, jonka
seurauksena lapa jää auki osumassa. Näin käy myös, kun tuuppari lyö slaissin.
Ero on siinä, että toinen on hallittu lievempi ilmiö a toinen pari astetta väkevämpi
ja hallitsematon.Ehkäpä siinä on hieman muitakin eroja…
Anyhow, ja taas kerran ihan aidosta, rehellisestä mielenkiinnosta: miten niissä sinun mallinnuksissasi estimoidaan yllä mainitsemasi rotaatiomomentti? Mitä parametreja siinä käytetään?Miten mulla on sellanen tunne, että mä olen eksynyt kunnon lännensaluunaan kesken actionin ja mä vaan yritän tilata yhden tuplaviskin.
Tosin muistuu mieleen vanha Don Martinin sarjakuva Mad:istä, jossa bartenderi sanoi asiakkaalle lungisti hirvittävän kaaoksen keskellä: And this is our slow night! 😀
Ei ahdistuta. Kohta voidaan löytää datan hukassa oleva faktakomeron avain!?Pulli-Paavo kirjoitti: (30.1.2008 8:25:30)
Tämän videon alalaidassa on liukuvalikko, josta löytyy Moe Norman pätkä, jonka 3 minuutin jälkeen hidastuksia, josta mielestäni löytyy mielenkiintoisia yhtymäkohtia viimeaikaisiin keskusteluihin!VideoitaOlis mukava jos Bosco, Scoop, Fukke, ts ta vaikka data ehtis katsoa tuon, löytyy aika hankalasti mutta linkin videon alareunaan tulee liukuvalikko. Norman pätkä aukeaa mustaa ikonia klikkaamalla, aika oikealla. Hidastukset välillä 3.10 – 3.25.
Kiinnostavaa on miten DS lähtee, mitä tapahtuu lantiolle ja miten kädet toimii ennen osumaa. Sain myös pysäytettyä aikaan 3.21, jossa vasemman ranteen asento!Näähän on vaan lillukanvarsia, mutta siinä miksi BH ja Moe olivat ne kaksi, jotka mainitaan, voisi olla jotain yhtymäkohtia. Kertokaa se tuupparille.
Rauski kirjoitti: (29.1.2008 21:55:11)
Scoop kirjoitti: (29.1.2008 21:50:20)
draiviratkaisee kirjoitti: (29.1.2008 21:29:06)
Oma havaintoni on se, että Hogan itse asiassa tekee tavallaan vihatun ja amatöörimäisen ’over the top’-liikeen käsillään ja siten purkaa downswinginsä ’liian’ aikaisin jo hyvissä ajoin ennen palloa.No juuei. OTT ei ole Hogania koskaan nähnytkään. Enkä muutenkaan ymmärrä mistä ihmeestä olet suurimman osan tulkinnoista johtanut. Mikähän flikki tuossa on ollut kyseessä? Onko varmasti ollut Hogan? Ben Hogan?…
Kyseessä on ihan varmasti Paul Hogan.
Ilokseni huomaan saaneeni juuri niin hyvää palautetta, kuin odotinkin. Asia nyt kuitenkin on niin, että uusista tulkinnoista voi aina löytyä myös jotain uutta ja hyödyllistä. Ja edelleenkin taidamme kaikki pyrkiä kehittämään omaa lyömistämme, vai?
Aika harva meistä jaksaa kirjoitella pitkiä juttuja, joiden taustalla ei ole ajatustyötä. Tekstejä pitää haluta ymmärtää oikein, mikäli oikeasti haluaa jotain oppia.
Kertokaapa te tuomitsijat, minulle sitten, että miten se Hoganin BENin swingi sitten oikein meni. Itselläni on oikein hyvää kuvamateriaalia käytössäni ja 20-vuoden kokemus lajista. En sano, että osaan sitä itsekän täysin kertoa, mutta joitakin havaintoja on.
Sen verran kokeilen vielä selventää. että omasta mielestäni Hoganin swingille on ominaista se, että rannekulma vasemman käden osalta purkautuu ajoissa ja vie lavan lähelle maata, vartalo vetää läpi osuman ja koska maila on jo ulkona krossaus painetta ei lavassa ole, päinvastoin (johon siis myös kierron edetessä heikko grippi vaikuttaa, koska vasen käsi kiertää vasemman käden rystysiä kohti taivasta osuma-alueella ihan automaattisesti–RR).
Lapa myös jatkaa osuman jälkeen lähellä maata, koska oikea käsi oikenee. Tästä päästäänkin swingi laajuuteen. Hoganin swingi on radaltaan erittäin laaja, siis ennen ja jälkeen osumaa. Ennen osumaa vasen käsi vapauttaa rannekulman ja osuman jälkeen oikea käsi ojentuu. Tiikerihän on yrittänyt pyörittää hartoiden ja käsien muodostamaa kolmiota taivuttamalla oikeaansa mahdollisimman vähän, ja siis yrittänyt pitää radan laajana läpi swingin. Hogan tekee homman toisin, kuten täällä on todettu.
Hogankin tosin teki swingimuutoksia ja aika eri näköisiä swingejä häneltäkin näkee, joten en tiedä onko oikein puhua koko ajan yhdestä ja samasta Hoganin swingistä.
Joka tapauksessa ajattelen, että OTT-tyyppinen downswingin alku (käsien osalta) heittää mailan laajalle radalle ulos ja tämä aikainen rannekulman purku yhdistettynä omalaatuiseen grippiin ja tietysti moniin muhinin tekijöihin, (kuten esim oikean käden alla pysymiseen) mahdollisti vedon, joka ei ollut ajoituksesta niin riippuvainen. Lapa pysyi pitkään lähellä lyöntilinjaa, vartalo veti lapaa vasen ranne ’lukittuna’ pitkin tuota linjaa. vauhti oli heitetty lapaan ajoissa ja vartalo yhtyi vauhtiin, vetäen kovaa.
Ei tuossa kai muuta niin pielessä ollut kuin OTT. Sehän ei tarkoita aikaista releasea, vaan sitä, että hartiat lähtevät käänytmään aikaisin ja heittävät mailan ja kädet ulos planelta. Pienellä väärinkäsityksellä siis meinasi mennä lapsi pesuveden mukana.
Nuo havaintosi tukevat muuten melkoisesti ajatusta gripin nopeuden merkityksestä verrattuna ajatukseen lavan nopeuden kasvattamisesta rannetyöllä.
Yks vanha köyryselkänen ukko sano kerran, että ei nän ole kenenkään nähnyt liian aikasin lapaa päästävän vapautumaan vaan sen sekoitettavan usein OTT:hen. Se oli joskus aikanaan valmentanu jotain Jack nimistä heppua.
draiviratkaisee kirjoitti: (30.1.2008 11:35:14)
Scoop kirjoitti: (29.1.2008 21:50:20)
draiviratkaisee kirjoitti: (29.1.2008 21:29:06)
Oma havaintoni on se, että Hogan itse asiassa tekee tavallaan vihatun ja amatöörimäisen ’over the top’-liikeen käsillään ja siten purkaa downswinginsä ’liian’ aikaisin jo hyvissä ajoin ennen palloa.No juuei. OTT ei ole Hogania koskaan nähnytkään. Enkä muutenkaan ymmärrä mistä ihmeestä olet suurimman osan tulkinnoista johtanut. Mikähän flikki tuossa on ollut kyseessä? Onko varmasti ollut Hogan? Ben Hogan?…
Itselläni on oikein hyvää kuvamateriaalia käytössäni ja 20-vuoden kokemus lajista. En sano, että osaan sitä itsekän täysin kertoa, mutta joitakin havaintoja on.
Ahaa. Nyt ymmärrän. Puhuit ott:sta, mutta tarkoitit ilmeisesti casting:ia? Olen pahoillani, mutta tietty vakuuttavuus katosi tuossa vaiheessa – 20-vuotta kokemusta tai ei.
Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei edes castingia esiinny Hoganilla. Se saattaa näyttää siltä, koska swingi on tempoltaan nopea, kompakti, ja rannekulma on poikkeuksellisen tiukka (kuva 1). Osumaan tultaessa ranteet ovat kuitenkin koko ajan lavan edellä (kuva 2), joten ’heittoa’ siinä mainitsemassasi amatöörimäisessä mielessä ei ole tapahtunut. Itse asiassa, siinä käy juuri toisin päin; noin tiukan rannekulman (ks. kuvan 1 oikea puoli) vapauttaminen viiveellä tuottanee juuri flippaukselta tai heitolta näyttävän swingin. Ulos maila ei mielestäni lähde missään vaiheessa, vaan pysyy poikkeuksellisen tiukasti planella; dsw on niin slotissa kuin voi (kuva 3): maila putoaa taakse ja alas, olkapää samoin (ei siis karkaa ulos), kyynärpää kyljessä. Sorry kuvien huono laatu ja pinnallinen kuvaus – pitäis tehdä vähän duuniakin 😉
Kuva 1.

Kuva 2.

Kuva 3.

Ai niin. Ja kuten kuvasta 1 näkyy, pallon paikka ei suinkaan ollut takana. Hogan vaihteli sitä mailan ja lyönnin mukaan, mutta draiverilla esim. se oli kiltisti etujalalla.
Niin onhan tuollainen gripin nopeuden ylläpito tietysti haastavaa ja ei niin mukavan tuntuista (tai näköistä, tarkoitan Hoganin saatoa). Mutta jos täällä nyt etsitän esim Tiikerin ja Hoganin eroja, niin mielestäni kirjoittamani asiat Tiikeri on tavannut tehdä kokolailla toisin kuin BH.
Scoop kirjoitti: (30.1.2008 12:17:15)
Ai niin. Ja kuten kuvasta 1 näkyy, pallon paikka ei suinkaan ollut takana. Hogan vaihteli sitä mailan ja lyönnin mukaan, mutta draiverilla esim. se oli kiltisti etujalalla.
Niin no ei kyllä todellakaan aina ollut, vaan on usein ollut huomattavan takanakin. Muuten asia, joka kiinnitti huomioni oikein erityisesti…
-
JulkaisijaArtikkelit
Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Voiko muut mitään?